1) Hallituksen esitys uudeksi asunto-osakeyhtiölainsäädännöksi
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ympäristövaliokunta
on saanut nyt päätökseen aika mittavan uutta
asunto-osakeyhtiölainsäädäntöä koskevan urakan.
Valiokunta on tuossa pöydille jaetussa mietinnössä käsitellyt
aihetta hyvin laajasti ja esittää myös
muutoksia hallituksen esitykseen. Kaiken kaikkiaan olemme kuitenkin
pitäneet tätä lainsäädäntöä tarpeellisena
ja esitämmekin esitystä yksimielisesti hyväksyttäväksi
kuitenkin mietinnöstä ilmenevin muutoksin.
Arvoisa puhemies! Kyseessä on nyt lainsäädäntö,
joka koskee hyvin laajaa joukkoa ihmisiä ja jolla on laajaa
merkitystä. Asunto-osakeyhtiöissähän
asuu lähes puolet suomalaisista, joten asunto-osakeyhtiöiden
omistamat kiinteistöt ovat myös hyvin suuri osa
meidän kansallisvarallisuuttamme. Asunto-osakeyhtiölailla
on näin ollen suuri rooli suomalaisessa asumisessa. Näiden
muutosten keskeisenä tarkoituksena on selventää yhteisen
päätöksenteon ja osakkaan itsemääräämisoikeuden
rajoja, parantaa osakkaiden tiedonsaantia ja vaikutusmahdollisuuksia,
kehittää asunto-osakeyhtiöiden toimintamahdollisuuksia,
mutta samalla kuitenkin keventää erilaisia muotovaatimuksia,
helpottaa yhdenvertaisuusperiaatteen huomioon ottamista ja vähentää taloyhtiöissä
toimimiseen
liittyvää epävarmuutta.
Laissa otetaan huomioon myös taloyhtiöiden ja
osakkaiden muuttuneet tarpeet. Tämä esitys, voisi
sanoa, on valmisteltu hyvin huolellisesti ja sellaisessa vuorovaikutteisessa
prosessissa, että näistä muutettavista
asiakohdista on käyty, voisin sanoa, poikkeuksellisenkin
laajaa keskustelua, ja valiokuntakin pitää hyvin
tärkeänä sitä, että tämä laki
olisi mahdollisimman ymmärrettävä myös
yhtiöiden, osakkeenomistajien ja maallikkojohdon kannalta.
Aikaisempaa paremmin tässä laissa otetaan huomioon
myös pienet asunto-osakeyhtiöt, joita on paljon
ja joissa isännöitsijätkään
eivät usein ole kiinteistöalan ammattilaisia.
Arvoisa puhemies! Käyn tässä vain
yleisellä tasolla läpi näitä pääkohtia,
ja yksityiskohtaisista perusteluista löydätte
tarvittaessa tietoa taustoista.
Laki siis selkiyttää päätöksentekoa.
Selkiytystä saavat myös yhtiön ja osakkeenomistajan
vastuihin liittyvät rajat. Nämä selvennykset
ja kunnossapitoon liittyvät selvennykset koskevat esimerkiksi
muutostöitä, mutta myös kunnossapitotöitä.
Kuten jo mainittu, tuo yhdenvertaisuusperiaatekin on esillä.
Ehkä tässä yhteydessä, kun kunnossapitotöistä puhutaan,
on syytä mainita yksityiskohtaisissa perusteluissa esiin
tuleva asia, jossa valiokunta muuttaa hallituksen esitystä.
Se koskee julkisuudessakin ollutta keskustelua siitä, kenelle
kuuluvat hanat korjaustöiden osalta. Valiokunta esittää tästä esityksestä poiketen,
että hanat kuuluisivat myöskin tulevassa lainsäädännössä nykyisen
lainsäädännön mukaisesti lähtökohtaisesti
yhtiön vastuulle. Tämä ehkä,
arvoisa puhemies, pienenä yksityiskohtana, jonka perusteluja
tosiaan yksityiskohtaisista perusteluista on löydettävissä.
Kaiken kaikkiaan myös osakkaan ja yhtiön suhdetta
selvennetään muun muassa vahingonkorvausvastuuta
koskevien säännösten osalta. Tiedonsaantia
parannetaan. Tämä osaltaan helpottaa korjausten
ja uudistusten oikeaa ajoitusta ja mahdollisuuksia ennakoida asumiskustannusten
kehittymistä.
Pitkään jatkunut hämmennys hissien
kustannuksista selkenee, kun kustannukset hissien asentamisesta
jälkikäteen jaetaan huoneistojen sijaintikerroksen
mukaan. Lisäksi laissa säädetään
tietoliikennepalveluiden yhteishankinnan ja huoneistokohtaisen vedenkulutuksen
mukaiseen kustannustenjakoon siirtymisen edellytyksistä. Hissin
jälkiasennusta koskeva yhtiön päätöksenteon
helpottaminen on tarpeen. Tämä johtuu monistakin
syistä, mutta myös väestön ikääntyminen
on tässä tärkeänä pontimena,
jotta ikäihmisillä olisi mahdollisuus asua kotona
mahdollisimman pitkään.
Muotovaatimuksien keventämistä koskevat muutokset
liittyvät puolestaan siihen, että valtuutuksen
yhtiökokoukseen voi antaa toistaiseksi, kun tämä on
nykyään mahdollista enintään
kolmeksi vuodeksi. Valtuutus on uuden lain mukaan mahdollista antaa
muillakin tavoilla kuin tuolla allekirjoitetulla valtakirjalla.
Valtuutuksen voi tehdä esimerkiksi sähköpostitse
tai puhelinsoitolla kokoukseen. Tämä muutos varmasti helpottaa
monien osakkaiden osallistumista päätöksentekoon.
Yhdenvertaisuuden sisältöä ei ehdoteta
muutettavaksi. Arviointi yhdenvertaisuuden osalta perustuu siihen,
miten yhtiön toimenpide vaikuttaa huoneistojen hallintaan
oikeuttavien osakkeiden arvoon. Osakkeenomistajien henkilökohtaisilla
arvostuksilla ei siten ole edelleenkään merkitystä,
kun arvioidaan yhdenvertaisuuden noudattamista.
Arvoisa puhemies! Voimassa oleva asunto-osakeyhtiölaki
valmisteltiin 1960—1980-luvuilla, ja tuolloin on yli 60
prosenttia nykyisestä asuntokannasta rakennettu. Jokainen
ymmärtää, että uudistukset ovat
tarpeen; monet asiat ovat noista ajoista muuttuneet. Valiokunta
on halunnut korostaa tässä käsittelyssä tarvetta
kunnossapidon tason nostamiseen ja ennakoitavuuden kehittämiseen.
Sen vuoksi keskeiset sisällölliset muutoksetkin
tässä esityksessämme siis kohdistuvat
nimenomaan kunnossapitoon ja korjaukseen.
Ilmastonmuutos on ollut esillä myös tämän asian
yhteydessä. On tarpeen kiristää uudisrakentamista
koskevia rakennusmääräyksiä energiatehokkuuden
osalta, mutta myös rakennuskannan peruskorjaamisella on
väliä. Pelkästään rakennusten
lämmityksestähän aiheutuu yli 30 prosenttia
Suomenkin hiilidioksidipäästöistä,
eli energiatehokkuudelle on siis tarvetta.
Energiatehokkuuden parantamisen ohella myös väestön
ikääntyminen on asia, joka on muuttunut noista
1960-luvun ajoista juuri esteettömyyden ja saavutettavuuden
suhteen. Näihin asioihin on voitava paremmin vaikuttaa.
Yhdenvertaisuusperiaatteen tulkinta on monissa tapauksissa valiokunnan
käsityksen mukaan estänyt esimerkiksi hissin jälkiasennuksen,
koska on tarvittu yksimielinen päätöksenteko.
Yhtiön kunnossapitotarpeen seurannan ja yhtiökokouksen
päätöksenteon selventäminen
tulee tarpeeseen, kun yhtiöiden rakennukset ikääntyvät
ja suurten peruskorjausten tarve tulee ajankohtaiseksi samaan aikaan
suuressa osassa asunto-osakeyhtiöitä. Valiokunta
pitää hyvin olennaisena sitä, että asunto-osakeyhtiölaki
osaltaan ohjaa hallitusta, isännöitsijää ja
osakkeenomistajia toimimaan näiden uusienkin haasteiden,
energiansäästön, energiatehokkuuden ja
väestön ikääntymisen osalta.
Esimerkiksi huoneistokohtaiseen vedenmittaukseen perustuvan laskutuksen
on osoitettu olevan selkeästi kulutusta pienentävä toimi.
Uudistus kannustaa taloyhtiöitä myös
suunnitelmalliseen ja pitkäjänteiseen kunnostustyöhön
ja selventää päätöksentekoa.
Myös osakkaita kannustetaan pitämään
huolta huoneistoistaan. Tässä mielessä hallituksen esityksessä suuri
uudistus on velvoite esittää yhtiökokoukselle
selvitys kunnossapitotarpeesta seuraaville viidelle vuodelle. Tässä tapahtuu
siis selkeä parannus nykykäytäntöön.
Esimerkiksi kustannusten osalta osakkaat eivät aina ole
saaneet tarpeellista tietoa ja pystyneet ennakoimaan tulevia kustannuksia.
Nyt toivottavasti siihen tulee tilaisuus. Me haluamme korostaa kuitenkin, että tähän
lakiin nyt tuleva kunnossapitotarpeen selvittäminen on
kaikkia koskeva vähimmäisvaatimus. Ainahan on
mahdollista tehdä sitten vieläkin pidemmälle
menevää suunnittelua näissä asioissa.
Oikeastaan, arvoisa puhemies, toteaisin vielä tästä vahingonkorvausvastuusta
ja parista muusta asiasta. Aika saattaa hiukan ylittyä,
mutta toivoisin tässä asiassa hieman
joustavuutta, koska aika isosta ja mittavasta paketista tässä asiassa
on kyse. Eli asunto-osakeyhtiöön ehdotetaan nyt
kattavia säännöksiä myös
yhtiön, sen johdon ja osakkeenomistajan vahingonkorvausvastuusta
silloin, kun vahinko on aiheutettu asunto-osakeyhtiölakia
rikkomalla. Tämä on tarpeellinen oikeustilan selventäminen.
Uutta lakia sovelletaan myös sellaisen vahingon korvaamiseen,
jonka osakkeenomistaja on aiheuttanut rikkomalla kunnossapitovastuuta
tai muutostyötä koskevia säännöksiä.
Vastuuta selventää myös se, että kunnossapitoon
ja muutoksiin liittyvät rakennustyöt on suoritettava
hyvän rakennustavan mukaisesti. Tämä todennäköisesti
tulee selkiyttämään näitä vastuita.
Osakkeenomistajan vahingonkorvausvastuun perusteita ehdotetaan
lisäksi muutettavaksi niin, että vastuu ei enää edellyttäisi
törkeää laiminlyöntiä tai
huolimattomuutta, mutta toisaalta lähtökohtana
on pidettävä, ettei vastuu yhtiökokouksen
päätöksistä koske yleensä yksittäistä osakkeenomistajaa.
Keskeinen muutos on myös yhtiön vastuun selventäminen
sen toimenpiteestä aiheutuvan vahingon korjaamisessa. Yhtiö on
jatkossa velvollinen korjaamaan aiheuttamansa vaurion yhtiössä sovittuun
tasoon eli siihen tasoon, jossa huoneisto on alun perin osakkeenomistajalle
luovutettaessa ollut tai joka on muutoin omaksuttu. Myös
kunnossapitotyöntekijän vastuuta työstään
selvennetään.
Lakiin otetaan myös säännös
yhtiön oikeudesta teettää kunnossapitotyö osakkeenomistajan kustannuksella,
jos osakkeenomistaja laiminlyö lakiin tai yhtiöjärjestykseen
perustuvan kunnossapitovastuunsa. Myös osakkeenomistajalla
on vastaava oikeus, jos puolestaan yhtiö laiminlyö kunnossapitoa.
