Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän syksyn aikana on
vilkkaasti keskusteltu myös valtionyhtiöiden hallintoneuvostoista,
niiden tehtävistä ja tarpeesta. Erityisesti keskustelussa
ovat olleet valtion enemmistöomisteiset pörssiyhtiöt.
Esimerkiksi hallintoneuvoston puheenjohtaja Markku Laukkanen arvioi
sitä, onko osakeyhtiölaki ja yhtiöjärjestys
esteenä sille valvontatehtävälle, joka
hallintoneuvostolle aikanaan on luotu, ja nämähän
ovat ristiriidassa. Kun odotukset ja valvonta eivät toimi,
niin kysynkin ministeri Häkämieheltä:
Onko teillä valmiutta nyt edetä tuleviin kevään
yhtiökokouksiin niin, että ilmeisesti hallintoneuvostot
joutavat pois, ja onko tarkoitus saada tilalle jotain muuta?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Kalli tässä totesi, hallintoneuvostojen
rooli erityisesti näissä yhtiöissä,
jotka ovat pörssilistattuja ja joissa valtio on vain yksi
omistaja — siellä on muitakin omistajia, toki
valtio on pääomistaja, mutta siellä on muitakin
omistajia — on herättänyt keskustelua samaten
kuin se, että hallintoneuvostoja on eri tilanteissa vastuutettu
yhtiön päätöksistä,
vaikka osakeyhtiölaki yksiselitteisesti määrittää vastuunkantajaksi
yhtiön hallituksen.
Myöskin nämä hallintoneuvostopalkkiot
ovat olleet kovasti julkisuudessa. Kuitenkin tähän
asti hallintoneuvostojen roolia on pidetty tärkeänä myöskin
näissä kahdessa pörssilistatussa yhtiössä eli
Fortumissa ja Neste Oilissa, mutta nyt olen ymmärtänyt
niin, että hallituspuolueitten eduskuntaryhmissä on
myötämielisyyttä sille, että hallintoneuvostoista
näissä kahdessa yhtiössä kevään
yhtiökokouksissa luovutaan ja tilalle muodostetaan yhtiön
hallituksen koolle kutsumat neuvottelukunnat, joiden tehtävä on
toimia yhtiön apuna, antaa palautetta ja toiveita. Noissa
neuvottelukunnissahan voisi olla sitten kansanedustajien lisäksi,
siis valtio-omistajan edustajien lisäksi, muitakin jäseniä kuten
vaikkapa työntekijäjärjestöjen
edustajia ja alan arvostettuja asiantuntijoita.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on paljon
edustajia, joilla on merkittävää kokemusta
eri yhtiöiden hallintoneuvostoista, ja he tunnistavat ja
tietävät sen, että sillä keskustelulla,
jota aikanaan käytiin esimerkiksi toimivan johdon optioista
ja palkkiojärjestelmistä, pystyttiin estämään
sitä varsin kovaa vauhtia. Kysynkin ministeriltä:
Millä tavalla tämä tulevaisuudessa
pystytään estämään?
Ovatko ne päätökset, jotka nyt ovat voimassa,
riittäviä, vai voidaanko jollakin muulla tavalla
ottaa huomioon tämä kansanvaltaisuus?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Valtio-omistajan kanta on hyvin yksiselitteinen,
mitä tulee optioihin, ainakin tämän hallituksen.
Valtio-omisteisissa yhtiöissä optiojärjestelmiä ei
ole olemassa eikä niitä rakenneta. Sen sijaan
siellä on muita kannustinjärjestelmiä palkkojen
lisäksi, varsinaisen palkan lisäksi osakepalkkioita
mutta ei optioita. Lisäksi tämän hallituksen
aikana on luotu selkeät rajat ja pelisäännöt.
Näiden rajojen merkitys on juuri estää se,
että nuo osakepalkkiot eivät mene niin sanotusti
katosta läpi, ja edellytämme luonnollisesti näiden
ohjeiden tiukkaa noudattamista, eli näillä kahdella
tavalla. Mutta varmasti tämä julkinen keskustelu,
jota on käyty sekä eduskunnassa että mediassa
noin laajemminkin, on omalta osaltaan vaikuttanut siihen, että näitä rajoja
on tiukennettu.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Jäin tässä vähän
kysymään, mitä siellä hallituspuolueiden
eduskuntaryhmissä oikein on tapahtunut, kun siellä on
kuulemma ratkaistu tämä hallintoneuvoston asia,
johon ministeri viittasi. Siitähän on kovin vähän
ollut tietoa, (Eduskunnasta: Siellä on puuhasteltu!) mitä päätöksentekoa siellä on
tapahtunut.
