7) Laki sukusolujen ja alkioiden käytöstä hedelmöityshoidossa
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Keskustelu hedelmöityshoitoa koskevasta
lakialoitteestani osuu sopivasti samalle päivälle,
jona hallitus, tiettävästi näillä hetkillä,
käy iltakoulussa aiheesta keskustelua. Toivon, että hallituksen
jäsenet pitävät mielessään
ne karikot, joihin edellinen hedelmöityshoitolakiesitys
kaatui.
Lainsäädäntöähän
on valmisteltu oikeusministeriössä yli 20 vuotta.
Vuonna 84 annettiin ensimmäinen työryhmän
ehdotus, jota muuten itsekin olin silloin aikoinaan erään
lääkärijärjestön puitteissa
tutkimassa ja osallistumassa siihen liittyvän lausunnon
antamiseen.
Vanhasen hallitus on sekin lykännyt esityksen antamisen
jo useita kertoja. Viime kaudella eduskunta tutki esitystä puolen
vuoden ajan perusteellisesti kymmeniä asiantuntijoita useassa
valiokunnassa kuullen, mutta esitys vedettiin kesken käsittelyn
pois, kun eduskunnan lakivaliokunnassa voitti sellainen kanta, joka
olisi rajoittanut hedelmöityshoidot miehen ja naisen muodostamille
pareille ja sallinut lapselle oikeuden saada tiedon omista biologisista
juuristaan.
Lain säätämisellä on kiire.
Suomi on lähes viimeisiä Euroopan maita, joissa
hedelmöityshoitoja ei ole säädelty. Hoitoa
saavien henkilöiden, terveydenhoitohenkilökunnan
ja ennen muuta hoidon seurauksena syntyvien lasten oikeusturvan
kannalta on tärkeää, että pelisäännöt
ovat selkeät. Lainsäädännön
puuttuminen on ajanut Suomen hedelmöityshoitojen villiksi
länneksi. Euroopasta löytyy tuskin toista maata,
jossa lapsen näkökulmasta säätelyn
tilanne olisi tällä hetkellä yhtä heikko.
Euroopan kansalaisista valtaosa asuu sellaisissa maissa, joissa
hedelmöityshoitoja annetaan vain naisen ja miehen muodostamille
pareille, jolloin lapsi saa lähtökohtaisesti oikeuden
myös isään, ja näin on esimerkiksi
sellaisissa suurissa maissa kuin Ranska ja Saksa, myös
Italia tai Sveitsi. Pohjoismaissa myös tämä linja
on vallinnut pitkään hyvin kattavana, mutta Ruotsihan
on aivan hiljattain siitä livennyt. Mutta esimerkiksi Norjassa
koeputkihedelmöityshoitoa saavat vain avioparit ja parin
omilla sukusoluilla.
Eduskunnan käsiin tulee tuskin toista esitystä, joka
luotaisi yhtä syvästi ihmisyyden peruskysymyksiä,
ja tähän liittyen olen itsekin hämmästellyt
sitä valtavaa yhteydenottojen määrää,
joka ainakin minulle kansalaisilta tulee tähän
keskusteluun ja aihepiiriin liittyen. Siihen nähden tämä täysistuntokeskustelu
näyttää kyllä kovin vaimeaksi
muodostuvan, mutta varmasti täältäkin
erilaisia mielipiteitä tulee löytymään.
Laissa joudutaan määrittelemään
suhde moniin, voisi sanoa, ikiaikaisiin käsitteisiin: äitiyteen,
isyyteen, avioliittoon, ihmiselämän alkamiseen,
ihmiselämän kunnioittamiseen, ja lainsäätäjä joutuu
tekemään mielestäni kaikkein keskeisimmän
arvovalinnan kahden tarpeen välillä. Siis nämä kaksi
asiaa, lapsettomuus ja isättömyys, ovat ne keskeiset
tarpeet, jotka varmasti nousevat keskustelussa esiin.
Jos vastakkain on asetettava miehettömän naisen,
esimerkiksi lesbonaisen tai yksin elävän naisen,
lapsettomuus tai sitten lapsen isättömyys, niin
mielestäni yhteiskunnan tulee tukea ennen muuta lasta.
Yleisestikin jos lainsäädännössä nousee
esiin tilanteita, joissa on keskenään ristiriitaisia
eettisiä intressejä, niin silloin tulee aina asettua
heikoimman puolelle. Lapsen oikeuksista on huolehdittava erityisen
tarkasti myös sen vuoksi, että lapsi on näissä hoitojärjestelyissä ainoa
osapuoli, jolta ei luonnollisestikaan voida kysyä suostumusta
ja joka joutuu koko elämällään,
koko tulevaisuudellaan, sopeutumaan muiden solmimiin sopimuksiin.
Kun reilu kolme vuotta sitten eduskunta käsitteli Lipposen
toisen hallituksen esitystä, niin silloin perustuslakivaliokunta
totesi — luen suoran lainauksen perustuslakivaliokunnan
lausunnosta: "Yhteiskunnassa vallitsevien arvojen valossa on myös
ongelmallista, että esityksen mukaan tietty osa lapsista
lähtökohtaisesti lainsäädännön seurauksena
syntyy isättömiksi." Perustuslakivaliokunta totesi
myös, että hedelmöityshoitojen rajaaminen
naisen ja miehen muodostamille pareille ei riko perustuslain yhdenvertaisuusperiaatetta
vastaan. Siellä todettiin näin: "Kun otetaan huomioon
hedelmöityshoidon lääketieteellinen tarkoitus
auttaa lapsettomuudesta vastoin tahtoaan kärsiviä henkilöitä,
ei lakiehdotusta voida tältä osin pitää perustuslainvastaisena."
Hedelmöityshoitomenetelmien säätely
sellaisella tavalla, jonka seurauksena lapsi jäisi isättömäksi,
merkitsisi poikkeusta lapsen asemaa koskevan lainsäädäntömme
keskeisistä periaaatteista. Isyyslainsäädännöllä on
kautta historian pyritty turvaamaan jokaiselle lapselle mahdollisuuksien
mukaan oikeus isään riippumatta siitä,
millaisissa perhesuhteissa äiti elää.
Eduskuntahan muutti tänä vuonna isyyslakia niin,
että isyyden toteamiseksi voidaan nyt ottaa dna-näyte
myös lapsen isäksi epäillyn miehen sukulaisista
silloin, kun isä on kadonnut tai kuollut. Samalla lakivaliokunnan
mietinnössä todettiin, että perustuslain
ja ihmisoikeussopimuksien näkökulmasta erilaiset
rajoitukset isyyskanteen nostamisessa ovat ongelmallisia. Eduskunta
hyväksyi yksimielisesti tuossa yhteydessä ponnen, jolla
edellytetään lainsäädännön
muutoksia, jotta myös ennen vuotta 76, jolloin siis isyyslaki
astui nykymuodossa voimaan, syntyneet lapset, nyt jo aikuiset, saisivat
oikeuden takautuvasti vielä nostaa tämän
isyyskanteen, heitä kun koski aikoinaan vain viiden vuoden
kanneaika.
