5) Hallituksen esitys laeiksi avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Janina Andersson /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies, ärade talman! Ei ole hirveän
usein sellainen tilanne, että sähköpostiin
tulee useampi avunpyyntö ja sellainen hätähuuto, että kai
se laki on jo voimassa, kai tämä auttaa jo minua,
mutta tämä on juuri sellainen esitys, josta on
tullut useampi erittäin surullinen tarina. Useimmin on
ollut kyseessä nainen, joka on ollut kotona, avoliitossa,
ja heillä on ollut yhteinen lapsi, ja hän on hoitanut
lasta. Sitten hän on ehkä tehnyt vähän
töitäkin, ja kaikki hänen rahansa ovat
menneet arjen pyörittämiseen, kun taas asunto
on hankittu miehen nimiin, auto on hankittu miehen nimiin. Kun tulee
yhtäkkiä avoliitossa ero, niin tämä nainen
jää ihan ilman yhtään mitään.
Ne ovat aika traagisia tarinoita.
Ärade talman! Det här är en sak
som är ganska konkret i många människors
vardagsliv, när livet inte går som man har planerat.
När det händer någonting som man inte
har tänkt på. Man har litat på att kärleken
håller och bär, och då räknar man
inte i euro och man funderar inte "hur går det om vi någon
gång skiljer oss, om vi inte ens har varit gifta".
Elikkä esityksessä on kyse avopuolisoiden
yhteistalouden purkamisesta annettavasta sääntelystä,
jota sovelletaan avoliiton päättyessä.
Tavoitteena on edistää avoliiton aikana karttuneen omaisuuden
jakoa oikeudenmukaisesti sekä tarjota oikeussuojakeinoja,
jos avopuolisot eivät pysty sopimaan asioista.
Kyse on periaatteellisesti merkittävästä esityksestä.
Lainsäädäntöön otettaisiin
ensi kertaa siviilioikeudellisia erityissäädöksiä avoliitosta. Avopuolisoiden
välisiä suhteita ei kuitenkaan säännellä aviopuolisoiden
tapaan kattavasti, sillä sääntely keskittyy
varallisuusoikeudellisiin kysymyksiin.
Avopuolison oikeudellinen asema on nykyisin aviopuolisoa merkittävästi
heikompi. Nyt esitetty lainsäädäntö ei
kuitenkaan merkitse sitä, että avopuoliso saisi
aviopuolison vahvat oikeudet. Avopuolisolle ei myönnetä esimerkiksi
avio-oikeutta tai siihen rinnastettavaa oikeutta eikä perintöoikeutta.
Jatkossakin säilyy varallisuusoikeudellisesti merkittävä ero
siinä, onko kyse avoliitosta vai avioliitosta.
Miten esitys sitten parantaa avopuolisoita koskevaa oikeustilaa?
Esitetyllä lainsäädännöllä voidaan
kuitenkin selkeyttää avopuolisoita koskevaa oikeustilaa,
joka on nykyisin pitkälti kirjoittamattomien yleisten siviilioikeudellisten
periaatteiden ja oikeuskäytännön varassa.
Niin ikään voidaan parantaa heikomman osapuolen suojaa.
Lakivaliokunta kannattaakin erityissäännösten
antamista. Lainsäätäjänkin on
tärkeää ottaa huomioon, että avoliitto
on nykyisin yleinen parisuhteen muoto, ja useassa avoliittoperheessä on
myös lapsi tai lapsia.
Kumpikin avopuoliso pitäisi jatkossakin nykyiseen tapaan
oman omaisuutensa niin avoliiton aikana kuin sen jälkeenkin.
Avopuolisolla olisi kuitenkin oikeus hyvitykseen, jos hän
on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut
toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään
tämän omaisuutta siten, että yhteistalouden
purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman
edun saamiseen toisen kustannuksella.
Jos avopuolisot eivät avoliiton päättyessä pääse
sopimukseen omaisuuteen liittyvistä kysymyksistä,
erimielisyyden ratkaisemiseksi olisi mahdollista hakea pesänjakajan
määräämistä. Tämä on
erittäin konkreettinen ja tärkeä asia,
että päästään vähemmällä vaivalla
ja saadaan homma hoidettua, kun on pesänjakaja.
Uudet säännökset koskevat avopareja,
jotka ovat eläneet yhteistaloudessa vähintään
viisi vuotta tai joilla on tai on ollut yhteinen tai yhteisessä huollossa
oleva lapsi. Säännökset soveltuvat niin
samaa kuin eri sukupuolta oleviin avopareihin.
Avoliiton alkamiselle tai sen päättymiselle
ei tule rekisteröintiä tai muuta muotovaatimusta. Jos
avoliiton kestosta tulee erimielisyyttä, on avoliittoon
vetoavan voitava näyttää toteen, että avoliitto
on kestänyt vähintään viisi
vuotta. Ei kuitenkaan ole oletettavaa, että näyttökysymyksistä syntyisi
käytännössä kovin suuria tulkintaongelmia.
Ensisijaisesti voidaan nojautua väestökirjamerkintöihin
osapuolten asumisolosuhteista.
Ihan loppusuoralla meille tuli tämmöinen pieni
muutos, joka koskee kihlakumppania. Lakivaliokunta ei puolla esitykseen
sisältyvää ehdotusta siitä,
että perinnönjättäjän
kihlakumppani poistetaan perintökaaressa säädetyn
harkinnanvaraisen avustuksen saajien piiristä vanhentuneena.
Valiokunta pitää voimassa olevan oikeustilan säilyttämistä tältä osin
perusteltuna, koska kihlakumppanin aseman turvaaminen voi yksittäistapauksessa
olla jatkossakin perusteltua ja kohtuullista. Voimassa olevan oikeustilan
säilyttämiselle on myös periaatteellisia
syitä.
Tästä huolimatta tästä löytyy
myös hylkyesitys, josta varmaan kuulemme myöhemmin
tässä salissa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta keskittyy
avoliiton päättymisen varallisuusoikeudellisiin
kysymyksiin, ja hyvä niin. Mihinkään
muuhun kannanottoon tällä ei ole tarkoituskaan
ohjata.
Avoliitto on parisuhteen muotona erittäin yleinen.
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2009 avoliittojen määrä oli
yli 310 000, eli viidennes suomalaisista perheistä elää avoliitonomaisessa suhteessa.
Näistä noin 130 000 perheessä on
lapsia. Itse olin pitkään sitä mieltä,
että tämä laki olisi tullut rajata koskemaan
vain niitä avosuhteita, joissa on yhteisiä lapsia.
Muutoksella turvataan avoerotilanteessa lasten asema.
Tämä lakiesitys ei koske sitä omaisuutta,
jonka avopuolisot ovat hankkineet ennen avoliiton alkua. Avopuolisot
säilyttävät sen oman omaisuutensa erotilanteessa.
