9) Hallituksen esitys laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta
annetun lain liitteen muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tämä veronalennus alkoholijuomaverosta tehtiin,
niin silloin oli tässä salissa aika selvät
sävelet sen suhteen, mitä vaikutuksia sillä odotettiin
olevan kansanterveydellisesti. Noin jälkikäteen
voidaan todeta, että valitettavasti kaikki ne kielteiset
odotukset ovat toteutuneet. Ne tuhannet ihmiset, jotka olivat rasittuneet
alkoholin runsaasta käytöstä, ovat siirtyneet
ajasta ikuisuuteen.
Arvoisa puhemies! Silloin jokaisella meistä, jotka
ajattelimme asioista vähän toisella tavalla, oli
henkinen optio siitä, että kyllä sitten
vielä jonakin päivänä käy
niin, että sitä veroa jälleen korotetaan.
Sitten yhtäkkiä kävikin niin, että tuli
finanssikriisi ja kaikki rupesi menemään hurlumhei,
ja siihen optioon ei sisältynyt mahdollisuutta, että se
sysäisi alkoholiveron nostamisen taas ylöspäin.
Mutta nyt ilolla toteamme, että tämä hetki
on koittanut, ja toivotamme tämän hallituksen
esityksen runsaasti tervetulleeksi.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
alkoholiveron korottamisesta on hyvä, sillä vastataan
muutamaan haasteeseen. Ensinnäkin huolehdimme veropohjasta,
mikä on tärkeää, jotta me saamme
riittävän rahoituksen meidän hyvinvointipalveluidemme
tuottamiseen, mutta samaan aikaan on myöskin tämä oleellinen
signaali alkoholipolitiikan kannalta. Tästä eteenpäin
on tärkeää katsoa, miten tämä korotus
vaikuttaa alkoholin kulutukseen ja myöskin alkoholin tuontiin
ulkomailta. Meidän on tehtävä alkoholipolitiikkaa
tässä päivässä, ja
siksi tuntuu siltä, että tämä korotus
on oikean aikainen, oikean kokoinen. En usko, että tällä on
valtavaa merkitystä kenenkään ihmisen
tuloille tai paremminkin menoille, mutta tällä voi
olla positiivinen vaikutus alkoholinkäytön vähenemisen
osalta.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä tervehtii
myös hallituksen esitystä ilolla. Meillä on
omassa vaihtoehtobudjetissamme ollut jo linja siitä, että alkoholiveroa
tulee korottaa. Meillä ovat ehkä vähän erisuuruisia
nämä prosenttikorotukset täällä, mutta
varmasti uskon, että me löydämme opposition
ja hallituksen välillä juuri sellaisen yhteisymmärryksen,
että kun suunta on oikea, tehdään harkittuja
korotuksia, jotta tämä tilastoidun ja tilastoimattoman
kulutuksen välinen vääristymäkään
ei nouse liian suureksi.
Tällä on selkeitä terveyspoliittisia
vaikutuksia. Sitten, mitä on puhuttu tietysti tästä tuonnista,
räjähtääkö se vai eikö räjähdä,
kaikki tietysti toivomme, että näin ei tapahdu,
että siellä tulee sellaisia ylilyöntejä ja
kasvuja, mitä jossain vaiheessa aiemmin on tavattu, ja
sitä suuremmalla syyllä tulee miettiä nimenomaan
tätä pimeää tuontia tai muuta
ja Tullin voimavaroihin tulee kiinnittää myös
erityisen paljon huomiota. Toivon ehdottomasti, että tämä kehitys
tulee jatkumaan niin, että seurataan yhä jatkossa,
mitkä ovat vaikutukset, ja hintoja voidaan tarvittaessa
nostaa, mutta täytyy myös muistaa se toinen puoli tässä,
että on kokonaistarkastelua.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun edellisen kerran nostettiin alkoholiveroa,
arvoisa puhemies, oltiin liian varovaisia. Kun edellisen hallituksen
aikana laskettiin alkoholiveroa, oltiin liian vahvasti liikkeellä.
Muistan silloin hallituksen esityksessä olleen maininnan,
että alkoholikuolemat nousevat 600 kuolemalla vuositasolla.
Nyt hallituksen esityksen liitteenä olevassa sosiaali-
ja terveyshaittaselvityksessä todetaan, että alkoholisairauksiin
ja -myrkytyksiin kuoli vuonna 2006 yli 2 000 henkeä.
Alkoholin hinta on aivan selvästi vaikuttava tekijä näissä ongelmissa,
ja tästä johtuen alkoholiveron nosto voisi olla
kyllä selvästi korkeampi kuin se tällä hetkellä on.
Nyt se vaikuttaa keskimäärin alkoholituotteiden
myyntihintaan vain 4,5 prosentilla. Olisin odottanut kyllä selvempää korotusta
alkoholiveroon.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kaikkien tutkijoitten mielestä alkoholiongelmiin
vaikuttavat kaikkein suorimmin alkoholin hinta ja alkoholin saatavuus.
Tämä hallituksen esitys on pieni askel siihen
suuntaan, että ongelmat vähenisivät. Euroopan
unionissakin on alettu nähdä alkoholipolitiikka
ei niinkään veropoliittisena tai elinkeinopoliittisena
asiana vaan terveyspoliittisena asiana. Nämä tulisi,
aivan niin kuin ed. Paasio täällä totesi,
nähdä kokonaisuutena, ja Suomen kannattaisi olla
varsin aktiivinen myös siihen suuntaan, että Euroopan
unionissa yhtenäistettäisiin tätä verotuskäytäntöä,
että tämä ei olisi mikään
valtioitten välinen kilpailuvaltti ja että Euroopan
unioni alkaisi pitää tätäkin
kautta huolta kansalaistensa terveydestä. Nimittäin,
aivan niin kuin ed. Tiusanen äsken lainasi hallituksen
esitystä, jonka mukaan alkoholisairauksiin kuolee yli 2 000
suomalaista vuosittain, kuvitelkaa, hyvät kollegat, jos yli
2 000 suomalaista menehtyisi vaikkapa liikenneonnettomuuksissa,
minkälaista lainsäädäntöä tekisimme,
minkälaisiin päätöksiin se johtaisi.
Ne ovat ihan samanlaisia ihmishenkiä, jotka kuolevat liikenteessä,
kuin ne, jotka kuolevat alkoholisairauksiin. Elämä on
ainutkertainen.
