10) Hallituksen esitys laiksi perintö- ja lahjaverolain
14 ja 19 a §:n muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Saamieni tietojen mukaan hallitusohjelmaa
laadittiin huhtikuussa 2007 suurella ilolla ja innostuksella ja
siihen hallitusohjelmaan sisällytettiin myös kohta,
jossa luvattiin huojentaa yritysten ja maa- ja metsätilojen
perintö- ja lahjaverotusta. Siis myös puhtaille
metsätiloille luvattiin antaa sukupolvenvaihdoshuojennus.
Sitähän ei ollut ollenkaan tuolloin olemassa.
Sen jälkeen on kulunut 1,5 vuotta, ja voimme nyt tässä todeta,
että koko tämä sukupolvenvaihdosten perintö-
ja lahjaverotuksen huojennus jäi pelkäksi puheeksi.
Minkäänlaista yritysten ja maatilojen perintö-
ja lahjaverohuojennusta ei tapahdu. Elämme tässä asiassa
ihan puhtaasti punamultahallitusten työn varassa. Kaikki
varojen arvostamista koskevat perintö- ja lahjaverohuojennukset
yrityksille ja maatiloille ovat aina tapahtuneet punamultahallitusten
aikana. Sen haluan tässä erityisesti todeta. Tuntuu,
että tämä valmistelu oli mitä melkoisin
farssi, näin ainakin sellaisen valtioneuvoston ulkopuolisen
näkökulmasta, joka kuitenkin pystyy seuraamaan
asioita kohtalaisen hyvin. Vaikutti siltä, että tämä prosessi
ei ollut kenenkään johdossa.
Tästä metsätilojen perintö-
ja lahjaverohuojennuksesta: Se siis oli tulossa, sitten sen luultiin tulevan.
Siitähän luovuttiin jo viime huhtikuun alussa.
Sitten toukokuun 16. päivänä tänä vuonna
annettiin esitys, jolla yritystoiminnan ja maa- ja metsätalouden
jatkajien perintö- ja lahjaverohuojennusta olisi kasvatettu
siten, että kun se vuonna 2004 säädettiin
pääsäännön mukaan 60 prosentiksi
varojen arvostamisesta verotuksessa annetun lain mukaisista arvoista,
niin sitä olisi kasvatettu 20 prosenttiyksiköllä 80
prosenttiin.
Tätä esitystä jonkin verran käsiteltiin
silloin juhannuksen alla, kun oli asiantuntijakuulemisia. Ei noista
asiantuntijakuulemisista sen enempää, mutta hiukan
ihmetyttää, että useat professoritason
asiantuntijat — tässä nyt ei ole kysymys
perustuslakiasiantuntijoista vaan muista professoritason asiantuntijoista — eivät
nähneet mitään ongelmia siinä 60
prosentin huojennuksessa silloin vuonna 2004.
Nyt he näkivät, että koko huojennus
on ongelmallinen ja se 60 prosentin huojennuskin pitää poistaa.
Nyt syksyllä sitten odotettiin, antaako hallitus täydentävän
esityksen vai vetääkö se esityksensä pois.
Nyt sitten tämä esitys on vedetty pois. Syksyllähän
tätä 16.5. annettua esitystä ei lainkaan
käsitelty eduskunnassa. Hallituksen kannanottoahan on nyt
odoteltu, ja se saatiin viime viikolla. Pidän valitettavana
sitä, että tämä prosessi oli
tällainen ja tuli tällainen päätös
tähän prosessiin. Ennen kaikkea tässä menettivät puhtaan
metsätalouden jatkajat, mutta sitten tässä menettivät
myöskin yleensäkin maa- ja metsätalouden
jatkajat.
