Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kysymykseni on tietenkin liikenne- ja viestintäministeri
Susanna Huoviselle.
On syytä jatkaa eteläisen ja kaakkoisen Suomen
ongelmista. Kysymys on tietenkin rekkaliikenteestä ja erikoisesti
Hangon ja Venäjän rajan välille asettuvasta
liikenteestä. Rekkajonot ovat kai kohtuullisesti juuri
tällä hetkellä hallinnassa, mutta ilmiöhän
ei ole mihinkään poistunut. Sitä rekkaliikennettä on
aivan jatkuvasti. Eduskunta päätti muutama viikko
sitten, mukana itse ministeri kansanedustajana, että tulee
välittömästi ryhtyä valmistelemaan
tiemaksulakia, joka tarkoittaa käytännössä sitä,
että Hangon päähän ja kaakkoisrajan
pintaan tulee tiemaksujärjestelmä.
Arvoisa ministeri, olette asettanut työryhmän, joka
selvittelee aivan kokonaan muuta elikkä sitä,
mitenkä voitaisiin laistaa tämä tiemaksulaki, eikä sitä,
että sitä valmisteltaisiin. Miksi ihmeessä tällä tavalla?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Tämä tiemaksukysymyshän
on ollut keskustelussa jo itse asiassa aika pitkään.
Olen itse todennut siihen vain sen, että mielestäni — ja
täällä kyselytunneillakin sanonut kantani — suomalaiselta
liikenteeltä tänä päivänä jo
peritään aika lailla erilaisia maksuja ja veroja
ja sekin pitää tässä keskustelussa
ottaa huomioon. En kyllä ole tietääkseni
asettanut sellaista porukkaa, joka tietoisesti pyrkii laistamaan,
vaan päinvastoin: ministeriössä on nimenomaan
käynnissä tiemaksuselvitys.
Mutta väitän kyllä, ed. Pulliainen,
että tiemaksujärjestelmään siirtymisessä on
kyse sellaisesta asiasta, joka vaatii pikkuisen pidemmän myöskin
poliittisella tasolla käytävän keskustelun
kuin muutaman kuukauden arvioinnin. Sen vuoksi mielestäni
tämä selvitystyö, jota nyt tehdään,
toimii sitten tuleville hallitusneuvottelijoille eräänlaisena
pohjana. Mutta luulenpa, että tarvitsemme vielä tätäkin
pidemmän ajan käydäksemme läpi
sen, haluammeko lisätä myöskin suomalaisen
kuljetustoiminnan maksurasitetta tätä kautta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunta yksimielisesti päätti
tästä ponnesta. Sitä edelsi monta kertaa
käyty keskustelu täällä isossa
salissa, ja te ette ollut vastustamassa sen ponnen hyväksymistä.
Siis te olette hyväksynyt sen. Siis sen mukaisesti tulee
toimia.
Tässä asiassahan on kysymys nimenomaan sellaisesta
tiemaksusta, jonka maksajista valtava, yli 95-prosenttinen, enemmistö on
venäläisiä toimijoita, ja sille 5 prosentille
suomalaisia toimijoita pystytään jo EU:n kulttuurissa
palauttamaan se tiemaksu takaisin, jos niin halutaan. Kaikki on
tiedossa. Miksi ihmeessä te ette toimi eduskunnan tahdon
mukaisesti?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen, minähän toimin tässä eduskunnan
tahdon mukaisesti. Minä olen asettanut työryhmän,
joka ministeriössä tätä tiemaksuasiaa
selvittää. Minä mielestäni sen
juuri äsken tässä totesin. Olen vain
halunnut tässä julkisessa keskustelussa nostaa
esille myöskin ne ongelmakohdat, joita tähän mahdollisesti
liittyy.
