13) Laki opintotukilain 11 §:n muuttamisesta
Jutta Urpilainen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnassa on keskusteltu syksyn mittaan
useaan otteeseen opiskelijoiden asemasta. Tässä tekemässäni
lakialoitteessa ehdotetaan, että opintotuen opintorahan määriä nostettaisiin
10 eurolla korkeakouluopiskelijoiden osalta ja 20 eurolla toisen
asteen opiskelijoiden osalta.
Opintotuen tarkoituksenahan on suomalaisessa yhteiskunnassa
mahdollistaa täysipäiväinen ja tavoitteellinen
opiskelu henkilön sosioekonomisesta taustasta ja taloudellisesta
asemasta riippumatta. Tämä on tärkeä periaate
suomalaisessa yhteiskunnassa. Opintotuki koostuu kolmesta eri elementistä eli
opintorahasta, asumislisästä ja opintolainasta.
Opintorahan suuruus riippuu opiskelijan iästä,
siitä, opiskeleeko hän korkeakoulussa vai muussa
oppilaitoksessa, sekä siitä, asuuko hän
mahdollisesti vanhempiensa luona. Tällä hetkellä itsenäisesti
asuvan yli 18-vuotiaan korkeakouluopiskelijan opintoraha on 259
euroa kuukaudessa, kun muissa oppilaitoksissa opiskelevien opintoraha
on 22—213 euroa kuussa.
Korkeakouluopiskelijoiden opintorahaan ei ole tehty korotuksia
vuoden 1992 jälkee. Muiden oppilaitosten opiskelijoiden
opintoraha on pysynyt samalla tasolla vuodesta 1994. Voidaan siis
sanoa, että verrattuna moniin muihin perustoimeentuloa
turvaaviin etuuksiin opintotuki on selvästi jälkeenjäänein.
Opintotuen reaalimuutos vuodesta 1993 vuoteen 2005 on jopa 20 prosenttia.
Opetusministeriön opintotuen vaihtoehtoja vuonna 2001 selvittänyt Kannustava
opintotuki -työryhmä totesikin,
että ensisijaista olisi kuroa umpeen vuoden 1995 jälkeen
toteutunut tason jälkeenjääneisyys ja
jatkossa opintorahan määrää tulee
säännöllisesti tarkistaa kustannuskehityksen
perusteella.
Arvoisa puhemies! On totta, että tällä vaalikaudella
on tehty monia opiskelijoiden toimeentuloon myönteisellä tavalla
vaikuttaneita päätöksiä. Olemme
näistä kolmesta opintotuen elementistä parantaneet
kahta: olemme nostaneet asumislisän vuokrakattoa, sitä kautta
siis opiskelijoiden asumislisää, olemme myös
luoneet opintolainaan verovähennysoikeuden sekä parantaneet
toisen asteen koulutuksessa opiskelevien, alle 20-vuotiaiden nuorten
asemaa nostamalla heidän vanhempiensa tulorajoja 15 prosentilla.
Tuo viimeksi mainittu muutos paransi yli 30 000 alle 20-vuotiaan
toisen asteen opiskelijan toimeentuloa. Mutta silti täytyy
tässä yhteydessä todeta, että opintoraha
tarvitsee myös korottamista ja ennen kaikkea siitä syystä,
että opintorahan korottamisen on todettu olevan kaikkia
opiskelijoita tasapuolisimmin kohteleva opintotuen kehittämisen
muoto. Juuri sen takia näen, että opintorahaa
pitäisi korottaa.