Olisi hyvä tarkemmin vähän kuulla,
mitä te olette päättänyt yhdessä hallituspuolueiden
eduskuntaryhmien kanssa. Mikä on tämä ero
nykymuotoisen hallintoneuvoston ja tämän neuvottelukunnan
välillä? Ja pohditteko ollenkaan sitä vaihtoehtoa,
että näillä hallintoneuvostoilla olisi todellisia
tehtäviä, ja esimerkiksi sitä vaihtoehtoa,
että ne voisivat valita yrityksen toimivan johdon, jos
kritiikki on siinä, että niillä ei ole
riittävästi tehtäviä? Se antaisi
niille aika vahvan aseman vaikuttaa siihen, mitä yrityksessä tapahtuu.
Missä tämä valmistelu on siis tapahtunut?
Kenen johdolla tämä on tehty, ja onko tästä jotain paperia
saatavissa, mitkä vaihtoehdot teillä ovat olleet
siellä tarkastelussa?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Sitä keskusteluahan on käyty
eri tahoilla, muun muassa tässä salissa, ja nyt
juuri käymme sitä keskustelua.
Hallintoneuvoston roolin tietenkin määrittää osakeyhtiölaki,
jota te olette muun muassa, ed. Heinäluoma, ymmärtääkseni
ollut säätämässä. Osakeyhtiölaki
lähtee yksiselitteisesti siitä, että päätöksenteosta
yrityksissä vastaa yhtiön hallitus. Hallitus näin
ollen tulee esittämään yhtiökokouksissa,
että näistä hallintoneuvostoista Fortumissa
ja Neste Oilissa luovutaan ja tilalle tulevat neuvottelukunnat,
koska, niin kuin sanottu, hallintoneuvostolla ei voi olla semmoista
valvovaa roolia, mikä tässä on keskustelussa
ollut.
Neuvottelukuntien tehtävä on toimia yhtiön johdon
apuna, tuoda niitä odotuksia ja ideoita siihen yhtiön
kehittämiseen, mutta semmoista valvovaa roolia, mitä hallintoneuvostoilla
on oletettu olevan, näillä neuvottelukunnilla
ei ole olemassa. (Eduskunnasta: Kukas niitä valvoo?)
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä minunkin muistikuvani mukaan
nimenomaan tässä salissa ja kyselytunneilla on
keskusteltu hallintoneuvostojen tehtävistä ja
nimenomaan näitten kahden valtioenemmistöisen
yhtiön osalta. Ja muistelenpa nähneeni sellaisen
televisiohaastattelunkin, jossa ainakin toisen yhtiön toimiva
johto varsin voimakkaasti toi esille, että hallintoneuvostomalli
ei ole toimiva, ja esitti tilalle tällaista neuvottelukuntamallia.
Haluaisin vielä hieman tarkennusta ministeriltä:
minkälainen nyt tarkalleen ottaen tämä tehtävänkuva
voisi olla, ja minkälainen voisi olla tämmöisen
tulevan neuvottelukunnan kokoonpano, jos siihen päädyttäisiin?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Todellakin näissä kevään
yhtiökokouksissa asiaa on tarkoitus viedä eteenpäin. Neuvottelukuntia
on suunniteltu ja rakennettu niin, että siellä olisi
noin 12 jäsentä, joista 8 voisi edustaa parlamentaaristen
suhteitten mukaisesti eduskuntaa, eli he olisivat käytännössä kaiketi kansanedustajia.
Loput 4 voisivat todellakin olla esimerkiksi työntekijäjärjestöjen
tai niiden teollisuuspaikkakuntien edustajia, missä yhtiöt
toimivat, taikka alan arvostettuja auktoriteetteja.
Eräs asia on myöskin hyvä todeta.
Neuvottelukuntien kokoustiheys on tietenkin sekä sen neuvottelukunnan
että yhtiön hallituksen päätettävissä,
mutta arvioisin, että kokouksia voisi olla muutamia vuodessa.
Ja niistä kokouksista maksettaisiin kokouspalkkio, mutta
näistä paljon julkisuudessa esillä olleista
kuukausikorvauksista luovuttaisiin, ja tältäkin
osalta mentäisiin kohtuulliselle tasolle, ja työstä maksettaisiin
palkka, ei muodollisesta jäsenyydestä.