1) Hallituksen esitys vuoden 2005 toisen lisätalousarvioesityksen
(HE 161/2005 vp) toisesta täydentämisestä
Ulla Anttila /vihr:
Puhemies! Kiinnitän huomiota siihen, että täällä on
esitetty verraten pieni lisäys humanitaariseen apuun, 4
miljoonaa euroa, Pakistanin maanjäristyksen uhrien auttamiseksi.
Tämä ele on hallitukselta tietenkin erittäin hyvä,
mutta kiinnittäisin huomiota siihen, että Suomen
humanitaarisen avun määrärahat ovat huomattavasti
pienemmät kuin esimerkiksi naapurimaamme Ruotsin, ja siihen,
että eduskunnan ulkoasiainvaliokunta tammikuussa käsitellessään
tsunamikysymystä nimenomaan halusi, että jos humanitaarisen
avun määrärahojen tarve tänä vuonna
kasvaa, näitä määrärahoja
pitää ehdottomasti kasvattaa ja tämä apu
ei saa vähentää muuhun kehitysyhteistyöhön
meneviä määrärahoja.
Tätä kysymystähän käsitellään
nyt valtiovarainvaliokunnassa varsinaisen budjetin osalta, ja eduskunnan
ulkoasiainvaliokunta on ottanut kantaa myös siihen, että kehitysyhteistyömäärärahoja
pitäisi määrätietoisesti kasvattaa,
jotta Suomi saavuttaisi tuon määrärahatason
0,7 prosenttia bruttokansantuotteesta vuonna 2010. Tarkoituksenmukaisinta
olisi, että humanitaarisen avun määrärahat
jatkossa käsiteltäisiin omana momenttinaan, jotta
ei jouduttaisi siihen tilanteeseen, että nämä määrärahasiirrot
muista kehitysyhteistyötehtävistä humanitaariseen
apuun olisivat liian helpot.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä pääluokka
24, mihinkä myös ed. Ulla Anttila juuri viittasi,
on ulkoasiainministeriön hallinnonalaa. Nyt Pakistanin
maanjäristyksen tuhojen seuraukset ovat paljon suuremmat,
mitä on ajateltu, ja tämänhetkisten tietojen
mukaan lähes 100 000 ihmistä on menehtynyt
ja moninkertainen määrä tarvitsee jatkuvaa
ja voimakasta apua edessä olevan ja jo meneilläänkin
olevan talven vaikutusten eliminoimiseksi. Tämä on
tässä mielessä tärkeä asia,
mutta nimenomaan sen päämäärän
saavuttaminen, johonka ed. Ulla Anttila viittasi, tämän
0,7 prosentin bruttokansantuotetason saavuttaminen, on tietysti
kaukana.
Mutta, puhemies, ihan lopuksi: Kun meillä on tässä käsittelyssä toinen
lisätalousarvioesitys, me tiedämme, miten paljon
yleensäkin tänä vuonna on tullut niin
kutsuttua ylimääräistä tuloa
valtion kassaan, mutta siitä huolimatta kymmenet, ehkä jo
sadat, kunnat tekevät Suomessa ensi vuoden kunnallisbudjettia
sellaisten paineiden alaisina, jotka johtavat ennen muuta terveysalan
palvelujen heikentämiseen. On selkeä rahoitusongelma kunnissa,
ja näyttää siltä, että tällainen
rahoitusongelma halutaankin, koska se on osa yksityistämisstrategiaa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Puhemies! Ed. Ulla Anttilan puheenvuoroon liittyen: On todella
minusta hyvä asia, että hallitus ja ulkomaankauppa-
ja kehitysministeri Kiviniemi ovat reagoineet Pakistanin todella
järkyttävään tilanteeseen, joka
uusimpienkin tietojen mukaan on entistä vaikeampi, ja tällä tavalla
täydentämällä eduskunnassa olevaa
lisätalousarviota voidaan tähän akuuttiin
tilanteeseen nyt osoittaa 4 miljoonaa euroa, ja se on todella hyvä ja
nopea reagointi, ja varmaan valiokunnassa sitten katsotaan asiantuntijakuulemisessa
vielä, mikä se tilanne jatkossa on.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kiinnitän huomiota samaan asiaan eli
tämän Pakistanin maanjäristyksen tuhoihin
ja uhrien asemaan. Tämä 4 miljoonaa euroa on todella
tärkeä, mutta jää kysymään,
onko sekään riittävä. Suomi
on kuitenkin tavattoman hyvässä taloudellisessa
asemassa, ja edelleen olemme kaukana lupauksista ja tavoitteista
kehitysyhteistyön osalta. Tässä on kysymys
humanitaarisesta avusta, joka on ihmisille nyt kiireesti elintärkeää,
eli toivoisin, että valiokunta katsoisi, voitaisiinko tuota määrärahaa
vielä kasvattaa tuosta. Se olisi ihan kohtuullista tässä hätätilanteessa.
Herra puhemies! Tiehallinnon osalta totean, että hallitus
osoittaa tässä 10 miljoonaa euroa lisää Hakamäentielle
Helsinkiin myöntämisvaltuutta, ja varmasti sille
on perusteet, mutta samanaikaisesti tässä toisessa
lisätalousarviossa leikataan 2,6 miljoonaa euroa, vähän
runsaastikin, tierahoitusta perustienpidon eräiden tiehankkeiden
osalta. Katsoisin, että tällaista ei pitäisi tehdä,
vaan näitä tärkeitä tiehankkeita,
esimerkiksi Nelostie-hanke, tulisi aloittaa välittömästi, ja
tällaisilla rahoilla voitaisiin päästä nopeasti
alkuun. Se olisi erittäin tarpeellista ja tähdellistä juuri
tässä tilanteessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minunkin huomioni kiinnittyi tähän
pääluokkaan 24 ja momenttiin 30.66. Yhdyn siihen,
mitä ed. Ala-Nissilä äsken sanoi, että on
erinomaisen hyvä, että hallitus on nopeasti reagoinut
Pakistanin tilanteeseen. Mutta kun näitä reagointitarpeita
näyttää nyt tulevan lähes joka
ikinen kuukausi, niin jotta päästäisiin
siihen tavoitteeseen, minkä ed. Ulla Anttila ehti jo todeta,
elikkä että kehitysyhteistyörahapuolella
oltaisiin sitten siinä varsinaisessa kehitysyhteistyössä omilla
rahoillaan ja nämä hoidettaisiin erikseen, niin
olisi oltava oma momenttinsa näitä varten ja siihen
sitten nopea reagointi, ettei joka ikisen kerran, kun tällainen
reagointi on paikallaan, aina tarvitsisi käydä täsmälleen
samaa keskustelua.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri niin kuin ed. Ulla Anttila ja ed. Pulliainen
sanoivat, on tärkeää auttaa inhimillisessä hädässä ihmisiä,
mutta kun kuitenkin tarvitaan sitä pitkäjänteistä kehitysyhteistyötä,
jota olemme tehneet ja johonka voi tavallaan lukea myös
sen perinteisen rauhanturvatyön, jota Suomessa on tehty
jo 50 vuotta ja joka nyt muuttuu nimeltään kriisinhallinnaksi,
johon siviilikriisinhallinta tulee lisäksi, niin kyllä pitäisi
pitää huoli, että tämmöisiä inhimillisiä hätätilanteita
varten on oma rahastonsa. Kuulimme valiokunnassa, että jo
tällä hetkellä siellä suomalaiset
toimivat hyvässä yhteistyössä kenttäsairaalassa
Pakistanissa ja apu on tullut sinne todella tarpeeseen. Käsitin,
ellen väärin muista, että ulkoministeriöstä esitettiin suurempaa
summaa, mutta valtiovarainministeriössä summaa
karsittiin pienemmäksi.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
aivan oikein siitä, että Pakistanin katastrofin
uhreja pitää auttaa. Samalla kuitenkin haluan
muistuttaa, että Lapissa oli keväällä pahoja
tulvia, jotka aiheuttivat vahinkoja sekä yksityisille ihmisille,
menoja kunnille että myös teiden särkymistä.
