2) Hallituksen esitys aluehallinnon viranomaisten tehtäviä koskevan
lainsäädännön muuttamiseksi
Tapani Mäkinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
liittyy eduskunnalle 24. päivänä huhtikuuta 2009
annettuun aluehallinnon uudistamista koskevaan hallituksen esitykseen.
Se sisältää ehdotukset aluehallinnon
viranomaisten tehtäviä koskevien erityislakien
muuttamiseksi. Tässä esityksessä tehdyt
muutosehdotukset ovat olennainen ja välttämätön
osa aluehallinnon uudistuksesta aiheutuvien lainsäädäntömuutosten
kokonaisuutta. Esitys on riippuvainen edellä mainitun hallituksen
esityksen hyväksymisestä. Tässä esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi yhteensä 215:tä lakia. Valiokunnalle
on antanut lausuntonsa yksi valiokunta, ja kuultavina on ollut 29 asiantuntijaa.
Lisäksi 17 muuta tahoa antoi kirjallisen lausunnon. Tässä esittelen
hallintovaliokunnan mietinnön pääperiaatteiltaan.
Eduskunta on hyväksynyt hallintovaliokunnan mietinnön
mukaisesti vuoden 2010 alusta voimaan tulevan, maamme aluehallintouudistuksen
perusteet sisältävän lainsäädännön.
Meneillään oleva Alku-hanke merkitsee poikkeuksellisen
mittavaa, merkittävää ja haastavaa kokonaisuudistusta.
Hankkeen tavoitteena on toteuttaa kansalais- ja asiakaslähtöisesti,
tehokkaasti ja tuloksellisesti toimiva aluehallinto. Samalla vahvistetaan
ja lisätään maakunnan liittojen roolia
ja asemaa aluekehitystyössä sekä edistetään
valtion aluehallinnon ja maakunnan liittojen yhteistyötä.
Nykyinen varsin hajanainen valtion aluehallinto kootaan uudistuksessa
kahteen moninaiseen viranomaiseen, aluehallintovirastoon sekä elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskukseen. Periaatteellisesti
merkittävä uudistus on tehtävien jakaminen
päälinjoina alueellisiin kehittämistehtäviin
ja alueellisiin yhdenvertaisuustehtäviin. Elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskukset huolehtivat kehittämistehtävistä.
Aluehallintovirastot puolestaan hoitavat yhdenvertaisuustehtäviä.
Eri tehtävätyyppien eroja voidaan luonnehtia esimerkiksi
siten, että lähtökohtaisesti alueellisissa
kehittämistehtävissä alhaalta ylöspäin
tapahtuvan vaikuttamisen osuus on vahva. Yhdenvertaisuustehtävissä sen
sijaan kysymys on enemmänkin ylhäältä alaspäin
tapahtuvasta ohjauksesta tehtävien hoitamisessa. Tehtävien
jakaminen kahden virastotyypin kesken mainitulla tavalla selkeyttää aluehallintojärjestelmää
ja
auttaa kansalaisia entistä paremmin hahmottamaan, missä heidän
asioitaan hoidetaan.
Valtion aluehallinnossa uudistetaan koko organisaatiorakenne
lähes puhtaalta pöydältä pitämättä mitään
nykyistä tai vanhaa viranomaista mallina. Luonnollisesti
historiallinen tausta on uudistuksessa aina tavalla tai toisella
läsnä.
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva hallituksen
esitys sisältää 1 141 sivua
ja 215 lakiehdotusta. Taitaa olla suomenennätys. Esitys on
luonteeltaan pääosin lakitekninen käsittäen aluehallintouudistuksesta
johtuvat valtion viranomaisten tehtäviä koskevat
muutokset erityislainsäädäntöön.
Pääsääntöisesti on
kysymys siitä, että nykyinen aluehallinnon viranomainen lääninhallitus,
työvoima- ja elinkeinokeskus, alueellinen ympäristökeskus,
ympäristölupavirasto, tiepiiri ja työsuojelupiirin
työsuojelutoimisto muutetaan aluehallintouudistuksen periaatteiden
mukaisesti joko aluehallintovirastoksi tai elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskukseksi. Lisäksi hallituksen
esitykseen sisältyy eräitä tehtäväkohtaisia
erityislakeja koskevia aluehallinnon uudistamiseen liittyviä sisällöllisiä muutosehdotuksia.
Esityksen perustelujen mukaan kysymys on sellaisista vähäisistä sisällöllisistä muutoksista,
jotka
on katsottu tarkoituksenmukaisiksi ottaa tähän
hallituksen esitykseen. Samalla esityksen perustelujen mukaan ehdotetaan
sellaisten aluehallinnon viranomaisten tehtäviä koskevien
erityislakien säännösten muuttamista,
jotka eivät enää ole teknisesti tai sisällöllisesti
täysin ajan tasalla.
Hallituksen esitys sisältää myös
joitakin muutosehdotuksia, jotka koskevat eräiden lupa-,
valvonta- ja valtionavustustehtävien siirtämistä keskushallinnosta
aluehallintoon. Maakunnan liittojen osalta aluehallintouudistukseen
liittyvä sääntely sisältyy keskeisesti
hallituksen esitykseen laiksi alueiden kehittämisestä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Säädettävällä uudella
lailla alueiden kehittämisestä korvataan nykyinen
alueiden kehittämislaki.
Kaikkiaan uudistus vaikuttaa aluehallinnon viranomaisten tehtäviä koskeviin
noin 250 lakiin ja yhteensä noin 1 200 säännökseen.
Eduskunnalle onkin annettu vielä erikseen noin 40 lakiehdotusta
erillisillä toimialakohtaisilla hallituksen esityksillä,
jotka ovat käsiteltävinä asianomaisissa
valiokunnissa.
Arvoisa puhemies! Lähtökohtana on, että viranomaisten
tehtävät eivät uudistuksessa juurikaan
muutu vaan uudistus painottuu organisaatiorakenteisiin. Valiokunta
on mietinnössään todennut, että uudistuksessa
näyttää syntyvän elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskusten sisälle sellaisia
oikeudellisia rooleja, että ne joutuvat jännitteelliseen
asemaan toisiinsa nähden. Kysymys voi olla muun muassa
päätöksentekotoimivallasta tai puhevallasta
muutoksenhakutilanteessa oikeusturvan saatavuuteen ulottuvin vaikutuksin.
Hallintovaliokunnan mietinnöstä ilmenee, millä tavoin
aluehallinnon viranomaisten ja vastuualueiden erilaisista oikeudellisista
rooleista johtuvia ongelmia on pyritty ratkaisemaan. Käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen osalta valiokunta toteaa, että laajaa
säätelykokonaisuutta on vielä tältä osin
erikseen selvitettävä ja arvioitava. Muussa tapauksessa
mahdolliset epäselvyydet joudutaan ratkaisemaan tuomioistuimissa
muutoksenhakumenettelyhakemusten yhteydessä varsinaisten
asiakysymysten ohella tai esi- tai liitännäiskysymyksinä.
Ainakin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
tehtävien järjestely ylitse keskusten varsinaisten
toimialueiden saattaa johtaa siihen, että toimivaltainen
hallinto-oikeus on jokin muu kuin se hallinto-oikeus, jonka säännönmukaisen
toimialueen piirissä kyseinen toiminta sijaitsee. Mikäli
nimenomainen säännös puuttuu, muutoksenhakuasiassa
toimivaltainen hallintotuomioistuin määräytyy
hallintokäyttölain 12 §:n mukaisesti.
Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty valiokunnan huomiota
myös siihen, että uusien viranomaisten alueellisen
toimivallan sääntely eri säädöstasoilla
voi aiheuttaa epäselvyyksiä alueellisten hallinto-oikeuksien
toimivallan suhteen. Aluehallinnon uudistamisen aikataulu huomioon
ottaen valiokunta lähtee siitä, että tarpeelliset
säädösmuutokset valmistellaan ja käsitellään erikseen,
vaikka säännökset ovat sinänsä yksinkertaisia.
Ympäristönsuojelulain ja vesilain mukaisia asioita
ongelma ei koske Vaasan hallinto-oikeuden valtakunnallisen toimivallan
vuoksi.
Arvoisa puhemies! Ympäristönsuojelulain muuttamista
koskevassa lakiehdotuksessa ympäristönsuojelulain
mukaista hallintopakkojärjestelmää esitetään
tarkistettavaksi siten, että nykyään
ympäristölupavirastolle kuuluvat hallintopakkoasiat
ratkaistaisiin jatkossa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että ympäristöministeriön
asettama ympäristölupajärjestelmän
ja -hallinnon uudistamista selvittävä hanke
on esittänyt loppuraportissaan 13.12.2007 muun muassa ympäristönsuojelulain
mukaisten valvontatehtävien ja hallintopakkojen keskittämistä alueellisiin
ympäristökeskuksiin, samalla kun valtion ympäristö-
ja vesilupa-asiat olisi keskitetty yhteen valtion lupaviranomaiseen,
uuteen ympäristölupavirastoon. Näin ollen
käsiteltävänä olevaan hallituksen
esitykseen sisältyvä ympäristönsuojelulain
84 §:n 2 momentin muutosehdotus vastaa edellä mainitun
hankkeen ehdotusta.
