5) Hallituksen esitys laiksi tuomioistuinten ja eräiden
oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista
annetun lain muuttamisesta
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä on
kyse laista tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista
perittävistä maksuista annetun lain muuttamisesta.
Nämä asiakkailta perittävät
maksut ovat tietysti yksi pieni osa oikeuslaitoksen voimavarojen
turvaamisessa. Paljon ratkaisevampi osa on tietysti sillä,
kuinka paljon me osoitamme yhteisiä verovaroja oikeuslaitoksen
toiminnan turvaamiseen.
Valitettavasti on todettava, että tuomioistuinlaitos
kärsii aikamoisesta resurssipulasta, ja tähän
asiaan on hyvin vakavasti kiinnittänyt huomiota myös
korkeimman oikeuden presidentti Pauliine Koskelo 23. päivä viime
kuuta valtiovarainvaliokunnalle ensi vuoden budjettia koskien antamassaan
lausunnossa. Tuossa lausunnossa presidentti Koskelo kirjoitti muun
muassa seuraavaa: "Rahoitusvajeen ja henkilöstöleikkausten
seuraukset ovat vakavia sekä siltä kannalta, miten
valtio kantaa vastuunsa kansalaisten oikeusturvasta ja oikeusvarmuudesta,
että myös siltä kannalta, minkälaisena
työnantajana valtio näyttäytyy yhteiskunnan
ydintehtäviä hoitavan henkilöstön
edessä."
Herra puhemies! Toivon todellakin, että valtion budjetissa,
jo ensi vuoden budjetissa ja jatkossakin, annettaisiin oikeuslaitokselle
lisää voimavaroja, koska on todellakin sekä rikoksen
uhrin että kaikkien muidenkin asianosaisten kannalta hyvin
ikävää se, että jutut joko kohtuuttomasti
viipyvät tai ainakin tulevat riittämättömällä tavalla
hoidetuiksi. Eli oikeuslaitoksen voimavarojen turvaaminen on meille
oikeusvaltiossa hyvin tärkeä tehtävä.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz kiinnitti erittäin
tärkeään asiaan huomiota. Kyse on kuitenkin
siitä, että Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta lukuisia
muistutuksia oikeudenkäyntien pitkästä kestosta,
ja keskeinen syy tähän on tuomioistuinlaitoksen
vähäiset resurssit. Me emme voi tyytyä nykyiseen
tilanteeseen, jossa toisaalta puhutaan resurssien lisäyksestä mutta
samaan aikaan tiedetään, että sitä resurssia
ei ole nyt puheena olevien tuomioistuinmaksujen eikä muidenkaan
kanavien kautta saatavissa. Näin ollen on aivan välttämätöntä jatkaa
sitä kehitystä, joka valitettavan vähäisiltä osin
tosin on tuomioistuimissa aloitettu rakenteellisten uudistuksien
eteenpäinviemiseksi.
Meidän on aivan välttämätöntä jatkossa
miettiä, miten painopistettä saadaan entistä aikaisempaan
vaiheeseen prosesseja, toivon mukaan jo esitutkintaan, mutta ennen
kaikkea käräjäoikeuksiin ylempien oikeusasteiden
kustannuksella. Tähän ei valitettavasti ole viime
aikoina riittävässä määrin
huomiota kiinnitetty, ja toivon todella, että kaikessa
jatkovalmistelussa asia otetaan todella vakavasti ja näistä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen langettavista tuomioista Suomessa lopulta
päästään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä Suomessa on hyvä,
oikeudenmukaisesti toimiva oikeuslaitos, johonka haluan luottaa
täydellisesti. Tämä resurssipula, johonka
edellä olevat puhujat viittasivat, on asia, johonka tulee puuttua
tulevissa budjettivalmisteluissa siten, että kansalaisen
oikeusturva ei kärsi niiden voimavarojen vuoksi, joita
oikeuslaitokselta mahdollisesti puuttuisi. Tulostavoitteet ja nämä muut ovat
osaltaan jo nyt vähentäneet voimavaroja oikeuslaitoksissa,
jotenka näkisin, että nyt olisi aiheellista selvittää,
kuinka voitaisiin saada riittävästi taloutta ja
budjettia taakse. Samalla toivon, että meillä käräjienpitopaikkakunnat
eivät enää harventuisi vaan että käräjiä voitaisiin
pitää mahdollisimman hajautetusti, jotta asian
kaikki osapuolet saataisiin mahdollisimman hyvin paikalle. Nythän
monta kertaa on ollut puute se, että tärkeät
henkilöt, usein syytetyt tai todistajat, puuttuvat ja näin
ollen käräjät myös tästä syystä tarpeettomasti
pitkittyvät.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kiinnitän samaan asiaan huomiota kuin
täällä kollegaedustaja Kataja, että syyttäjien
määrän lisääminen sinänsä ei
tätä asiaa ratkaise. Pitäisi painopiste
siirtää ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin, ettei
olisi näitä prosesseja niin paljoa. Tuomarien
lukumäärän lisääminenhän
liittyy koko tämän prosessin loppuvaiheeseen.