Nyt kuitenkin nämä korvaukset ovat viipyneet kohtuuttoman
paljon, ja pahinta on se, että Tiehallinnolle Lapissa ei
olla osoittamassa lainkaan rahaa niitten särkyneitten teiden
korjaamiseen. Siis on käymässä niin,
että kun on ollut pakko korjata teitä, niin ne
rahat otetaan muusta tienpidosta pois. Minusta tämä ei
ole lainkaan oikein. Nyt toivon, että valtiovarainvaliokunnassa
tämä asia vielä kerran katsottaisiin. Ei
se niin voi olla, että se korvaus jätetään
kokonaan maksamatta ja muut tietarpeet saavat siirtyä.
Sydämen pitää lyödä tietenkin
koko planeetan kärsiville, mutta kyllä pitää katsoa
tänne omille nurkillekin, että täälläkin
sitä oikeutta tulee.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa näyttää siltä,
että tämä on nyt entisen toistoa. Minun
mielestäni on ihan ymmärrettävää,
että lisäbudjetissa on tämä esitys
kehitysyhteistyömäärärahan lisäyksestä,
koska nämä ovat ennalta-arvaamattomia menoja.
Katastrofithan ovat, ikävä kyllä, lisääntyneet
maailmassa, ja näyttää siltä,
että ne tulevaisuudessa lisääntyvät entisestään.
Näin ollen olisi tietysti suurta viisautta hallitukselta,
että näihin ennalta-arvaamattomiin menoihin varauduttaisiin
jo varsinaisessa budjetissa ja että tämä kehitysyhteistyömääräraha
nostettaisiin 0,7 prosenttiin nykyisestä, niin että oltaisiin
kansainvälisten suositusten tasolla. Elikkä toivoisin,
että jo seuraavan budjetin valmistelussa otettaisiin nämä asiat
huomioon.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä lisätalousarviossahan
lyhennetään nyt valtionvelkaa 3 566 522 000
euroa, eli näin paljon on tullut enemmän rahaa
kuin mitä budjetissa oli arvioitu. Tuntuisikin luonnolliselta,
että tästä nyt olisi sitten irronnut
tähän katastrofiapuun se osa, mitä sitä nyt
on tänä vuonna kulunut ylimääräistä,
ettei sitten näiltä maailman köyhiltä,
lapsilta ja muiltakaan, tätä olisi tarvinnut vähentää.
Samoin kuntien pakkolainakin on maksamatta. Sekin on valtionvelkaa.
Se on vain kunnille olemassa. Eli kyllä tässä nyt
olisi näitä kohteita ollut vielä muitakin
kuin se, että kokonaan on tämä raha laitettu
valtionvelan maksuun.
Samoin muistutan vielä siitä, että kyselytunnilla
muutama viikko sitten kysyin ministeri Heinäluomalta siitä,
että vaikka lasten- ja nuortenpsykiatrian hoitotakuu on
tullut voimaan jo vuonna 2002, tänäkään
päivänä vielä se ei ole kunnossa.
Lapset joutuvat jonottamaan yli kolme kuukautta, jopa vuoden, osittain
siitä johtuen, että ei ole rahaa. Ei ole myöskään
työntekijöitä. Eli tämä asia
nyt olisi pitänyt ainakin tässä lisäbudjetissa
laittaa kuntoon. Olen kyllä pettynyt siihen, että ministeri
Heinäluoma ei tätä asiaa hoitanut.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On todennäköistä,
että suhteessa vahinkojen laajuuteen tämä Pakistanin
avustusmääräraha on vaatimaton, mutta
hyvä, että sinne suunnataan sitä.
Kiinnitän huomiota kyllä tässä kohdassa,
kun tässä on tämä Tiehallinnon
kohta, siihen, että Lapin tiepiiri on käyttänyt
yli 800 000 euroa tulvavahinkojen korvaamiseen ja sillä oletuksella — ja
kun täällä näitä keskusteluja
viime keväänä käytiin ministerinkin
kanssa, oli viesti se — että kun laskelmat tulevat,
tämän rahan osoittamiseen Tiehallinnolle sitten
suhtaudutaan vakavasti, mutta niin ei ole käynyt, ja se
on valitettavaa. Samaten yksityiset henkilöt joutuvat odottamaan nyt
parikin vuotta erilaisia korvaussummia, ovat melkoisessa ahdingossa,
niin että tässä on kyllä nyt
tehtävää valtiovarainvaliokunnassa, että hoidetaan
nämä asiat kuntoon. Uskon, että tahtoa siihen
kyllä löytyy.
Ulla Anttila /vihr:
Puhemies! On erikoista ja, sanoisinko, hallitukselle häpeällistä,
että yksikään ministeri ei ole puolustamassa
hallituksen periaatteellisia linjauksia, joita tämä lisäbudjettiehdotus
pitää sisällään. Vaikka
käsittelyssä on vain kolme momenttia, kuitenkin
yksi niistä liittyy valtionvelan merkittävään
vähentämiseen ja toinen kehitysyhteistyöhön.
Näistä kysymyksistä ministereillä pitäisi
olla rohkeutta käydä eduskunnan kanssa keskustelua.
Haluan vielä muistuttaa tässä kehitysyhteistyömomentissa
siitä seikasta, että Ruotsi avustaa vuosittain
Sudania suunnilleen samalla summalla kuin mikä on Suomen
katastrofiavun budjetti. Eli tämä kertoo nyt jotakin
siitä, kuinka paljon olemme jääneet jälkeen
meidän läheisestä naapurimaastamme. Vaikka
nämä luvut suhteutettaisiin bruttokansantuotteeseen,
on selvää, että Suomen avustustaso alkaa
olla meille jo kansainvälinen ongelma.
Tämä kysymys siitä, että pystytään
samanaikaisesti avustamaan pitkäjänteisesti Afrikan
kehittymistä ja sijoittamaan varoja katastrofiapuun, on
tärkeä, ja siksi tämä kysymys
siitä, että nämä kaksi eri momenttia
olisivat käytettävissä, on muutakin kuin
tekninen. Se mahdollistaa pitkäjänteisen työskentelyn,
vaikka katastrofiapuun käytetään nykyistä suuremmat
summat. On aivan selvää, että tämä vuosi
on ollut erityisen katastrofirikas, mutta katastrofiavun tarve on erittäin
suuri jatkuvasti esimerkiksi Afrikassa. YK:n apupyynnöt
ovat hyvin monilla alueilla, suurimmassa osassa tuon mantereen katastrofialueita,
kaksinkertaiset siihen nähden, mitkä ovat eri
maiden antamat apulupaukset.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! On tärkeää, että Suomi
avustaa katastrofeissa ja ne hoidetaan nimenomaan lisäbudjetin
kautta, koska mielestäni on myöskin yhtä tärkeää se,
että varsinaisiin kehitysyhteistyörahoihin ei
puututa silloin, kun katastrofeja rahoitetaan. Siinä mielessä tämä on
oikea linja, mutta tietenkin rahoitustaso on kovin alhainen.
Toisena asiana halusin kiinnittää huomiota Tiehallinnon
kohtaan. Täällähän ollaan vähentämässä Tiehallinnosta
nyt määrärahoja noin 2,6 miljoonaa euroa.
Kun ajatellaan, että Lapissa tosiaan sattuivat nämä tulvavahingot
viime keväänä ja silloin oli suurta yksimielisyyttä tässäkin salissa,
että ne korvataan, niin miksi nyt sitten ei, koska rahaa
olisi täällä varsinaisessa budjetissa olemassa,
miksei niitä sitten korjata näillä rahoilla?
