2) Suomen osallistuminen Afganistanin kriisinhallintaan
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Afganistanin tilanne on pysynyt haasteellisena.
Turvallisuusvälikohtausten määrä on
edelleen korkealla, ja huoli tilanteesta on aiheellinen ja vakava.
Edistystä on saatava tapahtumaan pian.
Kansainvälinen yhteisö odottaa presidentti Karzailta
paljon: Hallintoa on parannettava kaikilla tasoilla ja korruptioon
on tartuttava. Poliittisen prosessin tulee olla osallistuva, inklusiivinen ja
uudistushakuinen. Karzai on kertonut tavoitteensa olevan, että afgaanit
vastaisivat itse maansa turvallisuudesta viiden vuoden kuluttua.
Me kaikki haluamme, että tämä tavoite
ja toive toteutuu.
Suomen tulee osaltaan jatkaa tukeaan maan vakauttamiseksi. Tuemme
Afganistanin kansallisten turvallisuusjoukkojen kehittämistä kumppanuuden
ja koulutuksen avulla. Se on avain turvallisuusvastuun siirtämisessä afgaaneille
ja kansainvälisen sotilaallisen läsnäolon
vähentämiselle.
Isaf-joukkojen määrän kasvattaminen
väliaikaisesti nähdään tärkeänä keinona
tuloksien aikaansaamiseksi. Myös lisää siviilitukea
hallinnon kehittämiseen tarvitaan. Siviilituen kasvattaminen
on keskeistä, mutta nykyisessä turvallisuustilanteessa
tarvitaan myös sotilaallista tukea tämän
mahdollistamiseksi.
Yhdysvallat ilmoitti odotetusti aikovansa lähettää noin
30 000 sotilasta Afganistanissa olevien noin 68 000
amerikkalaisen lisäksi. Lisäjoukon tarkoitus on
torjua talebanien uhkaa sekä vahvistaa transitiota ja vastuun
siirtoa afgaaneille. Presidentti Obama kertoi puheessaan tiistaina,
että lisäjoukot lähetetään
maahan seuraavan puolen vuoden aikana, mutta jo vuoden päästä 18 kuukauden
sisällä on tarkoitus aloittaa asteittainen vetäytyminen.
Presidentti Obama korosti, että pelissä eivät ole
pelkästään Yhdysvaltojen ja sen liittolaisen keskeiset
kansalliset intressit vaan kaikkien, mukaan lukien eurooppalaisten,
yhteinen turvallisuus. Yhdysvaltojen esittämät
linjat ovat yhtenäiset eurooppalaisen ajattelun kanssa.
Sotilaallisen kriisinhallinnan keinoin tulee luoda vakaat olot transitiolle
ja vastuunsiirrolle. On tärkeää, että yhteistyötä YK:n
ja muiden toimijoiden kanssa kehitetään. Siviilisektorin
tukitoimien lisääminen Afganistanissa on ensiarvoisen
tärkeää ja keskeistä koko Isaf-operaation
onnistumisen kannalta.
Naton pääsihteeri Anders Fogh Rasmussen pyytää kaikkia
Isafiin osallistuvia maita harkitsemaan paitsi lisää taistelujoukkoja
myös lisää sotilaallista tukea koulutus-
ja mentorointitehtäviin. Naton lisäksi myös
Yhdysvallat on pyytänyt Suomea harkitsemaan lisätukea
Afganistanille.
Suomen kokonaisvaltainen tuki Afganistanille koostuu poliittisesta
osallistumisesta erityisesti EU:n ja kansainvälisten järjestöjen
kautta, kehitysyhteistyöstä, humanitäärisestä avusta
sekä sotilaallisesta ja siviilikriisinhallinnasta. Suomi jatkaa
osallistumistaan Isafissa. Afgaanihallinnon toiminnan tehostaminen
ja turvallisuusvastuun siirtäminen afgaaneille ovat perustavoitteitamme,
ja onnistuminen niissä luo edellytyksiä kansainvälisen
läsnäolon asteittaiselle vähentämiselle
jatkossa.
Tulevien kuukausien aikana tarkastelemme osallistumistamme,
sen kehittämistä, yhdessä kumppaneidemme
kanssa. Yksi välittömistä toimista on,
että pyrimme kasvattamaan Afganistanin turvallisuusjoukkojen
koulutustukea aiempien linjausten mukaisesti. Sotilasvoimin on luotava
mahdollisuuksia jälleenrakentamiselle ja kehitykselle,
ja sotilaallista kriisinhallintaa tarvitaan Afganistanissa nyt mutta
ei loputtomiin.
Suomi on kaksinkertaistanut siviilikriisinhallintaan osallistumisensa
viimeisen vuoden aikana. Suomi suuntaa voimavaransa EU:n poliisioperaatioon,
Eupoliin, joka on tärkeässä roolissa
Afganistanin poliisioperaation ja oikeusvaltiosektorin kehittämisessä.
Suomi on operaation kolmanneksi suurin osallistujamaa noin 25 asiantuntijalla,
ja tukeamme pyritään lisäämään
vielä jonkin verran.
Lopuksi, herra puhemies: Siviilikriisinhallinta, kehitysyhteistyö ja
muu siviilitoiminta vahvistuvat asteittain. Tavoitteena on, että Afganistanin
armeija ja poliisi ottavat vastuuta, ja tähän suuntaan
viedään sekä toimintaa että resursseja. Me
olemme yhdessä EU-kumppaneidemme kanssa toistuvasti korostaneet
poliittisen dialogin käynnistymisen tärkeyttä.
Afgaanien itsensä on käynnistettävä eteenpäin
vievä sovinto- ja reintegraatioprosessi.
Toinen varapuhemies:
Pyydän painamaan sitä V- elikkä vastauspainiketta,
jos haluaa pitää niitä 2 minuutin puheenvuoroja.
Ensimmäinen ajankohtaiskeskustelun puheenvuoro saliin,
puolustusvaliokunnan puheenjohtaja ed. Korkeaoja.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomella on rauhanturvatoiminnassa pitkät
perinteet, ja meistä on jopa jossain sanottu, että olemme
rauhanturvaamisen suurvalta. Tämä meidän
hyvä panoksemme on pitkälti perustunut siihen,
että meidän rauhanturvaajamme ovat tällaisia
siviiliammatin omaavia monipuolisia, usein vähän
vanhempiakin henkilöitä. Tällä tavalla
heillä on ollut kyky rakentaa paitsi turvallisuutta myöskin
yhteistyötä ja yhteiskunnan rakenteita ja auttaa
tavallisia kansalaisia.
Nyt kun on pyydetty lisäresursseja, niin varmaan on
syytä miettiä, millä tavalla tätä Suomen perinteistä vahvuutta
voidaan myös Afganistanissa parhaiten palvella, miten meidän
mukanaolomme panos—tuotos-suhde on mahdollisimman hyvä.
Näyttäisi siltä, että kansainvälinenkin yhteisö ei
niinkään kaipaa taistelujoukkoja ja sotilaita,
joitten työkaluna on pelkästään
kivääri, vaan muunlaista taitoa. Tässä suhteessa
erityisesti poliisin kouluttajia, oikeuslaitoksen rakentajia, mutta
ehkä jossain tapauksessa myöskin Afganistanin
oman armeijan kehittämiseen liittyvää koulutustoimintaa.
Siinä mielessä, jos meillä harkitaan
tällaista lisäpanostusta, käsitykseni
on, että parhaimmin voimme auttaa Afganistania ja tätä tärkeää operaatiota,
joka tähtää siihen, että Afganistanin
omat rakenteet voivat ottaa vastuun Afganistanin asioista, sillä,
että pyrimme lisäämään
erityisesti siviilikriisinhallintatoimia.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! On tärkeää huolehtia
siitä, että Afganistanin rauhanturvaoperaatiolla
on kestävä ja johdonmukainen linja. Tässä kestävässä linjassa
myös Suomen tulee huolehtia ja kantaa oma vastuunsa. Minä itse näen,
että luontevaa on, että mikäli päädymme
lisäämään joukkoja Afganistanissa,
se tulisi tapahtumaan juuri siviilikriisinhallintatehtävien
kautta. Sekä poliisi- että oikeustoimen osalta
Suomella on sellaista osaamista, jota voimme kansainväliselle
yhteisölle antaa.
Arvoisa puhemies! Se, mitä jäin kaipaamaan ulkoministeri
Stubbin puheesta, on kyllä selvitys siitä tiedonkatkosta,
joka tapahtui lisäjoukkojen kotiinpaluun osalta tässä lokakuun
aikana. Haluaisin mielelläni kuulla, miten on mahdollista,
ettei pääministeri, saatikka tasavallan presidentti, ollut
tietoinen siitä, että lisäjoukot palaavat
Suomeen, ennen kuin vaalien toinen kierros on käyty, vaikka
poliittinen päätös oli tehty juuri sen mukaisesti,
että vaalit turvataan loppuun asti ja siihen turvaamiseen
sisältyi myös mahdollinen toinen kierros, jota
ei sitten loppujen lopuksi kyllä käyty ollenkaan.
Olisin halunnut nyt tietää, onko tämä ulko-
ja turvallisuuspoliittinen valmistelu hallituksessa kenenkään
käsissä, kun tuntuu, että hallituksen sisälläkään
tieto ei ole kulkenut puolustusministeriöstä ulkoministeriöön
eikä ulkoministeriöstä tasavallan presidentille
eikä myöskään pääministerille.
Voimmeko me luottaa siihen, että hallituksella on ulko-
ja turvallisuuspolitiikan langat käsissä?
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Afganistanin sodassa on alkamassa nyt uusi
vaihe, ja se johtuu paljolti siitä, että Yhdysvallat
on nyt päättänyt sijoittaa sinne runsaasti
lisäjoukkoja. Ideana on se, että käytettäisiin
nyt noin puolitoista vuotta tehokasta aikaa, jotta Taliban pystyttäisiin
lannistamaan ja sen jälkeen, kuten amerikkalaiset näkevät,
pystyttäisiin joukkoja ryhtymään vetämään
pois, ei kokonaisuudessaan tietenkään. Siellä on
noin 100 000 amerikkalaista, mutta ainakin tätä 30 000:n
lisäjoukkoa pystyttäisiin vähentämään.
