2) Hallituksen esitys laeiksi autoverolain, arvonlisäverolain
ja ajoneuvolain 60 §:n muuttamisesta
Hannes Manninen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä ovat muutokset sekä auto-
että arvonlisäverolakiin. Autoverolakia muutetaan
ensinnäkin siten, että pakettiautojen vero muuttuu
yleiseen kuluttajahintaan perustuvaksi aivan samalla tavalla kuin henkilöautojakin
nykyisin verotetaan. Samalla vero porrastetaan auton hiilidioksidipäästöjen perusteella,
kuten tänäkin päivänä henkilöautojen
osalta. Tämä yksinkertaistaa verojärjestelmää sillä tavalla,
että jatkossa ei ole lähtökohtaisesti
merkitystä sillä, onko kyseessä henkilö-
vai pakettiauto eikä niitä erilaisia senttimittauksia enää tarvitse
tämän vuoksi tehdä. Kuitenkin kookkaampien
tavarankuljetukseen tarkoitettujen pakettiautojen osalta kuljetuskyky
otetaan huomioon veron määrää vähentävänä tekijänä. Näitä muutoksia
sovelletaan uusiin sekä käytettyinä ensiverotettaviin
pakettiautoihin.
Toiseksi, autoverolakia muutetaan siten, että luovutaan
kantamasta autoverolle arvonlisäveron suuruista veroa ja
vastaavat vähennysten kumoamista koskevat säännökset
otetaan arvonlisäverolaista pois. Toisin sanoen nykyinen
autovero ja arvonlisävero muuttuvat ensirekisteröinnin
yhteydessä suoritettavaksi eräänlaiseksi
rekisteröintimaksuksi.
Kolmanneksi, autoverolakiin lisätään
myös säännökset vientipalautuksesta.
Eli kun käytetty ajoneuvo viedään pysyvästi
maasta käytettäväksi toisessa maassa,
siinä autossa jäljellä olevan autoveromäärän
saa palautuksena. Tämä vientipalautus tulee voimaan
vuoden 2010 alusta, ja sitä voidaan soveltaa vain niihin
autoihin, jotka ovat tämän lain mukaan ensiverotettuja.
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja johdonmukaisena jatkona ympäristöohjaukseen
perustuvalle verojärjestelmän rakennemuutokselle.
Kuten aiemmin mainitsin, muutokset yksinkertaistavat oleellisesti
verojärjestelmäämme. Muutoksella on tietysti
myöskin vaikutuksia sitten käytännön
autokauppaan ja siitä aiheutuviin kustannuksiin. Ensinnäkin
voi todeta, että yksityisen kuluttajan ostaman auton hintaan
tällä muutoksella ei ole mitään
vaikutusta, koska vaikka arvonlisäveroa ei enää peritä rekisteröinnin yhteydessä,
niin autoveroa korotetaan vastaavalla prosenttiyksiköllä,
joten auton hinta yksityishenkilölle säilyy entisenlaisena.
Sen sijaan sillä on merkitystä autokaupan kustannuksiin,
yritysten leasingautoihin, autovuokraamoihin ja erityisesti tilatakseihin.
Autokaupan osalta lakiehdotus lähti hallituksen esityksessä siitä,
että esittelyautoja voidaan pitää kuusi
kuukautta siten, ettei niitä rekisteröidä virallisesti,
jolloin myöskään autoveroa ei tarvitse
maksaa. Se, että auto ei ole rekisteröity, vaikuttaa
kuitenkin siten, että autoliike ei voi pitää esittelyautoa
samalla henkilökunnan työsuhdeautona, niin kuin
tähän mennessä on ollut tapana. Tämä merkitsee
tietysti lisäpääoman tarvetta autoliikkeille,
kun ne joutuvat pitämään omassa käytössään
suurempaa autokantaa, minkä vuoksi valiokunta muutti hallituksen
esitystä siltä osin, että tuo esittelyauton
rekisteröimätön aika voi olla enintään
9 kuukautta hallituksen esittämän 6 kuukauden
sijaan.
Mitä tulee sitten leasingautoihin ja autovuokraamojen
autoihin, niiden osaltahan tilanne on se, että kun autoverossa
ei ole enää sitä arvonlisäveroa,
niin kun auto myydään eteenpäin, kauppias
joutuu maksamaan siitä arvonlisäveron, eikä hän
ole voinut vähentää sitä arvonlisäveroa,
joka aiemmin oli siinä auton hinnassa, koska sitä arvonlisäveroa
ei enää ole. Käytännössä se
merkitsee sitä, että leasingauton kustannukset
kasvavat. Samoin autovuokraamon, kun sillä ei ole tätä arvonlisäveron
vähennysoikeutta, kustannukset nousevat.