Ei maailma ole tullut aiemminkaan valmiiksi yhden lain valmistelulla,
eikä se tule nytkään valmiiksi. Tässä valiokuntakäsittelyn
aikana ilmeni monia epäkohtia tämänkin
lain suhteen, ja yksi niistä — jos nostan nyt
yhden niistä esille — on tuo viiden vuoden määräaika
avosuhteessa elämisessä, jotta tämän
lain pariin voisi sitten erotilanteessa tulla ja viitata niihin
oikeuksiinsa.
Tässä on ensinnäkin tekeillä jälleen
takautuvaa lainsäädäntöä,
joka ei ole mitään hyvää lainsäädäntöperiaatetta.
Ne ihmiset, jotka ovat viisi vuotta sitten avosuhteeseen alkaneet
tai päätyneet, eivät ole voineet tietää,
että viiden vuoden päästä eduskunta
säätää lain, joka sitten säätelee takautuvasti
heidän suhdettaan ja varallisuusoikeudellisia kysymyksiä.
Sitten epäkohta, epätarkkuus, on se, että avoliiton
alkamiselle tai päättymiselle ei esitetä rekisteröintiä eikä mitään
muutakaan muotovaatimusta. Valiokuntakäsittelyssä oli
esillä — ja itsekin toin sen esille — se,
että miksi ei tukeuduta esimerkiksi väestörekisterimerkintään.
Muuttoilmoitus on selkeä ilmaisu siitä, että on
muutettu samaan asuntoon, ja siitä voidaan lähteä laskemaan
tuota viiden vuoden määräaikaa, ja tämän tulisi
olla edellytyksenä tämän lain hyväksymiselle.
Tähän ei kuitenkaan tuossa valiokuntakäsittelyssä päädytty,
vaan päädyttiin siihen todisteluun, että käytetään
sitten niitä ystäviä ja omaisia ja tuttavia
siihen todisteluun, ja se ei siinä avoerotilanteessakaan
ole mikään hyvä ratkaisu.
Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen siitä,
että valiokuntakäsittelyssä tuo kihlaus
säilytettiin ja kihlaparien oikeus, niin että silloin
kun kihlapuoliso kuolee, perintökaaren oikeudet sitten
kihlaparille tuovat sitä turvaa, minkä oli tarkoitus myös
sitten sen yhteisen elämänkulun varrella toteutua.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa
avopuolison oikeuksia erotilanteessa avoliiton aikana kertynyttä omaisuutta
jaettaessa sekä tarjota oikeussuojakeinoja niitä tilanteita
varten, joissa avopuolisot eivät pääse
yhteisymmärrykseen omaisuuden jaosta. Kyseessä on
siis merkittävä esitys. Esitys selkeyttää nykyisiä käytäntöjä,
jotka ovat pitkälti kirjoittamattomien säännösten varassa.
Eräiden huoli siitä, että avopuolisoiden välisiä suhteita
säänneltäisiin tämän
jälkeen samalla tavoin kuin avioliitossa olevien, on mielestäni
aivan turha. Avoliitossa eläminen on edelleen riski, sillä avoliiton
päättyessä omaisuuden omistussuhteet
muodostuvat ratkaiseviksi. Jatkossakin lähtökohtana
on, että kumpikin avopuoliso pitää siis
avoliiton aikana ja sen jälkeenkin omaisuutensa.
Avoliitto on usein parisuhteen osapuolten harkittu ratkaisu.
Tästä johtuen avopuolisolle ei esitetä aviopuolison
vahvoja oikeuksia, kuten avio-oikeutta tai siihen rinnastettavaa
oikeutta, perintöoikeutta eikä oikeutta hallita
jäämistöä jakamattomana hallussaan
toisen puolison kuoleman jälkeen. Uudistuksen toteuttamisen
jälkeenkin avioliitto tarjoaa parhaimman ja kattavimman suojan
avioeron tai toisen puolison kuoleman varalta.
On kuitenkin hyvä muistaa, että avopuolisot voivat
edelleen yksityiskohtaisin sopimuksin järjestää omaisuutta
koskevat kysymykset avoliiton päättymisen varalta
uuden lainsäädännön voimaantulosta
riippumatta. Hallituksen esityksessä esitetään,
että kihlakumppani poistetaan säännöksen
soveltamisalasta vanhentuneena. Lakivaliokunta kuitenkin toteaa,
että edelleenkin on pareja, jotka seurustelevat perinteiseen
tapaan, kihlautuvat ja muuttavat asumaan yhteen. Olen itse käynyt
tämän perinteisen tien ja jollain tavalla vieroksun
sitä, että olisi pitänyt tästä vanhasta luopua.
Kihlaus on osoitus siitä, että parisuhteen
osapuolten tarkoituksena on ollut solmia avioliitto, joka olisi
suojannut eloon jääneen osapuolen asemaa nyt esitettyä avustusta
merkittävästi vahvemmin. Varsin usein ollaan tilanteessa,
että yhteistä omaisuutta on hankittu yhteistä tulevaisuutta
silmälläpitäen. Tällöin
on oikein, että perittävän kihlakumppani
säilytetään avustuksen saajien joukossa
voimassa olevan lain mukaisesti. Koska avustus on harkinnanvarainen,
kihlakumppanin on avopuolison tavoin kyettävä joka tapauksessa
näyttämään, että hänen
toimeentulonsa on heikentynyt perittävän kuoleman
vuoksi ja avustus on tarpeen hänen toimeentulonsa turvaamiseksi.
Haluan muistuttaa, että tässä perimmillään
ollaan parantamassa heikommassa asemassa olevan kumppanin asemaa.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Laki avoliittojen yhteistalouden purkamisen
pelisäännöistä ei vastaa omaa
elämänkatsomustani. Tämä laki
astuu liikaa yksityiselämän varpaille. Herääkin
kysymys siitä, pitääkö yhteiskunnan
tulla holhoamaan ja ratkomaan pariskuntien keskinäisiä riitoja
yhä ensisijaisemmin. Parisuhdemuodot ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita
ja ratkaisuja. Voimme elää sinkkuina, avoliitossa,
avioliitossa, rekisteröidyssä parisuhteessa. Nämä ovat
jokaisen henkilökohtaisia valintoja. Tiedämme
myös, mitä nämä valinnat parisuhdemuodoista
tarkoittavat oikeusasioissa ja rajoituksessa parisuhdemuodon valintojen
suhteen. Ne mahdollistavat siis erilaisia oikeuksia ja rajoituksia.
Omasta mielestäni niitä ei ole nyt tarpeen muuttaa.
Avioliitto ja rekisteröity parisuhde ovat lainsäädännöllä vahvistettuja
instituutioita. Avoliiton määrittelemisessä meillä valiokunnassa
oli monenlaista tuulta, mutta tämän lain kirjauksissa jatkossa
olisi kolmen tyyppisiä avoliittoja. Osaan avoliitoista
sovellettaisiin yhteistalouden purkamista koskevaa lainsäädäntöä.
