2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sairausvakuutuslain
5 luvun 8 ja 9 §:n muuttamisesta
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Lähtökohtaisesti perussuomalaiset
pitävät lääkekaton alentamista
oikeansuuntaisena mutta riittämättömänä toimena
turvata tasavertaisesti kaikille tarvittava ja riittävä lääkehoito.
Esityksessä ei ole riittävästi huomioitu
muutoksen vaikutuksia pienituloisiin ihmisiin, joilla lääkekatto
ei täyty mutta lääkemenot ovat silti
käytettävissä oleviin varoihin nähden
huomattavan suuret.
Kuten todettua, sairausvakuutuslain muutoksen myötä kalliit
lääkkeet halpenevat, mikä sinällään
on toki hyvä asia, mutta samalla edullisten lääkkeiden
hinta tulee nousemaan nykyisestä, mikä saattaa
entisestään pahentaa pienituloisten lääkkeitä käyttävien
ihmisten ahdinkoa. Arkipäivän todellisuudessa
pienituloiset opiskelijat, työttömät,
vanhukset ja lapsiperheet joutuvat punnitsemaan tarkoin rahankäyttöään,
ja jo euro kaksikin on tällöin paljon. Ei voida
myöskään pitää kohtuullisena
ajatusta, että pienituloiset joutuisivat jatkossa hakemaan
tarvitsemiaan lääkkeitä varten maksusitoumuksen
sosiaalitoimesta. Se on paitsi inhimillisesti ajatellen kohtuutonta
myös pahimmillaan siirtää kustannuksia
jo valmiiksi taloudellisesti vaikeassa tilanteessa olevalle kuntasektorille.
Onkin todellinen riski, että pienemmällä tulotasolla
elävät jättävät lääkkeensä ostamatta
joutuessaan puntaroimaan rahojen riittävyyttä. Tämä ei
ole missään tapauksessa toivottavaa eikä edistä terveyttä ja
hyvinvointia. Tiedetään hyvin, että heikko
tulotaso altistaa pienituloisia muuta väestöä enemmän
erityyppisille sairauksille. Näin ollen kaikessa päätöksenteossa
tulisikin huomioida kokonaisvaltaisesti pienituloisten mahdollisuudet
paitsi huolehtia terveydestään myös mahdollistaa
riittävä ja tarpeellinen lääkehoito.
Arvoisa puhemies! Lääkekatoksi on nyt siis ehdotettu
610 euroa vuodessa. Tällä toimella on tarkoitus
kompensoida lääketaksan muutoksesta aiheutuvia
lisäkustannuksia. Tosiasia kuitenkin on, ettei lääkekaton
alentaminen hyödytä samoja asiakkaita, joille
lääketaksan muutos aiheuttaa lisäkustannuksia.
Lääkekattoa tulisi mahdollisimman pian laskea
vielä aiottua alemmas. On myös nostettu esiin
aiheellinen huoli siitä, että lääkekaton
alenemisen hyöty pitkäaikaissairaille siirtyy ainakin
osittain lääketaksa-asetuksen myötä kasvaneisiin
lääkekustannuksiin. Uudistus tuleekin laskemaan
paljon lääkkeitä käyttävien
sekä yksittäisiä kalliita lääkkeitä käyttävien
lääkekustannuksia, mikä on erittäin
kannatettavaa.
Sen sijaan esityksessä ei huomioida riittävästi edullisempien
lääkkeiden käyttäjien tilannetta, joka
väistämättäkin heikkenee tämän
esityksen myötä. Lääkekatto
ei myöskään usein kata henkilön
kaikkia lääkkeitä vaan vain osan. Pitkäaikaissairaalla
kuluukin lääkkeisiin usein huomattavasti enemmän
rahaa kuin mitä pelkkä lääkekatto
pitää sisällään. Kansaneläkelaitoksen
laskelmien mukaan yli 80 prosentilla niistä lääkkeiden käyttäjistä,
joiden omavastuuta taksauudistus nostaisi, jää omavastuu
nykytilanteessa 400 euroon eikä maksukaton alentaminen
tule alentamaan heidän lääkekustannuksiaan.
Kela ei myöskään pitänyt
lääketaksa-asetuksen muuttamista perusteltuna
ehdotetussa muodossa, koska kustannusvaikutukset kohdistuvat paljon
edullisia lääkkeitä käyttäviin,
lääkkeitä pienissä erissä ostaviin
apteekkisopimusasiakkaisiin ja niihin, joiden lääkkeitä joudutaan
uusimaan useasti, toisin sanoen usein juuri pienituloisiin lääkkeidenkäyttäjiin.
Pienituloiset ostavat lääkkeensä pienissä erissä juuri
kustannussyistä. Näin ollen tämä uudistus
voi heikentää entisestään heidän
mahdollisuuksiaan tarvittavien lääkkeiden hankintaan.