Ennen kaikkea se osoittaa sitä, jos ei niitä korvata
Lapin tiepiirille, että poliittista tahtoa tästä talosta
ei löydy Lapin tulvavahinkojen korvaamiseen. Siitä on
kysymys eikä siitä, olisiko rahaa tai ei.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että hallitus
reagoi nyt nopeasti. Kun tämä varsinainen toinen
lisätalousarvioesitys 14.10. annettiin, niin sen jälkeen
on tullut jo 21.10. täydentävä esitys
ja nyt sitten vielä toinen täydentävä esitys.
Näin pitää toimia kiireellisissä asioissa,
ja Pakistanin maanjäristyksen tuhojen johdosta on tietysti
hyvä, että tätä humanitääristä määrärahaa
lisätään. On sitten valtiovarainvaliokunnan
asia, olisiko syytä vielä enemmän tähän toimenpiteeseen
antaa.
Myöskin on hieno asia, että Helsingin Hakamäentien
hankkeen toteuttamiseksi tätä sopimusvaltuutta
korotetaan nyt sitten 90 miljoonasta 100 miljoonaan euroon. Se on
erittäin järkevä toimenpide.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä korostaa sitä,
että tämä 3,5 miljardin summa on alibudjetointi.
Sitähän tämä käytännössä tarkoittaa,
eli on tietoisesti alibudjetoitu, niin kuin useana vuonna aikaisemminkin
on näitä verotuloja alibudjetoitu tai menoja jätetty käyttämättä,
niin että satoja miljoonia jää sieltä todellisuudessa
rahaa säästöön, ja sitten kun
puhutaan esimerkiksi köyhyyspaketista — muistatte
sen keskustelun täällä muutama viikko
sitten — niin silloin ei riittänyt rahaa. Silloin
olivat kaikki rahat menneet ja oli niin vaikeaa löytää sinne
rahoitusta; oli tämä 5 euron kansaneläkekorotus,
ja näille lapsiperheille ei sitten riittänyt ollenkaan
tähän köyhyyspakettiin rahaa. Jotenkin
tuntuu, että tällä hallituksella kyllä on
rahaa silloin, kun pitää alentaa varallisuusveroa
tai tehdä muita ratkaisuja, hornetteja ostella tai korjata jotain
muuta, ja sitten kun on kysymys köyhistä, olipa
sitten kysymys Pakistanin köyhistä tai Suomen
köyhistä, niin silloin sitä rahaa ei
riitä.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Perussuomalaiset ovat erittäin usein
esittäneet kehitysyhteistyömäärärahojen
pienentämistä lähinnä sen johdosta,
että meidän mielestämme omat nurkat pitää hoitaa
ensiksi kuntoon, ennen kuin lähdetään
joka paikkaan suomalaisia veromarkkoja laittamaan, mutta tältä osin
katsomme kyllä, että silloin kun on humanitäärisestä avusta kyse
ja nimenomaan tällaisesta tilanteesta, mikä Pakistanin
maanjäristysalueella on, niin me emme lähde tekemään
mitään muutosesityksiä vaan puollamme
hallituksen esitystä tältä osin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä yhden kerran kiinnitän
huomiota tähän pääluokkaan ja
tähän momenttiin. Kun tässä momentissa
66 on kysymys varsinaisesta kehitysyhteistyöstä,
niin minusta meidän nyt ehdottomasti ja viitaten myöskin
näihin kehitysyhteistyökertomuksiin, jotka tänne
vuosittain tulevat, täytyy määritellä selvästi,
mitä on varsinainen kehitysyhteistyö, ja minusta
se on rakenteellista avustamista kehittämään
kestävälle pohjalle tätä elämää kehitysmaissa
ja kehittyvissä maissakin jonkin verran. Mutta nyt kun
on kysymys myöskin akuutisti ja yhä nopeammalla
toistolla humanitäärisistä katastrofeista,
niin silloin sitä varten pitäisi olla erilliset
rahat, ja sillä tavalla myöskin seuranta olisi
ihan toisenlainen. Jos se olisi eräällä tavalla
arviomääräraha, niin se antaisi silloin valtioneuvostolle
pikavaltuudet hoitaa asia.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt keskustellaan hallituksen esityksestä vuoden 2005
toisen lisätalousarvioesityksen toisesta täydentämisestä,
ja tässähän on vain oikeastaan kaksi
kohtaa. Hakamäentien sopimusvaltuutta korotetaan 90 miljoonasta
eurosta 100 miljoonaan euroon, koska jo tässä vaiheessa
on nähtävissä, että 90 miljoonaa
ei tule riittämään.
Yleensäkin lisäbudjetissa ja täydentävissä esityksissä pitäisi
käsitellä teknisiä muutoksia ja yllättäviä menoja.
Toinen tämmöinen yllättävä meno
tällä hetkellä on Pakistanin maanjäristyksen
tuhojen johdosta annettava avustus, johon ehdotetaan 4 miljoonaa
euroa tässä lisäesityksessä.
Mutta, puhemies, kiinnitän huomiota myös yleisperusteluiden
neljänteen kappaleeseen, jossa todetaan se asia, että kehykset
paukkuvat mutta jakamatonta varausta jää 80 miljoonaa
euroa, ja tämän summan puitteissa valtiovarainvaliokunnassa
voidaan mahdollisesti vielä joitain toimia tehdä.
Tiedän tarkalleen, että paineet ovat täällä kotimaassa
ja ne ovat perustienpidossa ja perusradanpidossa. Toivoisinkin,
että jo lisäbudjetissa voitaisiin näihinkin
puuttua, koska paineet kasvavat vuoden 2006 budjettiin nimenomaan
perustienpidon ja rautateiden korjaamisen osalta.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituspuolueiden ongelma onkin juuri se,
että ne tulivat hyväksyneeksi hallitusneuvottelujen
yhteydessä tiukan kehyksen, jossa määritellään myös
se, että verotulojen kasvua ei voida käyttää palveluihin
tai mihinkään muihinkaan hyviin asioihin, ja se
oli minusta aika kummallista, että myöskin sosialidemokraatit
tämän ratkaisun hyväksyivät,
että edes verotulojen kasvua ei voida käyttää köyhyyden
hoitamiseen tai kuntien palveluiden turvaamiseen. Nämä valtionvelan
nettokuoletukset ja velanhallintahan nyt osoittavat sen, että vaikka
3,5 miljardia euroa on tullut verotulojen lisäystä,
jota ei ollut budjetoitu, niin hallituspuolueiden kädet
ovat sidottuja tähän kehykseen niin, että niihin
hyviin tarkoituksiinkaan tätä rahaa ei voida käyttää.
On ikävää, että näin
on.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puutun ainoastaan kahteen kohtaan tässä hallituksen
lisätalousarvioesityksessä.
Lappeenranta—Imatra-väli on todennäköisesti
2007 budjetissa, ja sen moottoritien rakentaminen maksaa 130 miljoonaa
euroa. Tielaitos on esittänyt 250 000 euroa suunnittelurahaa.
Kun todennäköisesti elinkaarimallilla tämä rakentaminen
tapahtuu, niin ehdottomasti tässä lisätalousarviossa
olisi tarvittu tämä raha. Samoin sitten Lahti—Luumäki-rataosuuden
korjaamiseen, jonka kustannusarvio on 150 miljoonaa euroa, Ratahallintokeskus
on esittänyt 2,5 miljoonaa euroa suunnittelurahaa, ja tätä rahaa
ei täällä näy. Se johtaa siihen,
että nämä suunnittelurahat Tiehallinnon
osalta joudutaan ottamaan tienpidon köntästä ja
samoin Ratahallinnon köntästä ja se pienentää sitten
taas rahan käyttöä muilta alueilta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuosmanen tuntuu olevan oikeilla
jäljillä ja kantavan oikealla tavalla huolta näistä liikenneasioista.