Nyt tietysti Suomen strategia on hyvä sopeuttaa tähän
kokonaisuuteen, että me palvelemme mahdollisimman hyvin
tätä kokonaisuutta, että siellä saataisiin
aikaan nyt tämä käänne sillä tavalla,
että kiinnitetään huomiota koulutukseen, niin
Afganistanin sotilaiden kuin myöskin poliisien ja siviilien,
virkamiesten, oikeuslaitoksen kouluttamiseen, ja sillä tavalla
luotaisiin se infrastruktuuri sinne, jotta afganistanilaiset itse
pystyisivät ottamaan vastuun omasta maastaan mahdollisimman
nopeasti.
Tässä mielessä Suomenkin toiminta
siellä varmaan yritetään nyt tähän
sopeuttaa, kun hallitus alkaa tätä omaa strategiaansa
pohtia. Tässähän on ollut esillä sellainenkin
mahdollisuus, jos Suomi ottaisi yhden maakunnan siellä omalle vastuulleen,
ja silloin se koko toimintahan pitäisi sopeuttaa sitten
sillä tavalla, että se palvelisi tällaisen
yhden maakunnan haltuunottoa ja siellä kaikkien asioitten
hoitamista suomalaisten toimesta.
Nyt tässä on eräs vaikeus ollut jo
tähän asti eli se, että on ollut vaikea
rekrytoida väkeä Afganistaniin. Nytkin olisi mahdollisuus
rekrytoida kouluttajia enemmän, mutta näillä työehdoilla
ja, sanotaan nyt suoraan, myöskään tällä palkkauksella
ei näytä olevan riittävästi
halukkaita lähtemään sinne. Tämä on
tietysti kysymys, joka pitää tässä yhteydessä myöskin
ratkaista. En tiedä, missä aikataulussa hallitus
tulee nyt näihin asioihin paneutumaan, mutta varmasti aika
pian se alkaa jo pohtia Suomen reaktioita tähän.
(Puhemies: 2 minuuttia!)
Mitä tulee sitten vielä, ihan lyhyesti, herra
puhemies, tähän tiedonsaantiin, (Puhemies: 2 minuuttia
on kulunut!) josta täällä kysyttiin,
voin sanoa, että ainakaan ulkoasiainvaliokunnan osalta
ei ole ollut mitään puutetta oikeasta tiedosta. Me
olemme saaneet kaksi kertaa oikea-aikaistiedon siitä, milloin
nämä suomalaiset joukot sieltä vetäytyvät.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tässä USA:n päätöksessä lähettää sinne
Afganistaniin lisää 30 000 sotilasta
on tarkoituksena päätyä nimenomaan sotilaalliseen
ratkaisuun, ja sehän tässä on se ongelma,
että sitä Afganistanin tilannetta ei rauhoiteta
sotimalla vaan nimenomaan poliittisella ja siviiliratkaisulla.
Yleensä tässä siviilikriisinhallinnassa
tai myös sotilaallisessa kriisinhallinnassa mielestäni
meidän pitäisi paljon selkeämmin nähdä,
että kyse on nimenomaan poliittisesta päätöksenteosta
ja poliittisesta vastuusta. Sen takia ongelma on totta kai se, jos
pääministeri ei tiedä, mitä puolustusministeri
tekee, ja ongelma on myös se, että täällä eduskunnassa
asiasta käydään kyllä keskustelua
mutta kansanedustajat eivät tee selkeätä ratkaisua
siitä, että joukot vedettäisiin sieltä pois. Me
vain keskustelemme, mutta meillä ei nykyisen kriisinhallintalain
aikana ole mahdollisuutta tehdä sitä ratkaisua,
että me emme enää anna sitä jatkoaikaa.
Minun mielestäni myös pitää keskittyä siviilikriisinhallintaan.
Mutta puolustusministeri Häkämies voi vielä kertoa,
pitääkö muistikuvani paikkansa. Olette
sanonut, että kun sinne lähetetään
yksi siviili toimimaan, niin hän tarvitsee suojakseen kaksi
sotilasta. (Ed. Laakso: Viisi, viisi!) Eihän se ole mitään
siviilikriisinhallinnan lisäämistä, jos
sinne lähetetään yhä lisää ja
lisää suomalaisia sotilaita. Näin ei
pidä tehdä.
Lokakuussa tuotiin Afganistanista sotilaita tänne Suomeen
koulutettavaksi. Ei kai se ole kovin järkevää.
Meillähän on vahvuus nimenomaan siinä,
että meillä on hyvät koulutusjärjestelmät,
meillä on hyvä koulujärjestelmä,
hyvät terveydenhoitojärjestelmät. Oikeuslaitoskin
moneen muuhun maahan verrattuna toimii kaikkien korruptioepäilyjen
jälkeenkin hyvin. Miksi emme tuo afganistanilaisia siviileitä Suomeen koulutettavaksi
ja ota niitä suomalaisia sotilaita pois, (Puhemies: 2 minuuttia!)
varsinkin kun ed. Salolainen jo kertoi, ettei sinne edes ole halukkaita
lähtijöitä?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kahteen konkreettiseen kysymykseen vastaus.
Ensinnäkin meillä ihan liian keinotekoisesti nähdään
sotilaallinen ja siviilikriisinhallinta toisilleen vastakkaisina.
Kysymys ei ole siitä. Yksinkertaisesti Afganistanissa turvallisuusolot ovat
sen kaltaisia, että kun me viemme näitä hyviä asioita,
oli se sitten vaikka koulutusta tai kehitysneuvonnan antajien työtä,
siihen maahan, niin he vaativat, edellyttävät
turvakseen sotilaita, jotta voivat yleensä tavata vaikka
paikallisen hallinnon edustajia tai vastaavia. Siinä on
kysymys sekä-etästä.
Sitten toinen kysymys tästä rekrytointitilanteesta.
On aivan totta, että kokonaisuutena hakijoitten määrät
ovat voimakkaasti laskeneet aikaisempiin vuosikymmeniin nähden,
mutta hakijoita on ennen kaikkea Afganistaniin löytynyt.
Sen sijaan Kosovoon, joka on oloiltaan huomattavan paljon rauhallisempi,
on tällä hetkellä vaikeampi saada rauhanturvaajia,
eli Afganistan toistaiseksi vielä vetää.
Me olemme tehneet selkeästi toimenpiteitä, muun
muassa palkkauksellisia toimenpiteitä, jotta pystymme hoitamaan
sitoumuksemme.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kaksi lyhyttä vastausta.
Ensin ed. Lapintielle hänen tulkintaansa Yhdysvaltojen
linjanvedosta. Nyt kannattaa lukea se Obaman puhe kokonaisuudessaan.
(Ed. Laakso: Kyllä se on luettu!) Yhdysvaltain strategia pohjautuu
kolmeen kokonaisuuteen: Ensimmäinen on turvallisuus, eli
lisätään joukkoja 30 000:lla
18 kuukauden ajan tavoitteena siirtää vastuu afgaaneille
itselleen. Toinen kokonaisuus on jälleenrakentaminen, kouluttaminen,
se sama, mitä mekin Suomena siellä teemme. (Ed. Laakso:
Paljonko siihen panostetaan?) Kolmantena on siviilikriisinhallinta.
Ne muodostavat sen kokonaisuuden. — Yhdysvaltain panoksesta suhteutettuna
Suomen panokseen esimerkiksi jälleenrakentamisessa ei voida
edes puhua samana päivänä, eli se on
erittäin vahva tuki.
Sitten toinen huomio ed. Urpilaisen kysymykseen. Kuten olemme
aiemmin valiokunnissa ja muualla myös keskustelleet, ilman
muuta tätä informaatiota pitää jakaa,
toimittaa huomattavasti paremmin kuin tässä tapauksessa
tehtiin. Ehkä tämä suurin ongelma tässä oli
se epätietoisuus. Siis ensinhän vaalien piti olla
keväällä. Sitten ne siirtyivät
sieltä elokuulle, mikä tarkoitti sitä,
että lisäjoukot siirrettiin myöhempään
vaiheeseen. Sen jälkeen pohdittiin, tuleeko toista kierrosta vai
ei. Sitten se toinen kierros tuli mutta loppujen lopuksi sitä ei
tullutkaan. Jos ihan totta puhutaan, niin veikkaanpa, että saman
tyyppinen ennakointi on vielä meillä edessä,
kun odotetaan Afganistanin parlamenttivaaleja (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) keväällä 2010. Samanlainen epätietoisuus,
oikeastaan farssimaisuus, näiden vaalien kanssa valitettavasti
on edessä.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensin täytyy sanoa, että Suomella
on vastuu myöskin Afganistanin tilanteesta ja on tärkeää, että kannamme
siitä osamme, mutta tämän osan kantamisen
pitää tietysti perustua realistiseen tilannearvioon.
Itse olen ollut huolissani siitä, että jos
katsoo koko operaation alkua sieltä vuosilta 2002 ja 2003,
niin siihen nähden Afganistanissa oppositio kontrolloi
nyt useampia alueita, eli opposition kontrollialueet ovat kasvaneet.
Tämä ei ole tietenkään hyvä rauhanturvatoiminnan
kannalta. Myöskin tänä syksynä,
kun oli nämä vaalit, johtopäätöksethän
olivat usein sellaiset, että Karzain kansainvälinen
luottamus sai siinä vähän kolauksen,
vaalivilpeistä ja muista johtuen. Ilmeisesti Yhdysvalloissakin
on enemmän ajateltu strategiaa, että lähdetään
tukemaan alueita, ei vain keskushallinnon kautta Afganistania. Tämä kyllä tuo
haasteen tässä siviilikriisinhallinnassakin, lähdetäänkö sitten
etenemään Kabulin kautta vai lähdetäänkö suoraan
alueille. Minusta tästä pitää käydä Suomessakin
realistista keskustelua. Ja tietysti Pakistanin levottomuudet ja
Pakistanin tilanteen epävakaus tuovat tähän
lisähankaluuden.