Mielestäni on varsin merkillistä ja ristiriitaista nämä kannanotot
huomioiden, joissa on pyritty kaikille lapsille, niillekin, jotka
ovat vuosikymmeniä sitten syntyneet, hyvin kattavasti myöntämään
mahdollisuus ja oikeus isyyskanteen nostamiseen, jos nyt oltaisiin
tietoisesti luomassa sellainen lapsiryhmä, jolle tätä oikeutta
ei ikinä tulisi.
On myös merkillistä, että nyt joudumme
perustelemaan ihmiskunnan historian luonnollisinta asiaa eli lapsen
tarvetta omaan äitiin ja isään. Monenlaiset
tutkimukset kertovat isättömyyden aiheuttamista
ongelmista, mutta siitä puhuu myös arkikokemus,
ja aivan näinä päivinä olen saanut
lukuisia yhteydenottoja ihmisiltä, jotka ovat kertoneet
siitä, miten isättömyyden tuska on noussut
esiin joillakin vasta yli 50-vuotiaana. Juuri ennen kuin lähdin
tuolta huoneestani, minulle soitti 68-vuotias nainen, joka itki
puhelimessa tätä isättömyyttään.
Haluan lukea yhden esimerkin vielä kirjeestä, jonka
olen saanut, eli seuraava on lainaus: "Olen kahden naisen perheessä varttunut,
nyt keski-ikäinen mies. Nuorukaisena uskoin, ettei isä ole pojan
kasvulle välttämätön ehto. Nuorena
miehen uskoin jo välttäneeni kaikki isättömyyden karikot.
Kaikki sujui hyvin 27. ikävuoteen asti. Kahden naisen antamat
elämän eväät eivät
riittäneet aikuisen miehen saappaisiin astumiseen. Seurasi
masennus ja vaikea oman miehisen identiteetin rakennus. Ensimmäisen
lapsen syntymä herätti suurta hätää siitä,
mistä ammentaa isyyden laatua. Vieläkin keski-ikäisenä kolmen
lapsen isänä olen itse kipeästi isätön."
Äidin ja isän muodostama kasvatuskaksikko tuo
lapselle kaksi vanhempaa mutta myös kahden eri sukupuolen
näkökulman kasvatukseen. Isän ja äidin
keskinäisen suhteen kautta tytöt ja pojat voivat
parhaiten oppia myös kunnioittamaan vastakkaista sukupuolta
ja arvostamaan omaa kehittyvää naiseuttaan ja
miehisyyttään. Lapsi saa paremmin kosketuksen
ihmisten erilaisuuteen tällaisessa perheessä kuin
yksisukupuolisen vanhemmuuden kautta. Se, että lapsi olisi syntymästään
sukuasemaltaan isätön, merkitsisi todellakin sitä,
että hänet asetettaisiin asemaan, joka poikkeaisi
muiden lasten asemasta.
Arvoisa puhemies! Hedelmöityshoidot eivät ole
naisen eivätkä miehen oikeus. Lapsi ei ole lääke,
jonka saamista voitaisiin vaatia tasavertaisesti kaikille haluaville.
Keskustelussa sekoitetaan usein käsitteet hedelmättömyys
ja lapsettomuus. Lapsettomuus on sosiaalinen ongelma, hedelmättömyys
on lääketieteellinen ongelma.
Tässä aloitteessani tartutaan juuri nimenomaan
hedelmättömyyden lääketieteelliseen
hoitamiseen. Itse ajattelen, että hedelmättömyyshoidoissa
on viisautta jäljitellä luonnon omia valintoja.
Lapsen syntymiseen tarvitaan kumpaakin sukupuolta, eikä lapsia
synny esimerkiksi vaihdevuodet ohittaneille naisille, ei synny yksinäisille
naisille eikä synny naispareille tai miespareille. Hedelmöityshoitojen
rajoittaminen heteropareille ei ole seksuaalivähemmistöjen
syrjintää, kuten erilaiset ikärajoitteetkaan
eivät ole ikärasismia.
Puhemies! Vielä totean, että tässä aloitteessa, jonka
yksityiskohdat voitte sieltä aloitepaperista lukea, enkä sen
takia niitä tässä käy kertaamaan, noudatetaan
hyvin pitkälti samoja eettisiä linjauksia kuin
Kirkkohallituksen hiljattain hyväksymässä perusteellisessa
kannanotossa, jossa korostetaan ennen muuta lapsen oikeuksia ja
myös avioliiton merkittävää asemaa
yhteiskunnassa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulla on ollut ilo ja kunnia keskustella
tästä samasta asiasta useaan otteeseen arvostamani
ed. Räsäsen kanssa, viimeksi eilen illalla televisiossa
ja aiemmin radion puolella. Nyt ei ehkä tässä tarvitse
mennä kauhean syvälle näihin kysymyksiin.
Näihin varmaan ehditään myöhemminkin palata.
Tässä ed. Räsäsen allekirjoittamassa
lakialoitteessa esitetään hedelmöityshoitoihin
uudenlaista apartheid-järjestelmää. Siinä esitetään
naisten asettamista eriarvoiseen asemaan parisuhdeaseman ja puolison
sukupuolen perusteella. Eikä tämäkään
vielä riitä, vaan siinä mennään
vielä pitemmälle. Siinä esitetään,
että myöskään naisen ja miehen
välisessä suhteessa ei voitaisi käyttää ulkopuolisten
luovuttajien sukusoluja. Tämä ei ole 2000-lukua,
tämä ei kuulu tasa-arvoiseen, oikeudenmukaiseen
yhteiskuntaan. Tämä on ihan joittenkin muitten
aikojen ja muitten yhteiskuntien aatetta. En pidä mitenkään
hyväksyttävänä, että 2000-luvun
Suomessa institutionalisoitaisiin lain tasolla ihmisten syrjintä ja
eriarvoistaminen.
Siitä olen ed. Räsäsen ja monien
muiden kanssa ihan tismalleen samaa mieltä, että avainkysymys
on lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön.
Lapsella tulee aina lähtökohtaisesti olla oikeus
rakastavaan ja vastuulliseen vanhempaan tai vanhempiin. Tämä rakastava
ja vastuullinen vanhemmuus ei vain riipu seksuaalisesta suuntautumisesta,
se ei riipu sukupuolesta, se ei riipu parisuhdeasemasta, vaan se
riippuu tämän yksilön ja hänen
tukiverkostojensa ja ympäristön ominaisuuksista
ja kyvyistä.
