3) Hallituksen esitys laiksi rikosasioiden sovittelusta
Tuija Brax /vihr (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki rikosasioiden
sovittelusta, itse asiassa, ja lakivaliokunta korjasikin sen esitykseksi
laiksi rikos- ja joidenkin riita-asioiden sovittelusta. Sovittelua
on tähän asti harjoitettu eri puolilla maata ilman
toimintaa ohjaavaa erityistä lakia.
Hallituksen esityksen keskeinen tarkoitus onkin sovittelutoiminnan
saattaminen sitä koskevan erityisen sääntelyn
alaiseksi velvoittamalla lääninhallitukset järjestelemään
sovittelutoimintaa koko maassa. Alueellisen tasapuolisuuden näkökulmasta
hallituksen esitys on hyvä. Lakiehdotuksella ei puututa
niihin eri kytkentöihin, joita sovittelutoiminnalla on
rikosoikeudelliseen järjestelmään.
Eri lainkohtien nojalla sovittelu kuitenkin vaikuttaa jo nykyisin
monin tavoin rikosasioiden käsittelyn etenemiseen ja rangaistukseen
tuomitsemiseen. Hyvin soviteltu rikosasia voi olla esimerkiksi peruste
tuomion lieventämiseen, joskus jopa syyttämättä jättämiseen.
Onnistuneella sovittelulla voi olla siis huomattaviakin vaikutuksia
seuraamuksiin. Siksi lakivaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että sovittelupalveluja
on saatavissa jatkossa yhtä lailla ympäri koko
maata.
Valiokunnan mielestä hallituksen esitykseen sisältyvä lakiehdotus
on periaatteellisesti erittäin tärkeä.
Sitä suurempaa on ehkä huolemme siitä, kuinka
paljon jouduimme tekemään tämän
lakiehdotuksen kanssa työtä ja kirjoittamaan sitä uudelleen.
Siitä muutamia asioita kohta.
Esityksen taustalla olevan yhdenvertaisuuspanostuksen kannalta,
sen suorastaan mietintöön kirjoitimme, pidämme
erikoisena, että lain valmistelun lähtökohdaksi
oli valittu erittäin väljä puitelain
malli. Tämä perusratkaisu, jossa suunnilleen mistään
asiasta ei säädetä yksityiskohtaisesti,
ei edes eikä juurikaan siitä, minkälaiset
asiat sopivat soviteltaviksi, oli lakivaliokunnan mielestä huono
ratkaisu emmekä pitäneet sitä hyväksyttävänä.
Yhdenvertaisuusnäkökohdat edellyttävät
kaikkien sovittelutoiminnan keskeisten kysymysten säätelemistä laissa.
On kuitenkin kysymys asiasta, joka voi vaikuttaa viime kädessä jopa
tuomion pituuteen varsinkin, jos on kysymys vapausrangaistuksesta.
Ilman lainsäätäjän ohjausta
on ilmeinen vaara, että soveltamiskäytännöt
eri puolilla maata muodostuvat varsin epäyhtenäisiksi.
Lain valmistelussa omaksuttuun perusmalliin liittyvät
ongelmat johtivatkin siis siihen, että lakivaliokunta ehdottaa
lakia täsmennettäväksi lukuisissa kohdissa.
Näissä täsmennyksissä meillä on
ollut suurta iloa oikeusministeriön asiantuntemuksesta,
samoin valiokunnassa vierailleista monista asiantuntijoista, myös
kokeneista sovittelijoista, sekä valiokunnan keskuudessa
nousseista kysymyksistä.
Minun on pakko sanoa, että kun tämä laki
on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä,
niin ehkä sieltä puolelta saatu apu tai asiantuntemus oli
selvästi heikommissa kantimissa kuin esimerkiksi oikeusministeriön
tässä antama panos.
Otan seuraavassa esille kaksi lakivaliokunnan mietinnön
keskeisintä asiaa. Todella monta jää nyt
esittelemättä. Jos herää kysymyksiä,
niin olen valmis niihinkin tässä vastaamaan.
Nämä kaksi liittyvät läheisesti
toisiinsa: yhtäältä rikosasioiden sovittelun
yleinen soveltamisala, siis se, mitä asioita, mitä rikoksia
voidaan sovitella, ja toisaalta erityisesti suhtautuminen perhe-
ja lähisuhdeväkivallan sovitteluun.
Hallituksen esityksessä säännös
siitä, millaiset rikosasiat voidaan ottaa soviteltaviksi,
oli varsin väljä. Edellytettiin ainoastaan, että rikoksen arvioidaan
soveltuvan soviteltavaksi. Ihan oikeasti, arvoisat kansanedustajat,
harvoin näkee lainsäädäntöä,
jossa tämmöinen kehäpäätelmä on.
Sovitella saa sitä, mikä soveltuu soviteltavaksi.
Lakivaliokunnan mielestä, kun on kysymys näin
suuresta oikeusturvakysymyksestä, tämmöinen
muoto on ongelmallinen. Se muun muassa johtui siitä, että laista
puuttui lähes kokonaan lista niistä asioista,
mitä on varmasti otettava huomioon tai missä tilanteissa
ei kuitenkaan missään tapauksessa voi sovitella.
Siksi valiokunta mietinnössään esittää yleistä säännöstä siitä,
mitä seikkoja tulee ottaa huomioon arvioitaessa sitä, voidaanko
rikosasia sovitella.
Valiokunnan mielestä tällaisia yleisiä valintaperusteita
ovat muun muassa rikoksen laatu — siis jos on kovin vakava
rikos, täytyy olla erityisen varovainen — sen
tekotapa sekä rikoksesta epäillyn ja uhrin keskinäinen
suhde. Tähän keskinäiseen suhteeseen
palaan perheväkivallan tai lähisuhdeväkivallan
osalta vielä myöhemmin. Lisäksi on huomioon
otettava myös rikokseen liittyvät seikat kokonaisuutena.
Tyypillisiä soviteltavia rikoksia ovat pahoinpitelyt,
varkaudet, vahingonteot. Ne ovat luonteeltaan sellaisia, että ne
varsin hyvin sopivat sovitteluun, koska niissä voidaan
olettaa, että rikoksentekijä ja uhri voivat löytää mahdollisuuksia
sovinnolliseen ratkaisuun. Saattaa olla itse asiassa, että näissä asioissa
molemmat poistuvat myöhemmin tyytyväisinä sen
kokemuksen saaneina, että heitä on kuultu ja asia
on yritetty ratkaista tavalla, joka edistää molempien
toipumista, ja että se, joka on tehnyt rikoksen, ymmärtää tehneensä rikoksen
ja osaa sen sovitulla tavalla sovittaa ja rikoksen uhri usein kokee
tulleensa paremmin kuulluksi kuin normaalissa oikeudenkäynnissä.
Sen sijaan lakivaliokunnan mielestä törkeiden rikosten
soviteltavaksi ottamista tulee harkita poikkeuksellisen huolellisesti.
Viime kädessä tällaisten rikosten ottamisella
laajasti soviteltaviksi voisi pitkällä aikavälillä olla
haitallisia vaikutuksia rikosoikeudellisen järjestelmämme
uskottavuuden kannalta. Varmasti myös uhrin kokemus silloin,
kun rikos onkin törkeä rikos, saattaa muuttua
toisenlaiseksi, jos asia sovitellaan eikä sitä viedä normaaliin
rikosoikeudenkäyntiin.
Tehtäessä päätöstä sovittelun
aloittamisesta on kiinnitettävä myös
huomiota rikoksesta epäillyn ja uhrin keskinäiseen
suhteeseen. Valiokunnan mielestä silloin muun muassa ei
ole lainkaan edellytyksiä sovitella, jos tekijä käyttää hyväkseen
uhrin suojatonta asemaa niin, että uhri sen seurauksena
ehkä jopa suorastaan pelkää tekijää. Tällainen
tilanne on kyseessä esimerkiksi silloin, kun aikuinen lapsi
pahoinpitelee vanhempaansa. Siis toisin kuin hallitus esitti, valiokunnan
mielestä tällaiset tilanteet eivät käy
lainkaan sovitteluun, jos toinen pelkää tai on
selvästi riippuvainen toisesta.
Edellä mainitsemieni kriteerien lisäksi on huomioon
otettava kaikki muut rikokseen liittyvät seikat kokonaisuutena.
Tällaisia ovat esimerkiksi tekijän pyrkimys poistaa
rikoksensa vaikutuksia sekä rikoksen tekemiseen johtanut
tilanne.