Näin arvellen ed. Kuosmasella on mahdollisuus valtiovarainvaliokunnan
liikennejaostossa panna nämä asiat kuntoon ja
järjestykseen. Toivoisinkin, että syntyisi siellä semmoinen
jälki, että tämä tulisi ojennukseen.
Yleisperusteluissa todetaan hyvin tämä 4 miljoonan
euron määräraha Pakistanin maanjäristyksen
humanitaariseen apuun. Mutta sen jatkoa, missä todetaan,
että katetaan valtionvelan maksua lykkäämällä ja
vähentämällä, pitäisin
melko huonona. Pidän tietenkin tärkeänä,
että tätä niin sanotusti köyhän
asiaa muistetaan, niin kuin ed. Huotari sanoi, mutta kyllä valtionvelan
maksuakin pitäisi muistaa ja toteuttaa. Vaikka sanotaan, että hallituksen
politiikka on kylmää, olisin toivonut niin, että jo
edeltävät hallitukset olisivat tämän
velan hoitaneet kuntoon ja yleensäkin niin, että poliitikot
eivät yleensä koskaan olisi tämmöistä velkaa
päästäneet syntymäänkään.
Yleistoteamuksena voisin todeta, että jämerämpää elämää tarvittaisiin
tämän velan maksuun ja sitä köyhää kansaa
kohti ymmärtämystä, mutta erityisesti
toivoisin myös vastapanoksena ahkerampaa työntekohalua
niille, joilla töihin on mahdollisuus osallistua.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Huotari kiinnitti puheenvuorossaan huomiota
kahteen seikkaan, joita haluan kommentoida.
Ensinnäkin hän kertoi, että verotulot
ovat kasvaneet odotettua paremmin. Näin on todella käynyt
ja, ed. Huotari, näin on käynyt siitä huolimatta,
että hallitus on keventänyt verotusta. Näin
ollen vasemmistoliiton ja ennen vaaleja myös sosialidemokraattien
ja keskustan väittämä siitä,
että verojen keventäminen johtaa väistämättä palvelujen
huonontumiseen, koska verojen keventäminen johtaa verotuottojen
pienentymiseen, ei pidä paikkaansa, vaan päinvastoin
järkevällä veropolitiikalla voidaan kannustaa
työntekoa, yrittämistä, voidaan vaikuttaa
myönteisesti talouden toimintaan ja tätä kautta
itse asiassa jopa parantaa verotuottoja.
Mitä sitten tulee kehysratkaisuun, mihin ed. Huotari
myös viittasi, niin on totta, että hallitusohjelmassa
on sitouduttu tiukkaan menokehykseen, mutta ei se estäisi
hallituspuolueita toteuttamasta niitä lupauksia, joita
esimerkiksi eläkkeensaajille on annettu, joita on annettu
tiestön kunnosta jne. Se vain edellyttäisi sitä,
että hallituspuolueet kykenisivät laittamaan asiat
tärkeysjärjestykseen ja priorisoimaan niitä asioita,
joita ovat vaalikampanjassa tulleet luvanneeksi. Näin ne
eivät kuitenkaan ole toimineet. Päinvastoin kaikki
eläkkeensaajille annetut lupaukset 300 euron korotuksesta
kansaneläkkeeseen, pohjaosan palauttamisesta ja muusta
ovat olleet aivan tyhjää puhetta. Mitään
tällaista ei käytännössä hallituksen
toimissa ole nähty.
Ed. Maija Perho merkitään
läsnä olevaksi.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz on aivan oikeassa siinä,
että veronalennukset eivät ole kansantaloutta
heikentäneet, mutta ne ovat heikentäneet kuntien
taloutta.
Nyt useat kunnat — siis kymmenet, jopa sadat kunnat — joutuvat
nostamaan veroprosenttiaan sen vuoksi, että niiden verokertymä ei
ole ollut riittävä ja kuntapalveluiden tarve ja
kustannukset ovat kuitenkin nousseet esimerkiksi väestön ikääntymisen
vuoksi ja muun muassa hoitotakuun toteuttamisen vuoksi. Nämä asiat
pitäisi siellä kunnissa hoitaa. Todellisuudessa
osan ihmisistä veroprosentti on noussut, koska kunnat joutuvat
joka tapauksessa nostamaan veroprosenttiaan, ja osalla sitten se
laskee.
Niillä miljoonalla ihmisellä, jotka eivät
saaneet ensimmäistäkään euroa
veronalennuksia, on kaikista heikoimmin asiat tässä valtakunnassa, ed.
Zyskowicz. Te tosin ette varmaan heistä niin suurta huolta
kannakaan, varsinkin kun sanotte, että olisi pitänyt
priorisoida. Kertokaapa nyt meille, mitä teidän
mielestänne olisi sitten pitänyt leikata, jos
olisitte antaneet vaikka kunnille nämä rahat.
Edustajat Jouni Backman, Rosa Meriläinen,
Roger Jansson ja Kari Uotila merkitään läsnä oleviksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy tietenkin muistaa,
että tämän nykyisen, edeltävän
hallituksen ja jonkun sitä edeltävänkin
hallituksen aikana ja toimenpiteiden ansiosta kuntien kassalta on
viety 3—4 veroprosenttia pois sitä kertymää,
mikä olisi vanhoilla perusteilla kertynyt ja tullut.
Miksi te vasemmistoliitossa ette yleensäkään uskalla
näistä asioista puhua, nostaa esille, miksi te
ette uskalla puhua ruoan arvonlisäveron alentamisen puolesta,
mikä myöskin kohdistuisi sen köyhän
kansan hyväksi, koska hekin syövät ja maksavat
sitä veroa? Ennen vaaleja ainakin minä puhuin,
mutta kuulemma sosialidemokraatit ovat kieltäneet, että siitä ei
saa nykyisin edes puhuakaan. Näin katsottuna kyllä tämän
asian puolesta pitäisi puhua ja tehdä.
Mutta toivoisin, että tässä keskustelussa,
mikä syntyy ja käypi, osoitettaisiin sitä ahkeruutta, millä syntyy
työntekoa, tulosta ja myöskin sitä verotettavaa
tuloa, mutta erityisesti, ed. Huotari, tässä ruoan
arvonlisäverokysymyksessä toivoisi, että teillä joskus
sydän lämpenisi tämänkin asian perään,
vaikka se kylmä joskus tuntuisi olevankin, mutta ei toivon
mukaan näissä veroasioissa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! On tietysti totta, että verojen
keventäminen, esimerkiksi kunnallisen ansiotulovähennyksen,
josta nyt on kyllä luovuttu, korottaminen lyhyellä aikavälillä,
merkitsee kunnan verotulojen pienentymistä. Mutta, ed.
Huotari, vähänkin pidemmällä aikavälillä ja
vähänkin laajemmin katsottuna sellainen veropolitiikka,
jolla tuetaan työllisyyttä, yrittäjyyttä,
merkitsee kunnan verotulojen kannalta myönteistä kehitystä,
kun useampi ihminen pääsee töihin ja
kun yrittäjät laajentavat toimintaansa.
Te sanoitte, että en kanna huolta niistä pienituloisimmista,
joita nämä veroalennukset eivät ole koskeneet.
Kyllä kannan huolta, ja jos puhutaan työikäisistä ja
työkykyisistä ihmisistä, heidän kohdallaan
nimenomaan työllisyyden parantuminen, se että he
pääsevät työn syrjään
kiinni, on kaikkein paras toimenpide heidän toimeentulonsa
ja myös taloudellisen turvallisuutensa kohentamiseksi.
Kuntatalouden ongelmat ovat aivan todellisia, ja luulen, että me
olemme yhtä mieltä siitä, että niihin
ovat keskeisesti vaikuttaneet tällä vaalikaudella — ja
pitää myöntää, että tälläkin
vaalikaudella — hallituksen toimenpiteet. Kaikki tiedämme,
että hallitus on ottanut kunnilta pakkolainan, josta aiotaan
vielä ensi vuodenkin jälkeen jättää maksamatta
280 miljoonaa euroa, joka olisi näille kunnille erinomaisen
tervetullutta rahaa.
