Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Olisi suotavaa, että pääministerikin
kuuntelee tässä kohtaa. (Ed. Lahtela: Ei se jouda!)
Arvoisa puhemies! Hallituksen talouspolitiikasta on käyty
monesti keskustelua tässäkin salissa, ja arvostelijoita
on ollut aina Oecd:tä ja EU:n komissiota myöten.
Viime viikonloppuna hallituksen johtaja, itse pääministeri,
liittyi hallituksen talouspolitiikan linjan arvostelijoihin. Te, herra
pääministeri, vaaditte suurituloisten osallistuvan
hyvinvointiyhteiskunnan talkoisiin ja esititte heille määräaikaisia
veronkorotuksia oikeudenmukaisuuden nimissä. Pääministeri,
puhutte yhtä ja johtamanne hallitus tekee toista. Te laitatte
paraikaa laman maksajiksi pienituloiset, etenkin kun kunnat joutuvat
nostamaan veroprosenttejaan.
Herra pääministeri, onko teidän mielestänne oikeudenmukaisuus
määräaikakysymys? Ja herra pääministeri,
kysynkin teiltä, kun ensi vuoden budjetti on tässä talossa
vielä auki:
Mitä aiotte tehdä, jotta esittämänne
linjaukset saataisiin voimaan jo ensi vuonna? Onhan hallitus tuonut
päätöksiä nopealla aikataululla
ennenkin. Vai mitä ihmeen peliä te pelaatte kansalaisten
hämäämiseksi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallituksen veropolitiikka on ollut tämän
linjan mukaista. Me olemme painottaneet veronkevennykset pienituloisiin,
ja erityisesti kun ensi vuodesta puhutaan, on kunnallisveron perusvähennys,
joka on erittäin voimakas painotus pienituloisiin, ja toivon,
että se voitaisiin hyväksyä. En muista,
onko SDP:n ollessa hallituksessa koskaan tällaista kevennystä tehty
näille kaikkein pienituloisimmille. Näin toimitaan
tässä hallituksessa.
Puheenvuoro, jonka käytin, tähtää tulevaisuuteen.
Siinä puheenvuorossa esitin, että tämän
laman jälkeen, kun nousukauteen siirrytään,
meille tulee tarve ryhtyä tasapainottamaan julkista taloutta,
ja ensin esitin siinä merkittäviä, lähinnä kulutusveroihin
liittyviä korotuksia. Jos me olemme valmiita ehkä miljarditolkulla
eri tavalla välillistä ja kulutusverotusta nostamaan,
jotta saamme tasapainoa aikaan, niin katsoin, että on kohtuullista
silloin myös, että kaikkein vauraimmat sitten
vielä määräaikaisella lisäpanoksella osallistuvat
tähän. Kyllä me tämän
kysymyksen edessä olemme jo aivan lähivuosina.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri, viittasitte äsken
siihen, kun nousukausi alkaa. Olette sanonut haastattelussa, että uskotte talouden
kääntyvän kasvu-uralle näinä viikkoina.
Nämä viikot lienevät juuri sitä aikaa,
jolloin teidän tulisi tehdä omien linjaustenne
mukaan sellainen esitys eduskunnalle, mitä olette nyt esittänyt,
eikä odottaa tulevaan vaalikauteen.
Otitte kantaa myös menokehyksiin. Valtiovarainministeri
Katainen piti esitystänne ei-niin-järkevänä.
Uskon, että ministeri Katainen puhuu tässä kohtaa
myös menokehyksistä eikä pelkästään
rikkaimpien veronkorotuksista.