Tilatakseja tarvitaan välttämättä maaseudulla koululaiskuljetuksissa,
vanhusten kuljetuksissa, ja tulevaisuudessa tällä kyytitakuulla,
jota on ehdotettu selvitysmiehen toimesta, on myöskin hintoja
korottavaa vaikutusta. Tämän osalta valiokunta
totesi, että mahdollisimman pian, kun tänne on
tulossa seuraava autoveromuutosta koskeva esitys, siinä yhteydessä tulee
muuttaa tätä autoverolakia sillä tavalla,
että näiden taksien palautuksen ylärajaa
voidaan korottaa huomioon ottaen tässä taksissa
olevien istuinpaikkojen määrä. (Ed. Kallis:
Kyllä nytkin voidaan korottaa!) Toisin sanoen lähtökohta
on se, että kun siinä on useampia matkustajia,
niin se on ympäristöystävällisempää.
Kun kuljetetaan samanaikaisesti useampia henkilöitä,
on perusteltua myöskin ympäristön kannalta,
että nostetaan sitä enimmäispalautusmäärää.
Edelleen on syytä todeta, mitä tulee näiden leasingautojen
ja autovuokraamojen kustannusten nousuun, että kaikki ei
ole pelkästään negatiivista. Sillä on
se positiivinen vaikutus, että toivottavasti se hinnan
kohoaminen ohjaa sillä tavalla, että hankitaan
hiilidioksidipäästöiltään
parempia autoja, jolloinka se ohjaa myöskin ympäristöystävällisempään
suuntaan näitä leasingautoja, jotka ovat yleensä työsuhdeautoina,
samoin kuin myös autovuokraamon autoja.
Edelleen, koska voimaantulo edellyttää, että autoalan,
toisin sanoen autoliikkeiden, tietojärjestelmät
uudistetaan ja ne ovat kunnossa, muutimme hallituksen esitystä siltä osin,
että esitimme voimaantulosäännöksen
sillä tavalla, että laki tulee voimaan valtioneuvoston
asetuksella määrättävänä ajankohtana,
jolloin valtioneuvosto voi ottaa huomioon autoliikkeiden tietojärjestelmien valmiudet.
Tähän esitykseen sisältyy kaksi vastalausetta, jotka
varmasti asianomaiset ryhmät täällä esittävät.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Manninen käytti sikäli
hyvän esittelypuheenvuoron valiokunnan puheenjohtajana,
että hän viittasi myös näihin leasingautojen
ja vuokra-autojen hiilidioksidipäästöihin.
Onko valiokunnan puheenjohtajan mielestä hallitus nyt aktiivinen
sen suuntaan, että nimenomaan autoveron määrittely
hiilidioksidipäästöjen mukaan tulisi
entistä selkeämmäksi, niin että se
tukisi ilmastonmuutoksen hillintää ja päästäisiin
lähemmäksi tätä 140 grammaa
kilometri -tasoa, mitä tiedemaailma on esittänyt?
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laeiksi autoverolain ja arvonlisäverolain ja ajoneuvolain
muuttamisesta on sillä lailla hyvä, että tässä huolehditaan
ympäristöasioista ja parannetaan ympäristön
tilaa ja vähennetään saastumista. Toisaalta
tämä kyllä herättää kysymyksen
näiden taksien osalta, erityisesti tilataksien, joita tuolla
kunnissa ja kaupungeissa juuri tarvitaan esimerkiksi koulukuljetuksissa
ja muissa. Jos nyt sitten veromuutokset kohdistuvat enemmälti
tämmöiseen tilataksiin, niin tämä ed.
Mannisen mainitsema uusi esitys olisi syytä kyllä paimentaa
nopeasti tänne. Toisaalta eivät nämä vuokrayrityksetkään
kovin hyvässä tilassa ole, niin että niiden
lisärasitukset eivät saisi tulla kyllä kohtuuttomaksi.
Mutta erityisesti näiden taksien osalta ei ole myöskään
oikeudenmukaista sitten se, että joku taksimalli selviää vähemmällä ja
taas toisille tulee lisää rasitusta. Ylipäätään
taksiliikenne on keskeinen (Puhemies: Minuutti on kulunut!) palvelujärjestäjä tuolla
maakunnissa.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sinällään se on
hyväksyttävää, että päästögrammat
vaikuttavat verotasoon, se on hyvä asia päästöjen
suhteen, mutta tämä laki aiheuttaa ainakin toistaiseksi
lisäkustannuksia muutamille aloille. Tässä on
mainittu juuri nämä leasingautot, vuokra-autot.
