Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Tilanne Euroopan rahoitusmarkkinoilla ja kriisimaiden
osalta on edelleen hyvin epävakaa, ja näyttää nyt
ilmeiseltä, että ne toimenpiteet, joista keväällä päätettiin,
eivät ole olleet riittäviä eivätkä, kuten
silloin jo täällä epäilimme,
edes kaikilta osin oikean suuntaisia. Nyt näyttää ilmeiseltä, että Irlannin
pankkijärjestelmä on sellaisessa tilanteessa,
että se vaatii koko Euroopan tasolla yhteisiä toimenpiteitä sen
pelastamiseksi.
Jos tällaisiin mennään, niin millä tavoin,
valtiovarainministeri Katainen, on tarkoitus toimia niin, että tällä kertaa
mahdollisesti annettava tuki tulee olemaan täysin läpinäkyvää ja
avointa ja myöskin vastikkeellista, jolloinka se vastike
voi olla reaalivakuuksien tai omistusosuuksien muodossa niin, että muiden
euromaiden veronmaksajat eivät ole tässä pelkästään
maksumiehinä vaan vastuuta kantavat myöskin ne
luottolaitokset, jotka ovat omilla riskipäätöksillään
tätä tilannetta olleet synnyttämässä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tällä hetkellä kansainvälinen
valuuttarahasto, EU-komissio ja Ekp tekevät tänään
alkanutta selvitystyötä Irlannin pankkisektorin
uudelleenjärjestelyksi, koska ei ole mielekästä kuvitellakaan,
että Irlannin valtio pystyisi omia tai lainaamiaan rahoja
käyttämään pääomitukseen
semmoisessa pankkijärjestelmässä, joka
ei ole kestävä, eikä myöskään
keskuspankki voi likviditeettiä semmoiseen pankkijärjestelmään
antaa. Eli nyt etsimme sitä pysyvää ratkaisua.
Omistajat Irlannin pankkijärjestelmässä ovat
jo hävinneet rahansa, koska pankit on pääsääntöisesti
kansallistettu.
Mutta tiistaisen euroryhmän kokouksen jälkeen
näillä, jotka tätä selvitystyötä tekevät,
on velvollisuus arvioida myös vakuuksien saannin mahdollisuus.
En saanut tälle ajatukselle yhtään tukea,
jonkin verran vastustusta, mutta onneksi se nyt kirjattiin selvitettävien
asioiden joukkoon, ja olemme antaneet myös osoitteita ja
mahdollisuuksia näille selvittäjille, mistä niitä vakuuksia kannattaa
lähteä etsimään.
Kaikki muut mainitsemanne asiat ovat myös selvityksen
alla. Tähän osallistuisi, jos Irlanti rahaa pyytäisi,
myös Kansainvälinen valuuttarahasto.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Minä toivon, että ministeri
ei lannistu, koska mekään emme saaneet keväällä tukea
silloin, kun me esitimme juuri, että näitä vakuuksia
pitäisi vaatia ja saada. Mutta tässä on
kysymys muistakin finanssimarkkinoiden toimivuuden takaavista ja
tulevia kriisejä ennalta ehkäisevistä päätöksistä,
ja Suomihan on eduskunnan voimakkaan tuen vuoksi myöskin
esittänyt muun muassa valuutanvaihtoveroa tai varainsiirtoveroa
kansainvälisesti.
Millä tavoin tämä on nyt etenemässä,
ja millä muulla tavoin katsoo ministeri, että tehdyt
päätökset ja sovitut ratkaisut olisivat
vieläkään riittäviä takaamaan
sen, että uudelleen muutaman vuoden kuluttua samankaltaisia,
valtavia riskikasaumia, jotka sitten purkautuessaan aiheuttavat tarpeen
veronmaksajille tulla hätiin, ei enää pääsisi
muodostumaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kiitän vieläkin suuren
valiokunnan tuesta viime keväänä Kreikan
yhteydessä. Kun sovimme silloin, että vaadin euroryhmässä vakuuksia,
niin näin myös tein. Se oli suuren valiokunnan
ja Suomen hallituksen yhteinen kanta. Vaadimme silloin vakuuksia,
emme niitä saaneet. Jossakin määrin ymmärrämme
sen aikapulan vuoksi, mutta nyt tilanne on tältä osin
muuttunut.