Se asia, mistä olen ollut huolissani, on ollut tämä neuvotteluprosessi,
koska ei näytä tällä hetkellä siltä,
että Karzain hallitus olisi joko halukas tai kykenevä avaamaan
tällaista poliittista prosessia, jota tässä vähän
kaivattaisiin tämän rauhanturvatoiminnan ja terroristeja
vastaan iskemisen lisäksi. Minusta olisi hirveän
tärkeää, että hallintoa siellä voitaisiin
eri tavoin rohkaista myöskin sitten vetämään
maltillisia ryhmiä mukaan ja saamaan aitoa dialogia siellä aikaan.
Kuten tässä on todettu, siviilikriisinhallinnan rajat
kulkevat juuri tässä turvallisuudessa. Ei voida
lähettää pelkästään
siviilikriisinhallitsijoita sinne, jos turvallisuustilanne on tavattoman
huono. Ja varmaan pitäisi miettiä näitäkin
vaihtoehtoja, joita ed. Lapintie toi esiin, voidaanko siellä jossain
lähialueilla tai jopa Suomessa kouluttaa afgaaneja joissakin
tehtävissä, ottaa tällä tavalla aktiivinen
ote.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ensin tästä tulevaisuudesta
lyhyesti totean, että Suomen vastauksen lisäosallistumisesta
on syytä olla myönteinen mutta siitä lähtökohdasta,
että annamme siviilikriisinhallinnalle lisää panosta. Se
tarkoittaa poliisiyhteistyötä, se tarkoittaa tuomareita,
oikeuslaitoksen rakentamista ja kehitysyhteistyössä esimerkiksi
sitä, että annamme maatalouden alueella apua,
mille siellä on huutava tarve. Tämän
pitäisi olla nyt se Suomen panos, joka jatkossa tehdään,
ja sille muuten on kansainvälisessä yhteisössä erittäin
paljon myös kysyntää. Täällä meillä on
semmoista annettavaa, jota monella meitä suuremmalla maalla
ei ole.
Sitten toiseen asiaan. Tuli kyllä erittäin
erikoinen olo, kun kuuntelin ulkoministerin avauspuheenvuoron. Uudesta
ulkopolitiikasta on paljon puhuttu, mutta jotenkin tuli mieleen
niin kuin olisin ollut Neuvostoliiton parlamentissa läsnä kuuntelemassa
ulkoministerin selvitystä. (Eduskunnasta: Voi hyvänen
aika!) Tämän keskustelun juurethan ovat siinä onnettomassa
tapahtumaketjussa, jonka me Afganistanin vaalivahvennusjoukon kotiuttamisessa
olemme nähneet. (Eduskunnasta: Tuohan on kunnianloukkaus!) Ulkoministeriöllä ei
ollut sanaakaan tästä sanottavana eduskunnalle.
Meillä on kuusi viikkoa nyt mennyt aikaa siitä,
kun tämä sotku on tapahtunut, ja kuuden viikon
jälkeen pakottamalla saadaan aikaan tämä keskustelu
suureen saliin ja Suomen kansalle, ja sen jälkeen ulkoministeri
ei kerro sanallakaan, mitä tässä on tapahtunut.
Hyvin erikoinen tilanne! Samaan aikaan täällä käytetään
jykeviä puheenvuoroja parlamentaarisesta katteesta, kuinka
tärkeää on, että eduskunta valvoo
hallituksen ulko- ja turvallisuuspolitiikan toimintaa, kun on historiallinen
möhläys, josta ei ole täysin selvinnyt,
mitä tässä syksyn aikana tapahtui. Toisin kuin
ulkopolitiikan johto päätti, toisin kuin Utva päätti,
presidentti, pääministeri, muut ministerit, eduskunta,
joukot tuotiin kotiin. Eilen saimme tietää, että viime
viikolla Nato on esittänyt pyynnön ulkoministerille
ja puolustusministerille lähettää lisää joukkoja
Afganistaniin. Tämäkin tieto unohtui kertoa pääministerille,
niin että pääministeri kuuli toimittajilta,
että lisäjoukkopyyntö on olemassa. Tälle
joukolle siis pitäisi antaa lisää valtaa.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Näin siinä vain on käyty,
jotta Afganistanin sotaa on käyty jo viimeset kolomekymmentä vuotta.
Sinne aikoinansa meni Neuvostoliitto, sai siellä kyllä kovia
kokia. Sieltä tuotiin sinkkiarkus porukkaa tosi paljo kotia,
ja kuinka käytihin: häntä koipien välis
jouruttihin lähtemähän. Nyt siellon ollu
sitte Nato-joukot, siellon ollu suomalaaset. Suomi on erittäin
ansiokas rauhanturvaajamaa, hyvin arvostettu, me ollahan hyvin arvostettuja siellä
Afganistanis.
Mutta nyt herää kysymys — presidentti
Obama otti mun mielestä aivan oikein täs viime
päivinä esille sen — kun sieltä pitää joukkojen
palata kahren kolomen vuoren päästä:
Opetetahan kansa ja ennen kaikkea poliisijoukot ja armeija huolehtimahan
omista kansalaasistansa. Totta kai me kaikki tieretähän
se, että se voi olla vaikiaa sen uskonnon ja Taleban-sotilaitten
takia, jos niille annetahan signaali, että sieltä lähretähän parin
kolmen vuoren päästä pois, jätetähän
tavallaan ne oman onnensa nojahan. Mutta pitää yks asia
muistaa: tämä jatkuu vuosikymmenet etehenpäin,
jos tätä signaalia ei sanota. Eli Suomiki nyt
kouluttaa näitä, niin poliisia ku sotilaita, ja tehrähän
selväksi, jotta kahren vuoren päästä tullahan
pois. Mä luulen, jotta se on paras ratkaasu. Ja ennen kaikkia
se huumeviljely, siä viljellähän huumeita
mielettömiä määriä,
pitäs saara kaikesta huolimata loppumahan ja ruveta viljelemähän sitä,
mitä suuhun pannahan ja mikä vattat (Puhemies:
2 minuuttia!) täyttää, muuttuu energiaksi.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Tietokatkosta on annettu omat selvitykset.
Asianomaiset ovat todenneet, että tiedonkulkua on parannettava.
Minusta nyt pitää katsoa eteenpäin.
Tämä vaikeutunut turvallisuustilanne on jättänyt
valitettavasti taakseen paljon onnistumisia: lapset pääsevät
kouluun, naisten asema on oleellisesti muuttunut, on rakennettu
sairaaloita jne. On tosiasia, että myönteistä kehitystä on
tämän vaikean turvallisuustilanteen aikana joka
tapauksessa tapahtunut. Siksi nyt on myöskin kiinnitettävä huomiota
siihen, että turvallisuustilannetta parannetaan, ja se
luo edellytykset sitten sille toiselle osalle, siviilikriisinhallinnalle,
jossa meillä on osaamista, kehitysyhteistyön viemiselle
perille ja tietenkin omien viranomaisten kouluttamiselle Puolustusvoimissa,
sotilaallisella puolella, oikeudellisella puolella, niin että kansalaisosallistuminen
vahvistuu, demokratia vahvistuu ja luomme paremmat edellytykset
tulevaisuuteen.
Ei pidä katsoa jatkuvasti taaksepäin, katsoa, onko
tehty virheitä, onko tieto kulkenut; nyt pitää katsoa,
että syntyy hyviä päätöksiä.
Tuetaan Afganistanin kansaa siinä vaikeassa tilanteessa, jonka
me tietenkin pääasiallisesti vain tiedotusvälineiden
kautta pystymme itse arvioimaan.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Yhdysvaltain presidentin päätös
lisätä joukkoja Afganistanissa on väärä.
Yhdysvaltain presidentin toteamus, jonka hän teki viime
maaliskuussa, että on panostettava siviilioperaatioon ja
rakennettava Afganistanin yhteiskuntaa, on oikea. Mutta tämä jo
maaliskuussa tehty lupaus ei ole poikinut eikä poi’i
myöskään tässä konkreettisessa
tilanteessa sellaisia miljardien satsauksia, joita tähän
operaatioon, kansakunnan rakentamiseen, pitäisi panostaa.
Ongelma on se, että valtaosa panostuksesta menee sotilaalliselle
puolelle. Näiden lisäjoukkojen määrä tulee
maksamaan noin 30 miljardia dollaria. Sen sijaan siviilioperaatioon,
kansakunnan rakentamiseen, luvataan — jälleen
kerran, kuten on tehty monta kertaa jo aikaisemminkin — kyllä muutama
miljardi mutta ei sen enempää. Kaikki ne rahat,
joita pannaan sotilaalliseen operaatioon, ovat tietenkin pois tästä kansakunnan
rakentamisesta.
Puolustusministeri Häkämiehen on hyvä tietää,
että sekä Intialla että Kiinalla on merkittävät, isot
siviilikriisinhallintaoperaatiot Afganistanissa, joissa rakennetaan
teitä, kouluja, terveyskeskuksia jne., mikä on
kansakunnan rakentamista. Mutta näillä mailla
ei ole ainoatakaan sotilasta. Niitä operaatioita suojelevat
Afganistanin armeija ja Afganistanin poliisivoimat. Myös
Suomen pitäisi muuttaa oma sotilaallinen operaationsa siviilioperaatioksi.
Se olisi se, mitä Afganistanissa tällä hetkellä tarvitaan.
Eilen Yhdysvaltain presidentin erityisedustaja Afganistanissa
ja Pakistanissa — herra Holbrooke siis — käytti
mielenkiintoisen puheenvuoron siitä, että entistä tärkeämpi
syy Yhdysvaltain läsnäoloon Afganistanissa on
Naton yhtenäisyys, Naton uskottavuus ja jopa Naton olemassaolo.
Tiedustelisin ministeri Stubbilta, kun te olette useampaan kertaan
väittänyt, että Suomen ja Yhdysvaltain
tavoitteet Afganistanissa ovat pitkälti samat, (Puhemies:
2 minuuttia!) mikä Suomen rooli nyt on Afganistanissa,
kun tulee kysymykseen Naton uskottavuus, Naton toimintakyky, Naton
yhtenäisyys ja jopa Naton olemassaolo. Mikä on
Suomen rooli tässä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! On aina äärimmäisen
vaikeaa tällaisissa kriiseissä kyetä arvioimaan
sitä, mikä on näitten siviilipanostusten osuus,
yhteiskunnan jälleenrakentamiseen, kansakunnan rakentamiseen,
tehtävien voimavarojen osuus, suhteessa tähän
sotilaalliseen vakauttamiseen. Ed. Laakso esitti, että Suomen
pitäisi vetää sotilaat pois sieltä.
