Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Nuorten työttömyys on vuoden
takaisesta kasvanut yli 7 prosenttia ja samalla on puhuttu työvoimapulasta.
Aikaisemmin toiminut yhteiskuntatakuu on tuottanut hyvää tulosta,
ja se ei selvästikään nyt enää toimi.
Meillä on 21 000 alle 25-vuotiasta työnhakijaa
työttömänä. Samalla on kaiken
aikaa oltu huolestuneita syrjäytymisestä työelämästä.
Suomessa myös tilanne on huomattavasti pahempi kuin muissa
Euroopan maissa. Me olemme yksi suurimmista nuorisotyöttömyyden alueista.
Mikä on syynä, että nuoria ei palkata
työhön, ja onko ministeriöllä jokin
uusi suunnitelma, miten tämä tilanne saataisiin
käännettyä, sillä tiedämme,
kuinka paljon se maksaa, kun nuoret jäävät
ulos työelämästä?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Yhteiskuntatakuu, niin kuin tässä todettiin,
on toimiva järjestelmä. Sen lisäksi hallitus on
tällä hallituskaudella panostanut aivan erityisen
rahoituksen nuorten sekä tukityöllistämiseen,
jotta nuoret pääsisivät töihin,
että myös työpajatoimintaan ja opetusministeriön
kautta opetustoimintaan siten, että on aktivoitu juuri
nimenomaan näitä nuoria.
Tällä hetkellä, kun työllisyys
heikkenee, on vaarana tietenkin, että nuorten työllistyminen heikkenee,
ja on jo merkkejä siitä, että nuorilla on
heikompi mahdollisuus päästä töihin.
Tässä pyrimme työvoimatoimistojen palveluja
todella tehostamaan yhteiskuntatakuuta tehostamalla ja palkkatukea
tehostamalla.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt kuitenkin työvoimahallinnon
resursseja elikkä nuorten ohjausta ollaan vähentämässä,
jos nämä säästötoimet
toteutuvat. Myös paikallista työpajatoimintaa
kuulleena tiedän, että siellä on suurta huolta
palkkatuen riittävyydestä nuorten palk-kaukseen.
Hallitus on puhunut paljon koulutuksen tärkeydestä,
mutta nyt kuitenkin tiedämme, että työllisyyspoliittiseen
koulutukseen pääsee alle puolet halukkaista. Ensi
vuoden suunnitelmissa on vähentää 10 000
koulutuspaikkaa tältä sektorilta.
Onko tämä oikeassa linjassa, kun tiedämme, että työttömyys
tulee oletettavasti kasvamaan, näin myös koulutustarve,
ja tätä puolta ollaan vähentämässä?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Olemme aivan erityisesti panostaneet nuorten
ammatilliseen työvoimapoliittiseen koulutukseen, samoin — opetusministeriö varmaan
vastaa
puolestaan — olemme panostaneet nuorten ammatillisen koulutuksen
lisäämiseen, oppisopimuskoulutuksen lisäämiseen
sekä myös erittäin paljon nimenomaan
työpajatoimintaan lisäresursseja tänä vuonna.
Ennen kaikkea on ollut myös etsivää toimintaa,
jossa on pyritty saamaan yhteys niihin nuoriin, jotka eivät
ole työvoimatoimistoissa kirjoilla tai eivät ole
koulutuksessa. Näin on pyritty siihen, että kaikilla
nuorilla olisi mahdollisuus päästä työpajatoimintaan,
työvoimatoimiston asiakkaaksi tai koulutukseen.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri on aivan oikeassa, että tänä vuonna
on panostettu hyvin työvoimapoliittiseen koulutukseen ja nuorten
tilanteeseen, mutta ongelma on ensi vuosi. Jos me katsomme vaikkapa
Riihimäkeä, joka on ollut kasvavia kuntia, siellä nuorisotyöttömyys
on noussut 24 prosenttia, Lahdessa yli 6 prosenttia, Hämeenlinnassa
yli 16 prosenttia. Näitä ikäviä kaupunkeja
voisi luetella vaikka kuinka paljon. Todellisuus on se, että siellä ensi vuosi
näyttää tyhjältä, koska
tätä työvoimapoliittista volyymia ollaan
leikkaamassa 10 000 hengellä ja sen lisäksi
työvoimatoimistoja uhkaa tuottavuusohjelma, joka niiden
kohdalla on ylimitoitettu. Joka kolmas työntekijä joutuisi
tämän ohjelman kautta ikään
kuin tilanteeseen, jossa hänen tilalleen ei palkattaisi
uutta henkilöä.