Meidän täällä lainsäätäjinä kannattaisi
pikemminkin käyttää energiaa ei toisten
ihmisten syrjimiseen ja arvostelemiseen ja tuomitsemiseen, sulkemiseen
järjestelmien ulkopuolelle, vaan sen miettimiseen, miten
voisimme kehittää sellaisia tukijärjestelmiä,
jotka auttaisivat kaikenlaisia vanhempia, kaikenlaisia perheitä tässä ajoittain aika
haastavassakin lastenkasvatustehtävässä. Näistä erilaisista
vanhemmuuden ja perheiden tukimuodoista luulen, että meillä esimerkiksi
ed. Räsäsen kanssa on paljon hyvin saman suuntaisia
ajatuksia. Kannattaisi enemmän käyttää aikaa
ja energiaa tähän keskusteluun.
Yksi äiti tai kaksi äitiä ja monet
muutkin perhemuodot voivat olla erinomaisen hyviä ja turvallisia
kasvuympäristöjä lapselle. Vähän
pidän huolestuttavana ed. Räsäsen käyttämää tapaa
patologisoida erilaisia perhetilanteita ja perhemuotoja, ikään
kuin se, että on kasvanut kahden naisen kanssa tai yhden äidin
kanssa, johtaisi jotenkin automaattisesti erilaisiin ongelmiin.
Realiteetti on kai se, että ihminen voi ajautua identiteettikriisiin,
erilaisiin psykologisiin, sosiaalisiin ongelmiin ihan riippumatta
perhetaustasta. Tällaisia surullisia, itkettäviä tarinoita
varmasti voidaan kertoa vielä monin verroin enemmän
ihan tavallisissa isän ja äidin perheissä kasvaneista lapsista.
Se, että kasvaa kahden äidin kanssa tai yhden äidin
kanssa, ei varmasti mitenkään automaattisesti
johda ongelmiin lapselle, ja jos se ei johda automaattisesti ongelmiin,
niin sitten pitää kysyä, minkä takia
nämä perhemuodot automaattisesti suljettaisiin
hedelmöityshoitojen ulkopuolelle. Siihen ei ole riittäviä eikä oikeudenmukaisia
perusteita.
Itse uskon, että yhteiskunnassa ja kulttuurissa pitäisi
siirtyä yhä enemmän siihen suuntaan,
että tunnustetaan se erilaisten yksilöiden, erilaisten perheiden
kirjo, joka meillä on jo nykypäivänä todellisuutta.
Se ei häviä, mitä tahansa hedelmöityshoidoista
aikanaan täällä eduskunnassa säädämmekin.
Vielä ehkä viimeisenä asiana siitä,
kun ed. Räsänen arveli, että jos kasvaa
yksisukupuolisten vanhempien, siis samaa sukupuolta olevien vanhempien,
kanssa, niin siitä perhemallista ei saa riittävästi
erilaisuuden eväitä, että siinä eivät
tavallaan ole edustettuina ihmisen erilaisuudet tai erilaiset piirteet.
Itse näkisin kyllä, että jokainen yksilö on
ainutlaatuinen, jokainen yksilö on erilainen aina riippumatta
sukupuolesta tai monista muista taustatekijöistä.
Sen erilaisuuden esiin tuomiseen ei välttämättä tarvita
miestä ja naista, siihen riittää jo kaksi
ihan erilaista ihmistä, ja näitä miehen
ja naisen mallejahan meillä tässä yhteiskunnassa
ja kulttuurissa tuntuu joskus olevan enemmän kuin tarpeeksi.
Kyllä niitä varmasti myös lapsi saa hyvin
monelta eri suunnalta.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Olisin tähän ed. Tynkkysen
puheenvuoroon halunnut kommentoida, kun hän otti esille
termin apartheid. Minkä ihmeen takia meillä sitten
luonnossa on tämmöinen jatkuva apartheid käytössä,
että meillä todellakaan kaksi naista ei voi keskenään saada
lasta eikä kaksi miestä voi saada keskenään
lasta tai nainen ei yksinään voi saada lasta? Mistä sitten
johtuu, että meillä luonto on tämän asian
tällä tavoin järjestänyt? Onko
nyt sitten näin, että meidän pitäisi
lähteä tätä luonnon biologista
järjestelmää jollakin tavalla muuttamaan, jotta
se vastaisi joittenkin ihmisten käsitystä tasa-arvosta
ja yhdenvertaisuudesta?
Toisaalta haluaisin myös nostaa esille sen yhdenvertaisuuslain
edessä erikoisen seikan, joka tämän hallituksen
tulevan esityksen johdosta on tulossa. Elikkä siellähän
ollaan nyt lainsäädännössä menossa
aika erikoiseen suuntaan. Niin kuin ed. Räsänen
täällä hyvin toi esille, meillä aina
on pyritty turvaamaan au-lasten asema, mahdollisuudet perintökaaren
suhteen, myöskin isyyden vahvistamiseen nähden.
Jos ajatellaan, että sitten on esimerkiksi kahden naisen
yhteinen lapsi tulevaisuudessa ja hän täyttää säädetyt
18 vuotta, niin hän on samassa asemassa kuin au-äidin
lapsi, ja kuitenkaan hänellä ei ole mahdollisuutta
lähteä esimerkiksi ajamaan isyyskannetta, jos
tämä laki tällaisenaan menee läpi.
Eli meillä, voi sanoa, kaksi samanlaisessa elämäntilanteessa
olevaa ihmistä onkin sitten loppujen lopuksi de facto erilaisessa asemassa
juridisesti, koska heidän äideillään
on erilainen seksuaalinen suuntautuminen, joten kyllä tätäkin
tietysti voi pitää tässä hallituksen esityksessä vähän
erikoisena.
Lähtökohtaisesti lainsäädännöllä ei
pitäisi luoda tämmöisiä tilanteita,
joissa ei ole mahdollisuutta isään. En usko, että tässä on
tarkoitus sillä tavoin lähteä vertailemaan,
että hyvä perhe, parempi perhe, kaikkein paras
perhe. Varmasti kaikenlaisissa erilaisissa perheissä on
kaikki mahdolliset ongelmat mahdollisia, aivan niin kuin ed. Tynkkynen
tällä toi esille. Siinä mielessä tämä lakialoite
pureutuu ennen kaikkea juridiseen ongelmatiikkaan.
