Paula Risikko /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kotitalousvähennys on ottanut
paikkansa suomalaisten arjessa. Työministeriön
vuoden 2005 tutkimuksen mukaan kotitalousvähennys
loi vuosina 2003—2004 noin 10 000 työpaikkaa.
Tutkimuksen mukaan työpaikat ovat markkinaehtoisia ja pysyviä eivätkä ne vie
työpaikkoja jo työllistetyiltä.
Työministeriön tutkimuksessa todetaan myös, että valtaosa
aikaisemmin pimeästi tehdystä työstä on
saatu vähennyksen piiriin. Siitä puolestaan on
seurannut, että aiemmin ilman vakuutus- ja eläketurvaa
sekä kouluttautumismahdollisuuksia työskennelleet
pimeän työn tekijät ovat kotitalousvähennyksen
kautta päässeet tekemään työtään
yhteiskunnallisten järjestelmien turvaamina. Kodin palvelut
kannattaa verotuen houkuttamina teettää nyt virallisesti,
ja siitä tulee moninaista hyötyä myös
käytännön työn tekijöille,
kuten kotisiivoojille ja hoivaajille.
Tutkimusten mukaan kotitalousvähennystä käyttävät
keskimääräistä enemmän
lapsiperheet, joissa vanhemmat käyvät töissä.
Ihan näin naisnäkökulmasta on pakko todeta,
että meistä suomalaisista naisista suurin osa
eli noin 70 prosenttia työikäisistä on
nimenomaan kokopäivätyössä.
Esimerkiksi eurooppalaiset sisaremme tekevät osa-aikatyötä.
Onkin hyvin perusteltua, että yhteiskuntamme tukee naisten
ja perheiden työssäjaksamista kannustamalla kotitalousvähennyksellä jakamaan
työtä ja työllistämään
muita.
Arvoisa herra puhemies! Ennustetaan, että vuoden 2005
loppuun mennessä kotitalousvähennys on luonut
jopa 30 000 kokopäiväistä työpaikkaa.
Niin sanotun harmaan työn vähentymisen seurauksena
kotitalousvähennys on tuonut ripeästi aivan uutta
työtä. Esimerkiksi kotisiivouspalveluja tarjoavat
organisaatiot työskentelevät valtavan kysynnän
keskellä.
Viime aikoina kotitalousvähennystä on kehitetty.
Sen käyttöalaa on laajennettu ja vähennettävää euromäärää tullaan
nostamaan ensi vuonna muiden kuin remonttityön osalta.
Kokoomuksen Maija Perhon toukokuussa jättämässä lakialoitteessa,
johon hyvin moni edustajista yhtyi, esitetään
niin ikään käyttöalan laajennusta.
Aloite, kuten totesin, sai paljon kannatusta. Toivon myös
sen etenevän.
Arvoisa herra puhemies! Kotitalousvähennyksen ja kotitalousalan
kehittämistä tulee edelleen jatkaa. Kotitalousvähennyksen
alaa tulee laajentaa siten, että verovähennys
kattaisi myös kotien atk-tukipalvelutyön, ja sitä koskee
nyt tämä aloitteeni. Perusteluina totean tälle
lakialoitteelle seuraavia:
Ensiksikin, Suomea ollaan kehittämässä sähköisen
tiedonsiirron yhteiskunnaksi. Ainakin joka toisella kotitaloudella
on tietokone. Tietotekniikka on lähitulevaisuudessa valtaamassa
koteja entistä enemmän. Tietotekniikka voidaankin monin
tavoin tuoda kansalaisten ja kotien arjen palvelijaksi. Siitä tulee
jatkossa kotona selviämisen merkittävä lisäturva.
Laajakaistayhteydet ovat pitkien välimatkojen ja ikääntyvien
kansalaisten Suomessa järkevä kehityssuunta, mutta
se edellyttää, että tekniikka on kunnossa
ja pelaa. Yhteiskunnan sähköisen tiedonsiirron
toimintasuunnitelmien pitää kattaa myös
häiriötilanteiden korjaamistoimenpiteet.
Toinen ison laatuinen perusteluni tälle aloitteelle
on, että seniorikansalaisten atk-taitojen lisääminen
on ollut yhteiskunnan keskeisenä pyrkimyksenä ja
seniorien atk-koulutukseen on investoitu merkittäviä summia
verorahoja ja verovaroja. Monilla senioreilla on siis taitoa, aikaa
ja halua selvittää asioita Internetin kautta ja
hoitaa vaikkapa lomakkeiden jättöä viranomaisille
sähköisesti. Tässä säästetään
esimerkiksi kuljetuskustannuksia ja asioinnin vaivoja. Kuten työelämässä myös
kodeissa tietokone aina silloin tällöin jumiutuu
ja tilanteen ratkaisu vaatii ammattiauttajan kutsumista paikalle.
Varsinkin seniorikodeissa atk-tukipalvelutyö on esimerkiksi
asiointiapuun verrattavaa, kotien arjen sujumista tukevaa palvelua.
Kolmas isomman laatuinen perustelu tälle aloitteelleni
on, että kotien tavanomaisten palvelujen kirjo muuttuu
kiivaasti kehityksen myötä. Kotien atk-asiantuntijatyö on
kotien tavanomaista ja tarpeellista palvelua tulevaisuudessa. Tietotekniikkaan
liittyvän teknisen tukipalvelun tarve tuli selvästi
esiin myös Sitran ja Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuksessa
vuonna 2005. Myös siksi atk-tukipalvelutyön tulee
mielestäni kuulua kotitalousvähennyksen piiriin.
