4) Laki työsopimuslain 7 luvun 10 §:n
ja 12 luvun 2 §:n muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Suomi on useissa eri tutkimuksissa todettu kansainvälisesti
aivan kaikkein kilpailukykyisimmäksi tai lähes
parhaaksi kilpailukyvyltään kansainvälisesti
ottaen.
Yritykset ovat menestyneet hyvin. Sitä osoittaa se,
kuinka paljon suomalaiset yritykset ovat viime vuosina investoineet
ulkomaille, ja myöskin se, kuinka paljon suomalaiset yritykset
ovat maksaneet osinkoja omistajilleen. Viime vuonna suomalaiset
yritykset maksoivat osinkoja 13 miljardia euroa. Nämä tulokset
osoittavat sen, että Suomessa yritykset kannattavat ja
yritykset menestyvät. Ja mihin tämä yritysten
menestys pitkälti perustuu? Se perustuu suomalaiseen sopimusyhteiskuntaan.
Suomessa sovitaan kolmikantaisesti työmarkkinajärjestöjen
välillä sopimuksia, ja näissä sopimuksissa
toisena osapuolena on järjestäytynyt ammattiyhdistysliike.
Viime aikoina on kuitenkin ollut lukuisia esimerkkejä siitä,
että työnantaja on pyrkinyt eri tavoin murentamaan
tätä sopimusyhteiskuntaa siitä huolimatta,
että se vaatii entistä enemmän paikallista
sopimista. Nämä murentamisyritykset näkyvät
siinä, että työnantajat purkavat laittomasti
työntekijöitten edustajien työsuhteita.
Muun muassa Finnairin tytäryhtiö Finnair Cargo
lehtitietojen mukaan purki työsuojeluvaltuutetun työsuhteen.
Oikeudessa se todettiin laittomaksi ja Finnair Cargo tuomittiin maksamaan
90 000 euron vahingonkorvaukset ja 10 000 euroa
oikeudenkäyntikuluja. Mutta kaikesta huolimatta, vaikka
työsopimuksen purkaminen oli laiton, työntekijä menetti
työpaikkansa.
Suurille yrityksille tämäntapaiset korvaukset eivät
ole itse asiassa minkään arvoisia rahoja. Ne pystyvät
koska hyvänsä, jos ne haluavat, purkamaan työsuhteen,
maksavat vain rahalla. Ne hakevat siis rahalla oikeutta. Mielestäni
tällainen toiminta murentaa koko suomalaisen sopimusyhteiskunnan
selkärankaa.
Kenen kanssa työnantajat neuvottelevat, kun ne vaativat
yhä enemmän paikallista sopimista, jos vastapuolella
ei ole järjestäytynyttä ammattiyhdistysliikkeen
edustajaa? Ovatko työnantajat valmiita neuvottelemaan jokaisen
henkilön kanssa henkilökohtaisesti palkoista,
työehdoista jnp.? Jos ei ole vastapuolta, ei ole työehtosopimusten yleissitovuutta,
mutta ei ole myöskään työrauhavelvoitetta.
Tämä mielestäni ilmeisesti työnantajilta
unohtuu, kun ne tällaista toimintaa harjoittavat. Työnantajat
ostavat työehtosopimuksella työrauhan. Se on yleisesti
tunnustettu asia. Ja näistä paikallisista asioista
neuvotellaan järjestäytyneitten, ammattiosastojen
valitsemien luottamushenkilöitten kautta.
Herra puhemies! Tässä lakialoitteessa lähden siitä,
että työnantaja ei voisi irtisanoa ammattiosaston
valitsemaa pääluottamusmiestä ilman tämän
ammattiosaston suostumusta tai työtuomioistuimen päätöstä,
elikkä tätä ei voitaisi panna toimeen,
ennen kuin tuomioistuimelta on lainvoimainen päätös,
että työsuhteen irtisanomiseen tai purkamiseen
on oikeus. Siis tässä ei puututa laillisiin irtisanomisiin
tai purkamisiin vaan nimenomaan laittomiin ja laittomiksi todettuihin työsuhteiden
purkamisiin ja irtisanomisiin. Lisäksi, jos työnantaja
jättää noudattamatta tätä oikeuden
päätöstä, jossa on todettu esimerkiksi työsuhteen
purkaminen tai irtisanominen laittomaksi, niin työnantaja
joutuisi kaksinkertaisen vahingonkorvausvelvollisuuden alaiseksi
elikkä tämä 30 kuukauden enimmäismäärä voitaisiin korottaa
60 kuukauteen asti.
