8) Hallituksen esitys laiksi sähköntuotannon
eräiden tehoreservien käytettävyyden varmistamisesta
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesitys sähköntuotannon
eräiden tehoreservien käytettävyyden
varmistamisesta on mielestäni tärkeä.
Me emme saa päästää tilannetta
siihen, että meillä huippukulutusaikana tulee
pula sähköstä siten, että joutuisimme
esimerkiksi rajoittamaan teollista tuotantoamme tai kuluttajien
sähkönkäyttöä. Tämän
vuoden tammikuun tilanne oli selkeä osoitus siitä,
että oma sähköntuotantokapasiteettimme
ei kaikissa tilanteissa riitä. Kulutus oli pahimmillaan
yli 1 000 megawattia suurempi kuin on meidän sähköntuotantokapasiteettimme.
Tuolloin onneksi saimme tuotua sähköä sekä Venäjältä että Ruotsista,
mutta mielestäni me emme voi tuontisähkön
varaan kuitenkaan jättäytyä varsinkaan,
kun näyttää siltä, että sähkönkulutus
on jatkuvassa kasvussa. Tällä hetkellä tuontisähköstämme
noin kaksi kolmasosaa tulee Venäjältä,
mikä osaltaan on lisännyt energiariippuvuuttamme
Venäjästä.
Mielestäni paras tae sähkön saatavuuden
varmistamiseksi kaikissa tilanteissa on omavaraisuuden lisääminen.
Suomen energiapoliittisiin tavoitteisiin on aina olennaisesti kuulunut
omavaraisuuden kasvattaminen ja monipuolisen sähköntuotantokapasiteetin
rakentaminen. Nämä tavoitteet ovat tänäänkin
hyviä. Me tarvitsemme sähköntuotantoinvestointeja
paitsi omavaraisuuden turvaamiseksi myös siksi, että sähkönkulutus
kasvaa, mihin jo aiemmin viittasin, ja toiseksi käytöstä poistuvan
vanhentuneen tuotantokapasiteetin vuoksi. On arvioitu, että uutta
tuotantokapasiteettia Suomessa tarvitaan noin 5 000—6 000
megawattia vuoteen 2025 mennessä. Muun muassa selvitysmies
Purasjoki omassa selvitystyössään nostikin
investoinnit tärkeimmäksi markkinoita kehittäväksi
toimenpiteeksi.
Miksi meillä sitten on viime vuosina ollut nihkeyttä sähköntuotantoinvestointeihin,
poikkeuksena tosin rakenteilla oleva viides ydinvoimala? Mielestäni
yksi syy sähköntuottajien haluttomuuteen investoida
on sähköntuotannon keskittyminen vain muutamalle
suurelle yritykselle. Markkinoilla jo toimivien yritysten ei kannata
rakentaa lisää voimalaitoksia tilanteessa, jossa
kapasiteetin niukkuus nostaa sähkön hintaa ja
uusien toimijoiden tulo alalle on vaikeaa. Suomen kannalta on kuitenkin
vain yksi selkeä peruslähtökohta. Maamme
täytyy varmistaa kilpailukykyinen omavaraisuus sähköntuotannossa
huolimatta siitä, että monet muut maat eivät
halua tuottaa omaa sähköään.
Hyvänä esimerkkinä on Ruotsi, jossa on
päätetty ajaa ydinvoima alas, mutta siitä huolimatta
ei ole varauduttu millään tavalla uusiin, korvaaviin
investointeihin. Meillä Suomessa elinkeinorakenteesta ja
ilmastosta johtuen sähköä käytetään
erittäin paljon.
Kun sitten mietimme sitä, miten lisäkapasiteetti
pitäisi tuottaa, niin itse haluan pitää mukana
kaikki päästöttömät
ja vähäpäästöiset tuotantotavat.
Tuulivoiman autuuteen sinänsä en usko, mutta toki
sitäkin voidaan jonkun verran lisätä. Bioenergia
tarjoaa jo huomattavasti enemmän mahdollisuuksia. Päätöksissä on
tosin huolehdittava siitä, etteivät kustannukset
nouse bioenergiankaan osalta kohtuuttomiksi eikä maahan
synny laajaa tukiaisjärjestelmää. Aurinkoenergian merkitys
uskoakseni kasvaa tulevaisuudessa. Meillä on myöskin
jonkun verran uuden vesivoiman rakentamispotentiaalia. Suhtautuminen ydinvoimaan
on meillä kääntynyt aikaisempaa myönteisemmäksi,
enkä usko, että ilman ydinvoiman lisärakentamista
selviäisimme päästötavoitteistamme
ja tarvittavan sähköntuotantokapasiteetin rakentamisesta.
Näyttää siltä, että usko ydinvoimaan
on lisääntynyt muuallakin, sen verran innokkaasti
uraaninetsijät ovat liikkeellä Suomessakin.
Mutta, arvoisa puhemies, nyt on kuitenkin tärkeää,
että lähivuosina varmistamme hallituksen esittämällä tavalla
riittävän tehoreservin kulutushuippujen aikana.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävä hallituksen
esitys on hyvin tarpeellinen, välttämätön,
kannatettava, ja aivan kuten edellä kuulimme, meidän
on pidettävä huoli siitä, että meillä on
jo tulevana talvikautena riittävästi sähköä.
Neljä vuotta sitten talvipakkasten yllättäessä nähtiin,
kuinka herkästi haavoittuva suomalainen sähköenergian
tuotanto, sähköenergian kuljetus käyttäjilleen
on, ja jos olisi muutama pakkaspäivä ollut enemmän,
olisimme olleet todellisissa ongelmissa.
Meillä tarvitaan kotimaassa tuotettua sähköä kaikilla
kotimaassa olevilla tuotantotavoilla. Kannatan myös kuudennen
ydinvoimalan nopeaa suunnittelua ja kehittelyä rakenteilla
olevan viidennen lisäksi mutta myös kaikkea bioenergian
taloudellista käyttöä. Erityisesti turvevarallisuuden
osalta Suomi on todella rikas maa. Suomalaiset käyttöön
suunnitellut turvevarastot omaavat enemmän energiaa kuin
Barentsin meren öljy.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti, niin kuin edellä on todettu,
tämä lakiesitys on tarpeellinen.
