3) Hallituksen esitys laeiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta
vapauttamisesta Kainuun maakunnassa vuosina 2005—2009 annetun
lain sekä työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta
eräissä kunnissa vuosina 2003—2009 annetun
lain muuttamisesta
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä ehdotetaan
jatkettavaksi kahta työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamista
koskevaa lakia. Toinen koskee Kainuuta vuosiksi 2005—2009
ja toinen runsasta 20:tä kuntaa Itä- ja Pohjois-Suomessa
sekä muutamaa saaristokuntaa.
Sosiaaliturvamaksun vapautuksen johdosta maksuja menetettäisiin
edelleen 10,3 miljoonaa euroa vuodessa. Kansaneläkemaksun
poistamisen vuoksi vapautus koskisi vuodesta 2010 vain työnantajan
sairausvakuutusmaksua. Sosiaaliturvamaksujen vapautuksen enimmäismäärä olisi edelleen
30 000 euroa työnantajaa kohden kultakin palkanmaksuvuodelta.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta puoltaa näiden molempien
lakien voimassaoloajan jatkamista nykyisen vaikean taloustilanteen
vuoksi hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla vuoden
2011 loppuun saakka. Valiokunta oli mietintöä tehdessään
yksimielinen.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies Sauli Niinistö.
__________
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tyydytyksellä on todettava, että hallitus
on tuonut tämän lakiesityksen tänne eduskuntaan,
ja kun tämä lakiesitys hyväksytään,
näin uskon, niin tämä kokeilu, joka koskee
työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamista, tulee
jatkumaan ainakin tämän kaksi vuotta.
Tämän vapautuksen piiriin on tavallaan kuntia
päässyt useammassa vaiheessa, ja tätä lakia on
jatkettu. Näitä kuntia ainakin yhdistää se,
että työttömyysprosentit ovat olleet
varsin korkeita. Toisaalta näissä kunnissa yritysten
toimintaedellytykset ovat olleet ja ovat edelleen varsin haasteelliset.
Eli yritykset ovat joutuneet starttaamaan tavallaan takamatkalta,
ja myös yritysten toimintaan liittyy sellaisia kuluja,
joita ei välttämättä ole niillä yrityksillä,
jotka toimivat markkinoita lähempänä ja
suuremmissa taajamissa.
Tämä sosiaaliturvamaksusta vapauttaminen, joka
jatkossa sitten on käytännössä työnantajan sairausvakuutusmaksuista
vapauttaminen, kun tämä kelamaksumuutos tulee
täysin vuodenvaihteesta voimaan, koskee myös oman
kotikuntani seutualuetta ja sen kyseisiä kuntia. Meillä myös Pohjois-Karjalan
kansanedustajilla on tapana, että aina vuosittain vierailemme
yrityksissä eri puolilla maakuntaa, ja kyllä palaute
tästä sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta on
yritysten puolelta ollut yksinomaan positiivinen.
Täällä lakiesityksen perusteluissa
viitataan siihen, että on vaikea mitata tämän
vapautuksen vaikutusta työllisyyslukuihin, mutta itse olen
vakuuttunut, että ainakin työpaikkojen säilymisen kannalta
tällä on ollut positiivinen vaikutus, ja omalta
pieneltä osaltaan se on myös lisännyt
erittäin monien yritysten kilpailukykyä. On myös
todettava, että tällä on varmasti näille
yrittäjille henkinen merkitys.
Arvoisa puhemies! Vertaisin tätä tietyllä tavalla
myös kuljetustukeen. Kuljetustukihan myös auttaa
yrityksiä. Itse toki toivoisin, sitäkin on jatkettu
useampaan kertaan, että me voisimme edetä tämän
kuljetustuen puolella tavallaan Ruotsin mallin mukaan, eli näitä euromääriä kasvattaa,
ja tämä tuki koskisi myös sitä,
kun yrityksille toimitetaan raaka-ainetta, eli tavallaan molempiin
suuntiin olisi tätä tukea.