Lisäksi perussuomalaiset haluavat nostaa esiin lopuksi
sen, että apteekit tulisi tulevaisuudessa velvoittaa poikkeuksetta
selvittämään aina asiakkaalle edullisimmat
vaihtoehdot lääkeostojen suorittamiseen. Tämä vaatisi
osaltaan myös lääkelain selkeyttämistä ja
sen myötä erilaisten tulkintojen vähentämistä.
Lääkelain uudistaminen onkin tulevaisuudessa enemmän
kuin tarpeellinen, jotta tasavertaiset oikeudet toteutuvat asiakkaille.
Näillä perusteilla perussuomalaiset tulevat esittämään
asian jatkokäsittelyssä valiokunnan mietintöön
vastalauseen mukaiset tekstimuutosesitykset, joissa tuodaan esiin
katsomamme epäkohdat pienituloisten kohdalla paitsi maksukaton
ylittymisestä vasta loppuvuodesta mutta myös se,
että esityksen vaikutuksia erityisesti pienituloisten hyvinvoinnin
ja terveyden kohdalla tulisi tarkoin seurata.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Lääkekatto tarkoittaa sitä,
että asiakas maksaa korvattavista lääkkeistä aiheutuvat
kulut itse siihen saakka, kunnes lääkekustannuksen
kokonaismäärä ylittää niiden
omavastuulle määritetyn kalenterivuotuisen rajan.
Tänä vuonna tämä raja on 670
euroa. Hallituksen esitys tähtää lääkekaton alentamiseen
610 euroon. Tällainen kehitys on myönteistä,
vaikka lääkekattoa olisi voitu alentaa ehdotettua
summaa reilumminkin.
Hallitus ei kuitenkaan puutu suurimpaan ongelmaan eli vähävaraisten
kansalaisten lääkemenojen entistä suurempaan
suhteelliseen kasvuun. Sairausvakuutuslain muutoksen myötä kalliit lääkkeet
halpenevat mutta edullisempien lääkkeiden viitehinta
nousee entisestään. Tämä aiheuttaa
vakavia ongelmia kansalaisten yhdenvertaisuudelle hoitaa sairauksiaan.
Lääkekaton täytyttyä asiakas
maksaa enää 1,5 euron omavastuun jokaista korvattavaa
lääkettä kohti. Jos viitehintajärjestelmään
kuuluva lääke on viitehintaa kalliimpi ja asiakas
ei halua vaihtaa sitä edullisempaan vaihtokelpoiseen lääkevalmisteeseen,
pitää asiakkaan maksaa myös viitehinnan ylittävä osuus.
Vähävaraisille kansalaisille lääkekatto
on kuitenkin edelleen niin suuri, että ainakin osa lääkekustannuksista
uhkaa jäädä toimeentulotuella ja muilla
yhteiskunnan tuilla kustannettavaksi. Lääketaksan
muutokset aiheuttavat muitakin lisäkustannuksia tietyille
asiakkaille, mutta paljon lääkkeitä käyttävien
tai hyvin kalliita lääkkeitä käyttävien
kansalaisten tilanne onneksi paranee.
Lääkekaton ongelmana on myös korvattavuus,
eli vain osa lääkkeistä kuuluu kertyvän omavastuun
piiriin. Kansaneläkelaitos saa apteekista tiedon lääkekaton
ylittymisestä ja lähettää siitä asiakkaalle
ilmoituksen. Apteekit välittävät tiedot
ainoastaan niistä lääkkeistä,
jotka kuuluvat korvauksen piiriin. Kansaneläkelaitoksen
asiointipalvelusta internetissä asiakas voi seurata omavastuuosuuden
kertymistä.
Arvoisa puhemies! Sairauden hoidon kannalta on ikävää,
että vähävaraiset joutuvat sopeuttamaan
lääkkeiden hankkimisen tulotason eivätkä hoidon
tarpeen perusteella. Taksauudistus nostaa omavastuuta osalla asiakkaita,
mutta Kansaneläkelaitoksen tutkimuksen mukaan noin neljän viidesosan
omavastuu pysyy alle 400 eurossa, ja siten lääkekaton
alentaminen ei kompensoi heille lääketaksan nostosta
aiheutuvia lisäkustannuksia.
Kansaneläkelaitosta kannattaisi kuunnella, sillä heidän
mukaansa lääketaksan korottaminen kohdistuu nyt
edullisia lääkkeitä käyttäviin
ja useasti apteekeissa asioiviin asiakkaisiin. Uudistus siis toisaalta
parantaa kalliita lääkkeitä käyttävien
asemaa mutta samalla heikentää vähävaraisten
asemaa, koska he ostavat lääkkeensä yleensä pienissä erissä,
jolloin myös toimituserä ja lääkekohtaisen
toimitusmaksun nostaminen 2,17 euroon lisää vähävaraisten
lääkekuluja. Jos he varojen puutteessa joutuvat
ostamaan 3 kuukauden lääkkeensä kolmessa
1 kuukauden erässä, apteekissa asiointien määrä kasvaa
lisäten lääkekuluja heidän osaltaan.