Mutta eräs osio ed. Kallion puheessa innoitti minut
tulemaan tänne korokkeelle. Ensinnäkin olen samaa
mieltä kuin ed. Kallio siitä, että meidän
pitäisi omavaraisuutta lisätä sillä tavalla,
että tekisimme vielä semmoista hajautettua energiantuotantoa
ympäri maata siten, että uusiutuvia luonnonvaroja
hyödynnettäisiin, siis puuta, turvetta, mahdollisesti
jopa peltoenergiaakin tietyiltä osin ja biokaasua. On se
nyt aika merkillinen homma, että meillä annetaan
niiden olla tuolla jotenkin levossa käyttämättä.
Ne ovat kuitenkin uusiutuvia. Ne vaativat investointeja, ja niihin meidän
pitää satsata ja tehdä sillä tavalla
vielä kannattavaksi, että verotuksen osalta on
mahdollista tuottaa näillä energioilla sähköä.
Siihen on tekniikka olemassa, ja se tarkoittaisi sitä,
jotta ne suomalaiset eurot pyörisivät näillä tantereilla
ja jäisivät maakuntiin ja hyödyttäisivät
työllisyyttä, siis meidän hyvinvointiamme,
koko suomalaista hyvinvointia.
Mutta se osio, miksi tänne korokkeelle tulin, koski
ydinvoimaloita, jotka tarvitsevat uraania. Meillä on semmoinen
merkillinen tilanne Suomessa, että meillähän
ei kansallisesti hirveän paljon ole tarkoitus ilmeisesti
ollut uraania kaivaa tai hyödyntää ja
jalostaa siihen muotoon, että se kävisi ydinvoimaloihimme.
Meidän varmuusvarastomme tuolla Vuosaaressa ovat kivihiiltä,
ja odotellaan, että jos sattuisi jokin kriisi tulemaan, niin
sitten siellä käydään penkkaa
kaivamaan ja voimalaan kuskaamaan. Ja mitä ne kestävät, kymmenen
kuukautta vai mitä ne varannot mahtavatkin olla, millä pystytään energiataloutta
pitämään
yllä kivihiilen voimin. No, se ei käy sitten ydinvoimalla.
Nythän on näitä valtaajia tullut
tänne, taikka no, valtaajia, ulkomailta niitä tulee.
Ranskalaiset ovat saaneet jo Pohjois-Karjalassa tämmöisen tutkintaluvan,
ja sitten useammassa paikassa niitä ollaan hakemassa. On
kepitetty maita, jotka ovat maarekisterissä jonkun nimellä,
siis yksityisten ihmisten maita siellä. He ovat veronsa maksaneet,
ja sinne vaan tulee ranskalainen ja kopsauttaa paalut pystyyn ja
sanoo, että tässä onkin hänen
valtausalueensa. Onhan tämä nyt ihan järjetön
homma jo sitä kautta. Sitten he kuulemma maksavat muutaman
euron, sitten kun KTM:n antaa luvan, siis vuosittain siitä,
kun siellä saa porata ja kairata, kohta he käyvät
hakemaan koelouhintalupaa ja todennäköisesti KTM myöntää sen.
Sitten he anovat kaivospiirilupaa ja saavat senkin siihen.
Miksi he tekevät sitä? Uraani on samanlainen kuin
kivihiili tai maakaasu, öljy. Se on vaan semmoinen vara,
että sitä ei uutta valmisteta enää,
ja se tarkoittaa sitä, että meitä suomalaisia
vedetään höplästä.
Me olemme niin hölmöjä, että me annamme
näille ulkolaisille toimijoille meidän semmoiset
varannot, joiden pitäisi olla meidän kansallisomaisuuttamme.
Eikös tässä pidä tehdä sillä tavalla
nyt, jotta kertaheitolla sanotaan, että tämä on
vaan sillä tavalla, että tänne eivät
ulkolaiset tule kepittämään uraanialueita,
muita mineraaleja kyllä, koska se on vähän
toisen tyyppistä. Uraani on energiaa. Pidetään
se uraani nyt sillä tavalla, että se on ihan vihonviimeisenä hätävarantona,
jos käy niin, että millään muulla
muotoa ei pystytä energiaa Suomessa tuottamaan kriisiaikanakaan.
Siellä kalliossa se uraani on muuten semmoisessa jemmassa,
että se on parempi varmuusvarasto kuin Vuosaaressa ne kivihiiliaumat.
Eli antaa olla siellä kalliossa sen uraanin, hinta vaan
nousee. Ja jos sinä aikana keksittäisiin semmoinen
systeemi, että sitä ei tarvitse kaivaa ollenkaan,
niin se olisi vielä parempi.
Odotan, että hallituksen edustaja tässä nyt
ryhtyisi pikaisiin toimiin, että kaivoslaki muutettaisiin
siten, jotta tämä uraani on Suomen kansallisomaisuutta,
kansallisvarallisuutta ja sitähän ei muuten anneta
kellekään ulkolaiselle, vaan pidetään
se omissa handuissa. Semmoinen poikkeustapaus jos tulee, sitten
tehdään poikkeuslaki, ja sitten vihonviimeisessä saumassa,
jos sittenkin katsotaan, että ei vaaranneta ihmisiä ja
ympäristöä, niin sitten kaivellaan sitä ja
käydään jalostamaan, jos alkaa se viimeinenkin
lamppu sammua Suomessa. Tämä tähän
liittyen, koska tässä puhutaan sähköstä ja
ydinvoimalat tuottavat myös sähköä.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys sähkötoimitusvarmuuden
turvaamiseksi on välttämätön
jo ensi talven varalta, sillä niin Suomen kuin Pohjoismaidenkin
vesivarat ovat erittäin alhaalla. Jo viime talvi osoitti, että sähkön
saatavuus pakkaskausina saattaa olla hyvinkin vaikeata, ja siinä mielessä on
tärkeätä, että nämä lauhdevoimalat,
jotka on mahdollista ottaa tässä tilanteessa käyttöön,
asetetaan sellaiseen valmiuteen, että ne voidaan tarvittaessa käynnistää.
