7) Laki siviilipalveluslain 23 a §:n
muuttamisesta
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti ed. Sinnemäki, joka
on tämän aloitteen tehnyt, ei ole paikalla. Tiedän
hyvin sen, että ed. Sinnemäki tuntee tämän
asian erinomaisen hyvin. Hän on tästä kysymyksestä meitä muita
puolustusvaliokunnan jäseniä kyllä valistanut
matkan varrella.
Mutta siitä huolimatta minusta ei pitäisi
menetellä näin kuin ed. Sinnemäki esittää.
Meillä on olemassa siviilipalveluslaki, jossa säädetään
se, että siviilipalvelusmiehellä on ilmainen majoitus.
Kysymys on hyvin pitkälle siitä, että sitä ei vaan
nyt sitten valvota, eli valvonnan tehottomuudesta on kysymys. Tiedetään
se, että tällaiseen lainvastaiseen toimintaan
syyllistyvät aika tavalla nimenomaan suuret kaupungit.
Mutta ei pidä hyväksyä sitä,
että näin annetaan lainvastaisen toiminnan jatkua,
vaan työministeriön omalta osaltaan on tätä asiaa
tehokkaammin valvottava. Minusta ei ole ihan oikea lähtökohta
kyllä se, että nyt nämä kustannukset
siirrettäisiin asumiskustannusten osalta sitten pelkästään
valtion vastattavaksi.
Hyvää tässä aloitteessa
tietenkin on se, että me pääsemme nyt
tätä asiaa sitten perusteellisesti käsittelemään.
Tämä asiahan menee ilman muuta työ- ja
tasa-arvoasiainvaliokuntaan, mutta kyllähän tämä asia
kiinnostaa, totta kai, myöskin puolustusvaliokuntaa. Olisi
tietysti ihan hyvä asia, että työ- ja
tasa-arvoasiainvaliokunta pyytäisi puolustusvaliokunnalta
omalta osaltaan tästä lausuntoa. Ongelma siviilipalvelusmiesten osalta
on valitettava, ja ongelmaan on saatava korjaus aikaan.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Anni Sinnemäen aloite liittyy
jälleen kerran vihreiden varjobudjettiin, ja aloitteen
sisältö on se, niin kuin ed. Laitinen sanoi, että asumiskustannukset,
jotka nyt ovat palveluspaikan kontolla, siirrettäisiin
valtion maksettavaksi. Tämän summan on laskettu
olevan 3,7 miljoonaa euroa.
Siviilipalvelusmiehet ovat ainoa syy, miksi Suomi on Amnestyn
ihmisoikeusloukkauslistalla, eivät kuitenkaan tämän
asumispaikan tähden, vaan... (Ed. Kekkonen: Totaalikieltäytymisen
takia!) — Kyllä, mutta pituuksien tähden
myös, että katsotaan, että ero varusmiespalveluksen
ja siviilipalveluksen välillä on kohtuuttoman
pitkä. Tämä kertoo siitä, että meillä Suomessa,
vaikka tämä on lailla turvattu oikeus, on hyvin
usein traumaattinen tai vaikea suhtautuminen tähän lain
suomaan mahdollisuuteen. Muistuttaisin kuitenkin, että nämä siviilipalvelukset
ja muut ovat vain tämmöisiä rauhan ajan
poikkeustiloja. Siinä mielessä mielestäni
pitäisi ihan asiallisesti katsoa, että nämä ovat
kaksi aitoa valintaa.
Koska asenteet usein ovat hyvin kielteisiä siviilipalvelusmiehiä kohtaan,
myös näiden vastuiden käytännön
hoitaminen on tullut ongelmaksi. Tässä on usein
vielä ongelmana se, että ne tahot, jotka suhtautuvat
myönteisesti siviilipalvelusmiehiin, kuten kirjastot tai
päiväkodit, kulttuurilaitokset ja muut, ovat usein
näitä toimintoja yhteiskunnassa, jotka toimivat
hyvin vähin varoin. Kun puhutaan lasten kasvatuksessa mieshahmoista,
niin uskoisin, että suomalaiset siviilipalvelusmiehet ovat
olleet niitä varhaiskasvatuksen harvoja mieshahmoja monelle
lapselle, joiden kotona isää ei ole.
