7) Hallituksen esitys laiksi sidotusta pitkäaikaissäästämisestä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi sidotusta pitkäaikaissäästämisestä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi lähtee siitä,
että laissa tarkoitetulle pitkäaikaissäästämissopimukselle olisi
ominaista, että säästövarat
saataisiin nostaa vasta, kun säästövaroihin
oikeutettu saavuttaa määrätyn iän
tai muu ehdoissa mainittu säästövaroihin
oikeutetun elämäntilanteeseen liittyvä erityinen
nostoperuste täyttyy. Nostoperusteita ei määriteltäisi
laissa tarkemmin, vaan ne jäisivät käytännössä riippumaan
siitä, mitä pitkäaikaissäästämisen
verokannusteista säädetään verolaissa.
Säästämissopimuksen voisi tehdä vain luonnollinen
henkilö. Säästämissopimusta
koskevat säännökset olisivat pääosin
pakottavia. Ehdotuksessa on lisäksi laista johtuvia vähäisiä teknisiä muutoksia,
jotka ilmenevät myös valiokunnan mietinnössä pykäläehdotuksina.
Tämä valiokunnan enemmistön kantaan
perustuva mietintö lähtee siitä, että pitkäaikaissäästämisellä luodaan
kansalaisille vapaaehtoinen, eläkevakuutuksille vaihtoehtoinen
mahdollisuus täydentää eläketurvaa.
Pitkäaikaissäästämisen verotuella
ja säästövarojen takaisinmaksuehdoilla
korostetaan pitkäaikaissäästämisen
luonnetta eläkejärjestelynä. Verotuen
edellytykset ovat neutraalisuussyistä samat eläkevakuutuksille.
Talousvaliokunta edellyttää, että hallitus
yhteistyössä valtiovarainvaliokunnan kanssa selvittää,
ovatko yksilöllistä eläkevakuutusta ja
pitkäaikaissäästämistä ja
muun muassa takaisinnostorajoituksia ja luovutuskieltoa koskevat
verolainsäännökset sellaiset, ettei niistä aiheudu
tulkintatason ongelmia ja epäkohtia. Tämä talousvaliokunnan
mietintöön sisältyvä kohta osoittaa
sen, että tässä on käytännössä aika
haastavaa lainsäädäntöä,
joka sitten velvoittaa valtioneuvostoa ja valtiovarainvaliokuntaakin,
jossa tämä asia on esillä.
Asiakkaalla on oikeus irtisanoa säästämissopimus
ja vaihtaa palveluntarjoajaa. Säästämissopimuksen
perusteella kertyneet varat voidaan siirtää toiselle
palveluntarjoajalle taikka vakuutusyhtiölle. Tämä edistää kilpailua
palveluntarjoajien kesken ja vaikuttaa siihen, että asiakkaalta
perittävät kustannukset pysyisivät kohtuullisina.
Tässä talousvaliokunnan mietinnössä käsitellään
myös säästäjälle annettavia
tietoja sijoituskohteista, jotka viime päivinä ovat
erään pankin joukkovelkakirjalainojen yhteydessä,
sijoitustodistusten yhteydessä, tulleet esille. Tässä sanotaan:
"Lisäksi säästäjälle
tietoja annettaessa on kiinnitettävä huomiota
sijoituskohteiden valinnan kannalta olennaisiin seikkoihin ja otettava erityisesti
huomioon säästäjän aikaisempi
sijoituskokemus ja -tietämys sekä sijoituskohteisiin liittyvät
riskit. Tiedot on annettava selkeästi ja ymmärrettävästi
niin, että asiakas voi tutustua niihin rauhassa ja tehdä päätöksensä monipuolisesti
harkiten."