Minkä muiden maiden pitäisi vetää sotilaat
pois? Pitäisikö kaikkien 42 maan vetää sieltä sotilaat
pois ja jättää se toiminta Afganistanin
vielä puutteellisten omien poliisivoimien ja sotilasvoimien
varaan? Yleinen arvio on se, että ne eivät ole
vielä kykeneviä ylläpitämään
sitä turvallisuutta, ja tiedetään, että siellä oppositiolla,
talebaneilla, on aseita ja he käyttävät
niitä. Eiväthän siellä nämä kansainväliset joukot
ole muusta syystä kuin siitä, että halutaan luoda
edellytykset sille, että se talebanien hallinto ei palaa.
Tämän keskustelun osalta: Tämä on
eduskunnan aloitteesta käynnistetty keskustelu Suomen osallistumisesta
Afganistanin kriisinhallintaan. Aiemmin tästä tietokatkoksesta
on ollut mahdollisuus kysellä myös kyselytunneilla,
valiokunnille on asiaa esitetty, ja tiedettiin myös, että tämä keskustelu
tarjoaa siihen mahdollisuuden; mikäli edustajilla on halua
siitä vielä kysellä, niin hallitus antaa
siitä selvyyttä. Se oli valitettava tietokatkos.
Se ei ollut hallituksen ja eduskunnan välillä,
niin kuin täällä on todettu. Eduskunta
taisi jo kesäkuussa saada tämän tiedon.
Valitettavasti yksi keskeinen tiedon osa jäi osalta hallitusta
ja samalla presidentiltä saamatta. Siitä on kyllä varmasti
opittu. Joskus käy tällä tavalla. Siinä ei
ollut mitään tarkoituksellista. Siitä kertoo
muun muassa se, että niin laajalti hallinnossa ne tiedot olivat
olemassa, eduskuntaa siitä oli informoitu. Mutta joskus
tapahtuu näin. Onneksi ei tämän suurempaa
vahinkoa tästä tapahtunut.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt huomaan, että pääministerille
on tullut kyllä väärää tietoa
eduskunnan informoimisesta. Todellakin eduskunta kesäkuussa
sai tiedon, että joukot tulevat kotiin lokakuun lopussa,
jolloin oletettiin, että vaalien ensimmäinen ja
toinen kierros on pidetty ennen sitä. Mutta syyskuussa
eduskunnalle kerrottiin, ihan niin kuin on kerrottu ilmeisesti presidentillekin,
että operaatio kestää neljä viisi
kuukautta eli siis marraskuun loppuun saakka ja toisen kierroksen
ylitse. Eli tämä oli syyskuun informaatio eduskunnalle
kirjallisessa muodossa ulkoministeriöstä — siis
syyskuussa näin. Lokakuussa tämä sama
informaatio on käsittääkseni ollut myös
sitten presidentin käytössä siinä muodossa,
että ollaan toisen kierroksen ylitse.
Tämä on vakava asia, jossa toimitaan toisin kuin
mitä poliittinen johto on päättänyt
ja myös toisin kuin mitä eduskunta on kuvitellut
siunanneensa. Onneksi kävi sitten niin, että tuli
helpotus, kun ei toista kierrosta enää tarvittu.
Mutta tämmöistähän ei saisi
Suomen ulkopolitiikan johdossa tapahtua, ja nyt kysytään
tämän parlamentaarisen vastuun perään,
mitä valvontaa tämä eduskunta harjoittaa
ja mikä vastuu ministereillä tästä tapahtuneesta
on.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallituksen sisällä ja
hallituksen ja tasavallan presidentin välillä on
käyty tarkkaan läpi tämä tietokatkos.
Keskustelu on käyty ja siitä opiksi otetaan.
Tällä kertaa mandaatin pituudeksihan annettiin
haarukka. Sen haarukan puitteissa, voi sanoa, toimeenpanossa on
sitten toimittu. Tässä suhteessa ei ole rikottu
mitään periaatteita. Siinä, että viimeiseen
asti oli tämä aikahaarukka näkyvissä,
vaikka oli kotiuttamispäivä tiedossa, tapahtui
tietokatkos, ja sitä on pahoiteltu.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ulkoministeri Stubb luonnehtii Afganistanin
tilannetta vakavaksi. Kansainvälisen yhteisön
piirissä käydyssä keskustelussa on nähtävissä myöskin
tietynlaista tuskastumista, kun asiat eivät etene, tietynlaista
neuvottomuutta siitä, mikä on se tapa, millä pystytään
parantamaan turvallisuustilannetta, edistämään
oikeusvaltiokehitystä, hallinnon kehittymistä,
talouskehitystä. Mikä vielä vakavinta,
nyt kun kriisi on eräällä tavalla eskaloitumassa
yhä enemmän Pakistanin puolelle, myöskin
Pakistanin turvallisuustilanteen heikkeneminen ja sisäinen
epävakaus ovat lisänneet kokonaistilanteen vakautta.
Siksi se avainkysymys onkin nyt siinä, millä saadaan edistystä pian.
Odotusarvot uuteen hallintoon kohdistuen ovat valtaisat sen suhteen,
millä tämä transformaatio tehdään
nopeasti ja afgaanit itse saavat tilanteen haltuunsa. Sanon vaan,
että kyllä se viiden vuoden perspektiivi on aika
kunnianhimoinen. Se on hyvin kunnianhimoinen tavoite, jos kansainvälinen
yhteisö pääsee siinä ajassa
vetäytymään ja afgaanit ottavat itse
tilanteen haltuun.
Mutta sitten tähän Suomen rooliin. Tämä koko Afganistanin
vakauttaminenhan on muodostanut eräällä tavalla
koko Suomen kriisinhallintaan osallistumisen ja toisaalta myös
kehitysyhteistyön selkeän painopistealueen. Meillä on
tällä hetkellä ymmärtääkseni
maassa 120 suomalaista, ja hallituksella on tämänhetkisten
poliittisten päätösten mukaan valtuudet
nostaa luku 145:een. Nyt olisi hyvä avata tulevaa, millä tavoin,
mikä on tavoite, jos vastataan Rasmussenille myönteisesti,
kuinka paljon lisätään ja minkä kaltaisiin tehtäviin.
Onko nyt näin, että se on nimenomaan enemmän
siviilien suojelemista ja turvallisuusvastuun siirtämistä Afganistanin
omille joukoille ja meidän vahvuutemme, joka on selkeästi
afgaanijoukkojen koulutuksessa, siviilikriisinhallinnassa, oikeuslaitoksen
kehittämisessä, jälleenrakentamisessa,
tulee vahvemmin tulevissa toimissa esiin.
Nyt pyytäisinkin paikalla olevia (Puhemies: 2 minuuttia!)
ministereitä vielä selvittämään
tämän prosessin: Jos päädytään
tähän, millä tavalla hallitus harkitsee
ja missä elimissä lisäjoukkojen lähettämistä,
Suomen panosta, ja mikä on tavallaan se päätöksentekoproseduuri?
Kuka valmistelee, kuka esittelee, (Puhemies: Aika kulunut, ed. Laukkanen!)
ja missä vaiheessa tullaan eduskuntaan?
Toinen varapuhemies:
Varmaan ministerit voivat koota näitä kysymyksiä vastattaviksi
kootusti hetken päästä. Jatketaan näitä 2
minuutin puheenvuoroja.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Pääministeri tuossa sanoi, että tästä joukkojen
kotiuttamiskysymyksestä on nyt mahdollisuus esittää kysymyksiä,
ja ymmärsin, että myöskin hänelle,
mutta hän poistui takaoikealle pari sanaa sanottuaan. Aikaisemmin
ministeri Stubb on todennut, että tässä asiassa
sählättiin. Nyt te sanotte, niin kuin pääministerikin,
että kyse oli tietokatkoksesta, informaatio-ongelmasta.
Tasavallan presidentti on sanonut, että tässä oli
ensisijaisesti kysymys päätöksenteko-ongelmasta.
Kertokaa nyt, mistä kysymys oli: päätöksenteko-ongelma,
kyllä vai ei.
Mitä tulee tähän lisäosallistumiseen,
niin siitä minusta ministeri Stubb antoi ihan hyvän,
oikean kuvan. Se, mikä kuvasta puuttuu, koskee tietenkin
niitä haasteita, jotka siellä ovat edessä. Siitä ei
tullut riittävän, sanoisinko, raadollista palautetta.
Todellisuus, joka kansalaista kohtaa siellä, siis tavallisia
kadunmiehiä ja -naisia, on tämä huono
korruptoitunut hallinto, turvattomuus, sota melkein täältä ikuisuuteen
ja ehkä tärkeimpänä asiana se,
että historian todistuksen mukaan, heidän kokemuksensa
mukaan varmasti, ulkoa rajan takaa on tullut aina valloittaja, vihollinen.
Se on se isoin haaste. Sen pitää kohdistua meihin
sillä tavalla, että saamme aikaan osaltamme niitä toimia,
joilla tämä tavallinen ihminen voi kokea kansainvälisen
yhteisön, Suomen siinä mukana, positiivisena tekijänä heidän
oman tulevaisuutensa kannalta. Tällä hetkellähän
ennuste on synkkä. Uskon, että siihen joudumme kaikki
yhtymään, mutta totta kai jonkinmoisia mahdollisuuksia
on. Pieni demokratian lanka, vaikka ohut, on saatu aikaan ja erilaiset
ihmisten elinoloihin kohdistuvat toimet ovat edistymässä. Täytyy
todella toivoa, että muutos olisi nyt sitten merkittävä,
kun Yhdysvallat menee omalla tavallaan sinne lisää mukaan
(Puhemies: 2 minuuttia!) ja me muut omalla tavallamme.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Yhdysvallat on sanonut, että yksi
heidän tärkein syynsä olla Afganistanissa
on se, että Afganistan on turvallisuusuhka Yhdysvalloille. Tämän
saman voidaan katsoa olevan syy siihen, että Suomi on siellä.