Voitteko te luvata, että työvoimapoliittiset
resurssit ovat riittävät ensi vuonna siten, että avoin työttömyys
ei turhaan nouse, koska meidän nykyinen pitkäaikaistyöttömyytemme
on perua 1990-luvun laman nuorisotyöttömyydestä,
ja että työvoimatoimistoissa on riittävät
resurssit?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Pitkäaikaistyöttömyys
on vähentynyt tämän työvoimapulan
aikana, samoin nuorten työttömyys. Ensi vuonna
panostamme aivan erityisesti ammatilliseen koulutukseen siten, että nuoret
saavat mahdollisuuden kouluttautua. Meillä on tarkoitus
60 000 ihmistä kouluttaa, lisäksi nuorille
tarjotaan palkkatukea. Työvoimatoimistojen resurssit ovat,
kuten keskustelussa on käynyt ilmi, tietenkin vähenemässä.
Tuottavuutta tulee lisätä, mutta nuorten palvelut
turvataan.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Minua nyt jäi vähän
askarruttamaan tämä yhtälö, kun
työvoimahallinnosta aiotaan supistaa henkilökuntaa
ja vetää rahaa pois ja sen lisäksi parikymmentä työvoimatoimistoa
lakkaa kokonaan olemasta. Kun sitten samalla kuitenkin panostetaan
ihmisten yksilölliseen ohjaukseen vähemmällä henkilökunnalla,
niin mielestäni tämä nyt kyllä ei
oikein toimi. Ja kun vielä otetaan sekin asia huomioon,
että olemme tällaisen uhkaavan taantuman kynnyksellä ja
on oletettavissa, niin kuin on nähty lomautusilmoituksista,
irtisanomisilmoituksista, yt-neuvotteluista, että lisää työttömiä tulee,
niin miten te tämän kaiken nyt aiotte hoitaa?
Onko hallitus nyt ihan yksimielinen vai onko siellä joku
erityinen ministeri, joka oikein vaatii, että nyt työvoimatoimistot
pitää ajaa alas ja katsotaan, miten ne työttömät
sitten itseksensä pärjäävät?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden työvoimapoliittiset
resurssit ovat luonnollisesti lähteneet siitä tilanteesta, joka
oli silloin, kun budjettia valmisteltiin, toisin sanoen, että työttömyys
vähenee. Nyt työttömyyden lisääntyessä olemme
varautuneet siihen, että ensi tiistaina yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa
käymme läpi nimenomaan koulutustarpeet. Opetusministeriön
kanssa olemme yhdessä valmistelleet sitä, että koulutukseen
tulee olemaan riittävä rahoitus ja nimenomaan
nuorten palvelut turvataan tässä tilanteessa.
Mutta varmaan ministeri Pekkarinen vastaa työvoimatoimistojen
lakkauttamiseen.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Mitä ensinnäkin tulee näihin
resursseihin, työvoimapoliittiseen koulutukseen ja vastaavaan,
niin ESR-rahaa otetaan hallituksen tänne viime viikolla
esittämässä budjetin täydennyksessä 43,5
miljoonaa euroa ennakkoon käyttöön ja
osa siitä, merkittävä osa, tullaan käyttämään
nimenomaan näihin koulutus-, kurssitus- ja vastaaviin tarpeisiin.
