Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Me täällä Suomessa
usein kuvittelemme, että korruptiota esiintyy muissa maissa
mutta ei meillä. Kuitenkin myös Suomessa on rakenteellista
korruptiota. Yksi sen ilmenemismuoto ovat poliittiset virkanimitykset,
joilla on ainoastaan huonoja vaikutuksia.
Poliittiset virkanimitykset ovat erittäin epäoikeudenmukaisia
ja karsivat päteviä hakijoita virkoihin. Parhaat
kyvyt eivät edes pyri tärkeisiin tehtäviin,
koska he tietävät, ettei heillä ole mahdollisuutta
tulla valituksi, jos he ovat sitoutumattomia tai puolueen jäsenkirjassa
on väärä väri. Lisäksi
poliittiset virkanimitykset johtavat työn tuottavuudessa
kakkosluokan tuloksiin ja tulevat siten julkiselle sektorille eli
veronmaksajille hyvin kalliiksi. Koska tämä paha
maan tapa on tiedossa, kysymys on siitä, millä tavalla
me pystymme sitä kitkemään. Kysynkin
asianomaiselta ministeriltä: miten selitätte sen,
että tällaiset korruption ilmenemismuodot saavat
jatkua vahvoina hallituskaudesta toiseen?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! En tiedä oikein, kenelle tämä kysymys
kuuluu, mutta korruptio on aihe, joka oli viimeksi eilen esillä.
Silloin vietettiin 10-vuotisjuhlapäivää Säätytalolla,
kun siellä meidän organisaatio, joka vastustaa
korruptiota ja tekee hyvää työtä korruptiota
vastaan, vietti tämän juhlatilaisuuden. Siinä seminaarissa
todettiin, että Suomi kuuluu maailmassa niihin maihin,
joissa esiintyy vähiten korruptiota, ja siitä meidän
pitää olla ylpeitä. Se ei tietenkään
tarkoita sitä, etteikö tämä ilmiö voisi
olla myös meillä läsnä, ja senkin
takia me teemme työtä tämän
eteen.
Mutta kysyjän kysymys koski poliittisia nimityksiä,
ja jokainen ministeriö, valtioneuvosto valtioneuvostona
vastaa nimityksistä. En oikein saanut tästä nyt
kiinni, kenelle tämä kysymys kuuluu. Jokainen
ministeri vastaa itse siitä, että hän
esittää sen parhaan ehdokkaan, kun joku tietty
virka pitää täyttää,
ja näin hallituksessa toimitaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Poliittiset virkanimitykset ovat nousseet julkiseen
keskusteluun viime päivinä Kevan johdon työsuhde-etuihin
liittyvien epäselvyyksien vuoksi. Kunnissa ja valtionhallinnossa
on lukuisia esimerkkejä, joissa jäsenkirjan perusteella
on saatu virka jopa kymmeniksi vuosiksi. Myös sellaisissa
instituutioissa kuin Kela, Sitra ja Yle johtopaikoille on nostettu
henkilöitä poliittisin perustein.