En uskalla luvata, että vakuuksia löytyy,
jos Irlannista mennään, mutta me olemme tehneet kaikkemme
ja tulemme pitämään huolen, että niitä vakuusmahdollisuuksia
etsitään. Esimerkiksi omaisuudenhoitoyhtiön
arvopaperistaminen voisi olla yksi tämmöinen mahdollisuus.
Mutta kysyitte tästä tulevasta. Suomen esitys pysyväksi
kriisinhallintamekanismiksi perustuu kolmeen kohtaan, joista ensimmäinen
on se, että kaikkiin euroalueen valtioiden lainapapereihin tehdään
yhteistoimintalausekkeet, joissa määritellään,
kuinka toimitaan, jos maa joutuu maksukyvyttömyystilanteeseen.
Tämä sysäisi vastuun käytännössä rahoittajille.
Toinen on sitten se, että tähän yhteyteen
voitaisiin leipoa vakuusjärjestelmä. Ja kolmas,
jota pitää harkita, on, että pitääkö olla
jokin eurooppalainen fasiliteetti, jossa määräajaksi,
siirtymäkaudeksi, voitaisiin likviditeettiä maalle
antaa.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä käynnissä oleva
talouskriisi on mielestäni osoitus siitä, mitä tapahtuu,
kun markkinataloutta ei suitsi. SDP on johdonmukaisesti vaatinut
rahoitusjärjestelmän uudistamista. Me olemme vaatineet
pankkiveron käyttöönottoa, myöskin rahoitusmarkkinaveron
käyttöönottoa, ja jo viime keväänä,
kun Kreikan tukipaketti oli käsittelyssä, me pidimme
välttämättömänä sitä,
että myöskin rahoituslaitokset, pankit ja luotonantajat
osallistuvat kriisin jälkitalkoisiin ja ottavat vastuuta
kriisin hoidosta. Ei voi olla niin, että voitot yksityistetään
mutta tappiot maksatetaan veronmaksajien kukkarosta. Mutta tämä oli,
ministeri Katainen, keväällä teidän
mielestänne täyttä bluffia. Myöskin
vakuudet olivat teidän mielestänne keväällä mahdottomia,
mutta nyt te olette kääntänyt asiassa
takkinne.
Voisitteko te nyt luvata, ministeri Katainen, että jatkossa
te ette tuo tänne sellaista tukipakettiesitystä,
jossa ei ole mukana vakuuksia eikä ole mukana pankkien
ja rahoituslaitosten osuutta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Täytyy oikaista se virhe, mikä ed.
Urpilaisella tuossa puheenvuorossa oli. Ehkä te voisitte
kysyä suuren valiokunnan puheenjohtajalta näistä vakuuksista.
Hän mielellään varmasti teitä opastaa,
mistä suuren valiokunnan kanssa Suomen hallitus sopi. Me
sovimme, että euroryhmässä nostan esille
ja ajan vakuuksia. Ed. Skinnari voi tämän varmaan
vahvistaa myös puheenjohtaja Urpilaiselle. Näin
tein. Olin euroryhmässä, ajoin vakuuksia, en silloinkaan
saanut kannatusta. (Ed. Skinnari: Ette te ajanut kuin pankkiveroa!)
Suomella oli kolme tavoitetta: vakuudet, kahdenvälinen
apu ja kolmanneksi Imf:n mukanaolo. Vakuuksia emme saaneet, mutta
kahdenvälisen tuen periaatteen ja Imf:n tavoitteet saimme läpi.
En pysty lupaamaan tässä vaiheessa noita asioita,
mitä sanoitte, koska niin kuin totesin, me olemme ajaneet
tämän vakuustarkastelun läpi, mutta en
tiedä, pystyykö jostakin maasta vakuuksia saamaan.
Me pidämme niitä tärkeinä, mutta en
pysty lupaamaan sitä, etteikö se esitys, jonka muut
tekevät, olisi semmoinen, että siinä olisi
vakuuksia. Mutta meistä se ei ainakaan jää kiinni.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Viime keväänä,
valtiovarainministeri, siinä 750 miljardin puhelinkeskustelussa
suuren valiokunnan puheenjohtajan kanssa käsiteltiin pankkiveroa,
ja siitä te saitte lausuman sinne. Takaukset oli mainittu
talousvaliokunnan lausunnossa, mutta ei niitä silloin otettu
ministerin osalta vakavasti.
