Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vapaan sivistystyön kenttä on
laaja, ja myös koulutustarjonta ulottuu avoimista yliopisto-opinnoista
aina ammatilliseen peruskoulutukseen. Vapaan sivistystyön
oppilaitoksia on kaikkiaan yli 340, kansalaisopistoja 206, kansanopistoja
88, kesäyliopistoja 21, opintokeskuksia 11 ja liikunnan
koulutuskeskuksia 14. Erityisesti kansanopistojen asema puhuttaa.
Suomessa on useita kansanopistoja, joilla ei ole taloudellisia edellytyksiä jatkaa
toimintaansa. Opetusministeriöllä onkin valmisteltavana
kansanopistojen rakenteellisen kehittämisen ohjelma, jossa
tavoitteena on koota ja vahvistaa nykyisten opistojen toimintaa
niin, että kansanopistojen ylläpitäjien
määrä olisi jatkossa nykyistä pienempi
sekä ylläpitäjien välinen yhteistyö ja
pyrkimys toimintaa tukeviin yhteenliittymiin suunnitelmallista.
Arvoisa puhemies! Pidän kansanopistojen yhdistämistä erittäin
tarkoituksenmukaisena. Myös kansalais- ja työväenopistojen
kentällä tapahtuu yhdistymisiä kunta-
ja palvelurakenneuudistuksen edetessä. Vapaassa sivistystyössä tehdään paljon
päällekkäistä työtä suhteessa
ammatilliseen koulutukseen, taiteen peruskoulutukseen, lukio-opetukseen,
ammatilliseen peruskoulutukseen sekä avoimeen yliopisto-opetukseen.
Vaikka olisikin hienoa antaa kaikkien kukkien kukkia, pitäisin
tärkeänä, että kansanopistojen
sekä kansalais- ja työväenopistojen toiminta
saisi nykyistä selkeämmän profiilin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on kysymys
vapaan sivistystyön lain muutoksista, ja näen
nämä muutokset hyvinä.
Sivistysvaliokunta keskusteli erityisesti 1 §:stä ja
3 §:stä. Tässä 1 §:ssä on
kysymys vapaan sivistystyön tarkoituksesta ja se on tässä uudessa
muutoksessa otsikoitu "Vapaan sivistystyön tarkoitus ja
tavoitteet". Tässä yhteydessä valiokunta
keskusteli nimenomaan siitä, että lainmuutos ei
saa johtaa siihen, että vapaan sivistystyön oppilaitosten
myötä — joita on todella paljon eri arvo-
ja aatepohjalta työtä tekeviä, koulutusta
antavia oppilaitoksia, hyvin siis omaleimaisia ja erilaisia, jotka
kukin täyttävät oman paikkansa ja tehtävänsä tarpeeseen
nähden varmasti hyvin — että tässä lain
myötä ei saa hävitä se yhteinen
sivistystehtävä, mikä on vapaalla sivistystyöllä ja
niillä oppilaitoksilla, joita todella on paljon erilaisia.
Asiantuntijoitten kanssa kysyttiin muun muassa sitä kysymystä,
jota paljon sitten todella pohdimme, kannattaako kansansivistyksen
perinteinen tavoite itsen tai persoonallisuuden kehittämisestä kokonaan
hylätä, ja kysyttiin vielä enemmän.
Kysyttiin myös, onnistuvatko yhteisölliset ja
yhteiskunnalliset tavoitteet ilman, että yksilölliset
otetaan huomioon. Nämä kysymykset nousivat esille
siitä, että tässä 1 §:ssä on
uusi muotoilu, joka lähtee siitä, että vapaan
sivistystyön tarkoituksena on järjestää elinikäisen
oppimisen periaatteen pohjalta yhteiskunnan eheyttä, tasa-arvoa
ja aktiivista kansalaisuutta tukevaa koulutusta. Aikaisemmassa muodossa
tämän pykälän kohdalla ykkösenä oli
tämä yksilöiden persoonallisuuden monipuolinen
kehittyminen ja sitten kyky toimia yhteisössä sekä edistää kansanvaltaisuuden
ja tasa-arvon ja moniarvoisuuden toteutumista suomalaisessa yhteiskunnassa.
Valiokunta mietinnössään nosti tämän
asian esille ja korosti, että tätä sivistystehtävää ei
tule todella lieventää tai mitenkään
ainakaan ohentaa vaan päinvastoin ja nimenomaan, että tämä itsen kehittämisen
merkitys on mukana vapaan sivistystyön oppilaitosten toiminnassa.