Mekin, jotka paljon käytämme vuokra-autoja, saamme
nähdä, että kustannukset tulevat nousemaan.
Tietysti on hyvä myös tämä esittelyautoasia,
että korjattiin sitä rekisteröimisaikaa
9 kuukauteen. Mutta sanon nyt vaikka esimerkkinä, että tuolla
Levilläkin, matkailukeskuksessa, on kymmeniä tilatakseja
ja näiden kustannukset tulevat nousemaan. Nyt kehottaisin
pikaisesti korjaamaan tätä: on korotettava tätä taksipalautuksen
määrää mahdollisimman pikaisesti.
Tämä tulee olemaan huono asia taksiyrittäjien
osalta.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On totta, että tämä nostaa
kustannuksia niin vuokra- kuin leasingpuo-lella. Mutta asiantuntijakuulemisessa
ei tullut esille sellaista mallia, joka olisi voitu asettaa tähän
kompensoimaan tätä kustannusten korotusta, koska
tässähän kuitenkin haluttiin tehdä malli,
joka vastaa yhteisöoikeuden ja komission linjausta. Tämä oli
se pohja, joka oli ratkaiseva tässä tekijänä.
Toisaalta voidaan kysyä sitä, voiko semmoista
mallia löytää, arvonlisäverotuksen ynnä arvonlisädirektiivin
hyväksyvää mallia, koska jos yhtiö ostaa
käyttöomaisuuteen kuuluvaa omaisuutta, se alv
pitäisi sisällyttää sinne palvelun
puolelle, sehän myy palvelua. On selkeätä,
että jonkin verran kustannukset tulevat sillä puolella
nousemaan, mutta tässä tilanteessa tämä oli
se vaihtoehto, johonka päädyttiin.
Hannes Manninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle toteaisin, että hallitus
on tehnyt erinomaista työtä. Se uudistaa koko
tämän järjestelmän hiilidioksidipäästöihin
perustuen. Tämän jälkeen on sitten mahdollisuus
hyvin yksinkertaisella tavalla, koska jokainen gramma vaikuttaa
veromäärään, ympäristöohjausta
suorittaa hallituksen kulloisenkin halun mukaan. Ja kun täällä on
monesti puhuttu siitä, että pitäisi puuttua
näihin autoetuihin, että ne autot saastuttavat,
niin tässä tulee samalla se, että tavallaan
tämän henkilökuntaetuutena annetun auton,
joka on yleensä leasingauto, kustannukset nousevat, jolloinka
se ohjaa myöskin ympäristöystävällisempään
toimintaan.
Kaiken kaikkiaan, mitä tulee tähän
tilataksien muutokseen, me olemme edellyttäneet, että se
tapahtuu suhteellisen pikaisesti. Se käytännössä merkitsee
sitä, että niiden autojen osto tai vaihto viivästyy
ehkä puolella vuodella — vuodella, mutta kyllä ne
ostajat sen auton sitten saavat.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Toivoisin, että tässä asiassa
huomioitaisiin myös autovuokraamojen asia, koska nehän
todellisuudessa toimivat siinä ympäristössä,
jossa myös nämä tällaiset ympäristöseikat
huomioidaan: esimerkiksi liikematkalta pohjoisesta Suomesta tänne
saapuva vuokraa täältä auton ja sitten
hän käyttää sitä täällä ja
jättää sen oman autonsa sinne kotikuntaansa,
jolloin säästetään selkeästi
polttoainetta ja ympäristöä. Toivon,
että tässä autoverolain ja arvonlisäverolain
muutoksessa tämä asia huomioidaan ja verot saadaan
sille tasolle, että myös autovuokraamoiden kustannuksia
ei nosteta tietoisesti. Toivon ainakin, että seuraavassa
uudistuksessa, mikä takseja koskee, tämä huomioitaisiin.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ed. Manninen täällä varsin
hyvin selosti tämän autoverouudistuksen, ja mielestäni
tämä autoverouudistus menee oikeaan suuntaan.
Pakettiautojen verotus muuttuu päästöperusteiseksi,
ja sitähän minun käsittääkseni
kaikki täällä eduskunnassa ovat edellyttäneet.
Vastaisuudessa, kun uskon, että moottoritekniikka edelleen
kehittyy, on varmasti mahdollista myöskin näitä päästörajoja
alentaa ja kiristää sitä kautta, että päästään
lähemmäksi niitä tavoitteita, mitä myöskin
EU:ssa on esitetty.