Sen sijaan tähän ennaltaehkäisyyn liittyy
sitten paljon paljon muuta, esimerkiksi harmaan talouden ja talousrikollisuuden
ennaltaehkäisy, myöskin sellainen hyvin oleellinen
tekijä, joka meillä poikkeaa Ruotsista liittyen
poliisin velvollisuuksiin.
Meillä poliisilla on velvollisuus tutkia esimerkiksi
talousrikollisuudessa kaikki pienetkin haarat. Ruotsissa on toisin.
Siellä poliisilla on oikeus tutkia, valita ne suuret linjat,
joissa on yhteiskunnan kannalta intressiä. Tämä tietysti
nopeuttaa silloin hyvin paljon tätä prosessin
alkupäätä, kun aikatekijä tässä on
selvästi oikeusturvakysymys, mutta tämä aikatekijä vaikuttaa
myöskin siihen, että niin kauan kuin tilanne on
auki, siellä tapahtuu myöskin inhimillisessä elämässä hyvin paljon
kaikenlaista ikävää, kun ei ole saatu
aikaan tuomioistuinten ratkaisuja.
Prosessien lyhentämiseen pitää pyrkiä kaikin tavoin.
Tämä on yksi vaihe. Pidän tätä vähäisenä,
että sinne loppupäähän investoidaan
lisää resursseja. Pidän sitä tarpeellisena
mutta vähemmän vaikuttavana kuin sitä,
jos alkupäähän ja ennaltaehkäisyyn
käytettäisiin vastaavat panokset.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Varmasti ed. Saarisen tarkoittama ennalta ehkäiseminen on
myös sitä, ettei yhteiskunta kahtia jakaudu ja ettei
köyhyys lisäänny ja että yhteiskunnassa
ne prosessit, jotka lisäävät väkivaltaisuutta
muun muassa lasten ympäristössä, vähenisivät
eikä lasten elinympäristössä ole
koko ajan signaaleja siitä, että asiat ratkaistaan
väkivallalla, jota tulee muun muassa tuutin täydeltä televisiosta.
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Kataja kiinnitti huomiota
resursseihin ja ihmisoikeustuomioihin, joita Suomi on saanut liian
pitkistä prosesseista. Tässä salissa
aina, kun tästä on puhuttu ja ministeri Brax on
ollut paikalla, hän on halunnut aina tuoda esiin sen, että hallitus
on tehnyt hyvin paljon tämän asian puolesta ja
asia on jollakin tavalla jo kunnossa, ainakin menossa siihen.
Tässä tapauksessa ed. Sampsa Kataja ja ministeri
Brax ovat hallituspuolueiden kansanedustajia molemmat. Olisi hyvä,
jos hallitus olisi omassa tykönään pystynyt
tästä asiasta todellakin tekemään
selkeitä ratkaisuja, tuomaan sellaisia esityksiä,
muun muassa budjettiesityksiä eduskunnalle, että tämä asia
olisi saatu menemään parempaan suuntaan ilman,
että siitä sitten aina joudutaan puhumaan. Mutta
ministeri Braxhan on vakuuttanut meille, että nyt on enemmän
toimijoita oikeusistuimissa kuin koskaan.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksestä laiksi
tuomioistuinten ja eräiden oikeusviranomaisten suoritteista
perittävästä maksusta annetun lain muuttamisesta
lakivaliokunta on tehnyt mietinnön ja todennut siinä uutena
kohtana, että jos markkinatuomioistuimeen valitetaan ja
sieltä tulee hylkäävä päätös, myöskin
joutuu maksamaan puolet siitä oikeudenkäyntimaksusta.