Itse olen sitä mieltä, että meidän
on vakavasti harkittava tällaista järjestelmää,
totta kai. Jo ihan pelkästään liikenteen
muodostaman suuren ympäristörasituksen vuoksi
meidän on ehkä mietittävä tätä tulevaisuudessa. Sen sijaan haluan
kyllä olla eri mieltä sikäli — me voimme
jatkaa keskustelua myöhemminkin, ja asia kuuluu itse asiassa
valtiovarainministeriölle — että saamieni
tietojen mukaan tällainen palautusjärjestelmä tietyn
maan kansalaisille ei ihan tuoreimman yhteisön oikeusistuimen
päätöksen mukaan ole mahdollista. Sen
vuoksikin asia on erittäin tarkkaan harkittava, jotta emme
rasita suomalaista kuljetuselinkeinoa enää lisää uusilla
maksuilla.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin kaikki tuki ministeri
Huoviselle. Hän on tehnyt hyvää työtä tässä asiassa.
Mutta kysyisin, kun kaikki tiedämme, että ongelma
ei ole kotikutoinen, eihän tämä johdu
suomalaisista eikä Suomesta vaan naapurista:
Miksi ollaan investoimassa aika merkittävällä tavalla
infraan sellaisessa tilanteessa, että ongelmat ovat rajan
tuolla puolella? Miksi olemme antamassa periksi? Mitä seuraa
jatkossa? Mitä meiltä tullaan tulevaisuudessa
vaatimaan? Avataanko tässä sellainen portti, että tämä tulee
jatkossa vieläkin kalliimmaksi? Eikö olisi syytä kuitenkin
puuttua syihin, jotka ovat itänaapurissamme, ja pyrkiä kaikin
tavoin purkamaan ne ongelmat eikä tehdä tällaisia,
miten sanoisi, tietyllä tavalla nollainvestointeja, jotka
aiheutuvat vain hallinnollisista ongelmista rajan tuolla puolella?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! On aivan totta, että tässä rekkaliikenteessä ja
nyt tässä jonoasiassa, joka käsillämme
on ollut viimeisten viikkojen aikana ja joka uhkaa kyllä minun
arvioni mukaan vuodenvaihdetta kohti vain edelleen pahentua, on
aivan selvää, että ongelmien syy on se,
että Venäjän tullin läpäisykyky
ei ole riittävä tähän liikenteen
määrään nähden. Se
on aivan selvä asia.
Mutta sitten meidän pitää kyllä myös
arvioida sitä, että siellä rajan pinnassa
sattuu asumaan suhteellisen iso joukko suomalaisia, jotka joutuvat
tämän raskaan liikenteen seassa sukkuloimaan omaa
arkipäiväänsä ja laittamaan
lapsiansa sinne sen rekkaliikenteen sekaan. Minusta tämäkin
on huomionarvoinen seikka. Meidän pitää myöskin
näiden alueen asukkaiden liikenneturvallisuustilanne pitää mielessä.
Nyt näissä tänään
valtioneuvoston julkistamissa toimissa yhtenä keinona näen
kyllä sen, että aloitamme nyt keskustelut satamakaupunkien
ja satamien kanssa siitä, että pystyisimme pidättämään
tätä rekkaliikennettä satama-alueilla niin
pitkään, että se ei muodostaisi tänne
raja-alueelle näin mittavaa jonoa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Näiden kotimaisten toimien lisäksi,
joihin minusta meidän on varauduttava ja ryhdyttävä,
totta kai pidetään Venäjään
erittäin tiivistä yhteyttä. Itse tulen
käymään tässä kuussa
vielä Moskovassa asiasta myös neuvottelemassa.
Tiedämme sen, ja sitä onkin jo käsitelty
täällä kyselytunnilla usein, että Venäjä on
nyt itse uudistamassa myös tullilaitostaan. Toivottavasti
sen myötä aikaa myöten tilanne helpottuu,
mutta sen suhteen ei pidä olla optimistinen, että se
tapahtuisi käden käänteessä.
Kun liikenne kasvaa koko ajan, kaupankäyntimme kasvaa
kolmanneksen vuosittain, niin se johtaa vaan nyt pahoihin ruuhkiin.