Mitä, ed. Seppo Lahtela, tulee ruoan arvonlisäveroon,
niin sanoitte totuuden. Ennen vaaleja puhuitte hyvin paljon ja kaikki
teidän puoluetoverinne puhuivat hyvin paljon siitä,
että ruuan arvonlisäveroa pitää alentaa.
Vaalien jälkeen, kun pääsitte hallitukseen
ja valtaan, tuossakaan asiassa ei ole tapahtunut yhtään
mitään.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Pienituloisten auttamisessa ei ole kysymys
pelkästään oikeudenmukaisuudesta, joka
sinällään on ensiarvoisen tärkeää,
vaan kysymys on myös järkevästä talouspolitiikasta.
Jos niille miljoonalle aikuiselle suomalaiselle, jotka eivät
ole hyötyneet näistä toistetuista suurituloisia
hyödyttävistä tuloverohelpotuksista,
annettaisiin tulonlisäystä, se toisi heille ostovoimaa,
ja se ostovoima käytettäisiin kotimarkkinoilla
kulutuskysyntänä, joka toisi työllisyyttä.
Jo 60-luvulla sosiaalipolitiikkaa rakennettaessa lähdettiin
siitä, että pitämällä kaikki
mukana, takaamalla kaikille kohtuullinen tulotaso ja toimeentulo
pystytään myöskin kansantaloutta pyörittämään.
Nythän ovat ongelma nämä menokehykset. Tämän
vuoden tilinpäätös tulee olemaan 3 miljardia
euroa ylijäämäinen, vaikka sen ennakoitiin
olevan 500 miljoonaa alijäämäinen. Mutta kun
menokehys on lyöty kiinni, niin ei mitään mahdollisuutta
lisätalousarvioiden täydentämisellä eikä varsinaisellakaan
lisätalousarviolla ollut tuoda apua sen paremmin kuntien
talousahdinkoon kuin niihin moniin muihinkaan tarpeisiin, mitä kiistatta
tässä yhteiskunnassa on.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nythän keskustellaan siitä,
mitä tässä ei ole, mutta sekin on osa
budjettipolitiikkaa, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen, ed. Zyskowicz.
Jos tämä teidän doktriininne olisi
todella aivan konkreettisesti osoitettavissa, niin sehän
näkyisi kunnallisella tasolla ilman muuta. Mutta vain Oulu
ja muutama muu kaupunkikunta on sellainen, missä on tapahtunut
juuri niin kuin kuvasitte, mutta muutoin ei, ja siinä on
sen analyysin ydinpaikka.
Toisekseen ruuan arvonlisäverotuksen alentaminen on
todella populääriä tällä hetkellä.
Mutta meillä ei ole minkäänlaista näyttöä,
että vähittäismyyntihinnat siitä miksikään
vähän pitemmällä aikavälillä muuttuisivat.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Keskusta tosiaankin lupasi ennen vaaleja ummet
ja lammet. Kyllä niissä tilaisuuksissa kuultiin
kaikki mahdollinen, mitä luvattiin niin eläkeläisille, lapsiperheille,
työttömille kuin kaikille muillekin. Piti oikein
vasemmalta toppuutella, että "elekää nyt
ihan kaikkee luvatko", kun tiedetään, ettei kuitenkaan
sitä kaikkea voida toteuttaa. Sehän luo politiikasta
semmoisen kuvan, että poliitikot vain lupaavat ja sitten
ei kuitenkaan mitään toteuteta.
Ruuan arvonlisävero oli hyvä esimerkki. Ensin
kovalla äänellä sitä keskustalaiset
huusivat ennen vaaleja, ja sitten kun oltiin hallitusneuvotteluissa,
asia oli unohtunut ihan täysin. Minua kyllä harmittaa
ihan politiikan ja poliitikkojen puolesta, että tällaista
menettelyä keskusta harrasti ennen vaaleja.
Vielä ed. Zyskowiczille pienituloisten ihmisten tilanteesta:
Ihan niin kuin ed. Uotila äsken juuri sanoikin, on tärkeää pitää myöskin
pienituloisten ihmisten ostovoimasta huolta, koska he käyttävät
kaiken sen rahan, mikä heillä on käytettävissään,
suomalaisiin palveluihin ja täällä tuotteiden
ostamiseen. Sen sijaan varallisuusveron alennuksesta, minkä nyt
hallitus antoi Suomen 30 000 rikkaimmalle ihmiselle, me
emme voi tietää, mihinkä se menee. Se
voi mennä ulkomaille jonnekin veroparatiiseihin, minne
tahansa, mutta todennäköisesti ei suomalaiseen
kulutukseen, joka edesauttaisi talouskasvua ja olisi hyödyksi
koko kansantaloudelle. Siinä meidän talouspolitiikkamme
ero juuri onkin, että me olisimme halunneet pienituloisten
etuuksiin vähän lisää korotusta
ja tiedämme, että se edesauttaa myöskin
talouskehitystä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Huotarille, että aivan
oikein hallitus toimi, kun teki esityksen varallisuusveron poistamisesta.
Se on erittäin tärkeä asia, että suomalainen
pääoma säilyy Suomessa ja se käytetään
uusien työpaikkojen luomiseen ja investointeihin.
Toinen asia, tämä ruuan arvonlisävero.
Valtiovarainministeri Heinäluoma on aivan oikeassa, jos
hän esittää, että ravintoloitten
kohdalta pudotetaan 17 prosenttiin. Se on oikea kädenojennus ravintoloitsijoille
ja työmaaruokaloitten pitäjille. Mutta kaikkein
tärkeintä olisi, että ruuan arvonlisävero
nyt vihdoin viimein pudotettaisiin 17 prosentista 12 prosenttiin.
Ei ole mitään järkeä, että Espanjassa
on 8 prosenttia, muualla 6 prosenttia. Tämä koskisi
kaikkia kansalaisia.
Ed. Pulliaiselle totean vain, että se on tietysti totta,
että osa siitä valuu näitten yrittäjienkin kukkaroon,
mutta toisaalta eivät ne yrittäjät sitä rahaa
voi syödä. Kuitenkin he pistävät
sen kiertoon ja työllistävät tällä tavalla
työntekijöitä ja investoivat.
Sitten kolmas asia, mihin puutun, on perintö- ja lahjavero.
Nyt jos tehdään veroremonttia jatkossa, niin ehdottomasti
perintö- ja lahjavero pitää poistaa.
Se 500 miljoonaa euroa on erittäin pieni kädenojennus,
joka koskee kaikkia suomalaisia, ja jokaisella suomalaisella on
sen verran varallisuutta, että varmasti suurin osa joutuu maksamaan
perintö- ja lahjaveroa. Se on ehdottomasti poistettava.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaiselle olisin vielä tätä veroajatteluani
sillä tavoin selostanut, että en tietystikään luule,
että olisimme keksineet ikiliikkujan eli että mitä enemmän
veroja alennetaan, sitä enemmän veroja tulee kerätyksi.
Mutta haluan voimakkaasti vastustaa sitä lähinnä vasemmistoliiton, osin
vihreiden, keskustan, sosialidemokraattien ajattelua, joka lähtee
mielestäni siitä, että mitä korkeampi
on verokanta Suomessa, sitä paremmat palvelut voidaan kansalaisille
taata.