Lisäksi lakivaliokunta oli yksimielinen siitä lähtökohdasta,
että on olemassa myös joukko sellaisia rikoksia,
joita ei koskaan, missään tilanteessa pidä ottaa
soviteltavaksi. Näittenkin kohta kertomieni rikosten osalta
hallitus esitti harkittavaksi sovittelua ja tarvittaessa ilman sen
kummempaa ohjausta, tosin kehotettiin pidättyväisyyteen
tai harkintaan. Tämän takia valiokunta siis ehdottaa
mietinnössään säännöstä,
jonka mukaan soviteltavaksi ei saa ottaa alaikäisiin kohdistunutta
rikosta, jos rikoksen uhrilla rikoksen laadun ja uhrin iän
vuoksi on korostunut suojan tarve. Tämän säännöksen
perusteella esimerkiksi lapsiin kohdistuneet seksuaalirikokset tulee jättää sovittelutoiminnan
ulkopuolelle. Niitä ei siis lakivaliokunnan esityksen mukaan
sovi eikä saa sovitella. Myöskään
hyvin nuoriin lapsiin kohdistuneita pahoinpitelyrikoksia ei lakivaliokunnan
mielestä sovi sovitella. Tämä johtuu
jo siitäkin, että tällöin tulee
erityisen tarkasti pitää silmällä lapsen
edun toteutumista kaikissa tilanteissa. Tästä valiokunnan
tekemästä rajauksesta seuraa, että siis
tällaisia rikoksia tulee käsitellä vain
viranomaistoimintana varsinaisen rikosoikeiden piirissä.
Arvoisa puhemies! Sitten suhtautumisesta perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan
ja sen sovitteluun.
Kuten ennalta oli jo odotettavissa, eniten keskustelua herätti
tässä asiassa se, voidaanko perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa
sovitella. Hallituksen esityksen mukaan tällaiseen sovitteluun
pitäisi toisaalta suhtautua pidättyväisesti,
mutta toisaalta itse esityksen pykälissä ei juurikaan
asetettu esteitä eikä ikään
kuin muodollisiakaan pidäkkeitä tälle
asialle. Valiokunta päätyi tässä asiassa toisenlaiseen
ratkaisuun. Toisaalta hyväksymme sen, että on
olemassa monenlaisia — valiokunnan enemmistö hyväksyy — perhe-
ja lähisuhdeväkivaltatilanteita, joissa sovittelu
voi olla kaikista paras tapa edistää perheen hyvinvointia,
tai niin kuin esimerkiksi Kuopion kokeneet sovittelijat kertoivat,
saattaa sitten perheenjäsenet vahvasti omalle tielleen
avioeron tai muun järjestelyn kautta, jos näyttää,
että se väkivallan kierre ei ole muuten katkaistavissa.
Siis osassa perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa valiokunta
katsoi, että sovittelu kyllä sinänsä on
hyvä asia. Sen sijaan valiokunta katsoi, että silloin,
kun väkivalta on kyseisessä suhteessa toistuvaa
tai kun osapuolet ovat aikaisemminkin osallistuneet sovitteluun
lähisuhdeväkivallan takia ja väkivalta
siitä huolimatta jatkuu, niin asiaa ei ole sopivaa ottaa
enää uudelleen soviteltavaksi. Myös aiemmat
kriteerit rikoksen törkeydestä on otettava tässä asiassa
huomioon, ja silloin asia ei siis sovi soviteltavaksi. Myöskään
silloin ei voi sovitella, jos tekijä suhtautuu tapahtuneeseen
rikokseen tai tekijän ja uhrin välinen suhde muutoin
osoittaa tekijän pitävän väkivallan
käyttöä hyväksyttävänä keinona lähisuhteessa
ilmenevien ristiriitojen ratkaisemiseen.
Valiokunta on myös esittänyt muodollisia seikkoja
sen tarkistamiseksi, ettei ole kysymys sopimattomasta tilanteesta,
jossa oikeasti toinen osapuoli on yhä uhri, pelkää väkivallan
käyttäjää tai on sillä tavalla
sidoksissa väkivallan käyttäjään,
että oikeasti ei ole kysymys tasa-arvoisesta tilanteesta.
Näitä menettelyllisiä pidäkkeitä on
kaksi. Niistä tärkein on se, kuten valiokunta
päätti, että silloin, kun lähisuhde-
ja perheväkivaltaa voidaan sovitella, niin asian kuitenkin
täytyy aina tulla sovitteluun poliisin tai syyttäjän
kautta. Ei siis suoraan niin, että osapuolet menevät
sovitteluun. Jos osapuolet haluavat saada parisuhdeapua ilman, että väkivaltarikos
käsitellään tai sovitellaan, niin he
voivat kääntyä monien muiden tahojen
puoleen, mutta silloin, jos on tarkoitus sovitella tapahtunut rikos,
väkivaltarikos lähisuhteessa, on valiokunnan mielestä syytä vaatia, että asia
joka tapauksessa menee myös syyttäjälle
tai poliisille ja se on siellä koko ajan niin sanotusti
auki sovittelun loppuun asti, ja sen jälkeen syyttäjä tehköön
nykyisten syyttämättäjättämispäätösten
taikka rangaistusvaatimussäännösten mukaisen
arvion siitä, johtuuko onnistuneesta sovittelusta jotain
siihen sellaista, että on syytä syyttää tai
on syytä esimerkiksi vaatia lievempää rangaistusta,
koska sovittelu näyttää toteutuneen.
Mutta siis toisin kuin hallitus esitti, meidän mielestämme
lähisuhdeväkivaltaa ei voi viedä sovittelutoimistoon
ilman, että asia on kuitenkin poliisilla tai syyttäjällä niin
sanotusti auki ja se päätyy uudelleen sitten sovittelun
jälkeen.
Puhemies! Toinen pidäke, joka on erittäin
tärkeä ja jonka valiokunta myös lisäsi,
on se, että sovittelun aikanakin on koko ajan tehtävä selväksi,
ja varsinkin, jos on pienikin epäilys, että toinen
osapuoli kokee olevansa heikossa asemassa, että sovittelu
voidaan lopettaa ja sovittelun johtajan kuuluu lopettaa sovittelu
silloin, kun näyttää siltä,
että asetelma ei ole tasapuolinen ja että laissa
mainitut kriteerit sovittelukelpoisuudesta eivät täyty.
Lopuksi totean, että lakivaliokunnan mietintö ei
ole yksimielinen rikosasioiden sovittelun soveltamisalan osalta.
Mietintöön liittyy ed. Sirnön vastalause,
jossa sovittelun ulkopuolelle ehdotetaan rajattavaksi paitsi lähisuhdeväkivaltatapaukset
kokonaisuudessaan myös seksuaalirikokset sekä eräät
lähestymiskiellon rikkomistapaukset.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Lakivaliokunta
ja erityisesti valiokuntaneuvoksemme ovat tehneet erinomaista työtä täydentäessään
hallituksen esitystä sekä teknisesti että sisällöllisesti.
Hallituksen esityksestä poiketen lakivaliokunta kiitettävästi
rajasi jo käsittelyn alkumetreillä lapsiin kohdistuvan väkivallan
ja erityisesti seksuaalisen väkivallan sovittelun ulkopuolelle.
Lakivaliokunta on ottanut myös hallituksen esitystä tiukemman
kannan väkivaltarikosten sovittelun rajoittamiseen.
Samoin valiokunnan ottama muutaman kuukauden aikalisä lain
voimaantulon osalta on vähintäänkin tarpeen,
koska hallitus ei taaskaan ollut taannut uudistuksen tarvitsemia
resursseja riittävässä määrin
eikä riittävän ajoissa. Kiireinen aikataulu
lain valmistelussa sekä toisistaan eroavat linjaukset lakia
valmistelleen sosiaali- ja terveysministeriön ja lakivaliokunnan
välillä edellyttävät, että rikosten
sovittelusta laaditaan pikaisesti selkeät lain, järjestyksen
ja sovittelukäytännön asiantuntijoiden
laatimat ohjeistukset niille tuhansille vapaaehtoisille, jotka käytännössä sovittelutyötä
tekevät.
Tässä yhteydessä toivon, että sovittelijoiden asemaa,
velvollisuuksia sekä salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta
ohjeistettaessa linjataan selkeästi suhde lastensuojelutarpeeseen.
Ohjeistus on keskeinen siksi, että sovittelun aikana saattaa paljastua
tarve huostaanotolle tai muille lastensuojelutoimenpiteille. Vapaaehtoisen
sovittelijan oikeusturvan osalta on tarkoin määriteltävä, rinnastuuko
hän viranomaiseen, jolla on velvollisuus ilmoittaa lastensuojelutarpeesta,
vai niin sanottuihin muihin henkilöihin, joilla on tähän
oikeus, vai rajaako salassapito- ja vaitiolovelvollisuus sovittelijat
kokonaan tämän mahdollisuuden ulkopuolelle.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen käsittelyn
aikana on osoittautunut, miten vaikea suomalaisessa yhteiskunnassa
on edelleenkin keskustella väkivallasta, etenkin jos väkivalta
tapahtuu pari- ja lähisuhteissa. Vaisu väkivaltakeskustelumme
on ongelma siksi, että lainsäädäntö on
aina signaali yhteiskunnan tahtotilasta sekä merkittävä asennemuokkaaja.