Arvoisa herra puhemies! Lisäksi tässä aloitteessani
esitetään kotitalousvähennyksen enimmäismäärän
nostamista 2 300 euroon vuodessa myös remonttitöiden
osalta. Aloite perustuu tältä osin aiemmin syksyllä jätettyyn
kokoomuksen eduskuntaryhmän yhteiseen lakialoitteeseen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Työministeriön asettaman
työryhmän selvityksen mukaan kotitalousvähennystä hyödyntäneiden
talouksien määrä nousi vuodesta 2001
vuoteen 2003 lähes kaksinkertaiseksi ja verovähennysten
määrä lähes kolminkertaiseksi.
Tietojeni mukaan vähennystä käyttävien
määrä kasvaa jatkuvasti. Vähennystä tulevien
vuosien kuluessa käyttäviä potentiaalisia
kotitalouksia on yli 400 000 eli joka kuudes talous. Kotitalousvähennyksen
piirissä tehdyn työn määrä vuonna
2005 tulee olemaan noin 10 000 henkilötyövuotta.
Kotitalousvähennyksen seurauksena syntyneet työpaikat
ovat markkinaehtoisia ja pysyviä eivätkä ne
vie työpaikkoja jo työllistetyiltä. Eivät
ne myöskään vaatineet tuekseen hallinto-, neuvonta-
ym. resursseja eivätkä muita työllisyyttä tukevia,
usein kalliita toimenpiteitä tai investointeja. Lisäksi
valtaosa alalla ennen pimeästi tehdystä työstä on
saatu kotitalousvähennyksen kautta laillisen toiminnan
piiriin. Yrittäjien oman arvion mukaan pimeän
työn suhteellinen osuus on vähentynyt kotitalouspalveluissa
noin 60 prosentista neljäsosaan.
Arvoisa puhemies! Kotitalousvähennysjärjestelmä on
osoittautunut toimivaksi ja vaikutuksiltaan kasvavaksi järjestelmäksi.
Työllisyyden lisäämiseksi kotitalousvähennysjärjestelmää tulee kehittää siten,
että se kasvattaa sitä käyttävien määrää.
Tämä onnistuu siten, että kotitalousvähennyksen
piiriin hyväksytään enemmän
erilaisia kotitalouksiin liittyviä töitä kuin
nykyään. Siksi kannatan ed. Risikon ehdotusta
kotien atk-tukipalvelutöiden kustannusten vähennyskelpoisuudesta.
Arvoisa puhemies! Tämän lisäksi kotitalousvähennyksen
perusteissa on vielä paljon petrattavaa. Tuloverolain 127
b §:n mukaan verovelvollinen saa vähentää ensinnäkin
kotitalousvähennykseen oikeuttavasta työstä maksamansa
henkilösivukulut sekä lisäksi 30 prosenttia
maksamastaan palkasta; toiseksi kotitalousvähennykseen oikeuttavasta
työstä ennakkoperintärekisteriin merkitylle,
veronalaista toimintaa harjoittavalle maksetusta työkorvauksesta
60 prosenttia; ja kolmanneksi tavanomaisesta kotitalous-, hoiva-
ja hoitotyöstä yleishyödylliselle yhteisölle
maksetusta työkorvauksesta 60 prosenttia.
Mielestäni kotitalousvähennysten perusteissa on
korjattavaa. Riippumatta siitä, onko työn tekijänä kysymyksessä yritys,
järjestö vai yksityinen henkilö, on verovelvollisen
saatava vähentää kotitalousvähennykseen
oikeutetusta työstä maksetusta työkorvauksesta
80 prosenttia. Näin laajennettaisiin vähennyksen
käyttäjäryhmiä. Myös 100
euron omavastuuosuus on syytä poistaa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aloite on erinomainen, hyvä ja
hyödyllinen ja toivottavasti vie tätä asiaa
oikeaan suuntaan sillä lailla, että korvataan
tämä työ, mitä nyt tehdään
talkooperiaatteella. Tosin minä olen aina, kun olen talkoisiin
jonkun ottanut, joutunut tavalla taikka toisella jotain korvausta
siitä suorittamaan.
Mutta mikä liittyy tämän vähennyksen
laajempaan käyttöön jne., luulen, että tässä yhteiskunnassa
on erinomaisen paljon sellaisia kansalaisia, jotka tätä vähennystä käyttäessään
tai harkitessaan sen käyttöä tukehtuvat
siihen palkan sivukulujen maksun mahdottomuuteen ja hankaluuteen.
Toivoisin, että täällä syntyisi
joskus sellainen aloite, missä tämä sivukulujen
maksu voitaisiin toteuttaa yhdelle luukulle ja jossakin yhteiskunta
jakaisi ne rahat. Jos ei saisi riittävästi, niin
pyyhkisi käsiänsä leppään,
niin kuin sanotaan, mutta ei olisi semmoista rumbaa ja monimutkaisuutta
kuin nyt on olemassa. Tiedän erinomaisen paljon kansalaisia,
jotka kerran tehtyään tämän
asian jossain pienessä aiheessa toista kertaa eivät
sitä lähde tekemään. Se ei ole
tälle asialle hyväksi. Mielestäni se
on sitä ed. Pulliaisen usein mainitsemaa harmaata taloutta,
taloutta kuitenkin, mutta yhteiskunta jää siitä osattomaksi,
kun ei lantin lanttia tule.
Keskustelu päättyy.