Tällainen ajattelu, että aina, jos veroja
vain kiristetään, niin sitä kautta saadaan
yhä enemmän verotuottoja ja sitä kautta
saadaan yhä paremmat julkiset palvelut ja tulonsiirrot
kansalaisille, jättää täysin
huomiotta sen, että verotuksella ei pelkästään
kerätä varoja yhteiseen kassaan vaan veroilla
myös ohjataan perheiden, yksilöiden, yrittäjien,
yritysten käyttäytymistä. Minun perusväittämäni
on, että silloin kun liikutaan nykyisillä verotasoilla,
missä Suomessa liikutaan, meillä on varaa ja meillä on
aihetta järkeviin veronalennuksiin, jotka oikein mitoitettuina
ja oikein ajoitettuina vaikuttavat myönteisesti yritystoimintaan,
yrittäjyyteen, kuluttajien käyttäytymiseen, kotimaiseen
ostovoimaan ja sitä kautta itse asiassa vaikuttavat myönteisesti
verotuottoihin.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! En malta olla puuttumatta tähän
todisteluun siitä, miten arvonlisäveron alennus
siirtyy ruuan hinnassa kuluttajille ja siirtyykö vai eikö siirry.
Sen verran luulen kaupan alaa tuntevani, koska sieltä tätä köyhää leipää olen
yrittänyt kautta aikojen ammentaa, että taatusti
kilpailu pitää siitä huolen, että jos
pientäkin veroliikahdusta tulee ja syntyy, niin se menee
sinne hintoihin.
Suomalainen kauppa käy tällä kertaa,
miten sanoisin, taistelua rakenteensa uudistamisesta ja palvelujen
viennistä entistä kauemmaksi ja kauemmaksi. Kaupan
kannattavuudella ei ole ongelmia, jos valtiovalta antaa semmoisen
mahdollisuuden, että sitä veroa kannetaan vähemmän,
ja se myöskin putoaa sinne hintoihin kiistatta ja varmasti.
Kun tiedän, että ed. Pulliainen on kanssani tästä asiasta
eri mieltä, niin uskallan lyödä vetoa
ja syödä vanhan karvahattuni täytettynä soralla
taikka millä tahansa, jos tämä asia ei
mene perille. Olen varma, että menee enkä tätä vetoa tule
myöskään häviämään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelalla on periaatteessa hyvä muisti,
mutta siinä on aina pieniä katkoksia. Nyt katkos
ajoittuu vuoteen 1995 ja sen alkuun, jolloinka EU-jäsenyyteen
siirtymisen yhteydessä laskettiin alkutuotteitten hintoja
varastoalennuksina oikein valtavasti. Eikä mennyt kuin
kolme kuukautta, kun se, mikä oli alennettu vähittäismyyntihintoja
ruokapuolella, oli otettu takaisin, ja näinhän
se on.
Ystävälleni ed. Kuosmaselle: Eivät
todellakaan marketit syö, eikä ihmistenkään
yleensä pitäisi syödä yhtään
liikaa, koska kaikki vähän pullukoituvat vaan,
meillä vähemmän kuin Yhdysvalloissa.
Mutta markettien rakentamiseen ovat rahat menneet, ja siellä on
itketty nyt, että pitäisi saada vähän
lisää tuloja, niin että saataisiin velat maksettua
pois.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz poistui jo, mutta hän
väitti, että meidän kantamme olisi, että mitä korkeampi
verokanta, sitä paremmat palvelut. Me kannatamme kohtuullista
verotusta, myöskin sellaista, joka tasaa kansalaisten välisiä tuloeroja,
eli progressiivista verotusta. Jos ajatellaan esimerkiksi suomalaista
ja britannialaista lapsiperhettä, suomalainen lapsiperhe
maksaa kyllä enemmän veroja, mutta se saa terveydenhuoltopalvelut
ja koulupalvelut huomattavasti edullisemmin kuin lapsiperhe Britanniassa.
Jos haluaa, niin kuin useimmat hyvätuloiset ja keskituloiset
ja muutkin Britanniassa haluavat, lapsensa yksityiskouluun, niin
se maksaa niin paljon, että lapsiperhe ei voi kuvitella
koskaan lähtevänsä jonnekin ulkomaille
tai tekevänsä jotakin muuta, vaan satojatuhansia
pitää pulittaa vuosien aikana siitä,
että lapsi käy yksityiskoulua. Meillä on
ollut valtava arvo siinä, että meidän
kaikkien lapset käyvät samoja kouluja. Silloin
koulutuksen taso on pysynyt korkeana näissä julkisen
sektorin kouluissa. Luulen, että Suomen menestystarina
on juuri tässä, ja sen takia sitä ei
pitäisi nyt tässä poistaa.
Minä kannatan ministeri Heinäluoman ehdotuksia
ravintolapalveluiden arvonlisäverokannan alentamisesta
ja toivon, että se asia etenee.
Sen sijaan ruuan arvonlisäveron alentaminen on periaatteessa
ihan hyvä asia, mutta muistan hyvin tarkkaan sen, kun lääkkeiden
arvonlisäveroa alennettiin 4 prosenttiyksikköä 90-luvun
loppupuolella: Kun kysyin ihmisiltä, oletteko huomanneet
sitä, niin ei sitä monikaan ollut huomannut. Käytännössä se
valui jonnekin. Voi myös käydä niin kuin
tässä karkkikauppaesimerkissä, jossa
puoli vuotta aikaisemmin karkkikauppias sanoi, että (Puhemies
koputtaa) hän nyt on laskenut hintoja ja kun vuodenvaihteessa
ksylitolin veroa alennetaan, niin silloin hän saa sen takaisin.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Professori Matti Viren kyllä kirjoitti
Turun Sanomissa tästä ruuan arvonlisäverosta
oikein, että sitä pitäisi alentaa.
Mutta varsinaisen syyn puheenvuoroon sain, kun tuolla työhuoneessani
kuulin, kun kokoomus lasketteli oikein paksua tekstiä varallisuusverosta.
Kaikki kokoomuslaiset ed. Kuosmasta lukuun ottamatta pakenivat salista,
kun huomasivat, että ed. Soini tuli. Mutta se näistä.
Kylmät faktat tästä, kun sosialistiset
ministeritkin ovat perustelleet, että varallisuusvero on niin
vaikea periä: Varallisuusveron tuotto vuonna 2004 on kasvanut
9 prosenttia. Se on 130 miljoonaa euroa. 250 000 euroa
on se varallisuuden alaraja; se ei ole mitään
keppikerjäläisporukkaa, joka tämmöistä veroa
maksaa. Se on todella raju tulonsiirto ökyrikkaille. Ihme,
että sosialistit tätä kannattavat, suorastaan
ajavat, ja johtavat harhaan, että se on vaikea periä ja
se ei tuota. Minkä muun veron tuotto on noussut 9 prosenttia
kuin varallisuusveron tuotto? Täälläkö se
Suomen yhteiskunnan suurin pula on, näillä ihmisillä?
(Ed. Huotari: He tarvitsevat toimeentulotukea!) Tämä on
poliittista röyhkeyttä vailla vertaa, ja sosialidemokraatit
ovat tässä mukana. Ilmankos heitä ei salissa
enää olekaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ruuan arvonlisäveron alentamiseen
tulisi voida päästä. Se on selvä toivomus
kansalta, ja erityisesti eläkeläiset ja opiskelijat
tätä kysyvät.
Kun täällä on puhuttu varallisuusverosta,
niin minusta tärkeämpää olisi
ollut päästä perintöveron poistamiseen
lähiomaisilta.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että Suomeen syntyy
varallisuutta ja yrittäjät pärjäävät
ja saavat pääomia. Mutta kun muistaa sen, mitä ensi
vuoden budjetissakin tarjotaan, kun työttömät
saavat nollakorotuksen ja eläkeläiset 5 euroa
ja sitten tulohaitarin toinen pää saa melkoisia
lottovoittoja, tämä minua henkilökohtaisesti
niin kuin korpeaa, voi sanoa suoraan. Jos tämä on
oikeudenmukaista rahanjakoa Suomessa, niin minä vastustan
sellaista. En vastusta sitä, jos rehellisillä keinoilla
joku vaurastuu ja saa rahaa, siitä vaan, mutta sitten pitää hoitaa
se perälautakin, ettei kaikki ihmiset tipu kyydistä pois.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Soinille, että aivan
oikein hallitus teki esityksen, että varallisuusvero poistuu.