Kansainvälisillä mittareilla johdamme kilpailukykytilastojen
lisäksi synkkiä väkivaltatilastoja. Silti
olemme puhuneet täällä eduskunnassa väkivallasta
huomattavasti vähemmän kuin vaikkapa terrorisminvastaisesta
kamppailusta. Tämä siitäkin huolimatta, että suomalaisella
naisella on moninkertaisesti suurempi riski kuolla perheväkivallan
kohteena kuin terroriteon uhrina. Suomalainen mies puolestaan saa
todennäköisemmin surmansa kapakkatappelussa kuin
kansainvälisen rikollisjärjestön teurastamana.
Hallitusta ja eduskuntaa ärhäkkäämmin
viranomaiset ovat jo heränneet väkivaltaongelman edessä.
Muun muassa poliisiylijohtaja Markku Salminen totesi marraskuun
alussa pitämässään puheessa
perheväkivallan aiheuttamasta sisäisen turvallisuuden
uhasta ja vaati samaisessa puheessa tiiviimpää yhteistyötä turvallisuudestamme vastaavien
viranomaisten sekä sosiaali- ja terveysviranomaisten välillä.
Lakivaliokunta on omassa lausunnossaan ylijohtaja Salmisen kanssa
samoilla linjoilla. Siksi lakivaliokunta on pyrkinyt rajaamaan erityisesti pari-
ja lähisuhdeväkivallan osalta sovittelualoitteeseen
oikeutetuiksi vain poliisin ja syyttäjän siten,
että nämä viranomaiset tekevät
tiivistä yhteistyötä sosiaalipuolen kanssa.
Rajaus ei kuitenkaan mielestäni ole riittävä eikä takaa
sovitteluun tasapuolisuutta. Lakivaliokunnan enemmistön
tahdon mukaisesti rajattunakin sovittelun ulottaminen muihin kuin
lapsiin kohdistuviin seksuaalirikoksiin, pari- ja lähisuhdeväkivaltaan sekä väkivaltaisiin
tai väkivallalla uhaten tehtyihin lähestymiskieltorikkomuksiin
on mielestäni ristiriidassa muun lainsäädäntömme
kanssa etenkin uhrin vastuuttamisen osalta. Lisäksi rajoitettunakin
sovitteluun sisältyy riski siitä, että tekijä käyttää sovittelua
selvästi oman etunsa tavoitteluun, kuten syyttämättäjättämispäätöksen
aikaansaamiseksi. Jopa perustuslakimme lähtee siitä,
että fyysinen koskemattomuus on jokaisen ihmisen perusoikeus
ja väkivalta on aina ihmisoikeusloukkaus. Tätä perusperiaatetta
ei pitäisi vaarantaa liian moniportaisilla puuttumis- tai puuttumattajättämismahdollisuuksilla,
jotka epäonnistuessaan saattavat traumatisoida uhrin entistä pahemmin
ja päästää rikoksentekijän
pälkähästä.
Valitettavasti väkivaltarikosten epäonnistuneista
sovitteluista on jo käytännön kokemuksia etenkin
Ruuhka-Suomessa, jossa sovittelua muun muassa perhe- ja lähisuhdeväkivallan
osalta on käytetty suhteessa enemmän ja pitempään kuin
monessa muussa osassa Suomea. Mielestäni suostumus sovitteluun
ei milloinkaan voi olla pakotonta tilanteissa, joissa rikoksesta
epäillyn ja uhrin keskinäinen suhde on ennen sovittelua
ollut selvästi alisteinen, perustunut pelkoon, pakkoon,
väkivallan käyttöön tai väkivallalla
uhkailuun, kun uhrin ajatuskin kulkee väkivallan tekijöiden
kautta. Siksi esitän vastalauseen mukaiset muutokset lain
3 ja 13 §:ään, muutokset, jotka käytännössä tarkoittavat
sitä, että myös muut kuin lapsiin kohdistuneet
seksuaalirikokset, pari- ja lähisuhdeväkivalta
sekä väkivaltaiset ja väkivallalla uhaten
tehdyt lähestymiskieltorikkomukset rajataan selkeästi
sovittelun ulkopuolelle. Riittävää näyttöä ja
tutkittua tietoa näiden rikosten sovittelusta ei valitettavasti
Suomessa vieläkään ole. Sovittelu ei
mielestäni saa olla vaihtoehto ammattilaisten tekemälle
väkivaltatyölle, mikä pahimmillaan näitten
rikosten kohdalla voisi olla todellisuutta.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtajan tapaan aion
riipiä hetken aikaa myös lain valmistelutyötä.
Hallituksen esitys on siinä suhteessa poikkeuksellisesti
ministeriörajat ylittävää, että valmistelusta
on vastannut sosiaali- ja terveysministeriö, vaikka työstövastuu
eduskunnassa onkin ollut lakivaliokunnalla. Kieltämättä asiantuntijavaliokuntien
ja niihin suoraan yhteydessä olevien ministeriöiden
välillä syntyy muutamassa kuukaudessa yhteinen
kieli, jota ymmärrettävistä syistä tässä tapauksessa
ei ollut.
Hallituksen esityksen valiokuntakäsittelyn aikana heräsi
kuitenkin kysymys siitä, jättääkö sosiaali-
ja terveysministeriö normaalisti näin paljon tulkinnanvaraa
ja porsaanreikiä esityksiinsä, joiden tarkoituksena
on yhtenäistää, tasavertaistaa ja tasalaatuistaa
kansalaisten saamia palveluita ja jotka kohdistuvat kansalaisten
oikeusturvaan. Ainakin tämän pohjaesityksen ympäripyöreys
oli räikeässä ristiriidassa sovittelutoimintaa koskevan
yhdenvertaisuusperiaatteen kanssa ja antoi vaikutelman siitä,
ettei lakia valmisteltaessa ollut riittävästi
paneuduttu kaikkiin sääntelyn kohteena oleviin
yksityiskohtiin. Jos tämä on sosiaali- ja terveysministeriön
normaalia lainvalmistelua, huoleni sosiaali- ja terveysvaliokunnan
työtaakasta osittain lisääntyy, samoin
ymmärrykseni Kelan ja kuntien lakien tulkintakirjosta.
Tästä syystä toivoisinkin jatkossa tiiviimpää kaikkien
asiantuntijaministeriöiden yhteistyötä jo
lain valmisteluvaiheessa, jotta asiantuntijavaliokunnan aika ei
turhaan tuhrautuisi sellaiseen lainsäädännön
yksityiskohtien työstämiseen, minkä laadukkaassa
pohjatyössä pitäisi olla jo automaattisesti
tehty, ennen kuin hallituksen esitys ylipäätään
tuodaan eduskuntaan.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat ja sovittelun ystävät!
Vuosia on odotettu tätä lakiesitystä.
Meillä on reilun 10 vuotta organisoidusti toteutettu vapaaehtoisten
toimin yhteistyössä kunnan kanssa sovittelua,
jossa vapaaehtoiset on koulutettu sovittelijoiksi ja kunnan itse
päättämän halukkuuden perusteella
kunnat ovat olleet tukemassa sovittelutoimintaa sekä taloudellisesti
että organisoimalla sen käytännön toteutusta.
Perusoikeuksien kannalta on ollut hyvin epätasa-arvoista
se, että eri puolilla maata mahdollisuus sovitteluun on
ollut hyvin erilainen. Kun sovittelun vahvistavaa lakia on vaatimalla
vaadittu tässä eduskuntasalissa, se on pysähtynyt
nimenomaan hallintokuntien, oikeusministeriön ja sosiaali-
ja terveysministeriön, näkymättömään
lasiseinään, jonka ... (Välihuuto) — No,
valtiovarainministeriökin on voinut olla siinä,
mutta kyllä myös tämä yhteistyö on
ollut auttamattoman heikkoa. — Kaksi vuotta sitten jouluna
saimme valtiovarainministeriön kanssa yhteistyössä budjetin
käsittelyssä hyväksytyksi varat sovitteluun. Niitä varoja
ei voitu lisätä budjettiin, kun ei ollut lakia,
ja ministeri ei suostunut antamaan lakia, kun ei ollut vielä budjetissa
rahoja. Tällaisilla syillä tätä on
palloteltu eteenpäin.
Iloitsen, että tämä on nyt lakisääteinen.
Yhdyn siihen, että täältä on
puuttunut paljon yksityiskohtia, tämä on suhteellisen
huonosti valmisteltu, ja siihenkin varmasti löytyy syy.