Täällä on ollut paljon keskustelua
siitä, pitäisikö opintorahaa korottaa
15 prosentilla. Opiskelijajärjestöt ovat tehneet
ansiokasta työtä ja kampanjoineet aktiivisesti
tuon tavoitteen eteen. Itse näen, että tavoite
on hyvä, mutta siinä on se ongelma, että mikäli
teemme tämmöisen prosentuaalisen korotuksen, toisen
asteen pienten opintorahojen ja korkeakouluopiskelijoiden opintorahojen
tasoero kasvaisi nykyistään. Tätä pidän
tämän uudistuksen huonona puolena. Tästä syystä esitän
lakialoitteessani euromääräistä korotusta. Toinen
syy euromääräiseen korotukseen on se, että verrattuna
esimerkiksi 15 prosentin korotukseen lakialoitteeni on huomattavasti
edullisempi valtiontaloudelle. Esitän, että laki
tulisi voimaan ensi vuoden marraskuun alussa. Se tosiaan nostaisi
toisen asteen opiskelijoiden opintorahaa 20:llä ja korkeakouluopiskelijoiden
opintorahaa 10 eurolla kuukaudessa. Toivon lakialoitteelle myönteistä käsittelyä sivistysvaliokunnassa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Myös puhuja on muutama vuosi sitten
tehnyt toimenpidealoitteen, jossa on haluttu korottaa juuri opintorahaa.
Niin kuin tuossa tämän lakialoitteen ensimmäinen
allekirjoittaja ed. Urpilainen totesi, niin on todella kulunut vuosia
siitä, kun viimeksi opintorahaa niin korkeakouluopiskelijoitten
kuin toisen asteen opiskelijoiden kohdalla on tarkistettu. Tällä vaalikaudella
opiskelijoitten asemaa todella on parannettu eli toimeentulon parantamiseksi
on tehty toimenpiteitä: juuri tämä, että osa
opintolainoista saadaan anteeksi verotuksen kautta, asumislisän
vuokrakattoahan myös tarkistettiin, ja oli muutamia muita
toimenpiteitä, joita ed. Urpilainen tuossa äskeisessä puheenvuorossaan
totesi.
Myös uskon, että valtiovarainvaliokunta, kun valiokunnan
mietintö muutaman viikon kuluttua saadaan eduskuntaan,
tarkistaa ateriatuen opiskelijoiden osalta. Ja onhan todella ero
näissä opintorahoissa riippuen opiskelijan tilanteesta.
Se on melkoinen nykyisin, siitä runsaasta 20 eurosta 252
euroon. Ja kun tässä lakiesityksessä esitetään
euromääräisiä korotuksia, niin
joka tapauksessa tämän toisen asteen opiskelijan
ja korkeakouluopiskelijan opintorahan ero ei kasva. Useinkin nämä menot
paikkakunnasta riippuen varmasti ovat jopa samansuuruiset. Eli tämä on todella
kannatettava aloite, ja toivottavasti viimeistään
hallitusneuvotteluissa päästään
sopimukseen, että seuraavalla kaudella näihin
tehdään muutoksia.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Koulutuksen kehittämisen ja
osaamisen vahvistaminen on yksi hallituksen tärkeimmistä painopistealueista.
Koulutuksen kokonaisuuteen kuuluvat laadukkaan opetuksen lisäksi
hyvät opintososiaaliset etuudet, jotta opiskelijat voisivat
valmistua tavoiteajassa ja siirtyä mahdollisimman joustavasti
ja nopeasti työelämään.
Opiskelijoiden taloudellisesta tilanteesta on puhuttu eduskunnassa
useita kertoja. Eduskunta nosti opiskelijoiden opintotuen asumislisän vuokrakattoa
viime vuonna 252 euroon. Tämä oli myönteinen
parannus, sillä se vastaa nyt paremmin nykyisiä asumiskustannuksia.
Tämän lisäksi opintotukijärjestelmää parannettiin
siten, että se kannustaisi opiskelijoita suorittamaan opintonsa
niin sanotussa tavoiteajassa. Opiskelijalla on mahdollisuus vähentää verotuksessa
osa opintolainan määrästä valmistumisen
jälkeen. Tämä edellyttää kuitenkin
opintojen suorittamista tavoitetussa ajassa.