Ei alkoholin käytön rajoittaminen niin mahdottoman
paha asia ole sitäkään taustaa vasten, että ihmiskokeilla
on osoitettu, että on ihan kansakuntia, jotka pystyvät
elämään absoluuttisesti raittiina. Nekin
ihmiset pärjäävät ja ne maat
tulevat toimeen, joten niinkin voi ajatella.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kun monesti sanotaan, että tehdään
toimenpiteitä, että hinnat laskevat, niin nyt
tässä asiassa pitää myös valvoa,
että hinnat todella nousevat. Sen täytyisi myös
tapahtua niin, että meillä alkoholipolitiikassa
päästäisiin pikkuhiljaa siihen, minkä muistan
jo, kun alkoholilakia muutettiin 1990-luvun puolivälissä silloisen
kristillisen ministerin toimesta: muutimme sitä siihen
suuntaan, että näitä muitakin kuin viinaa
ja olutta Suomessa juotaisiin eli viinejä, ja myös
teimme lakiin siiderin. Tähän suuntaan ollaan
menossa, mutta kyllä se paljon ponnisteluja vaatii.
Sitten olisin todennut näistä tutkimuksista
sen, että ainakin aikaisemmat tutkimukset hyvin osoittivat,
että hinnan vaikutus kesti noin kolme kuukautta. Silloin,
kun se tapahtui vanhaan tapaan niin, että nostettiin pelkästään
hintoja, se oli noin kolme kuukautta, minkä se vaikutti.
Sitten tästä valistuksesta: se on minusta
erittäin tärkeä asia, että sitä edelleenkin
jatketaan.
Mutta lopuksi ottaisin esille tämän alkoholin hinnan
vaikutuksen indekseihin. Nythän tämäkin
asia on tuotu tässä vaiheessa jo, koska tiedetään,
että eläkeindeksit on kohta laskettu, ja esimerkiksi
eläkkeitten indekseihin vaikuttaa alkoholi liian suuresti,
koska se vaikuttaa yhtä paljon kuin terveysmenot, ja kuitenkin
nyt eläkeläisistäkin suurin osa, tai
sanotaan, että ainakin huomattava osa, on sellaisia, jotka
eivät juo alkoholia lainkaan. On täysin väärin,
että tämä vaikuttaa tähän
niin paljon. Silloin kun alkoholin hintaa laskettiin, niin se vaikutti
alentavasti, ja nyt tietysti sitten (Puhemies: 2 minuuttia!) se
vaikuttaa myös ylentävästi, mutta se
olisi pitänyt reilusti tehdä jo tämän
vuoden puolella.
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Veronkorotus tulee todellakin tarpeeseen. Vuonna 2004
tehty jättikevennys on jättänyt jälkensä suomalaiseen
yhteiskuntaan ja ihmisten arkeen. Alkoholikuolemat ovat lisääntyneet,
sosiaaliset ongelmat kärjistyneet ja yleinen turvallisuus
sen mukana valitettavasti heikentynyt. Terveydenhoitomenoissa lisääntynyt
alkoholin kulutus näkyy viiveellä mutta ei totisesti
jää keneltäkään huomaamatta.
Ongelmajuominen on lisääntynyt.
Suomessa juodaan aika paljon alkoholia. 100-prosenttiseksi alkoholiksi
muunnettuna se luku taitaa olla noin 10,5 litraa asukasta kohti.
Siinä on paljon nuoria mukana. Tutkimuksissa on todettu,
että alkoholin kulutukseen vaikuttaa vain muutama konsti.
Hinnan sääntely on näistä keinoista
avainasemassa.
Tästä syystä hallitus on päättänyt
korottaa alkoholiveroa 10 prosenttia. Tällöin
vähimmäismyyntihinnat nousisivat keskimäärin
4,5 prosenttia. Väkevien alkoholijuomien hinnat nousisivat
keskimäärin kaksi kertaa enemmän kuin oluen
ja viinin hinnat.
Keskusta on useaan otteeseen esittänyt viinaveron kiristämistä.
Nyt hallitus toimii, kuten vastuullisen valtioneuvoston tuleekin
toimia, myös keskustalaisen linjan mukaisesti.
Nähtäväksi jää,
kuinka paljon esitetty korotus hillitsee kulutusta. Hallituksen
esitys on oikean suuntainen, mutta vaikutuksia täytyy seurata
tarkasti ja tarpeen niin vaatiessa alkoholiveron korottamiseen tulee
olla valmiuksia myös jatkossa. Samalla on syytä seurata
tarkkaan, miten ulkomaanvienti kehittyy, ja tehdä johtopäätöksiä myöskin
siitä.
Risto Autio /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on odotettu ja
hyvä muutos parempaan, mutta täytyy heti todeta,
että vieläkin riittämätön. Vuosi
sitten, kun edellisen kerran tätä veronkorotusta
tarkistettiin, sosiaali- ja terveysvaliokunta yksimielisesti esitti
hallituksen ehdotuksen vastaisesti 25 prosentin korotusta niin mietojen
kuin väkevien osalta. Niitä korotettiin 10 ja
15 prosenttia. Verotulot silloin erään arvion
mukaan olisivat olleet 140 miljoonaa. Se ei silloin kelvannut hallitukselle.
Nyt tämä 10 prosentin korotus ei tosiasiallisesti
ole kuin 10 prosenttia siitä lähtötasosta,
mitä nyt viimeksi nostettiin. Eli soisi, että enemmän puhuisimme
euroista kuin prosenteista, jolloin nämä todelliset
nostot muuttuisivat realismiksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Herra puhemies! Edellisellä kaudellahan alkoholiverotusta todella
alennettiin 33 prosenttia, ja silloinkin sosiaali- ja terveysvaliokunta,
jossa silloin istuin, vastusti tätä ja meidän
puolueessamme poliisit ja terveydenhuollon henkilöstö ennen
eduskuntaan pääsemistään todellakin äänestivät
tätä vastaan. Nyt sitten tämä hallitus
on taas nostanut veroa 10 prosenttia, ja nyt taas nostetaan 10 prosenttia. Mutta
niin kuin ed. Autio sanoi, eihän vero ole vieläkään
sillä tasolla, millä se oli, joten uskoisin, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta tulee jälleen lausumaan, että tämä ei
ole riittävä korotus.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Alkoholin hintapolitiikka Suomessa on yhdenlaista kauhun
tasapainon etsimistä. Alkoholin tuontirajoitusten väheneminen
on johtanut alkoholin tuonnin merkittävään
kasvuun ja alkoholiveron laskuun vuonna 2004, jolloin tätä tilastoimatonta tuontia
pyrittiin vähentämään. Päätöksellä kyettiin
estämään alkoholin turistiperäisen
tuonnin kasvua. Alkoholiveron laskulla oli kuitenkin myös
merkittäviä, hyvin huonoja vaikutuksia yhteiskunnallisesti.
