4) Hallituksen esitys eduskunnalle kilometrikorvausta koskeviksi
muutoksiksi verolainsäädäntöön
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan asian käsittelyn
yhteydessä perussuomalaisten ja keskustan valtiovarainvaliokunnan
jäsenet ovat jättäneet vastalauseen tämän
hallituksen esityksen johdosta.
Minulle on tullut kovasti palautetta tässä tämän
vuoden aikana henkilöiltä, jotka ovat markkinointitehtävissä.
Eräät keskisessä Suomessa asuvat joutuvat
jopa noin kolmanneksen Suomen pinta-alasta kiertämään
lähes päivittäin työnsä puolesta.
Olen saanut heiltä mustaa valkoisella ja olen luvannut
kertoa täällä eduskunnassa, mitä mieltä he
ovat asiasta ja millä perusteilla.
Edessäni on laskelma, jonka pari kolme tämmöistä markkinointityötä tekevää henkilöä
ovat yhdessä sorvanneet.
Tässä todetaan, että he ajavat keskimäärin
50 000 kilometriä vuodessa. Polttoainekulut ovat
7 000 euron luokkaa vuodessa. Auton arvon aleneminen, tietenkin
auton hinnasta riippuen, on 7 000—10 000
euroa vuodessa. Vakuutukset, kaskot ym. liikennevakuutukset, tekevät
noin 1 000 euroa vuodessa. Autovero, tietenkin autosta
johtuen, auton kalleudesta johtuen, myös on noin 500 euroa
kuukaudessa.
Totta kai edustajien täytyy pitää auto
hyvässä kunnossa myöskin ulkoisesti,
pesettää kerran tai puolitoista kertaa viikossa.
Tämä maksaa heille 1 200 euroa vuodessa.
Pesunesteet ym. tarvittavat nesteet he ovat hinnoitelleet 1 000
euron luokkaan vuodessa. Renkaat maksavat 1 200 euroa.
He kertovat, että talvirenkaat on uusittava joka syksy
turvallisuuden takia; kesärenkaat kestävät
jopa puolitoista kesää. Autohan pitää huoltaa
määräajoin. Huoltokustannukset ovat noin 1 000
euron luokkaa. Ja tietenkin on pääomakulut, lainan
korot, niillä, jotka joutuvat lainaa autonhankintaa vasten
ottamaan. Kaiken tämän päälle — nämä äskeiset
summat tekevät yhteensä noin 20 000 euroa
vuodessa — tulee polttoainekulut; totta kai jokainen tietää,
että auto ei liiku ilman bensaa tai vastaavaa polttoainetta.
Perusteluksi tälle asialle he kertovat myös, että auto
on edustajan työkalu ja sen on oltava aina kunnossa. Oli
vettä tai lunta tai kuraa, auton täytyy liikkua,
ja edustajan on pakko pitää aina autoa, jossa
takuu on voimassa.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean heidän puolestaan,
että he ovat tätä mieltä, että seurauksena
kilometrikorvausten rajoittamisesta on kotimaisen kulutuksen lasku
ja autokannan vanheneminen. Nytkin ovat autonvaihdot jäissä,
koska odotellaan päätöstä tässäkin
asiassa. Myös vaihtoautojen arvo on viime vuosina laskenut
reippaasti, ja autonvaihto vaatii entistä enemmän pääomaa.
Arvoisa puhemies! Tulemme jatkossa — ja tulen jatkossa — olemaan
tätä hallituksen esitystä kohtaan hyvin
kriittisiä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Kilometrikorvaus on todella niin sanotusti
kuumentanut työmarkkinakenttää. Sekä yritykset
että työntekijäjärjestöt
ovat tätä lähes yksituumaisesti vastustaneet.
Täytyy itsekin todeta, että ajateltu 70 miljoonan
verotulo tuntuu utopistiselta, ja tässä onkin
kyse ehkä enemmänkin vain järjestelmämuutoksesta
kuin todellisten säästöjen aikaansaamisesta.