Nyt meillä on tämä esitys, joka tänään
annettiin. Tämä on sinänsä ihan
hyvä esitys, mutta tämä on yleisesitys
perintö- ja lahjaverotuksen helpottamisesta. Tietysti täytyy
todeta, että tämä esitys auttaa varmasti
eniten niitä, joitten edun takia 16.5.2008 annettu esitys
täältä vedettiin pois, eli kysymyshän
oli tietysti sijoitusluonteisesta yritysvarallisuudesta, sen huojennuksen säilymisestä
tai
menettämisestä. Sehän koskee pörssiosakkeita,
sijoitusrahasto-osuuksia ja yrityksen ulkopuolelle vuokrattuja kiinteistöjä,
jopa niin, että pörssiosakkeista, kun ne ovat
sijoitusluonteista yritysvarallisuutta, saa 72 prosentin huojennuksen
käyvästä arvosta, kun muut ihmiset maksavat
täydestä käyvästä arvosta
perintö- ja lahjaveroa. Totta kai tämä hyöty
on suurin siltä osin ja muodostuu suureksi 60 000
euroa ylittävien perintöosuuksien osalta ja 50 000
euroa ylittävien lahjojen osalta. Lahjathan lasketaan yhteen
kolmivuotiskausittain. Pidän tätä esitystä sinänsä ihan
hyvänä, mutta en oikein hyväksy sitä kokonaisuutta,
jonka seurauksena se tuli.
Sitten tässä esityksessä on mielenkiintoinen kohta.
Meillä on nyt neljä asteikkoa perintö-
ja lahjaverolaissa. Kun tämä hallitus aloitti,
niitä oli yksi, selvittiin yhdellä asteikolla.
Oli yhteinen perintö- ja lahjaveroasteikko, jonka mukainen vero
sitten kaksin- tai kolminkertaistettiin, jos vero meni toisen tai
kolmannen veroluokan mukaan. Kolmas veroluokkahan on nyt poistettu. Nyt
meillä on tämän vuoden alusta erikseen
perintö- ja lahjaveroasteikko, kun tuo alaraja eriytettiin,
ja ensi vuoden alusta meillä on ilmeisesti neljä asteikkoa,
jotka tähän esitykseen sisältyvät.
Eli sen takia, että sisarusten ja muitten toisessa veroluokassa
olevien verotusta ei haluta keventää, on meille
annettu nyt sitten neljä veroasteikkoa. Kyllähän
tämä vähän tuntuu kanssa liioitellulta.
Kyllä tässä minusta olisi voinut pärjätä niinkin,
että olisi taas kaksinkertaistettu kuitenkin näitten
kahden, perintöveroasteikon ja lahjaveroasteikon, verot
toisessa veroluokassa ensimmäiseen veroluokkaan nähden.
Mutta tämmöinen esitys meillä nyt
on. Sinänsä pidän tosiaan, kuten jo sanoin,
erittäin hyvänä tätä 3
prosenttiyksikön kevennystä marginaaliveroprosentteihin
näissä asteikoissa ja nimenomaan ensimmäistä veroluokkaa
koskevina, joihin se on haluttu rajoittaa. Minulle kyllä sopisi, että hallitus
jäisi historiaan sillä, että se kumoaisi koko
perintö- ja lahjaverolain, mutta se ei liene näköpiirissä,
kun otetaan huomioon nämä taloudelliset muutokset.
Tässä ilmapiiri on sellainen, että se
ei ilmeisesti toteudu.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kivirannalle voi sanoa, että unelmia,
unelmia, ed. Kiviranta, niitä pitää olla.
Tuo oli varmasti teidän unelmanne, mutta meillä on
omamme. Tällä on todella se historia, mihin ed.
Kiviranta täällä viittasi, ja voi sanoa,
että jo surullisen kuuluisaksi muodostunut sukupolvenvaihdoshuojennus
on kyseessä tässä. Hallitusohjelmassa
kirjattiin eräällä tavalla asia, hallituksen
esitykseen se tuli toisella tavalla, taidettiin tehdä täydentävää siitä ties
minkä tulkintojen jälkeen.
Mutta kun ed. Kiviranta viittasi äsken, että asiantuntijat
eivät nähneet nykyhuojennuksessa olevan ongelmaa,
mutta 20 prosenttiyksikön lisäys olisi tuonut
ongelman, niin täytyy muistaa, että edellinen
elikkä voimassa oleva esityshän ei käynyt
koskaan perustuslakivaliokunnan kautta. Sen takia olisi ollut erittäin
mielenkiintoista kuulla ja nähdä se perustuslakivaliokunnan
lausunto, miten siinä olisi punnittu tämä hallituksen
esitys ja myös sen suhde olemassa olevaan tilanteeseen, koska
oma henkilökohtainen näkökantani on, että se
on enemmän periaatekysymys kuin prosenttiyksiköistä kiinni,
mikä on ongelmainen ja mikä ei ole ongelmainen.