Mietinnössä todetaankin näin, että "hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan, että tarkoituspykälä esitetyssä muodossa
on saanut lausunnoissa laajan kannatuksen - -", ja sen
vuoksi valiokunta ei sitten sen enempää ottanut
siihen kantaa, koska todettiin, että siellä ovat
valmisteluvaiheessa eri tahot saaneet olla vaikuttamassa tähän
pykälämuotoiluun.
Sitten valiokunta painottaa kuitenkin 1 §:n osalta
itsen kehittämisen merkitystä, ja tässä korostuvat
sivistystyölle asetettavat tavoitteet. Valiokunta näki,
että nimenomaan sivistystyölle asetettavat tavoitteet
ovat yksilön monipuolinen kehittäminen ja kyky
toimia yhteisössä sekä yhteisöllinen
tavoite eli kansanvallan ja tasa-arvoisuuden ja yhteiskunnan eheys.
Tämä lukee siis valiokunnan mietinnössä,
ja siihen on ensimmäisenä laitettu tämä yksilön
monipuolinen kehittäminen juuri korostamaan sitä,
että se ei häviä tästä tavoitteesta.
Sinänsä pidettiin hyvänä ja
pidän itsekin hyvänä, että tässä 1 §:ssä vapaan
sivistystyön tarkoitus ja tavoitteet ovat selkeät,
niin kuin tämän lainmuutoksen tarkoituskin on,
että tarkoitusta ja tavoitteita selkiinnytetään
tässä säädöksessä ja oppilaitosten
omaa erityisroolia tässä koko suomalaisessa koulutusjärjestelmässä selkiinnytetään,
kun tätä tehtävänjakoa selkiinnytetään
tämän lain myötä.
Toisen kohdan, arvoisa puhemies, vielä haluan nostaa
esille. Valiokunnassa mielestäni hyvin käytiin
keskustelua 3 §:stä, jossa nousee esille
se, että meillä vapaan sivistystyön kentällä on
ominaista se, että työtä tehdään
aate- ja arvopohjalta, ja on paljon oppilaitoksia, jotka nimenomaan
sitten huomioivat ne tarpeet, mitä niihin arvolähtökohtiin
tulee, opiskelun tai koulutuksen sisällöissä.
Tässä 2 §:ssä on
nimenomaan todettu, sen 7 momentissa, että oppilaitokset
voivat painottaa koulutustehtävässään
arvo- ja aatetaustaansa, kasvatustavoitteitaan ja erityisiä koulutustehtäviään.
Organisoituminen yhteisten arvolähtökohtien pohjalta
on ominaista erityisesti opintokeskustoiminnalle ja suurelle osalle
kansanopistoja, ja vapaan sivistystyön piirissä ovat
näin edustettuina useimmat yhteiskunnalliset ja uskonnolliset
kansanliikkeet. Siis tämän 2 §:n
7 momentti mahdollistaa tämän erilaisten oppilaitosten
toiminnan tai mielestäni ihan vahvistaa sitä,
että se mahdollistuu.
Arvoisa puhemies! Pidän myös erittäin
tärkeänä, että valiokunta mietintöönsä on
lisännyt lausuman, jossa nostetaan esille taiteen opetus
mutta myös nostetaan esille rahoitus. Lausumassa sanotaan
näin: "Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää vapaan
sivistystyön osalta, onko avustuksina myönnettävä rahoitusmalli
tarkoituksenmukainen vai tulisiko laatu- ja kehittämisrahoitus
siirtää osaksi valtionosuusrahoitusta - -".
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys, joka
on siis kannatettava ja yksimielisesti sivistysvaliokunnassa hyväksytty,
liittyy vapaan sivistystyön vuosille 2009—2012 ajoittuvaan
kehittämisohjelmaan, ja nyt on kysymyksessä sen
ensimmäinen vaihe, jota käsittelemme.
Mutta tuosta jatkokehittämisestä on ainakin minulle
tullut yhteydenottoja erityisesti kansanopistojen taholta, joissa
on oltu hiukan epäileviä sen suhteen, millä tavalla
tätä verkostoitumisvelvollisuutta ollaan toteuttamassa.
On tärkeää, että vapaan sivistystyön
oppilaitokset, erityisesti kansanopistot, saavat säilyttää vapautensa
ja itsenäisyytensä. Vapaalle sivistystyöllehän
on ominaista nimenomaan mahdollisuus kansalaisten omiin arvolähtökohtiin
perustuvaan opiskeluun. Sen vuoksi, kun kansanopistot verkostoituvat, mikä sinänsä
on
hyvä asia, on tärkeää, että niillä on
mahdollisuus verkostoitua aatteellisesti niitä lähellä olevien
laitosten kanssa eikä maantiede ole se, joka ratkaisee.
Yleiskeskustelu päättyi.