Tässä talousvaliokunta esityksessään
ja muutenkin kiinnittää huomiota kotimaisen energiantuotannon
lisäämiseen. Niin kuin puheenvuoroissa on todettu,
meidän pitää kyllä kaikin keinoin
varmistaa kotimaisen energiantuotannon lisääminen
ja ottaa kaikki vaihtoehdot käyttöön, erityisesti
bioenergia. Suot on nostettu esiin, ja kyllähän
turve on sellainen voimavara, että meidän pitää turpeen
käyttöä voida edistää ja
mahdollistaa sen käyttö jatkossakin. Se on meille
todellakin suuri rikkaus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sama läksy ja kaksi eri luentaa,
ed. Kallio. Aika mielenkiintoinen puheenvuoronne äsken
sikäli, kuinka samaa tilannetta kuvaamme ja analyysimme
poikkeavat toisistaan niin paljon kuin nyt vaan voivat poiketa.
Mutta tämän illan täysistunnossa muitakin
vastaavanlaisia ilmiöitä on nähty eri
asiakohtien kohdalla, tässä yksi lisää.
Ensinnäkin, mistä tammikuussa tänä vuonna oli
oikeastaan kysymys? Silloin oli kysymys myöskin siitä,
että hiililauhdevoimaloita ei käynnistetty. Miksi?
Siksi, että haluttiin windfall-voittoja saalistaa niin
paljon kuin mahdollista elikkä kynnys käynnistää oli
erittäin korkea, koska tarjolla oli kymmenien miljoonien
eurojen näppärät pikku voitot noin vaan.
Elikkä siihen tarpeeseenhan tämä hallituksen
esitys on juuri annettu. Siis ollaan pakotettuja pakko-operaatioon,
mikäli vastaavanlainen ilmiö näyttäisi
tulevan esiin. Elikkä siis tässä kohdassa
olimme ihan selvästi eri mieltä analyysin sisällöstä.
Toinen syy on se, että kun 1990-luvun alkupuolella äänestettiin
ydinvoimaponnesta, niin siitä hetkestä lähtien
laiminlyötiin chp-laitosten perustaminen eri puolille Suomea,
ei totaalisesti, mutta hyvin suuressa määrin.
Jos olisi sitä potentiaalia, mikä oli koko tuon
vuosikymmenen käytettävissä ja mihin
oli ilmiselvä tarve, tarve käyttää chp:tä,
niin meillä olisi ollut kapasiteettia myöskin
sillä tavalla, että tämä windfall-voittohomma
olisi tavallaan mitätöitynyt. Elikkä siis siinä jo
kaksi näkökohtaa, joissa olemme syvästi eri
mieltä.
Kolmas asia, jossa olemme ilmiselvästi eri mieltä — ja
tämä on jo aika tavalla mielipidetason asia — on,
mitä tarkoittaa omavaraisuus. Mietinnön lopussahan
on ponsiesitys, valiokunnan lausumaehdotus, jossa puhutaan omavaraisuudesta.
Minä tulkitsen tällaisessa asiassa omavaraisuuden
sellaiseksi, että sen omavaraisen tuotannon lähteet
ovat kotimaisia, siis kotimaisessa hallinnassa. Siis kun halutaan
turvata jotakin huoltovarmuusperiaatteella, koko operaation täytyy
olla hallinnassa. Minusta se on vain puolittaista omavaraisuutta
taikka neljäsosaomavaraisuutta, jos vain tekninen laite
on hallinnassa. Meillä pitää olla lähtökohtaisesti
koko prosessi tuotteen aikaansaamiseen hallinnassa. Tämä on siis
minun lähestymistapani tähän asiaan.
Sitten neljäs asia, missä olemme ihan aika
tavalla eri linjoilla ed. Kallion kanssa, on sähkönkulutuksen
kasvuennuste. Tällaisiahan voimayhtiöiltä kuulee
pilvin pimein, mitä te juuri esititte, mutta niihinhän
vastasi professori Kara, että ei se asianlaita nyt näin
satu olemaan. Elikkä hyvin todennäköisesti
saattaa jonkin verran rakenteellisesti pientä kasvua olla,
mutta ei missään nimessä sellaista, mihin
te viittasitte siteeraten ilmiselvästi voimayhtiöitten
näkemyksiä.
Sitten te halveerasitte tuulivoimaa. Tässä katsannossa,
mitä nyt tarkastellaan, olette ilmeisesti aika paljon oikeassa.
Mutta on myöskin sellainen tilanne, että meillä on
Euroopassa alueita, joilla 15—25 prosenttia sähköstä tuotetaan
tuulivoiman avulla. Tanskassa oli jopa tilanne johtuen yleiskantaverkon
laajuudesta, siis oli kantaverkkoyhteydet Skandinavian niemimaalle,
Saksaan jnp., että 80 prosenttia sähköstä tuotettiin tuulivoimalla.
Elikkä se on hyvin mielenkiintoinen asia yksityiskohtana,
mutta siinä on se piikkituotantopeikko, joka rajoittaa
sen normaaliolosuhteissa suljetussa verkossa 25 prosenttiin. Siinä olette
oikeassa, jos sitä tarkoititte.