Julkisten tehtävien asianmukainen hoitaminen edellyttää yleensä laajaa
yhteiskunnallista osaamista. Perustuslain mukaan yleiset virkanimitysperusteet
ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Oudolla tavalla näistä viimeksi
mainittu on usein ratkaiseva, ja se ymmärretään
liian usein samaksi kuin jonkun puolueen jäsenkirja. Kysyn
oikeusministeriltä: eikö perustuslakiin kirjattujen
vaatimusten työnhakijan taidoista ja kyvyistä pitäisi
olla aivan ensisijaisia perusteita, kun julkisia virkoja täytetään?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Totta kai virkavallan pitää noudattaa
perustuslakia, ja näin varmasti yritetään
parhaansa mukaan tehdä jokaisessa ministeriössä ja
myös valtioneuvostossa. Aina, kun valitaan joku henkilö johonkin
virkaan, on tiettyjä kelpoisuusvaatimuksia, ja ne, jotka
täyttävät ne kelpoisuusvaatimukset, voivat
sitten tulla kyseeseen ja voivat tulla valituksi. Sitten siinä jokainen
ministeri tai valtioneuvosto valtioneuvostona päättää,
kuka näistä hakijoista on se soveltuvin tähän
tehtävään, ja sen perusteella tehdään päätökset.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Olen selvittänyt ja olen varma siitä,
että osittain nykyinen kuntien talousahdinko johtuu siitä,
että kunnissa on johtavilla tasoilla liian paljon kallispalkkaisia
virkamiehiä. (Välihuutoja) Kun muistamme asioita
taaksepäin, silloin tehtiin niin sanottuja poliittisia
virkapaketteja: tuo virka minulle, tuo sinulle, tuo sinulle, ja
näin tulivat liian suuret organisaatiot kuntiin. Voitaisiinko
nyt tehdä poliittinen sopimus täällä eduskunnassa,
että kaikki puolueet pyrkisivät siihen, että poliittisista
virkanimityksistä ja poliittisista virkapaketeista myöskin
kuntatasolla luovuttaisiin?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Kysyjä muistaa kyllä varmasti
historiaa ihan oikein siinä mielessä, että aikoinaanhan
kuntien rahoitus oli hyvin paljon kytköksissä siihen,
minkä verran kunnissa oli virkoja. Yhteen aikaan, kymmeniä vuosia
sitten, kuntiin perustettiin hyvin paljon virkoja juuri sen toivossa,
että saadaan sitä kautta lisää valtionrahoitusta.
Tällaista järjestelmäähän
ei enää pitkiin aikoihin ole ollut.
Kyllä kaiken kaikkiaan läpinäkyvyys
ja avoimuus kaikissa virkavalinnoissa on viimeisten vuosikymmenien
aikana huomattavasti mennyt eteenpäin. Eli nämä virkojen
ikään kuin auki laittamisethan ovat julkisia,
ja sen pohjalta tehdään ansiovertailua. Kunnat
tänä päivänä hyvin
paljon käyttävät, varsinkin johtavien
viranhaltijoiden haussa, erilaisia soveltuvuustestejä,
pyrkivät kyllä varmasti aidosti valitsemaan parhaat
henkilöt näihin tehtäviin. Näin
myös valtionhallinnossa on, eli kyllä meillä tehdään
hyvin tarkasti ansio- ja pätevyysvertailua. Mutta luonnollisesti voi
olla sitten henkilöitä, jotka voidaan arvioida ikään
kuin kokemukseltaan samanarvoisiksi, ja silloin täytyy
aina pohtia, mitä näkökulmaa painotetaan.
Valtionhallinnon johtavissa viroissa olemme viime vuosina (Puhemies
koputtaa) vahvistaneet ohjeistusta siihen suuntaan, että entistä enemmän
hyväksiluetaan myös muualta kuin valtionhallinnosta
oleva johtamiskokemus, eli pyrimme saamaan tätä kautta
myös henkilöitä, joilla on esimerkiksi
yksityissektorin kokemusta, enemmän myös valtionhallinnon
tehtäviin.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Poliittiset nimitykset puhuttavat kansalaisia,
näin ne ovat tehneet aina. Eilen keskustan puheenjohtaja
Juha Sipilä linjasi, että sulle—mulle-politiikan
aika on kerta kaikkiaan ohi. (Naurua — Eduskunnasta: Suutarin
lapsen kengät!) Hän jatkoi, että tehtäviin
täytyy valita aina pätevin henkilö ja
poliittinen kokemus ei voi olla myöskään
este. Me olemme omalta osaltamme valmiita tällä tavoin
toimimaan, ja kysynkin pääministeriltä:
Kun teidän hallituksenne on kahden ja puolen vuoden ajan
sumeilematta ministeri toisensa jälkeen nimittänyt
oman puolueen edustajia erilaisiin paikkoihin, otatteko tämän
keskustan haasteen vastaan (Välihuutoja — Naurua)
ja sitoudutte siihen, että ette enää jatkokautenne
aikana poliittisin perustein täytä avoimeksi tulevia paikkoja?