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on useaan otteeseen puhuttu myös
yhteiskuntamme köyhyydestä. Erilaisten vertailujen
ja tutkimusten perusteella opintotuella olevien köyhyysriski
on erittäin suuri. Riski suurenee vielä huomattavasti,
jos opiskelija sairastuu, sillä sairauspäiväraha lasketaan
ainoastaan opintorahaosuudesta eikä opintolainaa huomioida
tässä lainkaan. Veli-Matti Ritakallion köyhyystutkimusten
perusteella toimeentulotuen ja opintotuen kohdalla tilanne on heikentynyt
jatkuvasti vuosina 1995—2005. Tason kehitys on näiden
osalta ollut huonompi kuin muiden sosiaalietuuksien. Tosiasia on
myös, ettei korkeakouluopiskelijoiden opintorahaa ole nostettu
14 vuoteen. Tämä on johtanut siihen, että opiskelijat
ovat opiskelunsa ohella paljon töissä, jotta selviytyisivät
päivittäisistä perusmenoistaan, kuten
ruuasta, vuokrasta, opiskelutarvikemenoista, vaatteista, puhtaustarvikkeista
jne. eli aivan tavallisista, jokaiselle meille kuuluvista perusmenoista.
Korkeakouluopiskelijan opintorahan suuruus on nyt 259 euroa
kuukaudessa ja toisella asteella 21,86—213,60 euroa opiskelijan
iästä ja asumismuodosta riippuen. Opintorahan
ostovoima on pudonnut näiden 14 vuoden aikana arviolta
20 prosenttia. 10 vuotta sitten suomalainen opintotuki oli samalla
tasolla kuin muissa Pohjoismaissa. Nyt tilanne on toinen. Kokonaismäärältään suomalaisen
opiskelijan opintotuki on pienempi kuin muiden Pohjoismaiden opiskelijoiden,
ja se on edelleen pienin, vaikka sitä nostettaisiin opiskelijoiden
toivomuksesta 15 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä opiskelijoiden
tilanne on ristiriitainen. Tulevaisuus on toisaalta lupaava, mutta
samalla epävarma. Opiskelijat eivät voi suunnitella
elämäänsä siten, että heillä olisi
vakituinen työpaikka, josta saisivat leipänsä ja
elantonsa eläkepäiviin asti. Työelämä on
muuttunut. Pätkätyöt ja määräaikaiset
työsuhteet ovat lisääntyneet, mikä tuo
turvattomuutta myös tulevaisuuden suunnitteluun. Tämä ei
koske tietenkään vain opiskelijoita, vaan yhteiskuntaa
yleensä. Opiskelijat ottavat opintolainaa, mutta pyrkivät
välttämään sitä tulevaisuuden epävarmuuden
takia. Tämä osaltaan lisää myös opiskelijoiden
työssäkäyntiä ja saattaa vaikuttaa myös
opiskelijoiden valmistumiseen. Työssäkäynti
saattaa myös tukea opiskelua, joten sitä ei pidä nähdä vain
mörkönä. Lähtökohtana
tulee kuitenkin olla, että opintotuki olisi sen tasoinen, että se
ei edellytä työssäkäyntiä perustoimeentulon
turvaamiseksi, vaan työ tukee opiskelua ja sen suorittamista
tavoiteajassa.
Opintoraha on osa opintotukea. Riittävän opintorahan
nostaminen vaikuttaisi opiskelun suunnitteluun myönteisesti
ja lyhentäisi myös opiskeluaikoja, sillä opiskelijat
voisivat keskittyä nykyistä paremmin opiskeluun.
Riittävä toimeentulo vähentäisi
myös psyykkisiä paineita taloudellisesta selviytymisestä.
Useilla tutkimuksilla on osoitettu myös toimeentulo-ongelmien vaikuttavan
yleiseen elämänhallintaan, ihmissuhde- ja mielenterveysongelmiin.
Jatkuva ahdistus siitä, kuinka selviää taloudellisesti,
vaikuttaa myös opiskelijoiden menestymiseen opiskelussa.
Valitettavaa on, että opiskelijoiden mielenterveysongelmat
ovat lisääntyneet.