Tänä keväänä emme saaneet
lisäbudjetin yhteydessä tähän
sovittua määrärahaa, ja silloisen valtiovarainministeri
Antti Kalliomäen kanssa sitten sovimme hallitusryhmien
kanssa, että tämä lakiesitys tulee juhannuksen
aikaan, jotta kunnat saavat signaalin siitä, että tähän
pitää suhtautua vakavasti ja ryhtyä tätä valmistelemaan,
koska ne kunnat, jotka olivat tähän asti olleet
suopeita, olivat alasajamassa sitä säästötoimena,
koska se ei ole lakisääteinen. Tämä tuli
kesällä, ja yhdyn niihin arvosteluihin tai riipimisiin,
jotka koskevat sen kokonaisuutta.
Siltä osin, mitä täällä on
puhuttu perheväkivallan ja lähisuhdeväkivallan
sopivuudesta sovitteluun, yhdyn puhujiin, joskin tehtyäni
pitkään ammatillisesti turvakodissa työtä väkivaltaisten perheiden
kanssa, en sovittelussa mutta heidän kanssaan keskusteluissa,
tiedän, että on ilmaan tai veteen jätetty
viiva, mikä on sovittelua ja mikä on näiden
osapuolien vapaaehtoista keskustelua. Tiedämme, että edelleen
80 prosenttia näistä perheväkivallan
uhreista palaa turvakodeista takaisin kotiin riippumatta siitä,
mitä heidän kanssaan keskustellaan.
Oleellista on se, että sovittelu perustuu vapaaehtoisuuteen,
ja oleellista on se, että siinä on koulutettu
ohjaaja ja että nämä sovittelijat ovat
valmiuden saaneita. Minä luotan siihen, että sovittelijallakin
on ilman ehdottoman tarkkaa lakipykälää arviointikykyä siitä,
mikä sopii soviteltavaksi. Se kohta, joka täällä on
ehdotettu lisättäväksi, että vain
poliisi ja syyttäjäviranomainen ovat ne, jotka
voivat väkivaltatapauksissa sovittelun pistää vireille,
on minusta ihan oikein. Se on lainmukainen. Perheväkivalta,
lähisuhdeväkivalta, niin kuin muutkin väkivallan
muodot, ovat yleisen syyttäjän asioita ja tulevat
sitä kautta käsittelyyn riippumatta uhrin tahdosta.
Arvoisa puhemies! Minä iloitsen siitä, että tämä laki
on nyt olemassa. Korjattakoon sitä, mutta nyt se on toteutumassa.
Nyt kannattaa kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että ohjastus siitä, mitä tämä tarkoittaa,
olisi parempaa kuin tämä valmistelutyö.
Olen eilen ollut Länsi-Suomen lääninhallituksessa
tarkastuskäynnillä tilintarkastajien kanssa, ja
otimme myös tämän valmistelun esiin.
Lisäbudjetissa on nyt varattu rahat maaliskuulle asti,
jotta tämän organisointi toteutetaan lääninhallituksen
toimesta, ja maaliskuusta eteenpäin rahat tulevat STM:stä kunnille.
Asiassa ei ole tehty vielä mitään. Toivon,
että STM, oikeusministeriö ja sisäministeriö tekevät
nyt yhteistyötä, että tämä valmistelu
todella toteutuisi ja kuntien aika epämääräiset
kuvitelmat siitä, mitä he voivat sovittelurahoilla
tehdä, alasajettaisiin. Tämä laki antaa
siihen rungon.
Tony Halme /ps:
Arvoisa puhemies! Ei ole pitkä puhe, mutta kun on näin
tärkeä asia, niin ajattelin tulla ylös
lausumaan mielipiteeni tästä.
Lakivaliokunnan mietintö laiksi rikosasioiden sovittelusta
on hyväksyttävissä. On oikein, että riitoja
voidaan sovitella ja täten säästää yhteiskunnan
kustannuksia. Mahdollisuus sovitteluun ennen kylmää lainlukua
on kannatettava asia.
Haluan puuttua mietinnössä yhteen asiaan, jota
olen aina ja kaikkialla korostanut: että lapsiin kohdistuvaa
seksuaalista tai muutakaan väkivaltaa ei missään
oloissa saa hyväksyä. Näitä asioita
ei pidä sovitella. Väkivallan vastustaminen on
selkeä asia, mutta lapsia on suojeltava aivan erityisesti.
Olen tyytyväinen, että lakivaliokunta ehdottaa
perusteluissa sivulla 6 säännöstä, että lapsiin
kohdistuneet seksuaalirikokset rajataan kokonaan sovittelumietinnön
ulkopuolelle. Olenkin itse sitä mieltä, että lapsiin
kohdistuvasta seksuaalisesta väkivallasta tulee aina antaa
ankarimman mukaan ehdoton vankeustuomio, joka ikinen kerta.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämä sovittelutoiminta on,
totta kai, hyvin kannatettavaa ja suositeltavaa ja se soveltuu moniin tilanteisiin
ja voi usein myös ehkäistä rikosten toistumisen.
Tätähän on ollut jo useissa kunnissa,
ja sitä on menestyksekkäästi harjoitettu. Tämä nyt
korjaa ne puutteet, mitä on ollut, eli sen, että meillä ei
ole ollut tästä asiasta selkeää lakia.
Kuten jo valiokunnan puheenjohtaja Brax ja valiokunnan jäsen
ed. Sirnö tässä kertoivat, yllättävää on
ollut se, että asian on valmistellut sosiaali- ja terveysministeriö.
Se kieltämättä myös minun silmääni
pisti, vaikka valiokunnassa en ole tätä käsitellytkään;
kuinka paljon epämääräisyyksiä kuitenkin
tällaiseen ehdotukseen sisältyy, joka olennaisesti
vaikuttaa rikosoikeudelliseen vastuuseen ja rangaistusten suuruuteen,
ylipäätänsä siihen, käsitelläänkö asiaa
tuomioistuimissa ja kuka sitten korvaa ja mitä kenellekin.
Valiokunta on perusteellisesti käynyt tätä läpi,
ja laki on varmasti hyvä ja tarpeen. Siitä huolimatta
ihmettelin vähän niin tässä valiokunnan mietinnössä kuin
puheenjohtaja Braxin esittelypuheenvuorossakin sitä, että valiokunta
on aivan oikein kiinnittänyt suurta huomiota niihin tilanteisiin,
joita myös löytyy ja joissa on kyse siitä, että sovittelu
voi olla se keino, mutta ei tällainen sovittelu, joka perustuu
lakiin ja joka voi aiheuttaa sitten sen, että asiaa ei
enää rikosoikeudellisesti käsitelläkään.
Kyse on näistä pahoinpitelyrikoksista erityisesti
silloin, kun kyse on perhe- tai lähisuhteessa käytetystä väkivallasta.
Valiokunta on perusteluissaan kyllä kiinnittänyt
huomiota siihen, että usein kyse on siitä, että näihin
tilanteisiin ei sovittelu sovi juuri siksi, että uhri usein
on riippuvainen ja ehkä pitkäänkin jatkunut
perheväkivalta tai lähisuhdeväkivalta
on aiheuttanut tilanteen, jossa uhrin irtautuminen vaikeasta asemasta
ja tällaisesta riippuvuussuhteesta on suoraan sanottuna
mahdotonta, ja sitten tällainen laillinen sovittelu, jossa
uhri vielä kutsutaan tähän, voi aiheuttaa
sen, että tilanne jopa pahenee. Valiokunta on kirjannut
tänne hyvinkin paljon näitä perusteluita,
miksi tällaisessa tilanteessa ei sovittelua tule tehdä,
ja kuitenkin lopputulemana on sitten se, että täällä pykälämuutoksissa
tätä ei näy.
Sitä vähän ihmettelin, onko ajatusta
sitten kuitenkaan viety loppuun asti. Se, että perheväkivallassa
lähdetään sille tielle, että kyse
on viranomaisasiasta, jossa poliisiviranomaiset, sosiaaliviranomaisetkin
ja syyttäjät sitten viime kädessä tuomioistuimen
edessä ratkaisevat ja kertovat sen, että yhteiskunta
ei hyväksy perheessä tapahtuvaa väkivaltaa,
ei estä sitä, että kuitenkin käydään
terapiakeskusteluita. Keskustellaan siitä, onko syytä jatkaa
yhdessäoloa, ja jos on, niin siitä sitten otettaisiin
pois tällainen väkivaltainen käyttäytyminen.