Uskallanko suositella keskustalaisille päteville hakijoille
hakemuksen (Puhemies koputtaa) jättämistä myös
teidän tehdessänne valintoja?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuo oli vähän niin kuin
"milloin aiotte lopettaa vaimonne hakkaamisen?" -tyyppinen
kysymys. (Naurua) Kaikki varmasti ovat — ainakin itse olen
jo kauan aikaa sitten ollut — sitä mieltä,
että pätevyyden pitää ratkaista.
Jos katsotte vaikka itseni tekemiä nimityksiä,
niin ihan siitä näette sen oman toimintani. (Mauri
Pekkarinen: Euroopan tilintarkastuskomission suomalainen jäsen!)
Me voimme sopia minun puolestani oikein hyvin, että otetaan
sama linja myös kunnissa (Mauri Pekkarinen: Otetaan Ville
Itälä!) ja valtion viroissa. Meillähän
on itse asiassa oikeuskansleri sitä varten, hän
katsoo hallituksen nimitysten perään. Ja olen
samaa mieltä myös siitä, että ihminen,
jolla on kokemusta hankittu myös politiikan puolelta, ei
voi olla spitaalinen julkisiin virkoihin. Mutta keskustan eduskuntaryhmän
puheenjohtajan kysymys oli kyllä vähän
erikoinen tässä suhteessa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Erikoisiinkin kysymyksiin on hyvä tehdä vastaus,
joten yksinkertaistan kysymystä: Pääministeri
Katainen, Euroopan tilintarkastustuomioistuimessa oli keskustalaistaustainen
entinen kansanedustaja ja kaikki pätevyysvaatimukset täyttävä Olavi
Ala-Nissilä. Hänen kautensa päättyi,
hän olisi ollut käytettävissä uudelle
kaudelle; te valitsitte käytännössä tilalle
kokoomuksen entisen mepin Ville Itälän, jolta
puuttuu tilintarkastajan vaatimukset. Hän ei pystyisi olemaan
edes Suomessa tilintarkastajana, mutta Euroopan tilintarkastustuomioistuimeen
kokoomus hänet nimitti, ohi keskustalaisen pätevän
hakijan. Miten te selitätte tämän, pääministeri
Katainen? — Oliko kysymys riittävän selvästi
muotoiltu?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Siis entinen keskustan kansanedustaja Olavi
Ala-Nissilä nimitettiin Vanhasen hallituksen kaudella,
ja hän oli kiistatta siihen pätevä. Aivan
yhtä lailla Ville Itälä täytti
kaikki pätevyyskriteerit. Hänen kokemusmaailmansa
ja osaamisensa on toisenlainen kuin Olavi Ala-Nissilän.
Heille on yhteistä se, että he ovat molemmat poliitikkoja,
mutta heidän osaamisensa tuli eri kautta.
Mutta jos haluatte sitten joitakin muita esimerkkejä,
mainittakoon esimerkiksi kansliapäällikkö Hannele
Pokka, entinen keskustan ministeri ja tämän hallituksen
nimittämä. Tai edellisellä vaalikaudella
itse nimitin Verohallituksen pääjohtajaksi ihmisen,
joka ehkä ei ollut leimallisesti poliitikko, tausta oli
joku toinen.
Eli ei tämä ole mikään keskustan
eilen keksimä asia, (Naurua) että pätevyyttä arvioidaan.
Pätevyyttä pitää arvioida, niin
kuin laki sanoo, niin valtiollisissa viroissa kuin kunnallisissa
viroissa, ja valtion — hallituksen — nimityksissä oikeuskansleri
valvoo meidän päätöksiemme lainmukaisuutta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä ajattelen näin, että ei
meidän kohtuuttomasti kannata tässä ruoskia
toinen toisiamme. (Naurua — Välihuutoja) Minä olen
vakavissani sitä mieltä, (Eduskunnasta: Niin mekin!)
että näin on. Täällä salissa
te kaikki istutte, jotka itse kukin olette joko valtionhallinnossa
tai kunnallishallinnossa tekemässä päätöksiä,
ja väitän, että niitten päätösten
joukossa on ollut myöskin vahvoja poliittisia päätöksiä.