Tosiaankin, tässä lähdetään
hakemaan siis ratkaisua (Puhemies koputtaa) ongelmaan nimeltä hedelmättömyys,
ei lapsettomuusongelmaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Räsäsen laatima,
kirjoittama, aloite on aivan erinomainen. Itsekin olen sen allekirjoittanut
sen takia, että sisällöltään
se vastaa sitä, miten tätä asiaa pitäisi
eteenpäin viedä ja mitä sen sisällöltä pitäisi
toivoa.
Tätä salia nyt katsoessani nämä tyhjät
tuolit eivät paljon mielipiteitään muuta,
ja sitten muuten katsottuna ed. Tiusasesta en ole aivan varma mutta
ed. Tynkkysestä olen aivan varma, että puhunpa
minä niin tahi näin, hän ei mielipidettänsä korjaa,
vaikka minun mielestäni hän onkin lähes kaikissa
näkökohdissa tässä asiassa väärässä. Mutta
täällä tietenkin saa olla sitä sun
tätä mieltä; jos vaikka on väärässäkin,
saa mielipiteensä pitää.
Mitä tulee tähän hallitukselta odotettuun
esitykseen, niin kyllä aika ihmeellisenä pidän,
että hallitus vuosikausia hautoo, tekee eikä uskalla tuoda
sitä esille eikä nostaa näkyviin eikä tuoda eduskuntaan.
Tämä on hyvä esimerkki siitä,
että turhaan on valtava määrä virkamiehiä poliittisen johdon
lisäksi, kun edustaja voi tehdä tämmöisen
hyvän aloitteen, niin kuin ed. Räsänen
on tehnyt, joka käy suoraan toimiin yhteiskunnassa, eikä siihen
tarvitse mitään suurta poliittista jyrää ja
järjestelmää rakentaa ja operoida ja
kansan mielialoja ikään kuin kiihottaa.
Kun Kymen sanomalehdet kyselivät edustajien mielipidettä,
pitääkö sallia, pitääkö tietää isä ja
pitääkö tuntea perusteet, niin kun lyhyesti
mietiskelin, mitä siihen vastaisin, niin kyllä minun mielestäni
perheeseen kuuluu äiti, isä ja lapset. Jos Luoja
tätä maailmaa luodessaan olisi tullut siihen tulokseen,
että tässä suvunjatkamisessa ei isää tarvita,
niin kaitpa nainen olisi luotu kaksineuvoiseksi, niin kuin monet
kasvit ovat olemassa, ja niin sitä miestä ei olisi
tänne maailmaan keksittykään, jos tämä valintajärjestys
olisi ollut näinpäin. Niin katsottuna kyllä luonnonkantainen
lähtökohta on se, että tarvitaan äiti
sekä isä.
Mitä tulee siihen taustaan, että viime eduskuntakaudella
2002 hallitus peruutti esityksensä, kun ei saanut mieleistänsä mietintöä lakivaliokunnasta,
tunnen tämän asian erinomaisen hyvin, koska olin
silloin lakivaliokunnan jäsen ja olin siinä linjassa
mukana, joka valitsi sen rintaman, että hoitoa ohjataan
ja järjestetään avioparien muodostamille
pariskunnille. Se oli vielä niin kirjoitettu, että naisen
ja miehen muodostamalle parille.
Tunnen tämän erinomaisen hyvin, koska sitä ennen
hallitus oli tuonut onnettoman esityksen parisuhdelaista, ja vaikka
lakivaliokunnan varajäsenenä olin sen valmistelussa
kuulemisen ajan kaiken aikaa paikalla, niin totuuden nimessä kerrottakoon,
että nämä keskustan nuorekkaat naiset
operoivat siksi aikaa aakkosjärjestyksessä oikean
varamiehen sinne äänestämään
muutamaksi minuutiksi, että syntyi semmoinen tulos, että yhdellä äänellä tämä peli
ratkaistiin, niin että syntyi semmoinen mietintö,
missä parisuhdelaki eteni.
Mutta tämä hedelmöityshoitolakikysymys. Olin
silloin lakivaliokunnan varsinainen jäsen ja voin väittää,
että oma ääneni kun olin siellä toisinpäin
muuten, eli oli aivan samat kasvot samoissa paikoissa, niin tämä todettiin,
että näin rakennetaan ja tehdään.
Sitten oli minusta kaikkein ihmeellisin versio tämä tässä maailmassa,
että alkoi valtava kuhina ja kuohunta siitä, että tämä hallituksen
esitys ei ole edistynyt, ja erityisesti oppositio, joku iso oppositiopuolue,
kantoi siitä huolta, että hallituksen esitys ei
ole edistynyt, että kyllä hallituksen pitää nyt
viedä se pois ja niin ja näin. Täytyy
sanoa, että minusta koskaan ei täällä eduskunnassa näiden
kuuden vuoden aikana poliittinen harkintakyky ole niin paljon pettänyt
kuin silloin erään suuren eduskuntaryhmän
puheenjohtajalta se petti. Hän oli kait joutunut naisten
johdateltavaksi ja oli ymmärtänyt asiat niin,
että naiset olisivat oikeassa, kun ne naiset, jotka häneen
olivat ottaneet yhteyttä, olivat selkeästi väärässä.
On hyvä, että on syntynyt tällainen
esitys ja aloite kuin tässä on olemassa. Tämä on
sisällöltään erittäin
pitkälti Kirkkohallituksen, kirkon, kanta ja niin rakennettu,
että aviopari: äiti ja isä. Kun tätä asiaa
pohdiskelee ja näkee ja miettii, niin saattaisin jossain
asiassa olla pikkasen liberaalimmankin linjan kannalla. Mutta kun
tässä syksyllä, elokuussa, olin eräässä kirjelmässä mukana,
jossa vedottiin, että hallitus antaisi semmoisen esityksen,
jossa se esittää tätä asiaa
aviopareille, naiselle ja miehelle ja sen muodostamalle taustalle,
niin siitä nousi, ei niinkään lehdistössä,
vaan väitän, että jonkun eduskuntaryhmän
ja puolueen naiset lentelivät päin seiniä,
kolhivat varmaan kulmansakin ja pahoittivat mielensä ja paheksuivat
kauheasti, että tämmöisiä liberaaleja
lausuntoja on annettu, niin kuin itsekin olin niitä antanut;
tietenkin toimittaja halusi vielä paremmat, mutta ei saanut.
Näin arvellen oikeastaan se perusta lukitsi minun kantani
huomattavan paljon järkevämmälle linjalle
ja tälle todistukselle, että tämä kirkon
kanta on tässä varmasti oikeampi kuin tämä muu
yleinen, aikaisemmin itsenikin hyväksymä vähän
liberaalimpi kanta oli olemassakaan.