Vakuudet voisivat olla esimerkiksi sitä, että jos
me panemme rahaa irlantilaisiin pankkeihin, silloin sinun pitää saada
sen pankin osakkeita itsellesi eli Suomen kansalle. Tämä on
se yksi mahdollisuus tässä. Ei näissä raha-asioissa
pidä olla lepsu, koska me Suomessa tiedämme 1990-luvulta
sen. Me itse hoidimme kaiken. Me itse hoidimme kaiken ilman mitään
Euroopan unionia tai Euroopan keskuspankkia. Tämä oikeudenmukaisuuden
tunne on Suomen kansassa, ja sen takia tässä pitää olla
erittäin tarkkana, koska nyt on Irlanti, Portugali, Espanja.
Vaikka Irlanti hoidetaan, ongelma jää. Ylivelkaantuminen
on nyt se ongelma, ja sitä ei hoideta niin, että pannaan
velkaa velan päälle.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En minä ole teidän kanssanne perusasiasta
yhtään eri mieltä. Jos minulta kysytään,
varmaan olisi parempi, ettei hoidettaisi toisten maiden asioita,
ellei sillä olisi merkitystä suomalaiseen työllisyyteen.
Suomen eduskunta pääsee mahdollisesti ottamaan
kantaa siihen, takaammeko Irlannille annettavia lainoja vai emme,
eli meidän pitää tehdä se harkinta,
kumpi on parempi vaihtoehto Suomen työpaikkojen kannalta,
suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan verotulojen kannalta ja velkaantumisen
kannalta: taata lainoja vai olla takaamatta.
Korjaan ed. Skinnaria siinä mielessä, kun
te puhuitte 750 miljardin euron vakausvälineestä. Me
puhuimme vakuuksista suuren valiokunnan kanssa Kreikan kohdalla.
(Ed. Skinnari: Ette puhunut, se oli pankkivero silloin!) Silloin
valiokunta niitä toivoi, hallitus oli samaa mieltä ja
otin sen esiin. Muistan euroryhmän kokouksen, jossa minut
tyrmättiin tässä asiassa. — No,
jos Skinnari ei ole vakuuksia vaatinut silloin, niin minä niitä vaadin
ainakin euroryhmässä, ja minut silloinkin torpattiin.
Tällä kertaa vaan voitin.
Jouko Skinnari /sd:
Herra puhemies! Talousvaliokunnan lausunnosta löydätte
nämä. Myös SDP:n vastalauseesta löydätte
tämän. Mutta kyllä nimenomaan oli kysymys
siitä, että me vaadimme silloin myös
pankkiveroa, ja sen kirjaamisen te saitte sinne.
Mutta kyllähän tämä perusongelma
on nyt tässä se, että vaikka nämä asiat
hoidetaan rahalla, niin missä on se kasvu, missä on
se Euroopan unionin maiden kasvu, jolla pitää saada
aikaan jotain uutta. On kysymys Suomesta, Irlannista tai muista
EU-maista, ei se Saksankaan, joka on EU:n suurin maksaja, selkäranka
voi kestää kovin pitkään. He
ovat hoitaneet Itä-Saksan, ja nyt kysytään
koko Euroopan asioitten hoitamista. Tässä suhteessa
kyllä tässä pitäisi löytää myös ratkaisuja
siihen, mitkä ovat ne Euroopan unionin ja Euroopan keskuspankin
ideat, mitä me teemme sitten, kun pitäisi saada
aikaan kasvua. Tämä on se iso kysymys, miten saamme
aikaan kasvua.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Ed. Skinnari hyvin monipuolisesti käsitteli
Euroopan talouden tulevia haasteita kasvun kannalta, mutta meillä on
nyt sylissä tämä Irlanti-ongelma, joten
yritetään keskittyä siihen.