Mietinnössä on kyllä otettu hyvin
ja perusteellisesti kantaa myös siihen suuntaan, että tämä yleisesti
olisi ylikompensoiva. Arveluja sen suuntaan on ehkä hyvä käydäkin,
mutta tosiasiassa ylikompensaatio tämän osalta
tulee juuri vähemmän kilometrejä ajavien
osalle. Eli kun ostaa 1 500 euron ratsun ja ajelee sillä 1 000
kilometriä vuodessa työnantajan työmatkoja
ja saa siitä nykyisen 45 senttiä, niin varmasti
on ylikompensaatio. Pääomakustannuksia ei juurikaan
ole. Mutta oman kokemuksen perusteella, kun aiemmassa työssäni
ajoin kolmen vuoden aikana sen 150 000 kilometriä,
joista 100 000 oli työnantajan ajoja, tuli jokunen
kerta laskettua se, että polttoaineet ja huollot hyvinkin
tuli kuitattua sillä, mutta renkaita ei enää ostettu
sillä kilometrikorvausrahalla.
Vaihtoauton hinnasta: Minulla ei ollut ilmeisesti niin hienoihin
autoihin varaa, että 7 000—10 000
euroa voisi olla se tappio vaihtoautoa vaihdettaessa, mutta selvitysteni
mukaan — mitä on helppo tehdä teidän
jokaisen, kun menette katsomaan tuonne autokauppiaitten nettisivuille, mitä se
tarkoittaa — kun autooni tuli 100 000 kilometriä kolmessa
vuodessa työnantajan ajoja, se tappio oli noin 4 000—5 000,
jonka minä henkilökohtaisesti sitten koin.
Mutta ilman, että ottaa henkilökohtaista näkemystä huomioon,
täytyy sanoa, että tämä on häiriö työmarkkinoille.
On hämmästyttävää ajatella,
kuinka seuraavat, toivottavasti raamisopimuksen kaltaiset, sopimukset
voidaan saada aikaan. Tämä tulee aiheuttamaan
suurta kitkaa työmarkkinoilla, ja on melko mahdotonta olettaa, että työnantajatahot
lähtisivät kompensoimaan tätä kilometrikorvausleikkausta
niin, että he tekisivät siitä verotettavaa
tuloa sitten 15 000 kilometrin jälkeen. Se lisää työnantajien
kustannuksia, jos kilometrikorvauksesta ruvetaan maksamaan myös
sosiaalikustannuksia. Minä en ainakaan tähän
maahan kaipaa yhtään sellaista järjestelmää,
joka vie meidän yritysten kilpailukykyä eli jossa
tulee lisäkustannuksia. Tänäänkin
on kuultu puheita siitä, että tarvitsisi pystyä suomalaisen
työn hintaa laskemaan, ja tällä järjestelmällä tulee
eittämättä olemaan sellainen vaikutus,
että seuraava sopimuskierros tulee olemaan työmarkkinoilla
erittäin vaikea.
Asiassa on monta puolta, mutta sitä, että 70 miljoonaa
tällä saataisiin, en kyllä millään
malta uskoa. Näillä sanoilla suhtaudun kyllä kriittisesti tähän
ja toivon, että Teollisuuden Palkansaajien viimeviikkoinen
ehdotus siitä, että tätä asiaa
vielä harkittaisiin ja se mahdollisesti vedettäisiin pois,
voisi saada kannatusta.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kaavailut kilometrikorvausten leikkaamisesta ovat
saaneet osakseen oikeutettua kritiikkiä. Tässä kaavailussa
ei voittajia ole. Tästä seuraa toteutettuna vain
katkeruutta, epäselvyyttä ja epätietoisuutta.
Kaavailtu esitys on saanut osakseen runsaasti kritiikkiä,
niin kuin edustaja Myllykoski jo viittasi, myös työmarkkinajärjestöiltä,
yrittäjien taholta ja hyvin paljon kansalaispalautetta,
jota meille edustajillekin on tullut.
Helposti puhutaan siitä, että joillekuille
hyvätuloisille kauppaedustajille tämä on
lisätuloa, ekstrapalkkaa. Mutta todellisuudessa pienituloisia
työntekijöitä on paljon, joille auton
käyttö on välttämätöntä.
Otan esimerkiksi haja-asutusalueilla toimivat kodinhoitajat, jotka
käyvät esimerkiksi vanhusten luona omalla autollaan.
Mikäli he eivät pääse käymään,
niin on todennäköistä, että vanhemmat
ihmiset eivät enää kykene siellä haja-asutusalueilla
asumaan ja palveluverkosto harvenee entisestään.
