Täysistunnon pöytäkirja 116/2006 vp

PTK 116/2006 vp

116. TORSTAINA 16. MARRASKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Junien myöhästely

Marjukka Karttunen /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Viime aikoina junat ovat taas myöhästelleet jatkuvasti, ja tämä ei ole mikään uusi ilmiö. Nettikeskusteluissa ihmiset purkavat tuntojaan esimerkiksi tähän tyyliin:

"VR:n mukaan 98 prosenttia lähiliikenteestä kulkee ajallaan, mutta tilastoon ei pääse, jos juna ei ole tarpeeksi myöhässä. Matkustin vuoden aamuvuorolla, joka oli aina vähintään 3—4 minuuttia myöhässä. Siitä tuli vuositasolla aika paljon myöhästymisiä. VR:n mielestä juna kulki ajoissa, vaikka minulle myöhästymisestä aiheutui usein haittaa. Oletan, että jos junan lähtöaikataulussa lukee 8.04, se lähtee 4 yli eikä 10 yli. Jos näin ei ole, asialle pitää tehdä jotain tai muuttaa aikatauluja. Junalla matkustetaan sen vuoksi, että ollaan määränpäässä tiettyyn aikaan, ei sen vuoksi, että seistään laiturilla ja ihmetellään, miksi juna on myöhässä." Tämä siis nettikeskustelussa.

Nämä myöhästymiset eivät ajoitu vain pääradalle, vaan esimerkiksi me Rantaradan käyttäjät ...

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys, ed. Karttunen!

Puhuja

Kysymys on tulossa. Me Rantaradan käyttäjät esimerkiksi ...

Ensimmäinen varapuhemies:

Minuutti on aikaa, kohta mennyt!

Puhuja

... saamme kärsiä junien myöhästelyistä jatkuvasti. Haluankin ... (Hälinää)

Ensimmäinen varapuhemies:

 (koputtaa)

Pyydän hiljaisuutta. Ed. Karttunen, nyt kysymys!

Puhuja

Haluankin kysyä liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huoviselta: Oletteko te nyt tehnyt kaikkenne, että ihmiset pääsevät kouluun, töihin määräajassa, ilman että näistä myöhästymisistä aiheutuu heille haittaa, ja mitä te aiotte sanoa niille ihmisille, jotka ovat harmistuneet jatkuvista myöhästelyistä?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Olen aivan samaa mieltä ed. Karttusen kanssa siitä, että nämä ongelmat, joita nyt junaliikenteessä on viime kuukausien aikana ollut, ovat olleet vakavia. Ne ovat aiheuttaneet matkustajille aivan liian paljon harmia ja myöhästelyjä. Kuten ed. Karttunenkin varmaan tietää, olen ottanut tämän asian esille niin Ratahallintokeskuksen kuin myös VR:n kanssa. Kävimme tällä viikolla hyvän keskustelun, ja painotin siinä keskustelussa nimenomaan sitä, että matkustajien informointia näissä ongelmatilanteissa, joita esimerkiksi Suomen ilmasto-olosuhteista johtuen aina silloin tällöin sattuu, pitää ehdottomasti parantaa, ja tämä on yksi keino vastata tähän kysymykseen sillä tavalla, että matkustajille ei koituisi liian paljon ongelmia. Mutta ihan täysin emme voi kaikilta lumimyräköiltäkään kyllä Suomenmaassa välttyä.

Marjukka Karttunen /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Näyttää siis siltä, että nämä lumimyräkät tulevat VR:lle joka vuosi yllättäen. Kuitenkin hallitus kaikissa strategioissaan kannattaa joukkoliikennettä. Eikö tämä nyt kuitenkin ole korvapuusti joukkoliikenteelle ja sen käytölle? Haluaisin kysyä:

Onko näitä keskusteluja nyt sitten käyty riittävästi ja onko todella kaikki tehty, että ihmiset voisivat luottaa joukkoliikenteeseen?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Minä en sanonut myöhästelyjen johtuneen pelkästään näiden lumimyräköiden takia. Tässä sattui vain useita muitakin tapahtumasarjoja, jotka vaikuttivat näihin myöhästymisiin raideliikenteen osalta. Kyllä tuossa keskustelussa tulin vakuuttuneeksi siitä, että nämä toimijat, Ratahallintokeskus ja VR, ovat ottaneet nämä asiat hyvin vakavasti ja heillä oli jo konkreettisia esityksiä siitä, millä tavoin näihin ongelmiin voidaan jatkossa puuttua nykyistä paremmin. Uskon kyllä, että tässä meillä kaikilla on roolia, jotta tämä raideliikenteen houkuttelevuus ja myöskin luotettavuus voidaan jatkossa paremmin varmistaa.