Edelleen teiltä jäi kokonaan yksi hyvin merkittävä asia
käsittelemättä, nimittäin biokaasu. Todettakoon
tähän teille tiedoksi, että näitä pieniä biokaasulaitoksia
on Saksassa tällä hetkellä 5 000
ja tavoitteena on muutaman vuoden aikana saada kokonaismääräksi
30 000. Niitä muuten valmistetaan Suomessa Lahden
tienoilla elikkä viedään ulkomaille,
vain yksi kappale on myyty Suomeen. Ihan mieletön tilanne
kerta kaikkiaan. Tarkoituksena on se, että Olkiluodon uuden
ydinvoimalan verran elikkä 1 600 megawattia olisi
nettosähköntuotanto näillä biokaasulaitoksilla
hajautetulla järjestelmällä Saksassa. Elikkä ei
ole vähäpätöisestä asiasta
siinäkään kysymys.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Päästiin jälleen
mielenkiintoiseen aiheeseen, ja ed. Pulliaisen läsnä ollessa
tietää, että erilaisia mielipiteitä saadaan
tässä kuulla yks sun toinen. Tämä perusajattelutapa
meillä varmaan on vähän toisenlainen.
Täytyy sanoa, että tämä on
kyllä tietenkin lakina ihan oikea ja ihan hyvä,
mutta tässä kohtaa asetun kyllä tukemaan
ed. Pulliaista, että kyllä tässä sähköyhtiöt
ovat olleet varmaan suurimpana tekijänä ja rajoittajana.
Jos mietitään, miten meillä esimerkiksi
sähköntuotanto on keskittynyt viime vuosina ja
pikkuvoimaloita ja kaikkia on ostettu, sähköyhtiöitä,
ja muutama toimija meillä oikeastaan vaan on, niin kyllähän
tässä ei tarvitse kauhean kauaksi mennä,
kun rupeaa katselemaan herrojen voittoluetteloita, mitä näitä optioita
ja muita on sieltä riivitty, ihan älyttömiä rahoja,
jotka perustuvat tähän, että osataan
rahastaa oikeilla tilanteilla ja silloin, kun ihmiset joutuvat pulaan.
Mutta tänä iltanakin kyselytunnilla pitkään puhuttiin
Venäjän tullista ja nyt ollaan taas saman maan
asioitten edessä. Jos meillä tuonti on todella
suurta, niin en minä tässäkään
kohdassa kyllä ihan hirveästi veli venäläiseen
luota, kyllä meidän pitäisi päästä siitä asiasta
paljon parempaan tilaan ja saada tätä omavaraisuutta
niin, että me pystymme täällä tuottamaan
mahdollisimman paljon omasta sähköstä,
ja jos niitä ongelmia tulee ja huippuhetkiä tulee,
niin sillä hetkellä meillä on sitten
jyräyttää omia voimaloita käymään,
vaikka sitten niitä kivihiilivoimaloita.
Mutta sitten täytyy sanoa ed. Lahtelalle, että vaikka
nyt useissa asioissa kanssanne olen samaa mieltä, niin
kyllä tämä uraanivouhotus tuntuu olevan
sellainen, että tässä on ihmisten
korvien väli kanssa taas myrkytetty ympäri Suomea ihan
totaalisesti. Samanlainen käytäntö on
myöskin polttolaitoksissa, joissa jätteitä pitäisi
polttaa. Niitä pitäisi polttaa, mutta ne kaikki
pitäisi ajaa johonkin tuonne syvään metsään,
jossa ei ole 100 kilometrin läheisyydessä yhtään
asujaimistoa, ja mihinkä sitten käytetään
sitä sähköä tai lämpöä,
mitä niistä saadaan? Elikkä nykytekniikalla
minun mielestäni meidän nämä kaikki
pitää ottaa huomioon, siis erilaiset polttolaitokset, ja
jätteitä pitää pystyä polttamaan.
Minä en usko, että sieltä piipusta tulee
semmoista tavaraa, ettei sitä voisi asujaimiston lähellä tehdä.
Saman tien täytyy todeta, että kun näitä biokaasulaitoksia
kaatopaikoille esimerkiksi laitetaan, niin kyllä Tampereella
on jätteenkäsittelylaitos sen verran lähellä kaupunkia,
että siitä on vain vajaat 10 kilometriä ihan
keskustaan. Sitä pystytään hyödyntämään
sekä sähkön että lämmön
tuottamiseen, joka nyt edellytys varmaan on. Mutta nyt olen saanut
lukea vaikka kuinka monesta paikasta pieneltä paikkakunnalta,
missä on yritetty tämmöisiä polttolaitoksia
laittaa, että ne osoitetaan kyllä syvimpään
korpeen eikä siinä ole tolkun hiventäkään.
Ei niitä pystytä käyttämään.
Siitä vaan tulee kustannuksia lisää.
Kuten tässä uraanin louhinnassa ja monessa muussakin,
pitäisi ihmisiä rauhoitella siitä, että nykytekniikalla
ne pystytään hoitamaan niin, että ei
niistä ole kenellekään vaaraa. En minä tiedä sitten,
miten uraania voidaan louhia. Jos ei sitä suomalaisilla
ole varaa louhia, niin se on tätä loppaalisaatiota.
Se on tätä loppaalisaatiota, kun ulkomaalaiset
yritykset tulevat tänne ja laittavat louhinnan pystyyn,
jos omilla ei ole rahaa, elikkä sekin meidän täytyy
hyväksyä. Jos me aiomme edelleen käyttää noita
meidän ydinvoimaloitamme, niin kyllä meidän
pitäisi siinä uraanissakin olla omavaraisia ja
onnistua saamaan sitä täältä Suomesta,
koska jos kriisitilanne tulee, niin tokko sitä tuodaan
tänne muualta. Ne tarvitsevat varmaan omansa muissa maissa.