Eihän se, että lailla kielletään tällainen
lakimuotoinen sovittelu, estä muutoin keskustelua ja tilanteen
terapeuttista parantamista tai kaiken näköisiä kiitettäviä muotoja,
joita viime aikoina on tullut kovin paljon esiin, joilla miehet
keskenään pohtivat sitä, mitä pitäisi
tehdä, jotta ei perheen muita jäseniä tulisi
lyötyä. Eli näitähän
on eri puolilla Suomeakin useita ryhmiä, joissa miehet
sitten ehkä läheis- tai vertaisryhmissä pohtivat,
mitä olisi tehtävissä, jotta väkivallan
kierre saataisiin katkaistua. Mutta nämä ovat
kokonaan toisenlaisia tilanteita kuin se, josta nyt on kysymys.
Sen vuoksi minustakin, kuten ed. Sirnö tässä kertoi,
on tärkeää, että myös
tähän lakiin tehdään se muutos,
jota valiokunnan mietinnössä perustellaan, eli
3 §:ään tehdään tämä ed.
Sirnön esittelemä muutos, jossa erityisesti perhe-
ja läheissuhdeväkivalta rajataan tämän
sovittelun ulkopuolelle.
Aika usein näissä perheväkivaltatilanteissa mielletään,
että kyse on aikuisten välisestä väkivallasta,
jossa isä lyö äitiä, ja sen
takia aikuiset voivat keskenään tällaista
väkivaltaa sovitella tai se on heidän keskinäinen
asiansa, miten sen sitten järjestävät.
Viime aikoina kieltämättä on tähän
näkemykseen tullut muutosta, ja yksi hyvä esimerkki
on se, että kun lakivaliokunta, sanotaan nyt näin,
tyhmyyksissään aikanaan rikoslakiin lisäsi
muutoksen siitä, että syyte voidaan vetää pois
ja jättää syyttämättä perheväkivallasta, jos
uhri näin perustellusti toivoo — aikanaanhan tietämättömyyttään
lakivaliokunta tällaisen lisäyksen teki — niin
nyt ihan viime aikoina tämä lisäys poistettiin.
Mielestäni tämä on esimerkki siitä,
että aletaan yhä paremmin tajuta se, että perheväkivallassa
on kysymys tällaisesta alisteisesta tilanteesta. Eli eteenpäin
ollaan menossa.
Mutta siitä huolimatta minusta liian vähän
vielä tajutaan sitä, että kyse ei ole
vain kahden aikuisen keskinäisestä väkivallasta,
vaan vaikka lapsiin ei fyysistä väkivaltaa kohdistuisikaan,
niin mikä nyt voi olla sen traumatisoivampaa aiheuttaen
pysyviä elämänmittaisia vaurioita sielunelämään
kuin se, että lapsena joutuu avuttomasti näkemään
vanhempien keskinäistä väkivaltaa tai yleensä sitten
sitä, että isä lyö äitiä.
Jotta tällaiset tilanteet mahdollisimman nopeasti saataisiin myös
viranomaisten tietoon, saataisiin viranomaiset puuttumaan niihin
ja saataisiin yhteiskunnan selkeästi tuomitseva kannanotto
niihin, niin mielestäni silloin ainoa oikea keino on se, että perheväkivalta
viedään oikeusistuimiin ja sitten todetaan syylliset
syyllisiksi ja uhrit uhreiksi ja myönnetään
myös se, että useimmiten ne perheen lapset ovat
niitä kaikkein suurimpia uhreja.
Vaikka nyt tämän hyvän lain yhteydessä perustelut
ovat hyviä, niin tämä pykälämuutos
edelleen puuttuu, ja toivoisin ja mielelläni näkisin, että huomisessa
käsittelyssä pykälämuutos hyväksyttäisiin
vastalauseen mukaisesti, mutta jos jostain syystä näin
ei kävisi, niin toivon, että käsittelyn
lopputulos olisi sama kuin tämän tehokkaan katumisen
pykälän osalta, jossa aikanaan todettiin, että vakaasta
tahdosta uhri voi pyytää syyttäjää luopumaan
syytteestä. Vei kyllä monta vuotta, ennen kuin
tajuttiin, että tällaista porsaanreikää ei
pidä perheväkivaltaan jättää.
Toivoisin, että nyt nopeammin tajuttaisiin, että sovittelulakiin
ei pidä jättää sitä mahdollisuutta,
että perheväkivaltaa ja lähisuhdeväkivaltaa
voidaan sovitella, koska kyse ei todellakaan ole kahden aikuisen
välisestä väkivallasta vaan myös
lasten henkisestä pahoinpitelystä silloin, kun
he joutuvat tätä tilannetta seuraamaan.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vierailin muutama viikko sitten Suomen Sovittelun
Tuki ry:n seminaarissa, ja minulle jäi kyllä hyvin
vahva käsitys siitä, että tämä laki
on hyvin pitkään kaivattu. Luin erittäin suurella
mielenkiinnolla lakivaliokunnan mietintöä, ja
vaikuttaa siltä, että valiokunta on tehnyt hyvää ja
perusteellista työtä. Olen kovin tyytyväinen,
että valiokunta on korostanut tässä mietinnössään
uuden lain seurantaa, ja toivoisinkin, että sen rinnalla
seurattaisiin myös sovittelijoiden koulutuksen riittävyyttä.
Sovittelutoiminnalla tehdään merkittävää ennalta
ehkäisevää työtä, enkä malta
olla viittaamatta valtioneuvoston hyväksymään
periaatepäätökseen sisäisestä turvallisuudesta,
jossa todetaan, että rikollisuuden ehkäisy tulee
ottaa huomioon kaikessa viranomaisten päätöksenteossa
ja suunnittelussa. Kun Suomessa on pikkuhiljaa opittu käyttämään
sukupuolivaikutusten ja ympäristövaikutusten arviointeja,
eikö seuraava askel tulisi ottaa turvallisuuden suuntaan?
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Keskustelussa on viitattu tähän
poikkeukselliseen valmistelun reittiin. Rikosasioiden sovittelujärjestelmä Suomessa
haluttiin vakinaistaa, ja oikeusministeriö osaltaanhan
vauhditti asian liikkeelle laittamista ja tutkimista. Omalla ministerikaudellani
tehtiin sekä tämä pohjatyö että jatkoselvitykset.
Siinä oli saman tyyppinen asia kuin ehkä talous-
ja velkaneuvonnan järjestämisessä, että oikeusministeriön
puolella havaittiin tämä selvä tarve
järjestelmällisestä valtakunnallisesta toiminnasta,
sen rakentamisesta, mutta kun ne resurssit ovat olemassa jollakin
toisella hallinnonalalla, niin sitten piti sivusta käsin
saada se liike aikaiseksi, että juuri tässä tapauksessa
sosiaali- ja terveysministeriön alalla tämä sovittelujärjestelmä saataisiin
sitten valtakunnalliseksi ja samojen periaatteiden mukaan toimivaksi.
Lain valmisteluhan on tapahtunut kahden ministeriön
yhteistyönä, mutta jos katsotaan esimerkiksi niitä kansainvälisiä esimerkkejä,
joita tuossa hallituksen esityksessä on lueteltu, niin kyllähän
ne valtaosin ovat oikeusministeriöiden johdossa. Muualla
ehkä ei ole niin jyrkkää asennemuuria
kuin meillä, että aina kun on oikeushallinnon
rahoista kysymys, tulee paksua punakynää eikä mielekkäällä tavalla
pystytä rakentamaan johdonmukaista hallintoa, vaan täytyy
katsoa, missä on olemassa valmiiksi resursseja, ja sinne
sitten työntää sisältöä sille
toiminnalle.
No, tämä ei ole ratkaiseva asia, vaan ratkaisevaa
on, että asia saadaan järkevästi pyörimään. Nämä lakivaliokunnan
esittämät tarkennukset tuohon lakiin ovat varmaan
paikallaan tässä alkuvaiheessa. Vastaavahan oli
tavoitteena lähinnä rikosasioiden sovittelun neuvottelukunnan kautta.
Sen ohjauksella olisi ollut suurempi rooli silloin, jos tällaisia
rajauksia ei tuohon lakiin olisi suoraan kirjoitettu.
Tämä neuvottelukunnan rooli muutoinkin tulee
kyllä keskeiseksi jatkossa. Kun se sovittelun vaikutus
rikosoikeudellisessa järjestelmässähän on
sääntelemättä tai se riippuu
kokonaan syyttäjien ja tuomioistuinten ratkaisuista eikä sitä tällä lailla
määrätä, niin tuolla rikosasioiden
sovittelun neuvottelukunnassa, kun siellä on taas syyttäjien
ja näiden eri tahojen, poliisin myöskin, edustus,
täytyy katsoa, että nämä pelisäännöt
toimivat tarkoitetulla tavalla koko maassa ja samojen periaatteiden
mukaan ja että myös se vaikutus sitten siellä rikosoikeudellisissa
prosesseissa on saman tyyppinen. Juuri tätä vartenhan
esimerkiksi valtakunnansyyttäjän toimesta useasti
painotettiin sitä, että tarvitaan koko maahan
samanlainen rikosasioiden sovittelu, että se periaatteellinen
yhdenvertaisuus toteutuu samanlaisissa tapauksissa ja kansalaisilla
on mahdollisuus päästä sovittelun piiriin.