Osaan avopareista lakia ei sovellettaisi, koska he eivät
täytä lain asettamia avopuolison edellytyksiä,
joita siihen on kirjattu. Kolmannen kategorian muodostaisivat avoparit,
joihin lainsäädäntöä ei
sovelleta, koska he ovat ilmoittaneet jättäytyvänsä sääntelyn
ulkopuolelle. Hallituksen esityksen perustelujen mukaan tarkoitus
on selkeyttää ja parantaa avopuolisoiden asemaa
avoliiton purkautumisen yhteydessä. Näin monimutkainen
järjestelmä ei selkeyttäisi oikeustilaa,
vaan ennemminkin saisi aikaan epätietoisuutta ihmisten
välisistä taloudellisista suhteista ja asemasta.
Arvoisa puhemies! Avoliitto on parien oma valinta. Avoliitto
on myös hyvin yleinen parisuhdemuoto. 21 prosenttia perheistä perustui
avoliittoon vuonna 2009. Lähes 40 prosentissa avoliittoperheistä on
lapsi tai lapsia. Siitä huolimatta avoliittojen purkautumiseen
liittyviä riita-asioita on vähäisessä määrin
käsitelty tuomioistuimissa. Hallituksen esityksen mukaan
Helsingin hovioikeuteen on päätynyt vuodesta 1986
maaliskuuhun 1998 vain 73 avopuolisoiden keskinäistä riita-asiaa.
Tämä siis osoittaa, että varallisuusoikeudelliset
epäselvyydet ovat harvinaisia. Avoliittoa koskevia varallisuusoikeudellisia
kysymyksiä ratkaistaan soveltamalla samoja yleisiä periaatteita
kuin toisilleen vieraiden henkilöiden varallisuussuhteisiin.
Ehdotuksen mukaan laki vahvistaisi jo nyt noudatettua oikeuskäytäntöä.
Suora lainaus meidän valiokunnan mietinnöstä kertoo
sen, että "avopuolisolla on - - nykyisin ilman
erityislainsäädännön tukeakin
oikeus saattaa tuomioistuimen ratkaistavaksi avopuolisoiden omaisuuden jakamista
koskeva erimielisyys. Niin ikään avopuolisolla
voi yleisten siviilioikeudellisten periaatteiden ja oikeuskäytännön
nojalla olla oikeus ns. perusteettoman edun palautukseen, jos hän
on työllään, varoja sijoittamalla tai
muutoin parantanut toisen osapuolen varallisuusasemaa ilman kohtuullista
vastiketta." Herää siis kysymys siitä,
miksi pitäisi säätää laki,
joka vahvistaa olemassa olevan oikeustilan.
Avoliitossa olevat ovat tietoisesti menneet parisuhteeseen,
joka ei ole samalla tavalla sitova kuin avioliitto. Avopuolisot
eivät välttämättä halua
niitä oikeusvaatimuksia, joita avioliiton solmimisen myötä syntyy.
Avioliittoon solmimista pidetään hyvästä syystä merkittävänä sitoumuksena.
Lainsäädännöllä ei
pidä luoda mielikuvaa, jonka mukaan avioliiton solmiminen
ei oikeudellisen suojan saamiseksi olisi tarpeen.
Valiokunnan kannanotossa on myös viittaus siihen, että avoliitossa
eläminen olisi todellinen riski varallisuus- ja perimisoikeuksien
kannalta. Jo nyt on hyvin yleinen se käytäntö avoliitossa elävien
parissa, että sovitaan erillisellä yhteisellä sopimuksella
siitä, miten eron tai kuolemantapauksen yhteydessä nämä varallisuudet
tulee sitten jakaa. Tämä on ollut hyvä käytäntö,
ja sitä tulee jatkaa.
Uusia säännöksiä sovellettaisiin
siis tuleviin avoliittoihin mutta myös taantuvasti niihin
avoliittoihin, jotka ovat alkaneet ennen lain voimaantuloa. Tämä takautuvuus
on minusta todella iso kysymysmerkki. Lain tiedottamiseen varmasti
täytyy laittaa sitten jonkun verran panoksia, siihen, miten
nykyisessä avoliitossa elävät tietävät,
miten laki heitä koskee.
Näillä perusteilla olen itse päätynyt
esittämään valiokunnassa tämän
lain hylkäämistä ja äänestänyt
sen hylkäämisen puolesta ja tulen myöskin
sen tekemään tässä isossa salissa.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vehkaperä tuossa monia
niitä asioita sanoikin, mitä myös itse
ajattelin nostaa esiin. Yksi asia on tämä, että kun
ehdotuksen mukaan laki vahvistaisi jo nyt noudatettavan oikeuskäytännön
ja näitä riita-asioita esimerkiksi hovioikeudessa
on ollut hyvin vähän, niin miksi siis pitäisi säätää laki,
joka kuitenkin tulee koskemaan noin viidesosaa kaikista perheistä.
Arvoisa herra puhemies! Joitakin asioita tästä mietinnöstä,
jotka herättivät ainakin minulla kysymyksiä.
Mietinnössä todetaan, että jos "avopuolisot
ovat ennen lain voimaantuloa tehneet sopimuksen omaisuuden jakamisesta
avoliiton päättymisen varalta, tällaiset
sopimukset ovat lain voimaantulon jälkeenkin päteviä.
Myös jatkossa avopuolisot voivat sopimuksin järjestää omaisuutta
koskevat kysymykset avoliiton päättymisen varalta
uuden lainsäädännön voimaantulosta
riippumatta." Avioliitossahan voidaan tehdä avioehto. Kysynkin,
minkälainen muotovaatimus vaaditaan avoehdon tekemiseen.
Sitten mietinnössä jatketaan ja kerrotaan
totuus: "Menettelyllisistä oikeuksista eli oikeudesta vaatia
omaisuuden erottelua tai pesänjakajan määräämistä,
joka suojaa heikompaa osapuolta, ei kuitenkaan voida sopimuksella
pätevästi luopua." Eli siis avopari ei voi sopia
käytännössä, että tämä laki
ei koske heitä. Näin olen itse ymmärtänyt.
Hyvä, jos tätä asiaa selvennetään.
Tästä on ainakin minulle tullut kysymyksiä avoliitossa
eläviltä kansalaisilta.
Sitten avoliiton alkamisesta ja päättymisestä ja
sen kiistämisestä. Mietinnössä todetaan:
"Kun näyttökysymykset niin suhteen laadusta kuin kestostakin
jäävät pitkälti oikeuskäytännön
varaan, valiokunta pitää tärkeänä,
että avopuolison ja avoliiton määritelmien
soveltamista ja toimivuutta käytännössä seurataan."
Tuleeko tässä sitten jatkossa tapahtumaan niin
kuin amerikkalaisissa elokuvissa, että tehdään
näitä koti-iskuja keskellä yötä tarkkailemaan,
onko se nyt todellinen avosuhde vai onko siellä vain kaverukset asumassa
keskenään vai mistä oikein on kyse. Voi
olla mielenkiintoiset ajat tulossa.
Sitten yksityiskohtaisissa perusteluissa laki avopuolisoiden
yhteistalouden purkamisesta 9 §:n 3 momentissa
puhutaan hyvityksen vaatimisesta. Siinä todetaan, että "jos
omaisuuden erottelua ei ole toimitettu, oikeus hyvitykseen raukeaa
kolmen vuoden kuluessa avopuolison kuolemasta tai siitä,
kun avopuolisot ovat muuttaneet pysyvästi erilleen". Olen
kyllä täsmälleen samaa mieltä kuin
valiokunta, että tämä kolme vuotta voi
olla yllättävän pitkä aika,
tuottaa yllätyksiä sille toiselle osapuolelle.