Puhemies! Mutta kokonaisuutena me varmaan tarvitsemme kyllä jokainen
myöskin tuulimyllyt. Vaikka minä en nyt tällä hetkellä kauheasti
tuulimyllyihin usko, niin ehkäpä sieltäkin
jotain uutta teknologiaa tulee. Tulevaisuudessa kaikki keinot on
käytettävä, mitään
ei saa jäädä käyttämättä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Sähkön kulutuksen kasvusta
on totta kai monia ennustuksia ja oppi-isiä löytyy
eri arvioille. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka
me kuinka lisäämme bioenergian, biopolttoaineitten,
käyttöä, se ei tule riittämään, ja
lasken bioenergian puolelle turpeen. Minusta siinä meillä on
voimavara, jota todella, siis soita, käytetään
erittäin vähän, alle prosentin. Totta
kai metsä- ja peltoenergiaa on lisättävä,
mutta nämäkään eivät
tule riittämään. Totta kai tavoitteiden tulee
olla kunnianhimoisia, eli kannatan sitä, että kuudes
ydinvoimala saadaan toivottavasti lähivuosien aikana liikkeelle.
Bioenergian lisääminen lisää työtä,
se on siinäkin mielessä erittäin tärkeä,
ja tukee myös energiaomavaraisuutta. Tätä lakiesitystä pidän
hyvänä.
Ed. Kallio tuossa puheenvuorossaan viittasi viime talveen, ja
todella siellä hyvin lähellä oli tilanne,
että sähkönkulutusta olisi jouduttu rajoittamaan
jo joulukuussa. Kun Ruotsi yllättäen tuontiaan
rajoitti, niin siinäkin tämä päivän
energian hinta nousi hyvin korkealle. Jos yksinomaan bioenergiaan
turvattaisiin, väitän, että tämä energia
meille ei riitä. Toisaalta minusta on erittäin
tärkeää, että energian hinta
on kohtuullinen, kyllä silläkin on joku merkitys.
Tällä hetkellä varmasti osa suomalaisista
talouksista on vaikeuksissa ja myös teollisuus. Kyllä se
katsoo, millä hinnalla se energiaa saa. Jos se nousee liian korkeaksi,
niin tätä kautta myös työpaikkoja
tästä maasta häviää runsaasti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni puhui tuosta loppaalisaatiosta.
Kysehän on siitä, jotta jos olisin semmoisen firman
päällikkö ja omistaja, mikä kaivaa
uraania, niin ehdottomasti panisin joukot joka puolelle maailmaa,
tämmöisiin maihin kuin Suomi, paaluttamaan ja
kepittämään ja valtaamaan ne alueet,
koska sen uraanin hinta tulee nousemaan ja Suomi on sillä tavalla niin
kuin hölmö tässä hommassa, jotta
se ei ole kuin Norja. Nimittäin kun Norjalla on öljyvarat ja
kaasuvarat, niin se älyää vielä verottaa
siitä. Se on noin 80 prosenttia vero siitä, kun
Shell siellä pumppaa esimerkiksi merestä sitä öljyä.
Se vero on 78 prosenttia, ja se loppu jää sille öljy-yhtiölle
sitten niihin kustannuksiin ja katteisiin ja voittoihin, ja kehuvat,
miten hyvää bisnestä se siitä huolimatta
on.
Mutta kun Suomeen tulee ranskalainen yhtiö uraanikentät
valloittamaan, niin meille jää mahdollisesti työpalkoista
jotain veroa, jos sattuu suomalaisia olemaan töissä siellä.
Työmiehethän tuodaan todennäköisesti
Puolasta ja Virosta ja mistä tuovatkin. Välttämättä sitä ei
edes kaiveta lähiaikoina, vaan ne kentäthän
pitää vallata, ja kaivetaan sitten, kun hinta
nousee. Sen takia me olemme aika pöhköjä,
jos me emme älyä pitää omasta
kansallisuusvarallisuudesta kiinni ja huolta siitä, että uraani
on omissa käsissämme.
Ed. Rönni tuossa jo puhuessaan totesi tästä, että meillä ei
ole suomalaista toimijaa siinä. Kyllä minä luulen,
että kun alkaa olla pannut lopuillaan taikka uraanit siellä lopuillaan,
ei enää sähköä tule,
niin sitä ennen nämä firmat käyvät
kyllä etsimään sitä suomalaista
tekniikkaa ja työtä, joka tarkoittaa, että jos
niitä aukaistaan, niin kyllä saadaan ajoiksi ja
pitääkin saada ajoiksi. Eivät ne ulkolaiset
huvin vuoksi tule tekemään semmoista bisnestä,
joka ei kannata. Kyllä minä uskon, että suomalaiset
ovat vielä aika taitavia siinä hommassa, kun ryhdytään
siihen puuhaan. Sen takia toivon ihan oikeasti, että hallitus
tähän katsoisi, että se on meidän
(Puhemies koputtaa) kansallisvarallisuuttamme, se on meidän
varmuusvarantomme ja sillä sipuli, eikä anneta
sitä ulkolaisiin käsiin.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Sähkön kulutus on viime vuosina
kasvanut 2 prosenttia vuodessa lukuun ottamatta vuotta 2005. Tämä, ed.
Pulliainen, ilmenee hallituksen esityksestäkin. Enkä näe
mitään syytä, miksei sähkön
kulutus jatkossakin kasvaisi. En sanonut, että se välttämättä kasvaisi
tämän 2 prosenttia per vuosi, mutta se kasvaa
kuitenkin joka tapauksessa. Eli tältäkin osin
me tarvitsemme lisää sähköntuotantokapasiteettia.
Tämän vuoden tammikuussa tilanne oli se, että me
jouduimme talvipakkasilla tuomaan sähköä ulkomailta,
sekä Ruotsista että Venäjältä.
Onneksi silloin saimme sähköä. Mutta
kuten puheenvuorossani jo aikaisemmin totesin, tuontisähkön
varaan ei kannata laskea. Parempi turvautua omavaraisuuden lisäämiseen.
.
Ed. Pulliaisen kanssa olen samaa mieltä siitä, että chp-tuotanto
on erittäin hyvä ja tehokas tapa tuottaa sähköä ja
lämpöä, mutta se on tehokas vain yhteistuotannossa.
Tässä on se ongelma, ed. Pulliainen, että lämmön
tarve Suomessa on rajallinen. Sitä ei voida lisätä rajattomasti.