Mutta, pääministeri Vanhanen, totesitte menokehysten
olevan melko joustamaton ja suorastaan epä-älyllinen
väline talouspolitiikan johtamiseen kriisiaikana. Mikä tämä aika
on, jollei kriisiaika? Työttömiä on 77 000
enemmän kuin vuosi sitten, nuorisotyöttömyys
räjähtää käsiin ja työpaikkoja
on menetetty 120 000. Pääministeri Vanhanen,
kriisit eivät kulje vaalikausittain. Ne eivät
ala tai lopu, kun vaalikausi vaihtuu. Mitä te, herra pääministeri,
aiotte tehdä jo nyt, että menokehykset, tämä epä-älyllinen
talouspolitiikan väline, jätetään
hyödyntämättä ja palataan tähän
aikaan tekemään talouspolitiikkaa jo tällä vaalikaudella?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kannattaisi lukea aina se puhe kokonaisuudessaan.
Heti seuraavassa kappaleessa tämän analyysin jälkeen
otin kantaa tähän vaalikauteen. Totesin, että me
olemme antaneet markkinoille, myös meidän lainanantajillemme,
lupauksen siitä, mitkä ovat tämän
vaalikauden kehykset, ja eduskunta on niistä päättänyt
ja eduskunta on pitänyt niistä kunnioitettavalla
tavalla kiinni. Totesin, että tässä suhteessa
talouspolitiikan uskottavuudesta pitää pitää kiinni.
Siksi on itsestään selvää, että tämän
vaalikauden kehyksistä pidetään kiinni.
Jos me tämän luottamuksen rikomme ja me joudumme
maksamaan marginaalia siitä, niin siitä helposti
kertyy satojen miljardien lasku, niin kuin siinä puheessani
totesin. Täytyy pystyä kyllä nämä puheet
lukemaan, katsomaan tämä tilanne ja se, ja mihin
esitys on tarkoitettu. Siitä sinällään
pidän kiinni, minkä sanoin siinä puheessa, että meidän
on arvioitava tätä kehysjärjestelmää sitten
seuraavalla kaudella, jolloin sinne luodaan uskottava kehysjärjestelmä,
jossa kulutusmenojen ja investointimenojen välille osataan
tehdä ero.
Sitten, mitä tulee edustajan ensimmäiseen
kysymykseen, olisitteko te valmis hyväksymään myös
sen verolinjan kokonaisuudessaan heti ensi vuonna, eli että välillisiä kulutusveroja
nostettaisiin 2—3 miljardilla jo ensi vuonna. Ei sellaista pidä tehdä,
(Puhemies: Minuutti!) kun meillä on kesken kriisi ja työttömyys
on nousussa. Älkää poimiko yksittäistä kohtaa,
vaan tarkastelkaa kokonaisuutta.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Politiikassa on hienoa, että uskalletaan
myöntää tehtyjä virheitä.
Minusta oli hienoa, pääministeri Vanhanen, että te
uskalsitte kritisoida oman hallituksenne suorittamaa veropolitiikkaa.
Sen vuoksi minusta on hyvä, että nyt on löytymässä yhteinen
rintama siinä, että suurituloisia verotetaan enemmän,
pääoma- ja osinkotulot muutetaan progressiivisiksi,
varallisuusverokin olisi syytä palauttaa. Mutta se, mikä tässä kiinnostaa, on
se, että, valtiovarainministeri Katainen, te olette jäämässä nyt
fossiiliksi tässä uudessa veropolitiikassa. Ainoana
puolueena teidän edustamanne kokoomus on pikemminkin väläytellyt baltialaista
leikkauspolitiikkaa kuin oikeudenmukaista ja reilua veropolitiikkaa.
Miten on, valtiovarainministeri Katainen, oletteko nyt pääministerin
verokritiikin jälkeen valmis muuttamaan veropoliittista
linjaanne?
Pääministeri Matti Vanhanen
Ensimmäinen kysymys tuli kuitenkin minulle, ensimmäinen
kysymys tuli kyllä pääministerille.
Tässä samassa puheessani totesin keskustan väelle: Älkää alistuko
siihen verokritiikkiin, jota oppositiosta esitetään,
sillä se veropolitiikka, jota on harjoitettu ja jolla on
kulutuskysynnästä huolehdittu tämän
vaalikauden aikana keskellä lamaa, on ollut onnistunutta.