Eli jos tämä laki hyväksytään,
nimenomaisesti tätä kohtaa pitää ehdottomasti
myös seurata, että onko se varallisuussuhteiden
ennakoitavuuden kannalta liian pitkä, kuten mietinnössä todetaan.
Arvoisa herra puhemies! Toisin kuin ed. Andersson, minä olen
saanut sellaisia viestejä, miten voi elää avoliitossa,
jos ei halua tämän lain koskevan heitä.
Olen yrittänyt selittää, että minun
ymmärrykseni mukaan esimerkiksi velat, mikäli
ne eivät ole yhteisiä, kuuluvat vain henkilölle
itselleen. Niitä ei siis voida jakaa tai laittaa toisen
maksettavaksi. Silti olen vielä saanut sellaisia kommentteja,
että avopuolisoa pitää suojata tilanteessa,
jossa toinen sattuisi velkaantumaan ja toinen olisi niin sanottu
tavallinen tai muuten vaan vakavarainen ihminen. On kysytty, pitäisikö tällöinkin
toisen maksaa velkaantuneelle eron sattuessa. Tämä yksi
kysyjä on esimerkiksi sitä mieltä, että erot
lisääntyvät, jos tietyn määräajan
jälkeen on maksuvelvollinen toiselle.
On kysytty myös omaisuuden erottelusta. Esimerkiksi
jos tehdään jokin isompi hankinta sinne kotiin
yhdessä, harvoin kaupassa otetaan kahta kuittia ja maksetaan
molemmat oma puolisko, vaan toinen yleensä maksaa, ja siitä tulee
yksi kuitti korttimaksusta, ja toinen sitten maksaa jotakin muuta
tai siirtää rahaa maksajan tilille jälkikäteen.
Miten tässä tullaan todellisuudessa tämä omaisuuden
erottelu 6 §:n mukaan tekemään?
Oikeastaan suurin osa palautteesta on tullut siitä,
miten jatkossa kaksi ihmistä voi asua avoliitonomaisessa
suhteessa ilman velvoitteita. Itse ainakin olen ymmärtänyt,
että tämän lain mukaan ei mitenkään.
Velkaantumisesta vielä. Sellainenkin kysymys on mahdollinen
velkaantumista ja hyvitystä koskien, että jos
toinen osapuoli on esimerkiksi ollut työelämässä ja
toinen vaikkapa opiskellut sen viisi vuotta, niin voiko avoerossa
työelämässä ollut osapuoli — eli
teidän, jotka kannatatte tätä, näkemyksen
mukaan vahvempi osapuoli — vaatia sitä elatusta
takaisin, että toinen osapuoli on vähän
niin kuin hänen siivellään esimerkiksi sen
viisi tai kuusi vuotta elänyt. Tähänkin
olen jonkinlaisia vastauksia saanut, mutta ei ihan varmuutta niissä vastauksissa
ole ollut, voiko se toinen, teidän esityksenne mukaan vahvempi
osapuoli, vaatia omalta osaltaan hyvitystä tällaisissa tapauksissa
vai ei.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi vielä kysymys: Meneekö tämä asia
nyt vain entistä monimutkaisemmaksi? Olen samaa mieltä ed.
Vehkaperän kanssa, että ainakin tiedotustarve
kasvaa merkittävästi. Jo kouluopetuksessa pitää alkaa valistaa
nuorisoa siitä, että voit sitten olla käytännössä kolmessa
erilaisessa avoliitossa: joko tämän lain piirissä tai
sitten ei tämän lain piirissä, koska
ehdot eivät täyty, tai sitten avoliitossa, jossa
ehkä tämä laki on voimassa vielä kolme
vuotta sen jälkeen, kun olette eronneet.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on käsittelyssä hallituksen
esitys laeiksi avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta ja myös lakivaliokunnan
mietintö 23/2010 valtiopäivillä.
Olen oppinut tässä salissa puolustamaan hyvin
voimakkaasti hallituksen esityksiä ja hallitusta, ja tänäänkin
olen tehnyt sen hyvin voimakkaasti välikysymyskeskustelussa,
joka liittyi harmaaseen talouteen. Mutta nyt täytyy ihan
aluksi todeta se, että nyt on sellainen esitys, jossa asetun
osaltani poikkiteloin. Nimittäin tähän
mietintöön sisältyy vastalause ja sen
vastalauseen yksi allekirjoittaja olen minä ja sen muut
jäsenet ovat meidän keskustaryhmämme
valiokuntajäsenet. Haluan, arvoisa herra puhemies, esitellä tämän vastalauseen
sisällön pääpiirteittäin
tässä omassa puheenvuorossani.
Tällä esityksellä hallitus säätää lakia
rekisteröimättömien avoliittojen varallisuudesta.
Jatkossa olisi kolmen tyyppisiä avoliittoja, kuten ed.
Vehkaperä täällä jo aiemmin
totesi. Ensiksi, tämän esityksen mukaan jatkossa
olisi siis avoliittoja, joihin sovellettaisiin yhteistalouden purkamista
koskevaa lainsäädäntöä.
Toisena, osaan avopareista lakia ei sovellettaisi, koska he eivät täytä lain
asettamia avopuolison edellytyksiä. Kolmannen tyypin muodostavat
avoparit, joihin lainsäädäntöä ei
sovelleta, koska he ovat ilmoittaneet jättäytyvänsä sääntelyn
ulkopuolelle.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan tarkoitus on selkeyttää ja
parantaa avopuolisoiden asemaa avoliiton purkautuessa. Käsittääkseni
näin monimutkainen järjestelmä ei selkeyttäisi
oikeustilaa vaan ennemminkin saisi aikaan epätietoisuutta
ihmisten välisistä taloudellisista suhteista.
Voidaan todeta, että avoliitto on melko yleinen parisuhdemuoto.
Tilastojen mukaan vuonna 2008 perheistä 21 prosenttia perustui
avoliittoon. Melko suuresta avoliittojen määrästä huolimatta
avoliittojen purkamiseen liittyviä riita-asioita on vähäisessä määrin
käsitelty tuomioistuimissa. Hallituksen esityksen mukaan
Helsingin hovioikeuteen päätyi vuodesta 1986 maaliskuuhun
1998, elikkä siis 12 vuoden aikana, vain 73 avopuolisoiden
keskinäistä riita-asiaa. Tämä siis
osoittaa, että varallisuusoikeudelliset epäselvyydet
ovat harvinaisia.
Arvoisa herra puhemies! Avoliittoa koskevia varallisuusoikeudellisia
kysymyksiä ratkaistaan soveltamalla samoja yleisiä periaatteita
kuin toisilleen vieraiden henkilöiden välisiin
varallisuussuhteisiin. Ehdotuksen mukaan laki vahvistaisi jo nyt
noudatettavan oikeuskäytännön. Avopuolisoilla
on jo ilman erityislainsäädäntöä oikeus saattaa
tuomioistuimen ratkaistavaksi omaisuuden jakamista koskeva erimielisyys.