Mitä tulee taas sitten työvoimahallinnon resursseihin,
hallituksella on yhteinen käsitys siitä, että 2009
vähennetään työ- ja elinkeinotoimistoista
ja te-keskuksista yhteensä 35 henkilöä, (Vasemmalta:
Onko se oikein?) ja käsitys siitä, että vielä vuonna
2010:kin 95 henkilöä voidaan silloin vähentää.
Tämä on sellainen luku, josta meillä on
ihan yhteinen käsitys. Minä ymmärrän niin,
että hallituksella on oma tuottavuustavoite ja hallituksen
johto on siihen tarkkaan sitoutunut. (Ed. Rajamäki: Ministeri
Pekkarinenko myös?)
Työ- ja elinkeinotoimistojen osalle esitetyt tavoitteet
ovat niin kovat, että niistä on vaikeaa, lähes
ylivoimaista, selviytyä. Meidän pitää katsoa, millä tavalla
eri ministeriöt, myöskin meidän ministeriömme,
näistä ministeriökohtaisista velvoitteista
selviytyvät. Mutta työ- ja (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) elinkeinotoimistoja ei ole tarkoitus ajaa alas, ei
yhtään niistä ole tarkoitus lakkauttaa.
(Ed. Skinnari: Se on miehen puhetta!)
Puhemies:
Laajennetaan hivenen tätä keskustelua. Täällä on
perussuomalaisten työllisyyskysymys myöskin, joten
ed. Soini plus lisäkysymys sitten.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun työttömyys
todella pahenee ja EU:sta ei ole apua, niin kuin yleensäkään
ei ole, niin täytyy hallituksen tehdä ja ottaa
ehkäpä naftaliinistakin vanhoja hyviä keinoja.
Esimerkiksi velvoitetyöllistäminen pisti kunnat
ja valtion vastuuseen. Nythän on tärkeätä,
että nimenomaan ihmisillä on töitä.
On järjetöntä ajaa silloin valtion tuottavuusohjelmaan
isoja asioita läpi ja pistää ihmisiä työttömiksi,
koska nyt olisi nimenomaan julkisen sektorin tehtävä työllistää,
koska maa on täynnä tekemätöntä työtä.
Harkitsetteko hallituksessa, että todella kunta ja
valtio lopulta vastaa, koska nyt se työttömyys jää yksin
työttömän kannettavaksi?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Kysymys on valtion ja kuntien työllistämisestä.
On todettu, että silloin, kun valtio ja kunnat työllistävät,
niin ihmiset eivät saa pysyviä työpaikkoja,
vaan se on väliaikaista. Sen takia olemme tällä hallituskaudella
kohdentaneet nimenomaan yritysten kanssa tehtävään
yhteistyöhön, jossa saadaan pysyviä työpaikkoja
työnhakijoille. Nyt työllisyystilanteen muuttuessa joudumme
luonnollisesti uudelleen arvioimaan tämän ja katsomme
sitten tukityöllistämistä, onko valtion
ja kuntien osuutta lisättävä. Kunnathan
ovat itse aktivoituneet sen takia, että ne tällä hetkellä maksavat
puolet työmarkkinatuesta, ja näin ollen kunnilla
on myös taloudellinen motiivi tukea työllistämistä kunnissa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Työttömän
kannalta on tärkeintä, että työttömyys
katkeaa, se on mielenterveysasia, se on kunniakysymys. Jokainen
meistä haluaa elää työllään
ja antaa panoksensa yhteiskunnan käyttöön.
Meillä on sitten laaja kolmas sektori, yhdistyksiä,
eri näköisiä järjestöjä.