Tämän lain mukaan säästämistili
voi olla talletuspankissa tai ulkomaisen luottolaitoksen Suomessa
olevassa sivuliikkeessä. Säästäjä tekee
tilille säästämissopimuksen mukaisesti
rahasuorituksia. Hallituksen esityksessä ehdotettiin, että säästämistilillä olevilla
varoilla ei olisi talletussuojaa. Talousvaliokunta on poistanut
laista tämän kohdan, joten säästämisvarat
kuuluvat talletussuojan piiriin. Tämä on erittäin
tärkeä asia. Talousvaliokunta pitää talletussuojaa
tärkeänä asiakkaan suojan kannalta ja
tasapuolisena kohteluna sen vuoksi, että erilliselle pankkitilille
sijoitetut varat saisivat talletussuojan joka tapauksessa. Säästövarojen
kohtelussa vältetään myös sattumanvaraisuutta,
kun palveluntarjoaja sijoittaa säästämistilillä olevia
varoja.
Talousvaliokunnan mietinnössä on puututtu näihin
pykäliin, jotka käyvät tässä tarkemmin
ilmi, ja tähän valiokunnan mietintöön,
joka on syntynyt äänestämällä,
sisältyy hylkäämiseen päättyviä vastalauseita.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Näistä vastalauseista vastalauseessa
2 on kolme allekirjoittajaa, joista itse saan olla yhtenä.
Suurimpana syynä tähän vastalauseeseen
ja tähän hylkäysehdotukseen on se, että tämä lakiesitys
lisää epäoikeudenmukaisuutta. Tässä niille,
joilla jo on paljon, annetaan vielä vähän
lisää. Kun monilla Suomessa asuvilla ihmisillä ei
olisi minkäänlaista mahdollisuutta laittaa niin
paljon rahaa säästöön ja saada
sitä kautta verohuojennuksia, joilla voisi sitten saada
itselleen parempaa eläkettä, eriarvoisuuden lisääntyminen
on suurin peruste tämän hylkäämiseen.
Sitä vastoin meidän olisi vahvistettava työeläkettä ja
koko työeläkejärjestelmää ja
erityisesti siellä pienimpiä työeläkkeitä.
Tässä on kaunis ajatus mahdollisuudesta täydentää eläketurvaansa
ja myöskin sitten ehkä joillakin keinoilla jopa
muuttaa näin eläköitymisikää.
Oletettavasti tällä ei juuri vaikutusta eläköitymisikään
ole, ja pelkäänpä, että jos
on, niin se on negatiiviseen suuntaan. Elikkä jos ihmisillä on
säästössä rahaa, he voisivat
ja jäävät mielellään
aikaisemmin eläkkeelle, vaikka sitä hyötyä sitten
tästä kerääntyykin vasta sen
määrätyn iän jälkeen.
Toinen puoli, mikä tässä on tullut
järjestäjien osalta, jotka näissä olisivat
mukana, on sitten tämä järjestelmien
hankaluus. Mitä tämä tarkoittaisi niille
tahoille, jotka tässä olisivat mukana? Lisää hallintoa,
lisää erilaisia tietoliikenne- ym. järjestelmiä.
Tässä puhutaan noin 14 miljoonan aukosta verotuloihin
valtiolle. Meillä ymmärtääkseni
olisi käyttöä kaikille verotuloille,
jopa joidenkin mukaan lisääntyvästi,
jotta meidän ihmiset ja yhteiskunta tästä selviäisivät.
Nyt ei ole siis mielestämme aika tehdä lisää aukkoja
ja rapauttaa näin koko valtion verotulopohjaa.
Tässä samanaikaisesti on meneillään
kaksi työryhmää, niin sanottu Rantalan
työryhmä, joka miettii, mitenkä koko
eläkejärjestelmä tulee järjestää tulevaisuudessa,
ja toisena Hetemäen johtama verotyöryhmä,
joka miettii koko laajaa verotuskenttää ja sitä,
miten nämä järjestetään.
En millään pysty näkemään
sitä perustetta, miksi tällä lailla on
niin kova kiire, että näiden kahden laaja-alaisen
työryhmän työtä ei keretä katsoa loppuun,
vaan tämä on saatava välittömästi
voimaan. En ymmärrä, mikä se kiire voi
olla, kun tätä lakia ei aivan varmasti pystytä perustelemaan
sillä, että tämä lisäisi
ostovoimaa, kun ihmiset saavat hyötyä siitä,
että he säästävät lisää, eikä tällä lailla
aivan varmasti saada hyötyä yrityksille niiden
toimintaedellytysten parantamiseksi, koska tämä koskee
vain luonnollisia henkilöitä, jotenka nämä kaksi
perustetta, joita hallitus on käyttänyt, eivät
missään tapauksessa ainakaan tämän
lain osalta ole perusteena.