On tarpeen myös muistuttaa, että jatkossa pitää olla
parempi tieto siitä, mitä noissa asunnoissa on
tehty. Nykyisin on nimittäin tilanne se, että aina
ei edes tiedetä, minkälaisia korjaus- tai kunnossapitotöitä jossakin
asunnossa on tehty. Nyt uusi laki selkiyttää tietojenantovelvollisuutta.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on ottanut sitten aika lailla kantaa
tässä mietinnössä myös
kosteus- ja homevaurioihin, jotka ovat erittäin merkittävässä roolissa
myöskin asumisesta puhuttaessa. Haluamme kiirehtiä sitä työtä,
joka hallituksessakin on meneillään rakennusten
kosteus- ja homeongelmien vähentämiseksi. Tarkoitamme
tällä toimenpideohjelmaa, joka on parhaillaan
siis suunnitteilla, ja valiokunta on tätä asiaa ja
tätä ohjelmaa halunnut kiirehtiä.
Vielä lopuksi, arvoisa puhemies, isännöitsijän kelpoisuusehdoista:
Valiokunta kiinnittää tässä mietinnössä huomiota
isännöitsijänä toimimisen kelpoisuusehtoihin.
Tässä lakiehdotuksessa ei ole ammatti-isännöintivaatimusta,
mutta korostamme, että isännöitsijän
ammattitaidolla on tulevaisuudessa ja nytkin suuri merkitys kiinteistöjen
kunnossapitolaille. Asunto-osakeyhtiölain mukaan hallitus
vastaa aina yhtiön hallinnon toiminnan asianmukaisesta
järjestämisestä, ja on huolehdittava
myös siitä, että isännöitsijä on
kykenevä nämä tehtävät
suorittamaan. Tarvitaan myös koulutusta ja kehittämistä tässä asiassa. Ammattitutkintoa
tarvittaisiin myös isännöitsijöiden
osalta.
Uudessa tilintarkastuslaissa on luovuttu maallikoiden suorittamasta
tilintarkastuksesta. Tässä asiakohdassa pyysimme
lausunnon talousvaliokunnalta, ja valiokunta viittaa siihen, että kun
on asetettu selvitysmies selvittämään
tilintarkastusjärjestelmän uudistamistarvetta,
on tarpeen myös siinä yhteydessä katsoa,
mitä nämä mahdolliset muutokset tarkoittavat
asunto-osakeyhtiöiden kannalta.
Tänne tulee säännökset toiminnantarkastajasta.
Tämä on uusi asia. Tästä valiokunta
kävi pitkään keskustelua. Tässä kuulimme
myös sen huolen, jota esitettiin siitä, että ei
välttämättä ole riittävästi
osaamista, ei välttämättä ole
riittävästi päteviä tarkastajia,
ja toivomme, että tätä asiaa tarkasti
hallitus myöskin seuraa.
Ja aivan lopuksi, arvoisa puhemies, valiokunta esittää sitä,
että tämä laki tulee voimaan 1.7.2010
siitä syystä, että asunto-osakeyhtiöt voisivat
sopeutua riittävällä tavalla näihin
ehdotettuihin laajoihin muutoksiin, ja lisäksi esitämme,
että hallitus ottaa nyt erityisesti huomioon tämän
valtavan koulutustarpeen, joka tämän lain voimaan
saattamiseen liittyy. Toivomme, että tämä on
ministerinkin tarkassa seurannassa myös tulevina aikoina.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Kiitoksia valiokunnalle hyvin tehdystä työstä.
Myös lausuntovaliokunnat perehtyivät asiaan hyvin,
ja nämä tehdyt muutoksetkin on tehty yhteistyössä,
ja pidän lopputulosta vielä parempana kuin alkuperäistä esitystäkin.
Erityisen paljon kiitoksia näistä evästyksistä jatkotoimien osalta.
Niihinkin on helppo yhtyä, erityisesti tähän
homepuolen työhön, jota tehdään
sitten aivan muissa ministeriöissä kuin oikeusministeriössä.
Oikeusministeriössä on myös päädytty
aivan samoihin huomioihin kuin valiokunnassa tämän koulutuksen
tarpeen osalta. Nyt kun nuoret miettivät omia suuntautumisiaan,
niin on hyvä ja olisi tärkeätä,
että nuoret tietävät, että tällä puolella on
tulevaisuudessakin valtavasti työtä. Alalla on myös
tapahtumassa iso sukupolvenvaihdos, ja tälle alalle kouluttautuminen
ja myös niitten jo olemassa olevien koulutus- ja jatkokoulutusmahdollisuuksien
käyttäminen kannattaa. Näyttää siltä,
että osaajille on kyllä töitä tarjolla.
Mutta on myös ihan selvää, että opetusministeriön kanssa
on syytä tehdä yhteistyötä sitten
varsinaisen perustutkinnon osalta.
On myös syytä yhtyä valiokunnan puheenjohtajan
näkemykseen näistä kytköksistä ympäristöasioihin.
Tämän hallituksen esityksen lähetekeskustelussa
kävin juurta jaksain läpi ne kaikki kytkökset,
joita tällä esityksellä on ilmastonmuutoksen
vastaiseen taisteluun, ja ne erinomaisesti tulivat tuossa äskeisessäkin
puheessa esille, joten en käy niitä toistamaan.
On myös syytä muistaa todella se, mitä tässä laissa
nyt käänteentekevästi ja aivan uutena
vaaditaan, etukäteissuunnittelua, huolellisuutta lisää,
paitsi avoimuutta ja sitä kautta yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta,
niin lisää myös sen totuuden kohtaamista,
miten energiainvestointeja kannattaa tehdä ja kuinka ne
maksavat itsensä takaisin. Siitä todennäköisesti
seuraa se valiokunnan puheenjohtajan esittämä näkemys, että tämä laki
on vain minimi ja viisaat osakeyhtiöt, jotka huolehtivat
omaisuudestaan ja lastenlastensa tulevaisuudesta, tekevät
vielä pidemmälle meneviä uudistuksia.
Hyvä esimerkki on tämä huoneistokohtainen
vesimittari, josta yksinkertaisella enemmistöllä jatkossa
päätetään.
Vielä aivan viimeiseksi, Suomi ikääntyy,
ja tässä on kiitos koko eduskunnalle: Etukäteisvalmistelussa
saimme jossain määrin ristiriitaisempaa näkemystä siitä,
kuuluuko tällä esitetyllä tavalla suosia
ja mahdollistaa sitä, että hissit voidaan rakentaa
nykyistä helpommalla, läpinäkyvämmällä,
ennustettavammalla ja oikeudenmukaisemmalla tavalla, ja todella
paljon kiitoksia eduskunnan tuesta, siitä, että tämä näkemys
on nyt saanut valiokunnan tuen, lausuntovaliokuntien tuen. Hissit
ovat tasa-arvokysymys. Ei ole kysymys vain erityisryhmistä.
On kysymys myös meidän kaikkien ikääntymisestä.
Siihen asti, kun hissiä ei tarvitse, kannattaa jättää se
hissi väliin, varsinkin jos on ikääntyvä ihminen.
Mutta sen jälkeen kun hissiä tarvitsee, se on
aivan kohtuuton tilanne, mikä nykylain mukaan on.
Kiitoksia valiokunnille ja anteeksi jo tässä vaiheessa.
Tämä maanantain istunto ja tämän
asian käsittely tänään on tullut
oikeusministeriön tietoon tänä aamupäivänä,
enkä pysty olemaan juurikaan tätä pitempään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Niin, ministeri Brax, hallituksen ilmastonmuutoksen
vastaisesta taistelusta pääsemme ylihuomenna puhumaan
ja nähdään, miten aktiivista se mahtaa
olla Kööpenhaminan kokoukseen suhtautumisen kohdalla
esimerkiksi.
Mutta itse tähän asiaan: Ympäristövaliokunnan
mietinnön 10 näiltä valtiopäiviltä valiokunnan
puheenjohtaja ed. Huovinen esitteli laajasti. Totean, että,
voi sanoa, aika poikkeuksellisesti tämän hallituksen
esityksen laatu on hyvä sillä lailla, että siihen
ei juurikaan ole jouduttu sellaista arvostelua suuntaamaan, että siinä olisi
tapahtunut kiireinen ja puutteellinen valmistelu, niin kuin valitettavasti
aluehallinnon kohdalla esimerkiksi on jouduttu toistamiseen toteamaan.
Mutta tämä ympäristövaliokunnan
mietintö on pyrkinyt luotaamaan myös kosteus-
ja homeongelmien suuntaan ja kuvaa niitä vaikeuksia, joita näissä kysymyksissä on
nimenomaan vanhemman rakennuskannan kohdalla. Ongelmia syntyy rakennusvaiheessa
ja myöskin peruskorjausvaiheessa, jos ei tätä ongelmaa
tiedosteta.
Mitä tulee tilintarkastusjärjestelmän
uudistamiseen, siihen täällä viitattiin,
niin tähänhän liittyy sellaisia pelkoja,
että hinta nousee, kun näitä tarkastajia
on kohtuullisen vähän. Tässä on
syytä odottaa myös nopeita toimenpiteitä tämän
asian selkeyttämiseksi.
Hissien jälkiasennus on ollut aina tällainen
ongelmakohta myöskin siinä mielessä,
että se saattaa olla ristiriidassa rakennuksen kulttuurihistoriallisen
tai muun arvon kanssa. Näitä asioita on valiokunta
käsitellyt, ja hallitukselta tuli varsin monipuolinen,
sanoisinko monimutkainen, selvitys siitä, miten tämä etu
taikka haitta lasketaan sitten asukkaisiin nähden ja mikä on
näiden osakkeiden omistajien osallistuminen näihin
kustannuksiin.
Tässä mainittiin myös hanat. Se,
että kylpyhuoneiden, wc:iden hanat olivat keskeinen asia, myöskin
se, kuka niiden kustannuksista vastaa ja valvonnasta vastaa, kuvaa
sitä, että aika pieniin yksityiskohtiin on sitten
jouduttu menemään, kun on katsottu tätä asiaa
tarkoinkin. Siis suurin piirtein, suuressa mittakaavassa, tämä hallituksen
esitys on läpäissyt valiokuntakäsittelyn.
Lopuksi, puhemies: Myös keskusteltiin niiden ihmisten
oikeuksista, jotka asuvat osaketaloissa vuokralla, ja heidän
mahdollisuudestaan sanoa sanansa yhtiökokouksissa. Tässä asiassa
ei kuitenkaan sitten edetty.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Huovinen täällä jo varsin
kattavasti ja yksityiskohtaisesti esitteli valiokunnan mietinnön.
Tässä yhteydessä ei ole syytä palata
enää näihin yksityiskohtiin kovin syvällisesti.
Näistä asioista keskusteltiin ja niitä käytiin
läpi, aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja totesi, tällaisessa
vuorovaikutteisessa prosessissa. Mielestäni tämä oli
hyvä tapa tämän lopputuloksen kannalta,
että puntaroitiin monia tällaisia, voisiko sanoa,
käytännönläheisiä asioita,
joissa sitten tietenkin on aina erilaisia puolia, kuitenkin eteenpäin
katsovalla, uudistavalla otteella, niin kuin tämän
koko uudistuksen tarkoituksena on, eli lähtökohtaisesti
tarkoitus on selkeyttää sitä suomalaisen
asumisen suurinta muotoa eli omistamisasumisen ja asunto-osakeyhtiöiden
hallinnon muotoa.
Lopputulos on tässä, ja uskon, että tällä onnistuttiin
ja onnistutaan niissä tavoitteissa, joita sille on asetettu.