Lääkekaton suurin ongelma on omavastuuosuuden
painottuminen alkuvuoteen. Pitkäaikaissairaiden kohdalla
voitaisiin harkita järjestelmää, joka
tasaisi lääkekustannuksia koko kalenterivuoden
ajalla — pitkät, vaikeat ja krooniset sairaudet
kun eivät poistu kalenterin mukaan vaan vaativat jatkuvaa
hoitoa pahimmillaan koko lopun eliniän.
Arvoisa puhemies! Ihmisellä, joka sairastaa, on myös
sairaalamaksuihin liittyvä katto ja matkakulujen korvaamiseen
liittyvä katto, jotka pitää pystyä myös
täyttämään. Näihin
tarvittavat omat varat riippuvat sairauden laadusta ja asuinpaikasta
ja kohtelevat siten kansalaisia epätasa-arvoisesti.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa todetaan, että lääkekorvausjärjestelmää uudistetaan
siten, että korvauksista hyötyvät eniten
pienituloiset, ja samalla varmistetaan, etteivät kustannukset
estä pienituloisia hankkimasta välttämättömiä lääkkeitä ja
hoitoa.
Meillä on nyt esitys, jossa on tarkoitus ensi vuoden
alusta alentaa lääkekattoa 610 euroon ja samalla
nostaa lääkekohtaista toimitusmaksua nykyisestä 0,39
eurosta 2,7 euroon. Käytännössähän
tämä tarkoittaa, että ne, jotka todella
paljon käyttävät lääkkeitä ja
joutuvat niistä paljon maksamaan, hyötyvät
lääkekaton laskun myötä. Tällaisia
henkilöitä arvioidaan olevan vähän
alle 200 000 tässä maassa.
Mutta hieman ongelmallinen asia on se, mikä tässä on
jo edellisessäkin puheenvuorossa tullut esille, että moni
pienituloinen henkilö hankkii lääkkeensä kuukauden
erissä. Lääkkeitähän
voi kerralla hankkia kolmen kuukauden erässä,
mutta moni joutuu hankkimaan ne kuukauden erissä, jolloin
sitten tämä lääkekohtainen toimitusmaksu
kohdistuu heidän kohdalleen entistä suurempana.
Tämä todella voi olla ongelma pienituloisille.
Samoin on se, minkä edellinenkin puhuja otti esille,
että tämä lääkekorvauskatto
täyttyy vasta loppuvuodesta, jolloin ne lääkemenot
jakautuvat kovin epätasaisesti painottuen alkuvuoteen. Myös
tämä voi muodostua monelle ongelmaksi.
Lisäksi monet monisairaat, paljon lääkkeitä käyttävät,
käyttävät myös käsikauppalääkkeitä. Monien
sairauksien hoitoon nämä myös kuuluvat,
ja ne eivät kerrytä lääkekattoa
lainkaan.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on erittäin kannatettava,
ja se on askel oikeaan suuntaan. Tiedämme kuitenkin, että nämä paljon
sairastavat ovat pienituloisia, kuuluvat alempiin sosiaaliryhmiin,
joten heille voi tulla ongelmia näistä lääkemenoista.
Siksi tätä esityksen toteutumista tuleekin seurata
erittäin tarkoin ja olla valmiita arvioimaan tilannetta
uudelleen, sillä jokaisella tietysti pitää olla
oikeus hyvään hoitoon, myös hyvään
lääkehoitoon. Toivonkin, että kun me
mahdollisimman pian saamme sitten sen varsinaisen lääkekorvausjärjestelmän
uudistuksen, niin siinä pystytään ottamaan
huomioon kaikki nämä nykyiset ongelmat.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
sekä hyvää että huonoa. Tämä parantaa
kiistatta joidenkin sellaisten henkilöitten asemaa, jotka
käyttävät kalliita lääkkeitä ja
paljon lääkkeitä, mutta on myöskin
niitä, joiden asema ei parane.
Pitäisikin miettiä sitä, miten pienituloisten
perusturvasta huolehdittaisiin nykyistä paljon paremmin.
Jos perusturva, perustoimeentulo, on kohdillaan, joka turvaa edes
välttämättömät tarpeet,
niin silloin lääkekorvausjärjestelmälläkin saadaan
suurempi hyöty. Jos ajatellaan, että ruuan, sähkön,
kulkemisen, energian arvonlisävero ja palvelumaksut nousevat,
kaiken kaikkiaan pienituloisten asema heikkenee, ja tiedetään
se, että sairastavuus pienituloisilla kansalaisilla on
paljon suurempi kuin muilla, niin silloin tämmöinen
40—50 euron kuukausittainenkin maksuerä, joka
menee lääkkeisiin, on kyllä suuri.