Biokaasu, jätteiden hyödyntäminen, kaikki
nämä, ovat ihan hyviä mahdollisuuksia,
ja mielestäni meidän täytyy sähkön
tuotannossa käyttää kaikki ne mahdollisuudet,
jotka meillä on käytettävissä.
Sitten vielä ed. Esa Lahtelalle, joka oli huolissaan
siitä, miten uraani riittää,
jos kriisitilanne iskee päälle. Minulla on se
käsitys, että Suomessa nykyisin toimivilla ydinvoimalaitoksilla
uraanivarastot kestävät kauemmin kuin kestävät
varmuusvarastot öljyn ja kivihiilen osalta.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä talousvaliokunnan
mietintö liittyen hallituksen esitykseen laiksi sähköntuotannon
eräiden tehoresurssien käytettävyyden
varmistamisesta päätyy lausumaehdotukseen, jossa
eduskunta edellyttää, että hallitus toimenpiteillään turvaa
sen, että sähkön saatavuus varmistetaan Suomessa
kaikissa olosuhteissa riittävällä omavaraisuudella
joutumatta turvautumaan sähkönkäytön
rajoituksiin.
Oikeastaan tämä lausumaehdotus sai minut käyttämään
tämän puheenvuoron ja pysähtymään
tähän energiatoimialan nykytilanteeseen vähän
kattavammin. Tässä on aikaisemmissa puheenvuoroissa
jossain määrin tätä näkökulmaa sivuttu.
On jollakin tavalla hämmentävää se,
mitenkä heikosti markkinat toimivat, jos katsotaan markkinoiden
näkökulmasta. Äärimmäisen
harvinaista on löytää toimiala, jossa
yritykset tekevät erinomaista tulosta ja silti ei synny
sellaista investointikapasiteettia, jolla varmistetaan myös tuotannon
riittävä taso. Minusta tämän
näkökulman arviointi nimenomaan Suomen energiantuotannon
suhteen vaatii jatkossa nykyistä suurempaa huolellisuutta.
Minä uskon, että tähän tulee tukea
myös EU:n koko alueelta.
Nimittäin toinen yhtä paljon ihmetystä herättävä tosiasia
on se, että Euroopan unionin puitteissakin on vasta oikeastaan
viimeisen vuoden aikana ryhdytty laajemmin tarkastelemaan sitä, mitä energia
voimavarana merkitsee Euroopalle ja nimenomaan unionin jäsenmaille
ja mitenkä tästä energiasaatavuudesta
voi tulla koko Euroopan unionin kilpailukyvyn kehittämisen
aivan keskeinen pullonkaula.
Havainnollistan tätä tilannetta esimerkillä. Useat
kansanedustajat ovat Fortumin olemuksesta, tilanteesta ja tuloksentekokyvystä esittäneet
erilaisia mielipiteitä ja arvioineet sitä, onko Fortumin
tilanne ja ohjaus valtioenemmistöisenä yhtiönä riittävästi
hallinnassa. Ennemmin vertaan näitä energiakehityspanoksia
siihen, millä tasolla Fortumin muutama avainhenkilö saa
tällä hetkellä palkkaa tällaisesta
yhtiöstä, jossa varsinaista riskiä sittenkään,
viime käden riskiä, ei yritysjohdolla ole. Tämä on
monessakin suhteessa huono peruste, myönnän
sen, mutta löydän sieltä vain yhden vertailupohjan, sen,
että me nyt lisätalousarviolla panostamme nimenomaan
toisen sukupolven bioenergiaratkaisuihin kuitenkin tilanteessa,
jossa puhutaan todennäköisesti aika pitkästäkin
kehitystyöpolusta, ennen kuin saadaan lisäarvoa
tähän varsinaiseen tuotantokapasiteettiin. Miksi
me emme ota käyttöön niitä vaihtoehtoisia
teknologioita, joita voidaan selvästi kotimaisena energiaomavaraisuuden
lisääjänä hyödyntää nykyistä paljon
paremmin?
Elikkä jos ajatellaan tätä vertausta,
niin toisen sukupolven kehitykseen lisäbudjetin kautta
pistetään 9 miljoonaa euroa, kun Fortumin muutama
avainhenkilö ottaa vuositasolla 15—20 miljoonaa
euroa palkkana. Jos ajatellaan, että edes vastaava summa
käytettäisiin joko investointeihin taikka tämmöiseen
määrätietoiseen kehitystyöhön,
voidaan sanoa, että aika nopeasti ratkottaisiin niitä pullonkauloja,
joilla estetään tavallaan tämän
tyyppisten tilanteiden syntyminen, mihinkä tällä lainsäädäntöhankkeella
varaudutaan. Joka tapauksessa haaste, johon meidän pitää pystyä vastaamaan,
on se, että meidän on löydettävä käyttöön
nykyistä ympäristöystävällisempiä mutta
myös taloudellisesti edullisempia vaihtoehtoja. Minä uskon,
että molempiin tavoitteisiin pystymme vastaamaan, jos löydämme
riittävää kansallista tahtoa edetä tällä tiellä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula toi esille suuria linjauksia
energiapolitiikkaan ja sen tulevaisuuteen liittyen.
Toisin esille hyvin tärkeän näkökohdan,
joka on huoltovarmuus. Se on tullut eri sisältöisenä, eri
sanoin täällä useassa puheenvuorossa
esille. Energian osalta erityisesti tämä on hyvin
tärkeä kysymys, kaiken energian saatavuuden osalta, mutta
nykyaikana elämä on niin sähköriippuvaista,
että tämä korostuu erityisesti sähkön osalta.
Samalla kun olen tuonut esille ydinvoiman perusvoimana, niin
näen välttämättömänä,
että meillä on hajautettu ja hyvin monimuotoinen sähköenergian
tuotanto tässä maassa. Jätteenpolton
avulla voidaan tuottaa energiaa, niin lämpöä kuin
sähköäkin. Hukkuuko Suomi jätevuoriin, voidaan
kysyä, vai käytämmekö niitä eri
tavoin järkevästi hyväksi, jossa eräs
tapa tehokkaalla tekniikalla olisi saasteeton energiantuotanto.