Tämä aloite lähtee siitä,
että vain avioparin omista sukusoluista tämä voidaan
toteuttaa ja tehdä. Olen tätä asiaa miettinyt
niin, että lapsi syntyessään perheeseen
on aina odotettu ja rakastettu, ja ellei se ole mahdollista, sen
syntyminen siihen, toinen mahdollisuus on adoptiolapsi. Tämä adoptiolapsikin
siinä perheessä kasvaessaan on aina yhtä odotettu
ja rakastettu kuin se aito oma, jos se oma ei ole mahdollista. Kun
tätä keskustelua silloin viime kaudella käytiin,
onko tämä sairaus vai ei, niin oppineet totesivat,
että lapsettomuus ei ole sairaus, mutta minusta se on kyllä sen
luonteinen. Ja niin arvellen, jos tämä ei onnistu
luonnollisin tavoin, niin miksei käytetä tätä koeputkimahdollisuutta
ja käytetä nykyajan lääketiedettä ja
sitä tekniikkaa, mitä tähän
on saatavissa, ja näin saadaan perheeseen alkuun aito ja
täysin oma lapsi.
Aloitteessa todetaan, että tämä isättömien
lasten määrä — ymmärsin
niin, että vain äidin lapsi, isää ei
ole olemassa — on noussut, on harvinaisen suuri. Tosiasia
on kyllä sellainen, että 30-luvulla näitten
isättömien osuus oli vielä paljon suurempi.
Tässä selkeästi taustana on se, että vaikka
silloin avioerot olivat kovin harvinaisia, niin myöskin
nämä ehkäisymenetelmät olivat paljon
vähäisempiä. Kyllä minä epäilisin,
vaikka aikaa en tunnekaan, että elämä oli
vähän villimpää. Isännällä oli
ikään kuin oikeus, jonkun pohjalaisen termin mukaan,
aikaisemmin piikaan, mitä nykyisellä työnantajalla,
isännällä, ei ole olemassa ollenkaan.
Tämä nyt on vähän karkea heitto
tähän asiaan, mutta vähän näin
olen tätä peliä tulkinnut. — Kun
tätä maailmaa katsotaan, kuinka eteenpäin
pitää mennä, kyllä tämän
syntyvän lapsen asema pitää siinä perheessä turvata, ja
näin tämän aloitteen mukaan se parhaiten
turvataan.
Herra puhemies! Jos ajatellaan tämän hedelmöityshoitolain
perimmäistä tarvetta, mistä se on tullut
ja syntynyt, niin jos ajattelisimme sitä 30—40-luvun
maailmaa — jos sanotaan vielä: sitä sen erään
suuren hirmun, Hitlerin, maailmaa — niin hänen
tavoitteenaanhan oli vähän tämä rodunjalostus
ilmeisesti olemassakin, ja yhtenä asiana tämä on
se, minkä takia tämän tyyppinen laki
tarvitaan, että semmoista villiä jalostusta ei
voi syntyä niin, että jostakin syystä äideille
tulisi tarve valita mieleinen kulmikas isä, tumma ja pitkä ja mitä muuta
siinä tarvittaisiinkaan. Tämmöinen laki
tarvitaan, mutta ei sillä perusteella kuin tämä julkinen
keskustelu ja yleinen mielipide nyt on olemassa, että se
liikkuu vaan yksinomaan siinä naispareissa, yksinäisten
naisten ja tämän joukon takana, vaan vielä,
herra puhemies, teroitan, että perheessä on aina äiti,
isä ja lapset, ja kun tämä toteutuu,
niin tämän aloitteen mukaan se toteutuu parhaiten,
mitä koskaan voi tulla. Tiedän, että hallitus
ei tämänkään veroista esitystä voi tuoda,
se tuo paljon huonomman, jos se joskus sen valmiiksi saa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela puheenvuorossaan mitätöi huomattavan
osan suomalaisista perheistä, kun hän esitti ainoaksi
oikeaksi perhemalliksi sellaisen, jossa on isä, äiti
ja lapsia. Se on pelottava visio tästä yhteiskunnasta.
Itse näkisin, että valtion kontrollia ei tule
ulottaa ihmisten makuuhuoneisiin eikä sitä tule
ulottaa ihmisten hiekkalaatikoille vaan perheillä, yksilöillä tulee
olla mahdollisuus valita omaan tilanteeseensa ja omaan elämäänsä sopiva
perhemalli.
Tässä ed. Essayah ihmetteli, mistä se
apartheid luontoon on tullut, ja ed. Seppo Lahtela vähän
samoilla teemoilla jatkoi ja pohdiskeli, että jos olisi
tarkoitettu niin, että kaksi naista voisi saada lapsia,
niin varmaankin Luoja olisi suunnitellut naisen kaksineuvoiseksi.
Ehkä on hyvä muistuttaa niille ihmisille, jotka
vetoavat luonnollisuuteen tässä hedelmöityshoitokeskustelussa,
että hedelmöityshoidot ovat aina luonnottomia.
Siinä aina on kyse siitä, että ihminen
tekniikalla puuttuu luonnon toimintaan. Sitten on kysymys siitä,
että jos tällaisia, lainausmerkeissä, luonnottomia
menetelmiä ylipäätään
yhteiskunnassa hyväksytään, mille ihmisille,
mille naisille ne sallitaan. Ja en voi ymmärtää,
että tässä tilanteessa naisia asetettaisiin
eriarvoiseen asemaan.
Ed. Seppo Lahtela liikkui omassa puheenvuorossaan paljon 30-luvulla.
Muistuttaisin, että elämme nyt 2000-lukua. Suomessa
monet asiat ovat tällä välin, näiden
70 vuoden aikana, muuttuneet. Toivottavasti myös täällä eduskunnassa ja
osataan arvioida tätä tilannetta sen mukaan ja elää tätä aikaa.
Pidän hyvin pelottavana sitä signaalia, jota tässä lakialoitteessa
aiotaan lähettää perheille, että — vaikka
ed. Essayah toista puhui — kuitenkin voimakkaasti sanotaan,
mikä on se haluttava ja hyväksytty perhemalli.
Sehän tästä viestinä maailmalle
lähtisi, jos tällaisenaan se hyväksyttäisiin.
Yritetään puristaa monenlaisia perheitä samanlaiseen
muottiin, ja se ei kuulu tähän meidän
yhteiskuntaamme.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä tietysti käydään
myös erittäin suurta arvokeskustelua samalla,
kun puhutaan hedelmöityshoidoista.