On ymmärrettävää, että tästä on
tehty valiokunnassa vastalause. Yhtä kohtaa hivenen kyseenalaistan:
Tässä puhutaan autokannan uudistumisen hidastumisesta.
Minä ehkä uskon, että hetkellisesti tämä voi
vaikuttaa siten, että autokauppa vuodeksi, kahdeksi piristyy,
mutta sen jälkeen se hidastuu entisestään.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä esitetään
yleistä kilometrikorvausta alennettavaksi 45 sentistä 43
senttiin. Sen lisäksi vuoden 14 alusta otetaan käyttöön
15 000 kilometrin raja, jonka ylittävältä osalta
maksetaan vain 55 prosenttia yleisestä kilometrikorvauksesta
per kilometri. Tarkoitus on siis poistaa verovapaaseen kilometrikorvaukseen
sisältyvää ylikompensaatiota, mikä on
osittain perusteltua. Verotukien kriittinen tarkastelu on tarpeen.
On muistettava, että jos todelliset työmatka-ajon kustannukset
ylittävät verovapaan korvauksen, ne ovat tulonhankkimiskuluja
ja siten jo sellaisinaan vähennyskelpoisia.
Suurimmalle osalle työtehtävissään
omaa autoaan käyttämään joutuvista
asia on triviaali, sillä ei ole suurempaa merkitystä.
Parin sentin muutos kilometrikorvauksessa ei ehkä kaada
ketään, ovathan jo vaihtelut bensankin hinnoissa
viikkotasolla jopa 10 sentin luokkaa tai jopa enemmänkin
per litra.
Paljon ajavien, siis yli 15 000 kilometriä vuodessa
ajavien, osalta esitys on hieman ongelmallisempi. Näitä autoilijoita
oli noin 38 000 viime vuonna, ja on huomioitava, että hyvin
monelle näistä kilometrejä tulee vuosittain
paljon, paljon enemmän. Eräs tuntemani myyntiedustaja
kertoi minulle tänään ajavansa vuosittain
noin 70 000 kilometriä. Tällaisia kilometrimääriä ei
kukaan ajele huvikseen, ja autokin hankitaan lähes ainoastaan
työajoja varten.
Hallituksen esityksessä työmatka-ajoon käytettävän
auton keskihinnaksi todetaan noin 28 000 euroa. Varmastikin
normaaliin perheajoon tällainen auto on riittävä,
mutta halvalla kinnerillä ei ajeta kymmenientuhansien kilometrien
vuosittaisia työajoja. Auto on matkatyöläisen
toimisto, ja siinä vietetään vuosittain
pitkiä aikoja. Tässä suhteessa hallituksen
esitys lievästi lyö jaloille niitä työntekijöitä,
jotka työnsä luonteen ja kilometrimäärien
takia ovat pakotettuja ylläpitämään
niin sanottua keskitasoa parempaa tai isompaa autoa. En usko, että nykyinen
kilometrikorvausmenettely olisi tällaisessa tapauksessa
kovinkaan ylikompensoiva.
Toki valtio tarvitsee kipeästi uusia verotuloja. Tälläkin
keinolla niitä toivottavasti saadaan jonkin verran lisää,
vaikkei aukotonta laskelmaa verotulojen kasvusta olekaan esitetty.
Voi olla, että esitetyt verotuottolaskelmat on tehty yläkanttiin. Onko
esimerkiksi työnantajilla halua maksaa verovapaan enimmäiskorvauksen
ylittäviä korvauksia, vai löydetäänkö uusia
toimintatapoja asian ohittamiseksi? Ruuvin kiristämisen
sijaan meidän tulisi pohtia ja tehdä esityksiä,
joilla yritystoiminta ja vienti saadaan kasvuun, jolloin verotulojakin
alkaa kertyä valtion kassaan aivan toisella tavalla.
Pienehkönä uhkana on verotuksen muuttuminen
monimutkaisemmaksi. 15 000 kilometrin yläraja
ja sen valvominen lisää yritysten hallinnollista
työtä. Niin ikään rajan ylittävästä korvauksesta
on toimitettava ennakonpidätys, mikä edelleen
lisää tätä hallinnollista työtä.