Tässä on vielä, vaikka tämä vahingonkorvausasia
on tässä näinkin huomattava, syytä muistaa, että on
lukuisia tapauksia, joissa pääluottamusmiehen
työsuhde on purettu ja se on oikeudessa todettu laittomaksi
ja tämän jälkeen tämän
työntekijän, vaikka hän on ollut omassa
työssään ammattityöntekijä,
on ollut lähes mahdotonta saada Suomesta työtä.
Suomessa väitetään, että Suomessa
ei ole mustia listoja, mutta jotain kautta ne tiedot kulkevat ja
pääluottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun
laitonkin työsuhteen purkaminen tai irtisanominen johtaa
käytännössä työnsaantikieltoon
Suomessa yksityisellä sektorilla, jos eivät jotkut
muut häntä työllistä. Elikkä tässä on
tämmöinen lisärangaistus vielä.
Minä edelleenkin haluan korostaa, että tämä suomalainen
hyvinvointi on pitkälti rakennettu tämän
sopimusyhteiskunnan avulla. Ja edelleenkin ihmettelen sitä,
että työnantajat käyttävät
tällaisia menetelmiä, jotka 30-luvulla olivat
yleisiä, mutta minun mielestäni eivät
2000-luvulla enää voi tulla kysymykseen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuoppa on tehnyt hyvän
aloitteen, ja tässä voisi todeta sillä tavalla,
jotta eikö tämän perusjuonen tässä,
jos on laiton tapahtuma tapahtunut elikkä tässä tapauksessa
laiton irtisanominen, pidä olla se, että palautetaan
laillinen tila, että se laittomuus poistetaan? Sitähän
ei poisteta rahalla, mikä tarkoittaa näissä kaikissa
tapauksissa, ei pelkästään pääluottamusmiehen
irtisanomisissa vaan yleisesti laittomissa irtisanomisissa, että ihmisen
pitäisi saada työsuhde takaisin. Sitten kun me
tiedämme kuitenkin sen muurin, mikä siinä edessä on,
niin silloin ymmärtää tietysti tämän toisen
osion tässä, että jos työnantaja
ei millään suostu ottamaan takaisin, jos ovat
henkilösuhteet niin pahoiksi menneet, niin sitten pitää joutua
siitä maksamaan. Tällä hetkellä voi
todeta sen, jotta se kynnys on liian matala.
Aikanaan siinäkin putiikissa, missä itse olin aika
pitkään töissä ja satuin olemaan
pääluottamusmiehenä, työnantaja
totesi jossakin tilanteessa, jotta hän heittää ulos,
jotta se ei haittaa mitään, jos se muutaman satatuhatta
markkaa maksaa, mutta se sitten jäi kyllä tekemättä,
se temppu. Mutta se kuvasti sitä asennetta, että se
nyt ei muutama satatuhatta siinä merkitse, kun on kuitenkin
isoista asioista kyse ja sillä saadaan porukan rivit sekaisin.
Sen takia minusta tämän tyyppinen aloite,
jota ed. Kuoppa tässä esittää ja
johon itsekin laitoin nimeni, ehdottomasti pitäisi saada
sillä tavalla aikaan, että mahdollisimman pikaisesti
tämä saataisiin tänne saliin käsittelyyn,
kun luulen kuitenkin, että tätä ei näin
vähillä nimillä vielä valiokunnassa
saada pinnalle nostettua.
Tässä yhä enemmän, kun tuolla
nyt on kierretty taas työpaikoilla, on semmoinen kylmä asenne
ainakin tuolla itäisessä Suomessa. Kahdessa työpaikassa,
joissa kävin viime vuoden puolella, todettiin toimitusjohtaja-omistajan
taholta, että meidän firmassa ei tarvita ollenkaan
luottamusmiehiä, vaan itse toimitusjohtaja toimii kuulemma
luottamusmiehenä. Se kuvastaa hyvin sitä asennetta,
mikä se neuvotteluasetelma on ihmisen osalta, joka on siellä työssä.