Hedelmöityshoidoista haluaisin kuitenkin todeta, että vuonna
2003 näitä koeputkihedelmöityshoitoja
eli ivf- ja mikrohedelmöityshoitoja eli icsi:tä sekä niihin
liittyviä pakastetun alkion siirtoja tehtiin 18 suomalaisella
klinikalla. Vuonna 2003 näitä hoitoja aloitettiin
yhteensä 7 500; kaikkihan eivät kuitenkaan
johtaneet sitten synnytyksiin. Edelleenkin on todettava, että väestöön
suhteutettuna Suomessa aloitettiin yhteensä 6,3 hoitokertaa
1 000 hedelmällisyysikäistä naista
kohden vuonna 2003, josta on uusimmat tilastot. Pohjoismaisten tilastojen
mukaan Suomessa, Islannissa ja Tanskassa annetaan väestöön
suhteutettuna eniten hedelmöityshoitoja. Tämä on asian
yhtä puolta, tämä on tätä tekniikkaa.
Sitten tätä muuta puolta todella ed. Essayahin huomio
tuosta luonnosta kyllä pani minutkin miettimään.
Haluan todeta, että todella suolisolmuakaan ei luonnossa
leikata, vaan siihen eläin kuolee. Eli eläimet
eivät hoida toisiaan. Niin kuin ed. Tynkkynen totesi, tämä on
teknologiaa, tämä puuttuminen, tekniikkaa.
On varmasti mietittävä yleensä hedelmöityshoidon
aloittamista kaikilla naisilla, koska se kohdistuu tietysti ennen
muuta naiseen. Miksi sitä pitää miettiä,
taustalla on tietysti myös sen invasiivisuus ja siihen
liittyvät erittäin suuret arvokysymykset. Lapsi
on tietysti paljon muutakin kuin vain jotakin välttämätöntä,
niin kuin vaikkapa olohuoneen sohva. Lapsi on arvo, ja lapsen oikeudet
hyvään elämään on aina
pidettävä mielessä myös raskauden
aikana. Meillä on paljon ongelmia, jotka liittyvät
näihin asioihin, esimerkkinä muun muassa aikaisemmin
tänä päivänä käyty
keskustelu alkoholin käytöstä ja raskaudesta.
Mutta sitten tähän, kenelle pitäisi
antaa hedelmöityshoitoa. Maailmassa on yksi laji tietysti valloittanut
kohtuuttoman osan kaikista luonnonvaroista, ja se on ihmislaji.
Mielestäni väestöräjähdys
on suurin yhteiskunnallinen ongelma maailmassa. Mutta tästäkin
huolimatta Suomessa, Pohjoismaissa, Euroopassa ja muuallakin maailmassa
on aihetta antaa hedelmöityshoitoja silloin, kun on ongelmana
lapsettomuus ja se koetaan syvästi tai halutaan lapsi.
Täällä on tullut esiin, mikä on
kirkon kanta. Kirkon virallinen kanta on ensinnäkin saman tyyppinen
kuin ed. Räsäsen aloite. On kirkon sisällä muitakin
kantoja. Monet niistä kannoista suuntautuvat myös
siihen suuntaan kuin ed. Tynkkysen puheenvuoro.
Itse kyllä puolustaisin ed. Tynkkysen näkökulmaa.
On täysin mahdotonta alkaa rajata seksuaalisen suuntautumisen
mukaan sitä, onko oikeus lapseen vai ei. Se ei voi olla
järkevää. Niin sanotusti yksin elävä nainen,
hänen seksuaalinen suuntautumisensa voi olla mikä tahansa.
Kuka sen kontrolloi? Mikä on parisuhteen laatu: avioliitto,
avoliitto? Vai onko siinä vain mies nyt muuten sen hetken
vuoksi, että voi sanoa, että tässä on
liitto? Siis nämä tämän tyyppiset
selvitykset eivät ole oikeita eivätkä kuulu,
käyttääkseni ed. Tynkkysen lausumaa tapaa,
tähän aikaan eikä tähän
maailmaan.
Oikeuden hedelmöityshoitoon pitää olla
tasavertainen kaikille niille ihmisille, jotka sitä tarvitsevat
ja haluavat. Hedelmöityshoito tarkoittaa, niin kuin ed.
Räsänen lääkärinä tietää,
tätä koeputkihedelmöityshoitoa ja mikrohedelmöityshoitoa,
ja niin kuin tiedämme, niin nimenomaan nainen on se sukupuoli,
jonka hormonaalinen ja anatominen rakenne mahdollistaa raskaaksi
tulemisen.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Se, mikä minua erityisen paljon
tässä keskustelussa häiritsee, on se,
että jatkuvasti nähdään tämä kysymys
jonkinlaisena hoidon saajien tasa-arvoisuuskysymyksenä.
Kuitenkin hedelmöityshoidot ovat lääketieteellistä hedelmättömyyden
hoitoa ja hedelmättömyys kohdistuu nimenomaan pariskuntaan.
Tahaton lapsettomuus jo määritelmällisesti
todetaan silloin, kun miehen ja naisen muodostama pari ei kykene
saamaan lapsia. Niin kuin varmasti kollega Tiusanen hyvin tietää,
niin jos puoli vuotta, vuosi on kulunut eikä avioparille,
miehen ja naisen muodostamalle parille, ala yhteiselämästä huolimatta
kuulua lasta, niin silloin aletaan puhua tahattomasta lapsettomuudesta,
hedelmättömyydestä. Ei voida ajatella,
että nämä hoidot ovat vain naisen hoitoja,
vaan kyllä ne ovat hoitoja, jotka ihan määritelmällisesti
lähtökohtaisesti nimenomaan lääketieteellisestä näkökulmasta
käsin on tarkoitettu pariskunnille.
Kirkon näkökulmaan haluan sen verran puuttua,
että kirkon kannan tässä on muodostanut
nimenomaan Kirkkohallitus, joka oli kannassaan täysin yksimielinen.
Totta kai tällaisessa suuressa kansankirkossa, johon kuuluu
noin 80 prosenttia suomalaisista, toki on hyvin monenlaisia ajatuksia
ja mielipiteitä sisällä, mutta Kirkkohallituksen
selkeä kanta oli täysin yksimielinen.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Pohdin, otanko tähän asiaan
ollenkaan kantaa, mutta minulla on kuitenkin pari näkökulmaa, joista
kukaan muu tämän aloitteen yhteydessä ei ole
puhunut.
Tässä aloitteessa on muutama sellainen kohta, joita
pidän hieman erikoisina tai hieman epäselvinäkin,
ja ehkäpä tämän keskustelun
kuluessa ed. Räsänen tai joku muu allekirjoittajista
valottaa minulle ja ehkä muillekin kiinnostuneille, mitä nämä käytännössä tarkoittavat.
Ensinnäkin aloitteen perusteluissa lukee, että "Aloitteessa
ehdotetaan, että hedelmöityshoidoissa saa luoda
alkioita vain sen määrän, joka on tarkoitus
viedä naiseen kuukautiskierrolla raskauden aikaansaamiseksi".