Arvoisa puhemies! Itsenäisesti asuva 20 vuotta täyttänyt
toisen asteen opiskelija voi saada opintotukea maksimissaan 635,20
euroa kuukaudessa. 18- ja 19-vuotiailla toisen asteen opiskelijoilla
vanhempien tulot vaikuttavat opintorahan määrään,
vaikka he eivät enää asuisi kotona. Mielestäni
tämä ei kohtele opiskelijoita tasavertaisesti
eikä yhdenmukaisesti. Lähtökohtana tulisi
olla, että kaikkia täysi-ikäisiä opiskelijoita kohdeltaisiin
lain mukaan samalla lailla, ja tästä syystä olen
vahvasti sitä mieltä, että vanhempien tuloraja
tulisi poistaa heidän osaltaan.
Ed. Urpilaisen aloite opintorahan korottamisesta on mielestäni
hyvä. Se tukee sekä korkeakouluopiskelijoiden
että toisen asteen opiskelijoiden opintososiaalisten etuuksien
kehittämistä. Se on myös monessa mielessä oikeudenmukainen.
Toivoisin, että tämä aloite saisi eduskunnassa
myönteisen vastaanoton ja voisimme siten tukea opiskelijoita
heidän opiskelussaan. Toivoisin samalla, että tuleva
hallitus palaa tähän kysymykseen ja jatkaa opiskelijoiden
opintososiaalisten etuuksien parantamista ja tuo opintotuen lähemmäs
pohjoismaista keskitasoa.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite opintotukilain
muuttamisesta tarjoaa mahdollisuuden puheenvuoroon, jossa tarkastelen
vähän monipuolisemmin opintotuen kehittämistä.
On hyvin perustellusti syksyn aikana saanut kohdata monenlaista
aloitteellisuutta, joka pääsääntöisesti
kohdistuu opintorahan korottamiseen. Voidaankin todeta, että opintoraha ja
asumislisä muodostavat opintotuen ytimen ja tätä ydintä täydennetään
joko opintolainalla, työssäkäynnillä taikka
vanhemmilta ja lähisukulaisilta tulevilla suorituksilla.
Minusta tämän keskustelun tavallaan kilpistyminen
opintorahakysymykseen on jatkoa ajatellen asia, johon liittyen meidän
pitäisi pystyä avaamaan laajempaa keskustelua
opintotuen kehittämisestä nimenomaan sellaisten
opintotukimuotojen löytämiseksi, että se
tietyllä tavalla lisääntyvä eriarvoistuminen,
joka on selvästi nähtävissä,
saataisiin paremmin hallintaan. Mitä tarkoitan eriarvoistumisella?
Meillä on opiskelijoista 20—30 prosenttia, jotka
saavat vanhemmiltaan erittäin merkittävää,
jatkuvaa rahallista tukea opintoihinsa. Pääosa
opiskelijoista joutuu vastaamaan opintojen rahoituksesta itse. Tässä avautuu
tavallaan se näkymä, että opintotuen ydintä siis
täydennetään joko työssäkäynnillä taikka
opintolainalla.
Me olemme selvästi todenneet, että jostakin syystä opiskelevan
nuorison keskuudessa opintolainalla on valitettavan huono kaiku.
Jopa hallituksen erittäin merkittävä periaatteellinen
avaus, että pääomaa voidaan valmistumisen
jälkeen vähentää verotuksessa,
ei ole tavoittanut opiskelevaa nuorisoa. Minusta meidän
pitäisi jopa tällä alueella edetä rohkeammin.
Viimeistään seuraavan hallituskauden aikana hallitusohjelman
rakentamiseen liittyen tulee ottaa esille se, voidaanko tätä verovähennysoikeutta
laajentaa. Tämän verovähennysoikeuden
laajentaminen varmastikin katalysoisi myös tämän
lainainstrumentin aktiivista hyödyntämistä ja
erityisesti palvelisi niitä opiskelijoita, jotka tätä opintotuen
ydintä joutuvat täydentämään
ilman vanhemmilta tai lähisukulaisilta saatua taloudellista
tukea.
