7) Hallituksen esitys laiksi Euroopan unionin sotilaallisen kriisinhallintaoperaation
EUNAVFOR
Atalantan yhteydessä merirosvoudesta tai aseellisesta ryöstöstä epäiltyä koskevan
rikosasian käsittelystä
Janina Andersson /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On todella sääli, että näin isoja
asioita käsittelemme näin myöhään
yöllä. Tämäkin on varmaan asia,
joka monia puhuttaisi mutta ei varmaan tämmöiseen
kellonaikaan enää.
Käsiteltävänä on lakivaliokunnan
mietintö lakiehdotuksesta, joka koskee Euroopan unionin sotilaallisen
kriisinhallintaoperaation Eunavfor Atalantan yhteydessä merirosvoudesta
tai aseellisesta ryöstöstä epäiltyä koskevaa
rikosasiain käsittelyä. Tällä lailla
säädetään kansallisesta menettelystä tilanteessa,
jossa Atalanta-operaatioon osallistunut suomalainen alus on ottanut kiinni
merirosvouteen tai aseelliseen ryöstöön merellä syylliseksi
epäiltyjä tai jossa muuten tulee Suomen päätettäväksi,
haluaako Suomi käyttää rikosoikeudellista
toimivaltaa asiassa.
Esityksen taustalla on ulkoasiainvaliokunnan aiemmin Atalanta-operaatiota
eduskunnassa käsiteltäessä antama lausuma,
jossa se edellytti, että arvioitaessa Suomen osallistumista
operaatioon omalla aluksella varmistetaan pidätettyjen merirosvojen
tuomittavaksi siirtämistä koskevat menettelyt
siten, että ne ovat kansainvälisten ihmisoikeussopimusten
ja Suomen perustuslain 9 §:n 4 momentin mukaisia.
Tässä laissa ehdotetaan säädettäväksi
Suomen lain mukaisen esitutkinnan aloittamisen edellytyksistä ja
siihen liittyvästä päätöksentekomenettelystä silloin,
kun harkitaan, haluaako Suomi käyttää asiassa
rikosoikeudellista toimivaltaansa. Lisäksi laissa säädettäisiin
edellytyksistä suomalaisella aluksella kiinniotetun henkilön
siirtämiselle Atalanta-operaatiosta Euroopan unionin ulkopuoliseen
valtioon.
Lakivaliokunta on mietinnössään puoltanut
lakiehdotuksen hyväksymistä eräin muutosehdotuksin
ja täsmennyksin. Lakivaliokunta on tarkentanut lakiehdotukseen
sisältyviä merirosvouden ja aseellisen ryöstön
määritelmiä ja ehdottanut ne sijoitettavaksi
lakiin otettavaan uuteen erilliseen pykälään.
Lakiehdotuksen 3 § koskee esitutkinnan aloittamisen
edellytyksiä. Sen mukaan esitutkinta aloitetaan, jos on
syytä epäillä, että 1 §:ssä tarkoitettu
rikos on tehty ja siihen rikoslain 1 luvun 2 ja 6 momentin mukaan
sovelletaan Suomen lakia. Edellytyksenä on lisäksi,
että esitutkinnan toimittaminen on tutkinnallisista syistä sekä rikosvastuun
toteuttamisen kannalta tarkoituksenmukaista.
Säännös jättää esitutkintaviranomaiselle
harkinnan varaa sen suhteen, ryhtyykö se tutkintatoimenpiteisiin
epäillyn rikoksen johdosta. Valiokunta on avannut erilaisia
lain soveltamistilanteita mietinnössään.
Ottaen huomioon operaatiossa tuomiovallan käyttämistä koskeville
ilmoituksille suositellut varsin tiukat määräajat
on tärkeää, että suomalaisella
viranomaisella on hyvät valmiudet nopeaan tilanteen analysointiin.
Lakivaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausuman johdosta
lain 4 §:ää täydennettäväksi
säännöksellä, jonka mukaan Suomen
lipun alla kiinniotettua henkilöä ei saa siirtää valtioon,
josta hänet voitaisiin siirtää edelleen sellaiseen
valtioon, jossa häntä uhkaa kuolemanrangaistus
taikka kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu. Tekstin muotoilu
oli ed. Kantolan, joka sai sen oikein sellaiseen kiteytettyyn muotoon.
Tämä oli edellytyksenä sille, että lakiehdotus
voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Lisäksi lakivaliokunta on katsonut perustuslakivaliokunnan
tavoin, että ehdotetussa laissa on syytä lisäksi
erikseen säännösperusteisesti pyrkiä turvaamaan
myös oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutuminen
ja ehdottaa pykälää täydennettäväksi
myös tältä osin.