Samalla kun ympäristönsuojelulain ja ympäristölupien
valvonta valtionhallinnossa keskitettäisiin elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskuksiin, myös
hallintopakon käyttäminen ympäristönsuojelulain
mukaisissa asioissa keskitettäisiin niiden toimivaltaan
kuuluvaksi. Tällä hetkellä ympäristönsuojelulain
mukaisia hallintopakkoasioita käsitellään
sekä ympäristökeskuksissa että ympäristölupavirastoissa
sen mukaisesti, kummallako virastolla on käsiteltävässä asiassa ympäristöluvan
myöntämistoimivalta. Niiden luvanvaraisten toimijoitten
osalta, joissa toimivaltainen lupaviranomainen on kunnan ympäristönsuojeluviranomainen,
tämä antaisi hallintopakkoa koskevat määräykset,
kuten tähänkin asti.
Vesilain mukaiset hallintopakot esitetään
käsiteltäväksi aluehallintovirastoissa.
Valiokunnalle esitetyn selvityksen mukaan lupaviranomaisen rooli
vesilain mukaisissa asioissa poikkeaa siitä, mikä se
on ympäristönsuojelulain nojalla. Vesilain mukaiset
hallintopakkoasiat ovat useammin kuin ympäristönsuojelulain
puolella asianosaisten vireille panemia, ja niiden käsittelyssä näkyy
siten myös eri yksityisten ja yleisten etujen yhteensovittaminen
hiukan vastaavasti kuin intressivertailuun perustuvassa lupaharkinnassa.
Hallintovaliokunta pitää erittäin
tärkeänä kiinteän ja aktiivisen
yhteistyön luomista lupaviranomaisena toimivan aluehallintoviraston
ympäristölupavastuualueen ja valvonta- ja hallintopakkoviranomaisena
toimivan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualueen
kesken. Myös hallintovaliokunnan mietintöön
ja hallituksen esitykseen sisältyvät
säännökset elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualueen
riippumattomuudesta ja itsenäisyydestä on tarkoitettu
osaltaan varmistamaan sitä, etteivät esitetyt
huolet intressiristiriitatilanteissa toteutuisi. Valiokunta ei pidä hallintopakkotoimivaltaa
koskevaa ratkaisua ongelmattomana, minkä vuoksi sääntelyä on
saatavien kokemusten perusteella arvioitava muun muassa suhteessa
aluehallinnon uudistamisen keskeisiin periaatteisiin ja oikeusturvanäkökohtiin.
Hallituksen esitykseen aluehallinnon uudistamista koskevaksi
lainsäädännöksi sisältyy
lakiehdotus ympäristönsuojelun ja vesiasioiden käsittelystä aluehallintovirastossa.
Asiantuntijakuulemisessa ja ympäristövaliokunnan
lausunnoissa on nostettu esiin ympäristönsuojelu-
ja vesiasioita käsitteleviä ratkaisukokoonpanoja
koskevia, säännösehdotuksiin liittyviä näkökohtia,
joissa on kannettu huolta riittävästä asiantuntemuksesta
päätöksenteossa. Hallintovaliokunta on
päätynyt mietinnössään
siihen, ettei ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelystä annettavaa
lakia ole tarpeen muuttaa, koska hallituksen esitykseen sisältyvä sääntely
turvaa riittävän asiantuntemuksen. Mainittu laki
on annettu 20. päivänä marraskuuta 2009,
ja se tulee voimaan vuoden 2010 alussa.
Arvoisa puhemies! Ympäristönsuojelulakiin ehdotetaan
hallituksen esityksessä lisättäväksi säännökset
sähköisestä tiedottamisesta. Valiokunta
pitää sähköisen tiedottamisen
lisäämistä kannatettavana myös
oikeussuojan saatavuuden näkökulmasta. Hallintovaliokunta
katsoo kuitenkin yhtyen ympäristövaliokunnan lausuntoon
ja asiantuntijakuulemisessa esitettyyn, että ehdotetut
säännökset jäävät
epäselviksi erityisesti oikeusvaikutustensa suhteen. Saadun
selvityksen perusteella sähköistä tiedottamista
koskevat säännökset on tarkoitettu informatiivisiksi
ilman oikeudellisia vaikutuksia. Tästä huolimatta
ne ovat omiaan aiheuttamaan epäselvyyttä muun
muassa siitä syystä, että on mahdollista,
että asianosaiset vilpittömässä mielessä olettavat
sähköisellä tiedottamisella olevan oikeusvaikutuksia.
Pahimmillaan tästä voi aiheutua oikeudenmenetyksiä. Asianmukaista
olisi, että tämän kaltaiset kysymykset
säädeltäisiin yhteisesti koko hallinnon osalta.
Joka tapauksessa valiokunta ei tässä yhteydessä puolla
sähköistä tiedottamista koskevien säännösten
lisäämistä ympäristönsuojelulakiin.
Pääosin valiokunta ehdottaa hallituksen esitykseen
sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Muutoksia ehdotetaan kuitenkin lukumäärältään
28 lakiehdotukseen. Lisäksi hallintovaliokunta ehdottaa
hyväksyttäväksi neljä hallituksen
esitykseen sisältymätöntä lakiehdotusta.
Hylättäväksi valiokunta ehdottaa puolestaan
neljää lakiehdotusta. Osaksi muutokset johtuvat
siitä, että eduskunnassa on samanaikaisesti tai
on aiemmin ollut käsiteltävänä lakiehdotuksia,
jotka sisältävät muutosehdotuksia osittain
samoihin säännöksiin, joita sisältyy
käsiteltävänä olevaan hallituksen
esitykseen. Sääntely on tältä osin
yhteensovitettava ottaen samalla huomioon aluehallintouudistuksesta
johtuvat viranomaisten nimien muutokset. Osittain kysymys on lakiehdotusten
teknisestä parantamisesta. Tämän lisäksi
mietinnössä on myös sisällöllisiä muutoksia.
Arvoisa puhemies! Uudistuksen toimeenpanon ja seurannan osalta
hallintovaliokunta viittaa mietinnössään
lausuttuun ja mainittuun mietintöön sisältyvään
lausumaan. Samalla valiokunta tähdentää,
että lausuma koskee luonnollisesti aluehallinnon kokonaisuutta
kaikilta osin. Näin ollen muun muassa seurantavelvoite
ja velvollisuus antaa selonteko eduskunnalle vuoden 2012 loppuun
mennessä koskee myös kaikkea uudistusprosessiin
liittyvää sääntelyä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä totean, että hallituksen
esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä tästä mietinnöstä
ilmenevin
kannanotoin ja muutosehdotuksin. Samalla valiokunta viittaa aluehallintouudistuksen
tarpeen, tavoitteiden, merkityksen, valmistelun, sisällön, resurssien
ja toimeenpanon osalta sekä muutoinkin hallintovaliokunnan
mietinnössä lausuttuun. Uudistus on myös
lainsäädännön tasolla poikkeuksellisen
laaja kokonaisuus. Rakenteellisesti uuden aluehallinnon perusteet
sisältyvät hallintovaliokunnan mietintöön
ja hallituksen esitykseen.
Valiokunta esittää seuraavaa lausumaehdotusta:
"Eduskunta edellyttää hallituksen huolehtivan
siitä, että 1) välittömästi
ryhdytään selvittämään
niitä kysymyksiä, jotka mahdollisesti liittyvät
sisäisiin oikeudellisiin jännitteisiin päätösvallan
ja muun puhevallan käyttämisessä uusissa aluehallinnon
viranomaisissa, ja että 2) samalla ryhdytään
selvittämään uudistuksesta mahdollisesti
johtuvia hallinto-oikeuksien alueellisen toimivallan sääntelyn
epäselvyyksiä sekä että 3) ensitilassa
ryhdytään selvitystyön tai muutoin ilmenevien
seikkojen edellyttämiin toimenpiteisiin."
Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy
kaksi hylkäysvastalausetta. Kuitenkin haluan kiittää tässä yhteydessä valiokunnan
puolesta opposition rakentavasta asian käsittelystä valiokunnassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä esittelypuheenvuoro
jo kuvasi, minkälaisen valtavan urakan hallintovaliokunta
on joutunut ottamaan ison salin päätöksellä tehtäväkseen:
nettomääräisesti 215 lakia, niin kuin
ymmärrän tästä. Osa pudotetaan
pois listasta, ja sitten otetaan muutama uusi laki käyttöön.
Arvoisa puhemies! Tällainen operaatio voi syntyä vain
suuren poliittisen intohimon tuloksena, joka ulottaa kaiken historiassa
aikaisemmin kokemattoman. Se Pudels Kern, Kern des Pudels, villakoiran
ydin, on tietysti se, että ympäristöhallinto
pyritään mitätöimään
mahdollisuuksien mukaan. Kaikenlaisessa mekin vihreät olemme
mukana, mutta kun olemme siihen sitoutuneet, niin nyt sitä tällä tavalla
vaan junaillaan.
Arvoisa puhemies! Tässä on mahdollisuus myöskin
historialliseen muutokseen, ja se on se, että kun tiedemiehet
katsovat, minkälaiset tulevat olemaan uusien virkahenkilöitten
henkilöitymät ja heidän poliittiset taustansa,
niin tässä on mahdollista, että kysymys
on amerikkalaisen kulttuurin tulemisesta Suomen hallintokulttuuriin
elikkä ilmiö nimeltä "big drive", elikkä kun poliittisen
kartan väri muuttuu, niin johtavat virkahenkilötkin
vaihtuvat. Tämä on jännitysnäytelmä lähimmän
puolentoista kuukauden aikana.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys aluehallinnon uudistamiseksi
merkitsee sitä, että nykyiset aluehallintoviranomaiset,
kuten lääninhallitus, työ- ja elinkeinokeskus, alueelliset
ympäristökeskukset, ympäristölupavirasto
ja tiepiiri ja työsuojelupiirin työsuojelutoimisto,
muutettaisiin aluehallintouudistuksen johdosta joko aluehallintovirastoksi
tai elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukseksi.
