Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Vuosina 51—76 syntyi noin 100 000
au-lasta, joista merkittävälle osalle ei ole edelleenkään
vahvistettu isää. Heistä useimmat ovat
kasvaneet yksinhuoltajaperheissä ilman kahden vanhemman
tukea ja elatusta. Kasvuympäristöä on
saattanut värittää myös häpeän ilmapiiri,
leimautuminen au-aseman vuoksi. Isättömyys saattaa
olla edelleen olennainen osa identiteettiä. Näillä au-lapsilla
ei ole myöskään perintöoikeutta
toisen vanhempansa omaisuuteen. Heidät on siis suljettu
perintöoikeuden ulkopuolelle. Aviolasten ja au-lasten tilanne
ei ole vieläkään tasa-arvoinen, vaikka
vuonna 75 isyyslailla (700/1975) tavoiteltiin nimenomaan
samaa juridista asemaa kaikille lapsille ja todellisten isäsuhteiden
voimaan saattamista.
Isyyslain voimaantulosta annetussa laissa (701/1975)
säädettiin viiden vuoden määräaika isyyskanteiden
nostamiselle tapauksissa, joissa lapsi on syntynyt ennen isyyslain
voimaantuloa. Tätä määräaikaa,
joka päättyi vuonna 81, pidettiin tarpeellisena
oikeusvarmuuden vuoksi. Oikeusvarmuutta ei kuitenkaan edistä se,
että monissa tapauksissa lapsen huoltaja ei ollut tietoinen
määräajasta tai edes mahdollisuudesta
isyyden vahvistamiseen. Kaikki äidit eivät olleet
halukkaita selvityttämään isyyttä,
eikä lapsi itse ikänsä puolesta ollut
määräaikana kykenevä ymmärtämään
asian merkitystä ja ajamaan kannetta isyyden vahvistamisesta.
Lisäksi tieto oletetusta isyydestä on saattanut
tulla aikuisen lapsen tietoon vasta paljon asetetun määräajan
jälkeen. Eli viiden vuoden siirtymäaika on todettu
liian lyhyeksi niin lastensuojeluviranomaisten kuin ministeriön
virkamiestenkin taholta.
On muistettava, että määräajalla
tosiasiassa suojattiin lähinnä niiden miesten
elämäntilannetta, jotka eivät olleet
vapaaehtoisesti tunnustaneet isyyttään ennen lain
voimaantuloa. Ennen isyyslain voimaantuloa mies saattoi kieltää isyytensä, eikä isyyden
vahvistaminen ollut tällöin mahdollista, ellei
kyseessä ollut niin sanottu kihlalapsi. Miehet saattoivat
siis välttää vastuunsa lapsen elatuksesta
yksinkertaisesti kieltämällä isyytensä.
Toiseksi rajaksi isyyskanteen nostamiselle asetettiin oletetun
isän kuolema. Kehittyneiden tutkimusmenetelmien avulla
isyydestä olisi saatavissa luotettava näyttö säilytettyjen
näytteiden avulla jo kuolleestakin henkilöstä.
Isyyslain taannehtivuutta ei tule kuitenkaan edelleenkään ulottaa
sellaisiin tapauksiin, joissa isäksi oletettu mies on jo
kuollut. Tämä on perusteltua, koska isyyden selvittämisen
mahdollistavia näytteitä ei olisi kuitenkaan kaikissa
tapauksissa otettu tai säilytetty tai saatavissa enää edes
miehen sukulaisilta. Myös tapahtuneiden perintöjakojen
uusi selvittäminen olisi hankalaa. Lisäksi vainajan omaisten
tunteiden suojaaminen on näin vanhojen tapahtumien osalta
tarpeen, erityisesti kun perheen sisäisten asioiden selvittäminen
ei enää ole mahdollista.
Isyyden vahvistamisessa korostuu perintöoikeudellinen
näkökulma, vaikka monille isättömyydestään
kärsiville lapsille tunnustaminen on tärkeää täysin
muista syistä. Heidän on mahdollista luopua perinnöstään
niin halutessaan. Perintökaaren mukaan perinnöstä on
mahdollista luopua pätevästi jo perittävän
eläessä ilmoittamalla tälle kirjallisesti
luopumisesta tai hyväksymällä testamentin.
Lakiosasta ei voi sitovasti luopua perittävän
eläessä, mutta kylläkin tämän
kuoltua kirjallisesti.
Määräajan jatkamista voidaan pitää epätasaisena
oikeuspolitiikkana. On kuitenkin tärkeämpää varmistaa,
että kansalaiset tulevat kohdelluksi yhdenvertaisina, kuin
jättää oikeuspoliittisista syistä tilanne
nykyiselleen. Isyyden selvittäminen saattaisi aiheuttaa
ongelmia vakiintuneisiin sukulaissuhteisiin, mutta vastapainona
ovat ne ilman isää aikuiseksi varttuneet kansalaiset,
jotka ovat saattaneet kärsiä asemastaan vuosikymmeniäkin.
Lapsen oikeuksien sopimuksen 7 artiklan mukaan lapsella on,
mikäli mahdollista, oikeus tietää vanhempansa.
Monet inhimilliset tekijät juridisen tasa-arvon lisäksi
puoltavat sitä, että isyyslaki on ulotettava taannehtivasti
koskemaan ennen lain voimaantuloa syntyneitä lapsia. Kanneoikeus
isyyden vahvistamiseen tulee saattaa kaikille au-lapsille, joiden
todennäköinen isä on yhä elossa.
Toivonkin, että tämä lakialoite saa
valiokuntakäsittelyssä asianmukaisen käsittelyn,
kuullaan asiantuntijoita ja näin tämä epäkohta
lainsäädännössä korjataan
ja tasa-arvo isyyden tunnustamiseksi mahdollistetaan kaikille kansalaisille.
Keskustelu päättyy.