Kimmo Kiljunen /sd:

Arvoisa puhemies! Opposition edustaja arvostelee hallitusta. Minä vuorostani hallituspuolueen edustajana haluaisin kiittää hallitusta raideliikenneratkaisuista ja syystä, ja syystä. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta teki toissaviikolla ratkaisun siitä, että Kehäradalle tullaan antamaan tuki ja sijoitetaan se nimenomaan ensimmäiseksi rakennettavista hankkeista täällä Pääkaupunkiseudulla. Se on poikkeuksellisen arvokas päätös. Se on poikkeuksellisen arvokas Vantaalle, johon tämä Kehärata tullaan sijoittamaan, mutta se on myöskin Helsingille poikkeuksellisen arvokas, koska Helsingin kansainvälinen lentokenttä tulee näin raideliikenteen piiriin. Minun kysymykseni hallitukselle on:

Kuinka ministeri näkee, kuinka sutjakkaasti tässä päästään neuvotteluissa eteenpäin? Milloin tuohon ratahankkeeseen päästään varsinaisesti kiinni, että se saadaan myöskin rakennettua?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Sanoisin, että Kehärata on merkityksellinen koko Suomelle juuri siitä syystä, että eri puolilta maata lentokentän saavutettavuus voidaan näin raideratkaisulla myöskin turvata. Käsittely talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa oli tarpeellinen sen johdosta, että voimme päästä nyt neuvotteluihin alueen kuntien eli Vantaan ja Helsingin kanssa näiden rahoituskustannusten jaosta. Tämä neuvotteluprosessi käynnistetään nyt välittömästi, mutta on aivan selvää, että nämä yksittäiset rahoituspäätökset myöskin valtion puolelta tulevat sitten omalla ajallaan jokainen budjettien mukaisesti, ja olen aivan vakuuttunut siitä, että ensi keväänä muodostettava hallitus tulee omalta osaltaan myöskin linjaamaan liikennepoliittisia ratkaisuja ja toivottavasti riittävän pitkällä aikavälillä.

Matti Kauppila /vas:

Arvoisa rouva puhemies! Minusta nyt VR:n aikataulut ovat hiukan paremmin pitäneet, kun siihen on kiinnitetty huomiota valtion taholta, mutta suurin ongelmahan on se, että tämä niin sanottu päärata elikkä Helsinki—Riihimäki—Tampere ei vedä, ja siellä ovat jatkuvasti rikki paikat. Milloin tulee tämä kolmas rata Riihimäelle saakka edes? Tuleeko se nyt Keravalta vai mistä. Sehän olisi tärkeä, jotta kapasiteetti siellä nousisi.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! On aivan totta, että meidän pääratamme on hyvin kuormitettu ja siellä kulkee paljon liikennettä, ja siksikin on tärkeää, että juuri näiden keskeisten raiteiden toimintavarmuus voi olla mahdollisimman korkealla tasolla. Näiden uusien investointien osalta, joita tulevaisuudessa tullaan tekemään, on erittäin tärkeää myöskin mielestäni nostaa esille se, että pidämme huolta jo olemassa olevasta raideverkostosta, koska se on meidän kansallisomaisuuttamme ja siitä huolehtiminen on äärimmäisen tärkeätä myös, jotta pystytään näiltä mahdollisilta ongelmatilanteilta välttymään, koska ne sitten sumputtavat liikenteen. Ei tarvita kuin pienikin takkuaminen, niin junat seisovat ja odottavat vuoroaan. Näen nämäkin ratkaisut tärkeinä, mutta tähän konkreettiseen uuteen investointiin en osaa tässä vaiheessa ottaa kantaa. Mielestäni se kuuluu sitten ihan yhtä lailla uusien investointien listalle niin kuin nämä muutkin hankkeet.

Markku Laukkanen /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Tähän alkuperäiseen junien myöhästymiskysymykseenhän liittyy ilman muuta kysymys myöskin VR:n kalustosta ja toisaalta myöskin tekniikasta. Kyllä meidän nyt täytyy sanoa, että tämä Pendolino-hankinta tänä päivänä nähtynä ei ollut välttämättä Suomen talvisiin ja hankaliin liikenneolosuhteisiin oikea ratkaisu. Se on selvästi osoittanut toimimattomuutensa, ja huomattava osa nopean junaliikenteen myöhästymisistä johtuu siitä, että Pendolinon runkoja ei kyetä yhdistämään tai erottamaan. Myöhästymiset liittyvät siihen liittyviin teknisiin ongelmiin.