Ruotsista se on jo poistettu, miksi ei Suomesta? Joka maassahan
on erittäin varakkaita henkilöitä määrätty
ryhmä ja sitten on keskiluokka ja köyhät.
Tämmöinen jako on aina meidän keskuudessamme.
Sitä ei sen kummemmin ed. Huotari korjaa kuin minäkään.
Siinä mielessä tämä varallisuuskeskustelu
on erittäin tärkeää, että nämä varakkaat
henkilöt eivät siirry kotimaastaan ulkomaille,
Luxemburgiin ja sinne, missä veroparatiisissa voisivat
saada verottoman kohtelun täysin. Jokainen meistä tietää,
kuinka paljon niin sanotut rikkaat tuovat potkua tähän
Suomen talouselämään. Kyllä meidän
täytyy muistaa, että niitä meidän
pitää kunnioittaa, jotka omalla työllään
ovat luoneet tämän rikkauden ja tuhansia, tuhansia
työpaikkoja luoneet. Ei työtön työmies
pysty yhtään työpaikkaa luomaan, jos
ei saa jostain omaa varallisuutta, että pääsee
alkuun.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sopiiko tämä, ed.
Kuosmanen, teidän oikeustajuunne, että Aatos Erkko,
joka maksoi viime vuonna 1,7 miljoonaa euroa varallisuusveroa, 10
vanhaa mummon miljoonaa, saa 10 miljoonaa vuodessa tästäkin
lisää rahaa, kun sitä muutenkin on? Hänkö on
nyt sen tarpeessa? Tämä on röyhkeätä saalistusta
samaan aikaan, kun eläkeläisille tarjotaan 5 euroa,
opiskelijoille ja työttömille ei tarjota mitään.
Sanotaan, että ei voida periä. Ilta-Sanomat kertoi,
että kateusvero, millaiseksi sitä kokoomuslaiset
ja rahapiirit kutsuvat, oli 130 miljoonaa euroa ja 9 prosenttia
oli kasvu, eli kyllä sitä on vaan koetettu kovasti
hakea. Mistä tämäkin raha otetaan sitten
pois?
Tämä on minun mielestäni häpeällinen
tilanne siinä — vasemmistoliitto on tässä nyt
ryhdikkäänä kerrankin ja vihdoinkin — että sosialistit loistavat
poissaolollaan tässä asiassa. En minäkään
vastusta rehellisellä työllä rikastumista, mutta
250 000 euroa on verotettavan varallisuuden alaraja. Jotta
sellaista veroa joutuu maksamaan, omaisuuden pitää olla äärimmäisen
huomattava. Tämähän sopii kokoomuslaiseen
politiikkaan: eihän tämä köyhiä koske.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen antoi täällä ymmärtää,
että köyhyys olisi ikään kuin
luonnonlaki ja että kaikissa yhteiskunnissa on köyhiä olemassa.
Ei se näin ole. Se on poliittisen päätöksenteon
lopputulos. Jos ajatellaan nyt esimerkiksi tilannetta 80-luvun loppupuolella,
jolloin työllisyys tässä maassa oli hyvä,
niin meillä suhteellinen köyhyys ja absoluuttinen
köyhyys oli hyvin vähäistä.
90-luvun alun lama ja siitä johtuva pitkäaikaistyöttömyys ovat
köyhdyttäneet hyvinkin paljon ihmisiä,
ja monesti on juuri näin, että näillä pitkäaikaistyöttömillä on
myöskin köyhät vanhemmat, jotka saavat
osittain myöskin kansaneläkettä ja ovat pienituloisia,
jotka eivät pysty auttamaan esimerkiksi näitä lapsiperheitä.
Siinä mielessä minusta on aivan älytöntä keskustellakaan
siitä, että köyhyys olisi joku luonnonlaki.
Sitä vartenhan me tässä talossa olemme. Mutta
ehkä juuri sitä varten ed. Kuosmanen istuu oikealla
reunalla, koska hän ajattelee näin ja ajattelee,
että varallisuusveron poisto on oikeudenmukaista, ja minä istun
täällä vasemmalla reunalla sen vuoksi,
että minusta se ei ole oikeudenmukaista, koska heillä on
osittain tämän yhteiskuntavakauden ansiosta sellainen
varallisuus tässä Suomenmaassa, että heillä on
mahdollisuus ollut maksaa varallisuusveroa. Mutta nyt ovat ilmeisesti
semmoiset poliittiset voimat liikkeellä, keskusta ja sosialidemokraatit,
jotka ovat olleet valmiita myöskin näille Suomen
kaikista rikkaimmille ihmisille antamaan tämän
toimeentulotuen, mutta eivät ole valmiita antamaan niille
ihmisille, jotka ovat todella hädässä ja
avun tarpeessa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen edustajat lähtivät
täältä pois, ed. Kuosmanen. Kyllä 90-luvun
lama-aikaan yrittäjiä meni nurin; tässä kerrottiin,
että 100 000 yritystä meni nurin. He
ovat tänä päivänä lähes
vailla tuloja, hyvin köyhissä oloissa pienillä tuloilla. Niissä ihmisissä on
monenlaista ihmiskohtaloa, jotka ovat tämän päivän
köyhyydessä. Sitten kerrotaan, että työttömyys
alkaa olla kolmannessa sukupolvessa. Siinä eivät
ole lähtökohdat kovin häävit,
kun lähtee tähän maailmaan ja työelämään
mukaan.
Sitten ne optiot, mitä nyt on jaettu, ne liittyvät tähän
myös. Kerrottiin, että niitä ei voi ottaa
takaisin, lait ovat sellaiset. Silloin kun pohjaosaa leikattiin,
se oli kaksi viikkoa, kun tehtiin laki ja otettiin pois. Me olemme
lakia säätävä elin, ja kyllä täällä voi
tehdä muutoksia. Nyt kehottaisinkin ministeri Pekkarista,
kun on uusia lausuntoja tullut tässä optioasiassa,
että hän nyt terästäytyisi ja
hoitaisi asian, kun se on lakien mukaan mahdollista.
Eduskunnassa on paljon tehty köyhien hyväksi
ja perälauta on tiivistynyt. Aikoinaan ihmisiä myytiin
huutokaupalla, halvin otti. Niistä ajoista on tultu paljon
eteenpäin tähän päivään.
Toki siellä paljon on vielä tekemistäkin.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Kangas sanoi, että yrittäjät
menivät 90-luvulla nurin, niin se pitää kyllä paikkansa,
ja myöskin, että he elävät nyt
köyhyydessä, osa heistä, pitää paikkansa.
Mutta minkä takia ne menivät nurin, johtui kyllä osittain
ainakin siitä, että taseet olivat niin heikkoja,
ei ollut pääomaa. Nyt minun mielestäni
tämä varallisuusveron poisto on ihan oikea, se
luo pääomaa. Pääomavahva henkilö pärjää silloin,
kun lama tulee, ja niin pärjää myöskin
yritys. Kyllä kannattaisi noudattaa tuota periaatetta,
että verotetaan ankarasti sitä, mitä ei
tarvita, ja lievästi sitä, mitä tarvitaan,
ja kyllä tämä maa tarvitsee pääomaa.
Minäkin luin näistä Erkoista ja muista,
kuinka paljon veroa jää niin kuin säästöön
heille, kun varallisuusvero poistetaan. Mutta laskin myöskin, kuinka
paljon he maksavat osingoista veroa, kun osingot menivät
verolle. Valtaosa näistä rikkaista maksaa ensi
vuonna enemmän veroa kuin maksoivat silloin, kun osingot
olivat verovapaat. Osinkovero tuottaa valtion kassaan 80 miljoonaa,
ja varallisuusveron poisto vie 70 miljoonaa. Ja tahtoo vaan olla
niin, että ne, joilla on osinkoa, niillä on varallisuutta.