Todellakin tavoitteena on, voisiko sanoa, se selkeyttäminen
hallinnon suhteen, että rakennuskanta siirtyisi eteenpäin
vähintäänkin siinä kunnossa,
missä se on nyt ollut, ja siihen tulisi enemmän
tällaista ylisukupolvista ajattelua sen suhteen, kuinka
rakennuksiin ja asunto-osakeyhtiöihin yleensä tulisi
suhtautua. Kysymyksessä ei ole mikään
pörssiomistamisen muoto, jossa kvartaalitalouden ajattelutavalla
katsottaisiin aina neljännesvuosittain, mihin on päädytty, vaan
pikemminkin asunto-omistamisen kvartaali on 25 vuotta.
Mutta todellakin suomalaiseen asuntokantaan liittyy epäkohtia,
joita tällä asunto-osakeyhtiölainsäädännölläkin
pyritään korjaamaan. Ne liittyvät jo
täällä mainittuihin korjausvelkaan, energiankäytön
tehostamisen vaatimuksiin ja home- ja kosteusongelmiin. Ne liittyvät
myöskin erikseen mainittuihin erillisongelmiin, kuten ikääntymisen
mukanaan tuomaan liikkumiseen ja sitä kautta hissien asentamisen
tarpeeseen.
Kaikkiin näihin tässä lakiesityksessä puututaan
käytännönläheisellä tavalla.
Tätä kautta selkeytetään omistajan
vastuuta sekä omasta asunnostaan että yhtiöstä sen
kokonaisuutena, selkeytetään asunto-osakeyhtiön
hallituksen roolia ja vastuuta ja selkeytetään
myöskin isännöitsijän roolia
ja vastuuta tällaisena yhtiön kokonaisuuden toimeenpanijana
ja peräänkatsojana. Mielestäni tähän
löydettiin valiokunnan keskustelussakin hyvät
ja eteenpäin vievät kannanotot. Voin yhtyä siihen
johtopäätökseen, jonka valiokunnan puheenjohtaja
esitti siitä, että tässä tulee
suuri koulutus- ja neuvontatarve jatkossa monissa erilaisissa yksityiskohdissa.
Ehkäpä keskeisimpiä ovat nämä home-
ja kosteusongelmiin liittyvät koulutuksen ja neuvonnan
tarpeet mutta myöskin energiatehokkuuden vaatimukset, jotka tulevat
vastaamme monta muutakin kautta. Tässä yhteydessä varmasti
tarvitaan panosta myöskin hallitukselta jatkossa, jotta
tämä suuri prosessi saadaan vietyä hyvällä tahdilla
eteenpäin.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva asunto-osakeyhtiölaki
on iso paketti eikä turhaan olekaan. Asunto-osakeyhtiömuotoisissa
asunnoissa asuu yli 40 prosenttia suomalaisista. Tämä lakiesitys
koskee siis melkein joka toista kansalaista. Asunto-osakeyhtiölain
valmistelussa on pyritty selkeyden lisäämiseen.
Tämä onkin tärkeää,
koska yhtiöiden hallituksissa istuu pääsääntöisesti
maallikoita, tavallista kansaa. Laki on yritetty kirjoittaa tavallista helpommin
ymmärrettävään muotoon ja esimerkiksi
viittaukset toisiin lakeihin ja pykäliin on karsittu minimiin.
Hyvä näin, vaikka eihän lakiteksti ikinä kovin
helppoa luettavaa ole.
Uusi laki selkeyttää yhtiöiden ja
niiden osakkaiden vastuujakoa sekä päätöksentekoa.
Erityisen tärkeää tämä on
kunnossapitovastuun, korjausten ja muutostöiden osalta.
Kunnossapidon ja korjausten suunnitelmallisuutta pyritään
vahvistamaan sillä, että taloyhtiön hallituksen
on esitettävä tulevaisuutta koskeva kunnossapitosuunnitelma.
Tämä on eräänlainen, toivottavasti
moderni versio viisivuotissuunnitelmasta.
Hissien jälkiasennusta ja sitä koskevaa päätöksentekoa
sekä kustannusten jakautumisen laskemista on helpotettu
ja selkeytetty. Ympäristövaliokunta esittää lausumassaan,
että jatkossa toteutetaan internet-pohjainen palvelu, jonka
avulla asukkaat ja yhtiöt pystyvät selvittämään
hissin asennuksen kustannukset ja kustannustenjaon. Tämä on
erittäin tervetullutta ja tasoittaa osaltaan tietä hissien
jälkiasennukselle.
Uusi lainsäädäntö helpottaa
myös huoneistokohtaisten vesimittarien asennusta koskevaa
päätöksentekoa. Mittarit voidaan jatkossa
asentaa yksinkertaisella enemmistöpäätöksellä.
Tämä on tärkeätä, koska
lämpimän käyttöveden osuus asuntojen
energiankulutuksesta on yllättävän suuri,
jopa joitakin kymmeniä prosentteja, ja tähän
kokonaisuuteen päästään käsiksi
vain asuntokohtaisella seurannalla ja siitä syntyvän
taloudellisen kannusteen avulla. Tältä osin uudistus on
hyvä.
Sen sijaan lämmitys- ja sähköenergian
säästöön uusi laki ei mielestäni
tuo riittäviä kannusteita. Kuten valiokunnan puheenjohtaja
ja oikeusministeri täällä totesivat,
tässä laissa säädetään
eräällä lailla vain minimitasosta. Perusteena tähän
on käytetty sitä, että asunto-osakeyhtiölaki ei
ole oikea paikka sitovien säästötavoitteiden asettamiseksi.
Totta tietysti onkin, että energiatehokkuusvelvoitteiden
tulee jatkossa koskea kaikkea asumista ja kiinteistönpitoa,
siis myös omakotitaloja, liikehuoneistoja ja vuokra-asumista.
Koska asumisen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt
ovat jopa 30 prosenttia Suomen kokonaispäästöistä,
on asumisen energiatehokkuuteen kuitenkin syytä rakentaa
nopeassa tahdissa vahvoja kannusteita. Näyttää nimittäin
siltä, etteivät energian säästämisestä sinänsä tulevat rahansäästöt
kannusta riittävästi energiatehokkuusinvestointien
tekemiseen. Ympäristövaliokunta kiinnittää mietinnössään
tähän kokonaisuuteen melko laajalti huomiota.
Valistus, opastus ja neuvonta ovat jatkossa tietysti tärkeässä asemassa,
mutta myös rakentamis- ja energiatehokkuus- sekä muitakin
määräyksiä tulee tarkastella
tätä tavoitetta silmälläpitäen.
Esimerkiksi kiinteistöveron porrastus energiankulutuksen mukaan
voisi olla tehokas keino edetä.
Naapurimaassamme Ruotsissa on löydetty tehokkaat keinot,
joilla on onnistuttu nopeassa tahdissa siirtymään
suurin joukoin sähkö- sekä öljylämmityksestä maalämpöpumppujen
ja pellettikattiloiden käyttöön. Naapurista
olisi syytä käydä katsomassa mallia.
Arvoisa puhemies! Haastankin ympäristöministeriön
ja erityisesti asuntoministeri Vapaavuoren käymään
vakavalla mielellä asumisen energiankulutuksen ja ilmastopäästöjen
kimppuun.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Olemme käsitelleet täällä salissa
myös asunto-osakeyhtiöiden korjausavustuksia ja
sitä, miten ne ensi vuonna tulevat muuttumaan tällaisiksi energiapainotteisiksi
korjausavustuksiksi ja samalla tuo tuki muutetaan 15 prosenttiin.
Se on erittäin merkittävä ja tarpeellinen
uudistus, kun katsomme meidän asuntojemme ja asunto-osakeyhtiöidemme
kiinteistöjen kuntoa.
Tämä nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys, josta on meidän mietintömme valmistunut,
tukee erittäin hyvin myös tätä tavoitetta
tämän korjausavustuksenkin osalta. Valiokuntamme
puheenjohtaja ed. Huovinen, ed. Kaunisto ja muutkin ovat käyneet
jo niin ansiokkaasti läpi tämän esityksen
pääkohdat, että niitä ei ole
tarpeen toistella, mutta nostan nuo muutamat tärkeimmät
pointit nyt esille.
Eli tuohon aiemmin viittaamaani korjausavustukseenkin: Tällä päätöksenteon
virtaviivaistamisella ennen muuta pystytään nyt
lähtemään käyttämään
tätä uutta avustustakin aivan uudella tavalla
niin, että myös muutkin kuin sellaiset akuutit,
jo vahinkotapahtuman jälkeen tulevat korjaustyöt
saadaan liikkeelle. Tässä salissa on monta kertaa
puhuttu ennalta ehkäisevästä työstä,
ja se sopii nyt sitten myös tähän lainsäädäntöön
eli asunto-osakeyhtiöiden kunnossapitoon.
Energiaremonttien lisäksi tässä nousee
erityisesti hissien rakentaminen esille, vesi- ja viemäriremontit,
ja tätä päätöksentekoa
halutaan nyt siis virtaviivaistaa niin, että taloyhtiöissä syntyisi
päätöksiä ja tätä kiinteistöjen
ennalta ehkäisevää työtä päästäisiin
tekemään ajallaan, riittävän aikaisin,
niin, että ei tarvitse vahinkoja paikkailla vaan voidaan
tehdä työtä etupainotteisesti.
Tuo hissikysymys on hyvä esimerkki siitä, että halutaan
tehdä reilummaksi tuota vastuun- ja kustannustenjakoa näissä asunto-osakeyhtiöissä
niin,
että ne, joiden asunnoille tuo hissi tuo eniten arvonnousua,
myös eniten näistä hisseistä maksavat.
Se on ihan looginen ja järkevä tapa, sillä meillä on
Suomessa erittäin paljon vanhoja kerrostaloja, jotka kaipaavat
hissejä, ja ennen muuta ne asukkaat kaipaavat hissejä.
Tämä on yksi hyvä uudistus tässä.
Myös erittäin merkittävää on
se, että osakkeenomistajien tiedonsaantioikeutta halutaan vahvistaa
merkittävällä tavalla niin, että tuo
tiedonsaanti tapahtuu muualtakin kuin isännöitsijän
todistuksesta ostovaiheessa niin, että aina jokaisen yhtiökokouksen
yhteydessä osakkaat saavat tiedon niistä remonteista,
jotka on tehty, takautuvasti mutta myös sitten eteenpäin
tällaisesta tietynlaisesta investointisuunnitelmasta siitä, mitä taloyhtiössä on
tulossa.
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, puhuja. — Salin takaosassa kilpailevat palaverit häiritsevät. — Olkaa
hyvä, jatkakaa.
Kiitoksia, arvoisa puhemies! — Sitten aivan lopuksi
nämä pienet asunto-osakeyhtiöt nousevat
tässä omaan rooliinsa. Valiokunnassa, kun kävimme
kuulemista, halusimme ennen muuta turvata myös sen, että meillä on
hyvin erityyppisiä asunto-osakeyhtiöitä eli
näitä pieniä maaseutujen asunto-osakeyhtiöitä,
joissa tavallaan eletäänkin kuin yhtä isoa
perhettä ja päätöksetkin tehdään
ja jopa kiinteistön huolto, isännöinti,
tehdään talkooperusteisesti. Sitä ei
missään tapauksessa haluta vaikeuttaa, mutta tälläkin
lainsäädännöllä halutaan
ennen muuta kannustaa siihen, että ammatti-isännöitsijän
käyttäminen on hyvin usein, voisi sanoa, lähes
aina, kannatettavaa, mutta sitä ei toki haluta tehdä pakolliseksi.
Tällaiset pienet talot eivät sitä välttämättä tarvitse.
Valiokuntamme puheenjohtaja ed. Huovinen nosti esille myös
koulutuksen ja informaation, ja se on jälleen tässä isossa
uudistuksessa kyllä hyvin ratkaisevassa roolissa. Eli nyt
pitää huolehtia siitä, että asunto-osakeyhtiöille
menee tieto tästä uudistuksesta ja ei pelkästään
niin, että se menee isännöitsijälle
ja taloyhtiön puheenjohtajalle, vaan niin, että se
levitetään kaikille osakkeenomistajille. Näin
saamme tämän lain parhaalla mahdollisella tavalla
myös arjen käyttöön.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ympäristövaliokunnan
mietintö oli lausunnolla tuolla talousvaliokunnassakin,
ja siellä tätä käsiteltiin.