Toisaalta voidaan katsoa myös, että ihmisoikeuskysymykset
ovat niin suuri syy, että jo niiden takia Suomen, joka
on sivistysmaa, kuuluu olla Afganistanissa huolehtimassa erityisesti
naisten, lasten turvallisuudesta, heidän tasa-arvoisesta
oikeudestaan terveydenhuoltoon ja koulutukseen jnp. Jos lähdemme
sieltä nyt tässä tilanteessa, niin minusta
se on osoitus siitä, että olemme valmiita jättämään
asian muiden hoidettavaksi ja Suomi ei enää hoida
niitä YK-velvoitteita, mihin se on sitoutunut kuitenkin.
Tässä tilanteessa on kuitenkin mietittävä sitä, kuinka
pitkään Suomikin on Afganistanissa. Yhdysvallat
on laittanut loppupäivämääräksi
jossain määrin heinäkuun 2011. (Ed. Laakso:
Ei ole laittanut!) Missä määrin tämä vaikuttaa
suomalaisten joukkojen paluuseen Afganistanista, sitä on
syytä miettiä. On tietysti liukuva paluu, mutta joka
tapauksessa tämä tulee vaikuttamaan, mutta millä tavalla,
samoin se määrä, millä joukoilla jatkossa
Suomi lähtee Afganistaniin. Vaihtoehtoja on kaksi, aivan
niin kuin Yhdysvalloissakin. Joko osallistumme pitkään
pienellä panostuksella tai sitten teemme lyhyesti niin
tehokkaan kampanjan, että saamme Afganistanin itse hoitamaan
ne yhteiskunnalliset velvoitteensa, joilla maa saadaan edes jonkunlaiselle
tielle kohti demokratiaa ja toimivaa yhteiskuntaa.
Ongelmana on ollut, että on vaikeuksia löytää oikeita
kouluttajia Afganistaniin. Tässä kiinnostaa, minkälaisilla
kompensaation parannuksilla huolehditaan siitä, että parhaat
mahdolliset joukot jatkossa saadaan lähtemään
Afganistaniin. Mielestäni kuitenkin on hirveän
tärkeää, että kaikki panostukset
ja ponnistelut laitetaan siihen, että Suomi YK:n jäsenenä hoitaa
ne velvoitteensa, joita sivistysvaltiona (Puhemies: 2 minuuttia!)
meiltä kohdistuu afganistanilaisia naisia ja lapsia ja
miehiä kohtaan, (Puhemies: Aika on kulunut!) ja nämä hoidetaan
mahdollisimman hyvin.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Det har sagts att Afghanistan är
Barack Obamas Vietnam. Själv så bestrider han
det med hänvisning till att USA nu är med i en
koalition med 43 andra länder. Till dem räknas
tydligen också Finland. Då inställer
sig frågan på vilka sätt vi är med.
President Obama har satt upp en tidsgräns på 18
månader för när tillbakadragandet av
trupperna bör inledas. Det handlar om en övergång från
krig till krishantering.
Frågan är hur Finlands särskilda
beredskap betonas just vid den här övergången.
Vi har en lång och framgångsrik erfarenhet av
fredsbevarande krishantering. Fogh Rasmussen hoppas på militär
förstärkning men det finns många andra
länder med större militära resurser som
med lätthet kan ställa upp med soldater och material
medan våra militära resurser är mera
begränsade. För vår del kunde det med
fördel handla också om civil krishantering och
direkt utvecklingsbistånd. Vi kunde vara en föregångare
när det gäller att genomföra FN-resolutionen
1325 om kvinnors roll i arbete för fred och säkerhet.
På så sätt kan vi göra en verklig
insats i uppbyggandet av det civila samhället. Det här är
en nisch för oss.
I sitt tal i förrgår lovade president Obama
att samarbeta med alla parter, med Förenta Nationerna och
det afghanska folket för att bygga upp en effektiv strategi,
och det är den enda riktiga framgångsmetoden.
Jag skulle därför vilja fråga utrikesminister
Stubb på vilket sätt han anser att Finland bör
arbeta mera genom FN i Afghanistan.
Suomen erikoisosaaminen on kriisinhallinta mukaan lukien sen
siviilipuoli. Ulkoministeri Stubb: Miten Suomi voi YK:n puitteissa
toimia pysyvän rauhan aikaansaamiseksi Afganistanissa?
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tuen ulkoministeri Stubbin linjausta
siinä, että Suomi on mukana tässä yhteisessä rintamassa kansainvälisen
yhteisön kanssa Afganistanin vakauttamiseksi, vaikka tuo
haaste näyttääkin ajoittain lähes
toivottomalta. Kyllä käytännössä arki tässä Nato-johtoisen
operaation ansiosta on kuitenkin muuttunut: tytöt ovat
päässeet kouluun, terveyspalveluja on pystytty
rakentamaan ja naisten asema erityisesti on parantunut. On todellakin
suuri vaara, että jos liian aikaisin sieltä vetäydytään,
tilanne oleellisesti näiden heikoimpien ryhmien osalta
pahenee.
Eli valitettavasti aseita tässä vakauttamis-
ja kehittämistyön suojaamisessa edelleen Afganistanissa
tarvitaan, mutta varmasti on myös viisasta valmistautua,
kuten presidentti Obama on hahmotellut, hallittuun vetäytymiseen
operaatiosta. Mielestäni siinäkin on hyvä,
että Suomi toimii linjassa kansainvälisen yhteisön
kanssa, ja toivoisin, että ulkoministeri Stubb myös
tähän vastaisi, millä tavalla suhtaudutte
tähän Obaman ajatukseen ja hahmotelmaan siitä,
että jonkinlainen vetäytymissuunnitelma ja -aikataulu
myös tehdään.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni presidentin ja
hallituksen välisestä tietokatkoksesta Afganistanin
tiedottamisessa voi vetää vain sen johtopäätöksen,
että kokoomuksen ministerit yrittävät
ohjata ulkopolitiikkaa oman mielensä mukaan. Mielestäni
ulkopoliittisissa kysymyksissä presidentti on oikeutettu
paitsi olemaan informoitu myös päättämään asioista.
Kokoomuksen taholta on selvästi yritetty edistää heidän
ajamaansa Nato-myönteistä linjaa. Kokoomuksen
liituraitaministerit haluavat pitää Suomen mukana
Afganistan-operaatiossa pitääkseen samalla yllä lämpimiä suhteita
Natoon ja Yhdysvaltoihin. Tällä tavoin Suomesta tosiasiallisesti
tehdään Yhdysvaltain ja Naton käskyläinen,
vaikkei Natoon virallisesti liitytä. Nato on pyytänyt
Suomelta lisää joukkoja Afganistaniin, josta kokoomusministeri
Häkämies ei vaivautunut edes tiedottamaan keskustalaiselle pääministeri
Vanhaselle. Perussuomalaiset kyseenalaistavat lisäjoukkojen
lähettämisen Afganistaniin erityisesti, jos motiivina
on vain kokoomuksen uskollisuuden osoitus Natolle.
Arvoisa puhemies! Suomi on laajentanut Afganistan-operaation
omalle maaperällemme kouluttaessaan Afganistanin hallituksen
sotilaita Niinisalossa. On syytä olla huolissaan, kuinka Taleban-sissit
ja esimerkiksi heidän liittolaisensa Al-Qaida reagoivat
tähän. Heidän käyttämäänsä sotataktiikkaan
kuuluu soluttautuminen ja sen jälkeiset terroriteot. Kansainväliset
kokemukset esimerkiksi syyskuun 11. päivän terrori-iskujen
tiimoilta nostavat mieleen kysymyksen: Kuinka hyvin viranomaisemme
pystyvät havaitsemaan tuhansien maahanmuuttajien, ministeri Thors,
joukosta mahdollisesti Suomeen lähetetyn (Puhemies: 2 minuuttia!)
terrorisolun yksittäisen jäsenen? Suomi saattaa
liiallisella sinisilmäisyydellään kokea
jonain päivänä karun herätyksen
todellisuuteen.
Toinen varapuhemies:
Otetaan tähän väliin hallituksen
kommentteja. Minuutin puheenvuorot ministereille Väyrynen,
Häkämies ja Stubb.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Puhemies! Halusin lyhyesti kertoa kehityspolitiikkaan liittyvästä toiminnasta.
Suomi käyttää nykyään
vuosittain noin 18 miljoonaa euroa, joka on suhteutettuna meidän määrärahoihimme
reilusti EU-tason yläpuolella ja korkeampi kuin Ruotsin
taso. Tärkein kanava on Afganistanin jälleenrakennusrahasto.
Olemme päättäneet muuttaa varojen käyttöä niin,
että kun aikaisemmin yleisavustus oli puolet kaikista määrärahoista,
niin se on pudotettu 25 prosenttiin ja 75 prosenttia menee kansalliseen
solidaarisuusohjelmaan, maaseudun kehittämiseen ja mikroluotto-ohjelmaan,
joka erityisesti hyödyttää Afganistanin
naisia.
Kansalaisjärjestöpuolelle olemme valmiit lisäämään,
jopa kaksinkertaistamaan määrärahat. Suomen
Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu ja Kylväjä-yhdistys
siellä toimivat nykyään noin miljoonan
euron summalla, toinen miljoona voitaneen siihen osoittaa lähiaikoina.
Siviilikriisinhallinta on yksi mahdollisuus. Se kuuluu kyllä ministeri
Stubbin toimialaan, mutta kaikki lähes lasketaan kehitysyhteistyömäärärahoiksi.
Eupolissa olemme vahvasti mukana. Kannattaisi harkita lisäpanostusta
esimerkiksi siirtämällä Kosovosta voimavaroja
Afganistaniin. Meillä on siellä 59 siviilikriisinhallinnan työntekijää.