Noista mainituista henkilöistä, Erkon osalta en
osaa varmuudella sanoa, oli pari kolme muuta aivan kärjessä,
jotka maksavat enemmän veroa, vaikka varallisuusvero poistetaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aina verot jostain haetaan, ja jos
ei niitä suurituloiset maksa, ne pistetään
pienituloisten ja köyhien maksettavaksi, ja tästä on
nyt kysymys.
Esimerkiksi meillä tulee räjähdysmäisesti nousemaan
omassa kodissa asumisen vero eli kiinteistövero. Sitä mökkiä tai
osaketta sinä et voi pistää kainaloon
ja lähteä Luxemburgiin. Se pysyy täällä Suomessa.
Raha voi mennä Caymansaarille, Luxemburgiin,
keinotteluun, mihinkä tahansa, mutta tavallinen pieni ihminen,
mökinmummo tai -vaari, ei voi sitä asumistaan
lopettaa. Samalla kun kiinteistöveroja nostetaan, tätä välystä kunnissa
koko ajan nostetaan, se on pieni varallisuusvero tälle
ihmiselle siitä, että hän asuu omassa
talossaan, omassa kodissaan, josta hän on maksanut jo kaikki
verot.
Olin eilen Konalassa vaalitilaisuudessa, jossa ikäihminen
sanoi, että hänellä on huonot jalat ja asuu
neljännessä kerroksessa. Jos hän haluaa muuttaa
ensimmäiseen kerrokseen, pitää samoin maksaa
varainsiirtovero 1,6 prosenttia siitä, että muuttaa
sellaiseen asuntoon, johon pystyisi paremmin menemään.
Tätä ei helpoteta, mutta suurituloisten ökyrahoitusta
helpotetaan. Tässä on tämän
maan enemmistön linja.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä yrittäjiä pitää tukea,
varsinkin pieniä ja keskisuuria yrittäjiä.
Nämä pörssiyhtiöt, niillä on
jo voimavaroja itsekin hoitaa asiansa, mutta ei näin, että annetaan
130 miljoonaa euroa katteettomasti niille rahaa ja perään
vaan toivomus, että työllistäkää.
Minun mielestäni ne olisi pitänyt vähän niin
kuin korvamerkata investointitukiin ja tuotekehittelyyn ja tällaisiin,
että ne todella sitten pistetään sinne
eikä vaan jollekin pankkitilille taikka osakkeisiin.
90-luvun lama, mistä ed. Kallis täällä puhui, minun
mielestäni johtui siitä, että silloin
vedettiin kovanrahan politiikkaa hyvin pitkään
ja silloin vienti pysähtyi. (Ed. Kallis: Vienti muuten
ei pysähtynyt!) — Sitten vienti pysähtyi,
ja sen seurauksena rupesi yrityksiä menemään
nurin ja työttömiä tuli se 600 000—700 000. — Heti
kun devalvoitiin, vienti rupesi vetämään.
No, maksumies oli sama, mutta saatiin kumminkin pyörät pyörimään
ja vetämään, ja siitä alkoi
sitten niin kuin nousu. Mutta se oli silloisen hallituksen valinta
ja se oli aika tuhoisa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ei tästä tietenkään
mitään verokeskustelua pidä syntyä,
mutta kun nyt veroista on niin paljon puhuttu, niin totta kai on
helppo puhua niin, että nyt rikkailta helpotetaan — tämä varallisuusveron poisto
70 miljoonaa — ja pannaan mummonmökit
maksamaan kiinteistöveroa enemmän ja enemmän.
(Ed. Huotari: Näin se on! — Ed. Pulliainen: Näin
se on!) — Näin se on. — Siis se, että kiinteistövero
nousee, ei johdu kyllä varallisuusverosta ja varallisuusveron
poistosta ollenkaan. Kiinteistöveroa on nostettu vähän
joka vuosi kunnissa, ja se johtuu siitä, että ansiotulovähennystä on
nostettu ja kunnat ovat menettäneet tuloveroa ja yrittävät
kompensoida kiinteistöverolla. Varallisuusveron kanssa
sillä ei ole mitään tekemistä.
Kannattaisi kyllä olla asiallinen ja ottaa huomioon,
että varallisuusveron tilalle tuli osinkojen vero ja osinkovero
tuottaa enemmän kuin mitä varallisuusvero jättää perimättä.
Toisin sanoen pääomapiirien verotaakka kasvaa,
kun varallisuusvero poistetaan ja osingot pannaan verolle; ei kukaan
sitä voi kieltää. Kaikki muu on pelkkää propagandaa,
ja yritetään antaa asiasta täysin väärä kuva.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä verokeskustelu kuuluu
nimenomaan tähän keskusteluun, koska tässä lisäbudjetissa
on yhtenä osana valtionvelan nettokuoletukset. Eli 3 miljardia
euroa on tänä vuonna tullut enemmän verotuloja
ja 600 miljoonaa euroa säästöjä tulee näistä menoista,
ja tällä summalla pystytään
nyt maksamaan tätä valtionvelkaa. Mutta kysymys onkin
niin, että miljoona aikuista ihmistä, kaikista
pienituloisinta ihmistä, on jäänyt paitsi
näistä veronalennuksista. Keskituloiset ovat saaneet palkkaveron
alennukset, rikkaat ovat saaneet varallisuusveron alennuksen. (Ed.
Kallis: Ja joutuvat maksamaan osinkoveroa!) Mutta niissä ihmisissä,
jotka eivät saaneet ollenkaan veronalennuksia, kuitenkin
on sellaisia, jotka joutuvat maksamaan nämä kiinteistöverojen
korotukset, osittain siksi, että niillä yritetään
kompensoida ansiotulovähennyksen aiheuttamia menetyksiä kunnissa
ja sitä, kun valtio ei ole antanut kunnille lisää rahaa.
Kyllähän nämä kaikki liittyvät
toisiinsa; myöskin naisen logiikalla ne liittyvät
toisiinsa ihan selvästi, ei niitä voi erottaa
toisistaan.
Eli käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että jos sinä omistat sen pienen
mökin, siitä verotetaan tiukemmin, mutta jos sinä omistat
paljon, niin siitä annettiin nyt sitten veronalennus varallisuusvero
poistamalla. Kyllä tämä vain näin
menee, niin että täytyy ihmetellä keskustan
ja sosialidemokraattien linjaa, että tällaista
rikkaiden paapomista nyt nimenomaan tämän hallituksen aikana
tapahtuu, kun sitä ei edellisen hallituksen aikana, missä sentään
kokoomus oli mukana, tapahtunut.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! En minä nyt haluaisi puhua yhtä ja
samaa ja inttää yhtä ja samaa, mutta
kyllä, ed. Huotari, teidän täytyy kuitenkin
myöntää, että jos annetaan 70 miljoonaa
ja otetaan ... (Ed. Huotari: 130 miljoonaa!) — se on 70
miljoonaa — ja otetaan 80 miljoonaa, niin saadaanhan kassaan
enemmän; kyllä verorasitus kasvaa, jos annetaan
70 ja otetaan 80. Ne asiakirjat, mihin minä olen tutustunut,
puhuvat juuri 70:stä ja 80:stä. (Ed. Pulliainen:
Olisivatkohan ne vääriä?)
Olen teidän kanssanne täysin samaa mieltä, että on
väärin, että kiinteistöveroa
nostetaan, ja se on siis taas toinen ongelma, ja se johtuu juuri siitä,
että kunnilta on viety tuloveroa ja sitten kunnat yrittävät
näin kompensoida.
Keskustelu päättyy.