Tässä markkinoinnissa on Kuluttajavirasto myöskin
kiinnittänyt huomiota siihen, mitenkä voimme turvata
riittävät tiedot ja sen osaamisen asiakkaille,
että he tietävät oikeasti, mihin he sitoutuvat,
kun tässä on mahdollinen myöskin puhelinmyynti,
että soittamalla sinulle myydään tämmöinen
palvelu, johon sitoudut sitten jopa kymmeniksi vuosiksi. Tästä ei
mietintöön kirjoitettu suurempaa lausahdusta,
mutta ajattelin, että omasta mielestäni se on
yksi tärkeä peruste myöskin tähän,
mikä olisi pitänyt huomioida, jos tällaista
lakia viedään eteenpäin.
Kaiken kaikkiaan kyllä me tiedämme, ketkä loppujen
lopuksi nämä uudenlaiset järjestelmät ja
muut maksavat. Ne ovat ne pankkien ja muiden asiakkaat, ne muut
asiakkaat myöskin, joilla ei ole mahdollisuutta tällaisten
järjestelmien käyttöön, joilla
ei ole siis sitä varallisuutta, jota tämä taas
palvelee ja lisää. Tästä syystä sosialidemokraattinen
ryhmä ja ed. Kankaanniemi tämän allekirjoittaneena
esittävät hylkäystä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ehdotus uudeksi laiksi sidotusta pitkäaikaissäästämisestä ja
tuloverolain muuttamisesta on oikeudenmukaisen veropolitiikan ja
lakisääteisen eläketurvan kehittämisen
kannalta ongelmallinen. Vapaaehtoiseen yksilölliseen eläkevakuutukseen perustuvan
eläkesäästämisen verotuki laajennettaisiin
tällä esityksellä koskemaan myös
uudessa laissa tarkoitettuja säästösopimuksia.
Esityksen ongelmat koskevat sitä, että verotuki
eläkemaksuihin antaa hyvätuloisille runsaan veroedun. Tämä suosii
verotuksessa hyvätuloisia pienituloisten kustannuksella.
Ehdotus pitkäaikaissäästösopimuksen
uudesta verotuesta säästäjille on epäsuorasti
julkinen, toki myös säästökohteita tarjoaville
rahoituslaitoksille.
Arvoisa puhemies! Suomessa on lakisääteinen
kattava eläketurva ja lähes kaikki palkkatyö kerryttää eläkettä.
Lisäksi lakisääteinen eläketurva
on ulotettu myös yrittäjiin. Tällä hetkellä yksityisten
ja yritysten työntekijöilleen maksamalla lisäaikaturvalla
on Suomessa suhteellisen pieni merkitys. Nykyisessä lakisääteisessä eläkejärjestelmässä
on
varauduttu tulevaisuuden muutoksiin väestön ikärakenteessa.
Jatkossakin pitäisi keskittyä työeläketurvan
tason ja rahoituksen takaamiseen. Yksityisen eläkesäästämisen
verotuen laajentaminen lisää kansalaisten eriarvoisuutta.
Lisäeläkkeen säästövaiheessa
verotuesta hyötyvät eniten hyväosaiset.
Tutkimukset osoittavat, että kahdessa ylimmässä tulokymmenyksessä väestön
yksilöllinen eläkevakuutus on selvästi
yleisempi kuin tätä alemmissa tulonsaajaryhmissä.
Valiokunnan mietinnössä hyväksytty esityksen
toteuttaminen tukee hyväosaisten verosuunnittelua. Vaikka
eläkesäästäminen on lisääntynyt
viime vuosina myös pieni- ja keskituloisten kotitalouksissa,
niin niitten saama verotuki jää kuitenkin vähäiseksi.