Avopuolisolla voi yleisten siviilioikeudellisten periaatteiden ja
oikeuskäytännön nojalla olla oikeus niin sanottuun
perusteettoman edun palautukseen, jos hän on työllään,
varoja sijoittamalla tai muutoin parantanut toisen osapuolen varallisuusasemaa ilman
kohtuullista vastiketta. Herää kysymys, miksi
pitäisi säätää laki,
joka vahvistaa olemassa olevan oikeustilan.
Avoliitossa elävät ovat tietoisesti menneet
parisuhteeseen, joka ei ole samalla tavalla sitova kuin avioliitto.
Avopuolisot eivät halua niitä oikeusvaikutuksia,
joita avioliiton solmimisen myötä syntyy. Avioliiton
solmimista pidetään hyvästä syystä merkittävänä sitoutumisena. Lainsäädännöllä ei
pidä luoda mielikuvaa, jonka mukaan avioliiton solmiminen
ei oikeudellisen suojan saamiseksi olisi tarpeen.
Edellä olevan perusteella ehdotan, kuten ed. Mirja
Vehkaperäkin, että lakiehdotukset tullaan hylkäämään,
ja samalla myös kannatan tuota ed. Vehkaperän
tekemää esitystä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Puhemies! Hallituksen esityksessä pyrkimykset ovat
hyviä, kun avoliitossa eläneen heikomman osapuolen turvaa
eron varalta halutaan vahvistaa. Nykyisin monet avioliitossa elävät
pariskunnatkaan eivät tiedä, mitkä ovat
seuraamukset, jos he joutuvat avioerotilanteeseen ja omaisuuden
jako tulee ajankohtaiseksi. Jos nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta hyväksytään,
tulee se aiheuttamaan hyvin paljon epätietoisuutta avoparien
keskuudessa, joten jos eduskunnan enemmistö asettuu muutoksen
taakse, tulee siitä riittävän selkeästi kansalaisille
myös tiedottaa.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan esitystä lämpimästi,
johtuen ehkä siitä, että on omakohtainen
kokemus työelämässä perheestä,
jossa perheen avopuolisoisä kuoli yllättäen
vähän päälle kolmikymppisenä. Sitten
kun perheen asioita selviteltiin juridiikan ja kaikkien toimien
kannalta, kun tapauksessa oli vielä syntymätön
lapsikin, niin sillä hetkellä mietin monta kertaa,
että voi kunpa olisi lainsäädäntö,
joka turvaisi jollakin tavalla niin äidin kuin lastenkin
aseman, koska ei ole aina niin itsestään selvää,
että se eloon jäänyt avopuoliso saa tukea sieltä menehtyneen
puolison puolelta tai asiat pystytään sukulaisten
kesken sopimaan asianmukaisesti.
Nämä asiat eivät koskaan ole helppoja
ja yksinkertaisia, mutta näkisin kuitenkin, että tämänkin
lainsäädännön taustalla on hyvä tahto
muodostaa sellainen oikeusperusta, jonka pohjalle voidaan rakentaa
myös pitkien avoliittojen kysymyksiä, niin oikeudellisia
kuin inhimillisiäkin kysymyksiä. Se, minkä edustajakollega
Ruohonen-Lerner nosti esille asioiden tiedottamisesta ja tiettäväksi
tekemisestä, on tietysti niin eduskunnan kuin ministeriönkin
tehtävä, ja uskon, että siihen asiaan
kyetään vaikuttamaan niin, että kansalaiset
tietävät, mistä on kysymys ja mihin se
velvoittaa ja minkälaisia sopimuksia pariskunnat pystyvät
keskenään tekemään.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä välikysymyskeskustelussa
käytiin henkistä miekkailua ministerin ja ed.
Rajamäen välillä luetun ymmärtämisen
vaikeuksista. Nyt, arvoisa puhemies, minulla on sellainen sisäinen
fiilis, että minulla on nyt yleisiä ymmärtämisen
vaikeuksia.
Ajattelen kyllä sillä tavalla, että Suomi
on siitä erikoinen ja hyvä maa, että täällä jokainen
kansalainen voi itse valita oman elämäntapansa
ja suhteensa niin kuin hyväksi näkee, ja hyvä niin. Minusta
se on hyvä asia.
Mutta tähän avoliittokeskusteluun liittyy muutamia
käsitteellisiä ongelmia, jotka on ehkä syytä palauttaa
mieleen. Tämä niin sanottu avoliitto yleistyi
1970-luvulla, silloin kun tässä maassa vallitsi
sosialistinen hurmos. Se tarkoitti sitä, että kaikki
perinteiset arvot ja porvarillinen elämä haluttiin
pistää romukoppaan. Avioliiton tilalle tässä rakenteessa
tuli vapaa suhde, jossa kaksi ihmistä asuu yhdessä,
ja he nimenomaan korostivat tässä suhteessa eläessään
sitä, että silloin ei haluta sitoutua, vaan halutaan
säilyttää henkilökohtainen vapaus
ja kuitenkin olla jonkinlaisessa yhteiselämässä.
Nyt sitten vuosien varrella tämä hurmos on unohtunut
ja me olemme omaksuneet kieleemme tällaisen sanan kuin
avoliitto. Kunpa se olisikin niin, niin tässä ei
olisi mitään ongelmaa. Mutta mitä voisin
vähän sarkastisesti sanoa, että Suomessa
ei ole yhtään pariskuntaa, joka elää avoliitossa.
Ei ole avoliittoa, on avosuhde.
Nyt me olemme merkillisessä tilanteessa, että me
haluamme tällaiseen suhteeseen järjestää samat
oikeudet ja velvollisuudet kuin avioliitossa. Minusta motiivi on
hyvä, minulla ei ole mitään sitä vastaan.
Mutta minä kysyn, miksi näin merkillisen sekava
ja hankala lainsäädännön viidakko,
miksi ei esimerkiksi niin, että se suhde rekisteröidään
avioliitoksi. Silloin nämä asiat ovat pois päiväjärjestyksestä.
Silloin syntyvät ne sopimukset ja velvollisuudet, jotka
tällaiseen suhteeseen syntyvät. Nytkin on tietysti
mahdollisuus testamenteilla hoitaa tämän niin
sanotun avoliiton sisällä asioita niin, että jos
jompikumpi kuolee, niin siinä ei jouduta ihan puille paljaille.
Tämä on eräällä tavalla
erikoinen, tällainen yhteiskuntamoraalin kysymys. En halua
nyt tätä kovin paljon paukutella, mutta sanon
kuitenkin. Minä tunnen vanhan virkani perusteella sellaisia perheitä,
jotka ovat olleet avioliitossa, ja kun ovat huomanneet, että silloin
kun toinen ottaa osoitteen poste restanteen, avosuhteeseen liittyy tiettyjä etuja,
joita voi käyttää hyväksi, ja
voi elää hiukan leveämpää elämää kuin
vastaavassa tilanteessa avioliitossa. Minusta se on merkillinen
tilanne. Miksi sellainen on mahdollista? Minä kysyn sitä ihan
siinä mielessä, että se tuntuu noin moraalisesti
ja juridisesti ongelmalliselta.