Meidän suomalaisten täytyy tehdä hyvin
huolellinen arvio siitä, mikä on Suomen työpaikkakehityksen
kannalta olennaista. Kumpi valinta on parempi, jos se valintatilanne
meidän eteemme tulee, suomalaisen velkaantumisen, hyvinvointiyhteiskunnan
verotulojen kannalta, se, että euromaita kaatuu, vai se,
että yritetään estää kriisin
leviäminen muualle?
Tästä tässä itse asiassa
on kysymys. Meidän ei tarvitse oikeastaan etsiä vastausta
kuin siihen, onko Suomen kannalta parempi, että yksi tai
useampi euromaa kaatuu, vai onko parempi, että yritämme
parhaan kykymme mukaan estää kriisin leviäminen.
Meillähän otetaan toistakymmentä miljardia
tai kymmenkunta miljardia vuodessa lainaa ilman, että yksikään
eurooppalainen valtio on kaatunut, ihan amerikkalaisen pankkikriisin
takia. Tämä vaan osoittaa, kuinka keskinäisesti
riippuvaisia me tällä hetkellä taloudessa olemme.
Erkki Tuomioja /sd:
Arvoisa puhemies! Pitää olla tarkkana siitä,
mitä tarkoitamme tai ymmärrämme euromaan
kaatumisella. Jos meillä on tilanne, jossa talous on ajautunut
erilaisista syistä ja oman holtittomuudenkin vuoksi tilanteeseen,
jossa ei näytä olevan todellista ulospääsytietä,
jos edellytetään vain leikkaamista, leikkaamista,
leikkaamista. Sehän tarkoittaa sitä, että sitä työtä vähennetään
myös, josta se velka pitäisi maksaa.
Nyt tässä Saksan ja Ranskan aloitteesta syntyneessä uudessa
ajattelusta pysyvästä järjestelystähän
lähdetään siitä, että tosiasiassa
velkasaneerauksen täytyy olla yhtenä keinona mukana.
Kun me tiedämme, että tämä tilanne
ei ole välttämättä Kreikan tai
monien muidenkaan maiden osalta vielä ohi, niin eikö nyt
pitäisi tosiasiassa valmistautua myöskin siihen,
että nopeutetussa järjestyksessä katsotaan,
millä lailla tällaista järjestäytynyttäkin
velkasaneerausta tarvittaessa voitaisiin käyttää tilanteen
ratkaisemiseksi, mikä olisi koko Euroopan taloudelle ja
kasvulle samoin kuin vastuun oikeudenmukaiselle kannolle oikea ratkaisu.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olisi erittäin hyvä asia,
jos nopeutetulla aikataululla voitaisiin jotenkin tämmöistä luoda.
Saksan ajatus pohjautuu hyvin pitkälti siihen ajatukseen,
mitä Suomi on esittänyt. Me itse asiassa esitimme
vähän ennen Saksaa yksityisen sektorin vastuuseen
perustuvaa nimenomaan yhteistoimintalausekkeisiin ja vakuuksiin
perustuvaa järjestäytynyttä kriisinhallintamekanismia.
Uskon, että se on ainoa järkevä tapa organisoida
asia tulevaisuudessa.
Meidän täytyy olla hyvin huolellisia siitä,
ettemme hyvää tarkoittaessamme luo uutta kriisiä. Saksan
ja Ranskan johtajat lausuivat muutama viikko sitten, että yksityisten
sijoittajien täytyy kantaa vastuuta. Tämän
me allekirjoitamme. He unohtivat sanoa, että he tarkoittavat
tulevia luottoja. Markkinat hermostuivat siitä pelätessään, että he
menettävät nyt rahojaan, ja sen takia esimerkiksi
Irlannin ja Portugalin tilanne on pahentunut.
Oikein tai ei, näin se menee. En minä tästä tilanteesta
tykkää, että markkinat käyttäytyvät
joskus jopa irrationaalisesti, mutta heidän kanssaan kun
ei voi neuvotella, silloin pitää vaan kantaa siitä huolta,
mihin voi itse vaikuttaa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tässähän on nyt
semmoinen ongelma, hyvä ministeri Katainen, että niin
kauan kuin nämä pankit ja sijoittajat eivät
joudu vastuuseen, niin kauan ollaan tilanteessa, että tätä laskua
vyörytetään uudelleen ja uudelleen veronmaksajille
ja te tulette aina uudelleen ja uudelleen sanomaan, että on
parempi vaihtoehto, että pannaan rahaa tänne, ja
sitten tulette uudelleen ja uudelleen sanomaan, että no,
emme saaneet tähän mitään ehtoja mukaan,
vaikka olimmekin erittäin tiukalla linjalla.