Toinen asia, joka on aivan liian vähälle huomiolle
jäänyt, on se, mitä todella merkitsee,
kun opintotukea täydennetään työssäkäynnillä.
On erittäin harmillista, että viime vuosina kymmenettuhannet
opiskelijat ovat saaneet sakkolapun Kelalta sen vuoksi, että ovat
omalla ahkeruudellaan ja aktiivisuudellaan todella täydentäneet opiskelun
rahoitusta. Kun menee vähän yli, seuraa takaisinmaksu.
Tunnen useita lahjakkaita nuoria, jotka eivät todellakaan
voi käyttää vanhempiensa tuloja opiskeluun.
He ovat joutuneet sellaiseen kierteeseen, että Kelan sakkomaksun suorittaakseen
heidän täytyy edelleen mennä töihin
hankkiakseen rahaa tämän menoerän hoitamiseen.
Tämän seurauksena tulot kasvavat sillä tavalla,
että pahimmillaan ajaudutaan kokonaan opintotuen ytimenkin
piiristä.
Tässä mielessä minä, arvoisat
kollegat, kysyn, onko tämä tarkoituksenmukaista,
että me rankaisemme niitä nuoria, jotka ovat aktiivisia,
ja vastaavasti meidän kontrollijärjestelmämme
on aika vaatimaton sen suhteen, millä tavalla vanhemmat,
jos heillä on varallisuutta, tukevat omia lapsiaan. Hyvä näin,
mutta erityisesti haen vastausta siihen, onko tänä päivänä tulokaton
asettaminen opiskelijan itse ansaitsemalle tulolle enää perusteltua.
Olen ymmärtänyt näin, että tämä ratkaisu
tehtiin siinä vaiheessa, kun Suomi oli laman pohjalla.
Oltiin tilanteessa, jossa tietyllä tavalla piti padota
nuoria opiskelemaan, että he eivät tulisi kilpailemaan
työpaikoista.
Nyt tänään me elämme jo
hyvin toisenlaista maailmaa. Meillä on edessä työvoimakapeikot. Meidän
akateemisen tutkinnon suorittaneet nuoremme ovat yhä useammin
epävarmuudessa työpaikan löytämisen
suhteen. Eikö olisi kaikkien kannalta tarkoituksenmukaista,
että nuoret voivat jo opiskelun aikana tarkoituksenmukaisella tavalla
kiinnittyä myös työhön, pääsääntöisesti työhön,
joka myös tukee heidän opiskeluaan ja luo samalla
niitä työelämävalmiuksia, jotka
parhaimmillaan merkitsevät sitä, että opintojen
loppuun saattamisen jälkeen tulee luonteva jatkumo myös
kiinnittyä vakituisemmin työelämään?
Tämän vuoksi esitän tässäkin
yhteydessä, että meidän pitäisi
myös harkita sitä mahdollisuutta, että poistaisimme
tulorajat, säilyttäisimme ytimenä tämän
opintorahan ja asumislisän ja todellakin tämä tarvittava
täydennys opintojen rahoittamiseen voitaisiin silloin hakea
tätä lainainstrumenttia kehittämällä ja
paremmin mahdollistamalla myös oman aktiivisuuden kautta
hankittu työtulo. Tämä merkitsisi sitä,
että sen sijaan, että me seuraamme sitä,
minkä verran nuoret hankkivat tuloja, me ainoastaan ja
vain keskittyisimme opintosuoritusten seuraamiseen. Tältä pohjalta tavallaan
rakentuisi se perusta niille, jotka saavat tämän
opintotuen ytimen, ja vastaavasti niille, jotka sitten ovat tavallaan
siirtyneet työelämään eivätkä enää tuloksellisesti
opiskele, luonnollisestikaan tämä opintotuki ei
enää kuuluisi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edellä ed. Karjula minäkin
haluan kiittää ed. Urpilaista siitä,
että näin saamme keskustella eduskunnan täysistunnossa
tärkeästä asiasta, opintotuesta ja sen
laajasta ongelmakentästä, jossa tietysti perusasia
on se, että opintotuki on opiskelijan talouden kannalta
riittämätön, siis se kokonaisuus, joka
koostuu opintorahasta, asumislisästä ennen muuta,
ja nythän on sitten tullut vaihtoehtona voimakkaasti suositeltu
opintolaina. Mutta nimenomaan koen, että opintoraha, asumislisä ovat
opiskelijan todellisiin menoihin nähden täysin
riittämättömät ja opiskelijat
sitten joutuvat rahoittamaan opintojaan eri tavoin.
