13) Hallituksen esitys aluehallinnon viranomaisten tehtäviä koskevan
lainsäädännön muuttamiseksi
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Valtion aluehallintouudistuksen periaatteista
päätettiin viime viikolla eduskunnassa. Se ei
ollut yksimielinen käsittely, ja vähemmistöön
jääneiden mielestä aluehallintouudistus
viedään liian kovalla vauhdilla eteenpäin.
Erityisesti mielestämme olisi tullut selvittää ympäristöhallinnon itsenäisyyttä,
työsuojelukysymyksiä, liikunta-, sivistys-, opetustoimen
asemaa ja kansalaisen oikeusturvan kannalta tätä kokonaisuutta
eli ottaa aikalisää. Esitimme silloin hylkäystä.
Nyt on sen periaatteen mukaisen täytäntöönpanolainsäädännön
käsittely, ja eduskunnan hallintovaliokunta oli lähes
mahdottoman tehtävän edessä. 50 säädösmuutosta
tehtiin tähän 1 140 sivua käsittävään
kokonaisuuteen. Edustajien pöydät keventyvät
ja hartiat, kun nämä saadaan nyt pois.
Mutta tähän esitykseen sisältyy vastalause, joka
pitää sisällään hylkäysehdotuksen,
ja sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on sitä mieltä,
että kun olimme jo silloin perusperiaatteiden käsittelyn
yhteydessä hylkäyksen kannalla, kannatimme aikalisän
ottamista jatkovalmisteluun, nyt toistan tämän
vastalauseen 1 mukaisen hylkäysehdotuksen.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Esitän tämän lakiesityksen
hylkäämistä vastalauseen 2 mukaisin perustein.
Ryhmämme esitti jo hallintovaliokunnassa hylkäämistä,
jota myös perussuomalaiset kannattivat.
Perustelut ovat vähän saman tyyppiset, mitä ed.
Hiltunenkin toi esille. Tämä uudistus on kovin
monimutkainen, ja nämä ongelmat tulevat korostumaan,
kun tämä uudistus on viety todella kovalla kiireellä eteenpäin.
Tästähän asiantuntijatkin ovat huomauttaneet.
Tässä käy niin, että esimerkiksi
päätös- ja puhevaltaan liittyviä kysymyksiä voidaan
joutua ratkomaan jopa oikeudessa toimivaltasuhteiden epäselvyyden
vuoksi. Kyllä tuolla valiokuntakäsittelyssä huomasi
sen, että myöskin hallituspuolueitten edustajat
olivat kovin kriittisiä tähän hallituksen
esitykseen. Monia kohtia joudutaan varmasti pian korjaamaan uusilla
lakiesityksillä.
Meillä näyttää olevan tapana
tämän hallituksen aikana, että tulee
aivan liian paljon tämmöisiä raakileita
ja erittäin kehnoa lainsäädäntöä.
En ymmärrä tätä, ettei näihin
asioihin, näinkin isoihin asioihin, olisi voitu huolellisemmin
paneutua ja tehdä parempaa työtä.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva hallituksen
esitys 161/2009 vp eli esitys valtion aluehallinnon viranomaisten
tehtävien muuttamiseksi on tehty ihan liian hätiköiden
aivan samoin, kuten tämän esityksen pohjanakin
oleva vastikään hyväksytty varsinainen aluehallintouudistuslaki.
Hallintovaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on käynyt
täysin selväksi, että monien uusien viranomaistahojen
toiminta voi käytännössä takkuilla
melko pahoinkin. Siksi olisi ollut vähintään
tarpeen pidentää esityksen käsittelyä valiokunnassa
niin, että niin tämä laki kuin itse aluehallintouudistuslaki
olisi tullut voimaan vasta 1.1.2011 uusien viranomaisten paremmin
toimintavalmiuksin. Siksi kannatan ed. Unto Valppaan hylkäysesitystä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Jo täällä nämä käytetyt
puheenvuorot osoittavat, että tässä lainsäädännön
sisällön käsittelyssä on ollut paljon
asiakohtia, jotka ovat antaneet aihetta miettiä, onko laki
mahdollista näin lyhyessä aikataulussa saada toimivaan
kuntoon. Tässä talossa on puhuttu paljon tästä lainsäädäntötyön
valmistelusta ja niistä puutteista, ja voi sanoa, että tässä on
yksi osoitus siitä, että vaikka on iso, merkittävä asiakokonaisuus,
niin lainsäädäntöongelmia on
ollut. Se näkyy ja kuuluu tästä pykälien
muutosten määrästä ja sisällöstä ja
sitten vielä tuosta valiokunnan lausumaehdotuksesta, jossa
pääosin käyvät ilmi ne kohdat,
mitkä jäävät vielä avoimiksi.
Näillä puheilla, arvoisa puhemies, kannatan ed.