Sen tähden on tehtävä myös toimia
täällä kotimaassa, joilla tehdään
oikeutta niille ihmisille, jotka siellä rajan pinnassa
asuvat, joiden liikenneturvallisuus on vaarassa. Siksi näitä poikkeuksellisia
toimia, muun muassa tämän päivän
2,5 miljoonan euron kohdalla tehtyä ratkaisua rakentaa
piennarta leveämmäksi, tarvitaan. (Ed. Jaakonsaari:
Menikö jo raamien yli?) — Kyllä se pitää saada
mahtumaan näihin kehyksiin, ja se mahtuu niihin.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tietullit ovat vakava asia, ja niiden
käyttöönottoa on todellakin harkittava.
Mutta tässä yhteydessä meidän
pitää katsoa Ruotsia ja katsoa Tukholmaa ja sen
kokemuksia eikä toistaa niitä samoja virheitä,
mitä Tukholmassa on tehty. Ensinnäkin vanhentuvaan
tekniikkaan ei sovi investoida. Tällä hetkellä on
valmistumassa Galileo-satelliittipaikannusjärjestelmä,
joka oikein toteutettuna olisi loistava työkalu tämän
tietulliasian ratkaisemiseksi. Jos halutaan, siitä voidaan
kehittää instrumentti myöskin ajoneuvovero-,
dieselvero-, kenties polttoaineverotuksen tasapuolisemmaksi ratkaisemiseksi.
Hyvä liikenne- ja viestintäministeri, oletteko perehtynyt
kaikkiin Galileon mahdollistamiin mahdollisuuksiin tulevaisuudessa?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Salovaaran esiin ottama asia todellakin
on suuri mahdollisuus. Voitte uskoa, että tähän
asiaan olen perehtynyt aika pitkälti ja laajasti senkin
vuoksi, että Suomi toimii tällä hetkellä EU:n
puheenjohtajamaana ja liikenneministerien neuvostossa Galileo-asiat
ovat tänä syksynä erityisen paljon tapetilla.
On kuitenkin varmasti niin, että Galileon hyödyntämisen
ajat ovat vasta tulossa. Sikälikin meidän pitää tietenkin
tarkasti seurata, minkälaisia mahdollisuuksia sieltä tulee.
Aivan varmasti suomalaisina haluamme hyödyntää sitä uusinta
mahdollista teknologiaa, mitä käytettävissä on,
ja minusta se sopii suomalaisille erittäin hyvin. Tulemme
tietysti seuraamaan Galileon kehittymistä erityisellä mielenkiinnolla.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Näihin Kaakkois-Suomen rekkaliikennejonojen
ongelmiin, nimenomaan ongelmiin, eivät auta tiemaksut eikä lisäkaista, jonka
rakentamiseen hallitus juuri myönsi rahaa.
Miksei hallitus investoi jonotusalueisiin ja sinne nimenomaan
niihin palveluihin, että tarjotaan niille rekkaliikennöijille
palveluita ja myöskin päästään
niistä valtavista ympäristöongelmista,
joita ne jonot aiheuttavat?
Toisaalta kun on nämä ongelmat, mitkä liittyvät
Venäjän tullin läpäisykykyyn,
niin mitä hallitus on tehnyt tai itse asiassa jättänyt
tekemättä? Venäjä ihan selvästi
tekee kiusaa, kun ei paranna Venäjän puolen tullin
läpäisykykyä.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin haluan olla eri
mieltä siitä, ettei näillä hallituksen
toimilla kyetä auttamaan tätä liikenneturvallisuustilannetta.
Siis nimenomaan tämä, että me voimme
nyt sitä jonottavaa rekkaliikennettä sillä pientareen
rakentamisella ja leventämisellä siirtää pois
siitä ajoväylältä, on aivan
keskeinen helpotus sille paikalliselle liikenteelle, joka joutuu
tällä hetkellä seikkailemaan siellä niitten
rekkojen keskellä.