Vaikka, niin kuin ed. Laitinen sanoi, meillä on lainsäädäntö,
joka selvästi panee tämän velvollisuuden
kunnille järjestää tämä asunto,
se ei ole käytännössä toiminut,
mikä on asettanut yksittäiset siviilipalvelusmiehet
kohtuuttomaan tilanteeseen, jossa palvelupaikan saamisen ehtona
on ollut asunto-oikeudesta kieltäytyminen. Siinä mielessä tuntuu
siltä, että jokin uusi ratkaisu, esimerkiksi valtiolle
vastuun siirtäminen, olisi välttämätöntä,
jotta asumiskustannuksen korvauksesta ei tule tosiasiallinen este
näiden palveluspaikkojen löytämiseksi,
koska käytännössä tämä nykyinen
malli ei ole toiminut.
Tämän ehdotuksen rahoitus on tarkoitus sitten meidän
varjobudjettimme tulopuolen rahoituksella hoitaa niin kuin myös
edellisen lakialoitteen rahoitus, joten siitä nyt ei enempää.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Lähestyn vähän
samasta kulmasta tätä asiaa kuin ed. Laitinen
hetki sitten. Katselin allekirjoittajia: täällähän
on koko vihreä eduskuntaryhmä, toisin sanoen tällä on
poliittista painoa enemmän kuin vain yhden kansanedustajan
aloitteella. Mutta siitä huolimatta uskallan puuttua tämän
esityksen jonkinlaiseen sisäiseen ristiriitaan. Perusteluissa
nimittäin sanotaan: "Tälläkin hetkellä monet
kuntien organisaatiot tarvitsisivat ja ottaisivat mielellään
vastaan siviilipalvelustyövoimaa, mutta kyseisillä tahoilla
ei ole varoja asuinkustannusten korvaamiseen."
Logiikan puutteella tarkoitan tässä lähinnä sitä,
että toisin kuin varusmiespalvelusta suorittavat, siviilipalvelusmiehet
antavat työpanoksensa tälle kunnalle, johon heitä halutaan.
Tämän jälkeen minusta on vähän
epäloogista vaatia valtiota korvaamaan tähän
toimeen liittyvät seikat. Jos annetaan työpanos,
tarvitaan siitä myöskin jonkinlainen korvaus.
Näin se korvaus minusta loogisesti jää kunnalle,
koska siviilipalvelusmies palvelee tätä kuntaa
työtä siellä tehdessään. Myönnän,
että tällaisella periaatteellisella pohdiskelulla
tämä asia ei ratkea ja tämä on
pulma, mutta kuten sanoin, minua hiukan vaivaa tämän esityksen
looginen ontuvuus.
Irina Krohn /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siinä vaiheessa kun päiväkodit haluavat
lisää näitä sylejä juuri
siviilipalvelusmiesten kanssa, voidaan ajatella, että työpanos
ei ole sen kaltainen, että välttämättä kunnan
maanpuolustushenkinen kamreeri haluaisi ajatella, että ne
vähät markat siihen käytetään.
Työn laatu on ehkä kuitenkin sen kaltaista, voi
sanoa, ylimääräistä hyvää,
jota muuten yhteiskunnassa ei tulisi tehtyä, mutta kun
toisaalta meillä on kuitenkin mahdollisuus juuri tämän
siviilipalvelusjärjestelmän kautta saada tällaista
lisätyövoimaa, on sääli, että se
jää käyttämättä tämän
nykytilanteen vallitessa.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! En käytä tätä puheenvuoroa
tukeakseni vihreitten varjobudjettia, mutta käytän
tämän puheenvuoron tukeakseni tämän
ongelman ratkaisua. Ongelma on kiistaton. Tarkastelen tätä asiaa
oman kokemukseni kautta. Noin puolenkymmenen vuoden asennekamppailun
kautta sain työyhteisöni suostumaan siihen, että otamme
pari siviilipalvelusmiestä, ja tietenkin sitten primus
motorina pääsin yhdyshenkilöksi. Tulijoita
erilaisiin teknisiin huoltotehtäviin, atk-tehtäviin,
varastotehtäviin, vastaaviin oli vaikka kuinka paljon, mutta
joka ainut kerta se kompastui siihen, että ei voitu tarjota
sitä vaadittua asuntoa. Nämä siviilipalvelusmiehet,
jotka olivat odottaneet sitä palveluspaikkaa aivan kohtuuttoman
pitkiä aikoja, olisivat olleet valmiit hyväksymään
jopa saunan lauteet tai käytävän nurkan
asunnoksi, jos virkamiehen etiikka ja moraali olisi sen sietänyt.