Se on ylläpitänyt selkeästi kotitalouksien
luottamusta, joka on ollut vahvin keino meillä ylläpitää työllisyyttä tässä kriisissä.
Toinen varapuhemies:
Poikkeuksellisesti annetaan toinenkin vastaus, ministeri Katainen.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En ole valmis muuttamaan palkansaajien ja
eläkkeensaajien ostovoimaa tukevaa veropolitiikkaa enkä myöskään
valmis muuttamaan sitä, mitä hallitus on eduskunnan
käsiteltäväksi tuonut, että ensi
vuonna tuloverot kevenevät vain kaikkein pienituloisimmilla.
En ole valmis muuttamaan tätä, tästä meillä on
erimielisyys. Hallitus on ollut sitä mieltä, että kun
vienti ei vedä, kotimarkkinan pitää toimia,
ja se voi toimia, jos palkansaajilla ja eläkkeensaajilla
on riittävästi ostovoimaa. Tämän
takia maltilliset tuloveron kevennykset on tälle vuodelle
tehty, ensi vuodelle ne tulevat ainoastaan kaikkein pienituloisimmille.
Seuraavalla vaalikaudella, kun joudumme sopeuttamaan Suomen
taloutta, jotta hyvinvointiyhteiskunnan perusta voitaisiin turvata,
olennaista on oikeudenmukaisuuden tunteen vahvistaminen. Tällöin
myös veropolitiikassa pitää katsoa erityisen
tarkasti niitä tekijöitä, jotka herättävät epäoikeudenmukaisuuden
tunnetta, kuten nyt esimerkiksi ero palkkatulojen verotuksen ja
pääomatulojen verotuksen kohdalla. Näin
ollen pääomatulojen verotuksen kohdalla on varmasti
syytä liikkua ylöspäin, mutta ei palkkatuloverotuksen
kohdalla.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Meillä oli ennen tämän
hallituskauden alkua laaja, kattava ja varsin oikeudenmukainenkin
veropohja. Nyt menokehykset ovat olleet niin ankarat, että kun
ei ole voitu menoelvytystä käyttää,
on käytetty veroelvytystä ja meidän veropohjaamme
on rapautettu erittäin voimakkaasti. Miksi olette näin
toimineet?
Herra pääministeri, ja myöskin valtiovarainministeri,
mutta ennen kaikkea kohdistan sanani pääministerille:
Kun te kauniisti puhutte rikkaiden verottamisen, veronkiristysten
ja veronkorotusten puolesta, niin ihan muutama päivä sitten, viime
viikolla, tässä salissa oli äänestyksessä, että rikkaitten
marginaaliveroa ei olisi alennettu puolella prosentilla. Te äänestitte
sitä vastaan, ja nyt te puhutte ihan toista. Voitteko kertoa,
miksi teidän käytöksenne on muuttunut
muutamassa päivässä tällä tavalla?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Voi olla, että on vaikeaa ymmärtää sitä, että talouden
laskiessa, bkt:n supistuessa seitsemällä prosentilla,
harjoitetaan politiikkaa, jolla pyritään ylläpitämään
kulutuskysyntää. Siihen liittyy hallituksen yksi
ja yhtenäinen veropolitiikka tämän laman
aikana. Sen päälle pitää pystyä johtavien
poliitikkojen kyllä puhumaan myös siitä,
mitä siinä vaiheessa, kun pitää lähteä alijäämää kattamaan,
pitää tehdä. Kyllä näiden
kahden välillä saa olla ja pitää olla
ero, koska lamavaiheessa pitää harjoittaa erilaista
politiikkaa kuin kovassa nousukaudessa. Toivottavasti kova nousukausi
tulee.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Arvoisa herra pääministeri!
Te teitte irtioton hallituksen talouspolitiikasta, minä noudatan
teidän antamaanne esimerkkiä. Haluatte kiristää keskituloisten
palkansaajien verotusta. Se on mielestänne sotakorvauksia.
No, Suomikin maksoi sotakorvauksia, vaikka se oli nimenomaan sotaan syytön.