Siellä on tällä hetkellä jo
olemassa yksi rekkaparkki, johon saamme näitä autoja,
mutta ymmärrätte, että kun on kyse tällaisista
jonoista, jotka ulottuvat jopa kymmenien kilometrien päähän,
niin tarvitsisimme todella mittavia alueita sieltä. Jos
tällaisiin hankintoihin mentäisiin — siellä on
yksityistä maata — meidän täytyisi
ensiksi hankkia sitä maata ja sitten sen lisäksi
tällaisten alueiden muodostaminen, kuten lainsäätäjät
hyvin tietävät, vaatii aina erilliset prosessit, tien
suunnitteluprosessit. Mielestäni se ei nyt tässä tilanteessa
ole nopea keino helpottaa tätä erittäin
vaikeaa tilannetta, vaan pikemminkin tämä, että saamme
sitä liikennettä tähän pientareelle siirrettyä nyt
tällä rakennettavalla lisäkaistalla.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Huovinen mainitsi, että satama-alueillakin
pitäisi tehdä toimia, että rekkoja pidäteltäisiin
siellä, mutta minkä ihmeen takia sitten liikenneministeriö esimerkiksi
Hangon sataman kohdalla ei voi tukea sitä pyrkimystä,
josta on keskusteltu jo kauan, että rata sähköistettäisiin
Hyvinkäälle sen sijaan, että se on nyt
dieselveturilla toimiva? Sehän voisi siirtää ainakin
osan liikenteestä silloin radoille.
Sitten olisin kysynyt myöskin ulkoministeri Tuomiojalta
tai pääministeri Vanhaselta:Eikö nyt
olisi järkevää tässä Venäjän
huippukokouksessa ottaa esille nämä logistiikkakysymykset
ja hakea niihin kumppanuusohjelmaa, joka auttaisi sitten näihin
Venäjän puolen ongelmiin myöskin sen
sijaan, että tässä nyt pientareita levennellään?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Kuljetusten siirtäminen, erityisesti
näiden raskaiden autokuljetusten siirtäminen,
maantieltä raiteille oli viime keväänä ministeriössä selvityksessä,
ja mielestäni sitä mahdollisuutta pitäisi
viedä eteenpäin. Kuitenkin on niin, että kuljetuksen
tilaaja on se taho, joka määrittää,
miten se tavara sieltä sitten liikkuu. Meillä on
ollut myös näitä terminaaliongelmia,
ei niinkään Suomen päässä,
mutta Venäjän päässä purun
ja lastauksen osalta.
Sitten mitä tulee tähän sähköistämiseen,
meillä on tällä hetkellä maassa
useita saman kaltaisia sähköistystä odottavia,
haluavia rataosuuksia. Kaikkien näiden osalta Ratahallintokeskuksen arvio
on ollut, että vaikutukset, hyödyt, sähköistämisestä saatavat
hyödyt, eivät ole riittävän
suuria, jotta niihin investointeihin kannattaisi ryhtyä.
Mutta uskon, että kaikkien näiden nyt esillä olevien
rataosuuksien osalta on ratkaisuja tehtävä myöskin
tulevan hallituksen investointiohjelman osalta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Kun täällä on
puhuttu, ministerikin totesi äsken, Venäjän
tullin läpäisykyvyn heikkoudesta ja siitä,
että suomalaiset rekatkin joutuvat kaksi kolme vuorokautta
odottamaan, onko ministeriössä tullut yhtään
mieleen sellaista, kun kaikki keinot on ilmeisesti yritetty käyttää,
ettei tässä olisi vaan pientä kiusaa
tai sitaateissa sanottuna tahallisuutta, että koko rekkaliikenne
siirtyisi venäläisyhtiöille? Siellä on
enää muutama suomalainen rekka jonossa. Eli ikään
kuin tarkoituksella saadaan siirrettyä suomalaiset pois
sieltä liikenteestä. Ja kun täällä viitattiin
presidentti Putiniin, niin minun mielestäni kyllä tämä on
sen luokan asia, että se kannattaisi ottaa esille.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Jo edellisessä kysymyksessä tämä Venäjän
tullin läpäisykyky nousi esille, ja tulliasioista
meillä tietenkin vastaa ensisijaisesti ministeri Wideroos,
joka ei nyt valitettavasti tänään ole
paikalla. Tullin edustajana tänään meidän
tiedotustilaisuudessamme kyllä oli johtaja Jarkko Saksa,
ja tämäkin asia siellä nousi esille,
mutta en käy kommentoimaan Tullin puolesta tätä kysymystä.