Tässähän hallitus tuo muutosesityksen asuntoyhtiölaiksi,
ja puuttuisin siinä esiintyvään pariin
seikkaan, jotka tuolla talousvaliokunnassakin puhuttivat.
Tämä on laaja kokonaisuudistus ja varmaan tulee
tarpeeseen, mutta itsekin pitkään taloyhtiön
hallinnossa olleena näen ne asiat, joihin valiokuntakin
on kiinnittänyt huomiota, nämä sinänsä arjessa
olevat asiat — altaat, keittiön ja kodinhoitohuoneen,
wc:n ja kylpyhuoneen, sauna, tämmöiset hanat ja
wc-laitteet — että niiden huolto ja vastuu niistä olisi
taloyhtiöllä. Eivät ne muutoin tule hoidetuiksi
nykykäytännössä. Monenlaisia
ihmisiä on ja monenlaisia arvioitsijoita, tietenkin se
vastuu täytyy olla, asuu sitten omassa tai vuokra-asunnossa,
että ilmoittaa isännöitsijälle
ja hallituksen edustajille, että on vikoja, mutta taloyhtiön
on järjestettävä se korjaus. Se on usein
halvempaa, kun se hoidetaan keskitetysti, jos huoltoyhtiöt
käyvät ne korjaamassa taikka putkiliikkeet, ketkä niitä töitä tekevätkin.
Kyllähän tämä on myös
niin, että jos on vähänlaisesti rahaa
vaikka jollakin, niin tuumataan, että annetaan tuon putken
tai kraanan taikka vessan vuotaa, katsotaan sitten vähän
myöhemmin. Se on tämmöistä yhteiskunnankin
kannalta aika kyseenalaista asioitten hoitamista, ollaan vettä tuhlaavampaan
suuntaan menossa. Mutta tähän on ympäristövaliokuntakin
ottanut kantaa ja ihan myönteiseen suuntaan.
Toinen asia, mihin puuttuisin tässä, on tämä tilintarkastajien
koulutustasovaatimus. Se on tullut nyt yhteiskunnassa esiin, että eivät
tällaiset maallikkotarkastajat enää voisi
tarkastaa. No, se on varmasti suurissa taloyhtiöissä aivan
tarpeen, että on, sanoisiko, maisteritason tarkastusvaatimukset
omaavia tilintarkastajia, mutta kyllä itse olin talousvaliokunnassa
sillä kannalla, että tuommoisissa 50 asunnon ja
sitä pienemmissä yhtiöissä ei
tarvitse olla tutkinnon suorittanutta tilintarkastajaa. Ne ovat
kumminkin niin pieniä, että siellä nyt
melkein kaikki asukkaat muistavat, mitä siellä on
tehty, ja onhan niitä muitakin ihmisiä, jotka
tilien ja talouden kanssa ovat tekemisissä ja hallitsevat
näitä kuin tilintarkastajat.
Tässä kuulemisessa, kun talousvaliokunnassa kuunneltiin,
nämä ammattitilintarkastajat kiinnittivät
huomiota siihen, että heitä on aika vähän Suomessa
ja he ovat keskittyneet tänne Helsingin seudulle ja suurimpiin
kaupunkeihin. Jos nyt sitten vaaditaan tämmöisiä ammattitilintarkastajia,
niitä sitten pitäisi kouluttaa lisää,
että niitä olisi joka puolella saatavilla. Sitten
pienissä taloyhtiöissähän tällaisten
ammattitilintarkastajien tarkastukset ovat usein jopa tuhansissa
euroissa, niin että sillä on asumiskustannuksiinkin
vaikutuksia.
Tämä on ihan hyvä mietintö ympäristövaliokunnalta,
mutta näihin seikkoihin halusin kiinnittää huomiota.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä kun en ole ollut sen paremmin
mietintöä kirjoittamassa kuin lausuntoa antamassa
valiokunnissa tästä asiasta, niin sopii kai täällä nyt jonkun
olla sitten vähän kyyninenkin.
Olen asunut 30 vuotta asunto-osakeyhtiössä ja jonkun
ajan ollut siitä erilaisissa hallituksissa ja hallituksen
puheenjohtajanakin ja 25 vuotta ylläpitänyt vuokra-asuntoja
ja rakennuttanut niitä. Siltä kokemuspohjalta
voin sanoa, että asunto-osakeyhtiön hallinnossa
ja myöskin yhtiökokouksissa olen aina tuntenut
syvää kaipuuta siihen päätöksentekoon,
jota vuokrataloyhtiöissä asukkaitten lailla turvatut
vaikuttamismahdollisuudet huomioon ottaenkin on voitu harjoittaa.
Jos suomalaista asuntoyhtiötä olisi voitu päätöksenteon osalta
hallita kuten vuokrataloyhtiöitä, niin paljon
murhetta ja rahaa olisi tässä maassa säästynyt,
tarkoitan siis niitä vuokrataloyhtiöitä,
joissa on todella tunnettu vastuu siitä omasta työstä.
Hyviä esimerkkejä tästä ovat
sekä rakennuttaminen että kunnossapito ja sitä kautta
tässäkin mietinnössä huomattavan
huomion saaneet homeongelmat. Niin kauan rakennusyhtiöt
rakentavat sutta kuin rakennuttajat antavat sitä tehdä. Asunto-osakeyhtiöissä on
tietysti se ongelma, että kun niistä aika moni
on grynderikohteita, niin siinä suunnittelu- ja rakentamisvaiheessa
ei ole oikein ketään myöhempää maksajaa
vielä välttämättä valvomassa,
mitä oikeasti tapahtuu. Tämä ei tarkoita
sitä, että kaikki suomalaiset rakennusyhtiöt
olisivat vastuuttomia, mutta valitettavasti, jos alkuvaiheessa ote
ei ole tiukka, niin kyllä siitä sitten tulevat
asukkaat tuppaavat joutumaan maksamaan. Totta kai vuokratalomuotoisessa
rakentamisessakin näitä samoja ongelmia esiintyy,
koska rakennusyhtiöitten tarkoituksena on kasvattaa sen
alimman viivan alle jäävää lukua
ja siitä helposti syntyy myöskin pyrkimys luikahtaa
siitä, mistä aita on matalin. Mutta onneksi nyt
jonkin asteista paranemista tässä suhteessa on
tapahtunut.
Se ongelma kuitenkin varsinaisesti on todellakin asunto-osakeyhtiöissä ja
erityisesti asunto-osakeyhtiöitten korjausrakentamisessa,
joka näinä vuosina tulee räjähtämään
ihan uuteen mittaluokkaan. Millään koulutuksella,
joka nyt aloitetaan, kuten nyt valiokunta tässä tuntuu
osaltaan edellyttävän, ei pystytä saavuttamaan
sellaista asunto-osakeyhtiöitten rakennuttamisen tasoa, että sillä tultaisiin
kohtuudella selviämään.
Asunto-osakeyhtiöitten korjausrakentaminen tulee olemaan
yksi tämän yhteiskunnan suurimpia rahareikiä tulevina
vuosina. Kaikki, mikä sen estämiseksi voidaan
nyt tehdä, viimeistään nyt pitäisi
aloittaa. Olen tästäkin pöntöstä ainakin
6,5 vuotta kiinnittänyt tähän asiaan
huomiota, vaatinut sitä, että asunto-osakeyhtiöitten
osalta voitaisiin jopa säädöstasolle
mennen esittää vaatimuksia siitä, että osaamisen
taso on riittävä, että rahaa pakotetaan
uhraamaan suunnitteluun ja rakentamisen valvontaan, koska ilman
sitä tämä kaikki puhe, jota tähänkin
mietintöön ja tähänkin lakiesitykseen
on kirjoitettu, on vain vaskien helinää, kaunista
kilinää korvissamme, jota sitten ihmetellään,
kun jälleen kerran taas myöhemmin maksajia etsitään.
Toinen keskeinen ongelma on tietenkin kiinteistönpito.
Vaikka olisi kuinka hyvin rakennettu, jos kiinteistönpito
ei ole kunnossa, niin eipä siitä hyvästä rakentamisestakaan
kovin paljon iloa ole. Jos syksyisin ei vaivauduta kiipeämään kerrostalojen
katolle ottamaan havunneulaset pois kattokaivoista, niin että se
patoaa veden sinne, kun pakkaset tulevat, niin aivan varmasti se vesi
menee sitten sieltä katolta jonnekin, ja se menee rakenteisiin,
ja sen jälkeen saadaan ihan rauhassa keskustella homeongelmista,
kuten kuusta ja hanhenmaksasta, ikuisesti ja ainiaasti ilman lopullista
parannusta.
Energiansäästöstä sen verran,
että se on tietysti ihan hyvä asia, että sitä kaikkialla
edistetään, mutta jossain vaiheessa sopisi ryhtyä tietysti miettimäänkin
niitä kustannus—hyöty-suhteita.
Vesimittarit ovat hauska asia. En tiedä, onko Suomessa
kukaan muu tehnyt oikein selvitystä siitä, onko
niistä mitään hyötyä,
kuin itse aiemmin johtamani vuokrataloyhtiö. Ei ollut mitään hyötyä.
Tai oli pieni hyöty, mutta kustannukset olivat merkittävästi
suuremmat. Mittaritkin maksoivat, ja niitten lukeminen maksaa, ja
suurempi hyöty kuin mitä yhdelläkään
vesimittarilla voitaisiin saada on se, että saataisiin
ihmiset pitämään ikkunat 10 minuuttia
kauemmin päivässä kiinni talvipakkasilla.
Tämä on nyt vähän ikävästi
sanottu, mutta sanonpa nyt kuitenkin.
On tietysti sinänsä hyvä, että hissit
nyt voidaan tehdä muuten kuin yksimielisellä päätöksenteolla.
Ylipäätäänkin tämän
lakiesityksen keskeisin anti on siinä, että päätöksenteko
ei jää yhdestä änkyrästä kiinni
yhtiökokouksissa, ja sitä tietä eteenpäin
järkeä käyttäen ja asukkaitten eduista
lähtien heidän parhaakseen tästä kyllä vielä jatkossa
ihan hyvä tulee. Tämä lakiesitys on hyvä avaus
siihen suuntaan, mutta ei tämä nyt vielä ihan
kaikkia ongelmia ratkaise. Tämmöinen yksityisen
voiton tavoitteluun pyrkivä pinnistys isännöitsijöitten,
urakoitsijoitten, suunnittelijoitten ja kaiken muun pyhän
nelinäisyyden kesken pitää saada kuriin,
ja sitten asukkaillekin jää jotain positiivista.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kyllä nämä hieman
kriittisetkin äänenpainot, joita tässä ed. Erkki
Virtanen toi esille. Haluan kuitenkin valiokunnan puolesta korostaa
sitä, että kyseessä oli valtavan suuri
lakipaketti erilaisia yksityiskohtia täynnä ja
yritimme kyllä käydä sen ajan puitteissa,
mikä oli mahdollista, tätä mahdollisimman perusteellisesti
läpi. Uskon kyllä, että tässä on monia
sellaisia seikkoja, jotka tulevat, eivät nyt ehkä aivan
sormia napsauttamalla, mutta sanotaan muutamien vuosien viiveellä,
näkymään oikeasti selkeämpänä päätöksentekona
asunto-osakeyhtiöissä ja myös näissä yksittäisissä asioissa, joita
nostitte esille.
Vielä haluan korostaa kyllä sitä,
että toivomme tietenkin, että koko tämän
lainsäädäntöpaketin vaikutuksia
nyt seurataan tarkasti oikeusministeriössä. Tarvittaessahan
nämä voidaan aina tuoda tänne uudestaan.
Jos siltä näyttää, että ei onnistuttu,
niin korjataan toki.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä tuli esille tärkeitä asioita,
jotka eivät kaikki ihan varsinaisesti kuulu tähän
lainsäädännön muotoon, mutta
ennen kaikkea velvoittavat hallituksen jäseniä ja
myös esillä ollutta tilintarkastusta toimimaan
entistä paremmin.