Irlannin tapauksessa vielä erityiseksi ongelmaksi tulee
se, että Irlantihan on verokilpailumaa, joka ylläpitää alhaista
verokantaa erityisesti yritysverotuksessa ja sitä kautta
on pakottanut muitakin maita laskemaan veroja. Nyt on tämä alhaisen
verokannan maa. Sitten sanotaan, että meidän pitää ryhtyä pitämään
yllä korkeata verokantaa ja koota rahaa, jolla rahoitetaan,
että se selviää tästä kriisistä.
Ei tunnu kovin kohtuulliselta eikä järkevältä.
(Ed. Rajamäki: Kolkkapoika-asenne!)
Siksi kysyn teiltä, ministeri Katainen: Tuletteko esittämään
ja pitämään siitä huolta, että Irlanti
joutuu tarkistamaan verokantaansa ja lopettamaan verokilpailun,
jos sille annetaan tukea?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! On selvää, kun Imf:n ja
EU:n ohjelma tehdään Irlannille, mikäli
siihen mennään, että silloin kiristetään
kaikkia mahdollisia ruuveja. Ed. Tuomioja tuossa kertoi ihan oikein, että kovat
leikkaukset, ja siihen kannattaa laskea myös veronkorotukset,
ovat niitä, jotka leikkaavat kasvua. Mutta joskus vaan
pitää tehdä semmoisia ratkaisuja, joilla
verotuloja pystytään edes kohtuullisesti keräämään
lisää, jotta saadaan luottamusta parannettua.
Kun moni sanoo, että annetaan velkojen langeta ja jätetään
maa selvitystilaan, velkasaneeraukseen, sehän käytännössä tarkoittaa
sitä, että maan pitää välittömästi
sopeuttaa tulot ja menot. Eli Irlannin pitäisi leikata
enempi kuin he ovat nyt päättäneet leikata,
jotta tulot ja menot saataisiin tasapainoon, koska Irlanti ei pääse
markkinoille hakemaan rahaa, jos kerta EU ja Imf:kin toteavat, että heille
ei sitä rahaa anneta. Se ei Irlannin kannalta tietenkään
ole hyvä vaihtoehto, että he joutuvat välittömästi
sopeuttamaan menot ja tulot, ja tämä kehitys tietysti
sitten iskisi muuallekin euroalueella.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmisto vastusti Kreikka-lainaa. Emme
hyväksyneet sitä, että ranskalaiset ja
saksalaiset pankit pelastettiin, voitot ensin yksityistettiin ja tappiot
sen jälkeen sosialisoitiin. Te, ministeri Katainen, olette
sanonut, että tämä Irlannin tilanne osoittaa,
että Kreikka-päätös oli oikea.
Silloin te sanoitte, että me saimme niskalenkin markkinavoimista.
Ei nyt kyllä siltä vaikuta, että markkinavoimista
on niskalenkkiä saatu. Itse asiassa tämä Irlannin
tilanne osoittaa, että Kreikka-päätös
oli väärä. Silloin ei puututtu finanssimarkkinoiden
peliin, silloin ei tuotu tiukempaa sääntelyä,
rahamarkkinaveroa. Kun näitä ei tehdä,
euroalue kulkee kriisistä kriisiin komein askelin, Ismo
Alankoa lainatakseni, niin kauan kuin annetaan markkinoiden heiluttaa
koiraa.