Kaiken kaikkiaan uskon, että valtiosihteeri Sailaksella
oli hyvin merkittävä osuus, kun tämä sosiaaliturvamaksusta
vapauttaminen lähti liikkeelle. Tavallaan hänellä oli
toimeksianto etsiä niitä keinoja, joilla pahimmilla
työttömyysalueilla voitaisiin tätä tilannetta
parantaa. Eli toivon tosiaan ja uskon, että kun tämä laki
ensi viikolla sitten lopullisesti hyväksytään,
niin sen myötä ainakin voidaan näitä työpaikkoja
suurelta osin säilyttää myös
näissä kyseisissä kunnissa, jotka tässä on
lueteltu, ja kyseisillä alueilla, joissa tosiaan nämä toimintaedellytykset
yrityksillä ovat monella, monella tavalla haasteellisemmat
kuin kasvukeskuksissa.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhe- mies! Varsinaissuomalaisena ja kesäkainuulaisena
olen tutustunut tähän kokeiluun, seurannut sitä ja
saanut siitä palautetta, eikä voi olla kuin tyytyväinen
siihen, että tätä kokeilua nyt esitetään
jatkettavaksi. Tämä on tietysti pisara meressä,
kun mietitään työllistämistä ja
sitä laajaa kokonaisuutta, mutta tämä on
täysin oikeasuuntainen. Se kannustaa yrittämään
ja luo tervettä pohjaa näitten seutujen elinkeinoelämälle
ja oikeiden työpaikkojen syntymiselle.
Mutta, jos tätä miettii ihan yritystasolla,
kun tätä tukea on kuitenkin mahdollista saada
30 000 euroa vuodessa per yritys ja kaiken kaikkiaan kolmessa
vuodessa 100 000 euroa, niin ei se millekään
yritykselle — ja kun yleensä on kysymys vielä pk-yrityksistä — ole
merkityksetön. Sillä on pakko olla vaikutusta,
vaikka nyt ei tilastojen valossa, kuten tästä esittelytekstistä näkyy,
ole tätä työllistymisvaikutusta pystytty
näyttämäänkään.
Mutta olen aivan vakuuttunut siitä, että työllistymisvaikutusta
on ollut, ja ennen kaikkea tämä on auttanut näitä yrityksiä pitämään
ne ihmiset töissä, jotka siellä ovat,
ja mahdollisesti vaikuttanut positiivisesti siihen, että on
uskallettu investoida ja kehittää yritystä eteenpäin.
Kun Suomessa aluepolitiikkaa tehdään, juuri tämän tyyppisiä keinoja
meidän pitäisi etsiä ja niiden pohjalle
rakentaa näiden heikommista lähtökohdista
nousevien seutujen tulevaisuutta.
Sen sijasta tässä on kuitenkin sitten kysymys suuremmasta
kokonaisuudesta, josta tämä on osa. Suurempi kokonaisuus
on ylipäänsä yrittämisen ja
suomalaisen hyvinvoinnin kokonaisuus. Siinä on kaksi keskeistä asiaa,
joihin tämä nivoutuu: ensinnäkin suomalaisen
työn hinta ja toisaalta yrittämisen edellytykset.
Työnantajan kustannukset työntekijän
palkkaamisesta on se perusta, jolla suomalaiset yritykset myyvät
tuotteitaan maailmalle, mihin suomalainen työ ja työpaikat
perustuvat. Meillä on vaara siitä, että suomalaisen
työn hinta nousee niin korkeaksi, että meidän
on tehtävä laajalla rintamalla ratkaisuja, joilla
Suomi on kilpailukykyinen. Täytyykin toivoa, että parhaillaan
taas käynnissä olevissa työmarkkinaneuvotteluissa löytyy
maltillinen ja pitkä ratkaisu, joka omalta osaltaan tukee
kehitystä.
Toisaalta nämä yrittämisen edellytykset. Meillä on
Suomessa 300 000 yritystä. Niistä suurin
osa on yhden ihmisen yrityksiä tai ainakin ihan parin hengen
yrityksiä. Tällä kokeilulla edistetään
nimenomaan näiden pienten yritysten ja vielä niiden
yksinyrittäjien edellytyksiä palkata ensimmäinen
työntekijä, joka yrittäjälle
on monesti valtava riski. Mutta se on myöskin se kriittinen
hetki, lähteekö yritys ylipäänsä kasvamaan,
ja se on, kuten tunnettua, suuri kynnys.
Arvoisa herra puhemies! Tämä uudistus on, kuten
totesin, pisara meressä, mutta se on aivan oikeasuuntainen
ja kannatettava. On erittäin hyvä, että Varsinais-Suomen
saaristokunnat ovat mukana tässä. Siksi kannatankin
lämpimästi tämän lain hyväksymistä.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa tämä on
pieni osa laajasta kokeilusarjasta, jossa pyritään
etsimään tehokkaita keinoja, millä saataisiin
yksinyrittäjät ryhtymään työnantajiksi.