Tämä merkitsee merkittävien keskusten
autonomian supistamista, kun ne alistetaan yleisten hallinnonalojen
suoraan valtaan. Erityisesti ympäristökeskus,
ympäristölupavirasto ja työsuojelutoimistot
tarvitsevat toimintaansa varten vakaan ja turvatun aseman. Lakisääteistä valvontaa
ja lupatoimintaa pitää voida harjoittaa ilman
pelkoa muitten hallinnonalojen intressien läpitunkemisesta
viranomaistyöhön.
Arvoisa puhemies! On syytä korostaa uuden aluehallintomallin
sisäisiä jännitteitä päätösvallan
ja puhevallan käyttämisessä eri hallinnonalojen
vastuualueitten välillä. On myös tarpeen
korostaa valitusoikeuteen liittyviä ongelmia elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskusten vastuualueella.
Oikeuskäytännön varaan jää muun
muassa se, voiko keskusten vastuualue toimia itsenäisenä valvojana
ja tehdä hallintopakkoa koskevan päätöksen
toisen vastuualueen ollessa toiminnan harjoittajana.
Alku-hankkeen keskeinen muutos on vahvistaa ja lisätä maakunnan
liittojen roolia ja asemaa alueitten hallinnossa ja kehittämisessä.
Tämä on ongelmallinen ratkaisu sen vuoksi, että maakuntaliitossa
on tällä hetkellä demokratiavaje. Maakuntahallintoa
on kehitetty ja toimivaltaa lisätty usean vuoden ajan keskustelematta
julkisesti lainkaan siitä, miten maakuntien valtuustot
tulisi valita nimenomaan ylikunnalliseen maakuntahallintoon.
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton ryhmän perusteltu
kanta on se, että näin suuren ja paljon ongelmia
sisältävän aluehallintohankkeen läpivieminen
ei ole järkevää. Ongelmat on nostettava
esiin ja niistä on pystyttävä puhumaan.
Myöskään nykyinen hallintomalli ei ole
täydellinen, ja siinä olevia puutteita voidaan
parantaa. Tie kokonaiseen aluehallintouudistukseen ei ole kuitenkaan
tämän hallituksen valitsema sanelupolitiikka.
Arvoisa puhemies! Tämä aluehallinnon uudistus
johtaa entistä virkavaltaisempaan aluehallintomalliin.
Selvästikään demokratian kehittäminen
ei ole ollut tavoitteena. Pikemminkin näyttää siltä,
että hallitus haluaa aluehallintoon jättiyksiköt,
joiden toimintakyky viranomaistehtävien itsenäisen
hoidon kannalta on kyseenalainen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtion aluehallinnon keskittämisessä on
edetty valtavalla vauhdilla. Ensin keskitettiin valtion paikallishallinto
mahdollisimman etäälle maakunnan ihmisistä maakuntakeskuksiin,
ja nyt hajautetaan läänien tehtävät
sekä valtion aluehallinto muilta osin työ- ja
elinkeinokeskuksiin. Näin valtavien uudistusten todellisista
vaikutuksista ei ole mielestäni riittäviä arvioita.
Tämäkin uudistus tehdään ilman
käsitystä siitä, kuinka paljon voimavaroja
käytetään organisaation muutoksiin ja
kuinka monta henkilöä jää työttömäksi
tai kuinka kansalaisia palvellaan nykyistä paremmin.
Kansalaisten kannalta on vaikea hahmottaa sitä, mikä yksikkö ja
missä asiassa valtion aluehallinto on toimivaltainen. Elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskuksista osa on sellaisia,
joiden toimivaltaa on rajattu, ja sitten on niitä, jotka
ovat kaikilta osin toimivaltaisia. Näin valtava hallinnonuudistus
vaikuttaa pidemmänkin aikaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksien
toimintakykyyn. Uudistus on tehty organisaatiolaatikoita piirtämällä,
mutta itse toimintaprosessit eivät varmastikaan ole vielä kunnossa.
Ongelmallista tulee olemaan myös elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksen johtaminen, koska eri toimialoja
johdetaan suoraan monen eri ministeriön kautta. Alueen
kehittäminen jää toissijaiseksi, kun
keskusten eri osastot ovat monien ministeriöiden virkamiesten
pompoteltavana.
Arvoisa puhemies! Olisin tehnyt aluehallintouudistuksen nykyistä hitaammin
niin, että te-keskukset olisivat säilyttäneet
toimintakykynsä ja näin olisivat pystyneet palvelemaan
kansalaisia, yhteisöjä ja yrityksiä.
Lienee sinänsä oikein hajottaa läänit,
koska ne ovat selvästi liian suuria toiminnallisia kokonaisuuksia.
Yhtä oikein lienee valtion aluehallinnon kokoaminen yhteen, kun
se on ollut pitkään hajautunut erillisiin organisaatioihin.
Lakiuudistus vahvistaa erityisesti maakuntaohjelman painoarvoa
maakunnan tahtotilan ja kehittämisen suunnannäyttäjänä.
Maakunnan liitto valmistelee maakuntaohjelman perusteella vuosittain
maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelman yhteistyössä valtion
viranomaisten, kuntien ja muiden maakuntaohjelman rahoittamiseen
osallistuvien kanssa ja hyväksyy sen. Liitto neuvottelee
suunnitelman toteuttamiseen liittyvien toimenpiteiden ja määrärahojen
kohdentamisesta aluehallintoviranomaisten kanssa ja osallistuu myös
valtion aluehallintoviranomaisten strategiseen suunnitteluun ja
ohjaukseen alueen kehittämistavoitteiden huomioon ottamiseksi.
Valtion aluehallinnon uudistamiseen liittyy noin 6 000
henkilöä 33 paikkakunnalta. Henkilöstön sijoittamista
uusiin viranomaisiin on pyritty täsmentämään
jo keväällä. On kuitenkin selvää,
että henkilöstöltä odotetaan
erittäin paljon joustavuutta, jotta uudistus ylipäänsä onnistuisi.
Arvoisa puhemies! Henkilöstön määrä vähenee
pitemmällä tähtäimellä valtionhallinnon tuottavuusohjelman
mukaisesti. Suurten ikäluokkien siirtyminen eläkkeelle
näkyy myös aluehallinnossa. Eläkeiän
saavuttaa vuosina 2009—2015 noin 1 500 henkilöä,
joka on noin 27 prosenttia koko hankkeessa mukana olevien viranomaisten
nykyhenkilöstöstä. On todennäköistä,
että tiukempiinkin henkilöstövähennyksiin
olisi mahdollista mennä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensi vuoden alusta voimaan tuleva valtion
aluehallintouudistus on historiankin valossa erittäin merkittävä ja
iso uudistus. Ymmärrän hyvin tämän
uudistuksen lähtökohdat, koska meidän
on kyettävä jatkossa hoitamaan hallintotehtäviä entistä tehokkaammin
ja taloudellisemmin. Tässä mielessä tämä uudistus,
jossa kootaan useita eri viranomaistoimintoja ja viranomaisorganisaatioita
kahteen organisaatioon, elinkeino-, liikenne- ja ympäristövirastoon
ja aluehallintovirastoon, on tässä mielessä perusteltu
ja oikean suuntainen. Hallinnon pitää kyetä edistämään elinkeinojen
kehitystä ja työllisyyttä toki huomioiden
tärkeät ympäristönäkökohdat
ja muut lainsäädännölliset erityispiirteet.
Itse en näe niitä pelkotiloja tässä uudistuksessa,
kuten kollega, edustaja Pulliainen näki, vaan näen,
että tässä pystytään
yhteensovittamaan kyllä nämä tärkeät
intressit ja viemään myöskin maakuntien
kehitystä eteenpäin. Sen sijaan yhdyn edustaja
Laxellin huoleen tästä johtamisjärjestelmästä ja
prosesseista. Siinä on varmasti yksi iso haaste, millä tavalla
pystytään aidosti siirtämään
päätösvaltaa ministeriöistä aluetasolle
ja rakentamaan riittävän selkeä ja johdonmukainen
ohjausjärjestelmä. Tämä näin
monen ministeriön malli on erittäin haasteellinen,
ja se edellyttää kyllä täällä ministeriötasolla
erittäin vahvaa yhteistyötä ja koordinaatiota,
niin että ne ohjeistukset ja tulossopimukset ovat riittävän
selkeitä täällä aluetasolla
toteutettavaksi. Tätä ei parhaalla tavalla edistä tämä elyjen
oto-johtajajärjestelmä, johonka sitten poliittisena
kompromissina oli päädytty. Mutta näen
tämän kuitenkin lähtökohtaisesti
oikean suuntaisena. Tähän kokonaisuuteenhan liittyy
myöskin maakunnan liittojen aseman vahvistaminen tällaisessa
strategisessa ohjausmielessä. Se on myös oikea
tavoite.
Kun katselin näitä lakiesitykseen liittyviä vastalauseita,
niin huomasin vasemmistoliiton kiinnittäneen huomion tähän
demokratiaan, kansanvaltaan, ja — en tiedä, onko
tulkintani oikein — keskustan ja vihreitten lisäksi
myös vasemmistoliiton olevan siirtymässä tällaisen
kansanvaltaisen maakuntahallinnon kannattajiin. Se on tietysti hyvä asia.
Täällä salissa tarvitaan yli 50 prosentin
kannatus eli sadan edustajan kannatus, jotta me pääsemme
tähän suoraan maakuntahallintoon elikkä niin,
että kansalaiset kuntavaalien yhteydessä valitsevat
myöskin maakuntavaltuustot, joilla on tällainen
suora strateginen ja poliittinen ohjaus maakunnan kehittämiseen
ja myöskin tietynlainen vahva suhde sitten valtion aluehallintoon.