Tämä säädös saattaa
aiheuttaa myös muutostarpeita yritysten tietojärjestelmiin.
On mahdollista, että palkansaajat tulevat nykyistä useammin
vaatimaan kilometrikorvauksella korvaamatta jäävän
osuuden vähentämistä tulonhankkimiskuluna,
mikä sekin osaltaan saattaa lisätä hallinnollista
taakkaa niin yrityksissä kuin Verohallinnossakin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kilometrikorvauslaskennassa voi arvioida,
että nämä verotuottolaskelmat on tehty
yhtä hatarasti kuin liikennehankkeiden laskenta.
Arvoisa puhemies! Hallitus on toteuttanut poliittista ohjausta.
Sen jälkeen on lyöty tavoite ja on päätetty
muutoksesta, ja virkamiestyönä on sitten laadittu
esitys, joka on eduskunnan käsiteltävänä.
Näin ollen on päädytty siihen, että kilometrikorvausten
leikkaus on yksi osa meidän talousarvioratkaisujamme ja
parantamassa Suomen talouden tilannetta. Näin ei kuitenkaan
tule käymään. Hyvin monet veromuutokset
kulkevat juuri toiseen suuntaan. Kotitalousvähennyksen leikkaaminen
on yksi sellainen asia, sanomalehdistön alv-kysymys on
samantyyppinen asia. Verotuksella hyvin usein aiheutetaankin päinvastaisia
toimenpiteitä eli vähennetään
työtä, vähennetään
sitä työnteon halua ja siihen liittyvää yrittämistäkin,
ja tässä mielessä arvioin kyllä,
että tämä kilometrikorvausten muutosasia
on ihan samantyyppinen kysymys.
Tämä on sinällänsä valtiontalouden
kannalta pieni asia, mutta sillä on suuri merkitys niille
ihmisille, jotka jaksavat ja kehtaavat myös aamulla pimeään
aikaan lähteä autolla tekemään
työtä ja liikkumaan paikasta toiseen ja palata
sitten hyvin usein myös pimeän tullen takaisin
kotiinsa. Mielestäni tässä on kysymys
hyvin pitkälle myös erääntyyppisestä kateusverosta:
kadehditaan sitä, että jollakin on kenties jopa
ihan hyvä auto, jolla tien päällä joutuu
liikkumaan.
Arvoisa herra puhemies! Päinvastoin, Suomen autokantaa
pitäisi pystyä uusimaan. Tämän kilometrikorvausleikkauksen
myötä tuo uudistuminen ei ainakaan edisty, koska
se hidastaa sitä aivan varmasti. Tässä suhteessa
tuo on myös meidän monien muiden liikennepoliittisten
tavoitteidemme vastaista. Liikennepolitiikassa on isoja asioita,
kuten tänäänkin kyselytunnilla kuulimme.
Voi olla, että budjettirakenteisiin pitäisi pystyä sillä sektorilla
tekemään muutoksia. Nyt talousarviovuodet, jotka
kulkevat omaan tahtiinsa, rajoittavat myös erilaisten suurten
hankkeiden käsittelyä ja eteenpäin viemistä.
Valtuudet, jotka myönnetään, kuitenkin
viipaloidaan sitten talousarviovuosittain, ja hallinto joutuu tekemään
niiden osalta hirveän paljon työtä.
Itse asiassa maahan pitäisi luoda ihan uusi järjestelmä liikennehankkeiden
eteenpäin viemiseksi, onko se sitten se Infra Oy vai mikä se
on, järjestelmä, joka katsoisi kokonaisuutta eikä viipaloisi
sitä. Siinä on iso kysymys, johonka eduskunnan
pitää puuttua, mutta tämänkaltainen
kilometrikorvausten leikkausasia on näpertelyä, tämä on
kateuspolitiikkaa, ja sillä viedään sananmukaisesti
ne kalatkin sieltä vedestä.
Herra puhemies! Keskusta on yhdessä perussuomalaisten
kanssa ollut tekemässä vastalauseen kilometrikorvausten
leikkauksesta, ja tuo vastalause on hyvin perusteltu. Se lähtee
juuri siitä, että täytyy kannustaa ihmisiä liikkumaan
ja täytyy myös korvata heille se liikkuminen.