Toiminta on luonteeltaan kehitysyhteistyön tyyppistä,
joten jos siellä vähennetään, niin
me voisimme kehitysyhteistyövaroilla paikata aukkoja ja
tätä kautta toiminta jatkuisi nykylaajuudessaan.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kuluneen syksyn aikana varmasti kaikille
on käynyt selväksi, että tarvitaan ihan
uusi ote Afganistanissa, tarvitaan parempia tuloksia, tarvitaan
kunnianhimoinen tavoiteaikataulu vastuun siirrosta ja tähän
liittyen myöskin sen pohdiskelua, mikä on se taso,
jotta tuo vastuu voidaan siirtää.
Vielä kerran tästä päätöksenteosta.
Korostaisin, että tässä on toimittu puolustushallinnon
näkökulmasta kriisinhallintalain mukaan aivan
samalla tavalla kuin 2006—2007 määräaikaisen Unifil-operaation
osalta. Eli yhdellä päätöksellä vuodeksi
joukko lähetettiin, ja sillä samalla päätöksellä se
joukko sieltä palasi. Tämä oli määräaikainen
päätös, ja totta kai sen päätöksen
aikataulun sommittelussa oltiin yhteistyössä niin
Isafin kanssa kuin Ruotsin kanssa, jonka johdossa siellä olemme.
Ed. Oinonen totesi, että allekirjoittanut ei olisi informoinut
pääministeri Vanhasta tästä Naton pyynnöstä lähettää lisäjoukkoja.
Se on aivan totta, koska puolustushallinto tuota pyyntöä ei
ole saanut. Emme voineet näin ollen informoidakaan. Tuo
pyyntö on osoitettu tasavallan presidentille ja ulkoministerille,
ja kun tässä nyt tiedonkulun parantamisesta puhutaan,
niin toki puolustusministeriö varmaan olisi odottanut,
että myöskin ylipäällikkö olisi
tuon pyynnön sisällön puolustusministeriölle
infonnut, mutta näin ei tässä suhteessa
tapahtunut.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ottaisin kantaa kolmeen kokonaisuuteen,
jotka tulivat tuossa äsken esille.
Ensimmäinen vain huomio. Huomenna aamulla kello kahdeksalta
osallistun Brysselissä Isaf-ulkoministereiden kokoukseen,
jossa oikeastaan jokainen maa pitää puheenvuoron
siitä, millä tavalla Yhdysvaltojen ja Naton strategiaan tässä vaiheessa
suhtaudutaan. Meillä ei tule olemaan mitään
linjamuutoksia, kuten olemme jo useaan otteeseen tässä salissakin
sanoneet. Tähän liittyy myös koko operaation
tulevaisuus, johonka ed. Räsänen viittasi. Ei
tässä kukaan vielä puhu exit-strategiasta.
Nyt, niin kuin ed. Laakso tuossa totesi, kannattaa lukea se puhe
kokonaisuudessaan, ja siinähän jää aivan
selkeästi epäselväksi, vetäytyvätkö yhdysvaltalaiset
joukot ja missä määrin. Siinä todetaan
oikeastaan, että lisätään 30 000:lla
ja ne 30 000 otetaan pois noin 18 kuukauden jälkeen.
Toinen huomio ed. Nepposelle ja muille. Kyllä Afganistanissa
on kuitenkin kaikesta huolimatta tapahtunut paljon edistystä.
Bruttokansantuote on noussut 10 prosentilla. Täytyy muistaa, että se
oli maailman köyhin maa ennen kuin siellä aloitettiin.
Ennen kuin tämä operaatio alkoi, niin kouluissa
oli 800 000 poikaa. Tällä hetkellä on
6 miljoonaa lasta, (Puhemies: Minuutti!) joista yksi kolmasosa on
tyttöjä, eli edistystä on tapahtunut.
Viimeinen huomio. Kyllä yksi asia, joka on minun mielestäni
salissa käynyt selväksi, on se, että pitää panostaa
tälle siviilipuolelle, ja ei unohdeta sitä, että Suomi
on EU:n kolmanneksi suurin kontribuuttori Eupol-operaatiossa eli
poliisioperaatiossa, ja totta kai me jatkamme myös lisäämistä tällä puolella.
Meillä on 25 poliisiasiantuntijaa tällä hetkellä paikalla.
Toinen varapuhemies:
Kun kaikista ryhmistä on pidetty jo näitä pidempiä puheenvuoroja,
niin myönnän jatkossa puheenvuorot minuutin mittaisina,
että useampi pääsee ääneen,
ja voidaan jatkaa hiukan yli kello 18:n.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Me tiedämme, että tähän
sotaan ei ole sotilaallista ratkaisua. Tätä ei
sotilaallisesti voiteta, vaan totta maar se siviiliyhteiskunta on
ylös rakennettava ja siinäkin Suomen panosta tarvitaan. Yhden
suomalaisen sotilaan hintahan on noin 100 000 euroa, ja
kyllä me tietysti voimme sen katsoa, paljonko sillä 100 000
eurolla muuten voitaisiin tehdä. Mutta tunnistan sen, että osana kansainvälisen
yhteisön toimintaa meidän on siinä syytä mukana
olla.
Arvoisa puhemies! Me olemme täällä keskustelemassa.
Tämä keskustelu on järjestetty päätöksenteon
vuoksi. Minäkin haluaisin tästä aiheesta
vielä palata. Olen iloinen, että ministeri Stubb
pääsi tulemaan, vaikka oli muita sidonnaisuuksia
tähän aikaan, ja varaamaan aikaa. Minä en
ole iloinen siitä, että pääministeri
Vanhanen jätti tämän keskustelun kesken.
Hän täsmälleen tiesi, että tämä on
tunnin mittainen, ja tässä olisi nimenomaan pitänyt
kysyä siitä päätöksenteko-ongelmasta,
joka hallitusta tällä hetkellä vaivaa.
Kyse ei ole ainoastaan, kyse ei ole ainoastaan tästä Afganistan-operaatiosta
ja sieltä vetäytymisestä, lisäjoukkojen
vetämisestä ja siinä olevista tiedon
katkoista. Kyse ei ole ainoastaan myöskään
viimeviikkoisesta tilanteesta, jossa me näemme, että hallituksen
sisällä, Suomen hallinnon sisällä,
tieto ei kulje siitä, että Naton pääsihteeri
pyytää lisäpanostuksia. Kyse on myöskin siitä,
että viime kuussa suojelupoliisi ilmoittaa linjaratkaisusta,
että tiedustelijoita lähetetään
ulkomaille ja pääministeri lukee näistä asioista
lehdestä. (Puhemies: Minuutti!) Täällä on
lukuisia tilanteita, lukuisia asetelmia, missä me näemme, että avainkysymyksissä tieto
hallituksen sisällä ei kulje, ja on vakavasti
asetettava kysymys näin: Onko syntynyt voimaministeriö Suomen
hallituksen sisään, jossa ulkopoliittista linjaa
vedetään muuten kuin yhteisen tahdon mukaan?
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan jälleen kerran itsekin nostaa
esille kansalaisyhteiskunnan rakentamisen ratkaisevan tärkeän
merkityksen niinkin hauraassa valtiossa kuin Afganistanissa. Olen
sitä mieltä, että on ollut suuri virhe,
että kansainvälinen yhteisö on tähän
saakka satsannut voimavaroja pelkästään keskushallinnon
vahvistamiseen ja rakentamiseen, varsin huonolla menestyksellä mielestäni. Nyt
on kyllä kaikin keinoin näitä hallinnon
rakenteita voitava viedä ja luoda maakuntiin pääkaupungin
ulkopuolelle. Ilman tätä ei missään
tapauksessa keskushallinto voi koskaan saada legitimiteettiä,
jolla olisi merkitystä, elleivät kansalaiset näe
siellä arjessaan, että hallinto ja laki toimivat.
Ja korruptiota pitäisi tietenkin kitkeä sieltä keskushallinnostakin.
Oli oikein hyvä tuo ministeri Väyrysen puheenvuoro
siitä, mitä tehdään kehitysyhteistyöpuolella.
Toivoisinkin, että jatkossakin pidettäisiin järjestöt
mukana tässä työssä. Siellä esimerkiksi
Unifem ja Pelastakaa Lapset ovat tehneet erinomaista työtä Punaisen
Ristin ja Kirkon Ulkomaanavun lisäksi nimenomaan naisten
ja lasten aseman parantamisessa. Haluan muistuttaa, että valtaosa
alle 5-vuotiaista afganistanilaisista lapsista kärsii aliravitsemuksesta,
osa heistä kuolee. Ja myös naisten asema on edelleen
erittäin kurja.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! On itsestäänselvää,
että sotilaallinen kriisinhallinta ja siviilikriisinhallinta
kulkevat yhdessä ja se kansainvälinen vastuu,
jota niin Yhdysvallat kuin Suomikin noudattaa tässä tilanteessa,
on rakentavaa. Toivottavasti se käy Afganistanin kansan
parhaaksi.
Pyysin kuitenkin puheenvuoron sen takia, että on hyvä konkretisoida
myös sitä, mitä se tarkoittaa täällä koti-Suomessa,
jos Afganistanissa ei onnistuta. Paitsi että me tiedämme,
että se on merkittävä huumeiden välityspaikka,
niin sen lisäksi meille tulee myöskin turvapaikanhakijoita merkittävästi
Afganistanista, se on yksi kolmen suurimman joukossa. On aivan selvää,
että jos siellä ei onnistu tämä yhteiskunnan
rakentaminen, turvapaikanhakijoita tulee lisää.
Me tiedämme myöskin, minkälaisia ongelmia,
esimerkiksi ihmisoikeusrikkomuksia, erityisesti naisten osalta on
tapahtunut Taleban-hallinnon alla. Kaikki tällaiset voimat
on estettävä. Se on kaikkein parasta ennaltaehkäisyä myös
sen suhteen, että meidän turvapaikkapolitiikkamme
pysyy hallinnassa täällä kotimaassa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Brysseliin presidenttiä hallitus ei
halua päästää, mutta Kabuliin
hän oli noin kuvaannollisesti sanoen jäämässä ainoana
suomalaisena toisen kierroksen vaaleja seuraamaan, kun tätä tietoa
ei hänelle sillä tavoin välitetty, että se
olisi ollut täysin selvää. Kyllä tässä on
tätä presidentin sivuuttamisen tunnelmaa pahan
kerran nyt olemassa.