Tämän lakiesityksen taustalla tuntuu olevan sellainen
ajattelutapa, että jotenkin halutaan mahdollistaa valinta,
jossa on paljon oikeuksia mutta vähän velvollisuuksia,
ja sen päälle sitten sekava lainsäädäntö.
Puhemies! Minun mielestäni tässä on
eräässä mielessä kysymys parisuhteen
alueen harmaasta taloudesta.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Minulle on kyllä jäänyt
epäselväksi valiokuntatyöskentelyn aikana,
mitä keskusta nyt sitten oikein haluaa. Nämä puheenvuorot
osoittavat sen, että te hallitusohjelmassa kuitenkin olette
lähteneet siitä, että tällä puolella
tarvitaan sääntelyä, ja nyt sitten esitätte,
että näin ei kuitenkaan sopisi tehdä.
Minusta se avainkysymys on se, että kun meillä yhteiskunnassa
on erilaisia sääntelyn muotoja ja olemassa olevaa
oikeusperustaa, niin sitten kuitenkaan sitä ei pitäisikään
vahvistaa. Lakivaliokunnan saamien tietojen mukaan meillä on esimerkiksi
tuloverolaki, joka jo määrittelee, minkälaisissa
yhteiselämisen muodoissa voidaan elää avioliiton
ulkopuolella, jotka kuitenkin rinnastetaan selkeästi tällaisen
sääntelyn piiriin, jossa on tiukemmat ehdot kuin
millä tahansa joukkueella, joka joissakin yhteistaloudessa elelee.
Toinen laki, jossa mennään vielä kauemmaksi,
on kansaneläkelaki. Siinä on selkeästi
vielä laajempi käsitys siitä, mitä tarkoitetaan
tällaisella porukalla, joka yhdessä elelee. Siinä suhteessa minusta
on aika erikoinen kysymys se, minkä täällä jo
ed. Vehkaperä kysyi, että miksi siis pitäisi
ylipäänsäkään vahvistaa
jo olemassa olevaa oikeusperustaa. Minusta se erikoinen kysymys on
se, että miksi, kun me siis nyt tunnustamme, että on
olemassa sellaista oikeusperustaa, me emme sitä ole vahvistamassa.
Näin ollen, arvoisa puhemies, ihmettelen kyllä tätä keskustelua
ja sitä, että tämä oikeusperustan
vahvistaminen tuli yhtäkkiä omantunnon kysymykseksi.
Eli viime metreillä alkaa näyttää siltä,
että keskusta on lipeämässä hallitusriveistä juuri
sen takia, että tästä oikeusperustan
vahvistamisesta tuli yllättäen omantunnon kysymys.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Yhä useampi suomalainen elää avoliitossa.
Avoliitto on yhtä vahva tai yhtä heikko side kuin
avioliitto kahden ihmisen välillä. Molemmissa
tapauksissa rakkaus aina silloin tällöin on sokea,
ja molemmissa tapauksissa rakkaus saattaa päättyä eroon,
ja molemmissa tapauksissa se eroprosessi on yhtä traaginen.
Kuitenkaan tähän asti avoliittoa ja avioliittoa
ei ole kohdeltu yhdenvertaisesti lain edessä, ja täällä muun
muassa esitetty kanta siitä, että avoeroihin liittyvät
oikeustapaukset ovat kohtuullisen vähäisiä Suomessa,
ei kuitenkaan kerro siitä, etteikö tämän
tyyppisen lainsäädännön tarvetta
aidosti meillä olisi.
Siksi itse asiassa tervehdin ilolla tätä lainsäädäntöä ja
näen, että tämä on askel kohti
vielä yhdenvertaisempaa Suomea. Toki vielä toivon muun
muassa perintöoikeuden suhteen vielä selkeämmin
askelia, joissa tunnustetaan myös ei-lapsellisten avoparien
pitkän suhteen hedelmät.
Ihmettelen kuitenkin tätä keskustan kohtuullisen
tympeää avioliittomääritelmää.
Jos nämä puheenvuorot täällä määrittelevät
keskustan kantaa avioliittoon, niin avioliitto tuntuu olevan tunkkainen,
omistusoikeudet varmistava instituutio. Itselleni sattuneesta syystä ihan
tuoreena tapauksena, voin sanoa, avioliitto on ennen kaikkea kahden
ihmisen iloisen kumppanuuden julistus, ei sen julistus, kuka omistaa
kenen omaisuutta tulevaisuudessa.
Puhemies:
Haluttiinko tähän vastauspuheenvuoroja? Ymmärsinkö oikein,
että ed. Komin vastauspuheenvuoro jääkin
käyttämättä sitten? — Olkaa
hyvä.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pyysin tosiaan vastauspuheenvuoroa.
Kun kysyttiin, mitä mieltä keskusta on ja miksi
keskusta on lipeämässä, niin ei keskusta
ole lipeämässä mistään.
Muistaakseni hallitusohjelmassa kerrottiin, että tätä asiaa
aiotaan vain selvittää, ja ymmärtääkseni
ainakin iso osa keskustan eduskuntaryhmästä on
esittänyt erilaisia dubioita tämän asian
valmisteluvaiheessa. Tästä hallituksen esityksestä hallituksessa
sovittaessa muistini mukaan ministeri Lehtomäki oli tätä esitystä vastaan,
ja eduskuntaryhmä on siinä loppukäsittelyvaiheessa
hallituksessa ilmoittanut, että tämän
kohdalla tullaan äänestämään
omantunnon kysymyksenä, eli tässä ei
ole todellakaan kyse mistään hallituksen riveistä lipeämisestä.
Puhemies:
Puhujalistaan, seuraavana ed. Heinonen. Ilmoitan samalla, että P-painike
suljetaan. Tästä eteenpäin halukkaat
voivat pyytää puheenvuoron toimittamalla nimilapun
eduskunnan notaarille.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Itse suhtauduin tähän lakiesitykseen
hieman epäillen, kun esitys tänne saliin tuotiin
ja kävimme tästä silloin lähetekeskustelua.
Hieman jäin miettimään sitä,
minkä takia avioliiton ja avoliiton rajaa haluttaisiin
hämärtää taikka minkä takia
rekisteröity parisuhde, avioliitto, avoliitto, sinkkuus,
yksin eläminen, tavallaan näitä valintoja,
haluttaisiin laittaa samaan muottiin. Jäin sitä pohtimaan,
ja olen tässä keskustellut asiasta useammankin
ihmisen kanssa. Ymmärrän edelleen sen, että ihmisillä on
erittäin vahva tahto itse tehdä näitä valintoja,
minkälaisessa elämäntilanteessa he haluavat
missäkin vaiheessa elää.
