Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymys tässä lainsäädännössä on
työttömyysturvalain 15 luvun 1 §:n muuttamisesta,
mikä tarkoittaa, että työttömyysturvan
sovitellun päivärahan enimmäismaksuaikaa
ei toteuteta. Tämä on mielenkiintoinen lakiesitys.
Tässähän tehdään kahden
vuoden väliaikainen ratkaisu.
Tämä laki alun pitäen tuli voimaan
vuonna 1994. Olin silloin itse työttömyyskassassa
työssä ja ihmettelin, miten näin älytöntä lakia
ylipäätään voidaan tehdä,
koska se olisi tarkoittanut sitä, että ne ihmiset,
jotka tekevät osa-aikaista työtä tai
lyhytaikaisia pätkätöitä, olisivat
tietyn ajan kuluttua menettäneet tämän
sovitellun päivärahansa, joka siis on vain täydentämässä tätä osa-aikaisen
työn palkkaa. Sen jälkeen he eivät olisi enää saaneet
tätä soviteltua päivärahaa,
mutta heillä olisi ollut oikeus lopettaa ne vähäisetkin työt,
mitä he olivat tehneet. Minusta sellaisessa ajattelussa
ei ollut mitään järkeä, että ihmisiltä ikään
kuin viedään työntekomahdollisuus pois.
Voimassa olevassa laissa on tämä säännös enimmäismäärän
täyttymisestä, mutta sitä ei ole vielä koskaan
sovellettu. Laki oli jonkin aikaa voimassa, mutta se ei kerinnyt
olla niin pitkään voimassa, että ihmisillä olisi
tullut täyteen näitä päivärahan
enimmäismääriä. Vuosien varrella useita
kertoja on aina tällä tavalla pätkittäin
jatkettu tätä jäädyttämistä,
ja minusta nyt olisi ollut aika jo lopettaa tämä jäädyttäminen
ja kumota koko laki enimmäismäärästä,
koska tämä ei ole järkevä työllistymisen
eikä kannustamisen kannalta.
Kun nyt tänä syksynä näytti
siltä, ettei tätä jäädyttämisesitystä eikä myöskään
kumoamisesitystä olisi ollut tulossa laisinkaan ministeriöstä, niin
tein lakialoitteen, että kumotaan koko laki. Työttömyyskassat
ottivat myöskin julkisesti kantaa siihen ja perustelivat
aika monipuolisesti sitä, miksi tämä lainsäädäntö on
vääränlainen. Tämän
julkisen keskustelun jälkeen sitten ministeri Haatainen
on tehnyt sen ratkaisun, että hän on tuonut tänne
tämän kahden vuoden lakiesityksen, ja taas jälleen
kerran kirjoitetaan, niin kuin joka kerta näissä lakiehdotuksissa
on ollut, että pitää löytää pysyvä ratkaisu.
No, se pysyvä ratkaisu voi olla vain kaksi eri tapaa
hoitaa asia: Joko koko tämä laki kumotaan ja soviteltu
päiväraha voi olla kannustava niin kuin nytkin,
tai pitäisi olla vieläkin kannustavampi kuin nykyinen,
tai sitten tämä jäädyttäminen
lopetetaan ja nämä enimmäismäärät
alkavat useilla tuhansilla tulla täyteen heti, kun tämä tulee
voimaan, ja ihmisiä kannustetaan siihen, että he
eivät menisi töihin, mikä minusta on
tämmöistä negatiivista kannustamista
eikä sellaista pidä missään
tapauksessa hyväksyä. Eli on vain yksi mahdollisuus,
miten tämä asia voidaan hoitaa, eli pitää kumota
tämä laki. Toivon, että ministeri Haatainen,
joka varmasti hyvin tuntee tämän lain, näkee,
että tämä on tärkeä,
ja ainakin hänellä on käytettävissään
asiantuntijoita, jotka tämän tietävät.
Sen sijaan soviteltuun päivärahaan pitäisi
tehdä muutoksia niin, että se kannustaisi ottamaan vastaan
nykyistä paremmin myöskin lyhytaikaisia töitä,
koska niistä lyhytaikaisista töistä on mahdollisuus
päästä pitempiaikaisiin töihin,
paljon parempi mahdollisuus kuin työttömyydestä ja
ennen kaikkea pitkittyneestä työttömyydestä.
Olen paljon miettinyt sitä, millainen se nykyistä kannustavampi
soviteltu päiväraha sitten voisi olla. Ihan se
ikivanha systeemihän oli sellainen, että maksettiin
työttömyysajasta, siis niistä työttömistä päivistä.