Alkoholinkulutus kääntyi kasvuun.
On vaikeata ennustaa, miten nyt tapahtuva alkoholiveron korotus
vaikuttaa alkoholin kulutukseen. Lisääntyykö tuo
alkoholin yksityinen tuonti vastaavasti, kun kotimainen, virallinen
kulutus vähenee, vai miten tässä loppujen
lopuksi käy? Pitäisin erittäin tärkeänä sitä,
mitä ed. Saarinen täällä aikaisemmin
puhui, että Suomen hallituksen taholta oltaisiin hyvin
aktiivisia EU:n suuntaan, että Euroopan unionin laajuisesti
voitaisiin käsitellä ja saada aikaan sellaista
säädäntöä, jossa alkoholin
saatavuutta ja alkoholin hintaa hilattaisiin ylöspäin
niin, että alkoholinkäyttö EU-maissa
voisi vähentyä yhteisillä päätöksillä.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Täytyy positiivisesti todeta, että on
hyvä, että hallitus tässä tulee
kd:n linjoille korjaamalla alkoholiverotusta. Nostot voivat silti
olla jonkin verran reippaampiakin, ja on muistettava, että taistelussa
alkoholin haittoja vastaan tämä ei ole kuin yksi
teko. Täytyy pitää mielessä esimerkiksi
valistus ja sitä kautta vaikuttaminen erityisesti uusiin
käyttäjäryhmiin: lapsiin ja nuoriin.
Ja aina ajoittain — nyt en koko keskustelua kuullut, kun siirryin
tänne tuolta suuresta valiokunnasta — tässä törmätään
keskusteluun salakuljetuksesta tai harmaista markkinoista, nimenomaan
tuontiin ulkomailta. Tähän kohtaan haluan edelleen toistaa
sen, minkä olen joskus täällä salissa
sanonut, että meidän täytyy panostaa
sitten siltä osin mieluummin valvontaan kuin vedota siihen
tässä verotuksen kohdassa.
Eräs asia, jonka haluaisin nostaa esille ja joka minusta
on riittämätön tässä alkoholiasiassa
ja jonka toivoisin tämänkin keskustelun myötä tulevan
esiin, on alkoholin markkinointi. Meillä on tällä hetkellä varsin
viehättävää, mielikuviin vetoavaa
markkinointia alkoholin käytön suhteen. Ja vaikka
se ei suoraan verotukseen liity, niin kyllä se käyttöön
sitten taas liittyy siinä määrin, että näkisin,
että keskustelu siitä, millaista meillä alkoholin
markkinoinnin tulee olla, tulisi avata uudelleen. Meistä aikuisista
jokainen tietää, miten se vaikuttaa mielikuvatasolla,
mutta noin yleisesti minusta riittäisi täysin,
jos markkinointi olisi asiapohjaista, kuten esimerkiksi Ranskassa jo
on.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaran puheenvuoroon viitaten totean,
että se oli hyvä. Ja sitten edelleenkin: miksipä ei
sosiaali- ja terveysvaliokunta voisi nostaa todellakin hallituksen
esityksestä tuota 10 prosenttia ylöspäin?
Mahdollisuudet siihen toki on tässä talossa.
Ed. Skinnari totesi, että tällä ei
kolmen kuukauden kuluttua ole vaikutusta. Ongelma on se,
että se käyttö jää sinne
ylätasolle, niin kuin me tiedämme sen edellisen
veronalennuksen jälkeen. Sen jälkeen
alkoholihaitat, -ongelmat, -kuolemat, -myrkytystapaukset,
rattijuoppous ja väkivalta ovat lisääntyneet,
ja tämä on valitettava tosiasia.
Siitä, mitä ed. Palm sanoi, olen samaa mieltä. Pitäisi
todella katsoa, millä tavalla edelleenkin vaikutetaan siihen,
että nuoriso nimenomaan lisääntyvästi
käyttää alkoholia, ja alkoholin käyttöön
liittyviin moniin haitta- ja sivuongelmiin.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvin myönteinen, ja varmaan sillä on vaikutuksensa
alkoholin kulutukseen. Alkoholin kulutushan on Pääkaupunkiseudulla
erittäin korkea, verrattuna jopa Pariisiin se on merkittävä.
Pitäisi muistaa myös se, että alkoholi
johtaa siihen, että monet viranomaiset ruuhkautuvat. Voi
sanoa, että järjestyspoliisin työstä Helsingin
seudulla, Pääkaupunkiseudulla, suurin osa johtuu
siitä, että ihmiset alkoholin vaikutuksen alaisena
tekevät tyhmyyksiä, ja sama koskee myös
näitä avoinna olevia terveysasemia ja muita: suurin
osa niiden asiakkaista iltasella on humalassa. Eli jos kulutusta
saadaan alas, niin sillä on todella myönteinen
merkitys koko yhteiskunnalle.
Mutta kun tässä puhuttiin EU:sta, niin EU:han taistelee
hyvin voimakkaasti tupakkaa ja nuuskaa vastaan, ja maita pannaan
oikeuteen, jos ne rikkovat sääntöjä.
Mutta alkoholin kohdallahan on niin, että EU edistää alkoholinkulutusta. EU:han
kaikin tavoin yrittää edistää sitä,
että viinaa käytetään ja viiniä myydään.
Se on minusta hyvin suuri ongelma. EU:hun ei tässä asiassa kyllä kannata
vedota. Päinvastoin Pohjoismaathan ovat koko ajan olleet
vaikeuksissa EU:n kanssa, kun ne yrittävät vähentää tuota
alkoholinkulutusta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman on todella oikeassa
siinä, että Euroopan unioni on alkoholiongelmainen
instituutio, kerta kaikkiaan. Mitä onkaan käsitelty
maatalousneuvostossa tuon tuostakin? Punaviinin ja valkoviinin runsautta,
runsautta ja runsautta ja vielä käytön
edistämistä. Siis toisin sanoen siihen käytön
edistämiseen on meidän suomalaistenkin jäsenmaksurahoja
käytetty. Tosin siihen on nyt pikkuisen tullut jotakin
tolkkua viime aikoina.