Oletteko te, ministeri Katainen — tämä on oleellinen
kysymys — valmis tuomaan joka tapauksessa eduskuntaan Irlanti-lainan
siitä huolimatta, että ei tulisi rahamarkkinaveroa,
että finanssimarkkinoita ei laitettaisi kuriin, että vakuuksia
ei annettaisi lainoille?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Rahoitusmarkkinavero voi olla ihan hyvä,
sitä EU:ssa tällä hetkellä selvitellään, mutta
ei se tätä Irlanti-asiaa ratkaise. Minusta kannattaa
nyt ihan jokaisen keskittyä olennaiseen. Nämä rahoitusmarkkinaverot
ym. asiat, joilla mahdollisesti voidaan lisätä verotuloja
jatkossa, niin ne ovat oma lukunsa. Se ei ratkaise Irlanti-asiaa,
se ei päästä pälkähästä ketään.
Kun tässä todettiin, että totesin,
että otimme niskalenkin markkinavoimista, näin
kävi silloin toukokuun alussa. Jos emme olisi onnistuneet ratkaisemaan
tätä isoa eurooppalaista fasiliteettia, niin jokainen
meistä tietää, uskon, että ed. Arhinmäkikin
tietää, että rahoitusmarkkinakriisi,
eurooppalainen lama olisi ollut sitten seuraavien päivien
asia. Eihän me huviksemme mitään sunnuntaipäiviä istuta
tai mietitä mittavia tapoja rauhoittaa tilannetta.
Haluaisin vielä vaan lyhyesti palata siihen, kun täällä sanottiin,
että olen aiemmin vastustanut vakuuksia. En ole vastustanut
siinä vaiheessa, kun niihin voi vaikuttaa. Mutta siinä vaiheessa,
kun eduskunta joutuu painamaan nappia kyllä tai ei Kreikka-lainalle,
niin silloin on tietysti ihan turha enää vaatia
vakuuksia, (Puhemies: No niin!) koska eduskunta ei sitä paperia
enää muuta.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tämä on
nyt vähän eriskummallinen tilanne, että te
sanoitte keväällä, että te otitte,
oliko se, niskalenkin markkinavoimista, ja nyt te tulette sanomaan,
että vaikka tämä niskalenkki on teillä markkinavoimista,
niin sama tahti jatkuu ja edelleenkin tarvitaan yhteiskunnalta lisää rahaa ja
nyt vaan uuden valtion auttamiseen. Jotenkin minusta tuntuu, että ei
teillä kauhean vahvaa niskalenkkiä nyt kuitenkaan
ole, vaan näyttää toisinpäin,
että niillä markkinavoimilla on teistä niskalenkki
ja te ette uskalla lähteä niihin koviin toimiin,
joilla tätä pankkien vastuuta ja sijoittajien
vastuuta voitaisiin toteuttaa ja joilla etukäteen kerättäisiin
rahaa.
Vielä tähän älyttömään
tilanteeseen, että Irlanti on tämmöinen
matalaverotuksen maa, 12,5 prosenttia yritysverokanta, jolla se
on houkutellut sinne yrityksiä, runsaasti lisää rahaa,
synnyttänyt tätä kuplaa osaltaan, ja
sitten korkean verotuksen maa, Suomi, jossa ihmiset joutuvat maksamaan
veroja ja myös yritykset, niin se pannaan maksamaan tätä lystiä.
Kysyn toisen kerran teiltä: Tuletteko esittämään
ja pidättekö siitä osaltanne huolta,
että ehto sille, että mihinkään
tukeen voidaan mennä, (Puhemies: Vastaukseen!) on se, että Irlanti
toteuttaa yritysverouudistuksen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Yritysverotuksen nosto on erinomainen idea,
mutta ei se ratkaise yhtään mitään. Se
on erinomainen idea, ja varmasti tulen pitämään
sitä esillä. (Välihuutoja) — Siis,
jos minä saan vastata: Tulen pitämään
sitä esillä. Tietysti Irlanti on esittänyt
suuren joukon muitakin toimenpiteitä, eli meidän
pitää katsoa se plus sitten tämä kokonaispaketti
plus sitten yritysveron nostomahdollisuus, ja takuuvarmasti tulen
pitämään sitä mahdollisuutta
esillä.