Mitä hallitus on ajatellut tämän varalle,
koska työtä ja tekemätöntä työtä,
vapaaehtoistyötä, eri näköistä aputyötä, sitä on
vaikka kuinka paljon? Jos kerran tänne ei satsata eikä julkinen
sektori vedä eikä yksityinen sektori, niin miten
te otatte järjestöt mukaan lievittämään
tätä kurjuutta?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä,
kun on ollut työvoimapula, nimenomaan työnhakijoiden
etu on ollut mennä yrityksen palkkatyöhön
tai yrityksen kanssa yhteiskoulutuksena tehtävään
koulutukseen. Se on vetänyt voimakkaasti, ja olemme huomanneet,
että myös nyt lomautusten aikana, jos työnantaja
on sitoutunut koulutukseen, niin silloin myös työntekijät
ovat kiinnostuneita siitä. Tämän takia
pyrimme siihen, että nimenomaan syntyy pysyviä työpaikkoja,
työnhakija löytää pysyvää työtä.
Kolmas sektori, yhdistykset, ovat erittäin hyvä työllistäjä,
ne työllistävät, tosin 500 päivän
jälkeen ehkä vuodeksi, vammaisten kohdalla kahdeksi
vuodeksi, jonka jälkeen ihminen usein joutuu palaamaan
työttömyyteen, koska järjestöillä ei
ole mahdollisuutta palkata pysyvään työsuhteeseen.
Näin ollen tutkimme tällä hetkellä EU-säännöksiä,
mahdollisuuksia pidentää aikaa, jonka työtön
työnhakija voi olla kolmannen sektorin työssä,
mutta se on kuitenkin rajoitettua. Tämän takia
pyrimme siihen, että työnhakijoilla olisi tiedossa
pysyvä työpaikka.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhanen joku
aika sitten käytti melkoisia ylisanoja ylistäessään
Euroopan unionin elvytyspakettia. Kuitenkin on käynyt ilmi, että se
on kohtuullisen vaatimaton ja ehkä Euroopan keskeisin talous
Saksa ei ole edes sitoutunut siihen. Miten nyt, kun olette nukkunut
muutaman yön yli tämän EU:n elvytyspaketin,
vieläkö se tuntuu yhtä fantastiselta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä on käsissämme
tämä komission esitys ja sitä pidämme
hyvänä. Huippukokouksessa tullaan näkemään
se, minkälainen sitoutuminen jäsenvaltioilla siihen
on. Mutta Suomen kannalta ja Suomen vientiteollisuuden kannalta on
valtavan suuri ero sillä, elvytetäänkö vain täällä Suomessa
vai tehdäänkö satakertainen elvytys koko
Euroopassa, jolla olisi vaikutusta koko maanosan talouden elpymiseen.
Meidän pitää työskennellä sen
puolesta, että nämä komission pakettisuositukset
mahdollisimman laajasti voisivat toteutua.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen käytti eilen
erittäin perustellun puheenvuoron tuottavuusohjelman ja työvoima-
ja elinkeinokeskusten ja -toimistojen resursseista. Kysyisin pääministeriltä:
Aikooko hallitus huomioida tässä tuottavuusohjelman
toteuttamisessa rakennemuutosseutukuntien tilanteen, sillä tuntuisi
täysin kohtuuttomalta ja käsittämättömältä,
että toisesta taskusta siirretään rakennemuutospaikkakunnille
rahaa rakennemuutoksen hoitamiseen ja tuottavuusohjelman kautta
vähennettäisiin toimivia työpaikkoja
näiltä seuduilta? Mikä on hallituksen
strategia ja linjaus koskien tuottavuusohjelmaa ja rakennemuutospaikkakuntia?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus on sopinut siitä, että kun
tuottavuusohjelmaa valmistellaan eteenpäin, tullaan nämä kartat
laittamaan päällekkäin, että luonnollisestikaan
rakennemuutospaikkakuntien tilannetta ei pidä vahingoittaa.
Jonkin verranhan tässä keskustelussa menevät
tietysti nyt sillä tavalla asiat myös sekaisin,
että ne kysymykset, joista tuottavuusohjelmassa nyt keskustellaan
vuosien 2012—2015 välillä eli 3—4
vuoden päästä alkavalla kaudella, sotketaan
nyt tähän ensi vuoden heikentyvään
työllisyystilanteeseen. Tuottavuusohjelmaa tehdään
vuosien päähän, nyt painiskellaan näitten
ajankohtaisten, tämän hetken yritysten ja työpaikkojen
vaikeuksien kanssa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Yhteiskuntatakuulla tarkoitetaan sitä,
että nuori on kolmen kuukauden työttömyyden
jälkeen aktiivitoimenpiteissä. Ministeri, te sanoitte
hetki sitten, että tämä on toimiva järjestelmä.