Sen sijaan sanon sen, että tulen omalta osaltani informoimaan
tasavallan presidentti Tarja Halosta vielä ennen presidentti
Putinin ensi viikolla tapahtuvaa vierailua, jonka aikana itärajan
ongelmat tultaneen myöskin ottamaan esille.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka syyt ovatkin Venäjällä,
niin ongelmat ovat meillä. Ne ovat suomalaisten käsissä,
ja kannattaa kaikkien käydä katsomassa, mikä se
tilanne siellä on. Se on kaaosmainen ja katastrofaalinen.
Mutta nyt jos puhutaan näistä vaikutuskeinoista
tavallaan sen Venäjän ongelman ratkaisuun, niin
pääministeri, te tapaatte kolleganne, tasavallan
presidentti tapaa Putinin. Voisitteko nyt hieman arvioida sitä,
mikä teidän odotusarvonne on, kun on nähty,
että he saavat toimimaan tullin, jos on tahtoa? Tiistaina
olivat EU:n korkeat virkamiehet katsomassa ikään
kuin parhaita käytäntöjä Euroopassa
Vaalimaalla. Ei ollut yhtään jonoa. Ei yhtään
autoa tiellä. Silloin kun oli Lahdessa presidentti Putin
käymässä, ei ollut yhtään
jonoa. Seuraavana päivänä 50 kilometriä.
Eikös tämä kerro juuri siitä,
että sieltä puuttuu se poliittinen tahto ryhtyä toimiin?
Rouva puhemies! Totean vielä tästä ed.
Pulliaisen alkuperäisestä kysymyksestä.
Palautetaan se vielä mieliin: 2 500 rekkaa per
päivä. Jos se olisi 10 euroa per rekka, arvoisa
ministeri, se olisi 10 miljoonaa euroa vuodessa. Ei olisi ihan vähäinen
raha hoitamaan näitä asioita. Palautan vielä mieliin,
että liikenne- ja viestintävaliokunta (Puhemies
koputtaa) kiirehti tämän sähköisen tiemaksun
käyttöönottoa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Neuvotteluja korkeimmalla tasolla käydään
juuri sen tähden, että luodaan myös luonnollisesti
painetta ja tietoisuutta siitä, että tämä on
meille iso ja tärkeä kysymys. Mutta en halua tässä Venäjän
puolesta puhua, mutta kannattaa muistaa, että kolmessa
neljässä vuodessa meidän kauppavaihtomme
Venäjän kanssa on noussut 7 miljardista 12—13
miljardiin hyvin nopeassa tahdissa. Se on hyvin suurelta osalta
tavarakauppaa, joka kulkee konteissa autoilla. Siitä on
aika paljon myös transitoliikennettä, jota me
olemme ehkä gateway-ajattelulla juuri tavoitelleetkin tänne,
ja tämä määrä vaan
kun kasvaa kolmanneksella vuosittain, niin se on nyt aiheuttanut
Venäjän puolella tilanteen, jossa he eivät
ole varautuneet tähän kasvuun. Meidän
puolella on varauduttu, he eivät ole varautuneet. Tämä on
tosiasia.