Käytännössähän
nämä suurimmat hyödyt tulevat siitä,
että esimerkiksi suhteellisen vähäisissä rikoksissa
saadaan paremmin korvaukset perityiksi, kun henkilö itse
sitoutuu siinä sovitteluprosessissa sen maksamiseen tai
esimerkiksi aiheuttamansa vahingon hyvittämiseen työllä. Nämä heijastukset
sitten esimerkiksi syyttämättäjättämispäätöksiin
tai siihen, miten mitataan rangaistusta tuomioistuimissa, ovat kuitenkin olennaisesti
vähäisempiä kuin ehkä tästä isosta julkisesta
keskustelusta pääteltäisiin. Tärkeätä on
myös se, että näissä tapauksissa
pystytään aikaisemmassa vaiheessa katkaisemaan
tällaista kriminelliä käyttäytymistä varsinkin
nuorten osalta. Siinä mielessä on hyvin tärkeätä,
että tällainen rikosasioiden sovittelu saadaan
koko maahan ja samojen periaatteiden mukaan toimimaan. Liian kunnianhimoisia
tavoitteita ei ensi vaiheessa ole syytä asettaa, mutta
järkevää on pyrkiä ikään
kuin nostamaan sitä tavoitetasoa sitten, kun toiminta saadaan
koko maassa käyntiin. Nyt sitten onnistuttiin lopulta nämä resurssit
sosiaali- ja terveysministeriön pääluokkaan
saamaan, ja tämä organisointitapa on sama kuin
tavallisessa velkaneuvonnassa, että lääninhallitukset
solmivat sopimukset toiminnan pyörittäjien kanssa.
Oli ikävä kuulla tämä ed.
Puiston kertoma, että valmius lääninhallituksissa
ei ole läheskään sillä tasolla
kuin pitäisi olla, koska tämä on kuitenkin
tiedetty nyt jo vuosia oikeastaan, että tämmöistä rakennellaan
ja asiantuntemusta on pitänyt hankkia ja että nyt,
kun se sitten suhteellisen nopealla aikataululla joudutaan liikkeelle
panemaan, niin tämä edellyttää,
että nyt oltaisiin kyllä jo kovastikin sisällä niin
papereissa kuin teoissakin lääninhallituksissa,
että sovittelu saadaan pyörimään
tarkoitetulla tavalla.
Tämän rikosasioiden sovittelun ympärillähän on
hyvin erilaisia taustaideologioita, on juuri tämä ikään
kuin rikosoikeudellinen linja, että se olisi yksi osa rikosoikeutta.
Toisaalta on ihan oikeastaan päinvastainen linja, että se
on tällaista restoratiivista, vaihtoehtoista ratkaisua
väärään tai rikolliseen käyttäytymiseen,
painotetaan psykologisia, sosiaalisia tapoja selvittää rikollisuutta.
Tässä on yhdistetty oikeastaan molempia ideologioita
ja aika haastavalla tavalla. Jos tässä hyvin onnistutaan,
niin tämä käy hyvin esimerkiksi muillekin
maille sikäli, että näin kattavaa ja ikään
kuin loogisesti rakennettua järjestelmää ei juuri
muista maista löydy.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Joko ed. Lapintie on lukenut valiokunnan
mietintöä huonosti tai sitten me emme ole kirjoittaneet sitä tarpeeksi
selvästi. Valittu lainsäädäntötekniikka,
se 3 §, lähtee siis siitä, jossa ovat
ne yleiset edellytykset. Ei siellä myöskään
tarkkaan lue, että vain ja ainoastaan juuri lapsiin kohdistuva insestirikos,
vaan ylipäätänsä kaikki sen
kaltaiset rikokset. Niistä kaikista muista kriteereistä yhteensä on
pääteltävissä, minkälaiset
asiat eivät sovellu. Perusteluissa löytyvät
ainakin ne asiat, jotka eivät missään
tapauksessa sovellu, mutta toki niitä voi olla vielä paljon
enemmänkin. Sen takia on valittu tämä lainkirjoittamistekniikka. On
väärin sanoa, etteikö olisi kirjoitettu
pykälään, ja kun niitä perustelujen
kanssa yhdessä luetaan, niin selkeästi muun muassa
se, että nämä kriteerit, jotka 3 §:ssä ovat,
eivät täyty muun muassa silloin, jos perheväkivalta
on toistuvaa tai jos on esimerkiksi jo käyty sovittelussa
ja siitä huolimatta se uudelleen toistuu.
Sitten totean tästä STM:n asiasta: semmoinen havainto
osaltaan ehkä vähän ironisestikin toisaalta
on hyvä, että asia on STM:n puolelta, koska näyttää,
että siellä on nollia rahasummissa huomattavasti
herkemmin. Esimerkiksi se tapa, miten sosiaali- ja terveysministeriön
esittelijät suhtautuivat sangen luottavaisesti, joskin
asiantuntijat vahvistivat tämän ed. Puiston lääninhallitusrahahuolen,
mutta muuten luottavaisesti suhtautuivat tähän
kykyyn kouluttaa nämä tuhannet vapaaehtoiset aika
kalliilla koulutuksella, niin sai minut paitsi iloiseksi myös
oikeusministeriön pieniin rahasummiin tottuneena hiukan
kateelliseksi ja katkeraksi. Jos oikeushallinnon puolellakin olisi
mahdollisuutta samanlaiseen koulutukseen ja palveluiden parantamiseen
vähissä varoissa, niin kyllä Suomen oikeuslaitos
olisi huomattavasti paremmalla tolalla. Mielestäni, jo
nyt uskallan sanoa, sosiaali- ja terveysministeriössä pystytään
käyttämään rahaa nykyään
aivan eri tavalla tämmöisiin asioihin kuin oikeusministeriössä,
(Puhemies koputtaa) mikä on oikeusministeriön
näkökulmasta väärin.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Sen verran haluan vielä puuttua tähän
keskusteluun, että vaikka olen yhtynyt siihen ajatukseen,
että ehdottomasti alaikäisiin tai väkivaltaa
koskeviin rikoksiin sovittelu ei sovi, en kuitenkaan näe
välttämättömäksi, kuten
ei ed. Braxkaan, että kaikki pitää kirjoittaa,
mitä ei saa tehdä, vaan painottaisin ensisijaisesti
tämän ohjaavan toiminnan merkitystä,
jossa on mukana sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, joille
tämä linjaus on ehdottoman selvä, että nämä eivät
sovi ja että niin ei pidä menetellä.
Toiseksi haluan tuoda esille sen, että perheväkivalta
ei ratkea vain oikeussaleissa. Tarvitaan paljon sosiaalialan ammattilaisia,
lastensuojelun ammattilaisia sekä ehkäisevään
että ennen kaikkea korjaavaan työhön.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Aivan kuten ed. Brax totesi, olen kyllä lukenut,
että täällä perusteluissa hyvin
käydään läpi nämä erityiset
ongelmat, jotka liittyvät perheväkivaltaan ja
yleensä lähisuhdeväkivaltaan, ja sitten
täällä pykälässä on
lueteltu näitä yleisiä edellytyksiä, että asia
voidaan ottaa sovitteluun. Ongelma on nyt vain se, varsinkaan kun
tätä lakia eivät juristitkaan oikeusistuimissa
tule lukemaan vaan vapaaehtoistyöntekijät, että hyvin
harvoin olen koskaan kuullut kenenkään lukevan
lakivaliokunnan perusteluita, niin hyviä kuin ne ovatkin. Kyllä se
yleensä on se lakipykälä, jota siinä sitten
sovelletaan, ja sen vuoksi mielestäni tämä ed. Sirnön
tekemä muutosesitys on kyllä parempi ja se selkeämmin
sitten kertoo, mitä asioita on tarkoitus selkeästi
rajata ulkopuolelle. Molemmat nyt, sekä ed. Brax että ed.
Puisto, tässä olivat luottavaisia tämän
vapaaehtoistyöntekijöiden koulutuksen suhteen,
ja toivotaan, että näin on. Mutta jotta vähemmän
asioita jäisi tulkinnalle, niin kannatan kyllä tätä ed.
Sirnön tekemää muutosta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että laki on mahdollisimman
selkeä, ja tässä mielessä ed.
Sirnön esitys on hyvä.
Se, mikä tietysti kaiken kaikkiaan hallituksen esityksessä 93
on kannatettavaa, on se suunta, että kaikkia asioita ei
todellakaan oikeusistuimissa ratkaista, etenkin kun oikeusistuimien
resurssit ovat erittäin tiukat ja ne tiukkenevat jatkuvasti.
