Täysistunnon pöytäkirja 116/2006 vp

PTK 116/2006 vp

116. TORSTAINA 16. MARRASKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

12) Laki sairausvakuutuslain, lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain 4 ja 6 §:n sekä lasten päivähoidosta annetun lain 11 a §:n muuttamisesta

 

Erkki Virtanen /vas(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Toisinaan meitä edustajia tietysti harmittaa se, kun omat aloitteet eivät tule välttämättä saliin aivan siinä tahdissa kuin toivoisi. Nyt on kuitenkin todettava, että siitä, että tämä aloite sekä itsestäni että osittain myöskin eduskunnasta johtuvista syistä on viipynyt jonkin aikaa tässä lyhyehköllä matkalla kansliasta tänne saliin, on ollut vain hyötyä.

Kyseessähän on rinnakkaislakialoite hallituksen esitykselle vanhempainpäivärahojen ja työnantajakustannusten korvaamista koskevan lainsäädännön muuttamiseksi. Varsinainen hallituksen esitys on jo kerinnyt kulkea eduskunnan eri elimissä sillä tavoin, että se on käynyt sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ja edennyt sieltä perustuslakivaliokunnan lausunnolle. Kun perustuslakivaliokunta on lausuntonsa antanut, niin siitä lausunnosta johtuu, että erittäin keskeinen osa tästä hallituksen esityksestä joutuu nyt uudelleen arvioitavaksi. Tältä osin hallitus onkin esittänyt tai on antanut ymmärtää, että vielä tämän kuluvan viikon aikana hallitus miettii, mitä se aikoo tälle omalle esitykselleen tehdä. No, joka tapauksessa nimenomaan tähän aikataululliseen tilanteeseen tämä lakialoite tulee oikein sopivaan aikaan.

Hallituksen esityksen ongelmallisin kohtahan oli nimenomaan esitys, että isille pitäisi maksaa korkeampaa vanhempainrahaa kuin äideille ja tällä tavoin houkutella isiä sinänsä ihan tarpeen mukaisesti jäämään vanhempainvapaalle ainakin jossain määrin nykyistä innokkaammin, tietysti mielellään yhtä innokkaasti kuin äidit. Mutta kuten aloitteessani epäilen — tämä on samalla vasemmistoliiton eduskuntaryhmän ryhmäaloite — tällainen isien vanhemmuuden edistäminen oli perustuslakivaliokunnan mukaan perustuslain vastaista. Siksi siihen pitää löytää joku muu ratkaisu. Tässä lakiesityksessähän on periaatteessa kaksi keskeistä puolta, toisaalta se puoli, jolla isiä innostetaan äsken kuvatulla tavalla, ja toisaalta esitykset siitä, millä tavoin työnantajille koituvia kustannuksia vanhemmuudesta tasataan niitten työnantajien hyväksi, joitten palveluksessa on enemmän äitejä tai mahdollisesti sellaisiksi tulevia.

Tässä hallituksen esityksessä kokonaisuudessaan on kuitenkin muutamia muitakin heikkouksia. Yksi on se, että tässä esitetään äitiyspäivärahan korottamista 56 ensimmäiseltä päivältä 70 prosentista 90 prosenttiin palkasta. Se on ihan hyvä esitys sinänsä, mutta ongelma on vain se, että tällä hetkellä jo joillakin aloilla on sovittu, että äitiyspäivärahaa maksetaan pidemmältä ajalta. Jotta ei syntyisi sellaista tilannetta, että jotkut jäävät nyt hallituksen esityksen tarjoamasta hyödystä kokonaan paitsi, esitän, että korotettua päivärahaa maksettaisiin 72 päivältä.

Tälle perustuslakivaliokunnan tyrmäämälle ehdotukselle isien innostamisesta lakialoitteeni tarjoaa paremman vaihtoehdon. Ehkä paras vaihtoehto perustuu sille pohjalle, jota muun muassa Islannissa on jo kokeiltu tai joka on siellä käytäntönä. Siellä edellytetään, että vanhempainvapaa jaksotetaan isän ja äidin kesken. Siellä se jako on siten, että äidille kolme kuukautta, isälle kolme kuukautta ja kolme kuukautta voidaan jakaa perheen harkinnan mukaan. Lakialoitteessani otetaan varovainen kanta samaan suuntaan ja esitetään, että yksi kuukausi on äidin, yksi kuukausi isän ja lopusta voitaisiin sitten yhteisesti sopia ja että samalla säädettäisiin, että korotettu 80 prosentin tuki koskisi kummankin vanhemman osalta ensimmäistä 25:tä päivää, joilta vanhempainrahaa hänelle maksetaan.

Yksi ongelma, joka on olemassa näissä päivärahoissa ja jota tämä lakiesitys valitettavasti ei esitä korjattavaksi, on minimipäivärahojen taso. Tällä hetkellä vanhempainpäivärahan minimitaso on 15,20 euroa päivältä. Se on jäänyt pahasti jälkeen kaikista muista etuuksista. Siksi esitämme, että vanhempainpäivärahan minimi korotetaan vähintään samalle tasolle kuin minimityöttömyyspäiväraha on. Tässä omassa lakialoitteessani on virhe. Se on korkeampi kuin 20,54. Se on noin 23,74.

Lisäksi katsomme tässä aloitteessa, että adoptiovanhemmat tulee saattaa samaan asemaan biologisten vanhempien kanssa, ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että kun hallitus esittää kauden pidentämistä adoptiovanhemmille 200 arkipäivään, se pitäisi meidän mielestämme pidentää 234 arkipäivään lapseksi ottamisesta, jotta se olisi saman pituinen kuin biologisilla vanhemmilla. Lisäksi olemme sitä mieltä, että hallituksen tulisi jatkossa esittää myös sijaisvanhemmille oikeutta vanhempainrahaan. Kun adoptio sinänsä on varsin vaativa toimenpide ja kun näitä adoptiolapsia yhä useammin tulee myöskin ulkomailta, niin esitämme, että oikeus vanhempainrahaan tältä osin ulottuisi kaikkiin alle 10-vuotiaisiin lapsiin.

Koska avio- ja avoerot ovat lisääntyneet, niin jotta vanhempien erillään asumisesta ei aiheutuisi taloudellisia ongelmia vanhemmuuden toteuttamisessa, katsomme, että vanhempien niin sopiessa pitäisi myöskin etävanhemmalla olla oikeus vanhempainvapaan pitämiseen.

Hallitus esittää omassa esityksessään, että vanhempainrahan mahdollisuudet ulotettaisiin myös rekisteröidyissä parisuhteissa oleviin. Syystä, josta meillä ei ole tietoa, heidän ehtojaan kuitenkin esitetään tiukemmiksi, ja esitämme, että kaikkia perheitä kohdeltaisiin tältä osin tasa-arvoisesti.

Keskustelu päättyy.