Se ei ole enää neuvottelua vaan se on sanelua
ja täysin (Puhemies koputtaa) komennuspolitiikkaa. Ei mistään tasavertaisuudesta
voi olla puhe.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tosiasia on se,
että sekä työntekijä että luottamushenkilöt
ovat kyllä varsin heikossa asemassa tänäkin
päivänä työpaikoilla. Tulee
oikeastaan mieleen se vanha totuus, että jos työntekijä loukkaa
työnantajaa, niin työnantajalla on oikeus purkaa
työsuhde, ja jos työnantaja loukkaa työntekijää,
niin työntekijällä on oikeus purkaa oma
työsuhteensa. Tämä on kärjistettynä se
asetelma edelleenkin.
Ja niin kuin ed. Kuoppa totesi, niin luottamusmiesten osalta
vaatimukset koko ajan lisääntyvät. Koko
meidän yhteiskuntajärjestelmämme, nimenomaan
tämä sopimusyhteiskunta, perustuu siihen, että on
työpaikoilla luottamusmiesjärjestelmä ja
luottamusmiehet valvovat myöskin yhteisiä asioita:
työsopimusten, työlainsäädännön,
työsuojelulainsäädännön
jne. täyttymistä. Tämä konsensus-
ja sopimusyhteiskunta on tämän suomalaisen mallin
vahva puoli. Onhan se, että todella rahalla voidaan kärjistetysti
päästä eroon niin sanotusta epämieluisasta
luottamushenkilöstä, liian aktiivisesta luottamushenkilöstä tai
liian kantaaottavasta luottamusmiehestä, suoranainen oikeusmurha.
Elikkä periaatteessa jos tehdään
laittomuus ja työsuhde päätetään
laittomasti, niin kyllä tietysti oikea lähtökohta
on, niin kuin ed. Esa Lahtela totesi, silloin se, että pakotettaisiin
työnantaja ottamaan takaisin ja perumaan tämä laittomuus. Mutta
tietysti kun tämä nähtävästi
on aika vaikeaa, niin silloin esimerkiksi näiden sanktioiden
pitäisi olla niin tuntuvia, että ne ainakin lisäisivät pidättyväisyyttä tällaisten
tekojen tekemisessä.
Kaiken kaikkiaan luottamusmiesjärjestelmä vaatii
koko ajan parantamista. Luottamusmiesten asemaa on vahvistettava,
ja se on yhteinen etu, ja se johtuu hyvin paljon siitä,
että työelämä muuttuu koko ajan
ja paineet luottamusmiesjärjestelmän kehittämiseen
koko ajan kasvavat.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on monta
ammattiyhdistysaktiivia ja entistä pääluottamus-
ja luottamusmiestä paikalla, jotka tuntevat asian erinomaisen
hyvin. Ed. Kuopan aloite on hyvä, tärkeä ja
kannatettava. Todella tuosta, mitä ed. Esa Lahtela totesi,
että yrityksen omistaja tai toimitusjohtaja voisi toimia ikään
kuin luottamusmiehenä, on taas tuolla terveydenhoidon puolella,
mistä äsken pitkään puhuttiin,
myöskin eräs sovellutus. Siellä on potilasasiamies,
ja jotkut yksityisten terveysalan tuottajien, yritysten, omistajat
tai omistajan sukulaiset toimivat potilasasiamiehenä. Nämä ovat vähän
verrattavissa olevia kummallisuuksia.
Mutta joka tapauksessa tämä sopimusyhteiskunta
ja yhteiskunta Suomi, joka on oman hyvinvointinsa konsensukselle
rakentanut, kuten ed. Kuoppakin totesi, vaatii toimivan luottamusmiesjärjestelmän
työpaikoille, myös työsuojeluvaltuutetut,
ja jos sen takia laitetaan pihalle luottamusmies, että hän
on hoitanut liian hyvin työtehtäviään,
niin se ei ole myöskään kokonaisedun
kannalta hyvä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Voin hyvinkin avoimin mielin yhtyä tähän
suomalaisen työelämän nykyisen kehitystrendin
kuvaukseen. Se on hyvin rehellinen. Juuri näin on asianlaita.