Kaikkein suurin keskustelu käytiin siitä,
onko nyt sitten luultavaa, että meille tulisi Suomen tuomioistuimeen
näitä merirosvoja. Tässähän nyt
on rajattu niin, että ainoastaan siinä tapauksessa,
että tämä merirosvous kohdistuu suoraan suomalaiseen
alukseen tai suomalainen henkilö vaikkapa erittäin
vakavasti loukkaantuu tai hänet tapetaan, silloin Suomella
on oikeus ottaa ja Suomi voi ottaa tämän käsittelyyn.
Mutta on erittäin laajasti selitetty se asia, että meidän
ei ole pakko ottaa, jos on käytännöllisesti
parempi, että jos on pienempi rikos, vaikkapa pienempi
väärinkäytös suomalaista ihmistä kohtaan,
niin voidaan myös jossain muussa maassa käsitellä tämä suomalaisen
tapaus.
Mutta tästähän se suurin keskustelu
syntyi, ja meillä varmaan tästä keskustellaan
enemmän silloin, kun ulkoasiainvaliokunta tuo oman lopullisen
mietintönsä tänne saliin, miten suuri
riski on, että me tulemme näitä merirosvoja
tuomitsemaan myös Suomessa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten mielestä suomalaisten
ei ole tarkoituksenmukaista osallistua operaatio Atalantaan muuten
kuin nykyisellä tasolla esikuntatehtäviin. Siksi
sen yhteydessä merirosvoudesta tai aseellisesta ryöstöstä epäiltyä koskevan
rikosasian käsittelystä ei ole tarpeen säätää lakiakaan.
Perussuomalaisten mielestä laki ei ole aukoton, koska
laki voi mahdollistaa tilanteen, jossa Suomi voi joutua järjestämään
veronmaksajille erittäin kalliiksi koituvia merirosvojen
oikeudenkäyntejä omalla maaperällään.
En voi olla sitä omalta osaltani hyväksymässä.
Tulenkin asian toisessa käsittelyssä esittämään
nyt ensimmäisessä käsittelyssä olevan
hallituksen esityksen hylkäämistä.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän operaatioon lähtemiseksi
on tietysti tärkeää määritellä tämä meidän
juridinen pohja kuntoon, ja näin lakivaliokunta onkin tehnyt.
On selvää, että on tarkasteltava niitä edellytyksiä,
milloin kiinniotetut sitten voidaan siirtää esitutkintaa
ja syytetoimenpiteitä varten operaatioon osallistuvan aluksen
lippuvaltioon tai johonkin toiseen Atalanta-operaatioon osallistuvaan
valtioon taikka sellaiseen kolmanteen maahan, jonka kanssa Euroopan
unioni on tehnyt sopimuksen merirosvouksesta tai aseellisesta ryöstöstä epäiltyjen
siirtämisestä.
Arvoisa puhemies! En siihen osaan puutu sen enempää,
vaan nostan tärkeän asian esiin, joka tuli myös
valiokunnan työskentelyssä esiin. Nimittäin
minusta lakivaliokunnan, kuten mietintö toteaakin, pitäisi
pyrkiä siihen, että tälle Somalian alueelle,
lähivaltioihin voitaisiin perustaa selkeästi jonkin
valtion tai joidenkin valtioiden lainsäädännön
alainen erityistuomioistuin tai erityisjaosto joko YK:n myötävaikutuksella
tai ilman. Taustahan tähän keskusteluun liittyy
siihen, että YK:n pääsihteeri antoi tuoreen
raportin, joka perustuu YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmaan,
ja siinä raportissa kartoitetaan erilaisia vaihtoehtoja
saattaa merirosvouksesta ja Somalian rannikolla tapahtuvasta aseellisesta
ryöstöstä epäillyt henkilöt
oikeuden eteen.
Näin ollen kannatan lämpimästi sitä,
että nyt hallitus ryhtyy toimiin, joilla me tukisimme sitä prosessia,
että oikeudenkäynnin järjestäminen alueella
helpottuisi, ja siihen on erilaisia vaihtoehtoja. Jos Suomi vastustaa
erityistuomioistuimen perustamista, kuten meillä on pitkä perinne ollut
muilla lainsäädännön aloilla,
niin minusta erityisjaosto olisi se tapa, jolla Suomi voisi olla aktiivinen
asiassa, jotta sitten säilyisimme tämän lain
tuomalta problematiikalta.