Kymen vaalipiirin kansanedustajat vierailivat maanantaina Kouvolan
hovioikeudessa, ja hovioikeuden presidentti Nieminen esitti varsin
vakavia huomioita tiukkenevista velvoitteista ja samaan aikaan vähenevistä resursseista.
Näin ollen tietysti sellainen lainsäädäntö,
joka voi järkevällä tavalla ohjata toimintoja
muuallekin kuin istuntosaleihin, on kannatettava.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Tarkennan ed. Puistolle, että olen
samaa mieltä siitä, että perhe- ja lähisuhdeväkivalta
ei ratkea pelkästään tuomioistuimissa,
mutta ei se myöskään ratkea sillä,
että ainoana keinona, mahdollisesti, koska syyttämättäjättämispäätös
voi olla lopputulos sovittelussa, ainoana mahdollisena hoitomuotona
olisi sovittelu. Mielestäni sovittelu on aivan jotakin
muuta kuin väkivaltatyötä, ja sen takia
olen halunnut rajata niin, että ammattimaista väkivaltatyötä tehkööt
ammattimaisesti ammattilaiset, eivät sovittelijat, joista
vain osa on väkivaltatyön ammattilaisia.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lapintielle: Kun on kysymys perhe-
ja lähisuhdeväkivallasta, josta kysymys on ed.
Sirnön vastalauseessa, niin lakia eivät suinkaan
tulkitse ne sovittelijat vaan nimenomaan — ja se on juuri keskeinen
syy, minkä takia kannatin tai olin rakentamassa tätä valiokunnan
enemmistön kantaa, ja itse asiassa uskon, että ed.
Sirnökin myöntää, että meillä on
hyvin samankaltaiset tavoitteet olleet tässä asiassa — syyttäjät
ja poliisit. On kyllä aika uskomatonta väittää,
ettei Suomen syyttäjälaitos lukisi myös
valiokunnan perusteluita. Mutta jos on huolta siitä, että syyttäjät
eivät lue, niin tarkoitus on myös, että valtakunnansyyttäjä vielä ohjeistaa
syyttäjät tässä asiassa. Niin,
rohkenisin uskoa, ed. Lapintie, että syyttäjät
kyllä osaavat lukea tätä valittua lainsäädäntötekniikkaa
ja myös sitä, mitä valiokunta on tahtonut,
aivan hyvin. Heillä sattuu olemaan myös juristin
koulutus.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuulun myöskin niihin lakivaliokunnan
jäseniin, jotka ovat tämän enemmistön
takana. Seison edelleenkin vankasti sen takana, koska samalla kun
puhutaan perhe- ja lähipiiriväkivallasta, niin
täytyy myöskin huomata se, että tänä päivänä ensinnäkään
tekijänä ei välttämättä ole
aina mies. Tänä päivänä on
puhuttu julkisuudessa myös siitä, että tekijänä voi
olla myöskin joskus joku muukin sukupuoli kuin mies.
Toiseksi lähisuhdeväkivaltaan kuuluvat myöskin
sisarusten väliset esimerkiksi lievät pahoinpitelyt,
jotka tämän ed. Sirnön vastalauseen johdosta
kaikki johtaisivat siihen, että niitä ei voitaisi
sovitella. Esimerkiksi lievä pahoinpitely sisarusten välillä tai
veljesten välillä voitaisiin paremmin mielestäni
käsitellä joskus jopa sovittelulla. Kokeneet syyttäjät
ja poliisit kyllä voivat tehdä ratkaisuja esimerkiksi
lievissä tapauksissa, ilman sovitteluakin, kun yleinen
etu ei vaadi syytteen nostamista, ja asia jäisi sikseen.
Nyt edellytetään kumminkin osapuolilta vakaata
tahtoa lähteä tähän sovitteluun
mukaan, mikä ehkä vaikuttaa siten, että se
ennaltaehkäisee rikollisuutta, koska edes tämä sovittelumenettely
käydään. Rikoksen uhri ja rikoksen tekijä käyvät
tämän tapauksen läpi. Se ei tietenkään
tarkoita automaattisesti sitä, että siitä tullaan
sen jälkeen nostamaan syyte. Sen syyttäjä harkitsee
sitten myöskin aina tapauskohtaisesti erikseen.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Totean ed. Sirnön puheenvuorosta,
kun hän sanoi, että voi jäädä ainoaksi
vaihtoehdoksi perheväkivallassa sovittelu. Tämän
koko sovittelusäädöksen perusta on se,
että sovittelu voidaan toteuttaa vain silloin, kun molemmat
osapuolet ovat siihen halukkaat. Ammatillisuutta on se, että ei
ohjatakaan koskaan väkivaltatapauksia sovitteluun, ja siksi
pitää koulutukseen satsata.
Jotta ei koko tämä hieno sovittelulaki menisi väärille
urille, on tärkeää muistaa, että ensisijaisesti
tässä on kysymys esimerkiksi nuorten ihmisten
ensimmäisten rikkomusten yhteydessä mahdollisuudesta
sovitella, että silloin, kun he kaatavat naapurin aidan,
se voidaan sovitella ja mennä pystyttämään,
ennen kuin he pahoinpitelevät sen naapurin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Varmasti ed. Puisto tässä kiteytti
lain merkityksen viimeisessä lauseessaan.
Mutta syyttäjien roolista muistuttaisin nyt vaan lakivaliokunnan
puheenjohtaja Braxia siitä, että meillähän
oli pitkään nimenomaan rikoslaissa syyttäjille
suotu mahdollisuus jättää syyttämättä,
jos perheväkivaltatilanteessa uhri vakaasta tahdosta pyytää,
että syytettä ei viedäkään eteenpäin.
Tämähän johti nimenomaan siihen, että se
oli maan tapa ja pääkäytäntö,
että syyttäjät sitten totesivat, kun
vaimon silmä ei ollut enää mustelmilla
ja hän oli tullut toisiin ajatuksiin ja mieskin oli ollut
muutaman viikon kiltti, niin hän pyysi, että asiaa
ei viedä eteenpäin ja se on hänen vakaa
tahtonsa. Silloin nämä syyttäjät,
joiden toimintaan nyt ed. Brax tässä luottavaisin
mielin suhtautuu, jättivät syyttämättä.
Juuri tämän vuoksi eduskunnan on nyt täytynyt
muuttaa tätä lakia niin, että enää ei
ole syyttäjällä mahdollisuutta, vaikka
uhri pyytäisi, luopua syytteen ajamisesta, vaan asia ajetaan
loppuun. Sillä tavalla yhteiskunta kertoo, että perheväkivalta
ei ole hyväksyttyä eikä sallittua.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Olen jälleen ed. Salon kanssa samaa
mieltä, niin kuin edellä olin ed. Puiston kanssa
hänen lausunnostaan samaa mieltä, siinä suhteessa,
että lain tarkoituksen pitäisi varmaan ensisijaisesti
olla ennaltaehkäisy ja tiettyjen toimenpiteitten ja käyttäytymismuutosten
ohjailu.
Mutta onko todella niin, että ed. Salo on sitä mieltä,
että suurempi pelote ennaltaehkäisyn kannalta
on se, että mahdollisesti syyttäjä luopuu
sovittelun jälkeen väkivaltatilanteissa nostamasta
syytettä, vai se, että harkinta automaattisesti
aina on sillä syyttäjällä koko
ajan hallussaan eikä niin, että tilanteessa, jossa
syyttäjä itse asiassa katsoo vähän
sivusta, miten sovittelu etenee, syyttäjällä ei
ole oikeutta niihin yksityiskohtiin tiedonsaannin suhteen, miten
sovitteluun on päädytty, pelkästään
lopputulokseen? Onko tämä jotenkin suurempi pelote
todella hänen mielestään?
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lapintie, ensi te väitätte
ja kritisoitte lakivaliokunnan valinneen väärän
lainsäädäntötekniikan sen takia,
että kouluttamattomat sovittelijat taikka sosiaaliviranomaiset
eivät osaa sitä lukea. Sitten kun osoittautuu,
että väitteenne on väärä ja sitä lukeekin
syyttäjä, te vaihdattekin koko väitteenne
ja rupeatte kertomaan historiasta, että jos syyttäjät
ovat olleetkin huonoja, heillä on väärä arvomaailma.
Tässä on nyt kaksi eri väitettä.
Mutta syyttäjäkunnassa on tässä vakaan
tahdon peruste -asiassakin, jos palataankin siihen asiaan, joka
ei liity siis alkuperäiseen väitteeseenne mitenkään,
tapahtunut heräämistä. Esimerkiksi Espoon
syyttäjäkunta ja monet muut ovat jo, ennen kuin
eduskunta korjasi tämän minunkin mielestäni
huonon vakaan tahdon pykälän, omatoimisesti heränneet
siihen, että näin ei voi toimia, ja viimeistään,
kun valtakunnansyyttäjä antoi uudet ohjeet suhteessa
perheväkivaltaan.