Kun tämä niin sanottu elvi elikkä alvi
liitetään tähän autoveroon,
syntyy kyllä muutamia ongelmia, kuten täällä on
tullut esille, leasingautojen kohdalla ja autovuokraamojen kohdalla,
autokoulujen kohdalla. Mutta kaikesta huolimatta näen,
että se ei ole tämän lakiesityksen kohdalla sellainen
ongelma, etteikö sitä voisi niiltä osin hyväksyä.
Tämä taksien tilanne on ongelmallisempi. Mielestäni
nimenomaan syrjäseudulla, yleensä haja-asutusalueella,
missä on pitkiä matkoja, missä kootaan
esimerkiksi koulukuljetuksia, on järkevämpää,
että se yksi auto kokoaa yksi plus kahdeksan ihmistä,
kuin se, että jouduttaisiin käyttämään
kahta autoa, jolloin päästöt varmasti eivät
olisi pienemmät ja myöskin kustannukset nousisivat
huomattavasti.
Siinä mielessä tämä tilataksiongelma
tulisi ratkaista nyt tässä yhteydessä,
ja se olisi erittäin helppo ratkaisu. Myöskin
jaostossa edustajat, pitkälti eri puolueista, myöskin
hallituspuolueista, hyvinkin myönteisesti tähän
suhtautuivat, mutta sitten kumminkin ministeriöstä ilmeisesti
tuli se kielto, että tätä ei voida hyväksyä elikkä nostaa tätä rajaa
9 600 eurosta 11 000 euroon, jolloin olisi merkittävästi
helpotettu tätä tilataksiongelmaa ja suurelta
osalta päästy siitä kustannuksia lisäävästä vaikutuksesta
kokonaan eroon. Toivottavasti tämä esitys tästä tulee
mahdollisimman pian. Valiokuntahan ei ottanut suoraan kantaa siihen,
koska sen pitää tulla, vaan se tulee mahdollisesti
seuraavan autoverouudistuksen yhteydessä, ja sitä me
emme tarkkaan tiedä, koska se sitten tulee, mutta kumminkin
tähän niin sanottuun penkkiperusteiseen veroon
voitaisiin mahdollisesti sitten siirtyä. Mutta tässä vaiheessa
olisi ollut hyvin yksinkertaista nostaa tätä rajaa
28 §:n 1 momentin kohdalla, jossa tämä 9 600 euroa
nyt on.
Herra puhemies! Edellä esitetyn perusteella esitän,
että tämä 28 §:n 1 momentti
saisi sen muodon, joka on vastalauseessa, elikkä muutettaisiin
tämä 9 600 euroa 11 000 euroksi.
Muutoin teksti pysyy nykyisen lain mukaisena.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Hieman taustaa tälle hallituksen
esitykselle. Hallitus antoi tämän esityksen sen
takia, että on annettu ymmärtää,
että tämä niin sanottu elvi eli arvonlisävero,
joka lisätään autoveroon ja sitten vähennetään
muussa arvonlisäverotilityksessä, olisi komission
mielestä lainvastainen.
Taisi olla siihen aikaan, kun puhemies oli valtiovarainministerinä,
kun EY-tuomioistuin antoi päätöksen siitä,
mitä Suomi saa periä autoverona, ja myöskin
siitä, saako tätä alvia periä autoverosta.
Ja suurena yllätyksenä vastaus oli se, että saamme
periä elviä, joka on käytännössä alvi,
autoverosta, mutta kun se kantaa nimen elvi, niin se ei ole alvi,
ja silloin se on siis mahdollista. Mutta se, että yrittäjät
sitten vähensivät tämän elvin
arvonlisäverotuksessa, merkitsee sitä, että se
ei olekaan elvi vaan se on alvi, ja tästä syystä joudumme
nyt sitä muuttamaan. Hallitus lähti siitä,
että valtion kassa on se kaikkein tärkein: lisätään
tämä arvonlisävero autoveroon eli autoveroa
korotetaan 22 prosentilla ja näin kompensoidaan elvi autoverolla.
Siinä samassa yhteydessä tulivat ne muut muutokset,
joista ed. Manninenkin puhui. Pakettiautojen verotuksessa siirryttiin
cif-verotuksesta autojen vähittäismyyntihintaan
ja myöskin CO2-perusteiseksi. Sitten tuli tämä vientiautojen veronpalautus.