Kimmo Sasi /kok:
Herra puhemies! Hallitus esittää, että Suomi
lähettäisi joukkoja Atalantan kriisinhallintaoperaatioon
eli estämään merirosvousta Somalian rannikolla.
Täytyy sanoa, että tämä esitys
on lähtökohtaisesti erittäin hyvä. Suomen
kansallinen velvollisuus on suojata omia kauppa-aluksiamme mutta
myöskin muita aluksia, auttaa niitä, niin että kauppa
voi rauhallisesti toimia ja tältä osin ei aiheudu
häiriöitä.
Olennaista on sitten se, että jos joku merirosvo saadaan
kiinni, millä tavalla näiden henkilöiden
osalta toimitaan, ja mielestäni hallituksen esitys on hyvin
tarkoituksenmukainen. Jotta voitaisiin ryhtyä toimenpiteisiin
tämän mahdollisen merirosvon osalta, ja kun täytyy
miettiä sitä, otetaanko hänet Suomeen,
olennaista on, että ensiksi pitää voida
soveltaa Suomen lakia, toiseksi pitää olla jokin
liittymä Suomeen ja kolmanneksi sen on oltava tarkoituksenmukaista.
Ja kyllä lähtökohta on se, että oikeastaan
missään tilanteessa ei ole tarkoituksenmukaista,
että henkilö otettaisiin ja tuotaisiin Suomeen
ja tuomittaisiin Suomessa.
Kuten täällä hallituksen esityksen
perusteluissa ja lakivaliokunnan mietinnössäkin
todetaan, se, missä todistelu kaikkein parhaiten voi tapahtua,
varsin pitkälti määrää,
missä oikeudenkäynti on tarkoituksenmukaista suorittaa.
Meidän Ruanda-oikeudenkäyntimme hyvin selkeästi osoitti
sen, kuinka kauan oikeudenkäynti kesti, kuinka hankala
se oli, kuinka paljon epävarmuustekijöitä siihen
liittyi. Tuossa tapauksessa todisteluoikeudenkäynti osoitti,
että tarkoituksenmukaista on, että oikeudenkäynnit
käydään kyseisellä alueella.
Tietysti, kuten eräskin vihreä esitti, parasta
olisi, että palautettaisiin Somaliaan, mutta se ei näissä olosuhteissa
ole mahdollista, mutta tärkeätä on, että Afrikan
alueella tuo tuomitseminen voisi tapahtua.
Merkittävää on se, että kaikissa
tilanteissa päätetään, että Suomessa
tätä esitutkintaa ei aloiteta. Oikeastaanhan tilanne,
jossa tällainen esitutkinta olisi tarkoituksenmukaista
aloittaa Suomessa, on lähinnä tilanne, jossa suomalainen
merirosvo hyökkää suomalaiseen alukseen
ja aiheuttaa vahinkoa suomalaisille tässä yhteydessä. Silloin
liittymäkohta Suomeen on niin tiivis, että oikeudenkäynti
Suomessa saattaisi olla tarkoituksenmukaista.
Arvoisa puhemies! Sitten seuraavaksi syntyy kysymys siitä,
että jos merirosvo on suomalaisella aluksella, voidaanko
hänet siirtää, ja lakivaliokunta on ottanut
hyvin huomioon perustuslakivaliokunnan vaatimukset tältä osin
omassa mietinnössään. Tietysti lähtökohdan
tässä pitää olla se, että jotta
voidaan siirtää, niin tietysti pitää olla siirtämistä koskeva
sopimus ja pitää turvata se, että henkilölle
ei tuomita kuolemanrangaistusta. Ja kuten täällä todetaan,
perustuslakivaliokunta on lähtenyt siitä, että ei
riitä se, että tuomitaan kuolemanrangaistus mutta
sitä ei panna täytäntöön,
vaan olennaista on se, että sopimuksen lähtökohtana
on se, että kuolemanrangaistusta ei tuomita.
Perustuslakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan huomiota siihen,
että ei voida päätyä tilanteeseen,
jossa henkilö luovutetaan tiettyyn valtioon ja sitten siirretään
johonkin toiseen valtioon ja siirtäminen on mahdollista,
koska tietysti silloin nuo luovuttamisen ehdot, joita alun perin
on asetettu, eivät täyttyisi, ja tämmöinen
siirtokielto on tarkoituksenmukainen. Tärkeätä on
se, että tästä pidetään
kiinni, että kuolemanrangaistusta ei voida tuomita.