Asuntokauppalain yhteydessä muutama vuosi sitten viime
eduskunnassa silloinen ed. Saarikangas, joka on tehnyt paljon laivoja
vesille ympäri maailmaa, ihmetteli sitä, miten
taloa ei voida kovalle maalle rakentaa niin, että se voisi
olla 30 vuotta pinnalla, kun valtamerille pystytään
laivoja tekemään. Tämä oli aika
hyvä vertaus. Lopputulos siinä oli se, että tarkastusvaiheet
kunnallisessa asuntotarkastuksessa ja muutoinkin kovalle maalle
rakennettavassa systeemissä ovat ihan kelvotonta luokkaa
verrattuna siihen, mitä tapahtuu laivojen rakentamisessa.
Tämä on se ydinkohta. Tässä tullaan
nyt myös siihen, että tässä hallituksen,
mutta myös tilintarkastuksen osalta pitäisi olla
kyllä mahdollisimman korkea taso. Sen, minkä tilintarkastuksesta
säästää, helposti kaikessa muussa
menettää.
Juha Mieto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Virtanen otti mun mielestä tärkeän
seikan esiin, nimittäin kyllä moneskin taloyhtiös
ainaki takavuosina on ollut se vetellä lutraaminen, samoon
ku on tosiaan lämpöä menny, energiaa,
niin ku hornan tuutista, ku on ollu kovalla pakkasella ikkunat auki.
Jos tulevaisuutta ajatellen ajatellahan, niin näis taloyhtiöishän olisi
hirvittävän kovia säästöjä.
Tuloo erittäin tasapuoliseksi se, että kukin maksaa
siitä määrästä, mitä kuluttaa.
Esimerkiksi sen mukahan, mitä huoneisto kuluttaa vettä,
tuloo konkreettisesti laskut, samoon lämpökustannukset.
Mä luulen, jotta tällaises maas ku Suomi, johona
kaikki on menny etehenpäin ja ollahan maailman remokraattisin
maa myös, nämä asiat menöö järjestykseen.
Janne Seurujärvi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtasen kyynisyys yhdistettynä asiantuntemukseen
ja elämänkokemukseen olivat tälläkin
kertaa ihan paikallaan. Itsekin olen rakennuttajana toiminut, kylläkin
tuolla teollisuuskiinteistöjen puolella. Vähän
samanlaisia havaintoja olisin itsekin nostanut esille, mitä tulee
rakennuttamiseen ja suunnitteluun, kuin ed. Virtanen toi esille.
On aivan selvää, että kun lähdetään
rakentamaan tai peruskorjaamaan kiinteistöjä,
niin tuossa vaiheessa tehdään ne olennaiset ratkaisut
sen kiinteistön kannalta, sen tulevaisuuden kannalta. Siinä mielessä aivan
oikeaan asiaan hän kiinnitti huomiota. Siitä,
onko tämä se paikka ja se lainsäädäntö,
jossa näihin kysymyksiin voidaan löytää ratkaisuja,
voidaan olla kahta mieltä. Tässä lainsäädännössä kuitenkin
kunnossapitoon ja muutostöihin liittyen annetaan parannuksia
ja selkeytyksiä nykytilaan. Siinä mielessä ne
vievät tätä oikeaan suuntaan, mutta varmasti
laajempana kysymyksenä ed. Virtasen haaste pitäisi
ottaa kyllä vastaan.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllähän rakennusvalvonnan
pitäisi olla myös kunnossa paikkakunnilla, mutta
omassa kotikaupungissani Jyväskylässäkin
on monia vuosia rakennusalan resursseja vähennetty ja kerrotaan,
että rakentaja vastaa, niin kuin EU:ssa on, että joka
tuottaa, se vastaa koneista ja laitteista ja rakennuksista. Näitä homekouluja
ei enää valvota, vaan katsotaan, miten se rakentaja
on onnistunut, ja sitten ruvetaan vasta ihmettelemään,
kun talot ja koulut ovat homeessa. Rakennusvalvontaan pitäisi
ihmisten voida luottaa, koska tämmöinen on yhteiskunnalle
annettu, kunnille, ja sen resurssit.
Taloyhtiöissähän ehkä kaikista
tärkein on taloyhtiön hallitus, mutta isännöitsijähän
on se, joka pyörittää sitä arkea
siellä, ja tämän pitäisi olla
niin ammattitaitoinen, että häneen voisi luottaa.
Toki tilintarkastajatkin ovat ja katsovat siellä, mutta
näittenkin koulutusta pitäisi lisätä,
että ymmärtäisivät muunkin kuin
niiden tilien päälle, (Puhemies: Minuutti!) olisivat
tilien ja hallinnon tarkastajia ja katsoisivat, onko siinä talossa
noudatettu näitä ohjeita.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan lohduttaa valiokunnan puheenjohtajaa,
ed. Huovista. Kritiikkini ei vähimmässäkään
määrin ollut suunnattu teitä ja valiokuntanne
työtä kohtaan. Tämä on ihan
ansiokas mietintö, ja itse asiassa lakiesityskin on ihan
kohtuullinen. Ajattelin nyt, käyttääkseni tunnettua
sanontaa, avautua tässä yhteydessä, kun
tuli tämmöinen sopiva tilaisuus. Ehkä tämä lakikaan
ei todellakaan ole oikea paikka puhua nimenomaan noista kysymyksistä.
Mutta kun ministeri Vapaavuori sattui tulemaan tänne
saliin, niin ehkä nyt hänelle rohkaisuksi tuo äskeinen
sanoma. Olette hoitanut omaa tehtäväänne
siinä määrin erinomaisesti ihan täysin
hallitus- ja oppositiorajoista välittämättä,
että oletan, että teillä saattaa olla
edellytyksiä viedä näitäkin
asioita eteenpäin, koska siihen on ehdotonta tarvetta.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että ministeri
Vapaavuorikin on nyt paikalla, koska minulla olisi hänelle
muutama kysymys tässä samalla. Olin tosi iloinen
siitä, että ministeri Brax otti selvän
kannan hisseihin nimenomaan tasa-arvokysymyksenä, ei pelkkänä esteettömyyskysymyksenä.
Tällä hetkellähän pelkästään
hissien kustannukset ovat saattaneet estää hissien
rakentamisen vanhoihin taloihin ja niissä olevat mummot
ja muut vanhukset ovat jääneet asuntojensa vangeiksi.
Siinä ei todellakaan ole kysymys pelkästään
esteettömyydestä vaan myöskin ihmisen
omasta oikeudesta päästä omaan kotiinsa.
Kysyisinkin ministeriltä, miten te näette näiden
kuntien museoviranhaltijoiden tehtävän siinä tapauksessa,
kun heidän pitää valita, onko kyseessä perusoikeudellinen
liikkumisoikeus, oikeus asua vapaasti siellä missä haluaa, vai
ovatko museaaliset syyt riittävä peruste estää ihmisiä pääsemästä kotiinsa.
Toinen asia on se, että en löytänyt
tästä sinänsä monipuolisesta
laista minkäänlaista kantaa hissiä korvaaviin
teknisiin ratkaisuihin ja mahdollisuuksiin käyttää hissiavustuksia
muun muassa porrasnostimiin tai tällaisiin porrashisseihin silloin,
kun tarvitaan kapeisiin porraskäytäviin hissirakennelmia.
Toinen koskee hissien ja hissikorien turvallisuutta. Siitä en
myöskään löytänyt mitään
mainintaa. Tiedän, että Suomessa aika harvoin
tapahtuu onnettomuuksia, jotka aiheutuvat siitä, että hissikorin
ja tämän rakenteen väliin jää jotakin
tai hissi putoaa asentajien päälle, kun he ovat tekemässä korjaustöitä tai
vastaavaa, mutta olisin kysynyt, minkä vuoksi tästä ei
ole mitään mainintaa tässä lakiehdotuksessa.
Olisin kysynyt lisäksi myöskin, onko ollut keskustelua
siitä, että myöskin lähinnä kerrostaloihin
velvoitettaisiin rakentamaan yhteisiä ulkoiluterasseja.
Tiedän, että ne nostavat kustannuksia, mutta toisaalta,
jos meillä on varaa rakentaa vaikka kahdeksan erilaista
tuuletusparveketta sen sijaan, että rakentaisimme yhden
ison kattoterassin, joka kelpaisi sekä vuodevaatteiden että ihmisten
tuulettamiseen, niin kun kaupunkiväestö ja väestö Suomessa
kuitenkin ikääntyy, luulisin, että näille
terasseille olisi käyttöä.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa
puhemies! Asunto-osakeyhtiölainsäädännön
uudistamista on valmisteltu vuosikausia huolella, ja se näkyy
mielestäni tässä lopputulemassa. Se näkyy
myös tässä keskustelussa täällä eduskunnassa:
varsin säyseää ja myötämielistä palautetta sekä ministeriön
valmistelun osalta hallituksen esityksestä että sitten
valiokuntavaiheessa sen käsittelystä. Etukäteen
oli tiedossa, että muutamia seikkoja voi nousta esille
lain valmistelun yhteydessä ristiriitaisina myös
tuolla valiokunnassa, mutta mielestäni niihin asioihin
on valiokunnassa onnistuttu löytämään
hyvä ratkaisu muun muassa vesikalusteiden osalta.
Tämä asunto-osakeyhtiölainsäädäntö on
hyvin merkittävä sen takia, niin kuin täällä on
jo moneen kertaan todettu, että se koskettaa lähes puolta
suomalaisista. Asumismuotona heillä on asuminen tämän
tyyppisissä asunto-osakeyhtiöissä, kiinteistöissä,
eli siltä osin on hyvä, että hyvin yksityiskohtaisesti
on täsmennetty toisaalta osakkaiden näkökulmasta
asiaa ja toisaalta sitten selkeytetty vastuu- ja toimivaltasuhteita
ja on sitten kevennetty eräitä muotovaatimuksia
tämän lainsäädännön
osalta.
Taloyhtiöiden ja osakkaiden muuttuneet tarpeet tietysti
ovat tämän lainsäädännön
takana, mutta kyllä yhteiskunnassakin muutokset muun muassa
ilmasto- ja energia-asioissa ovat hyvin vahvasti nousseet esille
viime vuosina, ja tältä osin se koskettaa vahvasti
myös asumista. Täällä tuotiin
esille mielestäni hyvin aiheellisesti se, että tulevaisuudessa
niin energian mittauksen kuin vedenkulutuksen mittauksen kohdalla
olisi järkevää katsoa mahdollisuuksia
huoneistokohtaisiin mittauksiin. Ne ovat järkeviä toisaalta
ilmasto- ja energiatavoitteiden osalta, mutta katson myös,
että siinä on tiettyä tasa-arvoperustetta
tuollaisen asunto-osakeyhtiön osakkaiden näkökulmasta.
Aiheuttamisperiaate tässäkin on varmasti kaikista
oikeudenmukaisin.
Yksi asia, joka on iso yhteiskunnallinen kysymys, joka nousi
valiokuntakeskustelussakin esille, ovat home- ja terveyshaittakysymykset.
Siihen ei tietysti tällä lainsäädännöllä yksin
pystytä vaikuttamaan, mutta on kyllä syytä nostaa
tämä asia esille, sen verran paljon palautetta
varmasti yksittäiset kansanedustajat itse kukin ovat näistä tosielämän
tapahtumista ja tarinoista saaneet. On arvioitu, että kyse
on korjauksen ja terveyshaittojen osalta satojen miljoonien vuotuisesta
yhteiskunnallisesta ongelmasta. Rohkenisin sanoa, että arvio,
joka on esitetty siitä, kuinka paljon on todennettuja tapauksia
ja kuinka paljon on tapauksia, jotka eivät koskaan tule
julkisuuteen, on sekin alakanttiin, mutta nämä ongelmat
tietysti ovat olemassa. Siksi on toivottavaa, että tätä keskustelua
kosteus- ja homeongelmien osalta jatketaan ja myös sitten
siihen liittyviä ratkaisuja ja vastuu- sekä lainsäädäntökysymyksiä tarkastellaan.