Siinä pitäisi pyrkiä nimenomaan saasteettomaan energiantuotantoon.
Jätteitä voidaan hyödyntää hyvin
monilla tavoilla, enkä siihen puutu nyt tässä sen
enempää.
Ed. Esa Lahtela toi esille hyvin tärkeän kysymyksen
näistä kaivosvaltauksista. Tämäkin
liittyy juuri ydinenergian uraaniraaka-aineeseen. Mielestäni
meidän on hyvin nopeasti korjattava kaivoslakia siten,
että se kunnioittaa yksityistä omistusoikeutta.
Minä väitän, että jos maaperässä on
arvomineraaleja, olkoot ne mitä tahansa, on kyse niin arvokkaasta
asiasta, että siitä on todella voitava olla aivan
toisenlaiset, moninkertaiset korvaukset siihen nähden,
mitä tällä hetkellä maksetaan.
Mutta näkisin vielä hyvin välttämättömäksi, että hyvin
monilla tavoilla aktiivisesti kehitettäisiin hajautettua
sähköntuotantoa, eri tavoilla. Pienvesivoimalat
voisivat olla edelleen yksi tapa. Olen itse lukiolaisena tehnyt
sähköä muutamalle taloudelle koskivoimalla.
Tiedän, että se on toimiva tapa. Meidän
tulisi kannustaa tällaisten muutaman talouden tai vaikka
yhden talouden pienvoimaloita siellä, missä siihen
saattaisi olla edellytykset. Tiedän, että tässä on
tiettyä tuotekehittelyä sähkögeneraattorien
osalta, mutta tässä pitäisi mennä eteenpäin
aivan kuten biokaasujen kohdalla ja nämä tulisi
voida ottaa tehokkaasti käyttöön.
Huoltovarmuuden kannalta, ja nyt tarkoitan erityisesti kriisiajan
olosuhteita, olisi hyvin arvokas asia, että meillä olisi
hajautettua varsin pienimuotoistakin sähkön tuotantoa.
Sitä tarvittaisiin.
Normaaliaikana me tarvitsemme edullista energiaa. Se on yksityisen
sähkönkäyttäjän etu, se
on teollisuuden, yrityselämän etu. Suomi on vientimarkkinoita
ajatellen ikään kuin saari. Kuljetuskustannukset
ovat korkeammat kuin kilpailijamaillamme, jos viedään
Keski- ja Länsi-Eurooppaan tai minne tahansa muualle,.
Siksi yksi keino on edullinen energia, jolla voidaan yrittää kompensoida
korkeita kuljetuskustannuksia.
Tarvitsemme edullista energiaa ja tarvitsemme sitä riittävästi.
Meillä sähköstä karkeasti ottaen
kymmenisen prosenttia on tuontisähköä.
Olisi toivottavaa, että olisimme sekä omavaraiset
että myös valmiit viemään sähköä markkinoille.
Silloin tilanne olisi hyvä. Näkisin, että myös
pienvoimaloiden sähkön tuotannolle tulisi luoda
taloudelliset edellytykset olla yksi toimijaryhmä sähkömarkkinoilla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliolle ihan lyhyesti, että on
erittäin vahinko, että te ette ollut lähetekeskustelussa
mukana, ilmiselvästikään ette ollut,
kun kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen kuvasi täsmälleen
sen, millä tavalla tähän lakiesitykseen
päädyttiin, jota nyt yksimielisesti kannatamme.
Se selitys poikkeaa kyllä huomattavasti siitä,
mitä te tarjoilette nyt. Kannattaa katsoa pöytäkirjasta.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! On erinomainen asia, että hallitus toi myöskin
sähköntuotantoalan myötävaikutuksella
tämän lakiesityksen, täysin välttämättömän
lakiesityksen, eduskuntaan, ja valiokunnasta se saatiin nopeasti
pois ja myöskin nyt sitten isosta salista ja saadaan tämä joulukuun
alusta voimaan. Tämä on täysin välttämätön
laki, jotta meillä myöskin kaikkein kovimman kulutuksen
aikana kaikki sähkön tuotantoreservi voidaan ottaa
käyttöön ja saadaan käyttöön
Suomessa. Me sen tarvitsemme.
Puhemies! Valiokunnan lausumaehdotus on aika kova. Siinä edellytetään,
että kaikissa tilanteissa pystytään turvaamaan
sähkön riittävä saanti ja myös
kiinnitetään omavaraisuuteen huomiota. Tässä kohdassa
pitää kehua lisäsähköntuotannon
investointeja nimenomaan maakuntien sähköyhtiöiden
osalta. Ne ovat toimineet erinomaisella tavalla. Tämän
saman soisi tarttuvan myöskin koko tähän
sähköyhtiökenttään.
Me tar-vitsemme nyt lisäinvestointeja, ja niitä pitää tulla,
ei pidä ainoastaan ostaa toinen toisiaan pois, se ei lisää yhtään
energiantuotantoa, vaan uutta kapasiteettia tarvitaan.
Samoin on hyvä asia, että hallitus on aktiivisesti
toiminut Venäjän suuntaan niin, että myös siellä lähdettäisiin
toimimaan markkinatalouden ehdoilla, ja se kumppanuus, jota EU:n
ja Venäjän välillä energia-asioissa
nyt hahmotellaan ja joka on pöydällä,
on erittäin hyvä asia, ja toivon sille menestystä,
ja toivottavasti nyt sitten myöskin Puola ja muut jäsenmaat
ymmärtävät, kuinka tärkeästä asiasta
tässä on kysymys.
Suomessa on huolehdittu erinomaisella tavalla siirtoverkoista.
Se on yksi perusedellytys tälle. Tämä asia
ei ole näin hyvällä tolalla myöskään Ruotsissa.
Kun tähän liitetään vielä se,
että niitä Norjan valtavia vesivoimavaroja tarvitaan
myöskin joskus täällä, se kenttä on
niin päin, että Ruotsin kautta se tänne
tulee.