Työssäkäynti on yksi tapa. No, sitä on
toki tehty ennenkin. Keskustelun kuluessa tänäkin
iltana ajattelin, että itsekin olin koko opiskeluajan enemmän
taikka vähemmän erilaisessa työssä ja näin
varmasti monet muutkin, näin myös tänä aikana.
Koen, aivan kuten ed. Karjula edellä, ongelmaksi sen, että työssäkäynnistä tulee
tietty sanktio tietyssä rajassa melko piankin. Minusta työssäkäynnin
olisi oltava kaikille kansalaisille palkitsevaa, ja näin
ollen ainakin se, mitä toivoisin seuraavan hallituksen
tekevän, on se, että opiskelijan ansiotulon rajaa
korotettaisiin, jotta opintotuki ei olisi heti leikkautumassa pois.
Minä ymmärrän hyvin, että opiskelijat
vierastavat opintolainaa. Pidän sitä terveenä merkkinä meidän
nuorisossamme, sillä vanha viisaus on se, että velka
on aina veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa, ja tämä on
todellisuutta, jonka nuoret yllättävän
hyvin tajuavat. Elämäntilanne on opiskelijoilla
ja nuorilla ja nuorilla perheillä ja erityisesti opiskelijalapsiperheillä monessa
suhteessa tiukka. Menot ovat suurimmillaan ja tulot pienimmillään.
Kun tuohon tilanteeseen vielä liittyy epävarmuus
työpaikan saannista, ei paljon lohduta sekään,
että tuloista sitten voi, niin kuin aivan oikein on, vähentää jopa
opintolainan pääomaa, jos ei ole niitä tuloja.
Samoin opiskelijoilla voi olla myös epävarmuuden
tunnetta valmistumisesta, milloinka se tapahtuu.
En tunne nykyistä opiskelijamaailmaa riittävästi
enkä tiedä, onko vielä mahdollista simputusta
oppilaitoksissa. Useinhan ajatellaan, että simputus kuuluu
vain armeijaan. Siellä se on rangaistava teko. Jos se tulee
esimiesten tietoon, niin sitä ei hyvällä katsota.
Mutta ainakin ennen, tiedän omalta opiskeluajalta, simputus
muun muassa yliopistomaailmassa oli erittäin yleistä,
ja näin saatettiin jonkun onnettoman opiskelijapoloisen opintoja
pitkittää usealla vuodella, jopa estää valmistuminen.
Toivottavasti tällaista ei enää tapahtuisi,
mutta elämässä kaikki ikävä saattaa
olla aina mahdollista, ja tuon sen siksi myös tässä yhteydessäkin
esille. Se on varmasti niin, kuten ed. Anneli Kiljunen edellä toi
esille, että moni henkinen paine, joka opiskelijoilla on,
tietysti saattaa johtua taloudellisesta ahdistuksesta, mutta myös
ahdistuksista, mitkä liittyvät opiskeluun ja ihmissuhteisiin,
tavoitteiden saavuttamiseen jne. Siksi näkisin hyväksi,
että niin paljon kuin on tehtykin opintojen ohjauksen hyväksi,
opintojen edistämisen hyväksi, että opiskelijoilla
olisi mahdollisuus saada myös tarvittava henkinen tuki,
jota tarvitaan opiskeluaikana.