Sen pitäisi olla tavoitteena ja pitää olla
tavoitteena toivon mukaan jo seuraavien eduskuntavaalien jälkeen.
Nyt tämä suomalainen järjestelmä poikkeaa
eurooppalaisista järjestelmistä. Meiltä puuttuu
tämä maakuntatason demokratia, nimenomaan suorien
vaalien kautta aikaansaatava demokratia, ja toivon mukaan tähän
löytyy riittävä poliittinen yhteinen
näkemys myös tulevaisuudessa. Tiedän,
että niin kokoomuksessa kuin SDP:ssäkin on maakuntahallinnon
kannattajia. Toivottavasti me saamme tässä riittävän suuren
voiman aikaan, jotta tämä tärkeä ikään kuin
jatkoaskel pystyttäisiin ottamaan.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä aluehallintouudistus
on kaikkinensa monella tavalla ongelmallinen, ja sen takia eduskuntaryhmämme
on esittänyt näitten lakien hylkäämistä. Aivan
kuten se aluehallintoa varsinaisesti säätelevä HE
59/2009 vp, tämä on kovin kiireellä valmisteltu.
Monenlaisia ristiriitaisuuksia, tulkintaongelmia on tämän
lain yhteydessä, ja monenlaista epävarmuutta liittyy
siis siihen, mitä käytännössä aluehallinnossa
tapahtuu tämän uudistuksen myötä.
Henkilöstön asemaan liittyy monenlaisia ongelmia,
niin kuin monet edelliset puhujatkin ovat tuoneet esiin, ja mikä kaikista keskeisintä,
ympäristöhallinnon riippumattomuuden turvaaminen
vaarantuu, kun ympäristöasiat pitkälti
asetetaan jatkossa elyihin. Se, minkä haluan vielä nostaa
esiin, on esimerkiksi nuoriso-, liikunta- ja kulttuuritoimen sijoittaminen elyyn.
Se on minun mielestäni huono toimi; paremmin se toimi sopisi
aviin.
Mitä tulee maakuntaliittojen rooliin, minkä edellä puhunut
ed. Rantakangas toi esiin, niin maakuntaliittojen kasvavat tehtävät
ovat sikäli hankalia, että tulisi turvata riittävät
resurssit ja myös osaaminen, koska sinne siirtyy nyt sen
kaltaisia tehtäviä kuin ympäristösuunnittelua,
koulutuksen ennakointisuunnittelua, tämäntapaisia asioita,
joissa itse näkisin, että ehkä varsinaista asiantuntemusta
olisi vähän laajemmin ollut tulevissa aveissa.
Eli kun mennään vahvempiin maakuntaliittoihin,
olen kyllä huolissani, miten sinne saadaan riittävä osaaminen.
Siinä myös kyllä valtion tulee huolehtia
kustannuksista riittävästi, etteivät
ne jää kuntien rahoitusosuuksien kautta kuntien
harteille.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aina kun sanoo kyllä maakunnan hallinnon
demokratisoinnille, joutuu ratkaisemaan kohdan b, ja se on se, kuinka
se hallinto rahoitetaan. Yleiseurooppalainen malli on se, että kiinteistöveron tuotto
menee maakunnan hallinnon ylläpitämiseen, elikkä tämä on
aina tiedostettava. Meidän ryhmämme, joka on ollut
niin sanotusti alusta saakka tällä kannalla, on
myöskin ymmärtänyt sen, että kun
sanoo a, niin joutuu sanomaan myöskin b.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys aluehallinnon viranomaisten
tehtäviä koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi on hanke, jonka "tavoitteena on toteuttaa kansalais- ja
asiakaslähtöisesti, tehokkaasti ja tuloksellisesti
toimiva aluehallinto. Samalla vahvistetaan ja lisätään
maakunnan liittojen roolia ja asemaa aluekehitystyössä sekä edistetään
valtion aluehallinnon ja maakunnan liittojen yhteistyötä.
Nykyinen varsin hajanainen valtion aluehallinto kootaan uudistuksessa
kahteen monialaiseen viranomaiseen, aluehallintovirastoon sekä elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskukseen. Periaatteellisesti
merkittävä uudistus on tehtävien jakaminen
päälinjoina alueellisiin kehittämistehtäviin
ja alueellisiin yhdenvertaisuustehtäviin - -."
Arvoisa puhemies! Valtion aluehallinnossa uudistetaan koko organisaatiorakenne
lähes puhtaalta pöydältä pitämättä mitään
nykyistä tai vanhaa viranomaista mallina. Luonnollisesti
historiallinen tausta on uudistuksessa aina tavalla tai toisella
läsnä.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä kommenttini ei ole
mikään suuren suuri uutinen, mutta mielestäni
ed. Rantakangas käytti täällä erinomaisen
puheenvuoron. Tietysti varsinainen aluehallintouudistusta koskeva
laki on täällä jo käsitelty,
tässä nyt käsiteltävänä olevassa
on teknisiä muutoksia pääasiassa. Mutta
voin viitata samaan, mikä jo tuolloin varsinaisen lain käsittelyn
yhteydessä nousi vahvasti esille: maakuntahallinnon vahvistaminen
ja itse asiassa sen uudistuksen pidemmälle vieminen olisi
ollut varmasti paikallaan. Mutta vielä ei tästä salista
löytynyt sitä poliittista voimaa, että siihen
olisi päästy, mutta mikäli sitä valmiutta
löytyy, niin uskon, että oma ryhmäni
keskusta on tässä hankkeessa kyllä ilomielin
mukana.
Sitten edelleen ihmettelen sitä keskustelua, joka ympäristöhallinnon
osalta tässä aluehallintouudistuksessa nousee
esille. Kun ympäristövaliokunnassa hyvin huolella
puolelta jos toiselta tätä asiaa tarkasteltiin
ja kuulemisessa asiantuntijoita kuultiin, niin kyllä minulle
itselleni jäi enemmänkin sellainen positiivinen
kuva siitä, että ympäristöhallinto
istuu tulevaan aluehallintoviranomaiskokonaisuuteen sillä omalla
merkittävällä itsenäisellä roolillaan,
kuitenkin niin, että sitten jatkossa sekä elinkeinoasiat,
liikenneasiat että etukäteissuunnittelu saadaan
paremmin sovitettua yhteen ja ne näkemykset eri alueiden
ja maakuntien kannalta saadaan hyvin sovitettua yhteen. Yhdessä kuulemisessa,
joka ihan tuolla maakunnassa, Keski-Suomessa, tehtiin, ympäristökeskuksen
johtaja totesi, että he ovat hyvinkin innostuneita ja ovat
ympäristöhallinnossa mielellään
tulossa mukaan tähän uuteen kokonaisuuteen, eikä siellä tällaisia
pelkoja ympäristöhallinnon polkeutumisesta elinkeino-
ja liikenneasioiden jalkoihin ollut. Päinvastoin oltiin
(Puhemies: 2 minuuttia!) sitä mieltä, että tämä kokonaisuus
parantaa myös ympäristöhallinnon tilannetta
maakunnassa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Pulliaisen kanssa samaa mieltä siitä,
että samassa yhteydessä kun maakuntien liittojen,
maakuntahallinnon asemaa jatkossa vahvistetaan, niin tämä rahoituskysymys
pitää samassa yhteydessä ratkaista uskottavalla
tavalla.
Täällä ed. Taiveaho epäili
tätä maakuntien liittojen osaamista ja siihen
liittyviä tekijöitä. Minä luotan
siihen, että jos ja kun annetaan lisää tehtäviä,
niin siellä valistunut hallinto ja johto resursoivat tehtävät
niin, että ne tulee hoidettua hyvin, koska muussa tapauksessahan
voi tulla tilanne, että tehtäviä sitten
siirretään pois, joten tällainen epäily
ei mielestäni ole kuitenkaan perusteltua. Ymmärrän
sen, että oppositiolla on tietysti vaikeuksia aina suhtautua
hallituksen esityksiin myönteisesti, niin kuin tässäkin,
ja erityisesti SDP:llä on se tilanne, että halutaan
tukea nykyisiä rakenteita. Se on valitettavasti mahdotonta, kun
me joudumme sopeutumaan tilanteeseen, jossa työvoiman niukkuus
on tietty tosiasia. Me rupeamme tehostamaan hallintoa ja tekemään sitä entistä tuloksekkaammalla
tavalla. Tässä mielessä kaikki toiminnot
lähestulkoon joudutaan arvioimaan uudelleen, ja nyt olisi
varmasti tässä oppositioaikana SDP:lläkin
syytä tätä asennetta lisätä ja
valistusta lisätä, koska saattaa aina joskus tulla
vastuun aikakin, ei ehkä lähitulevaisuudessa,
mutta jossain vaiheessa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Aluehallinnon uudistaminen on tarpeellista,
mutta nyt lakiesitys on valmisteltu aivan liian suurella kiireellä,
ja on todella outoa, että aluehallintoon ei ole palkattu
johtajaa, joka vie tätä määrätietoisesti
eteenpäin ja saa tavallaan sen uuden organisaation toimimaan.
Ed. Rantakankaalle pitää sanoa ihan suoraan, että nyt
on nimenomaan puutetta siitä työstä eikä työntekijöistä.
Työntekijöistä ei tiedä vielä,
milloin se vaihe tulee, että heitä ei olisi riittävästi. Tässä vaiheessa
on käsittämätöntä,
että hallitus vie tätä tiukkaa tuottavuusohjelmaa
eteenpäin. Kaikki tiedämme sen, että työttömyys
kasvaa ja esimerkiksi työvoimatoimistoissa on pulaa henkilökunnasta,
osaavasta ammattitaitoisesta henkilökunnasta. Sinne ei
saa palkata lisää vakinaisia, vaan sieltä on
vähennetty tuottavuusohjelman nimissä henkilökuntaa.