Lopuksi, mitä ydinvoimaan tulee, herra puhemies, on
näin, että vesivoiman lisäkapasiteetin saaminen
on välttämätöntä, oli
ydinvoiman kannalla tai ei. Kuudes ydinvoimala tarvitsee joka tapauksessa
säätövoimaa lisää,
ja sitä ei muualta saada kuin vesivoimasta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Suomella olisi mahdollisuus olla jopa energian
viejä, jos niin haluttaisiin, siis sähköenergian
viejä, mutta tällä hetkellä sitä tahtotilaa
ei ilmeisesti ole olemassa. Toinen ongelma on tietysti tämä säätövoimakysymys,
joka meidän pitäisi saada kuntoon, ja sehän
tarkoittaa pienvoimaloita, se tarkoittaa hajautettua energiantuotantoa
ja sen tyyppistä, joka olisi järkevää myös
aluetalouden kannalta.
Mutta yksi kysymys, joka tässä aikaisemmassa
puheenvuorossa unohtui, on se, jotta meillä on vielä semmoisia
energianlähteitä hyödyntämättä,
mitkä pitäisi hyödyntää sen
lisäksi, mitä lueteltiin, biokaasut ja nämä turpeet
ja puut ja pellot ja kaikki mahdolliset. Eilispäivänä soitti
yksi ihminen Joensuusta ja totesi, jotta heillä tähän mennessä on
kotitalouksissa lajittelu toiminut siten, että myös
muovit on laitettu erilleen, eri osiot jätteistä eri
pusseihin, ja nämä on kerätty erilleen.
Nyt ensi vuoden alusta vaan Joensuussa käydään
keräämään muovit samaan säkkiin
eli pannaan sekajätteeksi. Minusta se on hyvin valitettava
asia.
Kyse on nimittäin siitä, jotta kaatopaikan
penkat kyllä siellä kasvavat, mutta nämä muovit
pitäisi saada jotenkin hyödynnettyä Suomessa energiaksi.
Se on hävytöntä, jotta semmoinen ainesosa,
mikä voidaan hyödyntää energiaksi,
nyt haudataan sinne. Sehän tarkoittaa sitä, jotta
se ei sieltä penkasta koskaan häviä,
mutta se on siellä kaikkien muiden jätteiden ja
roinan seassa eikä sitä kannata ainakaan erikseen
sieltä lähteä kaivelemaan. Sen takia
toivoisi, jotta hallitus tämän osalta ryhtyisi
toimenpiteisiin, että muovijäte erityisesti saataisiin
talteen siten, kun se ainakin Joensuussa on opittu, kaikissa paikoissa
sitä ei erikseen vielä otettu. Kun Joensuussakin
on opittu tämä lajittelu tekemään,
niin nyt opetetaankin toisinpäin, jotta ei sitä tarvitsekaan
lajitella, vaan sinne vaan samaan säkkiin, ja kasvatetaan
jätevuoria siellä. En tiedä, toteutuuko
tämä tämän hallituksen aikaan,
mutta jospa sitten tuo uusi hallitusohjelma pitäisi sisällään
tämmöisen osion, jossa muovijätteetkin
otetaan hyötykäyttöön.
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelu näyttää hiipuvan,
eikä tämä omakaan puheenvuoroni sitä enää jatka.
Mutta otanpahan nyt kuitenkin esille näköalan,
mikä liittyy tulevaan lausumaan, minkä talousvaliokunta
on valmistellut, kun laki on kuitenkin voimassa helmikuun loppuun
2011, määräaikainen laki. Tässä todetaan:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
toimenpiteillään turvaa sen, että sähkön saatavuus
varmistetaan Suomessa kaikissa olosuhteissa riittävällä omavaraisuudella
joutumatta turvautumaan sähkönkäytön
rajoituksiin."
Semmoinen varoituksen maailma tässä on olemassa,
että ei nyt vaan nähtäisi tämän
kautta, että tulee asia ratkaistua ja tällä edistettäisiin
tätä sähkökaapelin rakentamista
Venäjän puolelta sinne Kotkaan, ed. Kekkosen kotiseudulle,
ettei tämä sitä asiaa tukisi tai nähtäisi
sitä mahdolliseksi. Toivon, ettei tämmöistä ajattelutapaa
kenellekään muulle synny kuin itselleni.
Kun ed. Leppä puhui tästä vesivoiman
saatavuudesta, tarvittavuudesta ja riittävyydestä,
siinä olen tismalleen samaa mieltä, että jok’ikinen
puro, koski ja allas pitää rakentaa sen tyyppiseksi, että sitä puhdasta
vesivoimaa voidaan hyötykäyttää ja
saada järjestelmään sitä kautta
säätövoimaa sekä varsinaista
valovoimaa.
Kun ed. Esa Lahtela puhui sähkön viennistä, niin
sitä kyllä varmaan voisi yöaikaan viedä, mutta
ei taida olla ostajia täällä lähialueilla.
Sen osalta meillä on kyllä ylimääräistä tuotantoa
yöllä, mutta päivällä sitä on
liian vähän.
Antero Kekkonen /sd:
Puhemies! Kun ed. Lahtela ystävällisesti
mainitsi nimeni ja kotipaikkakuntani tässä yhteydessä,
niin haluan hänelle kyllä muistuttaa siitä,
että nyt käsiteltävänä olevalla
asialla ja sillä potentiaalisella merikaapelilla sinne
Kotkaan ei ole yhtään mitään
tekemistä toistensa kanssa. Ne kulkevat aivan eri reittejä myöskin
hallinnollisesti, päätöksenteon osalta
ja kaikin muin osin myös, niin että ed. Lahtelan huoli
tässä asiassa ymmärtääkseni
on aivan turha. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä,
etteikö hänen huolensa monesta asiasta noin yleisellä tasolla olisi
aivan oikea.
Yleiskeskustelu päättyy.