Hyvin monessa tapauksessa, kun on työpaikkailmoitus, nykyäänkin
edellytetään, että työntekijällä on
oma auto ja sitä omaa autoa käytetään. Tässä kilometrikorvauksen
leikkauksessa on olemassa se vaara, että monet ihmiset
eivät sitten pysty lähtemään
investoimaan tai hankkimaan sitä autoa. Kaikilla ei välttämättä siihen
ole varaa, jos tuota kilometrikorvausta ei kunnolla tule.
Jokainen autonkäyttäjä tietää,
että ne kulut ovat hyvin moninaisia, ja Suomessa myös
pitää olla meidän tiestöllämme,
meidän keliolosuhteissamme toimivat autot. Se on työpaikka,
ja työpaikastahan siinä autossa on kysymys: auto
ei ole tarkoitettu ainoastaan liikkumiseen, vaan se on itse asiassa
työpaikka. Tässä mielessä pidän kyllä tämänkaltaisia
toimenpiteitä väärinä ja negatiivisina,
ja kerta kaikkiaan se on yksi osa sitä toimenpidettä,
joka lyö korvalle sitä ajatusta, että Suomessa
pysyttäisiin elvyttämään, kehittämään työn
tekemistä, viemään sitä eteenpäin,
kehittämään elinkeinopolitiikkaa ja tätä kautta
myös omalta pieneltä osaltaan elvyttämään
Suomen taloutta eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Punavihreä liikenne- ja veropolitiikka
toteuttaa tässä hallituksen esityksessä itseään
ihan sananmukaisesti. Tällaiselle ka-teudelle eduskunnan
ei pidä lämmetä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Nykyinen kilometrikorvauskäytäntö on
sellainen, että on varmuuden vuoksi pidetty huolta siitä,
että kukaan ei vaadi tuloverotuksessa vähennyksiä kilometrikorvauksista
ja autolla ajetuista kilometreistä, ja se on selvästi
ylikompensoiva. Eli käytännössä se
tarkoittaa sitä, että nykyisillä autojen
keskiarvohinnoilla 15 000 kilometriin asti ajettaessa ollaan
tilanteessa, jossa auton hankintahinta on tullut kokonaisuudessaan
katetuksi, ja kun sen jälkeen ajetaan, katetaan kuitenkin
auton hankintakustannuksia ja sen lisäksi myöskin sitten
käyttökustannuksia. On täysin perusteltua, että tuota
korvausta leikataan 15 000 kilometrin jälkeen.
Kuitenkin yksi huomio tässä yhteydessä täytyy
tehdä, joka on se, että hallituksen esityksen perusteluissa
väitetään, että ne, jotka ajavat
yli 15 000 kilometriä tai 30 000 kilometriä,
ajavat halvemmalla autolla kuin ne, jotka ajavat vähemmän.
Täytyy sanoa, että vaikka tämä perustuu selvitykseen,
niin mielestäni se on kyllä terveen järjen
vastainen lopputulos. On täysin selvää, että jos
ajaa työajoa 50 000 tai 100 000 kilometriä,
ajaa selvästi paremmalla autolla. Olisi ollut kyllä mielestäni
perusteltua, että olisi katsottu sitä, että tätä auton
arvoa, pääoma-arvoa, olisi pyritty hieman ottamaan
huomioon kuitenkin 15 000 kilometrin jälkeen,
mikä olisi merkinnyt sitä, että sen jälkeen
tuo korvaus olisi ollut jonkin verran korkeampi. Mutta tietysti
sen olisi pitänyt viime kädessä perustua
sitten tarkempiin laskelmiin, ja tietysti verojaostolla ei ollut
mahdollisuuksia tällaisia laskelmia tässä yhteydessä valitettavasti
tehdä.
Nyt on tietysti selvää, että työnantajan
velvollisuus on mielestäni korvata tämän
jälkeen pelkästään nykyisten
kilometrikorvausperusteitten mukainen kilometrikorvaus työntekijälle.
Olen sitä mieltä, että on tärkeätä,
että nyt katsotaan, kuinka tämä järjestelmä käytännössä toimii,
ja jos alkaa tulla paljon vaatimuksia ajettujen kilometrien korvaamisesta
ihan laskuperusteisesti, niin verotuksen pitää ottaa
se huomioon. Ainakin silloin viimeistään järjestelmää pitää vielä uudestaan
arvioida.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Monet postinjakajat käyttävät
omaa autoaan työvälineenä, koska työnantajalla
ei ole riittävästi autoja kaikille tarvitsijoille.