Tämä hallituksen esitys merkitsee joillekin helpotusta
... Ei, se ei merkitse kenellekään helpotusta,
mutta se merkitsee joillekin kiristystä. Se merkitsee kiristystä näille äsken
mainituille ryhmille, mitä edellisissä puheenvuoroissa
on mainittu — autokoulut, leasingautot ja taksiautoilijat — mutta
sen lisäksi myöskin yrittäjille, jotka
ostavat pakettiauton, jotka aikaisemmin siis vähensivät
elvin arvonlisäverotuksessa, nyt eivät enää saa
vähentää, koska se on autoveroa. Sen
takia autokauppiaat markkinoivat nyt marras—joulukuussa
pakettiautoja: nyt kannattaa ostaa pakettiauto tämän
vanhan lainsäädännön aikana,
kun alvi — tai elvi — voidaan verotuksessa vähentää.
Tässä on aika paljon puhuttu näistä ryhmistä ja
varsinkin taksiautoilijoista, joiden kustannukset nousevat, mikäli
autovero on yli 9 600 euroa, ja 60 prosentilla taksiautoilijoista
auton vero on yli 9 600. 60 prosenttia autoilijoista valitsee
Mersun tai Volvon, ja niissä molemmissa merkeissä vero
on yli 9 600, ja nyt kun autovero korotetaan 22 prosentilla,
niin näitten kustannukset nousevat 2 000—3 000
eurolla.
Valtion kassaan tulee lisää rahaa 30 miljoonaa,
eli jotkut menettävät ja kärsivät
30 miljoonan euron edestä. Kun kuitenkin nämä taksiautoilijat
ja ennen kaikkea tilataksiautoilijat ovat jo ennestään
aika suurissa vaikeuksissa, niin oli paljon keskustelua siitä,
että nostettaisiin nyt tuo taksiautoilijoiden veronpalautus
9 600 eurosta 11 000 euroon. Silloin osa tästä lisäkustannuksesta
kompensoituisi sillä veronpalautuksen korkeammalla määrällä.
Tästä teen sitten saman sisältöisen
esityksen kuin mitä ed. Kuoppa omassa puheenvuorossaan
esitti.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hal- lituksen esitys pakettiautojen autoverosta
on ai- heuttanut keskustelua valtiovarainvaliokunnassa. Valiokunnan tekemien kosmeettisten
kor-jausten jälkeen ongelmat ovat edelleen olemassa. Euroopan
unionin alkuperäisen suunnitelman mukaan autoverotusta
olisi pitänyt kehittää niin, että autoverosta
olisi nykyisen suuruisena tullut rekisterivero, autoverolle pantu
arvonlisävero olisi kokonaan poistunut ja autoa myytäessä perittäisiin
arvonlisävero auton hinnasta. Yritykset puolestaan olisivat
voineet vähentää arvonlisä-vero-osuuden
uuden pakettiauton ostaessaan.
Valiokunta on käsitellyt kuljetus- ja taksiyritysten
ongelmia, mutta kysymys on siis kaikista yrityksistä, jotka
käyttävät toiminnassaan pakettiautoja.
Hallituksen esityksessä nykyisin perittävä autovero
ja sille pantu arvonlisävero yhdistettiin, ja kun auton
myyjä perii tästä arvosta vielä arvonlisäveron,
kohoaa auton hinta lähimain kaikissa tapauksissa. Sama
hyöty, joka yrityksillä oli aiemmin, on nyt poistettu.
Arvoisa puhemies! Olen sitä mieltä, että hallituksen
esityksellä rasitetaan entistä enemmän yrityksiä.
Päästöjen vähentäminen
on oikea perusta autoverotuksen määrityksessä.
Väärin on sen sijaan autoveron kohottaminen. Mietintöön tehtyjen
vastalauseiden ongelmana puolestaan on se, että niissä on
kiinnitetty huomiota vain luvanvaraiseen henkilöliikenteeseen,
kun autoveron korotus koskee kaikkia yrityksiä.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä autoveroesitys on
hyvin monilta osilta hyvin suositeltava ja hyvä, oikean
suuntainen, CO2-päästö on
hyvä kriteeri. Nyt kuitenkin haluaisin kiinnittää huomiota
tuohon itseänikin hyvin lähellä olevaan
lähinnä tilataksien ongelmaan. Kiristystä tulee,
niin kuin täällä ed. Kallis sanoi, arviolta
noin 30 miljoonaa euroa. Se on ammattikunnalle iso lasku.