He saavat ottaa sijaisia tarvittaessa, mutta eivät vakinaista
henkilökuntaa.
Sosialidemokraatit esittivät tämän
lakiesityksen hylkäämistä, ja peruste
oli, että asiaa ei ole riittävästi eikä perusteellisesti
valmisteltu.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Paperilla löytyy merkintöjä siitä,
että lääninhallitusten valvontatehtävät
hoituvat ja asiat ovat järjestyksessä. Viime viikonvaihteen
kokemusten jälkeen herättelin itselleni kysymyksen, että näinköhän
mahtaa arjessa todellakin olla, että valvonta toimii. Ainakin
hoito- ja hoivapalveluiden osalla esimerkiksi vanhustenhuollossa sellaisia
ohjeistuksia ja ukaaseja henkilöstölle tänä päivänä annetaan,
että siellä vähän vahvempiluonteinenkin
kansanedustaja saattaa kaatua pyrstölleen, kun niitä kentältä kuulee
ja vieläpä ihan asianosaisten ihmisten suoraan
sanoen.
Olen kyllä todella huolestunut kaikkien näitten
muutosten myllerryksessä siitä, kuinka näille valvoville
toimielimille aidosti tässä käy, valvovatko
pian, sanoisinko näin, pimeät valvojat, jotka
viitsivät vain "kiinnittää asioihin huomiota", enää esimerkiksi
vanhuspalveluiden laatua, vai onko siellä avien tai elyjen
komeroissa joku setä tai täti, joka aidosti vastaa
näistä asioista.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rantakankaalle täytyy sanoa,
että minun mielestäni tuo hehkutuksenne tätä aluehallintouudistusta
kohtaan oli kyllä aikamoisen ylimitoitettu ja en ihan vakuuttuneeksi
tullut. Nimittäin kyllä tähän liittyen
on aikamoista kritiikkiä myös hallituspuolueiden
taholta tullut, vaikkapa hallintovaliokunnassa aika monia muutoksia
tehtiin näihin lakeihin, mitkä aluehallintoa säätelevät,
koska nähtiin siellä paljon ongelmia ja korostettiin
tätä seurantatarvetta, että pystytään
vastaamaan mahdollisimman nopeasti esiin tulleisiin ongelmiin, joita
tästä uudistuksesta seuraa.
Mitä sitten maakuntien henkilöstöön
tulee, niin en missään nimessä itsekään
moiti tai aliarvioi heidän osaamistaan. Heitä on
vaan liian vähän, eikä siellä ole
joka sektorin osaamista tällä hetkellä,
ja siihen liittyi tämä huoleni.
Mitä sitten ympäristöhallintoon tulee,
kun ed. Seurujärvi toi esiin, että ympäristövaliokunnassa hänen
mielestään ei ole tullut tämmöistä huolta vastaan,
niin kyllä meillä hallintovaliokunnassa kaikki
asiantuntijat järjestään toivat esiin
ongelmat, joita ympäristöhallinnon osalta tähän
liittyy. Joitakin korjauksia hallintovaliokunta teki näiden
asiantuntijalausuntojen perusteella, mutta kaikkea ei pystytty korjaamaan,
ja sen takia olen kyllä erittäin huolissani ympäristöhallinnon riippumattomuudesta
ja myös muista seikoista, jotka kuulemisessa tulivat esiin.
Vielä tuon kanssa esiin tämän tuottavuusohjelman.
Se kyllä todella pitäisi nyt jäädyttää. Muutenkin
määräaikaisten työntekijöiden
rooli tässä uudistuksessa on hankala, ja kasvavat
tehtävät yhdessä tuottavuusohjelman kanssa
laittavat kyllä työntekijät aluehallinnossa
koville.
Vielä tästä sosiaali- ja terveydenhuollon
valvonnasta, joka tuli tässä esiin: Itsekin kyllä kannan
siitä huolta. Resurssit ovat liian vähäiset,
ja kun osa tehtävistä siirrettiin Valviralle valtakunnallisen
valvonnan ja ohjauksen osalta, niin 11 henkilötyövuotta
vähennettiin jo muutenkin niukista resursseista, jotka
sosiaali- ja terveysosastoilla tällä hetkellä on.
Pelkäänpä, että ennen kaikkea
valvontatyö ei saa riittäviä resursseja, puhumattakaan
sitten muista kehittämistoimista, (Puhemies: 2 minuuttia!)
joita tällä hetkellä lääneissä on
tehty.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin siihen, mitä ed.
Kuusisto otti täällä esille näistä te-toimistojen
henkilöresursseista: Tässä on nyt kuitenkin
hyvä muistaa, että nimenomaan sinne on tehty määräaikaisia
lisäyksiä tästä taantumasta
johtuen, ja minun mielestäni niiden pitääkin
olla määräaikaisia, koska ei kai nyt voida
siitä oletuksesta lähteä, että meillä työttömyys
jää sille tasolle, millä se on tällä hetkellä tai millä se
on ensi vuonna, vaan sen pitää ollakin juuri näin,
että sen jälkeen, kun työttömyyden taso
vähenee, niin myöskin siellä vähenee
toimintatarve.
Sitten työsuojelupiirien osalta sanoisin sen verran,
että kun työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
tätä asiaa käsitteli — olkoonkin
niin, että ei ole kovin helppo nähdä niitä synergiaetuja,
mitä näiden toimien yhdistämisestä tulee — tässä on
kuitenkin tämä itsenäisyys varmistettu
Ilon säännösten mukaisesti.
Mitä sitten muuten tulee tähän itse
asiaan, niin hiukan vierastan niitä puheenvuoroja, joissa
voimakkaasti maakuntahallinnon kehittämisen ja suorien
vaalien ja muitten nimeen vannotaan. En näe sitä,
että hallinnon kehittäminen on itsetarkoitus,
vaan se, mikä on se hallinnon toteutuminen, kuinka tehokkaasti
asioita voidaan hoitaa, ja tietenkin toki demokratian ulottuvuuskin
on yksi osa sitä asiaa, mutta en näe itsetarkoituksena
sitä, että tältä osalta täytyisi
mennä pidemmälle.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi yhdyn niihin puheenvuoroihin,
joissa on korostettu sitä, että on ihan hyvä,
että ympäristöhallinto keskustelee muitten
viranomaisten kanssa ja on siinä yhteistyössä mukana,
koska ei se ole kuitenkaan erillinen elämän osa-alue,
vaan se on hyvin lähellä elinkeinotoimintaa ja
muuta ja vaikuttaa omilla päätöksillään
varsin laajalti.
Täytyy kertoa yksi esimerkki Pirkanmaan ympäristökeskuksesta:
Siinä vaiheessa alkoi usko pikkusen horjua, kun ympäristökeskus
torjui maanviljelijän pienelle, syrjäiselle kylälle,
omalle maalleen ja käytöstä poistetulle
kaatopaikalle aikoman tuulivoimahankkeen sillä perusteella, että siinä on
maisemahaitta. Silloin alkoi hiukan usko kyllä horjua siihen,
että asiaa on (Puhemies: 2 minuuttia!) kokonaisvaltaisesti
ajateltu.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vähän tässä tietysti
tämän lain säätämisen
yhteydessä ja nyt sitten lopputulosta katsoessa tulee semmoinen
tuntuma, että vuoret järisivät ja syntyi
hiiri, mutta se on väärä arvio: ei syntynyt
hiirtä, vaan näyttää syntyneen
uusi himmeli. Minusta tuntuu, että yhteinen tahto tässäkin
salissa on ollut se, että niitä himmeleitä saisi
olla nykyistä vähemmän. Ja jos himmeleitä nyt
tehdään, niin olisi tietysti kohtuullista, että niihin
himmeleihin ripustautuvat työntekijät tietäisivät,
mistä on kyse, jo vähän aiemmin kuin
nyt, kun ikään kuin uudet virastot ovat ovella.
Kun olen tiedustellut aika moneltakin keskeisessä tehtävässä olevalta te-keskuksen
tai minkä tahansa muun viraston työntekijältä,
jonka pitäisi nyt aviin tai elyyn siirtyä, tiedättekö te,
mihin te oikeasti olette menossa, niin yksiselitteinen vastaus on,
että emmepä juuri.
Ed. Satoselle en nyt malta olla lukematta viestiä,
jonka ed. Kyllönen sai työvoimapalvelulain keskusteluun
ja joka kuuluu suunnilleen näin: "Sanoitte asian käsittelyssä,
että pitäisi tietää, minkälaiset
ovat te-toimistojen resurssit vastata näihin uusiin huutoihin.
Vastaus: ei minkäänlaiset. Esimerkiksi Tampereen
te-toimistossa on useita virkoja ja viransijaisuuksia täyttämättä toimintamenojen
supistamisen vuoksi, ja tuo lakimuutoshan tuo todella paljon uusia
tehtäviä, jotka eivät liity työnvälitykseen
lainkaan. Mitään töitä ei ole
vähennetty. Olen todella huolestunut henkilöstön
jaksamisesta. Tampereen te-toimistossa asioi noin 4 000—5 000
asiakasta kuukaudessa vuoronumerolla, ja heitä palvelee
tällä hetkellä vain noin 12—14
työvoimaneuvojaa. Uusien tehtävien vuoksi jonot
vain lisääntyvät." Alla on vastuullisen
virkamiehen nimi, jota en nyt tässä kuitenkaan
lue. Tämä minusta kertoo suunnilleen totuuden
vallitsevasta tilanteesta.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2020 loppuun mennessä meillä jää eläkkeelle
200 000 ihmistä enemmän kuin tulee työelämään
uusia ikäluokkia. Tämä on fakta ja tosiasia,
ja tätä ei myöskään
varmasti oppositio pysty kiistämään.
