Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomalaiseen köyhyyteen on kolme
syytä: työelämän ulkopuolelle
jääminen, pitkäaikainen sairastaminen
ja eläminen lapsena perheessä, jossa on pitkäaikaistyöttömyyttä tai pitkäaikaissairautta.
Noin kolme vuotta sitten tapasin erään mielenterveyskuntoutujan
omaisen. Hän kertoi läheisestään,
joka joutui laiminlyömään hänelle
määrättyjä hoitojaksoja johtuen
siitä, että yksinkertaisesti näitten
hoitojaksojen jälkeen hänellä ei enää ollut
varaa minkäänlaiseen elämään.
Tuolloin vakuutin, että tästä salista
löytyy yhteistä poliittista tahtoa erilaisten
maksujen aiheuttaman köyhdyttämisen ja hoitojen
ja hoivan pakkolaiminlyönnin estämiseen. Kolme
vuotta myöhemmin olen kuitenkin huomannut pettyneeni. Tässä salissa
Sata-komitean jälkeenkään ei olla valmiita
luomaan yhteistä maksukattoa silloin, kun kyse on ihmisen
terveyttä ja toimeentuloeroja kasvattavista maksuista.
Nämä terveys- ja toimeentuloerot kärjistyvät etenkin
siinä, kun mietitään, miten eri tavalla lainsäädäntömme
tällä hetkellä maksukattojen suhteen
koskettaa niitä ihmisiä, jotka tarvitsevat lääkkeitä,
niitä ihmisiä, joille on määrätty
hoitoa, ja niitä ihmisiä, joille on määrätty
kuntoutusta. Erityisesti laitosjaksoja tarvitsevien on tällä hetkellä hyvin
vaikea toteuttaa täysimääräisesti heille
määrättyjä laitosjaksoja sen
johdosta, että yksinkertaisesti näille laitosjaksojen
maksuille ei ole määritelty maksukattoa. Siksi
tässä lakialoitteessa esitämme enimmäismaksun
eli maksukaton piiriin luettavaksi myös laitoshoidon maksut.
Lakialoitteessamme myös kiinnitämme huomiota
tähän uuteen tai uusvanhaan trendiin, jossa korostetaan
kotona asumisen oikeutta ja samanaikaisesti puretaan kiireellisesti
jopa tarpeellisia laitospaikkoja. Siksi ehdotamme myös
avopalvelumaksuihin muutosta sillä tavalla, että jatkuvan
ja säännöllisen kotipalvelun ja sairaanhoidon
maksut poistettaisiin yksinäisiltä henkilöiltä, joiden
tulot kuukaudessa jäävät alle 1 100
euron. Lisäksi ehdotamme, että useampijäsenisten
perheitten vastaaviin maksuihin tehdään huojennuksia.
Ehdotamme lakialoitteessamme myös, että vastaavat
enimmäismaksusäännökset ulotetaan koskemaan
nykyisestä poiketen myös tilapäistä kotipalvelua
ja kotipalveluun liittyviä tukipalveluita kuten siivouspalvelua
käyntikertakohtaisiksi maksuiksi muunnettuna.
Pitkäaikaisen laitoshoidon maksujen osalta esitämme,
että hoitoa saavan henkilökohtaiseen käyttöön
on jäätävä jatkossa kuukausittain
vähintään 200 euroa. Nykyisen lainsäädännön
mukaan henkilölle, joka on pitkäaikaisessa laitoshoidossa,
niin sanottuna suojaosuutena on jäätävä käteen
vain 90 euroa kuukaudessa. Lainsäädäntö on
siinäkin mielessä hivenen vanhentunut, että nyt
laadittu takuueläke käytännössä ei
koskekaan näitä pitkäaikaisessa laitoshoidossa
olevia ihmisiä, vaan takuueläkkeen suoma korotus eläkkeisiin
valuu käytännössä laitoshoitoa
järjestävien tahojen taskuihin.
Ehdotamme myös vammaisten, ikääntyneiden
ja mielenterveyspotilaiden sekä muiden sosiaalihuoltolain
22 §:ssä tarkoitettujen asumispalvelujen
maksuja maksavien osalta sitä, että heiltä saisi
periä ainoastaan niin paljon, että henkilölle
jäisi kuukaudessa vähintään
toimeentulotuen perusosaa vastaava rahasumma.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Monta kertaa ajatellaan niin, että asiakasmaksut
ovat vain väliaikaisia tai niiden arvon katsotaan olevan
niin alhainen, että niillä ei ole suurta vaikutusta
kansalaisten talouteen. Mutta yllättäen maassamme
on tuhansia ihmisiä, joiden talous romuttuu erilaisilla
asiakasmaksuilla.
Kuinka me suhteutamme niiden ihmisten tuloja ja menoja, jotka
asuvat tällä hetkellä erilaisissa laitoksissa
erilaisista elämäntilanteista johtuen: vanhuudesta,
mielenterveys-, vammaiskysymyksistä? Jos ajatellaan,
että ihminen, joka asuu jossain laitokseksi luokiteltavassa
paikassa, ei ole oikeutettu omaamaan minkäänlaista
inhimillistä summaa omaa käyttörahaa,
niin se tuntuu aika käsittämättömältä 2000-luvun
sivistysyhteiskunnassa, jossa kuitenkin kaikki maksaa. Suurimman
osan laitosasiakkaistakin täytyy itse hankkia vaatetus,
täytyy hankkia itse huonekaluja, välineitä,
aputarvikkeita, ja siitä huolimatta näitä kysymyksiä ei
tänä päivänä ole lainsäädännössä otettu
riittävällä tasolla huomioon. Sen takia
näen erittäin tärkeänä,
että tämä lakipakettikokonaisuus ja itsessään
tämä lakiesitys, minkä eduskuntaryhmämme
on tehnyt, vietäisiin eteenpäin.
Keskustelu päättyi.