Eikä yhteiskunnallinen osaaminen, poliittinen kokemus saa
olla — aivan niin kuin, pääministeri,
te minusta aivan oikein sanotte — myöskään
este virassa etenemiselle. Mutta jos se on se ainut peruste, likimain ainut
peruste, niin sellaiselta menettelyltä, niin kuin kysyjä tässä sanoi,
pitää kerta kaikkiaan katkaista nyt jalat poikki.
Ja minä luulen, että me kaikki olemme valmiita
vähitellen vihkiytymään tähän
ajatukseen, ja toivon, että näin on asianlaita.
Mutta halusin sanoa vain, kun täällä sanotaan (Puhemies
koputtaa) esimerkkinä menneestä esimerkiksi kansliapäällikkö Pokka...
(Puhemies: Nyt tulee minuutti täyteen!)
Kysyn nyt: kuka voisi olla paljon pätevämpi siihen
tehtävään kuin alan tohtori, joka on
väitellyt juuri niistä asioista tohtoriksi ja
niin poispäin? (Välihuutoja) Hän oli
varmasti nimenomaan pätevyytensä perusteella (Puhemies
koputtaa) oikea henkilö siihen tehtävään,
mutta sitä samaa ei ollut Ville Itälä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja seuraava puheenvuoro: edustaja Niikko. (Eduskunnasta: Vastaus!) — Anteeksi,
tässä taisi jäädä vastaus kuulematta,
olin niin hämmentynyt keskustelusta, että... Haluaako
pääministeri vastata? Olkaa hyvä!
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei varmasti kukaan voi olla. Minä en muista,
ketkä muut olivat hakijoina silloin, kun Hannele Pokka
haki, mutta hän on kiistatta pätevä.
(Mauri Pekkarinen: Aivan ylivoimaisesti pätevä!)
Hänellä on ministerikokemusta, hänellä on kansanedustajakokemusta,
hänellä on tohtorin tutkinto alalta. Hän
on maaherrana toiminut ja kiistatta pätevä. Tämän
takia hänet siihen tehtävään
nimitettiin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tokihan se on selvää, että pätevin
pitäisi aina löytää tehtävään,
mutta tosiasiahan on niin, että kunta- ja valtiotasolla
varsinkin kunnanvaltuuston työssä sen näkee,
että poliittisesti nimitetyt johtajat ovat esimerkiksi
ennen valtuuston kokouksia omissa ryhmissään kuuntelemassa,
millaisia päätöksiä täällä tänään
tehdään. Eihän tämä siinä mielessä ole
aidosti läpinäkyvää toimintaa,
ja siinä mielessä perussuomalaisten kysymys kuuluu: koska
me teemme tästä niin läpinäkyvää,
että me nimitämme nimenomaan parhaat hakijat emmekä puoluekirjan
mukana kulkevia henkilöitä?