Tämä on positiivinen ele siinä mielessä,
että tällä voi olla niin sanottuja aiheettomia
valituksia karsiva vaikutus.
Kaiken kaikkiaan tietenkin myöskin tässä on puhuttu
nyt oikeuslaitoksen resursseista. Tässä yhteydessä niitä ei
käsitelty, mutta totean, että valtion tuottavuusohjelmasta
johtuen myöskin oikeusministeriön hallinnonalalla
on jouduttu supistamaan toimintoja ja se on johtanut myöskin asioiden
ruuhkaantumiseen. Uskon, että siitä on kuitenkin
lakivaliokunnan taholtakin aika vahvasti lausuttu budjettikäsittelyn
yhteydessä. Toivotaan, että se asia menee parempaan
suuntaan ainakin seuraavissa hallitusneuvotteluissa niin, että meillä tämä oikeuslaitos
saa riittävät resurssit, jotta oikeusturva ihmisten
osalta toimii.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiinnitin puheenvuorossani huomiota
välittömiin voimavaratarpeisiin, joita on esimerkiksi
jo ensi vuodelle lisäyksinä valtion budjettiin
ja myös täydentävään
ensi vuoden budjettiesitykseen. Toivon että valtiovarainvaliokunta tässä suhteessa
tehdessään oman mietintönsä huomioi
vielä nämä oikeuslaitoksen voimavaratarpeet.
Mutta mitä asiaan laajemmin tulee, niin olen täysin
samaa mieltä kuin kansanedustaja Kataja, joka kiinnitti
huomiota siihen, että ei voida näitä ongelmia
hoitaa pelkästään voimavaroja lisäämällä vaan
pitää myös kiinnittää vakavaa
huomiota siihen, miten voidaan oikeusprosesseja kehittää lainsäädännöllä siten,
että ne olisivat kevyempiä prosesseja ja painottuisivat
enemmän tuomioistuinprosessin alkupäähän.
On aivan perusteltua, että tässä valossa
kriittisesti tarkastellaan kaikkia näitä valitus-
ja pitkittämismahdollisuuksia, mitä nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa.
Jos kokoomus on mukana hallitusneuvotteluissa vaalien jälkeen,
niin tulemme hyvin vakavasti paneutumaan tähän
kysymyksenasetteluun siitä, miten oikeusprosesseja voitaisiin
sillä tavoin kehittää, että lopulliset
ratkaisut tulisivat nykyistä nopeammin ja myös
nykyistä halvemmalla.
Mitä tulee pitkitettyihin ja pitkittyneisiin oikeusprosesseihin,
niin pitää kuitenkin vielä sekin todeta,
että varsinkin talousrikoskonnat tekevät kaikkensa
pitkittääkseen näitä prosesseja
ja sen jälkeen onkin hyvä kannella Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen
ja vaatia valtiolta korvausta siitä, että prosessi
on pitkittynyt.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen kiinnitti huomiota siihen,
että käräjäoikeuksia tarvitaan
lähellä ihmistä. Se on totta siltä osin
kuin kyse on siitä, että ihmisiä tarvitaan
käräjäoikeudessa. Mutta suurelta osin
käräjäoikeudessa hoidetaan myös
bulkkitavaraa, samoin hallinto-oikeuksissa. Moni oikeudenkäynti on
tosiasiassa kirjallista prosessia, jossa oikeuskysymykset ovat hyvin
yksinkertaisia. Kyse on vain saatavien vahvistamisista ja sen kaltaisista yksinkertaisista
asioista. Tällaisissa tapauksissa on välttämätöntä miettiä muutakin
kuin sitä, että ratkaisu tulee lähellä varsinaista
tapahtumapaikkaa, missä itse tapahtuma on sattunut, josta
vaikka maksamaton lasku on aiheutunut. On välttämätöntä keskittää bulkkitavara,
jotta kyetään nopeuttamaan ja kohdentamaan resursseja
sinne, missä sitä todellisuudessa tarvitaan.