Arvoisa puhemies! Ed. Paasion hyvään puheenvuoroon
viitaten palautan mieliin sen, että merkittävin
syyhän tämän hallituksen esityksen antamiseen
oli ulkoinen syy, finanssikriisi, niin kuin jo totesin. Ja nyt on
tietysti sillä tavalla, että meidän kannaltamme
kiinnostavin asia on se, mitä tapahtuu Baltian maissa.
Minä en halua mitään pahaa Baltian maille,
kaikkein vähiten veljeskansallemme tuossa lahden eteläpuolella, mutta
voiko se valtio selvitä millään muulla
kuin veronkorotuksilla saadakseen riittävästi
yhteiskunnan pyörittämiseen varoja? Silloin se
helpoin konsti olisi alkoholi- ja alkoholijuomaverojen korottaminen,
ja silloin tämä ongelma meidän kannaltamme
poistuisi.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Alkoholisairauksiin tai -myrkytyksiin kuoli
vuonna 2006 yli 2 000 Suomen kansalaista. Alkoholinkäytön
yhteiskunnalle aiheuttamien välittömien kustannusten
arvioidaan olleen 0,7—0,9 miljardia euroa vuonna 2006.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvä, ja toivottavasti se myös vähentää alkoholisairauksien
määrää, kuolleisuutta sekä rikollisuutta.
Mikäli näin tapahtuu, se vaikuttaa myös merkittävästi
terveydenhuollon palvelujen kysyntään, ja näin
voidaan voimavaroja siirtää esimerkiksi valistukseen
alkoholin haitoista.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! EU:n yhteistä verokantaa alkoholille
ei kyllä ole odotettavissa koskaan, koska meillähän on
nämä Etelä-Euroopan maat, joissa ei ole
esimerkiksi viiniveroa ollenkaan. Eli sitä on nyt ihan
turha meidän odotella apuun.
Mutta tuo, mitä ed. Pulliainen sanoi, että Viro tarvitsee
rahaa: sitten se kossupullo voi ehkä tulla vähän
kalliimmaksi, kun siellä tarvitaan siitä lisää rahaa.
Alkoholiveron korotus nostaa tietenkin tätä tilastoimatonta
kulutusta eli tuontia, mutta so what, antaa nostaa. Ruotsissahan
tämä on jo tapahtunut. Ei se ole mikään
fiskaalinen kysymys tälle maalle, jos ihmiset raahaavat
itse henkilökohtaisesti viinansa Virosta. Antaa tuoda vaan,
kuitenkaan Salpausselän pohjoispuolelta lähtien
ei näitä ostajia enää niin paljon
ole.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ollaan oikealla asialla, mutta huoleni on
nuorisossa: mahtaakohan tämä vero heihin vaikuttaa
juurikaan rajoittavasti? Ja kuten täällä ed.
Palm totesi, kyllä markkinointiinkin kannattaa kiinnittää huomiota.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Palm ja nyt ed. Laxell kiinnittivät
huomiota siihen tärkeään kysymykseen,
miten alkoholimainontaa voitaisiin nykyistä paremmin säädellä.
Eduskunnalle on jätetty hallituksen esitys alkoholirikoslainsäädännöksi.
Hallituksen esitys on parhaillaan lakivaliokunnan käsittelyssä.
Lakiesitykseen sisältyy myös ehdotuksia, jotka
koskevat alkoholijuomien mainontaa ja markkinointia ja niiden rajoittamista
eräiltä osin. Uskon, että eduskunta siinä vaiheessa,
kun valiokunnan mietintö tänne käsittelyyn
saapuu, voi ottaa kantaa myös siihen, millä tavalla
mainontaa tulisi mahdollisesti rajoittaa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Jotta en tulisi missään nimessä väärin
ymmärretyksi, kun kevyesti kommentoin Euroopan unionin
alkoholipolitiikkaa, niin totean, että ymmärrän, että veropolitiikan
harmonisointi EU:ssa on kaiken kaikkiaan erittäin vaikeata
ja erityisen vaikeata varmaan alkoholiverotuksen osalta. Mutta olen
kuitenkin ilokseni kuullut sellaisia puheenvuoroja ja huomannut
sellaisia näkökulmia tuodun esiin, että se
on jotakin muutakin kuin vain veropolitiikkaa tai elinkeinopolitiikkaa,
että ajattelu ja puheet ovat siirtymässä terveyspolitiikan suuntaan.
Euroopan unionissakin nähdään, että on
kysymys suuresta terveyspoliittisesta asiasta, ja Suomen kannattaisi
olla asiassa aktiivinen, ikään kuin omantunnon
tavoin kolkuttaa, että tähän asiaan pitäisi
enemmän kiinnittää huomiota. Niin vaikeata
kuin veropolitiikassa liikkuminen onkin, pitkäkin matka
alkaa ensimmäisellä askeleella.
Kun puhutaan paljon nimenomaan raittiuden edistämisen
yhteydessä esimerkin voimasta ja kun sattuu niin somasti
tämä päivämäärä — tänään
sattuu olemaan eduskunnan henkilökunnan pikkujoulut — niin
toivotaan, että nämä salissa pidetyt
puheet ovat nyt laajasti levinneet henkilökunnan keskuuteen
siten, että vaikutukset näkyvät tänä iltana
sitten pikkujouluissa, sillä tavalla kuitenkin, ettei se
juhlatunnelmaa latista.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Saarisen puheeseen voi joiltain osin yhtyä,
mutta jätän tämän pikkujouluosuuden
ulos. Mutta tästä verolinjasta ja politiikanteosta:
Itse näkisin näin, että kun Suomella
on varsin vahva alkoholikulttuuri myös käyttötasolla,
niin nyt olisi hyvä kohta tehdä tämmöistä ryhtiliikettä ja
osoittaa avoimuutta ja käydä kriittistä tutkintaa
suomalaisen alkoholipolitiikan osalta siinä määrin,
että tehtäisiin nimenomaan keulakuvana Euroopassa
omaa linjaa ja rohkeasti alettaisiin luoda myös vähän semmoista
vastuullisempaa linjaa tässä kaiken kaikkiaan.
Niin kuin mainitsin sen markkinoinnin, joka täällä on
nyt nostettu esiin, niin myös valistuksen ja muiltakin
näkökulmilta voitaisiin olla edelläkävijöitä.