Mutta tietysti meidän ei pidä toimia niin,
että me rankaisemme Irlantia, vaan pitää katsoa
niin, että mitkä ovat ne toimenpiteet, niin kuin
ed. Tuomioja tässä kantoi huolta, että ne
toimenpiteet, mitä maille tehdään, ovat
yleensä semmoisia, jotka leikkaavat kasvua. Niinhän
tämä yritysveron nostokin on, mutta jos maa on
siinä tilanteessa, että se tarvitsee lisää verotuloja,
niin jonkun verran ainakin varmaan kannattaa nostaa yritysveroa,
koska eivät ne yritykset, jotka siellä nyt ovat,
ehkä minnekään lähde. Ei sinne
tosin varmaan uusiakaan tule, mutta maksavat sitten olemassa olevat
pikkasen enemmän veroa.
Minä vielä sen oikaisen, että todellakin
silloin, kun sopimustekstiä Kreikan suhteen rakennettiin,
silloin vaadin vakuuksia. En niitä silloin saanut, enkä saanut
nytkään kannatusta, mutta siinä vaiheessa,
kun paketti oli eduskunnassa, niin ei Suomen eduskunta, niin kuin
mikään muukaan eduskunta, enää draftannut
tekstiä, siis muuttanut sopimustekstiä, oli vaan
ota tai jätä.
Erkki Tuomioja /sd:
Arvoisa puhemies! Kysymys ei nyt ole pelkästään
Irlannista. Se voi olla huomenna Portugali, tai se voi olla uudelleen Kreikka.
Silloin tarvitaan todellakin ajattelua ja toimintaa kestävien
ratkaisujen aikaansaamiseksi. Ne ratkaisut, jotka keväällä tehtiin,
saattoivat olla välttämättömiä,
mutta ne eivät ole kestäviä. Ne eivät
ole kestäviä kahdessa suhteessa: Siten, että ne
olisivat koko Euroopan talouskehitykselle parhaat mahdolliset ratkaisut
eivätkä johtaisi deflaatiokierteeseen ja alaspäin
leikkaamiseen. Toiseksi, niitä ei myöskään
koeta oikeudenmukaisina. Niitä ei koeta sellaisina, että ne,
jotka ovat vastuussa ei ainoastaan holtittomasta taloudenpidosta
vaan myöskin holtittomasta luotonannosta, olisivat toistaiseksi
olleet kantamassa tästä vastuuta, vaan ne ovat
koko ajan keränneet huomattavan korkeita korkoja juuri
korvaukseksi ottamistaan riskeistä, joiden me nyt emme
kuitenkaan halua toteutuvan.
Näin ollen tämä on se yhtälö,
joka pitäisi ratkaista. Toivon, että hallitus
pystyisi tekemään tätä jo ennen
kuin tämä kolmen vuoden aikataulu on ohi, koska
kolmessa vuodessa meillä voi tapahtua täysin korvaamattomia
vahinkoja, jollei tätä saada järjestykseen.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Olen tismalleen samaa mieltä ed.
Tuomiojan kanssa. Eli me tarvitsemme semmoisen järjestelyn,
jossa joka ikinen, joka ottaa riskiä, siis rahoituslaitos,
joka ostaa jonkun maan velkapaperin eli antaa lainaa, tietää,
että tähän sisältyy riski, joka
voi realisoitua. Tämmöistä järjestelmää meillä ei
tällä hetkellä valitettavasti ole. Suomi
on ollut etunenässä tätä rakentamassa, ja
se perustuu siihen, että jos tulevaisuudessa tämmöinen
tapaus tulee eteen, ensi sijassa velkoja todennäköisesti
kohtuullistetaan eli tehdään velkasaneeraus, se
tiedetään etukäteen, lainoittajat ovat hinnoitelleet
sen kyseisen maan lainoihin. Siihen ehdottomasti kuuluu sopeutusohjelma
valtiolle, sitten siihen annetaan luotottajille jotkut vakuudet
jäljelle jäävistä lainoista,
ja sitten on erillinen siirtymäkauden lainarahasto, jota
mahdollisesti käytetään.
Tämän kaltainen ajatus meillä on.
Ja meidän ajatuksemme on se, että me saisimme
mahdollisimman nopeasti tämän voimaan, niin että niihin uusiin
bondeihin — siis valtion velkapapereihin, joita otetaan
lähestulkoon joka viikko jossakin päin maailmaa,
jossakin päin Eurooppaa — saataisiin jo tämä yhteistoimintalauseke
aikaiseksi mahdollisimman nopeasti.