Tässä mietinnössä on yksi
mielenkiintoinen lause sivulla 6: "Auton hankintakustannusten osuus taksin kustannustekijöistä
on
varsin pieni - -". Omakohtaiset kokemukset ovat kuitenkin, että pelkkä hankintakustannus
näyttelee reilusti yli 10:tä prosenttia erityisesti
tilataksien osalta. Se ei ole kovin pieni, ja toivoisin, että mahdollisimman
pikaisesti tähän saadaan tämä korjaus. Niin
kuin ed. Manninen lupasi, tämän taksipalautuksen
korotus tulee ensi sijassa saada aikaan, ja toivon, että se
asia tulee tähän saliin mahdollisimman pikaiseen
uuteen käsittelyyn autoverokäsittelyn yhteydessä.
Vähäpäästöinen
malli myös tilavissa autoissa on suhteellinen käsite.
Tilatakseissa vaihtoehdot ovat kuitenkin Suomessa aika rajalliset.
Se istuinpaikkojen perusteella määräytyvä palautuksen
osuus tulee olemaan oikean suuntainen ratkaisu, mutta niin kuin
täällä on tuotu esille, myös henkilöautoissa
tätä korotettua maksua tulee taksipuolelle, joten
toivon, että tämä asia tulee mahdollisimman
pikaisesti heti ensi vuoden aikana tähän saliin
uudelleen käsittelyyn ja saadaan tämä epäkohta
korjattua.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Kannatan ed. Kuopan tekemää muutosehdotusta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua on ollut
ihan mukava kuunnella. On se hieno asia, että nyt ymmärretään
tämä hiilidioksidipäästöperusteinen
verotusjärjestelmä yleisesti oikean suuntaiseksi
ja, sanotaanko, suorastaan aivan oikeaksi. Minä olen ollut
tätä mieltä jo koko täälläoloajan,
ja silloin kun olin liikennevaliokunnassa, tämä tuli
aivan erikoisen korostetusti esille.
Tässä taksijutussa kiinnittäisin
huomiota siihen, että tämä penkki- taikka
istuinpaikkaperusteinen systeemi on ihan hyvä. Se vaan
pitää kehittää sitten ihan loppuun
saakka niin, että se ympäristöohjautuvuus
on siinä viimeiseen saakka.
Nimittäin, arvoisa puhemies, me edustajat nyt kimppakyydissä kuljemme
lentokentän ja tämän talon väliä ja
säästämme sillä tavalla valtion
varoja ja toimimme ekologisesti oikein, mutta silloin kun meidän
kulkumme ei sovi tähän rytmiin, mikä on
kimppakyytirytmi, siinä näkyy voimakkaasti se,
että me olemme eräällä tavalla pakotettuja
hyppäämään tila-autoon, ja se
on kyllä ekologisesti tosiaan typerää matkustamista.
Markku Pakkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt pikkuisen logiikka petti ed. Pulliaiselta.
Millä lailla tila-auto on ekologisesti siinä tapauksessa
sitten taas huonompi vaihtoehto, jos siinä meneekin yksi
ihminen, ja kuitenkin, kun siinä on kahdeksan ihmistä,
se on ekologisesti ihan loistava? Tämän päivän
tila-autot ovat kulutukseltaan melko lailla samoissa kuin henkilöautot.
Ei niissä ole polttoainekulutuksissa kuin muutaman litran
ero. Jos ei tätä voida kestää,
niin ei niitä tila-autoja kannata kenenkään
yrittäjän pitää yllä sen
takia vaan, että perjantaisin viedään
kansanedustajia täältä lentokentälle
taikka muuten varrotaan näitä isoja ryhmiä.
Kyllä niillä pitää pystyä ajamaan
myös muita ajoja.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En minä nyt oikein ed. Pakkasta ymmärrä ollenkaan,
kun hän sanoo, että muutama litra sinne tai tänne.
Näissä hommissahan kaikki litrat ovat merkityksellisiä,
ja silloin kun on kysymys ympäristöohjautuvuudesta,
sen täytyy olla ympäristöohjautuvuutta
perusteiltaan. Ja kun mennään Keski-Eurooppaan,
siellä on semmoisia lähes Smart-luokan autoja
takseina, jolloin voi ottaa sen, vapaasti valita. Täällä saat
sen, minkä sinä tilaat, ja se on umpimähkäisesti
se, mikä sieltä tulee.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sitä saa, mitä tilaa, tilaakin
on, kuinka sattuu.
Totta kai ed. Pulliainen on siinä oikeassa, että nämä hiilidioksidipäästöiset
lähtökohdat ovat hyviä, mutta nyt kun
ollaan menossa vaikeimpiin aikoihin ja muutenkin, siis välttämättä se
ei ole ollenkaan maailman huonoin asia, että meillä on
Euroopan vanhimpia autokantoja. Tiedän hyvin paljon näistä asioista
henkilökohtaisesti ja muutenkin, että ne, joilla
niitä vanhempia autoja on, ajavatkin hyvin paljon vähemmän.