Toisaalta sitten täytyy muistaa EU-keskustelussa se, että siellä on
aina jotakin hyviä, niitä parhaita käytänteitä,
kuten nyt esimerkiksi tämä Ranskan mainonnan malli,
joita sitten taas kannattaa kuitenkin tuoda tänne pohjoiseen
ja ottaa esimerkiksi.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Suvaitsevaisuus on ihmisillä hyvä hyve,
ja siinä mielessä, kun puhutaan päihteistä,
on hyvä, että korostetaan, että ei olla
liian tiukkapipoisia ja nähdä vain pahaa. Mutta
toisaalta on surullista, että suomalainen yhteiskunta ei
oikeasti ole nähnyt näitä alkoholin käytön
ja päihteiden käytön haittoja, jotka
ovat varmaan maailmanlaajuisestikin ihan kärkiluokkaa.
Tämän vuoksi on erittäin tärkeää,
että hallitus on tuonut tänne tämän
veronkorotusasian, joka on hyvin olematon ja pieni. Minusta sitä olisi
voinut korottaa enemmänkin, ja keskeistä olisi,
että näistä verotuloista ohjattaisiin
enemmän haittojen ehkäisyyn ja alkoholin käytön
ennaltaehkäisyyn ja erityisesti nuoriin.
Kun täällä ed. Kantola totesi tämän
lakivaliokunnassa olevan alkoholirikoslakisäädännön
uudistamisen, se on tärkeä, mutta siinäkin
pitäisi ottaa kärkeen se, että voidaan
puuttua asiattomaan mainostamiseen ja toisaalta sitten ei pelkästään yksilön
suojan perusteella estettäisi sellaisia toimia, joilla
me voimme puuttua, siis yhteiskunta voi viranomaisten toimin puuttua,
lasten ja nuorten alkoholinkäyttöön.
Tässä meillä kansanedustajilla pitäisi
olla laajaa viisautta nähdä todelliset alkoholinkäytön
haitat. Nythän on niin, että murhista ja tapoista
80 prosenttia vieläkin keskimäärin tapahtuu
päihteiden käytön alaisuudessa ja nuortenkin
osalta 72 prosenttia. Ongelmien ymmärtämisessä laajasti
olisi kyllä Suomessa vähän toivomisen
varaa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kantola otti tärkeän
asian esiin, nimenomaan tämän mainonnan. Kyllä täytyy
sanoa, että tämä piilomainonta, joka
kohdistuu lapsiin, on aivan käsittämätöntä.
Jos menee ruokakauppaan, siellä on suuri kuohuviinipullon
näköinen mehupullo, joka korkataan samalla lailla
kuin aikuisten kuohuviinipullo. Sehän ilman muuta johtaa
jo siihen tapaan, että opitaan myös aikuisena
käyttämään alkoholia. Se kuuluu
jo lapsilla tavallaan osana syntymäpäiväjuhlaan.
Tämmöinen piilomainonta pitää kyllä saada
karsittua ja ehkäistyä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! En halunnut antaa itsestäni niinkään
sellaista kuvaa, että ihan naiivisti suhtautuisin niihin
mahdollisuuksiin voida EU:ssa yhteisesti vaikuttaa alkoholipolitiikan
rajoitusten lisäämiseen. Mutta uskon, että joitakin
keinoja on siitä huolimatta, että Euroopan unionin
alueella on suuria viinimaita, joissa alkoholijuomien valmistamiseen
liittyvät elinkeinot ovat vapaan yrittäjyyden
piirissä ja suuri osa elinkeinoelämää.
Se on toisenlainen kulttuuri kuin meillä, ja myös
alkoholinkäytön kulttuurit ovat vähän
toisenlaisia siellä. Maat eroavat hyvin paljon alkoholikulttuureiltaan
Euroopan unionin sisällä.
Tähän liittyen Suomi on kuitenkin Euroopan unionin
jäsenenäkin kyennyt säilyttämään
joitakin rajoituksia, joitakin suojaelementtejä, joita olemme
perustelleet sosiaalisilla ja terveydellisillä näkökohdilla.
Meillä on olemassa alkoholimonopoli, myyntioikeus, ja sitten
meillä on kuitenkin tuontirajoituksia, niin että väkiviinan
tuominen on rajoitettua, sitä ei voi samalla tavalla tuoda
kuin näitä miedompia väkeviä ja
muita alkoholijuomia. Eli joitakin rajoituksia on olemassa. Ne ovat
oikeutettuja sosiaalisin ja terveydellisin perustein. Jos tätä puolta
voitaisiin vahvistaa niin, että joitakin tuontirajoituksia
voitaisiin lisätä, se voisi helpottaa meidän
oman alkoholipolitiikkamme linjaamista.
Risto Autio /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun täällä nyt
tuli esiin tämä markkinointiaspekti, niin haluan
pari ajatusta tuoda siitä esiin.
Tämä kaksinaismoralismi tässä on
ehkä eniten ainakin itseäni kiusaava seikka. Meillä urheilevan
nuorison silmien edessä viilettää jopa
jääkiekkomaajoukkue olutpaita päällä,
puhumattakaan seurajoukkueista. Urheilutapahtumissa aivan avoimesti
käytetään hyvin runsaasti kuohujuomia.
Mutta semmoinen asia vielä tuli mieleen, että muun
muassa Altia, joka tekee etyylialkoholia, meidän kotimaisten
tuotteidemme perusmassaa, ei saa omassa vuosikertomuksessaan mainita
niitä tuotteita, joita heidän perustuotteistaan
valmistetaan. Sen sijaan Alko sitten taas maahantuojana voi kyllä mainostaa
kaikkia niitä tuotteita vapaasti, joita tuodaan ulkomailta.
Tässä on minun mielestäni meillä luotu
jo kummallista lainsäädäntöä,
joka on hyvin kaksinaismoraalista.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Viittaan edelleen nuorison melko runsaaseen
alkoholinkäyttöön ja sen ikäviin
seurauksiin, mutta kyllä on meillä aikuisillakin
petrattavaa seuraamisessa, tämä ihan yleisesti
sanottuna.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
hyviä puheenvuoroja ja laajalti käsitelty alkoholia
ja sen vaikutuksia yksilöön ja yhteiskuntaan.