Tietysti ratkaisu pitää hakea siellä,
että he muuttavat tullinsa toimintoja, kuitenkin niin,
että tavara tarkastetaan, ei pidä päästää sormien
läpi. Samalla ovat kaksoislaskutus, kuittiongelmat hyvin
yleisessä tiedossa. Sen tähden meidän
pitää kyllä tiukasti vaatia myös
sitä, että tarkastukset tehdään
tiukasti ja asiallisesti. Se on meidän molempien etu, ja
lisäksi se pitäisi pystyä tekemään tehokkaasti.
Sormien läpi ei saa päästää.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Sain juuri tänään
kaksi hätääntynyttä puhelua.
Toinen oli Virolahdelta ja toinen Miehikkälästä.
Molemmat koskivat samaa asiaa, eli siellä ambulanssi ei
ollut päässyt ajoissa paikalle potilaan luokse
rekkajonojen takia, joten tilanne Vaalimaalla on katastrofaalinen,
mutta sitä se on myös Lappeenrannassa ja Imatralla
eli siis Nuijamaan ja Imatran rajanylityspaikoilla.
Näin ollen kysyisinkin, kun tänään
oli uutisissa vahvasti esillä ministeri Rajamäen
kokoon kutsuma työryhmä, jonka piti etsiä ratkaisuja
tähän asiaan, ja kun varmaan muille ministereille on
tästä tietoa tullut, vaikkei ministeri Rajamäki nyt
paikalla olekaan: Voisiko tätä hieman valottaa,
koska mielenkiinnolla tuolla itärajan pinnassa odotamme
vastauksia?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ministeri Huovinen on jo kuvannut hieman toimialaansa
laajemminkin niitä toimenpiteitä, joita hallituksessa
on tähän listattu. Ongelmat todella tiedetään.
Ne ovat olemassa. Niihin liittyy ratkaisuja, joita tehdään
nyt pientareiden rakentamiseksi; se työmaa käytännössä voi
toteutua ehkä ensi keväänä.
Nyt käydään nopeat neuvottelut erityisesti
Hangon, Haminan ja Kotkan satamien ja myös Kouvolan ratapihan
osalta siitä, koska Kouvolasta raiteilta siirretään
kumipyörille tavaraa, että näissä neljässä kaupungissa voitaisiin
käyttää niitä parkkitiloja,
jotka ovat ikään kuin toiseen päin mennessä rekkojen
odotusalueita, myös siihen, että jonoa padotaan
sinne ja lasketaan vähitellen vasta radalle, plus kaikki
ne muut toimet, mitä ministeri Huovinen on esittänyt.
En ole kuullut sisäministeriön tämän
päivän työryhmän tuloksia. Siellä ovat
olleet pohdinnassa eri tavat mahdollisesti käyttää moottoritien piennarta
myös, eli siinäkin on pyrkimys siirtää sitä jonoa
sellaiseen paikkaan, joka olisi liikenneturvallisuuden kannalta
paremmin perusteltu, ja sitten tehdään tullilaitosten
yhteistyöllä Suomen ja Venäjän
välillä työtä, että Venäjän
tullilaitosta kehitetään, ja kaikkea tätä tuupataan
sitten sekä presidenttien että pääministerien
tasolla.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Siellä todella on ollut sellainen
hyvin ikävä tilanne, että ambulanssit
eivät tämän rekkajonon takia päässeet
koulubussin ja eläinkuljetusauton kolaripaikalle. Tämä siis
tapahtui Virojoella juuri silloin, kun oli erittäin paha
keliolosuhde ja sitten tämä jonotilanne. Tässä yhteydessä on
käynyt ilmi, kun sitä olemme ministeriössäkin
selvittäneet, että tuolloin Valtatie 7:n rinnakkaistie
eli tämä niin sanottu Museotie, jota pitkin sitten
yleensä hälytysajoneuvotkin ovat voineet sinne
paikalle paremmin päästä, ei ollut tuossa
tilanteessa huoltosopimuksen ja hoitosopimuksen mukaisella tasolla.
Tähän on puututtu. Tiehallinto on määrännyt
tienhoidon puutteesta kyseiselle urakoitsijalle jo sanktion.