Voisi sanoa, että mitä vanhempi auto, niin sitä vähemmän
saastuttaa, koska niitä pidetään sitten
jo niin hyvin ja polttoaineissa tapahtuva kehitys jnp. tulee tekemään
kaikennäköistä tähän
asiaan, että nyt välttämättä ei
ole sillä lailla niin hyvä tämä kiristys
tässä vaiheessa, kun puhutaan elvytyksestä ja
muusta vastaavasta.
Voi vaan kuvitella, että samalla, jos sunnuntaiaukiolot
vapautuvat ja joulumarkkinat ja mitä tahansa taas tulee
seuraaviakin jouluja, niin autoja tarvitaan enemmän. Tämä on
selkeästi myös tulopoliittinen ja köyhyyteen
liittyvä kysymys, eli että minun mielestäni
tässä autoasiassa on menty aika nopeata vauhtia
oikeaan suuntaan ekologisesti ja maapallon tilaa ajatellen, mutta inhimillisesti
ottaen kyllä väärään
suuntaan.
Tässä mielessä olen kyllä ed.
Pakkasen kanssa täysin samoilla linjoilla, että tämmöiset
muutamien litrojen nappuloinnit siitä, mitä sattuu kulloinkin
kohtalo tuomaan, minkälaisen taksin, osoittavat semmoista
ikävää vihreyden piirrettä, jota äskenkin
muuten kyselytunnilla oli, kun oikeusministeri Brax esitti, että tämmöisiin
asioihin ei voi laittaa rajoituksia, jos tämän
verran voi sanoa, ja kuiteskin hän oli itse vaatimassa,
että vaikkei rikoksiakaan edes tehdä, niin puheenjohtaja
Soinin pitäisi pistää rajoituksia. Mutta
kun hänen oma puolueensa nettisivuilla yllytetään
rikoksiin ja kaikkea muuta vastaavaa, niin hän vastaa oikeusministerinä,
ettei rajoituksia voi tehdä. Niin että tämmöistä pientä leväperäisyyttä vih-reydessä
on.
Kimmo Sasi /kok:
Puhemies! Sinivihreän hallituksen autoveropolitiikka
on Euroopan edistyksellisintä. Kun tehtiin aikanaan uudistus,
jolloin henkilöautojen verotus painotettiin niin, että se
on päästölähtöistä,
niin se oli suunnannäyttäjä, tulevaisuuden
suunnannäyttäjä muille eurooppalaisille
valtioille, että tulemme olemaan tässä suhteessa
eturintamassa. Nyt on erittäin hyvä, että myöskin
pakettiautojen vero porrastetaan auton hiilidioksidipäästöjen
perusteella ja luokittelu henkilöautojen ja pakettiautojen
välillä voidaan poistaa ja kohtelu on yhdenmukaista. Tärkeätä on
myöskin pakettiautojen osalta, että kun on kookkaampia
autoja, niin koko voidaan ottaa huomioon ja tällä tavalla
pitää huolta siitä, että niitten
verotus ei muodostu kohtuuttoman suureksi, koska kuljetuskykyä toki
tarvitaan.
Puhemies! Olen myöskin huolissani samasta asiasta,
mistä on useissa puheenvuoroissa puhuttu, taksiveropalautuksesta,
ja totuus taksin osalta on se, että aivan pienellä autolla
ei henkilöitä voi kuljettaa, vaan tarvitaan selvästi
enemmän tilaa siinä autossa, ja siitä syystä ei
voida käyttää kaikkein edullisimpia,
myöskään autoverotuksen kannalta edullisempia
automalleja. Tämä johtaa helposti siihen, että taksien
verotus tulee kiristymään.
Kuten täällä valiokunnan puheenjohtaja
totesi, valiokunta toteaa: "Valiokunta pitää kuitenkin
aiheellisena selvittää taksipalautuksen enimmäismäärän
porrastusta esimerkiksi henkilökuljetuskyvyn eli istuinpaikkojen
perusteella."
Tietysti tämä on sinänsä hyvä,
ja tässä yhteydessä kyllä voisi
katsoa myöskin sitä, voitaisiinko pikkuisen hilata
ylöspäin tätä taksiveron palautusta
niin, että se keskimäärin säilyisi
nykyisellä tasollaan. Tietysti tässähän
lähdetään siitä, että se
auton koko on ratkaiseva, ja siltä osin pitää yrittää katsoa
sitten, miten se palautus muodostetaan uudelleen. Mutta kun valiokunnassa oli
keskustelua, niin tärkeätä on se, että tähän
kyettäisiin löytämään
ratkaisu jo tämän vuoden aikana. Tässä suhteessa
toivotaan, että hallitus kiirehtii asiaa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän keskustelun aikana
on noussut hyvin esille tämä taksiautoilun kannalta
pieni ongelma, joka on sitten nyt käydyn keskustelun perusteella
seuraavan lakiuudistuksen yhteydessä korjattavissa.