Ed. Saarinen toi esiin Ruotsin käytännön
talousrikostorjunnassa. Olen edustajan kanssa kovin eri
mieltä. Harmaa taloushan on nimenomaan sellainen rikollisuuden
muoto, joka lähtee hyvin pienestä, lähtee
vyörymään lumipallon lailla: Kun naapuri
teettää töitä pimeästi,
niin seuraavakin naapuri mielellään haluaa sen
tehdä, jottei kokisi tilannetta epäoikeudenmukaiseksi. Siksi
kaikki talousrikollisuus, pienikin pimeän työn
teettäminen, on saatava mahdollisimman tarkasti kontrollin
piiriin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On tärkeätä, että oikeusjärjestelmää ei
käytetä väärin vaan sitä käytetään
niihin tarkoituksiin, mitä varten se on luotu. Mielestäni
maksupolitiikassa on erittäin hyvä, että pyritään
karsimaan tarpeettomia valituksia. Muutenkin pitäisi, kun
ajatellaan kustannuksia, joita oikeudenkäynneistä aiheutuu,
pitää huolta siitä, että aina
voi olla jonkinlainen kohtuullinen kustannus. Mutta sitten meillä on
tapauksia, joissa kustannus muodostuu kohtuuttoman suureksi, ja
tietysti näissä tilanteissa yhteiskunnan pitäisi
tulla kyseessä olevaa henkilöä vastaan.
Aina sanotaan, että pitää saada lisää resursseja.
Oikeuslaitos ja esitutkinta tarvitsevat kyllä lisää resursseja,
mutta täytyy sanoa, että kyllä myöskin
on aika paljon tehostamisen mahdollisuuksia ja varaa näissä oikeusprosesseissa
ja niitä valmistelevissa prosesseissa.
Minä nyt otan ihan esimerkkinä Bernie Madoffin
tapauksen Yhdysvalloista: yksi suurimpia huijauksia talousrikollisuuden
historiassa, kansainvälinen tapaus, suuret summat, suuri
joukko ihmisiä, ja alle vuodessa asia oli tutkittu, selvitetty,
ja Madoff oli tuomittu vankeuteen ja istuu nyt siellä vankilassa
ja omaisuutta myydään parasta aikaa. Suomessa
Wincapitan tapaus: Sitä on tahkottu ja vatvottu ja vatvottu
ja mitään oikein ei tahdota saada aikaiseksi.
No, onneksi nyt pääsyytetylle on vihdoinkin luettu
syytteet.
Mutta täytyy sanoa, että tässä vertailussa
näkee aika selvästi, että kyllä meillä ihan
menettelytavoissa on olennaisesti parantamisen mahdollisuuksia.
Tältä osin täytyy sanoa, että esitutkinnassakin
pitäisi pyrkiä entistä enemmän
keskittymään olennaiseen: katsotaan ne suuret
rikokset, suuret asiat, eikä kaikkia pienempiä asioita.
Niitten osalta pitäisi sitten päästä siihen,
että voidaan jossakin muussa menettelyssä ne sitten
pyrkiä selvittämään, että asiat
saavat jossakin vaiheessa päätöksensä.
Lopuksi täytyy vielä korostaa sitä,
että itse oikeusprosessiakin täytyy tehostaa.
Meillä ongelma on se, että jos jotkut välttelevät
oikeutta, pyrkivät estämään
asian selvittelyä, niin tältä osin täytyy
kyllä mielestäni lisätä poliisin
ja tuomioistuinlaitoksen mahdollisuuksia saada kiinni nämä ihmiset
ja saada heidän asiansa käsitellyksi. Tältä osin
täytyy sanoa, että poliisin esitutkintalaissa
on muun muassa eräitä keinoja, joilla pyritään
edesauttamaan tällaisen tavoitteen saavuttamista, ja se
on sinänsä hyvä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ensinnäkin ed. Sasille:
Madoff tunnusti kaiken ja teki lisäksi diilin niistä osista,
joista siinä tuomioistuinkäsittelyssä voitiin
diili amerikkalaisen systeemin mukaan tehdä. Suomessa tyyli
on vähän toinen, olemme havainneet sen.
Arvoisa puhemies! Varsinaisesti pyysin vastauspuheenvuoron sen
takia, että tässä salissa käytiin
muutama päivä sitten keskustelu, jossa oikeusministeri
perusteellisesti kertoi niistä lisäresursseista,
jotka ollaan saamassa juuri sinne, minne niitä lisäresursseja
prosesseihin tarvitaan. Tässä suhteessa olen pikkuisen
yllättynyt siitä, että hallituspuolueitten
edustajat eivät ole hoksanneet niitä pöytäkirjoja
lukea. Jos ei täällä viihdy, niin se
on sitten eri asia.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.