Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on kyseessä eräs keskeisistä asioista,
joilla voimme turvata Itämeren ja erityisesti tuon hyvin
liikennöidyn Suomenlahden öljyntorjuntaa, ja tämä esitys,
joka nyt on valiokunnan mietintönä täällä pöydällä, sisältyy
myöskin tuohon hallituksen viime kesänä antamaan
Itämeri-selontekoon yhtenä tällaisena
konkreettisena toimenpiteenä.
Ympäristövaliokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena.
Olemme kuitenkin esittäneet joitakin huomautuksia sekä muutosehdotuksia,
mutta valiokunnan mietintö on kuitenkin yksimielinen.
Aivan aluksi tässä valiokunnan mietinnön kannanotto-osuudessa
kuvataan perustuslakivaliokunnan kantaa tähän
asiaan, koska pyysimme perustuslakivaliokunnalta lausunnon. Öljysuojarahastohan
on talousarvion ulkopuolinen rahasto, ja sen suuruuden tai käyttötarkoituksen
olennaista laajentamista tehtäessä tarvitaan perustuslain
87 §:n mukaan kahden kolmasosan enemmistö.
Tämän vuoksi sitten myöskin oli tarpeen tämä lausunto
perustuslakivaliokunnalta. Perustuslakivaliokunta on tässä lausunnossaan
katsonut, että tämä pääomarajojen
viisinkertaistaminen merkitsee tätä olennaista
laajentamista, joka tuossa perustuslain 87 §:ssä on
kuvattu, ja sen vuoksi vaaditaan tämä pykälän
mukainen määräenemmistö.
Perustuslakivaliokunta kiinnitti tässä lausunnossaan
lisäksi huomiota tämän lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen
muuttamiseen, koska tämän ehdotetun säännöksen
perusteella lain 6 ja 7 §:n voimaantulo määräytyisi
vain EU-säännöksen nojalla eikä voimaantuloajankohdasta säädettäisi
näin ollen lainkaan Suomessa, ja tämä ei
taas täytä perustuslain 79 §:n
3 momentin vaatimuksia lain julkaisemisesta ja voimaantulosta. Tähän
viitaten ympäristövaliokunta ehdottaa tämän
voimaantulosäännöksen muuttamista ehdotetulla
tavalla.
Arvoisa puhemies! Kuten jo tuossa aluksi sanoin, tämän
rahaston toiminta on äärimmäisen tärkeää,
kun varaudumme pahimmillaan suureenkin öljyonnettomuuteen
tuossa vilkkaasti liikennöidyillä Itämerellä ja
Suomenlahdella. Tästä rahastosta korvataan esimerkiksi
alueen pelastustoimille öljyntorjuntavalmiuden hankkimisesta
ja ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia sekä öljyturmasta
aiheutuneiden vahinkojen kustannuksia, mikäli näitä korvauksia
ei voida periä vahingosta vastuulliselta. Valiokunta on
tässä mietinnössään
korostanut tämän öljyntorjuntavalmiuden
parantamisen tärkeyttä ja Öljysuojarahaston
merkitystä osana öljyntorjunnan rahoitusta, perusteena
juuri tämä kasvava öljyliikenne. Myöskin
kemikaaleja kulkee paljon. On aivan kaikissa selvityksissäkin
osoitettu, että vakavan onnettomuuden riski on moninkertaistunut erityisesti
Venäjälle suuntautuvan liikenteen kasvun vuoksi.
Tästä asiasta on tehty lukuisia selvityksiä kuluneiden
viime vuosien aikana, ja muun muassa Suomen ympäristökeskus
on arvioinut tätä öljyntorjuntavalmiuden
riittävyyttä. Kyllä valiokunnan saaman
käsityksen mukaan ihan tässä kotimaisessakin öljyntorjunnassa
meillä on puutteita. Tietenkin tämän
ison öljyvahingon, mahdollisen ja hyvin epätoivottavan öljyvahingon,
torjuntaan tarvitaan kansainvälistä yhteistyötä,
ja sitä myöskin Suomessa on aktiivisesti harjoitettu, mutta
siitä huolimatta meidän on pidettävä huoli myös
omasta öljyntorjuntavarustuksestamme.
