Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomen rahoituslaitokset ovat kestäneet
tyydyttävästi kansainvälisen finanssikriisin
vaikutukset. Pörssissä tilanne on tasoittunut,
mutta vaikka ollaan hiljaa taantumasta nousemassa, finanssikriisin
vaikutukset pankkeihin voimistuvat.
Pankkien asiakkaiden rahanhoitovaikeudet kasvavat, kun työttömyys
nousee ja yritysten konkurssit lisääntyvät.
Asiasta on moneen otteeseen varoitettu pankkeja jo ennen taantumaa. Kun
kotitalouksien ottamat lainat ylittävät niiden
saamat tulot, on vaikeuksia aina odotettavissa. Pankit ovat myöntäneet
lainaa kotitalouksille, joiden tuloista yli 60 prosenttia, jopa
80 prosenttia, menee lainojen lyhennyksiin. On selvä, että näissä tapauksissa
ongelmat kasvavat välittömästi, kun joku
kotitaloudesta joutuu työttömäksi tai
sairaaksi. Pankkiasiakkaiden velanhoito-ongelmat ovat olleet kasvussa,
mutta ne ovat toistaiseksi pysyneet suhteellisen pieninä.
Vallitseva matala korkotaso on helpottanut lainojen hoitoa. Kotitalouksilla
on yrityksiä enemmän luottoja hoitamatta, mutta
arvon alentumistappioita pankit ovat kirjanneet yritysluotoista
suhteellisesti enemmän kuin kotitalousluotoista.
Kevennetyn rahapolitiikan ja voimakkaan julkisen tuen avulla
korot ovat painuneet alas. Korot eivät kuitenkaan kerro
pankkien rahoitustoiminnan tehokkuudesta. Pieni korko voi heijastaa pankkien
runsasta likviditeettiä seurauksena rahapolitiikasta, talletusrahoituksen
kasvusta ja vähentyneestä antolainauksesta. Rahoitusmarkkinoiden
vakautuessa ja kasvun alkaessa tulee vastaan kysymys rahapolitiikan
kiristämisen ajoituksesta. Mitkä ovat rahapolitiikan
kiristämisen vaikutukset nousevassa taloudessa? Siinäpä kysymys.
Arvoisa puhemies! Finanssivalvonnan toteuttaman stressitestin
mukaan pankkien ja vakuutusyhtiöiden vakavaraisuus kestää taantuman kahtena
seuraavana vuonna. Suomen finanssijärjestelmän
vakaus ei ole uhattuna, vaikka talouskehitys olisi ennustettua heikompaa
vuosina 2010 ja 2011. Pankkien kannattavuus kyllä heikkenee
ja liiketappioita tulee, mikä kaventaa vakavaraisuuspuskureita.
Finanssivalvonnan selvityksen mukaan finanssialan yritysten
palkitsemisperiaatteet ovat pääosin suositusten
mukaisia, eikä johdon palkitseminen kannusta ottamaan pankkien
kantokyvyn ylittäviä riskejä. Kansainväliset
suositukset ja palkitsemisen sääntely vaativat
finanssialan yrityksiä arvioimaan palkitsemiskäytäntöään. Mielestäni
tätä on syytä korostaa edelleen, kun keskustellaan
uusista pankkien valtiontakauksista.
Millä tavoin pitää suojautua tuleviin
pankkikriiseihin olettaen, että ne ovat luonteeltaan aikaisempaa
laajempia? Ne eivät välttämättä ole yksittäisten
pankkien ongelmia, vaan nekin ovat kansainvälisiä rahoituskriisejä,
jotka leviävät kulkutautina kaikkialle. Toinen
potentiaalinen kriisin aihe liittyy Kiinaan, jossa maan pankkijärjestelmä irtaantuu
vähitellen kommunistisesta valtiojohtoisuudesta kohti aitoa
markkinataloutta. Mitä seuraa siitä, kun Kiinan
pankit saavat toimia vapaasti maailmanmarkkinoilla? (Ed. Erkki Virtanen:
Ei hyvää ainakaan!) Mikä on hallituksen
rooli rahoitusmarkkinoiden ulkoisen sääntelyn
ja valvonnan sekä rahoituslaitosten sisäisen sääntelyn
valvonnan ja riskienhallinnan kehittämisessä?
Onko vaarana se, että ohitamme jälleen tämän
kriisin olankohautuksella emmekä ole valmistautuneita seuraavaan
kriisiin?
Arvoisa puhemies! Ongelma on iso, koska rahoitusmarkkinat ovat
nopealiikkeisiä ja innovatiivisia. Sääntely
taas on hidasta ja yleensä jälkikäteen
reagointia. Pankkien sääntelyn ja valvonnan kehittämiseen
ei voida suhtautua siten, että tarvitaan iso kriisi, ennen
kuin poliittiset päättäjät kehittävät
toimenpiteet uuden ongelman ratkaisemiseksi.
Puheenvuoroni tarkoituksena oli tuoda ilmi se, että valtiontakauksissa
eduskunnan pitäisi päästä keskustelemaan
niistä toimintamalleista, joilla tuleva finanssikriisi
estetään toteutumasta Suomessa ja kansainvälisesti.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell käytti jälleen
kerran, tekisi mieli sanoa, kokoomuksen edustajaksi varsin ansiokkaan
puheenvuoron. On kyllä syytä toivoa, että se,
mitä hän ikään kuin periaatteellisena
viestinä esitti, todella leviäisi tällaiseksi
yleiseksi käytännöksi. Kun minusta näyttää siltä,
että nyt koetun tai parhaillaan kokemamme kriisin, joka
siis alkoi amerikkalaisena pankkikriisinä, seuraukset ovat
olleet niin dramaattisia ja tulevat koettelemaan niin isoa osaa
etenkin kaikkein heikoimmassa asemassa olevista ihmisistä,
että kaikki mahdollinen tulevien kriisien estämiseksi
on tehtävä. Hyvä esimerkki on nyt tämä Kiinan
pankkijärjestelmä. Jos ja kun pelkästään
USA:n velka kiinalaiselle rahoitusjärjestelmälle
lankeaa USA:n maksettavaksi, niin jo siitä seuraa sellainen
kriisi, että tämä saattaa olla vielä leikkiä sen
rinnalla, ja siihenkin olisi hyvä varautua.
Keskustelu päättyi.