Lähi- ja kodinhoitajat kiertelevät omilla autoilla
päivittäin tuhansissa kodeissa tekemässä vaativaa
työtään, koska kunnilla ja kaupungeilla
ei ole antaa työntekijöilleen autoja käyttöön.
Myös monet metsäkoneen- ja kaivinkoneenkuljettajat
joutuvat käyttämään työmatkoillaan
omaa autoa, koska koneen omistajilla ei ole varaa hankkia kuljettajille
autoa käyttöön. Kuljettajat joutuvat
itse hankkimaan auton, jolla ajetaan työmatkat ja samalla
kuljetetaan työkoneille työvuoron aikana tarvittavat poltto-
ja voiteluaineet. Monilla putkitöitä tekevillä yhden
työntekijän yrityksillä on pakettiauto,
joka käytännössä on sekä kulkuväline
että työmaan taukotila ja liikkuva varasto. Pakettiautossa
ovat kaasuhitsausvälineet ja muut työkalut.
Arvoisa herra puhemies! Käsitykseni mukaan nykyisessä työllisyystilanteessa
meidän tulisi kaikin keinoin tukea ihmisten työssäkäyntiä myös
pitkien matkojen päästä. Tuntuukin hämmentävältä,
mikäli henkilöltä, joka käyttää autoaan
työmatkojen ohella selkeästi myös muuhun työtehtävään
liittyen edellä kertomallani tavalla taukotilana ja liikkuvana
varastona, evätään oikeus verottomaan
kilometrikorvaukseen.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Jos kilometrikorvauksia leikataan, se tulee
vaikuttamaan negatiivisesti autokantaan ja yrittäjyyteen. Meillä on
paljon ihmisiä, jotka ajavat niin sanotusti työkseen
80 000 kilometriä vuodessa, 50 000, jopa
100 000 kilometriä vuodessa, ja näin
ollen esimerkiksi renkaita joutuu ostamaan hyvin monet. Kaikki kustannukset,
mitkä liittyvät autoon ja autonkäyttöön,
nousevat jatkuvasti, joten tämä korvaus ei tule
ollenkaan vastaamaan sitä todellista kulua, mikä tulee
autonpidosta työn yhteydessä.
Itse olen 30 vuoden aikana ajanut noin 2,5 miljoonaa kilometriä,
parhaimmillani melkein 100 000 vuodessa, joten hieman on
kokemusta autonkäytöstä. On taittunut
kyllä yksi vuosi Ladallakin jopa, mutta yleensä,
jos näin paljon ajaa, pitää olla kunnon
auto, joka ei jätä tielle korvessa. Näin
ollen hallituksen pitää kyllä tosi tarkasti miettiä,
lähdetäänkö tähän,
että kilometrikorvauksia leikataan. Se on todella negatiivinen
asia, ja siitä pitäisi pidättäytyä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Miksi hallituksen esitys on kannatettava?
Sille on esitelty seuraavia perusteita:
Ehdotuksella on tarkoitus rajoittaa palkansaajille maksettavaa,
verovapaiden kilometrikorvauksien perusteella maksettua ylikompensaatiota vaiheittain.
Ylikompensaatiota on sanottu muodostuvan ensinnäkin siitä syystä,
että palkansaajan yksityisajojen osuutta ei ole otettu
huomioon keskimääräisiä kustannuksia
laskettaessa eikä verosta vapaata korvaustasoa määriteltäessä. Toisekseen
ylikompensaatiota on sanottu muodostuvan työajojen ylittäessä 15 000
kilometriä, sillä kiinteiden kustannusten osuus
on tullut tällöin jo täysimääräisesti
korvatuksi kyseisellä kilometrimäärällä.
Tämä tietysti riippuu kulkuneuvon hinnasta ja
siitä, missä vaiheessa se hankitaan ja onko se
hankittu, kun on saatu töitä, työn takia,
ja voidaan kritisoida, muodostuuko todella ylikompensaatiota, jos
auto on hankittu pelkästään työn
tekemiseksi.