Mitä jos aloittaisimme verojen kiristämisen niistä,
jotka eivät maksa lainkaan veroa? Juuri viime viikolla
teidän esityksestänne peltomaan myynnin verotus
lopetettiin kahdeksi vuodeksi, eli peltomaa pitää saada
myydä verovapaasti. Eli ne maaseudun vähäväkiset,
jotka ovat epäonnekseen perineet maaomaisuutta, saavat
myydä peltoa verovapaasti. Pellon hinta on siinä 8 000—10 000
euroa hehtaarilta, kymmeniä hehtaareja, puhutaan sadoistatuhansista
euroista. Pääministeri Vanhanen: Miksi peltomaan
myynnin pitää olla verovapaata?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! (Hälinää) Tämäkin
kahden vuoden helpotus on hallituksen ja hallitusrintaman yhteinen esitys
ja päätös ja on linjassa niiden monien
muiden elinkeinopoliittisten toimien kanssa, joita on tehty. Tämä on
tuttu menetelmä, myös usein käytetty
(Ed. Zyskowicz: Metsänomistajilla on sama juttu!) silloin,
kun on haluttu luoda myös kunnille mahdollisuus hankkia
raakamaata. Silloin käytetään tällaisia
määräaikaisuuksia.
Tässä kommentoinnissa jonkin verran hämmentää se,
että kaikki tuntuvat aika tyytyväisinä olevan
siitä, että välillisiä kulutusveroja
tullaan tulevaisuudessa nostamaan. (Vasemmalta: Eivät ole
kaikki!) — Kyllä, mutta se on vain edessä. — Me
joudumme kokonaisveroastetta nostamaan, ja on vaikea kuvitella,
että kokonaisveroaste voisi nousta ilman välillisen
verotuksen nostamista. Ja sen valitettavasti kyllä maksaa
jokainen niistäkin pienituloisista, joilla tilipäivänä on
palkkapussi kerta kaikkiaan tyhjä. (Ed. Arhinmäki:
Juuri sen vuoksi me emme kannata sitä!)
En ole esittänyt keskituloisten verotuksen kiristämistä.
Minulta eräs lehti kysyi aihetta, mitä tämä termi
suurituloiset tarkoittaa, ja sanoin, että se tarkoittaa
sitä, että huomio pitää kohdistaa
siihen noin ylimpään kymmenekseen. Tämän
tarkempaa keskustelua ei käyty. (Puhemies: Minuutti!) Siitä voi
tietysti erilaisia johtopäätöksiä vetää,
myös sen, että ne suomalaiset, jotka ansaitsevat
yli 100 000 euroa vuodessa, he ansaitsevat tasan kymmenyksen
näistä meidän yhteisistä tuloistamme.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä verokeskustelu
käy meillä erittäin kuumana tällä hetkellä,
ja yleensä viitataan aina Hetemäen työryhmän
työskentelyyn. Onko hallituksen piirissä pohdittu
sitä, että Hetemäen työryhmän
työskentelyä aiennettaisiin siten, että jo nykyinen
hallitus pääsisi ottamaan Hetemäen työryhmän
työhön kantaa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Otetaan kantaa sitten, kun se työryhmä on
toiminut. Olennaista on, että työryhmä pystyy
tekemään hyvän, rakenteellisen muutosehdotuksen.