Tämä merkitsee sitä, että meillä on
aivan välttämätöntä suunnata
myöskin valtionhallinnossa tehtäviä uudelleen
ja katsoa sitä järjestelmää niin,
että sinne, missä on akuutti tarve ja missä se
on tuottavuuden kannalta parasta, panostetaan. Nyt, niin kuin täällä ed.
Satonen sanoi, tämä työhallinto on ollut
painopisteenä, niin kuin pitääkin olla
tämäntyyppisessä tilanteessa: siellä pitää olla
neuvontaa ja apua tarjolla, jotta ihmiset, jotka tässä suhdannetilanteessa
jäävät työttömiksi,
saavat nopeasti palveluita ja ohjausta koulutukseen tai muihin toimenpiteisiin.
Tämä on selvä. Mutta tämä merkitsee
sitä, että hallinnonkin pitää kyetä sopeutumaan
ja pitää katsoa niitä tehtäviä,
jotka eivät enää ole tarpeellisia, että niistä luontaisen
poistuman kautta, eläköitymisen kautta, siirretään
osa resursseista muihin toimintoihin ja osa tähän
tuottavuuden kehittämisen parantamiseen.
Jos mitään ei tehtäisi, niin tällä kehityssuunnalla
meillä vuosikymmenen lopulla, 2020-luvun lopulla, kaksi
kolmasosaa työelämään tulevista
sijoittuisi julkiselle sektorille, ja se tarkoittaisi sitä,
että vain kolmannes jäisi avoimelle sektorille,
yrityselämään. Kyllähän
sillä olisi suora vaikutus meillä talouden kasvuun,
työllisyyteen ja kansantalouden menestykseen. Tässä mielessä,
vaikka se kuinka kipeää onkin, painopisteen siirto
on välttämätön. Se on välttämätön
sen takia, että me voimme säilyttää tämän
hyvinvointiyhteiskunnan perustan, mahdollisimman hyvän perusturvan
ja palvelut. Ilman uudistuksia tämä ei ole mahdollista.
Tämä tosiasia käy vähän
kipeää, mutta poliittisen vasemmistonkin vaihtoehdot
ovat vähissä. Tämä tosiasia
joudutaan hyväksymään.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on ihan hyvä uudistus,
mutta kannattaa kiinnittää muutamiin asioihin
huomiota.
Ed. Rantakangashan kommentoi sen puolesta, että, sanotaanko,
tällaiseen maakuntatason päätöksentekoon
tulisi lisää valtuuksia. Tietysti tällä hetkellä on
hyvä tilanne sikäli, että esimerkiksi ely-keskuksissa
on vahva asiantuntemus elinkeinopolitiikasta ja tämäntyylisistä asioista.
Asiantuntemus ei ole tällä hetkellä niin
vahvaa vielä maakunnallisissa liitoissa, ja se täytyy
varmaan meidän kaikkien tunnustaa.
Mutta suuri keskusteluhan oli silloin tämän valmisteluvaiheessa
siitä, kuinka eri ministeriöt ohjaavat suoraan
tätä ely-keskusta, ja se on se suuri haaste, ettei
ohjata ohitse, ohjata ohi johtajan ja ohjata sitä kautta.
Eli silloin ei pystytä siellä maakuntatasolla
tai ely-tasolla tekemään itse asiassa päätöksiä niitten
toimintojen ja tehtävien siirrosta paikasta toiseen siellä,
missä on tarve, koska ministeriöt ohjaavat sivusta.
Tämä liittyy myöskin siihen toiseen
kysymykseen eli johtajuuskysymykseen. Kyllä minä pidän
aika haasteellisena edelleenkin tällaista kiertävää johtajuutta,
koska jollakin pitää olla valta ja jollakin pitää olla
vastuu. Meidän täytyisi nyt aika tarkasti katsoa,
miten se toimii. Eli vahvempi johtajuus ja vain yhden ohjauksen
malli keskushallinnon suhteen olisi kai se järkevä malli, koska
silloin tiedetään, ketä kehutaan tai
ketä myöskin kritisoidaan. Nyt voidaan aika lailla välttää se
homma.
Toisaalta minä pidän hyvänä ratkaisuna,
että valvonta- ja kehitystehtävät on
laitettu eriksensä. Siinä suhteessa tulee myöskin
selkeää työnjakoa. Todellakin toivoisin,
että ei käy niin kuin on käynyt esimerkiksi
ympäristöhallinnon puolella, että ei
ole oltu edes valmistelussa mukana, kehitystehtävissä,
ja sitten kun on valmistelu lopussa, on alettu sanoa, että ei
tämä käykään. Eli pitäisi
olla alusta lähtien mukana, antaa oma panoksensa: otetaan
huomioon ne ympäristöasiat, mutta mennään
sitten asioissa käytännössä eteenpäin.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Satoselle täytyy sanoa sen verran,
että hänen puheenvuoronsa jälkeen kuulimme,
minkälaisen kirjeen ed. Merja Kyllönen oli saanut
te-keskukselta, että ei palkata sijaisia. Itse olen kyllä sitä mieltä,
että osaavat ja ammattitaitoiset, työkokemusta
omaavat työntekijät tulee pitää työelämässä silloin,
kun työtä on, ja sitten tarvittaessa palkata sijaisia.
Ed. Rantakankaalle voisi sanoa tuottavuusohjelmasta. Hän
sanoi, että se tekee kipeää. Tuottavuusohjelman
osalta siinä vaiheessa, kun hallitus päätti
siitä, oli ajatuksena, että ne henkilöt, jotka
joutuvat valtion töistä pois, siirtyisivät
yksityissektorille, kun siellä on tiedossa työvoimapula.
Mutta tässä vaiheessa, kun tilanne on ihan erilainen
kuin silloin, kun hallitus on päättänyt tästä tuottavuusohjelmasta,
olisi toivonut, että hallitus voisi vähän
peruuttaa päätöksiään
ja miettiä, miten ne sopivat tähän aikaan.
Meillä on tällä hetkellä kumminkin
yli 200 000 työtöntä, meillä on
hirveä määrä lomautettuna, meillä ei ole
kohta valtiolla eikä kunnilla eikä yksityissektorillakaan
työntekijöitä. Jotain täytyy
nyt hallituksen miettiä uudestaan ja ruveta pureutumaan tähän
ongelmaan.
Kyllä minä näen erittäin
tärkeänä ja olisin kaivannut sitä,
että ennen kuin tätä aluehallinnon uudistusta
ruvettiin alun alkaenkaan valmistelemaan, olisi ollut selkeät
selvitykset siitä, mitä hyötyjä tästä on,
mitä se tulee maksamaan ja mitkä ne uudet tavoitteet
ovat ihan konkreettisesti. Hyödyt, haitat, rahat, kaikki
olisi pitänyt selvittää etukäteen,
minkä pohjalta olisi ruvettu käymään
tätä työtä. Harvinaista, että näin
isossa asiassa ei ihan tämmöistä perusselvitystä tehdä,
ennen kuin lakiesitys valmistellaan.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Taiveahon kommenttien jälkeen
tuli hillitön katumus ja teki mieli käyttää vielä puheenvuoro siitä,
että totta kai ympäristövaliokunnassa
nousi esille kritiikkiä tätä uudistusta
kohtaan ympäristöhallinnon näkökulmasta.
Itse sen sijaan olen vetänyt niissä kuulemisissa
sen johtopäätöksen, että tämä voi
olla myös hyvä mahdollisuus, että eivät
ainoastaan ne uhat, joita on tuotu esille, ole tässä asiassa
pinnalla, ja näitä mahdollisuuksia on tuotu kuulemisissa
esille myös sieltä ympäristöhallinnon
sisältä. Eli monenlaisia kannanottoja toki sisältyy
siihen kuulemisvaiheeseen myös ympäristöhallinnon
näkökulmasta.
Omana kritiikkinä varsinaisen HE 59 -esityksen
osalta toin jo esille tämän kiireen, joka tämän asian
valmistelussa on ollut. Kyllä näin iso ja mittava
uudistus on valmisteltu kohtuullisen kovalla kiireellä,
ja käsittely tässä talossa vaati kyllä valiokunnilta
aikamoista juoksutusta, mutta tämä on tehty sen
mukaan. Sanoisin näin, että tämä logiikka
tässä uudistuksessa on edelleen kaiken kuulemisen
ja näiden keskustelujen jälkeenkin mielestäni
hyvä ja oikea. Kuusi ovenkahvaa oli aiemmin, ja nyt on
kaksi. Se niiden palveluiden käyttäjien näkökulmastakin
vaikuttaa asialliselta, ja sitten ne toiminnalliset hyödyt sekä myös
tuottavuuteen liittyvät hyödyt toivottavasti pitkässä aikavälissä saadaan
kerättyä laariin.