Mutta nykyään, kun tämä työelämä on
muuttunut niin paljon, että ei ole selkeätä työaikaa
enää välttämättä,
vaan tehdään joku keikka, jossa ei voi määritellä,
mitkä päivät ovat työttömiä,
mitkä työpäiviä, tai saadaan
joku korvaus, mistä ei välttämättä tiedä,
kuinka paljon todellisuudessa siihen on käytetty työaikaa, on
aika vaikeata palata siihen ihan vanhaan systeemiin, jossa maksettiin
työttömyysajalta päivärahaa.
Sitten oli se välimuoto, jossa oli markka-aikaan tämä 750
markan suojaosuus, mikä tarkoitti, että se ei
vaikuttanut vielä työttömyyspäivärahaan,
mutta sen ylimenevältä osalta palkkatulo leikkasi
80 prosenttia työttömyyspäivärahaa. Käytännössä se
teki kannustinloukun siihen 750 markan kohdalle eli kenenkään
ei kannattanut hankkia enempää kuin se 750 tai
menetti osan sitten, jos näin ylipäätään
ajatteli, saako työttömyyspäivärahaa
vai ei. Tai sitten se johti siihen, että hankittiin 750
markkaa ja loppu pimeänä, jos semmoinen mahdollisuus
oli, ja työnantajan kanssa osa varmasti näin sopikin.
Siihen meidän ei pidä missään
tapauksessa kannustaa, että ihmiset tekisivät
tai ihmisillä teetettäisiin pimeätä työtä.
Eli nyt jos halutaan sellainen suojaosuus tehdä — eli
se käytännössä tarkoittaisi,
että siihen tulisi joku 100:n tai 150 euron suojaosuus — niin sitten
sen ylimenevän tulon leikkurin pitäisi olla niin
loiva, että se ei johtaisi siihen, että ei kannattaisi
tienata enempää kuin mitä se suojaosuus
on. Suurin ongelma, mikä tässä on ollut
monta vuotta, on ollut se, että kun pienestäkin
palkkatulosta joutuu aina toimittamaan palkkatodistuksen työttömyyskassalle
tai Kelalle soviteltua päivärahaa varten, niin
se ei poistu myöskään tämän
suojaosuuden myötä, niin kuin täällä ovat
uskoneet jotkut, jotka ovat lakialoitteita asiasta tehneet. Eli vaikka
se palkkatulo käytännössä jäisikin
alle suojaosuuden, niin joka tapauksessa täytyy toimittaa
työnantajan palkkatodistus siitä, että se raha
on ollut alle sen suojaosuuden, minkä työstä on
hankkinut. Oma ilmoitus siitä ei riitä.
No tietenkin voidaan sitten miettiä sitä,
onko oikein se, että opiskelijat tällä hetkellä voivat hankkia
noin 500 euroa ilman, että se vaikuttaa heidän
opintotukeensa ollenkaan, mutta heti kun työtön
menee töihin, se vaikuttaa 50-prosenttisesti pienentävästi.
Opiskelijathan eivät ole olleet edes tyytyväisiä tähän,
että se raja on niin alhainen, mutta käytännössä he
ovat huomattavasti paremmassa asemassa kuin työttömät
tällä hetkellä työn vastaanottamisessa.
En halua olla heikentämässä missään
tapauksessa opiskelijoiden asemaa. Opiskelijoilla on paljon joustavampi tämä systeemi.
Eli käytännössä vuoden lopussa tai
seuraavan vuoden alussa katsotaan, kuinka paljon he ovat ansainneet,
ja jos se sitten on mennyt yli niitten rajojen, tulee opintotuen
takaisinperintöjä.
Työttömän pitää toimittaa
todistus joka ikinen kuukausi, joskus odottaa myöskin sitä työnantajan
palkkatodistusta, että pystyy sitten lähettämään
sen työttömyyskassalle, ja se vie aikaa, mikä sitten
johtaa siihen, että esimerkiksi kerran eräs perushoitaja
soitti, että hänen ei kannata ottaa marraskuussa
pätkätyötä vastaan, koska hän ei
saa jouluun mennessä työttömyyspäivärahaansa.
Eli sekään ei voi kyllä olla oikea systeemi. Kyllä kehottaisin
työttömyyskassoja hoitamaan asian niin, että nämä päivärahat
nopeasti kulkevat. Mutta aina kysymys ei ole työttömyyskassan
ongelmasta, vaan siitä, että tilinauha voi tulla
esimerkiksi seuraavan kuun 15. päivä, vaikka se
työ olisi tehty edellisen kuukauden alussa.
Keskustelu päättyy.