Tässä lainsäädännössä on
muutama, minun mielestäni, haaste. Tuo avoliiton rekisteröinti
olisi jollain tavalla minun mielestäni pitänyt
hoitaa kuntoon. Tämä jättää hyvin
isoja kysymysmerkkejä siihen, mistä tuo avoliitto
on alkanut, miten se todistetaan, ja toisaalta jopa siihenkin, mikä täällä lähetekeskustelussa
silloin esille nousi, että tämä mahdollistaisi
kai jopa useamman ihmisen kanssa yhtä aikaa avoliitossa
elämisen tai sen, että on avioliitossa ja avoliitossa
yhtä aikaa. Mutta kaiken kaikkiaan olen kuitenkin sitä mieltä tämän
keskustelun ja pohdinnan jälkeen, jota olen tässä käynyt
tuon esityksen antamisen jälkeen, että on tärkeää vahvistaa
heikommassa asemassa olleen henkilön tilannetta silloin,
kun tullaan siihen tilanteeseen, että näitä ratkaisuja
ei ole tehty tuossa rakkauden huumassa. Sen takia olen valmis tätä esitystä nyt
kuitenkin tukemaan tasa-arvon ja oikeudenmukaisuudenkin näkökulmasta.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hieman tulee tälle
illalle lopuksi hämmennys siitä, mikä puolue
on oppositiossa. Mutta jos omaisuuden jako on omantunnon kysymys,
niin tietenkin ymmärrän siinä kohdin
keskustan näkemyksen. Itselleni tämä asia
on hyvin selkeä, ja tuen tässä kohtaa
hallituksen esitystä, sillä avoliitto on hyvin
käytetty muoto yhdessä elämiseen, ja
toivottavasti näin myös tuemme jatkossakin. En
ymmärrä myöskään näkökulmaa
siitä, että peruste lain kaatamiseksi on se, että nykyinen
oikeuskäytäntö on jo tätä ja
että tapauksia oikeudessa on näin vähän.
Eikö sen ennemminkin pitäisi olla niin päin,
että juuri näillä perusteilla on hyvä luoda
sitten tästä myöskin varsinainen laki?
Perusteet siihen, että muutettaisiin jotakin olennaista:
jos meillä jo tällä hetkellä erityisesti tuloverotuksessa
ja Kelan etuuksissa on avoliitto määritelty ja
se huomioidaan esimerkiksi ihmisen tuloissa ja etuuksien määrittelemisessä eri
tavoin kuin yksineläjällä, niin miksipä sitten
ei myöskin omaisuuden jakamisessa. Tässä kohtaa ei
ollenkaan ole tulossa samanlaista oikeutta kuin avioliitossa, vaan
erityistapauksissa, kun on kyseessä perusteeton hyöty
siitä omaisuudesta, joka on juuri hankittu yhdessä eläessä.
Ymmärtääkseni tässä on
mahdollisuus kiistatapauksissa mennä tämmöiseen
pesänjakajan määrittämiseen, jonka
kautta sitten tämä tilanne ratkaistaisiin. Sen
takia pelkoa siitä, että automaattisesti aina näissä tapauksissa
tulisi joku tilinselvittäjä tai parisuhteen tutkija
paikalle, ei ehkä minun mielestäni ole edes kohtuullista
sanoa tässä salissa.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
vähän siihen malliin, että avoliitto
olisi sellainen aktiivinen valinta, ei avioliitolle. Uskon, että usein
ihmisillä se ei ole semmoinen aktiivinen valinta, että "emme
halua avioliittoon, olemme nyt taatusti ainoastaan avoliitossa".
Aika usein vain ajaudutaan olemaan avoliitossa, eikä ole
niin aktiivista pohdintaa, että "emme halua avioliittoon".
Niille, jotka ovat näin aktiivisia ihmisiä,
että oikein pohtivat, että "tämä on
meidän valintamme", ei ole ollenkaan vaikeata tehdä yhteisiä sopimuksia
ja kirjoittaa niitä paperille ja tehdä kaikki
nämä asiat. Tämä laki on enemmänkin niille
ihmisille, jotka eivät ole niin valveutuneita ja aktiivisia,
jotka vasta sitten, kun tulee ongelma eteen, ymmärtävät,
että ohoh, kävipä hassusti. Heitä näköjään
ei ole meidän tuttavapiirissämme niin paljon kuin
niitä fiksumpia, jotka ottavat selvää asioista
etukäteen ja jotka kuitenkin varmaan ovat enemmän
meidän kaikkien tuttuja. Elikkä tässä on
ideana kyllä suojata niitä ihmisiä, joille
voi käydä hassusti ilman mitään
aktiivista omaa valintaa, sattuipa vain käymään
näin, ja sitten tulee, että "oi ei, tämä on
erittäin paha tilanne".
Kun tässä oli esillä ed. Komin puheenvuorossa,
voiko tästä kokonaan päästä irti,
niin ainoa, mistä ei voi ollenkaan päästää irti,
ovat aivan kohtuuttomuuksia, jos on aivan selvästi niin,
että toinen on tavallaan uhrautunut toisen puolesta, siitä ei
voi edes itse aktiivisesti pyytää pois. Voihan
ne rahat vaikka maksaa takaisin, jos näin haluaa myöhemmin,
ei kukaan sitä valvo, mutta idea on suojata, jos on aivan
kohtuuttomuuksia, ettei se vahvempi puoli voi painostaa toista mihinkään
sellaiseen. Mutta muuten kaksi aktiivista ihmistä voivat
selvästi tehdä sopimuksia, jos haluavat pitää asiansa
eri lailla kuin tässä laissa sanotaan.
Ihan vain tällaisena esimerkkinä vielä,
jos vaikkapa nainen omistaa tontin ja mies on erittäin
rakastunut ja hän sitten nikkaroi kaiket kesät kesämökkiä sen
naisen tontille, hän ajattelee, että se on heidän
yhteinen ihana lemmenpesänsä, ja tulee avoero
avoliitossa, silloin tämä kesämökki on
naisen omaisuutta tämän jälkeen, jos
ei tämä laki suojaa sitä miestä,
jotta hän saa jonkun korvauksen työstään,
kun hän on siellä nikkaroinut ja nikkaroinut.
Mielestäni se on aika kohtuullista, ja on reilua puuttua
ihmisten elämään silloin, kun he eivät
itse ymmärrä omaa etuaan ajoissa pohtia.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on hyvä esimerkki
sellaisesta lainsäädännöstä,
jota meidän ei pidä ajatella itsellemme. Minä olen
ihan varma, että tässä salissa kaikki,
jotka elävät avosuhteessa, ovat osanneet varmistaa
oman selustansa ja varmistua sen varalta, jos tulevaisuus ei ole
sellainen kuin itse haluaa.
Mutta tässä on nyt kysymys siitä,
että meidän joukossa on myös niitä ihmisiä,
jotka eivät osaa tehdä sitä. Niitä tilanteita
ei paljon ole vuositasolla ollut, niin kuin täällä on
hyvin luettu, mutta ne ovat varmasti sitäkin riitaisampia.
Sitä varten me tarvitsemme tämän lain.
Voin sanoa, että heikomman puolesta tässä varmasti
ollaan nyt töitä tekemässä.