Ivf- ja icsi-hoidoissahan munasoluja voidaan saada 1—2
tai jopa 20—30. Tarkoittaako tämä toteama
nyt sitä, että raskaiden ja kalliiden hoitojen
jälkeen näistä kertyneistä munasoluista
vain kaksi, kenties kolme, voidaan hedelmöittää ja
muut tuhotaan? Toivon, että joku antaa minulle tähän
vastauksen, koska siis yksi tällainen hoitorupeama on erittäin
raskas ja erittäin kallis. Siihen käytetään
valtava määrä hormoneita. Mielestäni
on erittäin edesvastuutonta, jos nämä loput
joudutaan tuhoamaan tai niitä ei voida hedelmöittää.
Toinen kysymys, mitä pohdin tässä,
ja mielestäni tässä on myös
virheellinen kohta, tai jos olen väärässä,
toivon, että joku minua oikaisee. Suora siteeraus: "Koeputkihedelmöityksessä syntyy
nykyisin
ylimääräisiä alkioita, joita
ei siirretä kohtuun ja jotka joko pakastetaan käytettäväksi myöhemmin
hyötykäyttötutkimusmateriaalina tai ne
tuhotaan." Mielestäni tämä väittämä ei
pidä paikkaansa, tai toivon ainakin, että täällä kerrotaan,
mihin tämä perustuu. Siis tilannehan on se, että kaikki
parit eivät onnistu tuoresiirroilla ja loput soluista pääsääntöisesti,
lähes sataprosenttisesti, pakastetaan ja käytetään
myöhemmin pakastetun alkion eli pas-siirtoon. Tilannehan
on silloin se, että kun normaali tuoresiirto ei onnistu,
se ei johda toivottuun raskauteen, niin sen jälkeen voidaan
pas-siirroilla naista hieman vähemmän hormoneilla
rasittaen tavallaan niin kuin pakastetun alkion siirron kautta onnistua.
Esimerkiksi itse tunnen paljon tällaisia pareja, jotka
eivät ole onnistuneet tuoresiirrossa ja vasta käytännössä pas-siirrossa
ovat onnistuneet. Haluankin vastauksen siihen, tarkoittaako tämä aloite
sitä, että pas-siirrot kriminalisoidaan eli niitä ei
enää tämän jälkeen
voi tehdä. Tämä on mielestäni
erittäin suuri puute, ja tästä tulevat
kärsimään erittäin monet pariskunnat.
Kolmas kohta, jota hämmästelen, on alkioiden
valikointi. Tässä sanotaan, että sukusoluja saisi
valikoida mutta alkioita ei saisi, eli käytännössä siinä vaiheessa,
kun saadaan niitä sukusoluja ehkä 20—30,
ja tarkoitan tässä kohtaa tietysti naisen munasoluja,
pitäisi tietää, mitkä niistä mahdollisesti
hedelmöittyvät. Kun tilanne kuitenkin on se, että etukäteen
ei kukaan voi tietää, hedelmöittyykö yksi,
ei yhtään vaiko kaikki kaksikymmentä,
on aika vaikea etukäteen valita ne sukusolut, jotka ehkä hedelmöittyvät,
jos muut tavallaan jäävät täysin
ulkopuolelle ja ylimääräisiksi soluiksi.
Toinen kysymys, mikä minulle tässä heräsi: Jos
esimerkiksi valitaan kolme, niin kuin tämän Saksan-mallin
mukaan olisi mahdollista, ja mikäli nämä kaikki
sitten kehittyvät epänormaaleiksi — kaksitumaisiksi,
osittain kuolleiksi, eivät jakaudu normaalisti — niin
pitääkö nämä kaikki
siirtää silloin, ja jos esimerkiksi nainen kieltäytyy
siirrosta, kriminalisoidaanko hänen kieltäytymisensä vai
kuka tässä tavallaan joutuu syytteeseen tämän
asian kanssa? Nämä ovat sellaisia teknisiä kysymyksiä,
mihin itse toivon saavani vastauksen.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen lähti jo salista, mutta
hän teki sellaisen aika erikoisen rinnastuksen, kun hän
puhui oliko se nyt sitten suolisolmusta luonnossa ja siitä, minkä takia
eläimet sitten eivät auta toisiansa ja leikkaa
tätä suolisolmua, ja oli sitä mieltä,
että tässä niin kuin jotenkin voitaisiin
rinnastaa tämä lapsettomuus ja suolisolmun hoitaminen,
tai joku tällainen ajatuskulku hänellä oli.
Haluaisin edelleenkin alleviivata sitä, että lapsettomuushan
ei sinällänsä ole sairaus. Sehän
voi olla ihan vapaaehtoinen valinta, että ei haluta perheeseen
lapsia, mutta hedelmättömyys on sitten se elämäntilanne,
jota lähdetään hoitamaan. Tässä laissa
on nimenomaan kysymys tästä hedelmättömyyden
hoitamisesta. Edelleenkin ihmettelen tätä ed.
Tynkkysen sanavalintaa, kun hän puhui apartheidista, jos
todellakaan kaikille naisille ei anneta oikeutta lapseen. Minusta
se on kyllä jotenkin hyvin erikoinen sanavalinta.
Todellakin itse toin vaan esille biologiasta sen, että meillä vaan
kerta kaikkiaan biologia toimii sillä tavalla, että kaksi
naista ei yhdessä saa lasta eikä kaksi miestä eikä nainen
yksinänsä, että me joka tapauksessa tarvitsemme
sekä miehen että naisen sukusoluja ja siinä ainoastaan
on mahdollisuus sitten sen uuden elämän alkuun. Sen
tähden, niin kuin tässä lakialoitteessa
hyvin, halutaan nimenomaan säädellä juuri
tätä uuden elämän alkua ja ennen
kaikkea tässä laissa heikoimmaksi osapuoleksi
jäävää eli tätä syntyvää lasta,
hänen oikeudellista asemaansa.
Tosiaankin vielä olisin halunnut kuulla, miten ed.
Tynkkynen näkee tämän erikoisen tilanteen, joka
tämän hallituksen esityksen mukaan on tulossa,
jos tosiaankaan tällä syntyvällä lapsella
sitten ei ole mahdollisuutta esimerkiksi ajaa isyyskannetta. Meillä yleensä lainsäädännössä
on
aina pyritty au-lasten kohdalla varmistamaan se, että heillä on
perintökaareen ja isyyden vahvistamiseen nähden
mahdollisimman hyvät oikeudet ajaa omaa asiaansa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusanen puheenvuorossaan käsitteli paljon
sitä, kuinka tämä lapsettomuus syntyy
ja tulee, kun se on tahdoton ja tahdonvastainen. Jos ed. Tiusanen
olisi paikalla, niin lämmittelisin tätä peliä aika
paljonkin, mutta kun ei ole paikalla, niin säästän
sen tulevaisuuteen. Voisin tästä muutenkin ed.