Siinä mielessä tämä ongelma
pitää ratkaista tavalla taikka toisella. Kun valtio
maksaa varusmiehenkin asumisen — tosin ymmärrän
ed. Kekkosenkin näkökulman työpanoksen
korvaamisesta — ei kovin kaukaa haettu ole sekään,
että valtio maksaa kulut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Itse ajattelin juuri, kun ed. E. Kanerva
edellä puhui, että kysymys on aika vaikea. Ongelma
pitäisi jollakin tavalla ratkaista. Ed. Kekkonen sanoi, jotta
työpanos olisi se hinta siitä. Siinäkin
on tietysti se puoli, että kun ennen rengit tekivät
leipäpalkalla töitä, ne saivat edes leivän
ja asunnon siitä. Tässäkin tietysti se
puoli pitää ottaa huomioon, jotta kyllä se
ihminen sen verran tekee töitä, semmoista hyvää työtä vielä,
jota tarvitaan, ja siinä mielessä joku arvo silläkin
pitää olla. Toisaalta jos se laitetaan esteeksi,
jotta ei halutakaan järjestää asuntoa,
koska on asenteellinen puoli, että tämä on
paha asia, niin se kai siinä estää koko asian.
Sen takia minusta tämä tilanne pitäisi
jotenkin laukaista, kun kuitenkin on kyse siitä, jotta
meillä on valinnanvapaus olemassa siinä, jotta
ihminen voi vakaumuksen takia olla menemättä aseelliseen
palvelukseen. Silloin pitäisi kyllä turvata se
mahdollisuus, että se toteutuu loppuun asti, jolloin näkisin,
jotta tämä pitäisi ratkaista sillä tavalla
kuitenkin, jotta kyse on varusmiespalveluksen rinnakkaistoiminnasta,
varusmiespalveluksen sijaan tehtävästä työstä.
Kuitenkin kyse on siitä, jotta ihminen tekee sen, palvelee
määrätyn ajan, jopa vähän
kauemmin kuin varusmiehenä, ja siinä mielessä näen,
että se kuuluisi kyllä valtion hoitaa, onpa se
sitten rahoitettu miten hyvänsä, mutta esteeksi
ei saa syntyä, että sitä kämppää ei
ole olemassa, missä yönsä viettää.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä asia on varmaan monitahoinen
ja herättää monenlaisia kysymyksiä.
Henkilökohtaisesti ajattelen, että jos on kysymys
kunnasta tai isommasta työnantajasta, en näkisi
siinä mitään ongelmaa, mutta meillä on
maassa tällä hetkellä myös esimerkiksi
pieniä järjestöjä, jotka ylläpitävät
erilaisia hoitokoteja ja muita. Ne seulovat sinne tulevat siviilipalvelusmiehet
hyvin tarkkaan, ja usein löytyy hyvä työntekijä,
koska on ihan tosiasia, että näinkin on. Ei aina
voi sanoa, että siviilipalvelusmiehet eivät ole
hyviä työntekijöitä. Henkilökohtaisesti
voin sanoa työnantajan roolista, että on erittäin
hyviä kokemuksia. Mutta se voi kaatua siihen, että pienellä järjestöllä ei
välttämättä ole mahdollisuutta
asuntoon. Monta kertaa on niin, että nämä pojat
järjestävät asumisensa joko kotona tai
muuten ja tämä asia jää hoitamatta.
Mutta kaikille se ei ole mahdollista.
Keskustelu päättyy.