Jos se tapahtuu nopeammin, niin sitten sitä käsitellään
nopeammin, jos se tapahtuu hitaammin, niin sitten vähän
hitaammin. Olennaista on, että saataisiin ihan kunnon rakennemuutos
aikaiseksi, koska tämän kriisin jälkeen me
tarvitsemme toisaalta lisää tuloja ja toisaalta meidän
pitää huolehtia kasvun edellytyksistä. Verotus
on hyvä väline molempiin. Sen takia pitää katsoa
hyvin huolella, mitä voisimme verottaa enemmän
ja mitä ehkä vähemmän. Olennaista
on se, että verotuloja tulee lisää, ei
se, että veroprosentit ovat mahdollisimman korkeita. Sen takia
tässä tarvitaan huolellinen valmistelu. Jos se
on mahdollista nopeuttaa muutamilla kuukausilla, niin sitten sitä voidaan
käsitellä aikaisemmin.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Pääoppositiopuolue sosialidemokraattien
puheenjohtaja Urpilainen on usein tässä salissa
tuonut esiin oman lääkkeensä verokeskusteluun,
ja se on ollut teollisuuden sähköveron poisto
tai helpotus. Itse olen ollut siitä aika huolissani, koska
se vaikuttaa tietysti kokonaisverokertymään, mutta
myöskin ympäristöohjaavuuteen, jota on pyritty
tavoittelemaan meidän uudessa veromallissamme. Olisin mielelläni
kuullut hallituksen näkemyksen tästä kysymyksestä:
Millä tavalla samaan aikaan turvataan teollisuuden toimintaedellytykset
ilman, että mennään ympäristön kannalta
huononnuksiin vero-ohjauksessa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Yrityksen kannalta on olennaista, mikä sen
kokonaismaksu- tai verorasite on. Sille ei ole niin olennaista esimerkiksi
työllistämisen kannalta, mistä se maksu
tulee. Jonkun verran sillä on merkitystä, esimerkiksi
kelamaksun poisto on maksupoisto suoraan työllistämisen
maksusta, koska sitä maksettiin ainoastaan sen mukaan,
mitä enemmän työllistät, sitä enemmän
maksat. Näin ollen metsäteollisuuden toimintaedellytysten
kannalta on olennaista se, mikä sen verorasite tai muu
maksurasite on kokonaisuutena ottaen. Siihen me voimme ottaa kantaa
esimerkiksi, kun teemme nyt verotuksen kokonaisuudistusta.
Energiaveroissa on EU-rajoitteet. Sähköveroa ei
voi kokonaan poistaa, vaikka sitä on esitetty. Siinä on
tietyt rajoitteet. Samoiten meillä on nyt vielä työn
alla teollisuuden sähköveron leikkuri, joka tarkoittaa
sitä, että eniten sähköä käyttävä teollisuuden
ala voisi saada vähennyksiä veroonsa. Tätä me
voimme vielä ruuvata niin, että (Puhemies: Minuutti!)
se on kovastikin hyödyllinen metsäteollisuudelle.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Olen yrittänyt aika suopealla mielellä kuunnella
ministereitten puheenvuoroja, mutta täytyy sanoa, että näkymä on
se, että ensiksi menee hallituksen talous- ja veropolitiikka
konkurssiin, ja jos te saatte jatkaa vielä yli vaalien,
niin menee koko maan talous konkurssiin.
Ministeri Katainen, te viittaatte Hetemäen työryhmään,
ja että sitten, kun sen työ valmistuu, tulee verotuksesta
kokonaisuudistusesitys. Se on teidän vallassanne. Te annatte
takarajan, jolloin sen pitää tulla, ja nyt sen
takarajan olisi jo pitänyt olla. Se on pätevää porukkaa
kyllä tekemään sen esityksen, mutta teidän
pitää ryhdistäytyä. Mitä te
aiotte tehdä tämän takarajan kanssa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minulle on olennaista, että sieltä tulee
hyviä esityksiä. Minä en ole sormeillut enkä puuttunut
millään tavalla koko Hetemäen työryhmän
esitykseen tai sen sisältöön. Olen aina välillä tsekannut,
missä vaiheessa he ovat menossa. He kuuntelevat lukuisan
joukon asiantuntijoita. He ovat aina sanoneet, että ovat
nyt tämän ja tämän kokonaisuuden
käsitelleet.
Tietysti minä voisin, jos halutaan, keskeyttää sen
työn ja sanoa, että jättäkää loput
tekemättä, mutta en halua tehdä sitä.