Tämä oto-johtajuus on asia, joka minunkin mielestäni
on ehkä niitä isoimpia kysymysmerkkejä tämän
uudistuksen onnistumisen osalta. Siksi on toivottavaa, että jos
korjausliike tarvitaan, sitten se pitää tehdä,
eli seurataan nyt tämän uudistuksen toteutusta
ja käytännön vaikuttavuutta, miltä se
näyttää siellä käytännön
työssä, kun työhön sitten jo
kuukauden päästä tältä osin
lähdetään, ja tarvittaessa vedetään
sitten johtopäätöksiä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajat Satonen, Rantakangas ja myöskin
osittain Seurujärvi kertoivat tässä juuri
rehellisesti, reippaasti ja hyvin artikuloiden, mihinkä heidän puolueensa
pyrkivät. Ulkopuolisena havainnoitsijana totean, että se
kaikki suurin piirtein tapahtuu ympäristön laadun
kustannuksella, mistä tulevat sukupolvet sitten vähän
niin kuin lausahtavat sopivia arvioitaan teidän poliittisen
toimintanne luonteesta ja tuloksista.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Päätin kuitenkin osallistua
tähän merkittävään
keskusteluun (Ed. Pulliainen: Oliko vaikeata?) toteamalla sen, että aikamoinen
sekasotkuhan tämä käytännössä kyllä on.
Tapasin Etelä-Suomen läänin kansliapäällikkö Tikan,
ja hän totesi, että on se hyvä, että pääsee
ensi vuonna tästä tilanteesta pois, koska tämä näyttää todella
sekavalta.
Kun täällä ed. Seurujärvi
totesi, että tässä on kaksi kahvaa, niin
se voi olla, että näitten kahvojen osalta tapahtuu
se, että jää kahva käteen eli
ei olekaan mitään siellä kahvan takana.
Tämä on se, mitä erityisesti pelkään.
Se pelko johtuu osittain siitä, että julkishallinnossa
muutenkin on johtamisen ongelma. Kuitenkin meillä järjestelmät
on tehty sillä tavoin ihan valtioneuvoston ylätasoa myöten,
että valtioneuvostossakin on aina yksi vaan, joka vastaa.
Se yksi on se, joka sitten lähtee valtakunnanoikeuteen,
jos tarvitaan, ei lähde koko porukka — tietysti
he voivat käydä siellä, mutta yksi on
se, joka vastaa. Tässä on jo rakennettu sisään
sellainen ongelma, että tässä on paljon
vastuuhenkilöitä ilman, että kukaan on
selkeä johtaja, ja se on johtamisongelmassa muutenkin erittäin
heikko kohta.
Tässä tulen siihen, mitä Temmin osalta
on tapahtunut. Temmin uudistusta on tehty nyt muutaman vuoden, ja
uudistus on edelleen pahasti kesken — tietokonejärjestelmät,
EU-rahoituksen ratkaisut ovat kesken — ja nyt tähän
tulee vielä tämä, joka vain pahentaa
tilannetta. Se on sikäli traagista, että se liittyy
Suomen vientiin ja siihen, että Suomen vientiä ei
saada liikkeelle. Nyt me rakennamme tällaisen byrokratian,
ja se näkyy muun muassa matkailussa. Matkailuelinkeinon
osalta on tehty sellaisia ratkaisuja, joista koko Suomi kärsii,
ja tähän kokonaisuuteen tulee nyt tämä uusi
hässäkkä. (Puhemies: 2 minuuttia!) Tuntuu
ihmeelliseltä, että näin voidaan tehdä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! En provosoidu ed. Pulliaisen puheenvuorosta.
Siltä osin totean vaan, että tämä on
meidän yhteisen hallituksemme esitys ja sitä on
hyvä meidän tässä yhdessä tukea.
Mutta tästä te-toimistojen resursseista haluaisin
vielä sen verran sanoa, että on tietysti niin, että koska
työttömyyden kasvu on ollut varsin nopea ja, voi
sanoa, myöskin ennustamaton, niin siitä on tietysti
seurannut se, että on tullut yhtäkkiä kova
työpaine niihin te-toimistoihin. Mutta yhtä lailla
totta on myös se, että niitä resursseja on
sinne määräaikaisesti lisätty.
Se on sitten eri asia, onko niitä yksittäisissä toimistoissa
juuri tällä hetkellä riittävästi.
Varmasti täytyy seurata sitä tilanteen kehitystä,
ja jos työttömyys edelleen tulee pahenemaan, kuten
tulee todennäköisesti ensi vuonna, niin tähän
asiaan pitää jatkossakin kiinnittää huomiota,
että niitä henkilöresursseja siihen tulee.
Mutta en ymmärrä sitä vasemmistosta
tulevaa logiikkaa alkuunkaan, että sen takia, että nyt työttömyys
on kasvanut, sinne pitäisi vakituiseen työsuhteeseen
palkata lisää henkilökuntaa, koska jos
näin ajattelisi, niin silloin ajattelisi niin, että työttömyys
tulee jäämään sille tasolle
pysyvästi. Ja jos näin on, niin silloin meillä on
monta muutakin ongelmaa vastassa kyllä kuin te-toimistojen
henkilöresurssit. Eli kyllä se logiikka, että määräaikaisesti
palkataan sinne, missä tarvitaan, on ehdottomasti oikea.
Sitä, onko se riittävän nopeasti toteutunut,
voi kritisoida.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Todella ympäristöhallinnolla
on edelleen tärkeä rooli ja mitään
suunnitelmia ei ole sen alasajamisesta. Tämä tulkinta
on virheellinen ja väärä.
Nyt kun tämä aluehallintouudistus on toteutunut
tältä osin, niin kyllä seuraava vaihe
on edelleen jatkaa tätä keskushallinnon uudistamista. Oli
hyvä, että tämä hallitus kykeni
hallitusohjelmassaan tekemään
tämän työ- ja elinkeinoministeriön
perustamispäätöksen, yhdistämään KTM:n
ja työministeriön. Kyllä seuraavalla
kaudella pitää jatkaa tätä ministeriötason
uudistamista perustamalla luonnonvaraministeriö, jossa on
maa- ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö kytketty
yhteen, koska se on seuraava vaihe tätä hallinnon
uudistamista.
Puheenjohtaja Skinnarille sen verran, että tämä uudistushan
ei vientiä kosketa, koska vientitakuujärjestelmähän
on Finnveran hoidettavana ja toisaalta Finpro jatkaa omaa toimintaansa. Eli
ne elementit, jotka ovat hallinnossa vienninedistämistoimintaan,
ovat edelleen toiminnassa ja ulkona tästä, ja
päinvastoin, kun tätä aluehallintoa pystytään
kokomaan, pystytään hakemaankin painopisteitä ja
niitä aloja ja asioita, missä on tarvetta lisätä voimavaroja.
Itsekin näen, että viennin edistämisessä ja viennin
osalta on tarvetta lisätä voimavaroja, ja se voidaan
toteuttaa vain ja ainoastaan niin, että sitten muista,
vähemmän tärkeistä asioista
voimavaroja siirretään, koska meillä ei
ole — ei ole tällä hallituksella eikä ole
tulevalla eikä ole oppositiollakaan kyllä — ylimääräistä rahaa.
Tänä vuonna valtio ottaa 10 miljardia euroa lainaa
ja ensi vuonna 13 miljardia euroa, niin että sellaisten
lupausten heittäminen, että jostain löytyisi uutta
rahaa hallintoon, on täysin katteetonta ja perusteetonta
eikä perustu mihinkään.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ei ole ensimmäinen
eikä viimeinen hallinnonuudistus, joka toteutetaan. Eli
siinä mielessä varmasti keskustelu siitä,
minkälaisia uudistuksia on tehty, minkälaiset
vaikutukset niillä ovat olleet, on aivan paikallaan.
Kun te-keskukset aikanaan perustettiin kymmenen vuotta sitten
ja nyt niiden osalta täällä keskushallinnossa
on työ- ja elinkeinoministeriö, niin on tietysti
aivan selvää, että jotta tuollainen uudistus
saadaan sen rakenteellisen muutoksen jälkeen toimimaan,
niin se vaatii aikaa. Te-keskusten osalta itse asiassa yllättävän
pitkän aikaa meni ennen kuin vasta niitä hyötyjä sieltä alkoi
tulla. Työ- ja elinkeinoministeriön osalta uudistus
toteutettiin myös hyvin nopeasti, ja on selvää,
että sekin vaatii oman aikansa ennen kuin täydet
tehot siitä uudesta ministeriöstä sitten
saadaan irti. Mutta on myös hyvä antaa sitä aikaa,
ja tällä uudistuksella varmasti nyt täytyy
aluehallinnolle antaa aikaa jatkossa löytää se
oma paikkansa, ja myös siellä työtä tekevät
henkilöt tarvitsevat työrauhan tehdä sitä omaa
työtään.
Mitä tulee keskushallinnon uudistamiseen, niin se on
tietysti aivan selvää, että jos sellaista tehdään,
niin se ei tule yllättäen, se ei tule salassa valmistellen,
vaan ne ovat sitten hallitusohjelmakysymyksiä ja seuraavan
eduskunnan ja hallituksen aikaisia asioita. Siinä mielessä tämän
hallituksen ja eduskunnan aikana ei tällaisia merkittäviä keskushallinnon
uudistuksia tule, joista jopa vähän provosoivasti
ed. Rantakangas yhden esimerkin nosti esille.
Talousvaliokunnan puheenjohtaja Skinnari toi esille mielenkiintoisen
teorian Suomen viennin romahduksen ja työ- ja elinkeinoministeriön mahdollisten
tietokoneongelmien yhteydestä. Epäilen, että Suomen
vienti ei romahtanut tämän takia, mutta tuskinpa
se nouseekaan näiden tietokoneongelmien takia, eli siinä mielessä ollos
veli huoleton.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rantakangasta voi lohduttaa sillä,
että ei oppositio suhtaudu sen nurjamielisemmin hallituksen esityksiin
kuin hallitus suhtautuu oppositioon. Tasoissa ollaan.