Mitä tulee tähän Obaman päätökseen
kiihdyttää sotaa Afganistanissa sotavoimaa lisäämällä, niin
sen seuraukset eivät tule olemaan myönteiset.
Siellä kun on kovempi sota, niin enemmän tulee
uhreja. Tulee enemmän myös siviiliuhreja, ja näin
viha miehittäjiin kasvaa edelleen. Ei se tältä tieltä löydy
se ratkaisu. Sitä voidaan puhua ja kuvitella ja haaveilla,
mutta ei sota voi ratkaista tämmöistä tilannetta.
Suomella ei olekaan mitään syytä,
me emme me voi amerikkalaisten päätöksiin
vaikuttaa, mutta ei meillä ole mitään
syytä nyökytellä Obaman päätöksille
oman päätäntämme osalta. Päinvastoin
Suomen tulee minun mielestäni seurata Kanadan päätöstä.
Kanada vetää 2011 sotajoukkonsa pois Afganistanista.
Meidän tiemme (Puhemies: Minuutti!) pitää olla
se, että me satsaamme siihen kansan auttamiseen, ja siitähän
siellä se todellinen pula on. Sota maksaa paljon, 100 miljoonaa
dollaria käyttävät jenkit yhdessä päivässä sotimiseen,
ja kansalle ei riitä juuri mitään.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Viime vaalien jälkeen kuulimme,
kun kokoomuksen kansanedustajat ja ministerit suureen ääneen
julistivat, että nyt puhutaan ulkopolitiikkaa. Oli alkamassa
uusi ulkopoliittinen aika ja uudet avaukset. No, nämä tulokset
ovat nyt kaikkien nähtävissä. Tämä puhutaan
ulkopolitiikkaa -kampanja siis kärjistyy tänään
merkittäviin kysymyksiin tärkeästä päätöksenteko-ongelmasta.
Näyttää siltä, että kokoomus
teki tästä ulkopolitiikasta yksinlajin, retoriikan
yksinlajin.
Itse olen olettanut, että ulko- ja turvallisuuspolitiikka
on joukkuelaji, mutta en olisi koskaan uskonut, että tästä sentään
sählyä tehdään. Mutta sellaisesta
sählystä näyttää olevan
kysymys. Nyt on monia ulkopoliittisia isoja kysymyksiä jäänyt pimentoon.
Niin kuin me tiedämme, on tämä Supon
ruskettumisretki, sitten on tämä kyseessä oleva
asia, mistä tänään keskustellaan,
ja Naton lisäjoukkojen pyytäminen. (Puhemies:
Minuutti!) On minusta erittäin ihmeellistä, että pääministeri
ei nyt istu täällä ja selvitä meille,
minkälaisesta päätöksenteko-ongelmasta
tässä on kysymys. Ei tämä anna
hyvää kuvaa niistä henkilöistä,
jotka ulkopolitiikkaa tekevät.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! En voinut vastustaa kiusausta, tuli
viittaus puhutaan ulkopolitiikkaa -kampanjaan.
Ilman muuta selvää on, että meidän
tavoitteenamme tänään on ollut todellakin
puhua ulkopolitiikkaa, ei puhua proseduuria. Me, kuten olemme aiemmin
todenneet, yritämme parantaa sitä proseduuria,
jolla ulkopolitiikkaa tehdään ja informaatiota
viedään eteenpäin. Mutta nyt me olemme
täällä puhumassa vakavasta asiasta, joka on
Afganistan, joka on Isaf-operaatio, joka tällä hetkellä on
erittäin vaikeassa tilanteessa, jossa Yhdysvaltain presidentti
on juuri pitänyt suurimman avauksen koko presidenttikautensa
aikana. Toivon, että voimme keskittyä nimenomaan
siihen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan eikä siihen proseduuriin,
jossa on tapahtunut virheitä, jotka on myönnetty
ja joista on opiksi otettu. Eli toivotaan, että voimme
jatkaa ulkopolitiikasta puhumista.
Markku Pakkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen osallistumisesta Afganistaniin on täällä käyty
keskustelua ja täällä on todellakin puhuttu
päivämääristä ja menosta
ja tulosta. Henkilökohtaisesti näen, että suomalaisella
sotilaalla on vähintäänkin oikeus tietää tällaisissa
operaatioissa, milloin hän lähtee ja milloin hän
tulee. Sitä varten YK- ja Nato-johtoisissa operaatioissa
on rotaatiokäytännöt ja miehet tulevat.
Elikkä jos olisi niin, että siellä ollaan
vaalien toisen kierroksen jälkeen, niin suomalaisethan
sillä logiikalla olisivat edelleen siellä, koska
toista kierrosta odotellaan.
Täällä on myös ed. Lapintie
ihmetellyt, mitä ne turvamiehet siellä tekevät.
Se on suomalaisten sotilaiden yksi tärkeimmistä tehtävistä,
ja Suomen kansa on antanut kovimman uhrinsa nimenomaan turvaamalla
norjalaisen lääkärin menon työpaikalle.
Kyllä minusta pitäisi olla realismia näissä puheissa.
Jos siellä siviilihommassa halutaan olla, niin siellä tarvitaan
ehdottomasti näitä turvamiehiä.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kiitos siitä,
että pääosa keskustelusta on ollut hyvää,
tulevaisuuteen ja luottamukseen luotaavaa keskustelua. Lähes
kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että joukkojen
läsnäolo Afganistanissa on toistaiseksi välttämätöntä.
Samalla on kuitenkin tullut selväksi se, että se
ei ole yksin sotilaallinen ratkaisu, joka tähän
on ratkaisuna.
Aiemmin jo ulkoministeri Stubb viittasi niihin hyviin asioihin,
joita on saatu aikaiseksi. Se on tärkeää pitää myöskin
mielessä. Lasten ja naisten elinolosuhteet ovat huomattavan
paljon parantuneet. Eräs toinen tärkeä huomionarvoinen
seikka on se, että kun pohditaan Afganistania ennen joukkojen
sinne menoa, niin sieltä on tällä hetkellä poissa
monet leirit, joissa koulutettiin henkilöitä,
jotka alistivat kansaa siellä. Nyt he eivät saa
jalansijaa, eivät voi siellä toimia.
Mitä tulee tuohon aikaikkunaan, aivan nopeasti, on
muistettava, että ei tämä ole ainutlaatuinen,
vaikka tämä on kohtuullisen pitkään
nyt kestänytkin. (Puhemies: Minuutti!) Lähi-idässä rauhanturvaajat
ovat olleet pitkään. On tärkeää, että Afganistanissa
ollaan niin kauan kuin se on tarpeellista. Muutoin se tärkeä työ,
ne panostukset, joita nyt on asetettu, valuvat hukkaan, jos sieltä tullaan
liian aikaisin pois.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota siihen retoriikkaan,
jota on käytetty tässä keskustelussa.
Arvoisa ulkoministeri totesi analyysinä Obaman puheista,
että ei ole olemassa exit-strategiaa siinä puheessa
lainkaan, ja käytti siitä hyvin mietoja ilmaisuja.
Sana "sota" ei esiinny lainkaan, kerran esiintyi sana "sotilaallinen".
Tämä on mielenkiintoista sen takia, kun tässähän
lähdettiin aikoinaan vuonna 2001 Bushin toimesta sotaan
terrorismia vastaan, että nyt ikään kuin
olisi tapahtunut jokin muutos.
Tämä tyylilaji on antanut mahdollisuuden sille
suomalaisessa keskustelussakin, pääkirjoituksia
myöten tänä aamuna, että tässä on
tehty täydellinen analogia Irakin sotaan suhtautumisessa, siis
Obama versus Irakin sota, ja sillä tavalla, että siellähän
lisättiin joukkoja niin, että saataisiin se homma
loppumaan, siis sotilaallisin toimenpitein loppumaan. Nyt on vedetty
täsmälleen samanlainen analogia, joka poikkeaa
siis lopputuleman osalta siitä, mitä arvoisa ulkoministeri
on täällä esitellyt.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin arvoisan ulkoministerin kanssa eri
mieltä siitä, että tässä on
hyvin pitkälle kysymys proseduurista Suomen osalta. Vaikka
me puhumme Afganistanista, niin nimenomaan Afganistanin turvallisuustilanne
on sellainen, että voidaan olettaa, että myös
suomalaisia uhreja tulee. Silloin on hyvin tarkkaan tiedettävä se,
kenen toimivallassa on suomalaisten sotilaiden, poliisien käskeminen
sinne ja kuka kantaa vastuun, miten päätökset
tehdään ja miten tieto kulkee.
Tällaista proseduurin vähättelyä ei
Suomessa ole totuttu näkemään. Meillä ei
yksi ihminen tee näistä päätöstä.
Puolustusministeri sanoi ihan oikein, että on hyvin pieni
ero siviilikriisinhallinnan ja sotilaallisten operaatioitten välillä tuommoisessa
paikassa kuin Afganistan. Ne ovat kovia paikkoja. Suomalaiset joutuvat
siellä viikoittain ampumaan ihmisiä.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Ed. Satonen viittasi turvapaikkatilanteeseen,
ja on selvää, että mitä levottomampaa
on Afganistanissa, sitä enemmän on turvapaikanhakijoita
sieltä Euroopassa. Esimerkiksi Norjassa afganistanilaisten
määrä ja erityisesti alaikäisten määrä on
lisääntynyt tänä vuonna. Afganistanilaiset
ovat meillä viidenneksi suurin ryhmä.
Samanaikaisesti pyrimme kyllä saamaan niin sanotun
takaisinottosopimuksen Afganistanin kanssa, kolmikantasopimuksen,
Unhcr, Afganistan ja Suomi, mutta on selvää, että mitä enemmän
teemme kehitysyhteistyötä ja muita panostuksia
Afganistaniin, sitä helpompi meidän on saada myöskin
tämä takaisinottosopimus. Sen lisäksi
on tietysti tärkeää, että myöskin
afganistanilainen diaspora on auttamassa näiden järjestöjen
kautta ja jälleenrakennuksessa, niin kuin on monessa muussa
maassa tehty.