Siis se sopimusyhteiskunta, jolla oikeastaan tämä kaikki
vauraus on luotu suhteessa kilpailijamaihin ja alueisiin, ollaan
nyt murentamassa juuri sen kaikkein perimmäisellä alueella, siis
siellä, missä halutaan sen sopimusyhteiskunnan
ydintä säilyttää. Tässä katsannossa
kun on toisenlaisiakin trendejä tällä hetkellä päällä,
tämän laatuinen lakialoite sattuu aivan oikeaan saumaan.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Minunkin nimeni löytyy allekirjoittajana
tämän ed. Kuopan lakialoitteen esittäjissä.
Olen sen tietysti tehnyt harkiten ja sillä kokemuksella,
mitä itselleni pääluottamusmiehenä ollessani
11 vuotta tehtävää hoitaneena tuli. Tämä lakialoite
on enemmän kuin ajankohtainen, jos muistellaan juuri päättynyttä metsäteollisuuden
sulkua. Sen pohjalta monet metsäteollisuuden suuryritykset ovat
nostamassa tietojeni mukaan, jotka ovat olleet myöskin
julkisuudessa, nyt rikossyytteitä tai käynnistämässä prosessia
rikossyytteiden nostamisesta pääluottamusmiehiä ja
työsuojeluvaltuutettuja kohtaan. On ennenkokematonta suomalaisessa
sopimusyhteiskunnassa, että meidän pääoma
tällä tavalla toimii. Ei voi olla sillä tavalla, että kun
luottamusmies hoitaa tehtäviään niin kuin
hänen edunvalvontaryhmänsä edellyttää, niin
kohdistetaan sitten luottamusmiehiin painostustoimenpiteitä,
jopa niin, että kaavaillaan syytteiden nostamista.
Tästä tullaan ilman muuta siihen tilanteeseen, että aivan
ehdottomasti luottamusmiesten, myöskin työsuojeluvaltuutettujen,
irtisanomissuojaa on kehitettävä. Kyllä ehdottomasti
näen asian sillä tavalla, että jos perusteettomasti
luottamusmies irtisanotaan, niin täytyy olla velvoite hänet ottaa
takaisin eikä rahalla voi yrittää kuitata
sitä.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä on paljon laajempikin
asia kuin yleensä on julkisuudessa ollut. Tällä hetkellä kymmenkunta
tapausta on oikeuskäsittelyssä. Parista tapauksesta on
juuri hiljakkoin tullut päätökset, joissa
työnantaja on tuomittu noin 100 000 euron korvauksiin.
Lisäksi on monia tapauksia, joissa työnantaja
on purkanut työsuhteen ja ostanut rahalla pääluottamusmiehen
hiljaiseksi. Tämä on tämmöisen
sopimusyhteiskunnan kannalta kyllä hyvin tuhoisa tie, jos
tällä tiellä mennään
eteenpäin ja tähän ei puututa ja tätä ei
pysäytetä, sillä kuten jo varsinaisessa
puheenvuorossa totesin, kenen kanssa työnantaja sitten
neuvottelee paikallisesti, jos ei siellä toisella puolella
ole edunvalvojaa? Tuleeko Suomeen villit työmarkkinat?
Täytyy työnantajan muistaa, että ne ovat
myöskin työntekijäpuolella silloin villit
eikä pelkästään toisinpäin.
Tässä haluan vielä todeta sen, että lakialoitehan
lähtee siitä, että jos purkamistoimenpidettä suunnitellaan,
niin sitä ei saisi toteuttaa. Elikkä oikeus voisi
pysäyttää tämän purkamistoimenpiteen
tai irtisanomistoimenpiteen siksi ajaksi, minkä tämä oikeuskäsittely
kestää, ja sitten vasta, jos oikeus toteaa, että työsuhteen
purkamisperuste on olemassa, niin silloin se voidaan toteuttaa.
Siis ei ole tarkoitus, että tämä estetään,
koska kyllä meitä ihmisiä on monenlaisia
ja voi olla joskus syykin, että puretaan työsuhde,
mutta sen on tapahduttava laillisesti eikä laittomasti,
niin kuin nyt valitettavan usein on tapahtunut. Muun muassa Tampereella
tällä hetkellä yksi Metallin pääluottamusmies
on — tämä asia on parastaikaa työtuomioistuimessa — käsitykseni
mukaan täysin laittomasti puretun työsuhteen uhri.
Keskustelu päättyy.