Hiltusen tekemää hylkäysesitystä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Aluehallinnon suuri historiallinen uudistus
todellakin eduskunnan osalta käsiteltiin varsin nopeasti.
Se oli todella iso, merkittävä uudistus ja koskee
valtavaa määrää viranomaisia,
tehtäviä, tärkeitä tehtäviä,
joita hoidetaan näissä uusissa elyissä ja
aluehallintovirastoissa. Siksi yhdyn kyllä siihen kritiikkiin,
mitä täällä esitettiin siitä, että eduskunnalle
jäi liian lyhyt aika paneutua näihin yksityiskohtiin
ja jäi sen varaan, että luotamme siihen, miten
valmistelu on tehty. En nyt epäile, ettei valmistelua kohtuullisen
hyvin ja perusteellisesti tehty, mutta kyllä päättäjillä pitää olla
myös parempi mahdollisuus paneutua asioihin ja tutkia yksityiskohtia
suurten linjojen ohella. Tähän ei tässä ollut
mahdollisuutta, kun tuo uudistus budjettilakipakettina vietiin läpi.
Henkilökohtaisesti hyväksyin tuon aluehallinnon
uudistuksen silloin pari viikkoa sitten, kun katsoin, että tässä tilanteessa
se on kuitenkin viisasta viedä eteenpäin. Nyt
hieman ihmettelen, kun eduskunta silloin pari viikkoa sitten enemmistöllä hyväksyi
sen itse päälainsäädännön,
että nyt löytyy sitten niitä, jotka ovat
hylkäysesityksen tekemässä tälle
lainsäädäntöpaketille, joka on
kuitenkin kytketty siihen isoon jo hyväksyttyyn uudistukseen.
Minun logiikkani kertoisi sitä, että tämä meidän
nyt täytyy hyväksyä, kun on eduskunnan
enemmistö hyväksynyt sen voimaan tulevaksi, mikä on
jo hyväksytty.
Siksi, herra puhemies, en yhdy tämän paketin hylkäämiseen.
Toivon kyllä, että hallintovaliokunta olisi käynyt
sen yli tuhat sivua hyvin huolella läpi, mutta ehkä näin
ei välttämättä ole tapahtunut,
ja siksi täytyy nöyrällä mielellä katsoa, että sieltä voi
löytyä ongelmia, jotka pitää sitten nopeasti
korjata.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Itse katson tätä asiaa
ympäristövaliokunnan näkökulmasta
ja olen kyllä sitä mieltä, että ihan johdonmukaista
on esittää myös näiden osalta hylkyä,
koska tässäkin on tosiasiallisia muutoksia. Vähän
ihmettelin sitä silloin valiokunnassa, kun ensin sanottiin,
että tämä on pelkkä tekninen paketti,
ja kun sitten kuulimme lisää asiantuntijoita,
niin kävikin ilmi, että täällä tehdään
aivan tosiasiallisia muutoksia. Tämä ei ollut
kyllä ollenkaan mukavaa kuultavaa ainakaan näiden
ympäristöasioiden näkökulmasta.
Nyt olen tyytyväinen siitä, että ympäristövaliokunnan
esitykset tässä 161-paketissa on otettu huomioon
ja esimerkiksi sähköisen tiedottamisen osalta
hallintovaliokunta on päätynyt samaan ratkaisuun
kuin ympäristövaliokunta esitti. Mutta sen sijaan
haluan todeta vielä, että ympäristö-
ja erityisesti vesiasioiden osalta näiden muutosten, joita
tässä nyt on käsitelty ja selvennyksinä esitetään,
olisi pitänyt olla myös siinä varsinaisessa
lakipaketissa, joka käsiteltiin aiemmin. Tästä olen
edelleenkin pahoillani. Hieman vaikuttaa, että hallintovaliokunnan
enemmistö on niin kuin myöhään
herännyt tähän asiaan ja nyt sitten täällä koetetaan
niitäkin paikata, mitkä hirmuisella kiireellä vietiin
läpi siinä isossa paketissa.
Arvoisa puhemies! Haluan lopuksi vaan todeta, että arvioni
on se, että maassa vallitsee aluehallinnon osalta vuodenvaihteessa
herttainen sekamelska ja sitä sitten käymme yhdessä setvimään
ja toivomme, että joku tolkku syntyy.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemelle: Tämä on
aika johdonmukainen seuraus, koska olimme sen hylkäyksen
kannalla jo silloin aikaisemmin. Tämä on jatkoa
sille, valtavan suuri lakipaketti, joka on hyvin ristiriitainen,
monimutkainen. Olisi aika epäjohdonmukaista, jos vielä nyt
sitten tässä vaiheessa olisimme sitä mieltä,
että tämä loppu voidaankin noin vain
hyväksyä ja siunata. Kyllä minusta tässä on
hyvin johdonmukaisesti toimittu näissä molemmissakin
vastalauseissa, joiden mukaiset hylkäysesitykset on tehty
täällä.
Keskustelu päättyi.