Tarve on numeraalisesti varsin suuri. 15 vuoden aikana Suomessa
on pysyvästi ollut noin 82 000 työnantajayritystä.
Määrä on vuosittain vaihdellut muutamalla
tuhannella. Niistä on ollut noin 15 000 sellaista
työnantajaa, joiden palveluksessa on ollut enemmän
kuin 10 henkilöä. Vastaavana aikana yksinyrittäjien
tai elinkeinonharjoittajien lukumäärä on
kasvanut noin 100 000:lla. Siis työnantajien määrä on
pysynyt samana, kun yksinyrittäjiä, elinkeinonharjoittajia
on tullut runsaan 10 vuoden aikana 100 000 lisää.
Miksi?
Yksinyrittäjän suurin riski, johon hän
ei voi ottaa minkään tyyppistä vakuutusta,
on ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän
palkkaus. Hän tulee silloin työnantajaksi, jonka
yhteiskunnallinen asema valtioon ja muuhun nähden muuttuu paljon
haasteellisemmaksi. Kun ensimmäistä työntekijää palkataan,
todennäköisyys, että rekrytointi ei onnistu,
on varsin suuri. Esimerkiksi siihen riskiin, jonka jokainen yrittäjä käytännössä vakuuttaa,
eli tulipaloon verrattuna tällainen riski on varmaan tuhatkertainen,
että tässä rekrytoinnissa ei osuta oikeaan.
Syynä voi olla myös työntekijän
käsitys työtehtävästä:
oli virheellinen, ei vastannut toiveita tai joku muu syy. Vaikka
sama työntekijä on vastaavassa työssä menestynyt
aikaisemmin, siitä huolimatta eri yrityksissä erilaiset
asiat ovat aina erilaisia.
Nyt tässä ajatellussa kokeilun jatkossa lähdetään
siitä, että kaikille työnantajille annettaisiin kevennystä hyvin
usein vaadituista työn palkan sivukuluista. Hyvä niin,
mutta niin kuin lain perusteluosassa sanotaan, ei voida varmuudella
sanoa, onko se vaikuttanut työllistymiseen, ehkä enemmänkin
siihen, että ansiotaso näissä yrityksissä on
lievästi noussut ja sitä kautta yritys on voinut
palkata parempaa työvoimaa.
Pitäisi miettiä, miten niissä tilanteissa,
joissa rekrytointi tai yrityksen toimintaedellytykset ovat muuttuneet,
yritys voisi vähentää etukäteen sitä riskiä,
joka tällaisessa tilanteessa kohdistuu yrittäjään.
Eri maissa tätä asiaa on pohdittu. Joissain maissa
on päädytty erityislainsäädäntöön, joka
koskee niitä yrityksiä, joiden henkilöstön kokonaismäärä on
alle 10. Kun annetaan etu kaikille, niin silloin edun ei voida olettaa
olevan kovin suuri. Tässäkin lähdetään
siitä, että raja on 30 000 euroa, koska
isoissa yrityksissä on paljon työtehtäviä ja
niitä voidaan organisoida uudella tavalla. Pienessä yrityksessä tilanne
on päinvastainen: siellä on harvoja työtehtäviä ja
niiden välillä uudelleenorganisointi on vaikeata.
Työntekijälle ja työnantajalle siinä epäonnistumisen
tilanteessa tai työn vähentymisen johdosta seuranneessa
tilanteessa pitäisi antaa jonkin näköinen
tukipaketti. Tämä parantaisi yrittäjän
kykyä ottaa se riski, joka olisi näin pienempi, mikä antaisi
mahdollisuuden palkata kokeiluluonteisesti enemmän ihmisiä ja
antaisi useammalle mahdollisuuden opetella työn yhteydessä uuden
ammatin tai jotain muuta vastaavaa. Toivon kuitenkin, että tämä rajaseuduille
suunnattu kokeilu viedään loppuun. Mutta epäilen,
ettei tällä varsinaista ongelmaa ratkaista vaan
että ongelma syntyy siitä, että pienissä yrityksissä yhdenkin
työntekijän aiheuttama riski epäonnistumistilanteessa
on kohtuuttoman kokoinen varsinkin, jos kyseessä on palvelualan
yritys.
Yleiskeskustelu päättyi.