Siinä mielessä tätä on erittäin
helppo puoltaa, en ole ajatellut, että tämä minua
varten tulisi, niin kuin täällä jossain
puheenvuorossa vähän kuulostaa. Kyllä tämä on
ehkä ensimmäinen kerta, kun olemme ed. Sirnön
kanssa salissa samaa mieltä, mutta sekin on hyvä työ.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä en itse missään
nimessä vastusta avoliittoja, vaan näen sen nimenomaan
tietoisena valintana. Mutta sitä minä kyllä hivenen
vastustan, että avoliiton jälkeen esimerkiksi
kolme vuotta pitäisi elää pienessä pelossa,
että jospa se ex-avoliittokumppani tuleekin vielä jotakin
vaatimaan. Näen, että tämä avoliitto
on nimenomaisesti aktiivinen valinta useille. Siinä vaiheessa,
kun sitten aletaan hankkia omaisuutta tai lapsia tai muuta, vielä monesti
katsotaan, tehdäänkö valinta avioliitosta,
joka on hyvin helppo tehdä, silloin saa ne tietyt oikeusvaikutukset,
vai pysytäänkö avoliitossa. Olen tuosta
samaa mieltä, mitä täällä aikaisemmin
tuli esiin, että avoliiton rekisteröinti olisi
ollut reilumpaa, eikä niin, että tämä koskee
automaattisesti kaikkia.
Haluan tässä vielä toistaa, mitä valtiovarainministeri
Jyrki Katainen on 29.9.2009 vastannut kirjalliseen kysymykseen Merja
Kyllöselle: "Koska pareilla on mahdollisuus tehdä valinta
siviilisäätynsä suhteen, ei voimassa
olevaa verolainsäädäntöä voida
pitää perustuslain yhdenvertaisuutta koskevien
säännösten tai ihmisoikeuksia korostavan
syrjintäkiellon vastaisena." Mutta tosiaan tuo, mitä ed.
Janina Andersson nosti esiin: Näistä tietyistä asioista
ei voi kuitenkaan luopua, eli jos avopuolison tai kuolleen avopuolison
perillinen sitä vaatii, toimitetaan avoliiton päättyessä avopuolisoiden
omaisuuden erottelu. Siitä ei voi luopua eikä myöskään
tuosta omaisuuden erottelun toimittamisesta eli pesänjakajan
määräämisestä omaisuuden
erottelua varten.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kiitos valiokunnalle hyvästä työstä. Aivan
muutamia ehkä väärinkäsityksiä aion
oikoa ja tätä taustaa ja ehkä hallitusohjelmaakin sen
verran valottaa, että käsittääkseni
aikoinaan ministeri Koskinen aloitti tämän ongelman
miettimisen ja nimitti työryhmän, ja kun tämä työ oli kesken,
hallitusohjelmaan kirjattiin sen takia tämä ikään
kuin selvitysmuotoon. Kun työ oli hyvä, sitä sitten
lausuntokierroksen jälkeen vielä vähän
muokattiin tähän hyvin maltilliseen muotoon. Silloin
kävi ilmi, että hallitusohjelma ei yksityiskohtaisesti
sido, ja keskustan ryhmä jakaantui silloin sitten tässä neuvottelussa.
Monet keskustan ministerit myös kannattivat tätä hallituksen
esitystä. Mutta silloin sovittiin — ja vierailin myös
keskustan ryhmässä — että tämä on
todellakin siinä määrin mielipiteitä jakava
kysymys, että mistään hallitussopimuksen
rikkomisesta ei ole siis kysymys siinä, kun tänään
olemme kuulleet keskustalaisten mielipiteitä tätä esitystä vastaan.
Ed. Komille vielä kerran selväksi, se löytyy tästä lakivaliokunnan
mietinnöstäkin hyvin selvästi ja itsekin
luitte: Siis kaikesta muusta voi yksinkertaisella sopimuksella irtautua
mutta ei tietenkään siitä, että on
se perustuslaillinen oikeus, jos erotaan, hakea semmoisella metodilla,
mikä on minun ja mikä sinun. Ei kai nyt kenenkään ajatuksissa
ole niin, että siitä voisi jotenkin kieltäytyä ja
sen takia se on kirjoitettu lakiin. Kaikesta muusta voi, muun muassa
tästä hyvityksestä voi. Silloin keskinäisellä sopimuksella
kirjataan, että sitä ei makseta, vaikka olisi
kuinka epäreiluja tilanteita, me haluamme olla sellaisessa
liitossa, että sitä ei makseta, piste, ja näin
siis voidaan jatkossa tehdä.
Tästä käy ilmi aivan selvästi,
mutta ymmärrän, että valiokunta on myös
ollut vakuuttunut, että avioliitto on aivan eri maailmasta
ja jos haluatte, niin kuin meistä moni on halunnut, vakituisen,
selkeän juridisen suojan piirissä olevan parisuhteen,
niin avioliitto on kyllä todellakin toisesta maasta. Ne
väitteet, että tämä hämärtäisi
jotenkin avioliiton ja avoliiton välejä, eivät
kyllä pidä paikkaansa, eivät alkuunkaan.
Uskon, että tämä on myös valiokunnan
käsittelyssä tullut esiin.
Arvoisa puhemies! Täällä on viitattu
oikeusministeriön viittaamaan yhteen lukuun Helsingin hovioikeuden
yhdeltä jaksolta käytyihin riitoihin. Ensinnäkin
kysymys on hovioikeudesta. Me olemme antaneet sen luvun vain siksi,
että semmoinen gradu löytyi, mutta on selvää,
että tietysti käräjäoikeuksissa
niitä on ollut huimasti enemmän ja ennen kaikkea
että näitä juttuja ei ole uskallettu
viedä oikeuteen, kun tieto vallitsevasta oikeuskäytännöstä on
ollut hutera. Esimerkiksi tämä hyvitys, joka nyt
perustuu lakiin, on ollut vain harvoilla asianajajilla ja tietyillä ihmisillä tiedossa,
lähinnä joissakin kaupungeissa, että tämmöisen
perusteettoman edun palautuskanne voidaan nostaa. Sitä ei
muun muassa löydy oikeustieteen oppikirjoista. Hyvin vähän
on ollut tietoa tai halua silloin, kun pesä avoliitossa on
niin riitainen, että pitäisi lähteä oikeudenkäyntiin,
ja kun ei ole ollut pesänselvittäjää,
joka nyt tässä laissa tulee, niin on pitänyt
riidellä yksittäin, ja se on kyllä erittäin
kallista riitelyä. Näistä syistä tämä ei
ole edes suuntaa antava luku, ja se on kyllä valiokunnalle
kerrottu, että se ei kerro alkuunkaan sitä todellisuutta,
kuinka paljon näitä kohtuuttomaksi koettuja ja
nimenomaan sen kaltaisia tilanteita on, joissa ei sitten ole voitu
hakea oikeutta, vaan on jouduttu nuolemaan haavoja. Aika hirveitäkin
tilanteita on päässyt syntymään.
Kiitoksia asiallisesta keskustelusta.
Yleiskeskustelu päättyi.