Selvityksen mukaan yli 50 prosentilla uusista eläkesäästäjistä kuukausimaksu
on 50 euroa tai tätä pienempi. Suurituloisella
eläkesäästäjällä eläkevakuutusmaksut ovat
yleensä verotuen ylärajoilla.
Arvoisa puhemies! Yksityisen eläkesäästämisen
eri säästömuotojen neutraali verokohtelu
tulisi toteuttaa luopumalla vapaaehtoisen eläkevakuutuksen
verotuesta. Verotuen laajentaminen uusiin eläkemuotoihin
ei poista verotuksen neutraaliongelmaa, koska tuen ulkopuolelle
jää edelleen tiettyjä säästökohteita.
Näin verotuksen neutraalisuusongelman rajaa vain siirrettäisiin toisaalle.
Kilpailun tehostaminen yksilöllisessä eläkevakuuttamisessa
voidaan toteuttaa verotuen laajentamisen sijasta muun muassa parantamalla
tuotteitten vertailtavuutta ja toteuttamalla eläkevakuutuksen
säästöpääoman siirtomahdollisuus.
Arvoisa puhemies! Eräitten tutkimusten mukaan verotuettu
eläkesäästäminen on usein ollut hyvin
vähätuottoista ja kansantalouden kannalta vähän
tuottavaa tai jopa vahingollista sijoitusten ohjautuessa pääosin
ulkomaille jopa sijoitustuotteisiin, joista ostajalla tai myyjällä,
toimihenkilöillä, ei ole käsitystä ja
jotka toimivat varallisuuskuplien aiheuttajana. Eläkkeitten
markkina-altistaminen työeläkejärjestelmän
ulkopuolelle on huonoa politiikkaa, koska eläkesäästäjien
sijoitustietämys tai ammattitaito eivät mahdollista sijoitusten
kansantaloudellista kohdentamista tai edes niitten kestävyyttä tuotantotaloudelle.
Hallituksen esitys on käytännössä jälleen
uusi veronalennus erittäin hyvätuloisille ja rikkaille. Tästä olen
tehnyt valiokunnan mietintöön vastalauseen 1,
joka lähtee siitä, että lakiesitys hylätään.
Siksi esitänkin, että lakiesitys hylätään.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä pitkäaikaissäästämisen
verokohteluahan on pitkään pohdittu, ja muun muassa
pankinjohtaja Matti Louekoski teki ansiokasta työtä, jossa
näitä asioita tarkasteltiin.
Haluan ensinnäkin oikaista edustajien Paatero ja Kangas
väitteen siitä, että tässä hyvätuloiset saisivat
paremman edun. Kaikki säästäjät
saavat samalla prosentilla eli pääomaveroprosentilla
tämän verohyödyn, 28 prosentilla. (Ed.
Skinnarin välihuuto) Tässä ei ole progressiota
olemassa. (Ed. Kallis: Se on alijäämähyvityksenä!)
Tämä on tässä mielessä yksi
lähtökohta. (Ed. Skinnari: Robin Hood!)
Puhemies! Tämä toisaalta tasapuolistaa eri säästämiskohteitten
tilannetta tällä hetkellä, tämä eläkesäästäminen,
jossa on tämä veroetu alkuvaiheessa saatu. Mutta
nyt tämä lakiesitys tuo muitakin vaihtoehtoja.
Säästämissopimuksia voisivat tarjota
talletuspankit, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt
sekä niihin rinnastettavat Suomessa toimivat ulkomaiset
palveluntarjoajat. Lisäksi vakuutussopimuslakiin ehdotetaan
lisättäväksi säännös
vakuutuksen ottajan oikeuksista vaihtaa vakuutuksen antajaa sellaisten
vakuutuksien osalta, joihin ei liity kuolemanvaraturvaa. Elikkä tavallaan
kilpailua lisätään tässä,
mikä on myöskin kuluttajien kannalta ehdottomasti myönteinen
asia.
Tämä talousvaliokunnan lisäys oli
hyvä, jossa nämä sijoitukset otettiin
talletussuojan piiriin. Sen verran on vielä syytä muistuttaa,
että se verohan tulee todellakin maksettavaksi sitten,
kun näitä säästöjä nostetaan.