Se ei tällä hetkellä ole. Vuonna 2007
kaikista alle 25-vuotiaista työttömistä hieman
alle puolet oli aktiivitoimenpiteissä. Tampereella vuoden
2007 alussa kaikista alle 25-vuotiaista työttömistä työnhakijoista
oli toimenpiteissä vain 31 prosenttia. Tämä sosialidemokraattien
hieno tavoite yhteiskuntatakuusta ei toimi. Te olette ajaneet sitä nyt
alas. Miksi te olette halunneet jättää laittamatta
käytäntöön tämän
nimenomaan nuoren kannalta arvokkaan asian, ettei hän jää sohvalle?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Yhteiskuntatakuussa nuorille tehdään kolmen
kuukauden sisällä aktivointisuunnitelma. (Ed.
Gustafsson: Ei tehdä!) — 90 prosentille on tietojeni
mukaan tehty. — Aktiivitoimenpiteitä tarjotaan,
ja niin kuin sanoin, hallitus on lisännyt toimenpiteitä nimenomaan
nuorten palkkatukeen, nuorten työpajatoimintaan ja nuorten
ammatilliseen koulutukseen. On varmasti totta, että puutteita
vielä on, ja niihin pyritään tarttumaan.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Parasta työttömyyden torjuntaa
on tietysti työpaikkojen luominen, ja tässä budjetissahan
on runsaasti siihen liittyviä elementtejä. Kysynkin nyt:
Onko tiedossa jatkoa, ja minkälaisiin toimenpiteisiin
aiotaan tulevaisuudessa ensi vuoden alkupuolella valtiontalouden
toimesta ryhtyä, jotta saadaan lisää vauhtia,
ennen kaikkea ehkä rakentamiseen työpaikkoja lisää?
(Ed. Skinnari: Eikö se budjettikäsittely ole juuri
eduskunnassa?)
Sitten toinen asia, jos puhemies sallii. Kysyisin: Tietääkö ministeri
Lindén, että hän ei ole muistanut painaa
läsnäolonappia? (Naurua)
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuohon jälkimmäiseen kysymykseen
varmaan ministeri Lindén sitten vastaa. Mutta ensimmäiseen:
Meillä 1.1.2009 alkaa varsin mittava elvytysbudjetti.
Toivon mukaan se jo tuo lisävauhtia talouteen. (Ed. Skinnari:
Perustuslain mukaan sen pitäisi olla nyt! — Siihen,
minkä takia 2009 vuoden alusta alkava budjetti ei ole käytännössä tällä hetkellä,
on tietysti omat syynsä, mutta heti vuodenvaihteen jälkeen
meillä on tarkoitus koota ensimmäinen lisätalousarvio
siten, että se on eduskunnassa heti, kun eduskunta palaa
istuntotauolta.
Tässä on oikeastaan kaksi semmoista teemaa, eli
työmarkkinajärjestöjen kanssa yhdessä etsitään
semmoisia keinoja, jotka pureutuvat nimenomaan lomautettujen ja
työttömäksi joutuneitten ihmisten koulutukseen,
sitten opetusministeriö ja työ- ja elinkeinoministeriö myös
etsii keinoja. Toinen teema on sitten täsmällisesti
kohdennetut ja määräaikaiset elvytystoimenpiteet.