Joissakin työsuhteissa kilometrikorvauksia on sanottu
käytettävän myös työntekijän
palkan korvikkeena. Tätä sanotaan tapahtuvan etenkin
pienissä yrityksissä, joilla ei ole välttämättä varaa maksaa
kunnollista palkkaa ja joissa joudutaan työn takia ajamaan
paljon ja on laskettu, että työntekijä saisi
verottomia korvauksia ajamalla autoa.
Tämän esityksen on sanottu myöskin
lisäävän tasa-arvoa sellaisiin työntekijöihin
nähden, jotka eivät töissään
voi saada kilometrikorvauksia.
No, miksi hallituksen esitystä kannattaa vastustaa?
Palkansaajajärjestöt, Suomen Yrittäjät
ja Veronmaksajain Keskusliitto ovat tyrmänneet suunnitelman
siitä, että tämä tuottaisi lisää verotuloja
valtiolle. Työnantaja maksaa kilometrikorvauksen työntekijälle
siksi, että työntekijä käyttää omaa
autoaan työajoihin. Tämä järjestely
on työnantajan etu, kustannustehokas ja järkevä.
Kilometrikorvaus ei ole perusteetonta etua tai mukavuusajelua. Sillä taataan
vain, että liikkuvaa työtä tekevä saa
työnantajaltaan korvausta työstä aiheutuvista
menoista.
Autoliiton mielestä "kilometrikorvauksen alentaminen
ei parantaisi julkista liikennettä, vaan heikentäisi
liikkuvaa työtä tekevien asemaa entisestään".
Varsinkin maaseudulla tämä pitää kiistämättä paikkansa.
Metalliliitto toteaa, että "julkisen liikenteen käytön
lisääntyminen on tietenkin kannatettava asia,
mutta valitettavasti julkisten välineiden käyttö työasioissa
ei useinkaan ole realismia". Tämä tuli hyvin esille
edustaja Hongiston puheessa, kun hän kuvasi, kuinka pitää kuljettaa
työvälineitä ja tarvikkeita. Veronmaksajain
Keskusliiton mielestä "kilometrikorvausten rajoittaminen
merkitsisi työntekijän omaisuuden siirtämistä työnantajan
käyttöön ja työnantajan kulujen
siirtämistä työntekijän maksettavaksi".
Etelä-Karjalan myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ry
ja heidän puheenjohtajansa Veli-Matti Ahonen katsovat,
että "ajomäärät vähenisivät,
mikä saattaisi haitata myyntiä ja markkinointia".
"Verokertymäajatus taustalla on hyvä, mutta toteutuuko
se, on kyseenalaista, jos ajomäärät vähenevät.
Laskelma perustuu siihen, että ajettaisiin sama määrä."
Varsinais-Suomen myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset toteavat:
"Tuntuu täysin käsittämättömältä puhua
kilometrikorvausten ylikompensaatiosta: kilometrikorvausta maksetaan
siksi, että työntekijä käyttää omaa
autoaan työnantajan työajoon."
Puolueena vastustamme kilometrikorvausten leikkaamista. Maatalousyrittäjän
kilometrikorvaukset tulisi saada muiden yrittäjien ja yrityksien
korvauksia vastaavalle tasolle ja niitä pitäisi lisätä,
koska maatalouden ajot rasittavat yrittäjän taloutta.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! On tietysti hienoa kuulla, että täällä tämä harvalukuinen
edustajien joukko, mikä on salissa tällä hetkellä,
on kauttaaltaan sitä mieltä, että hallituksen esitys
on terveen järjen vastainen, ja mitä minäkin
olen saanut palautetta — kansalaiset ovat ottaneet yhteyttä ennen
kaikkea, kun ovat kuulleet tästä hallituksen esityksestä,
että 15 000 kilometrin jälkeen käy
tämä leikkaus — sitä on kummasteltu
erittäin suuresti. Ennen kaikkea niin sanotuille matkaratsuille,
kauppaedustajille, jotka käyttävät paljon
autoa, ajavat 60 000—80 000 kilometriä vuoteen,
tämä on niin sanotusti kuo- linisku. Niin kuin
he ovat todenneet, 15 000 kilometrin jälkeen auto
on pantava parkkiin ja mentävä sitten sosiaalihuoltoon
hakemaan avustuksia, kun tulo loppuu.