Voi hyvinkin olla, että siinä vaiheessa pääomaveroprosentin
taso on korkeampi, elikkä käytännössä voi
olla niin, että nyt saa 28 prosentin veroedun, mutta muutaman ajan
kuluessa tilanne on sellainen, että veroprosentti on korkeampi.
Tämä on spekulaatiota siinä mielessä,
onko verohyötyä vai ei. Se on enne tietysti tässä vaiheessa,
mutta lopullinen tilanne ratkeaa vasta sitten, kun nämä säästöt
on nostettu. (Ed. Kallis: Lakeja ehditään muuttamaan!)
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran meillä on
käsittelyssä hallituksen esitys, jolla rapautetaan
valtiomme veropohjaa, ja tällä kertaa rapautussumma
on 14 miljoonassa eurossa. Haluankin esittää kysymyksen,
eletäänköhän tässä salissa
enää tilanteen tasalla ja onko nyt tällaisten
veronalennusten aika.
Kannatan lämpimästi ed. Kankaan tekemää hylkäysesitystä.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi sidotusta pitkäaikaissäästämisestä on
perusteltu, perusteltu nimenomaan siinä mielessä,
että nyt näitä pitkäaikaissäästämisen
muotoja, vaihtoehtoja, lisätään. Aikaisemminhan
meillä on ollut nimenomaan eläkevakuutuskäytäntö,
ja nyt tämän käytännön rinnalle
tulee näitä säästämismuotoja.
Minusta tässä mielessä tämä on
todellakin hyvä asia.
Mutta tässä omassa puheenvuorossani kiinnitän
huomiota enemmän tämmöiseen periaatteelliseen
näkökulmaan, joka liittyy tähän
käytäntöön. Elikkä tässähän
on perusajatuksena se, että nämä säästövarat
tulevat nostettavaksi tietyn ikäperusteen pohjalta, ja
nyt kohderyhmänä ovat henkilöt, jotka
edustavat jossakin vaiheessa eläkkeelle siirtyvää kansalaista.
Käytännössä tämä nostoikäraja
ajoittuu siihen vaiheeseen, kun tavallaan jätetään
työelämä, siirrytään
eläkevaiheeseen.
Kun ajatellaan nyt tätä edessä olevaa
aikaa, me joudumme arvioimaan tätä verotuksen
neutraliteettiperiaatetta monestakin suunnasta. Tässä mielessähän
Hetemäen työryhmä on se, joka arvioi
nyt näitä lähitulevaisuuden verotuskäytäntöjä.
Haluan tämän lakiesityksen käsittelyn
yhteydessä nostaa esille nimenomaan sen vaihtoehtoisen
ajatuksen, voitaisiinko tämmöistä ikärajoihin
perustuvaa käytäntöä soveltaa
myös nuoriin ihmisiin. Miksi erityisesti nuoriin? Jos ajatellaan sitä,
että tämä talouden syvä murros,
joka on osittain käsillä ja erityisesti edessä,
haastaa nimenomaan nuoria ihmisiä ei vain etsimään
työtä toisen palveluksesta vaan yhä useammin
miettimään itsensä työllistämisen
ja yrityksen perustamisen vaihtoehtoa. Ongelmana monta kertaa nuorella
on nimenomaan se, että ei ole käytettävissä omaa
pääomaa, jolla päästäisiin
liikkeelle.
Kaiken kaikkiaan tämmöinen omapääomarahoitteinen
rahoitustarjonta on erittäin niukkaa meillä Suomessa.
Jos me löytäisimme tätä rahoituskäytäntöä jollakin
tavalla mukailevan menettelytavan, jossa nuori ihminen mennessään
työelämään voisi verokannusteiden
avulla tallettaa osan siitä verotettavasta työtulostaan
perusajatuksella, että tämä olisi aikaan
sidottu säästämismuoto, säästötili,
ja kun hän perustaa yrityksen, niin tämä säästetty
pääomaosuus tulisi omapääomaehtoisena
rahana tämän nuoren käytettäväksi.