Näin sen ainakin tulisi olla, koska en voi ymmärtää,
miten jonkin tietyn prosentin kymmenyksestä mahdollisesti
menee jokin raja.
Mutta, arvoisa puhemies, hyvin erikoinen tapa on hallituksella
tuoda tämä esitys korvaamaan sitä sukupolvenvaihdosesitystä.
Jos tässä taloudellisessa tilanteessa, kun tuntuu,
että kaikkien keinojen, mitä hyödynnetään,
ovat ne verotuksen kautta tai suorina tukina tai muina rahavirtoina,
tulisi tukea työllisyyttä, olla jossain määrin elvyttävää,
kannustavaa, niin perintövero ei ole todellakaan sellainen,
jolla on mitään tekemistä näiden
työllisyystoimien taikka talouden dynamiikan kanssa.
Siksi ihmettelen, että erityisesti juuri tässä taloustilanteessa
hallitus on valmis laittamaan joitakin kymmeniä veroeuroja
juuri tähän, mihin se ei olisi niitä laittanut,
ellei tälle sukupolvenhuojennusesitykselle olisi käynyt
niin kuin kävi. Mutta mielenkiinnolla odotan asiantuntijakuulemista
ja sitä, miten tähän aiotaan löytää perusteet.
Epäilen, että meidän puoleltamme niitä ei ainakaan
kovinkaan vankasti löydy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kaksi selventävää puheenvuoroa käytetty,
mutta nyt tulee sitten kolmas, joka palauttaa mieleen, mitä tässä näytelmässä on
todella tapahtunut täällä eduskunnassa
aikaisemmin.
Eihän tämä ole nyt siis Vanhasen
kakkoshallituksen erikoinen, tämä on Lipposen
hallitusten erikoinen myöskin. Tätä yritettiin
ministeri Kalevi Hemilän yrityksellä nimenomaan,
niin kuin ed. Kiviranta tässä totesi, punamulta-
tai eräänlaisena oikeisto—vasemmisto-operaationa,
ei punamulta- vaan oikeisto—vasemmisto-operaationa hoitaa,
ja Hemilä sitä kovasti puolusti ja toi sen esityksen
tänne, ja täällä se kariutui
sitten ihan kerta kaikkiaan. Siitä ei tullut yhtään
mitään. Se herätti täällä nimenomaan
tietyissä feministipiireissä sellaisen vastareaktion,
että siitä hankkeesta ei kerta kaikkiaan tullut
yhtään mitään. Kun tämä asia
oli hallitusneuvotteluissa, niin silloin totesin käytäväkeskusteluissa,
että nyt se pitää hoitaa kyllä kunnolla,
jos se todella aiotaan tehdä. Sitten asetettiin maatalouden
tulo- ja kannattavuusryhmä, jossa olen jäsenenä,
jossa se asia oli esillä voimakkaasti, sen taustaoperaatiossa
se oli voimakkaasti esillä, ja nyt kävi tällä tavalla.
Nyt sitten tuli esitys, joka onkin tavallaan ihan kokonaan muuta.
Kyllä Elinkeinoelämän keskusliiton konttorissa
ollaan iloisia tästä asiasta ja Perheyritysten
liitossa vai yhdistyksessä, mikähän se
liekään. Elikkä katsotaan nyt sitten,
miten tässä käy, mutta kohdealue meni
ihan toiseen suuntaan kuin alun perin oli kai tarkoitettu.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Paasiolle olisin todennut, että pitää sinänsä paikkansa,
että esitystä ei silloin vuonna 2004 lähetetty
perustuslakivaliokuntaan, mutta samoja asiantuntijoita kuultiin
nyt sitten valtiovarain- ja perustuslakivaliokunnissa kuin silloin
vain valtiovarainvaliokunnassa. Kyllä tämmöinen
asiantuntija osaa muussakin kuin perustuslakivaliokunnassa todeta
esityksen ongelmallisuuden yhdenvertaisuusperiaatteen kannalta,
jos hän on sitä mieltä. Jos hän
sanoo, että esitys on ihan ongelmaton, niin luultavasti
hän ei näe siinä mitään ongelmia,
ei myöskään perustuslakiongelmia.
Keskustelu päättyi.