Jos asiaa katsotaan myöskin yksilön kannalta,
niin eihän se niin ruusuista ole, vaikka helpolla tämmöisistä puheenvuoroista,
mitä täälläkin on käytetty,
tulee semmoinen johtopäätös, että täällä moralisoidaan
ja ollaan parempia kuin muut. Mutta tosiasiassa alkoholin suurkuluttajan,
joka sellaiseksi joutuu, elämä on kyllä aika
surullinen ja vaihtoehdoton.
Jos heiltä voisi saada vastauksen, mikä on mennyt
pieleen, niin vastaus on päihteiden käyttö.
Jos heiltä kysytään, miten elämässä kävi,
niin voidaan yksimielisesti sieltä palautteen kautta todeta,
että kadulla olen — tai noin ainakin kuvaannollisesti
kadulla — perhe hajosi, työpaikka meni, olen jossakin
leipäjonossa ja elämän ei pitänyt
mennä tällä tavalla. Usein tämä aika
suuri joukko, joka kärsii näistä alkoholin
haitoista, sysätään yhteiskunnassa syrjään,
ovat niin sanotusti syrjäytyneitä, ja me parempi
väki emme oikeastaan halua olla tekemisissä tai
nähdä näiden ihmisten kohtaloja. Sitten,
kun me katsomme asiaa yhteiskunnan kannalta, päihteiden
ehkäisyyn ja muuhun viranomaistoimintaan ja ennaltaehkäisyyn
meillä ei ole riittävästi tahtoa eikä yhteiskunnalta
rahoja.
Minä olen kyllä edustanut sitä kantaa,
että pelko Virosta tuodun alkoholijuoman suuresta virtauksesta
ja sen seurauksista on ollut yliampuvaa monet vuodet Suomessa. En
näe asiaa sillä tavalla, että meiltä täytyisi
(Puhemies: 2 minuuttia!) alkoholia saada erityisen halvalla sen
vuoksi, että sitä sitten niin kauheasti muualta
tuodaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pari huomiota vielä. Se kysymys,
mihin ed. Saarinen viittasi, että alkoholikuolemat ovat
aivan samanlaisia kuolemia ja koskettavat suomalaisia niin kuin
liikennekuolematkin: On olemassa kuitenkin sellainen harhakäsitys,
että tuo alkoholin liikakäyttö olisi
vain lähinnä köyhemmän väen ongelma.
Tosiasiassa se koskee koko väestöä, sen
kaikkia sosiaaliluokkia. Ehkä kuollaan vähän
eri tavoilla. Maksakirroosiin siellä paremmissa piireissä ja
sitten ehkä alkoholin aiheuttamaan väkivaltaan
siellä pienempituloisissa ja työttömyyden
puolella.
Mutta toinen asia, joka on todella tärkeä ja joka
tuli täällä esille, on piilovaikuttaminen. Olen
ennenkin maininnut tästä samasta asiasta, että kun
on ralli- tai formulakilpailu EU:n ulkopuolella, niin auto on naamioitu
oluttölkiksi tai viinapulloksi ja tupakkamainontakin on
mukana.
Sitten on vielä se, että suomalainen urheiluväki
ei tule toimeen ilman oluttelttaa, ilman auki olevia ravintoloita,
ja sitten vielä syödään makkara
päälle. Kyllä tässä tämä urheilun
tervehdyttävä vaikutus kompensoituu aika voimakkaasti
ja tästä kokonaisuudesta tulee enemmänkin
miinusmerkkistä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Se tietysti edellyttää hyvää maksaa
ja muuta polttojärjestelmää, että selviytyy
kaikesta siitä, mitä ed. Tiusanen juuri kuvasi.
Ehkä urheilijoilla on siihen hyvät edellytykset.
Minä kiinnitän huomiota vielä tähän
alkoholin mainontaan. Ed. Kuusisto muistutti meitä siitä,
että samppanjapullon näköisiä virvoitusjuomapulloja
on olemassa.
Arvoisa puhemies! Tämä on peräti
tiedettä. Täälläkin Helsingin
kaupungissa on tutkijoita, joittenka elämäntehtävä on
tämmöistä mielikuvamainontaa edistää ja
keksiä, mitkä ovat sellaisessa juomapullomuodossa
ja etiketissä jnp. niitä tunnusmerkkejä,
jotka johtavat juuri siihen tulokseen, minkä kuvasitte.
Tämä on minusta aivan kauheata. Ja vieläpä yksi
tämmöinen tutkija on kuulemma Suomen siteeratuimpia
tutkijoita tuolla suuressa maailmassa. Aika huikeata.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen täällä ihan
oikein totesi, että alkoholin ikävät
seuraukset eivät ole pelkästään vähäosaisten
tai syrjäytyneiden tai huonommassa yhteiskunnallisessa
asemassa olevien ongelma. Varmasti on näin, että myös
hyvätuloisilla ja parempiosaisilla on sairauksia. Mutta
kyllä asia lienee kuitenkin niin, että päihteiden
väärinkäyttö ei välttämättä suojaa
rikasta tai varakastakaan pysymään siellä omassa
yhteiskuntaluokassaan, vaan hyvin monet yhteiskunnassa menestyneet, koulutetut,
varakkaat ovat joutuneet sille samalla, sanoisiko, mieron tielle,
tahtomattaan tai ei. Tässä mielessä he
ovat tasavertaisessa asemassa ja ovat päihteiden käytön
seurausten orjia.
Minä kiinnittäisin tässä mielessä huomiota myös
perhepolitiikkaan ja suvaitsevaisuuteen: Kuinka pitkälle
pitää suvaita, että alkoholia käytetään
niin kuin sitä käytetään? Kuinka
pitkälle pitää suvaita, että nuorten
ja lasten kulttuuriin täytyy kuulua alkoholin käyttö?
Me tiedämme, että mitä nuorempana alkoholinkäytön
aloittaa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä nämä ongelmat
myöhemmin tulevat esille.