Holmlundin puheenvuoron perusteella helpostikin innostua ja ottaa
vähän tuolta eläinmaailman puolelta esimerkkejä tähän
asiaan ja lämmittää vähän
enemmänkin, mutta jätän senkin nyt tekemättä,
koska tämä ei ole nyt sen luonteinen asia, missä se
tarvitsisi tehdä.
Mutta sanomana tällä minun puheenvuorollani
on se, että tietenkin Suomessa on erityinen ongelma se,
että syntyvyys on pienempi kuin kuolleisuus, väestö ei
pysy järjestyksessä eikä riittävästi
tule uutta väkeä syntymän kautta tilalle. Näin
arvellen tätä pitäisi yhteiskunnan ja
erityisesti hallituksen, jos se kykenee jotakin miettimään
ja tekemään, pohtia ja löytää ratkaisut
siihen, että tämä naisten urakierto,
koulutus, kehitys ja virkahakuisuus ei olisi sellaisena esteenä tähän
lasten hankkimiseen kuin se nyt on. Elikkä ed. Tynkkysen
usein tekemään vertaukseen nähden, että voitaisiin
katsoa kaikkea sopivasti ja suopeasti, tämä minun
puheenvuoroni on taas vähän toisen tyyppinen olemassa.
Naisten pitäisi vanhan kaavan mukaan silloin, kun he tulevat
hedelmälliseen ikään ja se tuntuu sopivalta
ja mies on löytynyt, ryhtyä hankkimaan lapsia
ja jättää vähemmälle
tämä urakierto. Tiedän, että kaikki naiset
eivät tästä pidä, mutta minusta
kun eivät pidä, niin hyvä on, mutta näin
pitäisi kuitenkin tehdä.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen esitti tässä edellä,
että hedelmöityshoidot ovat parin hedelmättömyyden
hoitoa. Tämä on tällaista semanttista
väittelyä ja keskustelua, joka ei muuta sitä tosiasiaa,
että ei taustalla ole mikään luonnon
tai yhteiskunnan määräämä asia
tai yhteiskunnan määräämä asia
tietysti siinä määrin, miten lailla säädetään,
mutta kyseessä on ed. Räsäsen oma mielipide,
jonka mukaan hedelmöityshoidot pitää rajata
vain tälle tietylle ihmisryhmälle. Se on tietysti
yksi oma ihan arvokas mielipide. Jos tämä sana
tuottaa nyt niin paljon vaikeuksia, niin kyllä voidaan
alkaa puhua myös esimerkiksi avusteisesta lisääntymisestä, jolloin
irrotetaan tämä yhteys hedelmättömyyshoitoihin.
Ed. Essayah ihmetteli, miksi käytän sanaa "apartheid".
Siis apartheidhan oli Etelä-Afrikassa vallinnut järjestelmä,
jossa ihmisiä asetettiin eriarvoiseen asemaan ja syrjittiin
niin sanotun rodun perusteella. Rotuhan on epätieteellinen
käsite ja täysin arveluttava siinä mielessä.
Tämä hedelmöityshoito ja apartheid, jota
tämä lakialoite edustaa parhaimmillaan, asettaisi
ihmisiä eriarvoiseen asemaan ja syrjisi heitä parisuhdeaseman
ja puolison sukupuolen perusteella. Siinä on hyvinkin verrannollisesta
asiasta kyse.
Ed. Essayah myös kyseli tästä isyyskanneasiasta.
Jos lapsi syntyy hedelmöityshoidoilla kahdelle äidille,
niin vähän ihmettelee, mihin sitä isyyskannetta
silloin tarvittaisiin. Siis silloinhan lapsella on kaksi vanhempaa,
kaksi huolehtivaa vanhempaa, ja en oikein ymmärrä tätä isyyskanteen
roolia siinä tilanteessa.
Ed. Seppo Lahtela tässä vielä opasti
Suomen naisia, minkälaista elämää heidän
pitäisi elää. Itse koen, että lainsäätäjänä meidän
tehtävämme ei ole määrätä tai
käskeä Suomen kansalaisia elämään
elämäänsä jollain tietyllä tavalla.
Kyllä tässä vapaassa maassa, Suomessa,
jossa eletään 2000-lukua, jokaisella yksilöllä pitää olla
oikeus tehdä ne omat valintansa omien arvojensa pohjalta
eikä meidän tule määrätä ja
pakottaa heitä tietynlaisiin arvovalintoihin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Tynkkynen otti tuon apartheid-käsitteen
esille, niin minun mielestäni ed. Tynkkysen edustama linja
pikemminkin syrjii tiettyä lapsiryhmää, joka
jäisi tyystin isättömäksi, eli
näille lapsille ei tulisi mahdollisuutta edes juridiseen
isyyteen.
Valtion kontrollia ei tällä lakialoitteella
olla suinkaan ulottamassa makuuhuoneisiin, vaan sillä halutaan
ennen muuta turvata kaikille lapsille yhtäläiset
oikeudet isään. Hedelmöityshoidot toki
ovat siinä mielessä luonnottomia, että niissä käytetään
nykylääketieteen keinoja hoitaa sairautta. Mutta
ajattelen, että kun ollaan näin herkällä elämänalueella
kuin lasten ja tulevan sukupolven syntymisessä ja kasvattamisessa,
niin juuri tällaisissa hoidoissa tulisi luontoa mahdollisimman
pitkälle jäljitellä, ja sitähän
jäljitellään muun muassa niin, että hoitoja
ei anneta vaihdevuodet ohittaneille naisille, vaikka periaatteessa sekin
on mahdollista. Romaniassa 66-vuotias nainen sai hedelmöityshoitojen
avulla lapsen. Mutta mielestäni tämäkään
ei ole lapsen etu, että hänen vanhempansa ovat
isovanhempien sukupolvea. Aivan samalla tavalla myös tässä äitiyden
ja isyyden suhteen tulee jäljitellä luontoa.
Ed. Holmlund esitti erittäin arvokkaita kysymyksiä.
Totean vain, että tässä on haluttu ulottaa ihmiselämän
kunnioitus aivan sinne elämän alkuhetkille saakka
eli lähteä siitä, että ihmisalkioita
kohdellaan kunnioittavalla tavalla. Malli on haettu suoraan Saksan
lainsäädännöstä, jossa saadaan
viedä vain kolme alkiota kohtuun kerrallaan ja synnyttää tämä määrä ihmisalkioita.
Keskustelu päättyy.