Olisin kysynyt myös hallinto- ja kuntaministeri Virkkuselta,
kun lupasitte kiinnittää erityistä huomiota
kunnallisissa luottamustehtävissä olevien henkilöiden
sidonnaisuuksiin esimerkiksi valtuustoissa ja lautakunnissa, kun
valmistelette tätä hallintolain uudistusta: Miten
tämä asia edistyy? Tullaanko jatkossa esimerkiksi
vaatimaan sitä, että täytyy sidonnaisuudet
ilmoittaa, vaikkei vaaleissa tulisi valituksi ja tulisi esimerkiksi päästyä vaikka
kaavoituslautakuntaan ja näinpäin pois? (Puhemies
koputtaa) Elikkä onko teidän mielestänne
tämä hanke etenemässä siihen suuntaan,
että avoimuus lisääntyy?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Avoimuuden ja läpinäkyvyyden
lisääminen on edellytys sille, että kansalaisten
luottamus järjestelmän ja demokratian toimintaan
olisi mahdollisimman korkealla tasolla. Kuntalain uudistuksen yhteydessä todella
hallitus on päättänyt siitä,
että minimivaatimus sidonnaisuuksien ilmoittamisesta tulee
sisältymään uuteen kuntalakiin, ja tuo
lainsäädäntöhän on
tarkoitus ensi syksynä antaa eduskunnalle. Mutta parhaillaan
työryhmä pohtii juuri sitä, keitä kaikkia
tuon sidonnaisuusilmoituksen tulisi koskea eli keitä kaikkia
viranhaltijoita kunnallisella tasolla, keitä kaikkia luottamushenkilöitä ja
minkätyyppiset asiat siinä tulisi ilmoittaa — ainakin
sentyyppiset, joilla on sitten mahdollisesti vaikutuksia esteellisyyteen
erilaisissa toiminnoissa kunnan sisällä. Tuota
valmistelua tehdään parhaillaan ja lainsäädäntö tullaan
eduskunnalle ensi syksynä antamaan. Tällä hetkellähän monissa
kunnissa jo vapaaehtoisesti on sovittu tietyistä sidonnaisuuksista,
jotka on nettisivuilla julkaistu.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Ruohonen-Lerner yhdisti kysymyksessään
tehottomuuden ja Kuntien eläkevakuutuksen, nykyisen Kevan.
Minulla on vain kahdeksan vuoden kokemus tuosta talosta, ja tuon
kahdeksan vuoden aikana Kevan sijoitusvarallisuus kasvoi 13 miljardista
nykyiseen 36 miljardiin euroon, ja Kevan eläkeratkaisutoiminnasta
tulevat ulos oikeusvarmimmat, nopeimmat ja halvimmat eläkeratkaisut
koko eläkekentässä. Nämäkään
saavutukset eivät toki ole yksin keskustataustaisten toimitusjohtajien
saati hallituksen tai hallituksen puheenjohtajan ansiota, mutta
faktoja ne ovat.
Arvoisa puhemies! Kysyisin hallitukselta: jos tulevaisuudessa
kielletään poliittisen taustan omaavien henkilöiden
hakeutuminen virkoihin, niin koskeeko tämä linjaus
myös ay-liikettä?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pääministeri Vanhanen. (Naurua) — No
niin, tämä ei taida olla puhemiehen paras päivä.
Otetaan uudelleen. Pääministeri Katainen,
kun katson tarkemmin.
Pääministeri Jyrki Katainen
Puhemies Niinistö! (Naurua)
Asiaan. Minusta olennaista on se, että tunnustetaan
se ihan aito tosiasia, että ihminen voi kasvattaa pätevyyttä hyvin
monella tavalla. On olemassa muodolliset pätevyyskriteerit,
ja sitten kun on hakijoita, niin se sama osaaminen... Tai sanotaan,
että se pätevyys voi tulla eri kautta, ja siinä ei
silloin saa olla mitään erityistä, että politiikka
meritoi enemmän kuin joku toinen, mutta se ei voi myöskään
olla leimaava tekijä. Eli minusta se on aika selkeää,
että silloin kun hallitus tai ministeri on nimittämässä jotakin,
niin oikeuskansleri tutkii sen nimityspäätöksen
perusteet, ja oikeuskanslerinkin kohdalla kysymys on harkinnasta,
minkälaisia asioita painotetaan. Semmoisen mustavalkoisen
linjan vetäminen, että ihminen, joka on joskus
ollut päättäjänä, ei koskaan
saa tulla virkaan, olisi minusta aika väärin.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! En tiedä, tuliko puhemiehelle tämmöinen
freudilainen virhe, kun ay-liike ja Vanhanen tuli tapetille.
Minulla on hyvä esimerkki poliittisesta virkanimityksestä,
joka oli onnistunut. Tämän keskustelun aloitti
perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ruohonen-Lerner.