Se periaate, millä keinoja talouden vauhdittamiseen etsitään,
on euro per työpaikka tai työtunti -suhde. Eli
hyvin tarkasti etsitään ne kohteet, missä yhdellä eurolla
saa useamman minuutin työtä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Nuorten yhteiskuntatakuu ei takaa sitä kaikkein
oleellisinta elikkä työtä nuorelle, se
on jätetty siitä ulkopuolelle. Tämä paljon
mainostettu lisäpanostus on osin näennäistä,
siinähän vain muuten passiivisena tukena maksettu
työmarkkinatuki muutetaan niin sanotuksi aktiivirahaksi, mutta
määrä ei muutu mitenkään.
Mutta näkeekö ministeri Cronberg mahdolliseksi
sen, että siirryttäisiin ihan oikeaan nuorten työpaikkatakuujärjestelmään,
siihen, että alle 25-vuotiaalle ammatillisen tutkinnon
suorittaneelle nuorelle taattaisiin kunnan, valtion ja yritysten toimesta
se ensimmäinen kokoaikainen vähintään
kymmenen kuukautta kestävä työ? Tätä voi sanoa
kalliiksi järjestelmäksi, mutta kallista on sekin,
jos nuori ei koskaan kiinnity työelämään.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! On aivan totta, että on erittäin
kallista, jos nuori ei kiinnity työelämään.
Tässä hallituksen panostus nimenomaan nuorten
palkkatukeen, siihen, että nuoria rekrytoidaan työpaikoille,
samoin oppisopimuskoulutukseen, on antanut monelle tuhannelle nuorelle
nimenomaan aktivointimahdollisuuden. Mutta on varmasti niin, että kannattaa
miettiä sitä, voidaanko antaa täydellinen
takuu siitä, että aina on tarjolla työpaikka.
Joissakin Pohjoismaissa tämä on toiminnassa, ja
varmaan voidaan ajatella, että jossain muodossa se myös
voisi toteutua Suomessa.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaisella elinkeinoelämällä on
kansainvälisessä työnjaossa hyvin merkittävä rooli.
Meillä on alueita esimerkiksi metalli- ja metsäteollisuudessa,
joissa tuotamme monelle sadalle miljoonalle ihmisille erilaisia
tuotteita. Täällä vähäteltiin Suomen
hallituksen ja EU-komission elvytystoimia. (Ed. Jaakonsaari: Liioiteltiin!)
Itse kuitenkin uskon, että molemmilla näillä toimilla
pystytään takaamaan suomalaisille ihmisille työtä. (Ed.
Jaakonsaari: Katsotaan vappuna! — Ed. Skinnari: Vappupuheissa
palataan asiaan!) Kysynkin elinkeinoministeri Pekkariselta:
Mitenkä te arvioitte, mitä merkitystä näillä elvytystoimilla
on suomalaiselle elinkeinotoiminnalle, kun koko Euroopan unionin
alueella voidaan elvyttää?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ylivoimaisesti tärkein merkityshän
on siinä, että komission esitys pyrkii koordinoimaan
eri maiden toimenpiteet yhdensuuntaisiksi. 170—180 miljardia
euroa siitä 200 miljardista olisi niitä toimia,
joita toivotaan jäsenmaiden tekevän saman suuntaisina
ja tehokkaina koko Euroopan kysyntää ja taloutta
elvyttävinä toimenpiteinä. Sitten se
muu osa on niitä erityisiä toimia, joilla tavallaan
aikaistetaan sellaisien varojen käyttöä,
jotka oli tarkoitus käyttää vähän
myöhemmin, nyt tässä pohjassa käytettäväksi.
Ideana myöskin on, että niitä varoja,
jäsenmaksurahoja, joita ei tule käytettyä,
jotka palautuisivat muuten jäsenmaille, otettaisiin nyt käyttöön,
kaikki nämä miljardit. Näitä äsken
sanottuja on kai parikymmentä miljardia suurin piirtein
yhteensä. Kun ne tulevat eri tarpeisiin, muun muassa laajakaistayhteyksien
rakentamiseen koko Euroopan alueelle ja moniin muihin hyviin tarkoituksiin,
kyllä ne omalta osaltaan elvyttävät myös
Suomen taloutta aika merkittävästikin.