Yksi synkkä puoli, joka liittyy tähän
yhteiskuntaan muutoin, on viimeisen vuosikymmenen aikana yleistyneet
ravintoloiden aukioloajat. Tapasin eräässä tilaisuudessa
suuren joukon kenttäpoliiseja, ja he yhteen ääneen
toivoivat, että tämmöiset 04:n aukioloajat
pitäisi lopettaa. Siitä ei ole kenellekään
hyötyä. Nythän monet ravintolaan lähtijät
lähtevät puolen yön aikaan (Puhemies:
2 minuuttia!) ravintolaan ja sitten neljän aikaan tullaan
ulos ja ollaan vielä pari tuntia kadulla, jos vielä tolpillaan
ollaan.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! On ilmaistava tyytyväisyys siitä,
että tämä esitys alkoholiveron korottamisesta
tuli nyt eduskuntaan, vaikka sitä alkuperäisessä budjettiesityksessä ei
syksyllä ollut. Kun on seurannut tätä keskustelua,
niin näyttää siltä, että kaikki,
jotka ovat tästä jotakin sanoneet, ovat samaa
mieltä, että on erittäin tärkeätä,
että tämä korotus tuli. Toinen yhteinen
piirre näyttää olevan, että korotus
olisi voinut olla isompi. Meidän on syytä olettaa
varmasti, että tämä korotus ei jää — eikä vaan
olettaa vaan myös toivoa ja edellyttää,
että tämä korotus ei jää — ainoaksi
vaan lisäkorotus on tulossa.
Viime keväänä valmistui sisäministeriön
toimesta sisäisen turvallisuuden ohjelma, ja siinä yksittäiseksi
suurimmaksi uhkatekijäksi eri turvallisuustekijöissä,
eri osa-alueilla, nousi alkoholi ja sen vaikutus: väkivaltaa,
onnettomuuksia jne. Puuttuminen näihin asioihin koko yhteiskunnan
hyvinvoinnin kannalta on erittäin tärkeää,
ja siksi alkoholipolitiikan ja alkoholihaittojen torjumisen ja estämisen
toimenpiteet ovat erittäin välttämättömät.
Tosin tässähän on kysymyksessä vain
alkoholiveron korotus, mutta vanhastaan jo tiedämme sen,
että kaksi tehokkainta keinoa alkoholin kulutuksen vähentämiseen
ovat saatavuus ja hinta.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Niinhän se varmaan on, että monesta
hyväosaisesta, hyvätuloisestakin tulee huono-osainen
alkoholiongelman, työpaikan menetyksen, avioeron, syrjäytymisen
kierteen jälkeen.
Täällä muun muassa ed. Autio kiinnitti
huomiota urheiluun liittyvään mainontaan. Se on
tietysti tärkeä ongelma-alue. Muutama vuosi sitten Palloliitossa,
sen hallituksen jäsenenä, olin kriittinen, kun
harkittiin ja otettiin sponsoriksi panimo. Siinä yhteydessä käytiin
keskustelua, millä tavalla esimerkiksi opetusministeriö,
valtiovalta palkitsee niitä liikuntajärjestöjä,
jotka eivät käytä alkoholimainontaa sponsorinaan — ei
millään tavalla. Jos viereinen liitto kerää isot
rahat sillä, että ständissä on
panimon kuva, niin herää kysymys, miksemme tee
samaa, jollei tekemättä jättämisestä mitään
hyötyä tule.
Arvoisa puhemies! Me kauhistelemme herkästi nuorten
alkoholikäyttäytymistä, mutta toisaalta,
kun kysymme itseltämme, niin aina, kun me aikuiset pidämme
hauskaa, kun meillä on häät, kun meillä on
valmistujaisjuhlat, kun meillä on pikkujoulut, kun meillä on
jotkut muut perhejuhlat, niin kyllä niissä yleensä on
alkoholi mukana. Aina, kun aikuisilla on hauskaa, on alkoholi mukana.
Miten me voimme tuomita nuoret, kun he miettivät omaa elämäänsä ja
juhlintaansa, ettei heidän hauskanpitoonsa sitten saisi kuulua
se, mikä melkein poikkeuksetta — poikkeuksia toki
on — aikuisten hauskanpitoon, perhejuhliin, kaikkeen tällaiseen
sosiaaliseen kanssakäymiseen hyvin yleisesti liittyy?
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Näin perjantai-iltapäivänä sopinee
sanoa, että kyllä minulla on joskus hyvin hauskaa
ihan ilman viinaakin. Mutta se, mitä haluaisin korostaa,
on se, että alkoholiveroprosentin nostohan ei turmiolan tommeja
enää pelasta. Se asia on meille ihan uusi ja erilainen
haaste. Tämä tuo nyt läpi linjan apua tähän
problematiikkaan, ja toisin vielä kaksi näkökulmaa,
mitkä tässä keskustelussa ovat tulleet esiin,
uudelleen perusteeksi sille, miksi tämän keskustelun
myötä haluaisin haastaa uudenlaisen politiikkaohjelman
tämän koko alkoholikulttuurin kannalta.
Ed. Kaltiokumpu toi esiin tämän ravintolakulttuurin.
Itse näen, että meillä ei mietitä,
minkälaisia meidän ravintolamme ovat. Jos me esimerkiksi
laskisimme ravintolaruuan alvia, niin me tukisimme yrittäjiä viemään
ravintoloita enemmän olohuonemaisiksi ruokaravintoloiksi. Nyt
ne ovat lähinnä näitä jamipaikkoja,
joissa on sitten se juottola siellä paikalla.
Toisaalta ed. Töllin turvallisuusnäkökulmaan
sanoisin näin, että se on koko ihmisen elämän
läpäisyperiaatteella. Itse olen toiminut erityisopettajana
ja voin sanoa, että kaikki suurimmat elämänharmit,
joita on koulussa ollut, ovat aina jotenkin sidoksissa alkoholiin,
jos ei nyt suoraan siihen pulloon ihan siellä koulussa,
niin ainakin se haaste, joka siinä lapsen ympärillä on,
on ainakin jotenkin kytkyssä myös siihen viinaan.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Tölli otti täällä esille
tämän sisäisen turvallisuuden ohjelman,
se juuri kertoo siitä, että sen sisältö ja
keinojen etsiminen tähän turvattomuuteen ja turvattomuuden
tunteeseen ja väkivaltaan ja sen ehkäisyyn ovat
yhteiskunnassa hyvin tärkeitä ja me joudumme niitä keinoja etsimään
juuri sen takia, että meillä on muun muassa tämmöinen
päihdeongelma ja alkoholinkäyttökulttuuri.
Olen monesti miettinyt, kuinka paljon töitä poistuisi
esimerkiksi poliisilaitoksilta, poliisivankiloilta, vankiloilta,
käräjäoikeuksilta, asianajajilta, jos
meidän kulttuurimme olisi toinen.