Toinen varapuhemies:
Myönnän puheenvuorot vielä edustajille
Hoskonen, Orpo ja Urpilainen, ja katsotaan sitten, jos tarvitaan
vastauspuheenvuoroja vielä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä Afganistanin
tilanteessa on mielestäni kolme ulottuvuutta, ja toivoisin,
että ne huomioitaisiin.
Ensinnäkin Suomi on lähettänyt sinne
Isaf-operaatioon sotilaita, ja he sitten aikanaan kotiutuvat sieltä sen
mukaan, mitä on sovittu. Mielestäni tämä Afganistanin
tilanne on jo mennyt sille tasolle, että se ei ole enää mikään
pieni kriisi, vaan tilanne lähentelee hyvin jo sotatilannetta monilta
osilta. Mielestäni sellaisille alueille ei sotilaita pidä lähettää,
koska meillä on näitä muutamia tapauksia,
joissa uhreja on hyvin lähellä ollut tulla. Varmasti
jonain päivänä, jos tilanne jatkuu, sieltä suomalaisia
uhrejakin tulee.
Toinen ulottuvuus mielestäni on sitten se, että Suomen
tulee toki osallistua sitten järkevästi Euroopan
unionin viiteryhmässä siihen työhön, mitä tehdään
siviilien auttamiseksi, koulujen rakentamiseksi ja myös
poliisivoimien kouluttamiseksi oman oikeusjärjestelmän
tukemiseksi, että saadaan vakiinnutettua se järjestelmä.
Pitää muistaa, että Afganistanin kulttuuri,
se hallintotapa siellä, on vuosituhansia vakiintunut ja
sille ei mahda kerta kaikkiaan Suomenkaan voimin mitään.
Kolmas asia on sitten mielestäni, että se
huomio pitää tehdä, että Afganistanin
ja Pakistanin raja on käytännössä olematon.
Sissit kulkevat siellä yli ihan vapaasti ja valtoimenaan.
Kukaan ei tiedä, mitä siellä oikeastaan
tapahtuu. Pakistan on valtio, joka omaa ydinaseen, ja minun mielestäni
sellaiseen tilanteeseen (Puhemies: Minuutti!) ei pidä Suomen
joutua, jossa joutuu tällaiseen epämääräiseen
tilanteeseen.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
nostettu esiin ongelmana tämä suojelupoliisin
hanke lähettää miehiä ja naisia
ulkolaisiin edustustoihin. Halusin vaan todeta sen, että ei
sitä voi liittää tähän
keskusteluun, koska tämä asia oli esillä jo
useissa valiokunnissa kevään aikana. Kymmenet
kollegat ovat saaneet siitä jo sitä kautta tietoa,
eli ei se ole kovin salainen hanke ollut. Se ei vaan yksinkertaisesti
mahtunut sisäministeriön budjettiin. Siksi siitä on
eduskunnassa käsittelyssä muun muassa talousarvioaloite.
Mutta Afganistanissa suuri ongelma on huumebisnes. Taliban rahoittaa
sotimistaan huumekaupalla, ja vaikka tämä ongelma
on ollut tiedossa jo vuosia, sille ei ole kuitenkaan pystytty mitään
ratkaisua löytämään. Olisiko
tässä, kun mietitään sitä,
että sota pitää saada loppumaan, yksi sellainen
asia, joka voisi olla helposti kuitenkin ratkaistavissa, jos tahtoo
ja oikeat keinot löytyvät? Näettekö,
arvoisat ministerit, onko tällä rintamalla tapahtumassa
jotakin uutta? Voidaanko Talibanin rahakanavat sulkea tämän
huumekaupan osalta?
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvin valitettavaa, että pääministeri
poistui täältä puolessavälissä keskustelua,
kun hän kuitenkin lupasi, että eduskuntaa informoidaan
tästä Afganistan-sähläilystä,
niin kuin ulkoministeri on tätä käsitettä käyttänyt.
Samoin hieman ihmettelen teidän asennettanne, ministeri
Häkämies, koska äsken, kun te käytitte
puheenvuoron, te annoitte ymmärtää, että ikään
kuin tässä vaaleja turvaamaan lähetettyjen
lisäjoukkojen kotiinpaluussa ei olisi tapahtunut minkäänlaista ongelmaa.
Ette millään lailla käsitellyt tätä asiaa omassa
puheenvuorossanne. Päinvastoin, hyvin ylimielisesti totesitte,
että kaikki on mennyt niin kuin aikaisemminkin. Samoin
te osoititte, että ikään kuin tasavallan
presidentti olisi tehnyt nyt jotain väärin, kun
hän ei ole informoinut teitä ja hallitusta siitä,
että Nato on lähettänyt viime viikolla
pyynnön lisäjoukoista Afganistaniin. Kyllä se
on käsittääkseni ulkoministerin tehtävä informoida
hallitusta eikä tasavallan presidentin. Ei tasavallan presidentti
ole mikään postipoika, joka toimii juoksutyttönä informoimassa
Naton pyynnöistä.
Minä kaiken kaikkiaan olen hyvin pettynyt tähän
keskustelun sisältöön. Olisin toivonut,
että tässä olisi todella (Puhemies: Minuutti!)
käyty nyt läpi se, mitä tässä Afganistan-sähläilyssä todella
tapahtui, koska se olisi ollut sitä parlamentaarista valvontaa
ja kontrollia, jota täällä niin monessa
puolueessa on peräänkuulutettu. (Eduskunnasta:
Eihän pääministeri ole edes paikalla!)
Toinen varapuhemies:
Nyt on ylitetty jo 10 minuutilla alkuperäinen aika.
Nyt ensinnä ministeri Stubb, sitten ministeri Häkämies
ja ministeri Väyrynen, lyhyet loppukommentit.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Pahoittelen todellakin. Syy, minkä takia
minulla oli onneksi mahdollisuus osallistua tähän
keskusteluun, joka minun mielestäni, ed. Urpilainen, on ollut
hyvä ja erittäin ajankohtainen, koska Yhdysvalloilta
ja Natolta ovat tulleet todellakin nämä pyynnöt,
on se, että meiltä peruuntui transatlanttinen
illallinen tänään, jolla olisivat olleet
EU-maat ja Nato-maat. Mutta nyt minulla lähtee kone kello
kahdeksalta, eli sinne pitäisi vielä keretä.
Keskustelu minun mielestäni on ollut hyvää ja nyt
kannattaa katsoa eteenpäin, ja se eteenpäin katsominen
tarkoittaa sitä, miten me valmistelemme nyt seuraavat vaiheet.
Se varmasti katsotaan ensimmäisen kerran ulko- ja turvallisuuspoliittisessa
valiokunnassa yhdessä presidentin kanssa ensi viikolla
ja sitten tulevissa valiokunnissa. Meidän on nyt katsottava
tämä tilanne kokonaan, tuleeko Ruotsilta jonkin
näköisiä muutoksia maakuntavastuisiin
tai tällaiseen, (Ed. Laakso: Tiedämme, että se
tulee!) ja siihen sitten reagoitava myöhemmässä vaiheessa.
Mutta kuten totesin, tässä oli kyllä paljon
myös opittavaa, kuten olen ulkoministerinä myös
osakseni tästä ottanut. Ja sen me tulemme tekemään
ja katsomaan, että seuraavassa vaiheessa ainakin omalta puoleltani
saan informaation kulkemaan paremmin.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Olen ollut lukuisia kertoja niin ulkoasiain-
kuin puolustusvaliokunnankin kuultavana ja selvittänyt
tätä prosessia puolustushallinnon näkökulmasta
samaan sävyyn kuin tuossa äsken kerroin, eli miten
prosessi on edennyt, ja todennut, että puolustushallinnon
kaikki dokumentit, omat lausunnot ja puolustushallinnon edustajien
kuulemiset valiokunnassa ovat olleet saman sisältöisiä.
Mitä tulee sitten tähän kysymykseen
Naton pyynnöstä lähettää lisäjoukkoja,
vastaisin ed. Pentti Oinosen syytökseen, kun hän
syytti, että allekirjoittanut ei olisi informoinut pääministeri Vanhasta.
Totesin, että se ei olisi ollut mahdollistakaan, koska
se pyyntö oli osoitettu ensiksi tasavallan presidentille
ja sitten myöhemmin ulkoministerille, joka kyllä sitten
informoi puolustusministeriötä. Me totesimme erittäin
rakentavassa ja hyvähenkisessä Utvan kokouksessa
muutama viikko sitten, että tiedonkulkua on aina hyvä parantaa
puolin ja toisin. Kun puhutaan yhteistoiminnasta tasavallan presidentin
ja valtioneuvoston kesken, niin se on tietysti molempiin suuntiin
tapahtuvaa tiedonkulkua ja yhteistoimintaa.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Arvoisa puhemies! Kun joudun kovin lyhyesti vastaamaan, niin
jatkan hieman ed. Paloniemen puheenvuoron johdosta. Unifemin toimintaa
me myös tuemme, se on arvokasta, ja annamme tuntuvasti
humanitaarista apua muun muassa Unicefin ja Wfp:n kautta. Mitä nyt
on tapahtumassa tulevaisuudessa? Ensinnäkin tapahtuu laadun
paranemista, niin että Artf:n kautta hallinnon tukemiseen
annettua rahaa vähennetään ja annetaan enemmän
varoja maaseudun kehittämiseen ja tähän
mikroluotto-ohjelmaan, joka hyödyttää erityisesti
naisia. Määrällistä lisäystä näen
mahdolliseksi saada aikaan kansalaisjärjestöpuolella, jopa
tuplata kansalaisjärjestötuki. Siellä on
hyviä ohjelmia, ja uskon, että siviilikriisinhallinnan
puolella voidaan jotain tehdä, ja olen valmis kehitysyhteistyövarojen
kautta edesauttamaan näitä ratkaisuja. Eli jotain
lisäystäkin toki saadaan aikaan, mutta muistetaan,
että kyllä me nyt olemme jo kansainvälisesti
katsoen hyvällä tasolla. Siitä huolimatta
lisätään.
Toinen varapuhemies:
Keskustelu on päättynyt.