Tämän lainsäädännön
osalta toteaisin myös tämän hissikysymyksen,
joka on nostettu täällä esille. On hyvä,
että se on täällä kyetty ratkaisemaan,
mutta täytyy todeta, että kun muutoin tässä lainsäädännössä varsin
selkeästi ja ymmärrettävästi
on uudistettu lainsäädäntöä,
niin tämä hissikysymys on kyllä harvinaisen
monimutkainen ja hankala matemaattinen laskukaava, jonkalaisia erilaisia
laskukaavoja tuolla valiokunnassakin näimme. Siksi on syytä kyllä korostaa
neuvontaa, opastusta ja ohjeistusta taloyhtiölle, sen jäsenille,
ja onkin hyvä, että voimaantulosäännöksen
osalta tämä laki ei astu voimaan vielä vuodenvaihteessa
vaan sille on sitten annettu puoli vuotta lisäaikaa lainsäädäntöön
tutustumisen vuoksi. Tämä laki astuu voimaan heinäkuun alussa
2010.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys oli hyvä, mietintö on
vielä parempi. Asiat menevät oikeaan suuntaan
oikeassa vaiheessa.
Trendit ovat kiusallisia. Täällä on
jo todettu väestön ikääntyminen.
Se jos jokin koskettaa asunto-osakeyhtiöitä mitä suurimmassa
määrin ja niitten varustelutasoa. Meneillään
on ilmiselvästi myöskin ympäristömuutos,
ja se on aika mielenkiintoinen tässä suhteessa.
Nimittäin se on selvä asia, että jos
esimerkiksi täällä Helsingin kaupungissa
keskilämpötila nousee oikein useita asteita, merkittävästi,
varsinaiset pakkaskaudet supistuvat hyvin lyhyeen ajanjaksoon keskitalvella,
niin lämmityskustannuksissa säästetään.
Mutta, arvoisa puhemies, mitä siinä muutakin tapahtuu?
Sen oikeastaan havaitsee, kun astuu tästä rakennuksesta
ulkopuolelle. Nyt ollaan marras—joulukuun vaihteen tienoilla,
ulkona on sellainen keli kuin on. Viime päivinä ja
viikkoina kun on katsottu suhteellisen kosteuden lukuja, niin ne
ovat olleet todella katossa. Elikkä toisin sanoen rakennukset
suhteessa suhteelliseen kosteuteen pitkällä aikavälillä ovat
ihan uudenlaisissa olosuhteissa, ja jos sitten rakenteissa on sellaista
herkkyyttä tulla kosteus- ja homevaurioitten kohteeksi,
niin tällä tavalla tuetaan sitä kehitystä ja
sen vaurion syntymistä aivan erikoisen tarkasti ja voimakkaasti.
Siis toisin sanoen asioilla on monta eri puolta.
Kun aikoinaan täällä Helsingissä työn
puolesta asuin parikymmentä vuotta ja olin asunto-osakeyhtiössä vastuullisena
henkilönä, niin silloin jo kaikki ne tulevat ilmiöt,
joittenka kanssa tänä päivänä ollaan
tekemisissä, olivat esillä, kun jouduttiin luomaan
katse siihen, mihinkä kaikkeen pitää varautua.
Yksi asia tuli silloin aivan erikoisesti esille, ja sen suhteen
trendi suomalaisessa lainsäädäntötyössä on
ihan päin seiniä, ja se on suhtautuminen tilintarkastusjärjestelmään.
Siis nythän on liberalisointi menossa, ettei kohta tarvita
oikeastaan yhtään mitään, ja
sehän on aivan päin seiniä, sellainen
kehitys. Nyt nimenomaan tarvitaan erittäin hyvää ammattitaitoa
tilintarkastuksessa ja erikoisesti hallinnon tarkastusta, siis kun
sen asunto-osakeyhtiön hallitus päättää jotakin,
ryhtyy kalliisiin remonttihommiin jnp., niin tarvitaan erittäin
tarkkaa asian tarkastusta tilintarkastuksen yhteydessä,
että asiat ovat menneet niin kuin demokraattisesti yhteisössä on
päätetty. Tässä suhteessa nyt
minusta se tulos, tämmöinen välitulos,
mikä nyt tässä mietinnössä on,
on ok, mutta tulevaisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.
Sitten näihin sisäisiin asioihin. Energiatehokkuus
sinänsä on aivan paikallaan, ja siihen pitää kiinnittää huomiota.
Meillä sattui olemaan tuolla Tuulimyllyntie 1:ssä Myllypuron
kaupunginosassa rakennusmestari, joka on rakennuttanut muun muassa
tuon Hesperian, Crowne Plaza -talon, tässä läheisyydessä,
hotellirakennuksen, valvonut sen rakennustyön, ja oli tietysti
huippuasiantuntija näissä hommissa. Hän
kävi kaikki valaistusjärjestelmät yhteisissä tiloissa
läpi, energiatehokkuudet jnp. ja antoi taloyhtiön
osakkaille henkilökohtaiset ohjeet, voisitteko menetellä tällä tavalla.
Arvoisat edustajatoverit, energialasku laski 20 prosenttia ja vain
sen rakennusmestarin viitseliäisyyden tuloksena, ja näin
ne rahat jäivät sitten säästöön
näille osakkaille.
Tässä suhteessa myöskin vedenkulutus
on aivan selvä asia. Jos on huoneistokohtainen vesimittari,
niin on nähty kaikkialla, että heti ruvetaan tuijottamaan
sitä ja näkemään, että ai
joo, kyllä nyt pitää tuosta voida tinkiä ja
tuohan oli turhaa kulutusta ja lotrataan sen veden kanssa, erikoisesti
lämpimän veden kanssa, ja siitä on seurauksena
vaan asumiskustannusten nousu, ja siinä kaikki.
Elikkä toisin sanoen paljon vaalittavaa on. Minä toivoisin
tulevaisuudessa, että talonmiesjärjestelmä palaisi
sellaisiin komplekseihin, joissa se on sinänsä järkevä ratkaisu.
Sillä on tehokkuutta lisäävä vaikutus.
Sitten vielä, arvoisa puhemies, yksi asia, ja se on
se, että esimerkiksi Oulussa näkyy hyvin selvästi
se, että nyt halutaan lisää kerroksia
keskikaupungin taloihin, kerrostaloihin, ja siinä suhteessa
se, mitä äsken sanoin, on vielä tärkeämmästä merkityksestä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ensimmäiseksi täytyy kiittää valiokunnan
puheenjohtajaa Susanna Huovista. Hän piti niin hyvän yleispuheenvuoron
tästä lainmuutoksesta.
Ympäristövaliokunnan yleisperusteluissa esitettyjen
muutosten tarkoituksena on selventää yhteisen
päätöksenteon ja osakkaan itsemääräämisoikeuden
rajoja, parantaa osakkaiden tiedonsaantia ja sen myötä myös
asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia. Kaikki yleisperustelut ovat erittäin
hyviä ja tarpeellisia.
Keskeisistä muutoksista on tärkeä ja
hyvä asia se, että kustannukset hissin asentamisesta
jälkikäteen jaetaan huoneiston sijaintikerroksen
mukaan. Jälkiasennusta koskevan yhtiön päätöksenteon
helpottaminen on tarpeen, jotta voidaan edistää ikääntyvän
väestön kotona asumista.
Lisäksi, arvoisa puhemies, on erittäin hyvä, että ympäristövaliokunta
on huomioinut tämän ilmastopoliittisen kannan
tässä lainvalmistelussa. Kun pelkästään
rakennusten lämmityksestä aiheutuu yli 30 prosenttia
Suomen hiilidioksidipäästöistä,
niin myös asumisen osalta on pyrittävä päästöjä hillitsemään
ja näin vastaamaan ilmastopoliittisiin haasteisiin.
Tässä oli nostettu esiin myös se,
että rakentamissektoriin tulee kiinnittää painokkaammin huomiota
energiansäästöpotentiaalin saamiseksi käyttöön,
ja keskeiset keinot siinä ovat koulutus, neuvonnan ja ohjeistuksen
lisääminen sekä kansalaisten kannustaminen
vapaaehtoisin toimin kiinteistöjen energiatehokkuutta parantaviin
toimiin. Erityisesti neuvontapalveluita tulisi kansalaisille lisätä.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Koska kyse on oikeusministeriölle
ja oikeusministeri Braxille kuuluvasta lainsäädännöstä,
en ryhdy sitä yksityiskohtaisesti kommentoimaan, mutta
koska keskustelu on tässä levinnyt laajemmalle
osaksi yleistä asuntopolitiikkaa, niin muutama kommentti.
Ympäristöministeriön ja yleisen asuntopolitiikan
tulokulmasta ehkä merkittävin kysymys, joka tähän
asunto-osakeyhtiölain uudistamiseen liittyy, on kysymys
siitä, että pystytään edistämään
asianmukaisia korjaustoimenpiteitä asunto-osakeyhtiöissä.
Tiedämme, että rakennuskantamme osalta on kyse
merkittävästä korjausvelasta, ja tiedämme
myös, että keskimäärin asunto-osakeyhtiöissä tämä päätöksenteko
on vaikeampaa kuin kiinteistöosakeyhtiöissä,
puhumattakaan pientaloista, joissa päätöksenteko
on yleensä helppoa sen takia, että on vain yksi
päätöksentekijä tai yksi perhe.
Tässä mielessä tervehdimme suurella lämmöllä kaikkia
niitä esityksessä olevia kohtia, jotka edistävät
suunnitelmallista ylläpito- ja korjauskulttuuria. Ennen kaikkea
ehkä velvoite siitä, että asunto-osakeyhtiön
yhtiökokoukseen pitää aina tuoda suunnitelma
viiden seuraavan vuoden tarpeista, on erittäin hyvä ja
varmasti johtaa siihen, että tämmöinen
pitkäjänteinen korjauskulttuuri paranee.
Täällä on paljon puhuttu niin sanotusta
vedellä lotraamisesta. Tutkimustulosten mukaan niissä asunnoissa,
joissa ei ole huoneistokohtaista vedenmittausta, kulutetaan vettä jopa
noin 30 prosenttia enemmän kuin niissä asunnoissa,
joissa on huoneistokohtainen vedenmittaus. Pientaloissa on jo lähtökohtaisesti
huoneistokohtainen vedenmittaus, nyt lisäksi osassa uutta
kerrostalokantaa on. Tässä mielessä kyllä tämäntyyppisillä uudistuksilla,
joilla jokainen perhe, kuluttaja, itse pystyy arvioimaan oman kulutuksensa
merkitystä, mittaroimaan sitä, on lähtökohtaisesti
jo merkitystä energiansäästön
kannalta, ja totta kai se on sen lisäksi myös
tasa-arvokysymys.
Meille ympäristöministeriössä kuuluvat
asiaan liittyen rakentamismääräykset,
ja olen jo julkisesti ilmoittanut, että valmistelemme parhaillaan
määräysten muutosta siten, että huoneistokohtaiset
vesimittarit tulevat jatkossa pakollisiksi uudisrakentamisessa.
Meillä ei ole — näin ovat meille juristit
nyt kertoneet — mahdollisuutta velvoittaa asunto-osakeyhtiöitä ottamaan niitä käyttöön,
mutta kyllä me nyt luotamme siihen, että jos ne
rakennetaan, niin kyllä niitä myöskin
sitten käytetään ja hyödynnetään.
Täällä on paljon puhuttu rakennusvalvonnan merkityksestä,
eikä sitä missään tapauksessa
tietenkään pidä väheksyä.
Haluaisin kuitenkin kiinnittää huomiota siihen,
että meillä rakennetaan — ei nyt laman
aikana mutta muutoin — lähemmäs 30 000
asuntoa jo vuosittain Suomessa ja sen lisäksi joukko muita
rakennuksia. Toivoisin nyt, että ei ihan kohtuutonta vastuuta
kuitenkaan sälytetä kunnalliselle rakennusvalvonnalle.