Näiden selvitysten perusteella on laadittu kokonaisesitys öljyntorjuntavalmiuden
kehittämistarpeista. Nämä summat, joita
tarvittaisiin alushankintojen kustannuksiin, ovat suuria, noin 30 miljoonaa
euroa vuodessa, ja aluepelastuslaitosten öljyntorjuntavalmiuskustannukset
12,5 miljoonaa euroa vuodessa. Mutta ne ovat sitten lopultakin pieniä summia,
jos ajatellaan, että vahinko tapahtuisi, miten suuriksi
kustannukset silloin muodostuisivat. Mutta nämä ovat
siis sellaisia kustannuksia, että nykyinen öljysuojamaksukertymä ei
riitä niitä korvaamaan. Sen vuoksi tässä esityksessä siis
ehdotetaan öljysuojamaksun korottamista nykyisestä 0,5
eurosta 1,5 euroon tonnilta.
Arvoisa puhemies! Me olemme tätä valiokunnassa
käsitelleet ja, kuten todettu, pidämme tätä kyllä erittäin
tarpeellisena ja tärkeänä esityksenä.
Mutta olemme kuitenkin huomauttaneet myös siitä,
että kokonaan suomalaisille öljyn maahantuojille
näiden kustannusten sälyttäminen ei ole
välttämättä oikeudenmukaista.
Sen vuoksi on tarpeellista harkita myöskin budjettirahoitusta
näiltä osin. Olemme katsoneet, että on aiheellista
lausua ja tehdä lausuma tästä asiasta. Valiokunta
on jo vuonna 2004 omassa mietinnössään
tuolta ajalta korostanut sitä, että myös valtion
talousarviorahoituksen tulee tarvittaessa tulla turvaamaan Öljysuojarahaston
toimintaa.
Tässä nyt esitämme, että lausumaksi
tulisi: "- - hallitus selvittää mahdollisuuksia
laajentaa Öljysuojarahaston rahoituspohjaa sekä huolehtii Öljysuojarahaston
jatkuvuudesta ja sen toimintakyvyn turvaamisesta tarvittaessa talousarvioratkaisuin."
Tämä on mielestämme tärkeää juuri
tämän rahaston toimintavarmuuden turvaamiseksi.
Sitten vielä, arvoisa puhemies: Koska öljyvahingon
riskin kasvu johtuu pääasiassa muusta kuin tästä kotimaisesta
toiminnasta, on riittävän rahoituksen ylläpitämisen
turvaaminen pääasiassa öljyn maahantuojilta
perittävin maksuin aiheuttamisperiaatteen kannalta kyseenalaista,
ja siksi tämä rahoituspohjan laajentaminen tulisi
nyt selvittää. Valiokunta on vähän
ihmetellyt sitä, että tähän
esitykseen ei ole sisältynyt minkäänlaista
kansainvälistä vertailua öljyntorjuntavalmiuden
rahoittamisesta. Itse asiassa jouduimme vähän
penkomaankin näitä eri maiden malleja, miten öljyntorjuntavalmiuteen
on varustauduttu. Senkin vuoksi tämä budjettirahoituslausuma
on tärkeä.
Esitämme myös maksun osalta, että tämä maksu
olisi määräaikainen, jotta sitten pystytään arvioimaan,
kuten tuossa lausumassakin ehdotetaan, tätä rahoituspohjan
laajentamista. Yksityiskohtaisista perusteluista löytyy
sitten tuo valiokunnan esittämä muotoilu muutettuna.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Öljykuljetusten määrä Itämerellä Suomen
aluevesien läheisyydessä ja Suomen aluevesilläkin
on lisääntynyt viime vuosina aika räjähdysmäisesti, ja
se tietysti on johtanut siihen, että meilläkin öljyntorjuntavalmiudessa
on ollut ja on edelleenkin huomattavasti kehitettävää.