Minä luulen, että he pystyvät varmaan
nopeuttamaan siitä alkuperäisestä aikataulusta,
mutta eiköhän tässä nyt ole olennaista
se, että me saamme hyvät esitykset, koska jos
ne tulisivat tänään tai kuukauden päästä,
niin valmistelu joka tapauksessa vie aina oman aikansa. Myös
keskustelu vie oman aikansa.
Olen ihan varma, että jos Hetemäki toisi — sanotaan
nyt vaikka kuvitellusti — kuukauden päästä esityksen
ja hallitus tekisi saman tien päätökset,
sitten meitä haukuttaisiin siitä, että hätiköidysti
on toimittu. Nyt on isosta rakennemuutoksesta kysymys, joten antaa
näitten miesten ja naisten tehdä hyvää,
perusteltua työtä, jotta me saamme sellaisen verojärjestelmän,
joka tuottaa meille hyvää tulosta, tuo luovuutta,
luo talouskasvua, tuo verotuloja, tuo työpaikkoja.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun olen kuunnellut näitä vastauksia,
niin otsikoksi panisin näille "Satuja aikuisille". Kyllä nämä puheet
ja vastaukset, mitä on ollut, ovat olleet todella ristiriitaisia.
Välillä puhutaan rikkaista, vauraista, pienituloisista,
suurituloisista. Sanokaako nyt, mitä te tarkoitatte.
Pääministeri Vanhanen, te olette välillä sanonut,
että välillisiä veroja pitää korottaa.
Sitten te tänä päivänä kahteen
kertaan olette puhunut vauraista, mikä tarkoittaa sitä,
että tulee varallisuusvero. Pienituloinenhan voi olla vauras,
rikas, ja rikas voi olla pienituloinen, ja päinvastoin.
Siis ne ovat kaksi eri asiaa. Kun te puhutte näin, minulle
jää sellainen käsitys, että varallisuusvero palautetaan,
välillisiä veroja nostetaan, ansiotuloveroja nostetaan
kaikkein hyvätuloisimmilla. Onko tämä teidän
linjanne?
Ja kun kysytään, (Puhemies: Minuutti!) onko oppositiolla
linja, (Puhemies: Kysymykseen!) niin oppositio on omassa vaihtoehtobudjetissaan esittänyt
hyvin selkeästi, mitä veroja tulisi korottaa,
mitä veroja alentaa. Nyt minä vielä kysyn
... (Puhemies: No, kysykää, aika on mennyt jo
ohi!) — Joo, joo, kysyn, kysyn! (Naurua)
Jatkaako hallitus nykyisellä linjalla, vai tuleeko
vielä tällä kaudella muutoksia ja sellaisia muutoksia,
joista te olette puhunut?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kai nyt puheita pidetään
sen takia, että ... Kannattaa lukea sekin kolmen vartin
puhe kokonaan. (Välihuutoja vasemmalta) Siinä oli
käsitelty kaikkia näitä veromuotoja,
joita mainitsitte. Se tähtää siihen vaiheeseen,
kun tarvitaan veropoliittista keskustelua, millä tavalla
tätä syntyvää aukkoa ryhdytään
kattamaan. Ei se puhe tarjonnut vielä eksakteja vastauksia
vaan tiettyjä suuntia, joista tarvitaan yhteiskunnassa
keskustelua. Ellei pääministeri tällaista
keskustelua pohjusta, niin kuka sitten pohjustaa?
Tämän vaalikauden aikana toimitaan niin kun tähänkin
asti tämän kriisin aikana. Hallitus on valmis
reagoimaan tarpeen mukaan tämän kriisin hoitamiseksi.
Olemme juuri näinä päivinä täällä eduskunnassa
vahvistamassa ensi vuodelle erittäin jäntevän
suunnitelman, budjetin ja veroratkaisut. Sillä vastataan
tähän talouskriisiin. Hallitus tulee olemaan toimintakykyinen
viimeiseen päivään tämän
vaalikauden osalta ja toimimaan aina sen mukaan, mitä ennakoivalla
tavalla kriisiin vastaamiseksi pitää tehdä.