Mutta ed. Satonen, vaikka kuinka yritin, en mitenkään
voinut olla puuttumatta teidän logiikkaanne. Se on sinänsä ymmärrettävää,
ja se kuvaa sitä hyvin, kuinka joku logiikka voi tuntua järkevältä,
kun sitä ajattelee ilman todellista tietämystä siitä,
mikä tilanne esimerkiksi te-toimistoissa tällä hetkellä on
jo vallinnut pidempään. Siellähän
tilanne on ollut se, että palkkamäärärahoja
on pienennetty pitkässä linjassa ja ennen tämän
laman syntyä ei pystytty hoitamaan kunnolla niitä tehtäviä,
joita sinne esimerkiksi työvoimakoulutuksen osalta jatkuvasti
siirrettiin tai joita siellä jatkuvasti oli.
Nyt tällä tilapäisen henkilöstön
palkkaamisella ehkä päästiin siihen tilanteeseen,
että päästiin sellaiselle määrälliselle
tasolle, jota voi pitää kohtuullisena ilman tämän
laman vaikutuksia, joita varten itse asiassa ne määräaikaiset
lisäykset sinne tehtiin. Eli kyllä tällä hetkellä tilanne
oikeasti on se, joka tuossa edellä lukemastani viestistä kävi
ilmi, ja valitettavasti tiedän sen tietysti henkilökohtaisestakin
kokemuksesta, kun aika läheltä joudun sitä sattuneesta
syystä seuraamaan.
Ihmiset tekevät, käyttääkseni
voimakasta ilmausta, selkä vääränä töitä pystyäkseen
täyttämään velvollisuutensa
paljon ylityöajoista piittaamatta, jotta se koko järjestelmä ylipäätään
pysyisi pystyssä. Se on vähän turhan
paljon vaadittu henkilöstöltä tilanteessa,
jossa valtion tuottavuusohjelma ikään kuin (Puhemies:
2 minuuttia!) seisoo uhkana koko ajan, miekkana kaulan päällä.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Satonen saa allekirjoittaneen jälleen
kerran palamaan liekeissä tämän asian
suhteen.
Vasemmisto on edellyttänyt, että hallitus
katkaisisi tuottavuusohjelman edes siksi ajaksi työvoimahallinnon
alalta, kun tämä työttömyyskriisi
Suomessa on ajankohtainen, jotta edes ne ihmiset, ne osaajat, joilla
on se paras ammattitaito, kykenisivät toimimaan siellä te-toimistoissa
ja mielellään vielä siirtämään
sen hiljaisen tiedon, hiljaisen osaamisen, niille uusille ihmisille,
joita ehkä sinne joskus palkataan.
Ja se ongelmatiikka, mitä tällä hetkellä meidän
te-toimistoissa on, toki maksaa, en sitä sanokaan. Mutta
kyllä vasemmiston linja olisi ennemmin se, että ne
rahat pantaisiin työttömyyden ja työllisyyden
hoitoon, kuin se, että niillä annettaisiin rikkaille
verohelpotuksia tai omistavalle luokalle kaiken maailman veroetuja.
Kyllä täytyy sanoa, että hallituksenkin
kannattaa lukea lehtiä, kun omat virkamiehet työ-
ja elinkeinoministeriöstä linjaavat, että tällä hetkellä valtion
piikin pitäisi olla auki pitkäaikaistyöttömyyden
katkaisussa, pitkäaikaistyöttömyyden hoidossa.
Ja se tarkoittaisi käytännössä sitä,
että alkuvuodesta pitäisi pystyä käyttämään
tehokkaasti rahoja ja tehdä heti keväällä lisäbudjetti, jota
täydennetään. Toimenpiteiden pitäisi
tulla nyt jo tietoon te-toimistoille, jotta pystyttäisiin aktiivisesti
toimimaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sieltähän se tuli, ed.
Rantakangas. Ensin te ensimmäisessä virkkeessä sanotte,
että on väärin tehty johtopäätös,
että ympäristöhallintoa ajetaan alas,
ja seuraavassa virkkeessä te ilmoitatte Suomen keskustan
tien olevan Venäjän tie elikkä ympäristöministeriön
lakkauttaminen ja kiinnittäminen muihin ministeriöihin.
Tämä oli merkittävin puheenvuoro, minkä te
olette tämän vaalikauden aikana käyttänyt.
Tapaatte sen lukemattomia kertoja edestänne!
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tässä aluehallinnon
uudistuksessa sosialidemokraatit ovat kyllä alussa olleet
mukana ja kannattamassa sitä, mutta nyt tämä hässäkkä, millaisena
se tuotiin, ei saanut meiltä enää tukea.
Mutta olen aivan samaa mieltä ed. Pulliaisen kanssa
siitä, että tämä luonnonvaraministeriö on aivan
käsittämätön keksintö.
Missään tapauksessa ei voida romuttaa koko ympäristöhallintoa, koko
ympäristöministeriötä, kaikkea,
mitä on vuosikymmenten aikana saatu tehtyä ja
luotua, nyt sitten yhtäkkiä maa- ja metsätalouden
alajaostoksi. Ei missään tapauksessa.
Ja toinen asia tähän EU-tukiviidakkoon, missä yritykset
tällä hetkellä ovat: Koska niiden asioita
ei saada käsiteltyä tuolla alueilla, niin se vaikuttaa
kyllä valitettavasti suoraan meidän vientiimme.
Ei ole pelkästään kyse vientituista vaan niistä yrityksistä,
jotka tuottavat tälle maalle sitä hyvinvointia.
Ja nyt tällä hetkellä tämän
Temmin sekavan järjestelmän takia nämä eivät
vieläkään toimi.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen, kiitoksia vain tunnustuksesta.
En ole nyt sillä päällä, että provosoituisin, vaan
pidän ihan todella realistisena sitä, että valtion
keskushallintoa seuraavassa vaiheessa edelleen uudistetaan. Silloin
kun perustetaan tämä luonnonvaraministeriö tasavertaisella
tavalla yhdistämällä maa- ja metsätalousministeriö ja
ympäristöministeriö, niin me pystymme
monella tavalla hyödyntämään
paremmin meidän luontaisia vahvuuksiamme, meidän
kaunista luontoa ja ympäristöä, niitä mittavia
luonnonvaroja, mitä meillä on, yhteensovittamalla
ne kestävällä ja järkevällä tavalla.
Se on mielestäni myös kansantalouden kannalta
järkevä asia.
Toisaalta se tulee tehostamaan myös aluehallinnon ohjausta,
kun yksi ohjaaja on pois tältä ministeriötasolta.
Eli tämä on mielestäni tärkeä hanke
ja uudistus, jolla näyttää olevan jo
aika laajaa tukeakin.
Toivon mukaan tämäkin asia etenee seuraavassa
vaiheessa, koska se nimenomaan tähtää Suomen
menestykseen luonnonvarojen kestävän hyödyntämisen
lisäämisen kautta ja toisaalta hallinnon tehostamisen
kautta. Se ei missään tapauksessa tarkoita sitä,
että kaikkea sitä myönteistä,
mitä ympäristöhallinnon perustamisessa
ja kehittämisessä on saatu aikaan, oltaisiin romuttamassa.
Sellaista ajattelua ei varmasti ole millään puolueella
Suomessa tällä hetkellä, ei ainakaan Suomen
keskustalla, joka on koko aatteen ja historian aikana pitänyt
luontoa ja sen hyvinvointia tärkeänä osana
myöskin Suomen menestystä. Näin me pidämme
kyllä jatkossakin, ed. Pulliainen, toivon mukaan hyvässä yhteistyössä,
niin kuin tähänkin asti olemme tätä yhteistä hallitusta ja
hallitusohjelmaa toteuttaneet.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! En voi olla puuttumatta tähän
ministeriökeskusteluun, koska olen pitänyt järkevänä sitä,
että jos maa- ja metsätalousministeriö johonkin
yhdistetään, niin se yhdistetään
elinkeinoministeriöön. Maa- ja metsätalous
on selvää elinkeinoa. Se on siinä elinkeinoa
kuin moni muukin. Siinä mielessä se kuuluu sinne.
Jos halutaan elävää maaseutua, niin se
tarkoittaa sitä, että näihin elinkeinoihin
suhtaudutaan yhtä vakavasti kuin muihinkin. Eikä se
ole mitään luonnonvaratoimintaa.
Sitten ympäristöministeriö ja ympäristöhallinto
on aivan toinen asia, johon kuuluu paljon sellaisia asioita, jotka
ovat ristiriidassa niitten toimintojen kanssa, jotka liittyvät
elinkeinotoiminnan harjoittamiseen. Tässä suhteessa
näin ei pidä tehdä kuin täällä tuli
esille. Tämähän on haitannut minun mielestäni
muun muassa sitä, että nykyisissä te-keskuksissa
maa- ja metsätalous on toiminut vähän
niin kuin omineen ja irrallaan muusta. Sen olisi pitänyt
olla koko ajan enemmän mukana, tämän
bisneksen, siinä, missä on ihan normaali muukin
bisnes, jolloin se olisi myös saanut minun mielestäni
parempaa arvostusta, ja kun myös sitten maatalousyrityksiin
on liitetty paljon matkailua tai yhä enemmän ehkä energiaan
liittyviä kysymyksiä, niin silloin tästä tulee
ihan toisen tyyppinen kokonaisuus. Ympäristöhallinto
on ympäristöhallintoa ja bisnes on bisnestä.
Siinä mielessä minusta maa- ja metsätaloutta
pitäisi kehittää siihen suuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sotaa on helpompi käydä,
kun tarkkarajaisesti tunnistaa vihollisensa, ed. Rantakangas.
Yleiskeskustelu päättyi.