Tähän haasteeseen on tartuttu kyllä aika
päättäväisesti mielestäni
tämän hallituksen aikana. Esimerkiksi osana näitä elvytyspaketteja
nyt öljyntorjuntakalustoa on joko jo tilattu ja valmistettu
lisää tai sitten niitä ollaan paraikaa
tekemässä. Esimerkiksi juuri on valmistumassa
monitoimialus, joka on erityisesti kehitetty öljyntorjuntaan
ja talviaikaiseen öljyntorjuntaan, ja samanlaiselle toiselle
alukselle on annettu tilausvaltuudet. Samaan aikaan korjataan ja
varustetaan eräitä muita öljyntorjuntaan
tarkoitettuja aluksia. Mutta työhän on suuri,
ja se vaatii rahoitusta. Sitä osaltaan hankitaan tämän Öljysuojarahaston kautta,
ja kun tätä Öljysuojarahaston kertymää ei ole
korotettu pitkään aikaan, on tarve tähän
korottamiseen ollut ilmeinen.
Valiokunnan puheenjohtaja ed. Huovinen esitteli täällä jo
erittäin hyvin näitä esityksen eri näkökulmia
ja siihen liittyviä ongelmakohtia. Haluan korostaa sitä,
että on tärkeää, että tämän Öljysuojarahaston
toiminta turvataan, sen jatkuvuus turvataan myöskin mahdollisella
budjettirahoituksella siinä tapauksessa, kun tämä määräaikainen
laki loppuu ja vielä siinä vaiheessa ei ole uuden
jatkosta selvyyttä. Tämä on tärkeä asia,
johon ei saa tulla katkoksia.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Viime eduskuntakaudella olin liikenne- ja
viestintävaliokunnassa, ja siellä tätä jo
käsiteltiin ja valmisteltiin. Todettiin, että kun
silloin oli jäät, niin jäissä seisoi öljyaluksia
tuolla, hurja tilanne. Suomella pitää olla valmius
ja valmistautua siihen, mutta myös pitää Itämeren
rantavaltioitten yhteistyössä muun muassa Venäjää nyt
vastuuttaa ja käydä yhteistyötä.
Ei pienen Suomen varusteilla ja rahoilla sitä pystytä pitämään.
Tänä päivänä oli
tieto, että päivittäin 600 alusta liikkuu
Itämerellä. Ne ovat hurjia lukuja. Tilastotieteilijät
kertoivat, että on pakko jossain vaiheessa siellä rytistä tilastojen
mukaan, siihen pitää varautua. Tämä on
hyvä esitys, ja näitä pitää viedä eteenpäin.
Mutta siitä rantavaltioitten yhteistyöstä näissä pitäisi
kumminkin löytyä se päävastuu.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti kommentoin näitä ed.
Kankaan esille nostamia huolenaiheita, jotka ovat todella tärkeitä.
Jotta mahdollisen onnettomuuden sattuessa voimme tehdä sen,
mitä silloin voitavissa on, niin on tarpeen olla tämänkin
rahaston varoja käytössä. Mutta on aivan
selvää, että kaikista tärkeintä on
koittaa ennaltaehkäistä tätä onnettomuuden syntyä,
ja siinä tietenkin tulevat nimenomaan myös nämä liikenteen
kysymykset vahvasti esiin. Se on liikenteen järjestely-,
ohjauskysymys, se on erityisesti kysymys siitä, minkälaisia laivoja
tässä meidän herkällä Itämerellämme liikkuu.
Valitettavasti, vaikka olemme aika hyvin saaneet tämän
kaksoispohjavarustuksen näihin tankkereihin, edelleenkin
erittäin huonokuntoisia aluksia on Itämerellä liikenteessä,
ihan viime viikoiltakin löytyy esimerkkejä, ja
sen vuoksikin on tärkeää pitää nämä liikenteen
kysymykset esillä.
Haluan vain todeta sen, että valiokunnassa on parhaillaan
käynnissä Itämeri-selonteon käsittely.
Useat valiokunnat, myös liikenne- ja viestintävaliokunta
on muiden joukossa antanut tästä selonteosta ympäristövaliokunnalle
oman lausuntonsa, ja meillä on asiantuntijakuuleminen pian
päättymässä, ja uskon, että sitten
tuosta selonteosta laadittavassa mietinnössä valiokunta tulee
ikään kuin laajemmin käsittelemään
vielä Itämeren alueen liikenne- ja ympäristöasioiden yhteisiä rajapintoja
ja tarkemmin kuin tässä Öljysuojarahastomietinnössä.
Yleiskeskustelu päättyi.