Minä haluan tämän vaihtoehdon, jonka
olen tässä vuosien saatossa muutamassa yhteydessä nostanut
esille, ottaa nimenomaan tämän lakiesityksen käsittelyn
yhteydessä esille juuri sen vuoksi, että vaikka
sanoin aluksi, että tähän on tietyt perusteet
ja olen tukemassa tätä hallituksen esitystä,
niin kyllä kuitenkin suurempi yhteiskunnallinen ongelma
on se, millä tavalla me aktivoimme nuoria ihmisiä merkittäviin
haasteisiin, kuin se, miten me saamme ikääntyvät
suomalaiset siirrettyä eläkkeelle.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Ainoa syy, minkä takia tämä laki
voidaan hyväksyä, on se, mitä edustaja
Karjula alussa totesi kilpailuneutraliteetista. Tänä päivänä on
mahdollista ottaa näitä eläkevakuutuksia,
ja nyt tulee sen rinnalle muita pitkäaikaissäästämisiä.
Mutta kun olen seurannut tätä kehitystä,
niin kyllä monta kertaa olen ihmetellyt, miten on mahdollista,
että on säädetty sellainen laki, mikä meillä oli
vielä kymmenen vuotta sitten: esimerkiksi hyvätuloinen
otti eläkevakuutuksen tulottoman puolison hyväksi
ja sai vähentää kaikki vakuutusmaksut
ansiotulosta, 60 prosenttia vakuutusmaksusta vähennettiin,
ja sitten aikanaan, kun eläke maksetaan, se maksetaan tulottomalle
puolisolle, jonka veroprosentti on alhainen. No, onneksi tämä muutettiin
joitakin vuosia sitten niin, että nyt se on vähennyskelpoinen
pääomatulosta. Ja kun ed. Skinnari kysyi, mitä jos
ei ole pääomatuloja, no, silloin se tehdään
alijäämähyvityksenä ansiotuloista.
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä tarkoittaa
sitä, että tässä on yksi voittaja
ja se on vakuutusyhtiöt ja pankit (Ed. Erkki Virtanen:
Juuri näin!) ja muut häviävät.
Muut häviävät. Minkä takia?
Jos sijoittaa 50 euroa tai 100 euroa kuukaudessa, niin uskooko joku,
että jos siitä voittoa tulee, se tulisi kokonaan
sille säästäjälle? Eipä tietenkään.
Jos tulee tappiota, kenelle se tappio kuuluu? Joo, se kuuluu kokonaisuudessaan
sille säästäjälle.
Minä en lainkaan pidä tästä laista.
Mutta niin kuin tuossa alussa sanoin, kilpailuneutraliteetin takia
minusta on oikein kuitenkin, että tämä hyväksytään.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Meillähän on toimiva pitkäaikaissäästämislainsäädäntö,
ja se on lakisääteinen työeläkevakuutus. 22
prosenttia palkasta menee siihen joka ainoa kuukausi, ja työntekijä maksaa
itse noin 5 prosenttia, työnantaja 17 prosenttia. Jos tämä toimisi
todella sillä tavoin, että ei olisi niin pieniä työeläkkeitä,
ei olisi pätkätöitä, ei sairastumista, työttömyyttä tai
jotain muuta vastaavaa tai sitten indeksi olisi sellainen, että se
vastaisi sitä, mitä siihen on säästetty,
niin ei olisi tällaista tarvetta siihen, mitä nyt
ollaan tekemässä; pitäisi olla toinen
järjestelmä, joka jonkun pitää myös
maksaa, jotta tämä toinen järjestelmä olisi
sitten jollain tavoin edes toimiva.
Tässä tuotiin esille — edustaja Karjula,
joka poistui, toi — että eläkeläiset
ovat hyvillään, kun tulee uusia sijoitusmuotoja.
En minä ainakaan ole hirveästi tavannut eläkeläisiä,
joilla on niin paljon rahaa, että he vaan miettivät
sitä, mihinkähän sitä nyt voisi
vielä sijoitella. Jäin kyllä täällä salissa
kaipaamaan — täällä nyt ei keskustalaisia enää olekaan — tätä robinhoodia,
joka viime viikonvaihteessa esiintyi ja sanoi, että nyt
pitää rikkailta ottaa ja antaa köyhille.
