Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Korruptio on ikävä sana
ja ikävä asia. Suomessa luullaan yleisesti, että eihän
meillä esiinny korruptiota oikeastaan ollenkaan. Se ei
ole totta, mutta on siinä kuitenkin totta toinen puoli,
nimittäin se, että maailman maiden korruptiotilastoissa
sentään sijoitumme varsin korkealle, siellä vähäisen
korruption päässä, pistesijalle ja jopa
mitalisijankin tuntumaan.
Parantamisen varaa meillä siis kuitenkin on. Monet
Suomessa, jopa johtavilla poliittisen toiminnan paikoilla olevat,
eivät edes miellä korruptioksi sitä poliittisen
kähminnän lajia, jossa virkapaikkoja valtion ja
kuntien hallinnossa jaetaan pätevyysvaatimuksia väännellen
omille suosikeille, eli löytyy sopivasti joku hyvä veli
tai hyvä sisko tai hyvä uskonsisar.
Se seikka, ettemme Suomessa suinkaan ole kympin arvoisia korruptioarvioinneissa,
käy ilmi myös Euroopan neuvoston korruptionvastaisen toimielimen
Grecon kannanotoista. Greco on joku vuosi sitten arvioinut muun
muassa Suomen rikoslain tilaa lahjusrikosten ja muiden sen kaltaisten
korruptiomuotojen osalta, ja Greco piti rikoslakiamme puutteellisena.
Tuo Grecon esittämä kritiikki johtikin puolitoista
vuotta sitten rikoslain osittaisparannukseen, kun eduskunta sai kesäkuussa
2011 annetulla lailla 637/2011 tehostettua rikoslain 16
luvussa säännöksiä lahjuksen antamisesta
kansanedustajalle ja rikoslain 30 luvussa säännöksiä lahjonnasta
elinkeinotoiminnassa ynnä rikoslain 40 luvussa säännöksiä lahjuksen
ottamisesta kansanedustajana.
Arvoisa puhemies! Kaikkia Grecon esittämiä rikoslain
tehostamisvaatimuksia Suomi ei kuitenkaan täyttänyt,
vaan yksi aukko rikoslakiin jäi mainitsemani eduskuntakäsittelyn
jälkeen. Tämän aukon tilkitseminen on
nyt lakialoitteeni tavoitteena. Tämä rikoslakiin
jäänyt aukko koskee vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisointia, jossa vedetään raja hylättävän
ja hyväksyttävän edunvalvonnan eli niin
sanotun lobbauksen välille. Lahjontaa koskevan Euroopan
neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen ETS 173:n mukaan jäsenmaiden
pitäisi kriminalisoida vaikutusvallan kauppaaminen ja vaikutusvallan väärinkäytön
palkitseminen. Lakialoitteessani tämä toteutuu
lisäämällä rikoslain 16 lukuun kaksi
uutta pykälää, 14 d § ja
14 e §.
Tällaista kriminalisointia oli meillä vuonna 2009
esitetty oikeusministeriön asettamassa asiantuntijoiden
mietinnössä — työryhmämietinnössä 2009:16 — mutta
jatkovalmistelussa siitä kuitenkin luovuttiin. Jatkovalmistelussa
pääsi nimittäin vallalle näkemys,
jonka mukaan näille rikoslakisäännöksille
ei onnistuttu löytämään lakitekniseltä muotoilultaan
riittävän selkeää pykäläasua,
joka täyttäisi rikoslainsäädännölle
asetettavan laillisuusperiaatteen. Periaate edellyttää,
että rangaistavaksi säädettävä käyttäytyminen
on lakitekstissä ilmaistava niin selkeästi, että jo
etukäteen on todettavissa, mikä on kiellettyä. Katson,
että nuo lakitekniset muotoiluvaikeudet on lakialoitteessani
voitu ratkaista täysin tyydyttävästi.
Apua näiden nyt ehdottamieni kahden pykälään
muotoiluun on ollut siitä keskustelusta, jota täällä eduskunnassa
käytiin vuoden 2011 alussa, kun esillä oli edustaja
Jacob Södermanin laki-aloite 45/2010. Nyt ehdotetut
rikoslain 16 luvun uudet pykälät 14 d § ja
14 e § ovat riittävän
selkeitä, niin että jokainen lobbaustoiminnassa
oleva ja jokainen vaikutusvaltaisessa asemassa oleva kyllä pystyy
ymmärtämään, olisiko tietty
menettely ilmeisen sopimatonta näiden pykälien mielessä.
Lopuksi on tärkeätä huomata, että tulkinnallisissa
rajatapauksissa astuu rikoksesta epäillyn hyväksi
aina voimaan tärkeä rikosoikeudellinen periaate,
nimittäin se periaate, että epäselvässä rajatapauksessa
rikoslakia on tulkittava epäillyn hyväksi. Näin
ollen poliisi ja syyteharkintaa tekevä syyttäjä ynnä lopuksi
tuomioistuin ovat sekä velvollisia että myös
tottuneita noudattamaan tätä periaatetta epäillyn
ja syytetyn hyväksi. Siten eliminoidaan oikeusturvariskit,
joita muuten voisi olla tulkinnallisissa rajatapauksissa.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteella saamme Suomen rikoslain korruptionvastaiset
rikoslain säännökset korkealle kansainväliselle
Greco-tasolle, joten toivon, että asia, tämä minun
laki-aloitteeni, johtaa konkreettisiin toimenpiteisiin asianmukaisissa
valiokunnissa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Keskustelu päättyi.