Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä salissa on monta
kertaa todettu, että budjettiin eli talousarvioon pitää merkitä kaikki
tiedossa olevat menot ja tulot. Näinhän on monta kertaa
korostettu. (Ed. Skinnari: Kyllä, se on perustuslaissa!)
Jos ei näin menettele, niin silloin toimii lain vastaisesti.
Nyt kysyn:
Onko hallitus toiminut lain vastaisesti, kun se on ilmoittanut,
että helmikuussa annetaan ensimmäinen lisätalousarvio?
Onko hallituksen tiedossa tuloja ja menoja, joita ei merkitä varsinaiseen talousarvioon,
vaan annetaan lisätalousarvio? Onko tämä lain
mukaista?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meillä ei ole tiedossa tuloja ja menoja
vielä, joita lisätalousarviossa käsitellään, mutta
tiedämme teeman kyllä. Eli haluamme nähdä alkuvuodesta
huomattavasti pidemmälle kuin vielä tässä vaiheessa
voimme nähdä seuraavaan vuoteen talouden kehitystä.
Kun tämänhetkinen arviomme on, että talouskehitys
on menossa huonompaan suuntaan — sen nyt jokainen ymmärtää ja
tietää — niin katsomme aiheelliseksi,
että jos alkuvuodesta näemme paremmin, niin pystymme
tekemään kohdennettuja toimenpiteitä nimenomaan
työpaikkojen turvaamiseksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Minusta tuo vastaus hieman ontuu. Ilmoitetaan,
että tulee lisätalousarvio helmikuun oliko se
peräti ensimmäisellä viikolla, keväistuntokauden
ensimmäisellä viikolla. Jos näin ilmoitetaan,
niin kyllä kai teidän tiedossanne täytyy
olla jotakin, mitä te ette talousarvioon ole laittaneet.
Jos te oletatte, että jotain tapahtuu, niin pitääkö ilmoittaa,
että juuri helmikuun ensimmäisellä viikolla, miksei
helmikuun kolmannella viikolla tai huhtikuun neljännellä viikolla?
En oikein tuota ymmärrä.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Yleensä lisätalousarvion
aikataulun tietää normaalinkin talousolosuhteen
aikakaudella. Kyllä meillä jokaisella on käsitys,
tuleeko se keväällä, jos tulee, niin
missä vaiheessa kevättä suurin piirtein,
ettei tämä nyt ole mitenkään
niin erikoista. Me nyt vaan ajattelemme, että me haluamme
nähdä vuodenvaihteen jälkeen taloustilanteen
koko kuvan. Toivon mukaan näemme ainakin puoli vuotta eteenpäin,
toivon mukaan pidemmälle. On tämä nyt
kohtuullisen erikoista, että täällä syytetään
hallitusta siitä, että me haluamme toimia sen
tiedon mukaan niin hyvin kuin osaamme, jotta euro
per työpaikka -panos on maksimaalisessa käytössä.
Me emme halua huiskia veronmaksajien rahoja, koska kaikki se velka,
joka nyt otetaan ja ensi vuonna otetaan, on eläkeläisten
ja palkansaajien maksettavana kuitenkin tulevina vuosina. Me haluamme
tehdä elvytystoimet niin, että euro per työpaikka
-panos on mahdollisimman hyvä, ja me olemme valinneet ajankohdan,
että tarkistelemme tätä tilannetta vuodenvaihteen
jälkeen.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tässä on järkyttävintä se,
että hallitus ei reagoi vieläkään
siihen, että Euroopan unionin komissiokin jo lokakuussa
vaati kasvua ja vakautta ja työllisyyttä tukevia
toimia, vaati jäsenvaltioita tämän vakavan
taloudellisen kriisin sosiaalisten vaikutusten pehmentämiseen,
vaati panostuksia perusturvallisuuteen, arjen turvallisuuteen. Hallitus
ei ole reagoinut. Se on jatkanut rikkaiden veroalea, ei ole tehnyt
kuntapuolelle mitään panostuksia, ja mikä vakavinta
on, niin te ette myöskään elvyttävien
toimien osalta ole ryhtyneet välittömiin toimiin,
jotta ensi vuoden talousarviossa panostettaisiin investointeihin
ja muun muassa talouden ja kasvun voimistamiseen. Me olemme erittäin vakavan
tilanteen edessä. Teidän on aika tunnustaa se,
että kyseessä on vakavin uhka myös Suomen
taloudelle, mikä on vuosikymmeniin, kenties viime vuosisadan
30-luvun jälkeen kohtaamassa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Taloustilanne nyt on kaikille selvä.
Ei sitä nyt tarvitse erikseen vaatia. Sen nyt jokainen
tietää, että tämä on
vakavin uhka, mitä koskaan tässä maailmassa
on ollut. (Ed. Gustafsson: Ministeri oli lokakuussa toista mieltä!)
Jos nyt katsotaan, mitä komissio on todennut, niin
komissio totesi muun muassa maanantaina ja tiistaina, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) että Suomi on Euroopan unionin elvyttävin
maa, että kannattaa lukea ihan oikeasti. Jos te ette perehdy asioihin,
niin voi päätyä tuommoiseen käsitykseen,
mikä teillä on. Komission arvioitten mukaan Ruotsissa,
Suomessa, Tanskassa elvytetään enempi kuin missään
muualla.
Kun me kävimme keskustelua, mitä tämä 1,5 prosentin
suositus elvytyksiin tarkoittaa, niin totesimme, että esimerkiksi
automaattiset vakauttajat kannattaa siihen laskea. Tämän
laskelman mukaan Suomen elvytys ensi vuonna on 2,5 prosenttia, niin
että ei kannata antaa väärää kuvaa,
ja me olemme olleet eturintamassa. Komissio heräsi näihin
kysymyksiin vasta sen jälkeen, kun me olimme antaneet budjettiesityksen,
joka on siis yhä edelleen Euroopan elvyttävimpiä.
Pekkarinen voi jatkaa vielä, mitä on tehty syksyn
jälkeen täsmennyksinä, jotta pystymme
turvaamaan työpaikat ja yritysten rahoituksen.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Komission tämä elvytyspakettihan
nyt pitää ehdotuksia toimista, jotka hallitus on
jo saattanut tänne eduskunnan käsiteltäväksi. Me
olemme tässä olleet eturintamassa, ensimmäisenä Euroopassa.
Vielä kertaalleen: Hallitus ottaa tänne esitetyillä toimilla
pitkästi yli 3 miljardin euron edestä uutta takausvastuuta
siitä rahoituksesta, mitä yritykset tarvitsevat
viedessään maailmalle ja valmistaessaan Suomeen.
Tämän lisäksi hallitus panee 1,7 miljardia
euroa suoraa uutta rahaa, jonka se korkotuettuna eri instituutioitten
kanavoi suomalaisille yrityksille niitten tarpeisiin, ja vielä senkin
lisäksi hallitus ihan suoraa avustusmuotoista rahaa sekä rakennerahastojen
että näitten pääomitusjärjestelyjen kautta
laittaa pitkästi yli 100 miljoonaa euroa. Tässä — kokonaispaketti
yli 5 miljardia — Suomi kyllä kilvoittelee erinomaisesti
minkä tahansa Euroopan unionin jäsenmaan kanssa.
(Puhemies: Ministeri Pekkarinen, te pysyitte minuutissa! — Naurua)