Siinä suhteessa ihmettelen sitä, että kun
hallitus on ohjelmissaan vahvasti puolustanut yrittäjyyttä ja
uusia työpaikkoja, niin kyllä näillä toimenpiteillä tehdään
päinvastaista toimintaa ja siellä on työpaikkoja
häviämässä ja edelleen kansalaisille
ja valtiolle tulemassa lisäkustannuksia. Vaikka tässä hallitus
suunnittelee, että 70 miljoonaa säästää näissä asioissa,
uskon, että laskelmat ovat täysin virheellisiä.
On aivan oikein, että perussuomalaiset ja keskusta ovat
siellä valtiovaroissa tehneet eriävän
mielipiteen ja vastustavat tätä asiaa. Myös
perussuomalaisten varjobudjetissa on tämä asia
otettu esille, ja vastustamme tätä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä olen aina toivonut, että Suomessa
on vahvoja hallituksia. Olen myös toivonut, että Suomessa
olisi vahvoja hallituspuolueiden edustajia ja hallituspuolueryhmiä,
joilla olisi sikäli järki mukana, että kun
hallitus tuo tänne järjettömän
esityksen, niin edes hallituspuolueiden toimesta se pystytään
eduskunnassa kumoamaan tai edes korjaamaan ja parantamaan. Mutta
näin ei ole käynyt, enkä ihmettele yhtään,
että hallituspuolueiden piirissä ei ole suurempaa
halua puolustaa tätä esitystä. Edustaja
Sasi, joka valitettavasti poistui tuosta, on hallituksen uskollinen
soturi ollut aina, kautta eri hallitusten, ja hän puolusti
osaltaan tällä ylikompensaatiolla kilometrikorvausten
leikkausesitystä.
Minulle tuli mieleen Tuntematon sotilas, jossa selitettiin nälkäiselle
sotilaalle sitä, että ei sinulla voi olla nälkä,
kun sinä olet kaikki kalorit saanut ja ruoka on ravitsevaa
ja se pitää sisällään
kaiken tarpeellisen. Kyllähän näitä perusteluja
tietysti löytyy, mutta ihan oikeasti, herra puhemies, sellaista
ylikompensaatiota, jos suomalainen työntekijä,
joka lähtee autollaan tekemään työtään, käyttää sitä omana
työpaikkanaan, konttorinaan ja liikkumisvälineenään
ja saa siitä jonkun sentin tai vaikka euron tai kompensaatiota
auton ylläpitoon niin että hänellä on
varaa pitää kunnon auto, ei kenenkään
pitäisi kadehtia. Jos ryhdytään luomaan
työpaikkoja, niin nämähän maksavat
aivan eri lailla: kustannusarviot liikkuvat kymmenissätuhansissa,
30 000:ssa, 40 000:ssa, joskus kuulee kovinkin
korkeita hintoja sille, mitä työpaikka maksaa.
Näillä hyvin pienillä kustannuksilla
tuetaan juuri niitä työpaikkoja, niiden säilymistä. Siinä mielessä tämä on
virheellistä veropolitiikkaa, mitä tällä hetkellä ollaan
toteuttamassa, ja tässä suhteessa kyllä tämä esitys
kerta kaikkiaan ansaitsee täydellisen hylkäyksen.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä vastalauseessa, jonka
perussuomalaiset ja keskusta ovat jättäneet, tulee
erityisen hyvin esiin tämä raju leikkaus, joka
kohdistetaan nimenomaan yli 15 000 kilometriä kalenterivuodessa työnsä vuoksi
ajamaan joutuvien verovapaaseen kilometrikorvaukseen. Erityisen
kova iskuhan tämä tulee olemaan Lapissa, jossa
välimatkat ovat todella pitkät ja työssäkäyntialueet
ovat hyvin laajoja. Näenkin, että tämä on
täysin kestämätön ja käsittämätön
päätös monelle työssä käyvälle
ihmiselle nimenomaan Lapin seudulla. Meillähän
joukkoliikenne ei ole mitenkään tämmöinen
todellinen vaihtoehto, vaan oman auton käyttö on
käytännössä välttämättömyys.
Yleiskeskustelu päättyi.