Kiinnittäisin huomiota vielä erikoisesti siihen seikkaan,
että maaseudun takseista suuri osahan on juuri näitä tilatakseja,
joille tämä lakiuudistus todellakin lisää kustannuksia.
Kun ottaa huomioon, että linja-autoliikennettä ollaan
maaseudulta väestön vähetessä tai
paremminkin yksityisautoilun lisääntyessä yhä enemmän
vähentämässä, niin se johtaa
vääjäämättä tällaisten
tilataksien lisääntymiseen ja sitä kautta,
kun kustannukset nousevat, ollaan tavallaan tekemässä hyvin,
hyvin pientä tulonsiirtoa sellaiselle maksujoukolle, sellaisille
ihmisille, joilla todella sitä maksukykyä ei ole.
Toivon, että tätä lakiuudistusta
seuraava lakiuudistus tulee mahdollisimman pian ja koskee nimenomaan
takseja. Tässä yhteydessä korostaisin
myös sitä, että pitää huomioida
myös autovuokraamoiden tilanne, koska se palvelumuoto Suomessa
on erittäin hyvä, ja sielläkin nimenomaan
vuokraamoissa suuri osa näistä autoista on juuri
näitä tila-autoja ja pakettiautoja. Autovuokraamotkin
tulee huomioida, koska se on mahdottoman hyvä tapa saada
auto käyttöön, ja se on ympäristöystävällinen
tapa, koska siellä kaikki kalusto yleensä on poikkeuksetta
aivan uutta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä, että kehutaan
tätä lakia sen verran, että tämä moottoripyörien
verotus on ihan oikean suuntainen, tätä on tosi
kauan odotettu. Edelliseen puhujaan yhdyn siinä mielessä,
minkä takia näitten tavallaan täytyy
aina odottaa seuraavaa ehdotusta. Tässä autoilussa
ja moottoripyöräjutuissa on käsittämättömiä tämmöisiä mokia,
voisi sanoa, asioita, joita ei voida hoitaa kerralla kuntoon. Esimerkiksi
justiin näissä tila-autojutuissa, niin kuin itsekin
olen Citroënia ajanut melkein koko ikäni, niin
aikoinaan täytyi kehittää tämmöinenkin
BX, jossa oli semmoinen pieni niin kuin ruumisarkku katolla, tehtiin
sinne tilaa, jotta se pystyttiin sitten rekisteröimään.
Kyllä kaikki tietävät esimerkin. Eli
tässä on taas vähän jätetty
tämmöistä, että joudutaan nappuloimaan.
Onko tämä joku eduskunnan tämmöinen automaatti,
että meillä riittää sitten hommia
tietyissä valiokunnissa ja lautakunnissa ja muualla kunnissakin
sitten sillä, että ei näitä asioita
voida hoitaa kerralla kuntoon?
Mutta vielä sen verran sanon tuosta päästöjutusta,
että kun katsoo tämän päivän
iltapäivälehtiä, niin hyvin suuri syy
hyvin moderneilla autoilla katsastuksessa hylkäämiseen
uusilla autoilla on ollut päästöt. Siis
väitän, että syy ei ole ollenkaan näissä autoilijoissa,
voihan siellä nyt joku olla vähän päästänyt
moottorin karstaantumaan, vaan syy on huonossa lainsäädännössä, huonossa
katsastustoiminnassa ja huonossa kokonaispaketissa, joka tarjotaan
täältä kansalaisille, koska kyseen pitäisi
olla kansalaisten edusta näin isossa maassa näin
välttämättömässä,
voisiko sanoa, liikkumismuodossa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Auto on maaseudulla etenkin
tarpeen, ja usein on tuotu autoverokysymyksessä esille,
voisiko maaseudun haja-asutusalueilla, joilla yleinen liikenne on
vähäistä, olla halvemmat autoverokannat.
Samalla kun haluan, että autovero olisi mahdollisimman
yksinkertainen, selkeä, niin että kansalaiset
sen ymmärtävät, niin haluan tuoda tämänkin
ajatuksen, minkä useat kansalaiset ovat minulle tuoneet
tässä yhteydessä esille.
Yleiskeskustelu päättyi.