Toisaalta ed. Uotila nosti tärkeän asian esille, sen,
millä tavalla me itse osoitamme esimerkkiä, miten
suhtautua päihteisiin, ja se ei ole kyllä kovin
kunnioitettavaa. Esimerkin täytyisi löytyä juuri
oikeasta elämäntavasta, harrastuksista, perheyhteisöstä,
läheisyydestä ja toisen ihmisen ymmärtämisestä ja
hänen asemaansa asettumisesta.
Ed. Palm puhui täällä turmiolan tommeista, että heitä ei
voida enää auttaa. En tiedä, onko tuo ilmaisukaan
enää nyt ihan tämän päivän
ilmaisua. Siihen liittyy melkoinen arvolataus, ja sen vuoksi totean,
että voi ja aina täytyy auttaa. Itsekin olen tekemässä työtä noiden
syrjäytyneiden kanssa ja rohkenen todeta, että menen
pitämään ihan ilmaisen joululaulukonsertin
näille syrjäytyneille ihmisille. Tuomitseminen
ei näissä asioissa auta, vaan ymmärtäminen
ja keinojen etsintä ihan laajasti: millä tavalla
voitaisiin heidän elämäänsä helpottaa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Yksi mielipide, mikä täällä jo
tuli esitettyä, oli mielestäni ed. Kaltiokummun;
hän mainitsi ravintoloitten pitkät aukioloajat.
Olen saanut paljon samaa palautetta. Mennään jo
päihtyneenä ravintolaan usein kymmenen yhdentoista
aikoihin ja ollaan siellä jopa neljään
asti, joten siinä on pitkä aika nautittu alkoholia
ja vaikutuskin varmasti jo näkyy ja kuuluu.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Olen hyvin iloinen tämänpäiväisistä puheenvuoroista
sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä, ja todellakin,
jos edellinen eduskunta olisi ollut niin kuin tämä,
niin emme varmaan olisi sitä alkoholiveroa rojauttaneet
niin voimakkaasti alas ja tuhansia ihmishenkiä olisi ehkä säästynyt. Kiitos
vaan kaikille puheenvuoron pitäjille, ja toivottavasti
saadaan vielä nostettua tätä veroa joko
ensi vuonna tai seuraavana.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Sen verran haluan korjata vaan ed. Kaltiokummun
tulkintaa omasta näkemyksestäni, että tarkoitin
ja sanoin, että tämä veron nosto ei enää turmiolan tommeja
auta syystä siitä, että ihmiset, jotka
ovat todella kiinni pullossa, ostavat tai hankkivat sen pullonsa
joka tapauksessa, on hinta mikä tahansa.
Itse olen elänyt niin lähellä alkoholia
käyttävien ja suurkuluttajienkin maailmassa, että minulla
ei ole mitään syytä ketään
arvioida tai syytellä tai tuomita. Päinvastoin
näen alkoholipolitiikan tavoitteet nimenomaan tukevina
ja auttavina. Tämä on, jos mikä, semmoista
meidän yhteistä talkootoimintaa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Palmia kiitän asiallisesta täydentämisestä.
Asian esittäminen turmiolan tommin tapaisesti vaan johtaa
tämmöiseen ajatukseen, koska sillä on
määrätty asenteellinen sisältö.
Mutta voiko veronkorotus auttaa? Parhaimmassa tapauksessa se voisi
auttaa, jos me saisimme sosiaali- ja terveysvaliokunnasta — niin
kuin täällä edustaja juuri totesi, että tämä keskustelu
on hyvä — ja eduskunnasta semmoista painetta,
että näistä verolla kertyneistä varoista
täytyy ohjata näiden ihmisten päihteistä vapaaseen
hoitoon enemmän rahaa.
Kyllä minusta valtio on liian itsekäs ja kerää kyllä voitot,
mutta sitten tämmöisten ihmisten hoitoon saattaminen
ja heidän auttamisensa kyllä kaatuu monesti sekä kunnan
varojen puutteeseen että näiden paikkojen kalleuteen
ja moniin muihin ongelmiin. Pitäisi kolmannen sektorin
ja kaikkien eri viranomaisten, poliisin, sosiaaliviranomaisten,
terveysviranomaisten, pystyä tekemään
laaja-alaista yhteistyötä, eikä tarvitse
olla edes hoitopaikkojakaan, kun me vaan saisimme oikean kontaktin
näihin ihmisiin, jotka kamppailevat näiden ongelmien
kanssa, ja saisimme pelastettua sieltä oikealle tielle.
Tässä mielessä minusta kerättyjä veroja
täytyy katsoa myös haittojen näkökulmasta
ja niitä tulee ohjata myös sosiaali- ja terveystoimen
puolelle erityisesti niin, että siellä olisi keinoja
kohdentaa toimenpiteitä näiden ihmisten auttamiseksi.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokumpu puhui erittäin kauniisti
syrjäytyneitten asemasta ja huolenpidosta. Tämä päihdehuolto
ja katkaisuhoito on erittäin tärkeätä,
ja täytyy olla mahdollisuus mennä sinne katkaisuhoitoon
vaikka kymmenen kertaa. Se voi olla, että se on yhdestoista
kerta, joka on riittävä, ja se alkoholin käyttö päättyy.
Mutta huolettavat myös nämä odottavat äidit, jotka
raskausaikana käyttävät alkoholia. Nyt
kun sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen on täällä paikalla,
niin toivoisin, että hän kiinnittäisi
huomiota tai jotenkin valiokunta paneutuisi siihen, miten pystytään
syntyvien fas-lapsien määrää vähentämään.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että ed.
Kuusisto otti nämä alkoholilapset, raskauden aikana
alkoholimyrkytyksen saaneet lapset, esille. Ministeriössä on
todella valmisteilla nyt laki, jolla saataisiin nämä äidit,
tulevat äidit, pakkohoitoon. Se ei tarkoita sellaista pakkoa,
että heidät pannaan vankilaan, vaan heidät
synnytyssairaaloissa pannaan johonkin huoneeseen, pannaan ovi lukkoon
ja sanotaan, että nyt olet täällä niin
kauan, kunnes selviät. Ja sitten, kun hän pääsee
tästä pahemmasta tilanteesta ohi, usein voidaan
häntä valvoa jo paremmin. Ministeri Risikko on
tätä valmistelemassa, ja minä uskon,
että se laki tulee.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin kiittänyt vaan ed. Asko-Seljavaaraa
tästä hyvästä informaatiosta.
Keskustelu päättyi.