Uskon, että ed. Lapintiekin on valmis myöntämään,
että kaikki syyttäjät eivät
järjestään suhtaudu tänä päivänäkään
eivätkä tähänkään
asti aina perheväkivaltaa väheksyen. Ongelmia
on ollut, mutta kyllä siellä on ollut myös
selvästi aivan toisenlaista suhtautumista viime vuosina. Eduskunnan
ongelmahan tämä alunperin oli, niin kuin sanoitte,
lakivaliokunta teki sen vakaan tahdon pykälän,
eivät suinkaan syyttäjät.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Samasta asiasta kuin ed. Brax haluan jatkaa:
kyllä silloin, kun tämä vakaasta omasta
tahdosta syytteen pois vetäminen on ollut päätöksenteossa täällä,
asiantuntijat, sosiaalialan ammattilaiset, jotka ovat näiden
perheväkivaltatapausten ja lähisuhdeväkivallan
kanssa tekemisissä, ovat jo silloin asiantuntijalausuntoina
ilmaisseet, että näin ei tule menetellä.
Ei tämä ole mikään vaaleanpunainen
juttu, jossa mies tai häiriön tuottaja on muutaman
viikon kiltti, hän voi olla todella paha, eli se on ollut
hengenlähtö tai syyte pois. Siksi on hyvä,
että tämä on yleisen syyttäjän
asia eikä ole käytännössä soviteltavissa.
Sen sijaan pitää enemmän rohkaista lääkäreitä,
poliiseja, hoitohenkilökuntaa, siihen, että silloin,
kun selkeä aikuiseen tai, vielä suuremmassa määrin,
lapseen kohdistunut väkivalta havaitaan, siitä tehdään
ilmoitus syyttäjälle, eikä uskota kaikkiin
ovien heilahduksiin tai portaista putoamisiin tai vahinkolyönteihin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sirnölle totean tästä ennalta
ehkäisystä. Meillä on tämän
päivän laissa aika tarkkaan määritelty se,
koska syyttäjä tekee niin sanotun syyttämättäjättämispäätöksen.
Hyvin tyypillinen syyttämättäjättämispäätös
on esimerkiksi sisarusten välillä tapahtunut lievä pahoinpitely,
joka tapahtuu ensimmäisen kerran. Syyttäjä katsoo,
että yleinen etu ei vaadi syytteen nostamista, ja juttu
jää sikseen.
Nyt, kun tähän tulee mukaan tämä sovittelu, niin
se vastaavanlainen tapaus johtaa siihen, että syyttäjä odottaa
ensin sovittelijan ratkaisua, jossa uhri ja tekijä kohtaavat,
keskustelevat tämän tapauksen, sopivat mahdollisesti
jopa jonkinlaisista korvauksista, ja sen jälkeen tämä sama
syyttäjä tekee syyttämättäjättämispäätöksen.
Minä väitän, ed. Sirnö,
että tämä tuplavaikutus on paljon tehokkaampi
ennalta estävänä vaikutuksena kuin se,
että se jäisi ainoastaan tämän nykyisen
käytännön, syyttämättäjättämispäätöksen,
varaan. Tämän sanon ihan edelleen elämänkokemukseni
pohjalta, 18 vuotta olen poliisina toiminut ja näitä asioita
käsitellyt.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ihan lyhyesti vain ydinkohdat vielä kertaalleen,
jos olen jotenkin ilmaissut itseäni epäselvästi.
Minusta on hyvä, että sovittelusta tehdään
laki. Olen sitä mieltä, että lakivaliokunta
on tehnyt hyvää ja perusteellista työtä alun
perin heikohkosti valmistellun lain parantamiseksi, mutta siitä huolimatta
tämä ed. Sirnön esitys siitä,
millä tavalla parisuhdeväkivalta, lapsiin kohdistuva
väkivalta, rajataan sovittelun ulkopuolelle, on parempi kuin
se, mihin lakivaliokunta on päätynyt. Sen vuoksi
olen tässä sitä kohtaa erityisesti lakivaliokunnan
mietinnössä kritisoinut.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen sovittelun syvä ystävä ja
kannatan sitä, että kaikkiin riitatapauksiin pyritään
löytämään sovinto.
Kun ed. Salo viittasi entiseen elämäänsä ja
kokemukseensa, niin minäkin viittaan omiini. Olin tilanteessa,
jossa jouduin usein pohtimaan, pitääkö toisiaan
pahoinpitelevien puolisojen vuokrasopimukset purkaa ja tällä tavoin
heidät ikään kuin väkisin saattaa
erilleen, useammankin kerran. Tietysti keskustelimme aina sosiaalityöntekijöitten
kanssa siitä, miten pitää suhtautua,
ja aika usein kävi niin, että sosiaalityöntekijät
toivoivat, että jos nyt vielä kerran yritettäisiin. Muistaakseni
ainakin kolme kertaa tulin vastentahtoisesti suostuneeksi tällaiseen
ja luulisin, että kovin harvaa asiaa olen jälkikäteen
katunut niin paljon. Ensimmäisessä uhrissa oli
yli sata ja toisessa hieman alle sata puukonjälkeä,
ja sen jälkeen olen ollut sitä mieltä,
että joissain tilanteissa viranomaisten tai vastaavien
pitää tehdä sellaisiakin päätöksiä,
jotka eivät sovittelemisen kannalta juuri silloin näytä oikein
hyviltä mutta jotka ehkä pitemmässä juoksussa
saattavat sitä olla.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Vakaan tahdon pykälän poisto
aikoinaan teki pari- ja lähisuhdeväkivallassa
rangaistuksen todelliseksi pelotteeksi. Minä puolestani
luotan siihen, että syyttäjä ja poliisi
osaavat tehdä hommansa ilman, että tarvitaan sovittelua
sitä työtä tekemään,
mutta sovittelun moniportaisuus voi aiheuttaa sellaisia asioita,
jotka vievät uhria ja uhrin tervehtymistä taaksepäin
tai voivat pahimmassa tapauksessa jopa johtaa epäonnistumisiin.
Olen sitä mieltä myös, että parisuhde-
ja lähisuhdeterapiaa pitäisi tehdä aivan
jossakin muualla kuin sovittelussa. Kuten ed. Puisto täällä totesi,
sovittelun tarkoitus itse asiassa on aivan jossakin muualla kuin
terapoinnissa. Terapia kuuluu aivan johonkin muuhun sektoriin, ja
sen takia en ole halunnut, että tietyissä rikoksissa,
lähinnä seksuaalirikoksissa ja pari- ja lähisuhderikoksissa,
luotaisiin mahdollisuutta siihen, että tietyllä tavalla
rangaistuksen uhka pienenisi.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Varmuuden vuoksi ja selvyyden vuoksi
kertaan vielä, että lakivaliokunnan enemmistö ja
ed. Sirnö ovat aivan samaa mieltä siitä,
että muun muassa vakava väkivalta parisuhteessa
tai läheissuhteessa tai esimerkiksi toistuva väkivalta,
joka siitä huolimatta, että on kerran soviteltu,
toistuu uudelleen, ja samoin vakava seksuaalirikollisuus tai semmoinen
seksuaalirikollisuus, jossa toinen on selvästikin altavastaajan
asemassa tai suorastaan pelkää, ei sovellu koskaan
sovitteluun.
Sen sijaan meidän erimielisyytemme koskee sitä,
voiko olla jotakin lievempää läheissuhdeväkivaltaa,
parisuhdeväkivaltaa, jossa silloin, kun asian on kuitenkin
pakko mennä syyttäjälle tai poliisille
ensin, syyttäjä tai poliisi voi harkintansa mukaan
lähettää asian sovitteluun mutta pitää asian
kuitenkin koko ajan itsellään auki. Sen jälkeen,
kun he miettivät rangaistusvaatimuksia, niin he lukevat
vain ja ainoastaan rangaistusvaatimusten yleisiä periaatteita,
eikä siis tämän takia ole syytä pelätä,
että siitä yhtäkkiä aukeaisi tie
jollekin uudelle katumuspykälälle. Mutta tästä me
olemme siis eri mieltä ja siitä huomenna äänestetään,
voidaanko jättää kuitenkin näissä lievemmissä tapauksissa
tämmöinen syyttäjän tai poliisin
mahdollisuus vai olisiko selkeämpää, niin
kuin ed. Sirnö esittää, että sitäkään
ei avata. Ettei nyt ed. Lapintien puheista synny väärinkäsitystä,
niin katsoin ed. Sirnönkin nyökkäävän. Tässä on
se meidän erimielisyytemme.
Yleiskeskustelu päättyy.