Minulla on semmoinen käsitys, että kun tekniikan
ylioppilas Pekka Vennamo valittiin Posti- ja lennätinlaitoksen
pääjohtajaksi, niin huolimatta omasta vennamolaisuudestaan,
jonka liikkeen jatkaja ainakin osin Perussuomalaiset on, on aika
laajalti semmoinen arvio, että Pekka Vennamo menestyi siinä tehtävässään
varsin hyvin. (Mauri Pekkarinen: Niin, mutta se on eri asia!)
Tästä on nyt vaikea tehdä kysymystä,
mutta minä ajattelin nyt kuitenkin oikeusministeri Henrikssonilta
kysyä: oletteko samaa mieltä, (Naurua) että Pekka
Vennamo onnistui tehtävässään, huolimatta
virkanimityksestä, hyvin?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Siitä on jo aika pitkä aika.
On vähän vaikea vielä tässä vaiheessa
arvioida, mutta minä uskon kyllä, että Pekka
Vennamo toimi oikein hyvin siinä tehtävässä,
missä hän oli, vaikka olikin ylioppilas eikä ollut
korkeakoulututkintoa.
Elikkä kyllähän se on niin, kuten
pääministeri toi esille, että emme me
voi rakentaa sellaista yhteiskuntaa, jossa tavallaan rangaistaan
siitä, että halutaan olla mukana rakentamassa
yhteiskuntaa. Se ei ole se meidän tulevaisuuden tie, vaan meidän
pitää kannustaa meidän nuoria ottamaan osaa
politiikkaan, olla mukana siinä kotikunnassa rakentamassa
sitä kotikuntaa ja sitä hyvinvointia. Sama pätee
meihin kansanedustajiin. Sinä päivänä,
kun emme täällä enää ole,
ehkä joku meistä soveltuu johonkin tehtävään
vielä. Uskoisin kuitenkin näin. Jonkun verran
tietotaitoa tulee lisää. Mutta totta kai aina
pitää katsoa, mitä tähän
tehtävään ja virkaan tarvitaan, ja näin hallituksessa
(Puhemies koputtaa) myös toimitaan tällä hetkellä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Poliittiset virkanimitykset rikkovat perustuslakia.
Sen me kaikki tiedämme. Ne rikkovat säädettyjä virkojen
kelpoisuusvaatimuksia ja nimitysperusteita sekä yhdenvertaisuussäännökseen
perustuvaa suosinta- ja syrjintäkieltoa. Ansioitunut ja
etevä laintuntija Jacob Söderman on todennut julkisuudessa,
että kyseessä on pohjimmiltaan rikos ja että oikeuskanslerin
tai oikeusasiamiehen pitäisi tutkia yksi poliittinen nimitys perusteellisesti.
Myös perustuslakivaliokunta voi puuttua asiaan. Toin nämä seikat
esille myös poliittisten virkanimitysten ehkäisemistä koskevan lakialoitteeni
esittelypuheenvuorossa eduskunnan täysistunnossa vuosi
sitten. Kysyn oikeusministeriltä: pitäisikö teidänkin
mielestänne oikeuskanslerin, oikeusasiamiehen tai perustuslakivaliokunnan
tehdä linjaus poliittisista virkanimityksistä ja
niistä käytännöistä,
jotka Suomessa rehottavat?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Olisi hyvä tietää,
mitä kysyjä ajaa perään elikkä mikä on
poliittinen nimitys, missä se raja teidän mielestänne
kulkee. Se, että kuka säätää lakeja
tässä maassa: tämä eduskunta säätää ne
lait. Meillä on selkeä järjestelmä,
jossa oikeuskansleri valvoo hallitusta, ja se on minusta toiminut
suhteellisen hyvin tähän mennessä. En
oikein ymmärtänyt tätä kysymyksen
ydintä, ja voi olla, että pitäisi lukea,
mitä tähän lakialoitteeseen on vastattu,
jos se on edennyt; tai onko niin, että se on edelleen valiokunnassa
ja sitä ei ole vielä käsitelty? Sitä pitää lukea
tarkemmin, niin sitten voidaan katsoa, mikä se vastaus
voisi olla.