Missä on tämä alkiolainen ... (Ed. Kallis:
Tässä otetaan kyllä rikkailta, rikkaita
huijataan!) — Sekin voi olla kyllä niin, että tämä onkin
tällainen erikoinen robinhood, jota ei ole vielä nähtykään. — Joka
tapauksessa lähtökohdanhan pitäisi olla
se, että myös näiden pienten työeläkeläisten
asema tulisi hoidetuksi. Tällä lainsäädännöllä se
ei tule.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä keskustan
viime viikonvaihteessa esiintynyt robinhood tässä ed.
Rantakankaan puheenvuorossa oli muuttunut Nottinghamin paksuksi
seriffiksi, joka köyhiä ennen muinoin piiskasi
ja kuritti. Jos nyt kirkkain otsin väitetään, että 1 000
euron eläkesäästöistä ja
100 000 euron eläkesäästöistä hyöty
on sama, kun prosentti on sama, niin joku ymmärrys pettää pahemman kerran.
Toivottavasti tämä nyt ei ole sitä keskustan
uutta politiikkaa, jolla kokoomusta pannaan kuriin.
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
oikein hyviä puheenvuoroja, esimerkiksi ed. Kallis tässä aiemmin — yhdyn
niihin lämpimästi — tästä lainsäädännöstä.
Se, mikä minua tässä erityisesti huolestuttaa,
on suomalaisen työeläkejärjestelmän
asema. Se ei ole tietenkään välittömästi uhattuna,
koska sitä ei olla nyt purkamassa. Tähän
tuodaan vaan nyt tämmöinen parempi mahdollisuus
niille, joilla on varaa hankkia parempia eläkkeitä.
Sitä ei tuoda kaikille, koska kaikilla ei tietenkään
ole tähän varaa. Mutta ongelma on siinä,
että vaikka me yhteisesti ilmoitamme puolustavamme ja kannattavamme
suomalaista työeläkejärjestelmää,
joka on hyvä järjestelmä niine heikkouksineenkin,
jotka siellä on ja jotka pitäisi korjata taitetusta
indeksistä lähtien, niin kun me tuomme koko ajan
ikään kuin tämmöisiä kilpailevia
elementtejä tähän rinnalle, niin pikkuhiljaa ne
nakertavat myöskin sitä luottamuksen pohjaa, joka
suomalaisella työeläkejärjestelmällä on, joka
on sille ominaista ja joka on turvannut muun muassa sen, että se
ei ole joutunut EU:n vakuutusdirektiivin piiriin vaan se on saatu
pidettyä siitä erillään. Mutta
kehitys kehittyy, ja pelkään pahoin, että tällä tiellä ei
hyvää seuraa suomalaiselle työeläkejärjestelmälle
eikä muullekaan lakisääteiselle julkiselle
järjestelmälle, siitä ei hyvää seuraa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En minä pelkää,
että valtion talous tästä kärsisi. Se,
mitä nyt saadaan vähentää, kyllä tulee
aikanaan takaisin korkoineen silloin, kun tämä vakuutuksen
ottaja tai pitkäaikaissäästäjä alkaa nostaa
niitä rahoja. Kyllä se suurin hyötyjä joka tapauksessa
on juuri nämä pankit ja vakuutusyhtiöt.
Ja kun olen jonkin verran katsonut, ketkä tänä päivänä sijoittavat
vapaaehtoisvakuutuksiin, niin kyseessä on aika usein nainen,
keskituloinen tai pientuloinen nainen. Minä tiedän
tästä talosta yhden henkilön, joka joka
kuukausi panee 50 euroa vakuutukseen, ja keskusteluissa hänen
kanssaan olen kyllä huomannut, että hän
on jonkin verran pettynyt, että tämmöiseen
on mennyt. Mutta niitä tehokkaita myyjiä on niin
paljon ja annetaan ehkä vähän liian suuria
lupauksia. Luulen että kun tämä laki
tulee voimaan, niin alkaa kyllä valtava markkinointi, ja
siihen ikävä kyllä monet lankeavat.
Yleiskeskustelu päättyi.