Pitäisi kiinnittää huomiota kaiken
kaikkiaan siihen, kuinka veroratkaisut ovat vieneet siihen suuntaan,
että kunnallisten verojen, palvelumaksujen ja välillisten
verojen merkitys on koko ajan noussut, pahimpana ehkä tämä yleisen
arvonlisäveron korottaminen. Se on tarkoittanut silloin
sitä, että ne ihmiset, jotka elävät
kädestä suuhun, ovat joutuneet entistä ahtaammalle.
Siinä tilanteessa, jos lääkekorvausjärjestelmä ei
toimi, ne kustannukset voivat sattua hyvinkin kipeästi
tiettyyn kansanosaan, ja siinä suhteessa tämä perussuomalaisten
tekstilausuma on paikallaan, että näiden kansalaisten
elämäntilannetta ja toimeentuloa pitää kyllä seurata
erityisen tarkasti.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
esitys sairausvakuutuslain 5 luvun ja 8 §:n ja
9 §:n muuttamisesta.
Lääkkeiden vähittäismyyntihinnan
määräytymistä on muutettu uudella
lääketaksasta annetulla valtioneuvoston asetuksella.
Muutos vähentää apteekin myyntikatteen
riippuvuutta lääkkeen tukkuhinnasta siten, että kalliit
lääkkeet halpenevat ja edullisten lääkkeiden
hinta hieman nousee nykyisestä. Lisäksi apteekin
perimä lääkkeiden toimituserä ja
lääkekohtainen toimitusmaksu nostetaan 2,17 euroon.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lääkekustannusten
vuotuisen lääkekaton laskemista nykyisestä 670
eurosta 610 euroon, ja tämä on erittäin
hyvä uudistus. Tämä lääkekaton
alentamisen vaikutus kohdistuu lähinnä niihin
henkilöihin, joille lääketaksan muutos
aiheuttaa lisäkustannuksia. Ja lääkekaton
alentamisen vaikutus kohdistuu myös niihin, jotka käyttävät
paljon lääkkeitä, niihin yksittäisiä,
kalliita lääkkeitä käyttäviin
ihmisiin.
Edustaja Tainio otti esiin sen, että nämä toimitusmaksut
kyllä koskettavat eniten nimenomaan pitkäaikaissairaita
ja vähävaraisimpia ihmisiä. On ihan totta,
että he eivät pysty ostamaan aina kolmen kuukauden
lääkkeitä kerralla vaan hakevat niitä erikseen
ja joutuvat sitten maksamaan useita toimitusmaksuja. Lisäksi
tästä uudistuksesta kärsivät
erityisesti paljon eri reseptilääkkeitä käyttävät,
jotka maksavat toimitusmaksut kustakin lääkkeestä.
Pidän erittäin hyvänä asiana,
että nyt lääkekattoa voidaan alentaa,
ja toivon myös, että tähän lääkekaton
alentamiseen pystytään vielä palaamaan
tämän hallituskauden aikana uudelleen.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Suomen lääkekorvaukset ovat
osa Suomen lakisääteistä sairausvakuutusta.
Tämä hallituksen esitys laskisi lääkekorvausten
vuotuisen omavastuuosuuden 670 eurosta 610 euroon. Lääketaksan muutos
vähentää apteekin myyntikatteen riippuvuutta
lääkkeen tukkuhinnasta niin, että kalliit lääkkeet
halpenevat ja edulliset lääkkeet nousevat jonkin
verran nykyisestään. Vuotuisen lääkekaton
ylittävien määrän arvioidaan
kasvavan noin 21 prosentilla eli noin 195 000 henkilöön.
Lääkekorvauksia maksetaan useimmiten iäkkäille
henkilöille, jotka kuuluvat eläkkeellä olevaan
väestöön ja samalla usein myös
alempaan tuloluokkaan. Tämä esitys lääketaksan
muuttamisesta nostaa kaikkein edullisimpien lääkkeiden
hintoja ja erityisesti niiden vakuutettujen kustannuksia, jotka
käyttävät hinnaltaan edullisempia reseptilääkkeitä ja
jotka eivät jostain syystä voi ostaa lääkkeitään
kolmen kuukauden erissä vaan useammassa pienessä erässä.
Näitä ovat juuri ne pienituloiset eläkeläiset,
jotka joutuvat ostamaan lääkkeensä pienissä erissä kustannussyistä.
Näin ollen tämä uudistus voi heikentää entisestään
heidän mahdollisuuksiaan tarvittavien lääkkeiden
hankintaan. Monelle nämä lääkkeet
olisivat tarpeellisia sairautensa hoidon takia.
Yleiskeskustelu päättyi.