Toinen kysymys on siinä, että meillä on hyvin modernia tekniikkaa käytettävissä myös vaihteissa. Lämmityslaitteet ja motorisoidut vaihteet eivät toimi vaikeissa oloissa, ja silloin vastauksena on, että sinne pitäisi saada henkilötyövoimaa. Onko tämä ollut työkalupakissanne nyt, arvoisa ministeri, että Ratahallintokeskukselle selkeästi osoitetaan lisämäärärahoja sellaisen työvoiman palkkaamiseen, joka vaikeissa oloissa pystyy nopeasti toimimaan ja estämään myöhästymisiä?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Aivan ensiksi ed. Laukkasen esiin nostamaan kysymykseen Pendolino-junista. Keskustelussa VR:n kanssa totesimme, että he ovat puuttumassa Pendolino-ongelmiin erityisen ohjelman avulla eli käydään todella tarkasti läpi ongelmatilanteet, jotka ovat nyt syntyneet, ja se, miten niitä voitaisiin vastaisuudessa estää nykyistä paremmin.

Mitä tulee Ratahallintokeskuksen henkilötyökysymykseen, pitäisikö olla porukkaa putsaamassa lumimyräköissä raiteita ja vaihteita, niin se oli esillä tässä keskustelussa. Totesimme kyllä myös, että on kyse siitä, että kyettäisiin riittävällä tavalla ennakoimaan nämä tilanteet ja sijoittamaan tarvittava henkilötyövoima sinne, missä kulloinkin tarvitaan. Kyllä kyse on myös siitä, että nämä tilanteet voitaisiin nykyistä paremmin ennakoida koko järjestelmässä.

Reijo Paajanen /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Oikorata oli kauan odotettu ratahanke ennen kaikkea itäsuomalaisille. Nyt, kun oikorata on lähtenyt toimimaan, samanaikaisesti VR on kuitenkin lakkauttanut muutamia asemia. Yksi keskeinen asema sijaitsee Kouvolan ja Lappeenrannan puolivälissä eli Taavetti. Onko ministeri tietoinen, mistä nämä lakkautukset johtuvat?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Kyllä näistä ollaan tietoisia. Raideliikenteen kehittämisessä on tietenkin tavallaan kahtalaiset tavoitteet. Toisaalta haluamme palvella niitä matkustajia, jotka valitsevat junan, mahdollisimman nopeilla yhteyksillä, ja on toisaalta tarve, että pitäisi myöskin kyetä pysähtymään riittävän usein, että saisimme matkustajat mahdollisimman lähelle, niin että heillä olisi mahdollisuus valita joukkoliikenne mieluummin kuin oma auto. Valitettavasti joidenkin asemien kohdalla on jouduttu myös lakkauttamisiin ihan johtuen siitä, että matkustajamäärä on aivan keskeinen mittari kuitenkin, kun me teemme näitä ratkaisuja. Se on aika keskeisessä roolissa ollut tässä arvioinnissa.

Kirsi Ojansuu /vihr:

Puhemies! Ministeri sanoi juuri, että valinnan mahdollisuuksien lisääminen on yksi tavoite, mutta nyt on käynyt aivan päinvastoin koskien esimerkiksi Hämeenlinnaa. Päivittäin meille hämeenlinnalaisille kansanedustajille tulee valituksia siitä, että VR:n palvelutaso on huomattavasti laskenut. Pendolino-junat eivät enää pysähdy Hämeenlinnassa, ja Intercity-junat ovat aivan tupaten täynnä, ravintolavaunut ovat täynnä, eikä ole enää niitä kuljetusvaunuja, joissa myydään virvokkeita. Miten tämä on mahdollista aikana, jolloin nimenomaan ministerikin peräänkuuluttaa yhä parempaa palvelutasoa VR:ssä ja ihmisten toivotaan yhä enemmän käyttävän julkisia liikennevälineitä? On tapahtunut todella huononnus, suuri huononnus tänä syksynä. Kauanko ministeri aikoo katsoa tämän tilanteen kärjistymistä?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Hämeenlinnan tilanne on ollut erittäin hyvin tiedossani, ja kyse on juuri siitä tilanteesta, jonka äsken kuvasin. Toisaalta halutaan nopeampia yhteyksiä, mikä on tarkoittanut valitettavasti tässä tilanteessa sitä, että Pendolino-juna ei Hämeenlinnassa pysähdy, vaan se junayhteys pyritään pitämään niin nopeana kuin mahdollista niille matkustajille, jotka sen valitsevat. Sen sijaan Intercity-junien vuoromäärää on lisätty tämän ratkaisun jälkeen ja sillä tavoin pyritty pitämään huolta siitä, että myöskin Hämeenlinnasta ja Hämeenlinnaan pääsee sujuvilla junayhteyksillä. Tulen välittämään tämän viestin tietenkin VR:lle , koska kyse on yhtiön ratkaisuista näiden junavuorojen osalta.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.