On käytännöllisesti katsoen mahdotonta,
että rakennusvalvonta käy jokaisen rakennuksen
kaikki keskeiset rakennusvaiheet paikan päällä katsomassa
ja toteamassa, että ongelmia ei ole. Mutta haluaisin kannustaa
jälleen kerran muita Suomen kaupunkeja ja kuntia ottamaan
esimerkkiä Oulun rakennusvalvonnasta, joka on kehittänyt rakennusvalvontaansa
siten, ettei se ole pelkästään tällainen
päällepäsmäysorganisaatio, joka käy
katsomassa loppujen lopuksi, oliko kaikki hyvin tehty, vaan se on
luonut itsestään palveluorganisaation, joka auttaa
rakentajia jo rakennuksen eri vaiheissa tekemään
hyviä taloja.
Täällä on puhuttu myös paljon
hisseistä. Sen lisäksi, mitä on jo mainittu,
haluaisin todeta, että valtiovaltahan tukee hissien jälkiasennuksia
yli kolmekerroksisiin kerrostaloihin, missä niitä ei ole,
50 prosentilla. En usko, että kovin montaa tämäntasoista
avustusjärjestelmää on koko maailmassa.
Siitä huolimatta se on usein kallista ja se 50 prosenttiakin,
joka jää taloyhtiön vastuulle, on usein
liian paljon. Toki kannustaisimme siihen, että näitä jatkossakin
tehtäisiin.
Tämän lisäksi näihin liittyy
toisinaan museaalisia kysymyksiä — täällä ed.
Karhuvaara viittasi niihin. Toteaisin kuitenkin, että muutamia poikkeustapauksia
lukuun ottamatta, missä talot on suojeltu maankäyttö-
ja rakennuslain nojalla, se kyllä sitten kuitenkin on viime
kädessä kunnallisista päättäjistä kiinni,
miten museaaliset arvot ja tämäntyyppiset arvot
arvotetaan keskenään. Helppoja nämä eivät
ole, eikä niihin ole helppoja ratkaisuja olemassa.
Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, niin tähän
liittyy myös paloturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä,
eli paloviranomaiset ovat monissa tapauksissa myöskin olleet
hidastamassa näitä hissien jälkiasennuksia
sen takia, että sen jälkeen rappukäytävistä tulee
liian kapeita, mikä estää vaikkapa savusukelluksen
tai jopa paareilla tapahtuvan ihmisen kuljetuksen pois sieltä.
Näiden seikkojen takia nämä hissien
jälkiasennukset eivät aina ole niin yksinkertaisia
kuin kuvitellaan. Mutta totta kai toivottavaa olisi, että niitä saataisiin
aikaiseksi enemmän kuin noin parisataa vuodessa, mikä tällä hetkellä on
tilanne.
Aivan viimeiseksi, arvoisa puhemies, ottaisin kopin tuosta ed.
Pulliaisen puheenvuorosta energiatehokkuuden parantamiseksi,
joka on toinen merkittävä haasteemme
asunto-osakeyhtiökannassa yleisen korjausvelan
ohella. Viittaisin energiatodistusjärjestelmäämme.
Meillähän energiatodistuksia voidaan tällä hetkellä tehdä kahdella
tavalla: Joko isännöitsijä tai hallituksen
puheenjohtaja antaa tämmöisen ikään
kuin laskennallisen energiatodistuksen, joka toki täyttää lain
kirjaimen mutta josta välttämättä hirveästi
ei ole vielä hyötyä taloyhtiöille.
Jos se on kuitenkin ammattilaisen tekemä, niin tämmöiseen
parempaan energiatodistukseen kuuluu myös suosituksia siitä,
millä tavalla tässä kyseessä olevassa
taloyhtiössä voitaisiin energiatehokkuutta parantaa.
Tämäntyyppinen energiatodistus ei vieläkään
ole kovin kallis, ja uskon, että siitä olisi taloyhtiöille
enemmän hyötyä kuin pelkästä laskennallisesta,
muodollisesta, lain täyttävästä perusenergiatodistuksesta.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä on
todettu ja keskustelusta on havaittu, muun muassa ed. Seurujärvi
totesi, että varsin säyseä keskustelu
on ollut lain kohdalla, ja se tietysti tarkoittaa sitä,
että laissa on ollut erinomaisen hyvää hallintoa
ja kulttuuria siltä osin. On kuultu laajasti ja valmisteltu
huolellisesti ja tehty hyvä lakiehdotus, ja valiokunta
on sitä osaltaan hieman vielä parantanutkin.
Kuitenkin pariin asiaan haluaisin kiinnittää huomiota,
muun muassa tähän energiatehokkuuskeskusteluun,
mistä ministeri Vapaavuori hetki sitten puheenvuoron käytti,
kuten myös ed. Pulliainen ja useat muut. Olemassa oleva
rakennuskanta ja sen merkitys ei ole mitenkään
vähäpätöinen suhteessa niihin
tavoitteisiin, mihin Suomikin on sitoutumassa ja sitoutunut.
Totean kuitenkin tässä yhteydessä sen,
että tämä lakiehdotushan ohjaa, se muuttaa
käytäntöjä, se sujuvoittaa ja
selventää. Muun muassa tämä hissiratkaisu
on tässä kuitenkin selventävä asia,
ja se helpottaa tilanteita.
Tämän energiatehokkuuden osalta tietysti on hyvä tämä keskeinen
uudistus, että hallituksella on velvoite tuoda yhtiökokoukselle
selvitys kunnossapitotarpeesta seuraavien viiden vuoden aikana.
Se on tietysti erinomaisen hyvä asia. Mutta yhteen näkökulmaan
kiinnittäisin huomiota, nimittäin isännöitsijään.
Isännöitsijän kohdalla ei varsinaisesti
ole mitään velvoitetta siitä, että isännöitsijän
tulisi ja pitää toimia niin suhteessa hallitukseen,
kiinteistön omistajiin, että hän on velvoitettu
tuomaan erilaisia energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä esille.
Toki äsken mainittu velvoite kunnossapitotarpeesta
on yksi asia, mutta kun isännöitsijä toimii kiinteistön
puolesta joka päivä toimitusjohtajan roolissa
niin sanotusti, tuo siihen taloyhtiöön sen asiantuntemuksen,
jota asukkailta ei välttämättä voi
edes edellyttää. Toki he voivat ostaa sitä asiantuntemusta,
mutta he ostavatkin isännöintipalvelua, ja tällöin
voisi ajatella, että kun energiatehokkuusvaatimukset ovat
niin huomattavat ja ne kohdistuvat kiinteistöihin, niin
energiatehokkuuteen liittyviä vaatimuksia, jotka velvoittavat isännöitsijää,
olisi voinut tässä laissa kenties jopa harkita
säädettäviksi. Mutta tämä nyt
kuitenkin ajatuksena, ja keskustelussakin se on ollut esillä, niin
ehkä jatkossa sitten nousee esille.
Nimittäin, arvoisa puhemies, kiinnittäisin huomiota
vähän toisaalta samaan aiheeseen elikkä isännöitsijään.
Tässä lakiehdotuksessahan ei ole mitään
vaatimusta isännöitsijän ammattiin liittyen.
Valiokunta omassa mietinnössään korostaa
kyllä sitä, että isännöitsijältä vaaditaan
pätevyyttä, osaamista, ja kaikella tällä on
yhä suurempi merkitys. Niin kuin viittasin, isännöitsijä toimii
vähän niin kuin toimitusjohtaja yhtiössä: hän
vastaa lähtökohtaisesti siitä, että asiat
valmistellaan hyvin ja ne ovat hyvissä käsissä.
On toisaalta ne tavoitteet, jotka liittyvät tähän energiatehokkuuden
tehostamiseen, ja toisaalta on niin, että merkittävä kansallinen
varallisuus on kiinteistöissä, useiden miljardien
omaisuus. Valitettavaa on se, että monessakin kiinteistössä — en
lähde nyt sanomaan kuinka isossa osassa, mutta hyvin monessa
kiinteistössä — korjausvelka on mittava.
Kiinteistöt, asunto-osakeyhtiöt, eivät
ole varautuneet siihen korjausten määrään, johon
niitä velvoitetaan, eikä pelkästään
energiatehokkuuden parantamiseksi, vaan ihan peruskunnossapitotehtävien
tekemiseksi: putkiremontit ja muut kiinteistön varallisuutta
ylläpitävät toimenpiteet.
Miksi näin on käynyt? Tietysti voidaan hakea syytä kiinteistön
omistajista. Heissähän tietysti viime kädessä on
syy siihen, että he ovat päästäneet
tilanteen sille tasolle, mutta voisin tässäkin yhteydessä taas
velvoitetta vähän antaa en kepillä mutta
porkkanalla sen isännöitsijän pätevyyden
suuntaan siltä osin, että lähtökohtaisesti — nyt
karrikoin — isännöitsijäksi
kelpaa kuka vaan suomalainen, joka ottaa tehtävän
vastaan ja lupaa sen hoitaa kunniakkaasti.
Mutta kyllä voisin ajatella, että isännöitsijältä voitaisiin
vaatia ihan virallisestikin jotenkin säädettyä osaamista.
Tässä tapauksessa viittaan kiinteistönvälittäjän
pätevyysvaatimuksiin, ainakin siinä yhteisössä,
jota hän edustaa, jonka palveluksessa hän on.
Voisi toisaalta myös ajatella, että isännöitsijätoimistoilla
pitäisi olla jonkun tyyppinen sertifiointijärjestelmä,
akkreditointijärjestelmä, joka sitten oikeuttaa
kantamaan sitä vastuuta tästä merkittävästä varallisuudesta.
Tietysti täälläkin on tänään
todettu, ed. Heinonen muun muassa viittasi puheenvuorossaan siihen,
että ei voida ajatella, että kaikissa kiinteistöissä isännöitsijöiltä pitäisi
vaatia kovin korkeata osaamista — tai nyt sanon toisin
päin — ei pitäisi olla akkreditoitua
vaatimusta isännöitsijän pätevyydestä jne.
Me hyvin tiedämme ne muutamien perheiden taloyhtiöt
tai pienet rivariyhtiöt, jotka on luonnollistakin jättää tämän
tyyppisten vaatimusten ulkopuolelle. Niissä taloyhtiön osakkaat
hoitavat sitä kuin aidosti omaa yhtiötään
ja ehkä kantavat itse henkilökohtaisesti muun
muassa isännöitsijävastuuta, ja silloin
se asia on varmasti hoidettu. Mutta kun isännöitsijävastuu
on annettu ulkopuoliselle ja usein puhutaan vähän
isompien elikkä suurempien ja useampien osakkaiden kiinteistöistä,
niin silloin olisi hyvä harkita.
Valiokunta mietinnössään onkin tätä asiaa pohtinut
ja niin sanotusti arvioinut, miten asian pitäisi olla.
Tässä yhteydessä tältä osin
ei vaatimuksia eikä mitään muutoksia
ole hallituksen esitykseen tehty.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä totean kuitenkin,
että näitä kahta seikkaa, jotka liittyvät siis
isännöitsijän velvoitteeseen energiatehokkuuden
parantamiseksi ja toisaalta sitten isännöitsijän
pätevyyden harkitsemiseen ja sen osoittamisen harkitsemiseen
jatkossa, tulee minun mielestäni vakavasti harkita.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän laajan asunto-osakeyhtiölainsäädännön uudistuksen
taustalla on rakennuksiin kohdistuva mittava korjaus- ja perusparannustarve
rakennuskantamme vanhetessa. Ympäristövaliokunta toteaa
mietinnössään, että lakiuudistus
kannustaa taloyhtiöitä suunnitelmalliseen ja pitkäjänteiseen
kunnossapitotyöhön ja selventää yhtiöiden päätöksentekoa.