Tämä keskustelu on aivan oikea, ja näkisin vielä tätä täydennettäväksi
sillä tärkeällä seikalla, mikä liittyy
joukkoliikenteeseen. On arvokas asia, että meillä niin
junissa kuin linja-autoissa on opiskelijoille alennuksia. Jos missä joudutaan heikentämään
joukkoliikennettä yleensä, vähentämään
vuoroja tai lakkauttamaan, silloin valitettavasti myös
tämä etu, joka oikeutetusti opiskelijoillekin,
kuten eläkeläisille ja invalideillekin, kuuluu,
menetetään tai se ei toimi täysimittaisesti.
Opiskelijoitten kannalta toimiva joukkoliikenne on ensiarvoisen
tärkeä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että seuraavan hallituksen
ohjelmassa, jota muutaman kuukauden kuluttua tuleva hallitus aikanaan
toteuttaa, opiskelijoitten oikeutetut kysymykset tulisivat riittävästi
esille.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää kollegoja
hyvästä keskustelusta, jonka tämä tekemäni
lakialoite viritti.
Ed. Karjulalle, joka jo poistui salista, olisin halunnut todeta
sen, että pidän tärkeänä keskustelua
opintotukijärjestelmän kehittämisestä. Mutta
kun hän kantoi huolta tulorajoista, niin haluaisin todeta
siitä, että yhteinen tavoite riippumatta puoluekannasta
on ollut se, että nuoret valmistuisivat nykyistä nopeammin
ammattiin. Tilastojenkin mukaan on osoitettavissa, että työssäkäynti
valitettavasti pääsääntöisesti
hidastaa opintojen suorittamista. Sen takia opiskelijajärjestöt
mutta myös puolueet ovat lähteneet siitä,
että opintotuen pitäisi mahdollistaa täysipäiväinen
opiskelu eli nuorten ei tarvitsisi opiskeluaikana käydä töissä vaan
opintotuki olisi riittävän suuri. Pidän
tulorajoja perusteltuina. Toki olen sitä mieltä,
että nykyiset tulorajat ovat jo vanhat ja niitä on
ehkä syytä tarkistaa, mutten missään
tapauksessa kannata tulorajojen poistamista kokonaan, koska tilanne
aiheuttaisi sen, että esimerkiksi opiskeleva kansanedustaja
olisi oikeutettu saamaan opintotukea, mikäli meillä ei
olisi tulorajoja ollenkaan. Pidän tällaisen tilanteen
syntymistä kyllä yhteiskunnan varojen väärinkäyttönä,
eli minusta on hyvä, että on olemassa tulorajat,
joihin opintotuki on sidottu.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Urpilaisen sanomaan on hyvä oikeastaan
jatkaa. Olisin myös vastannut ed. Karjulan kysymykseen
tulorajoista.
Henkilökohtaisesti, kuten puheenvuorossani sanoin,
tuen sitä, että työ tukee opiskelua eikä päinvastoin.
Siinä mielessä, kun me katsomme eri sosiaalisia
etuuksia, meidän pitää myös
arvioida, että eri yhteiskuntaryhmät ja ihmiset
ovat tasa-arvoisia myös näitten sosiaalietuuksien osalta,
kun niitä arvioidaan. Näin täytyy arvioida myös
työttömien, eläkeläisten kohdalla.
Täytyy huomioida, miten asumistukea eri ihmiset ja ihmisryhmät
saavat, miten mahdollisesti toimeentulotukea. On väärin,
että näille ihmisille, jotka elävät
myös köyhyydessä ja tarvitsevat erilaisia tukimuotoja
selviytyäkseen arjesta, opiskelijoille, nämä asiat
eivät kohtaantuisi.
Henkilökohtaisesti näen, että meillä pitää olla tulorajat
mutta niitä voitaisiin tarkistaa monessa mielessä ylöspäin,
jotta työ voisi omalta osaltaan myös tukea opiskelua.
Mutta pääsääntö on
se, että opiskelijat valmistuisivat tavoiteajassa ja perustoimeentulo
tulee meidän opintotukijärjestelmästämme.
Keskustelu päättyy.