Perustuslakivaliokunnan ehdotuksesta lakivaliokunta on myöskin
täydentänyt esitystä siltä osin,
että nyt pykälään on laitettu
säännös, jonka mukaisesti tulee myöskin
arvioida, onko perusteltua syytä epäillä,
toteutuvatko oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin edellytykset
kyseessä olevassa valtiossa. Tältä osin
täytyy sanoa, kuten täällä lakivaliokunnan
mietinnössäkin todetaan, että jos EU
on tehnyt sopimuksen luovuttamisesta jonkin maan kanssa, lähtökohtaisesti
aina olettamus on se, että tuohon valtioon voidaan nämä merirosvot
luovuttaa.
Tietysti tämä passus, joka tänne
nyt on kirjoitettu, tarkoittaa sitä, että jos
maassa olosuhteet yhtäkkiä muuttuvat, niin näissä tilanteissa
tietysti suomalaisen viranomaisen täytyy katsoa, että kun
olosuhteet ovat muuttuneet niistä seikoista ja olosuhteista,
jolloin sopimus aikanaan EU:n toimesta solmittiin, niin tietysti
näissä tilanteissa myöskin toimintatavan
pitää muuttua. Mutta jos maassa olosuhteet ovat
saman tyyppiset kuin ne olivat silloin, kun EU tuon sopimuksen aikanaan solmi,
niin luovuttaminen mielestäni on täysin ongelmatonta.
Silloin ei tarvitse pohtia tuota oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
kysymystä.
Tietysti kun ajatellaan tätä oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä,
niin valitettavasti joudutaan joskus miettimään
sitä, voiko Suomi tarjota oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä.
Suomi on saanut Euroopan neuvostolta huomattavasti huomautuksia,
ja jos Suomeen tuotaisiin näitä merirosvoja, niin
valitettavasti meillä oikeudenkäynti kestäisi
hyvin pitkään, siihen sisältyisi epävarmuustekijöitä,
ja täytyy sanoa, että Suomikaan ei näissä kaikissa
tilanteissa välttämättä voi
tarjota oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä, joten
siitäkin syystä on hyvin vahvat perusteet sille,
että henkilöitä ei tuoda Suomeen, ellei
heillä ole täysin kaikilta osin riittävää liityntää Suomeen,
jos ei sitten löydettäisi sellaista valtiota,
johon näitä luovuttamisia voidaan tehdä,
mutta kun EU on tehnyt muun muassa Kenian ja Seychellien kanssa
sopimuksen, niin nämä luovuttamisen edellytykset
ovat mahdollisia.
Lopuksi, puhemies, haluan todeta sen, että Suomen linjahan
on se, että mitään erityistuomioistuimia
ei pidä perustaa. Mutta sinänsä ei olisi
huono, jos esimerkiksi Keniassa olisi jossakin tuomioistuimessa
jokin erityinen jaosto, joka käsittelisi näitä merirosvojen
asioita, jossa olisi riittävä asiantuntemus, koska
silloin voitaisiin turvata se oikeudenmukainen oikeudenkäynti
ja myöskin se, että tuomioistuimella on riittävä tuntemus
näissä asioissa, jolloin ratkaisut voitaisiin tehdä tehokkaasti
ja oikeudenmukaisesti.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä ihan vaan varmuuden vuoksi,
ettei vaan vahingossa jää väärää mielikuvaa:
Valiokunnassa olimme huolissamme siitä, että tulee
semmoinen mielikuva, ettei missään nimessä koskaan
tule merirosvoja tuoda tänne. Sellainen mielikuva oli tullut
salissa. Kun me kuulimme asiantuntijoita, niin jos vaikkapa suomalainen
kuolee, kun otetaan kiinni merirosvoja, ja huomataan, että luultavasti
millään maalla ei ole intressiä ottaa
tätä tapausta itselleen, niin silloinhan se tilanne
päätyy siihen, että merirosvot vapautetaan.
Silloin kyllä olisi varmaan aika tarkoituksenmukaista, että Suomi
ottaa sen, koska jos suomalainen kuolee, niin me varmasti haluamme,
että myös tämä tekijä jää kiinni
ja saa tuomionsa. Elikkä jos näin kauheasti kävisi,
niin meidän pitää olla myös
valmiita siihen henkisesti, että voi olla, että tulisi tänne
tämmöinen tapaus, jos näin huonosti kävisi,
ettemme laita nyt päätä pensaaseen ja
sano, että ei koskaan tule olemaan sellaista tapausta, jos
kuitenkin joskus tulisi.
Yleiskeskustelu päättyi.