Uudistuksella pyritään kannustamaan myös
asunto-osakeyhtiön osakkaita pitämään
parempaa huolta huoneistoistaan.
Keskeisimpiä muutoksia uudessa asunto-osakeyhtiölaissa
on, että yhtiökokouksessa tulee käsitellä kiinteistöjen
ja tietenkin erityisesti rakennusten viiden vuoden korjaustarvetta.
Tämän viiden vuoden kunnossapitotarpeen kartoittamisvelvoitteen
lisääminen asunto-osakeyhtiölakiin on
hyvä uudistus, sillä se velvoittaa taloyhtiöitä kiinteistöjen
kunnon seuraamiseen pitkällä tähtäyksellä ja
lisää kiinteistöjen hoidon suunnitelmallisuutta.
Yhtiön kunnossapitotarpeen jatkuva seuraaminen auttaa myös
osakkeenomistajia arvioimaan asumiskulujensa tulevaa kehitystä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan yhtiövastikkeen
maksuvelvollisuuden selventämistä silloin, kun
yhtiövastikeperusteen noudattaminen kulujen jaossa olisi
ongelmallista yhdenvertaisuusnäkökulmasta. Näitä tilanteita
ovat hissin jälkiasennuksen kustannusten jakaminen ja osakkeenomistajan
rakennustyöstä yhtiölle koituvan säästön
huomioon ottaminen. Laissa ehdotetaan, että yhtiövastikeperusteesta
voidaan poiketa enemmistöpäätöksellä hissin
jälkiasennuksessa, jos vastikeperusteen noudattaminen olisi
yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista. Yhtiökokous voi tällöin
päättää, että osakkeenomistajilta,
jotka hissin asennuksesta eivät olennaisesti hyödy,
peritään vähemmän tai ei lainkaan
vastiketta hissin asentamisen kuluihin. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että hissin asennuksen kuluista suuremman
osan maksaisivat ne, jotka eniten hyötyvät hissin
asennuksesta, eli ylimpien kerrosten asukkaat. Alempien kerrosten
asukkaat maksavat hissikuluista vastaavasti vähemmän,
sillä heille hissin asentaminen ei liiemmin tuo lisäarvoa.
Hissien jälkiasennusta koskevan päätöksenteon
selkeyttäminen on erityisen tarpeellista, koska väestön
ikääntyminen lisää hissinrakentamistarvetta hissittömiin
taloihin.
Arvoisa puhemies! Yhtiön yleisen kunnossapitovastuun
hallitus esittää säilytettäväksi
pääpiirteissään ennallaan, mutta
hallituksen esityksessä kuitenkin ehdotetaan, että hanojen
kunnossapitovastuu siirtyisi yhtiöltä osakkeenomistajille.
Ympäristövaliokunta ehdottaa mietinnössään hanojen
kunnossapitovastuun säilyttämistä voimassa
olevan lainsäädännön mukaisena.
Sääntelyn säilyttämistä ennallaan
puoltaa se, että asunto-osakeyhtiö vastaa huoneistojen
rakenteista ja eristeistä, jotka voivat vioittua, jos osakas
laiminlyö hanojen kunnossapidon. Myös putkiremontin
teettäminen helpottuu, kun hanojen huolto on yhtiön
vastuulla. Ympäristövaliokunnan muutosehdotus
on näiden perustelujen valossa kannatettava.
Lakiesityksen mukaan osakkeenomistajan omalla kustannuksellaan
suorittama kunnossapito- tai muutostyö, josta koituu taloyhtiölle
myöhemmässä rakennustyössä säästöä,
voidaan ottaa huomioon osakkeenomistajan maksuvelvollisuuden vähennyksenä.
Osakkeenomistaja voi saada yhtiöltä hyvitystä enintään
sen määrän, jonka yhtiö säästää sen
vuoksi, ettei sen tarvitse teettää osakkeenomistajan
huoneistoon kyseistä kunnossapitoa tai uudistusta. Tämä uudistus
on varmasti osakkeenomistajille mieluinen, ja lisäksi se
edistää lakiesityksen tavoitetta kannustaa osakkaita
huoneistonsa kunnossapitoon.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on hyvin
ansiokkaasti nostettu esille hyvän rakentamisen kannalta
sekä uudisrakentamisessa että peruskorjaus- ja
saneerausrakentamisessa asiantuntevan suunnittelun ja asiantuntevan
rakennuttamisen roolia. Mutta minusta ed. Mäkinen nosti
hyvin tärkeän seikan esille omassa puheenvuorossaan:
asiantuntevan isännöinnin ja sitten myös
tähän lakiesitykseen kuuluvan tilintarkastuksen
ja toiminnantarkastuksen.
On ihan aiheellista kysyä asiantuntevan isännöinnin
perään ei edes niin kovin isoissa yhtiöissä.
Mainitut pienkerrostalo- tai rivitaloyhtiöt ovat toki luku
sinänsä, mutta minun mielestäni hyvinkin
pienikokoinen yhtiö tarvitsee jo asiantuntevan isännöinnin.
Vastaavalla lailla sopii kysyä, eikö ole osakkeenomistajan
etu, että myös tilintarkastustoiminnan tarkastus
on hoidettu asianmukaisesti. Nimittäin toki vaakakupissa
suhteessa tällaiseen ammattimaiseen toimintaan tulevat
kustannukset, mutta toisessa vaakakupissa on sitten sen toiminnan
asianmukainen tarkastelu juuri sen päivän tiedoilla
ja sen päivän osaamisella. Nimittäin
ei sen yksittäisen osakkaan, yksittäisen kiinteistönomistajan
kannalta ole väliä sillä, onko yhtiö iso
tai pieni. Se on yhteiskunnan kannalta miljardiomaisuus, josta on
kyse, mutta sen yksittäisen omistajan kannalta, oli se
yhtiömuoto tai -koko mikä tahansa, se oma omaisuus,
miten sitä hoidetaan, on sille yksittäiselle omistajalle tärkeä.
Sen takia on varmasti aiheellista harkita tätä ed.
Mäkisen esittämää ajatusta ammattimaisesta isännöinnistä tulevaisuudessa,
kun tässä rinnalla myös tätä tilintarkastuksen
kohtaloa ja tulevaisuutta pohditaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä tässä lopuksi
ottaisin esille, kun itsekin olen taloyhtiön hallinnossa
pitkään ollut, että kyllä se huolestuttaa
näissä isännöitsijöissäkin,
että kyllä siellä päteviä isännöitsijöitä on,
mutta jos sanoisi lainausmerkeissä, ahneus iskee, otetaan
valtava määrä taloyhtiöitä eikä keretä oikein
siellä käymään aina taloyhtiöissä seuraamassa,
mitä niissä taloissa tapahtuu. Samoiten näitä nykyisiä isoja huoltoyhtiöitä ei
näy oikeastaan paljon yhtään. Jos joku
asukas hälyttää, sitten tullaan, mutta
ei ennakkoon. Täällä puhuttiin, että pitäisi
talonmiehet palauttaa takaisin. Se olisi mainio teko, että talonmies
olisi siellä läsnä ja vahtisi järjestystä ja
sitä, että talot pidetään kunnossa.
Väitän näistä koulujenkin
homeongelmista, mitä on, että kouluilta vietiin
ympäri Suomen vahtimestarit pois ja sitten siellä on
kiertäviä vahtimestareita. Ei siellä enää katsota,
vuotavatko katot taikka muuta. Sitten ihmetellään,
että nyt siellä on joku läikkä tuolla
katossa, ja sitten on homeessa. Tässä pitäisi
vähän katsoa peruutuspeiliinkin, mitä on
aikaisemmin ollut, kun eivät olleet homeessa ne samat koulut
kymmeniin vuosiin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vähän ed. Kangasta säestäen
olen kyllä samaa mieltä, että isännöitsijän
koulutus pitää olla, mutta se ei välttämättä riitä.
Ammatti-isännöitsijän tutkinto antaa
tietenkin valmiudet ymmärtää, mistä on kysymys
ja miten pitäisi noin pääpiirteissään
toimia, mutta vähänkin isommissa asuntoyhtiöissä keskeistä kuitenkin
on se, että isännöitsijä pystyy
hankkimaan sellaiset asiantuntijat, jotka sitoutuvat siihen työhönsä ja
joilla ei ole sitä työtä niin paljon,
että se joudutaan sitten tekemään huitaisten.
Suomen suurimmat isännöitsijätoimistotkin
näyttävät olevan tuottavuudesta ja tuloksestaan
niin huolissaan, että kohteita yhdelle isännöitsijälle
tarjotaan niin paljon, että on inhimillisesti katsoen mahdotonta,
että he pystyisivät selviytymään.
Tilintarkastuksesta olen kyllä sitä mieltä,
mikä täällä nyt onneksi on näyttänyt
vallitsevan, että edes asunto-osakeyhtiöissä yksinkertaisten
tilintarkastajien ei pitäisi tarkastaa kaksinkertaista kirjanpitoa.
Siitä on ihan riittävästi näyttöä,
mitä siitäkin tulee.
Kaikkinensa kysymys kuitenkin lopulta on siitä, että päätöksenteko
asunto-osakeyhtiöissä saadaan sellaiseksi, että järkevää ja
pitkäjänteistä toiminnan suunnittelua
voidaan harrastaa. Se tulee tietenkin olemaan ongelmallista niin
kauan kuin asukkaat joutuvat erilaisista isommista remonteista maksamaan,
valitettavasti siltä ei oikein voi välttyä.
Sen vuoksi tämmöinen pitemmälle katsova
ja kestävä kiinteistönpito poistaisi merkittävästi
myöskin sitten niitä remonttikustannuksia, ja
sillä tavalla homma saataisiin hoitumaan järkevästi
eteenpäin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ammattitaitoinen tilintarkastus ja isännöinti
kontrolloituna, valvottuna, on hyvä vakuutus kyllä.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ovat ihan ymmärrettäviä nämä käytännön
kysymykset, joita täällä nostettiin esille,
ja ne ovat varmasti ihan totta. Kysymys on kuitenkin siitä, voidaanko
lainsäädännöllä asetetuilla
vaatimuksilla edistää sitä, että on
riittävästi ammattimaisia isännöitsijöitä,
on ammattimainen tilintarkastus olemassa, ja sitä kautta
voidaan kaikkien osakkeenomistajien etua palvella sillä,
että lainsäädäntö on
ajan tasalla ja vie asiaa oikeaan suuntaan.
Uskon, että tässä mielessä kannattaisi
tämän ammattimaisen tilintarkastuksen ohella harkita tätä isännöitsijäkysymystä niin,
että siinäkin sitten voitaisiin lainsäädännöllä ohjata
tätä asiaa oikeaan suuntaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vain yksi lause enää tähän,
no ehkä kaksi. Kun täällä on
nyt näköjään ilmeisesti taas
vaadittu talonmiehiä takaisin, niin talonmiesten ja kiinteistönhoitajien
entisenä työnantajana tekee vaan mieli sanoa,
että vaatimus siitä, että ihmisten pitäisi
asua ja olla ympärivuorokautisesti tavoitettavissa omalla
työpaikallaan, on kohtuuton.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä olen ilmeisesti aikoinaan vaan
tottunut liian hyviin olosuhteisiin, ed. Virtanen, ei mitään muuta.
Se vaan oli loistava menettely siihen aikaan, kun parinkymmenen
vuoden ajan siitä palvelusta nautin.
Mutta, arvoisa puhemies, tässä tulee mieleen väkisellä,
että otetaanpa huomioon nyt, minkälaista tulevaisuutta
kohti olemme menossa. Olemme menossa niukkuuden aikaan. Se koskee energiaa,
luonnonvaroja yleensä ja kaikkea. Se tarkoittaa, että me
joudumme omaisuudestamme pitämään entistä paremman
vaarin, ja silloin se huolenpito ja valvonta kohdistuu myöskin
aktiivisiin toimijoihin. Tulee lisäohjeita ja säädöstöä ja
pikkuisen sanktioita, niin epäilen.
Yleiskeskustelu päättyi.