Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ensin kokoomuksen ministerit Stubb ja Häkämies
unohtivat kertoa presidentille, että Suomen joukot tulevat
Afganistanista pois ennen toista kierrosta. Nyt presidenttiä häädetään Euroopan
unionin huippukokouksista. Tätä perustellaan sillä,
että EU on saanut uuden perustuslain eli Lissabonin sopimus
on tullut voimaan. Herra pääministeri, inhimillisesti
ajatellen voi ymmärtää, että te
haluatte olla EU-kokouksissa kukkona tunkiolla, kun te presidenttiä sieltä pois
häädätte, niin kuin olen ymmärtänyt.
Mutta kertokaapa:
Mikä on ollut se EU:n huippukokous, jossa Suomen tasavallan
presidentin läsnäolosta on ollut vahinkoa Suomelle?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kun Lissabonin sopimuksen myötä Eurooppa-neuvostosta
muodostuu nyt toimielin, instituutio, niin siitä seuraa
se, että myös Eurooppa-neuvoston puheenjohtajan
ja muidenkin pitää tietää, kuka
on suomalaisjäsen tässä toimielimessä,
kuka tarvittaessa kokouksessa äänestyksissä äänestää Suomen
mandaatilla. Sen pitää olla täsmällinen.
Valtioneuvosto on tänään lähettänyt eduskunnalle
jatkokirjelmän, jossa se määrittää sen,
että Eurooppa-neuvoston muuttuessa toimielimeksi suomalainen
jäsen ja samalla Suomen edustaja Eurooppa-neuvostossa on
eduskunnalle vastuunalainen pääministeri. Tämä ei
ole mikään valtioneuvoston keksintö,
vaan tämä on johdettu meidän perustuslaista
ja siitä muun muassa perustuslakivaliokunnan useasti antamista lausunnoista.
Samassa yhteydessä varauduttiin siihen, että mikäli
Eurooppa-neuvoston jäsenet päättävät
yhdessä kutsua joihinkin kokouksiin edustajan rinnalle
avustavan ministerin, valtioneuvosto aina kussakin tapauksessa päättää, kuka
valtioneuvoston jäsenistä toimii avustavana ministerinä pääministerille.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Euroopassa tiettävästi
riittää lautasia, joten kyllä tässä on
tätä kotimaista kampitusta nyt vahvasti mukana.
Minusta on parempi, että tiukan paikan tullen EU-kokouksissa
on mukana sekä presidentti että pääministeri.
Se on minun mielestäni ehdottomasti Suomen etu, kun tulee hyvin
monimutkaisia ja joskus viime hetkellä tehtäviä päätöksiä.
Kokoomushan kyllä kampittaa presidenttiä. Te
olette saaneet Euroopan unionille näköjään oman
presidenttinne ja koetatte Suomen presidentiltä viedä vallan
kokonaan, jotta saatte läpi sen ulko- ja turvallisuuspoliittisen
linjanne, jota te ajatte, Nato siellä lopputulemana, eli
tämä on tavallaan ymmärrettävää teidän
kannaltanne. Mutta mikä teidät, arvoisa pääministeri,
saa tässä presidentin vallan riisumisessa noin
aktiiviseksi? Mikä on se syy? Tässä on
tapahtumassa suuri muutos myös keskustan perinteisissä linjoissa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Suomessa on Suomen EU-jäsenyyden ajan
noudatettu tätä järjestelmää,
että eduskunnalle vastuunalainen pääministeri
edustaa Suomea Eurooppa-neuvoston kokouksissa. Nyt kun meille syntyy
uusi toimielin, Eurooppa-neuvosto virallisena toimielimenä,
joka voi tehdä oikeudellisesti sitovia päätöksiä,
pitää olla selkeää, kuka siellä kantaa
sen vastuun siitä, kuka käyttää puheenvuoron,
kuka äänestää Suomen äänellä. Tämä ei
voi olla epäselvä. (Ed. Kanerva: Kuka neuvottelee?)
Tämän pitää olla täsmällinen.
Tässä pitää varautua siihen,
niin kuin nyt joulukuun kokouksessa on, että toimitaan
tämän Lissabonin mukaisella tavalla, että siellä on
vain jokaisesta maasta yksi edustaja. (Ed. Tennilä: Eihän
Lissabon näin määrää,
että on yksi!) Muuttuuko järjestelmä jossain
vaiheessa niin, että puheenjohtaja kutsuu sinne useampia?
Se ei tule muuttamaan sitä tilannetta, että kun
Eurooppa-neuvosto tekee päätöksiä toimielimenä,
siinä pitää olla tiedossa se, kuka Suomen
puolesta ääntä käyttää.
Ei se saa olla epäselvää. Tässä päätöksessä ei
mitään muuta sanota. Ei tässä pois
suljeta ketään vaan tässä määritellään
se, (Puhemies: Minuutti!) kuka edustaa Suomea Eurooppa-neuvostossa.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Se on totta, että perustuslakivaliokunta
on todennut, että kun Eurooppa-neuvosto muuttuu muodollisesti
päätöksiä tekeväksi
elimeksi, se on omiaan entisestään vahvistamaan
eduskunnalle vastuunalaisen pääministerin asemaa
Suomen Eurooppa-politiikan johdossa Suomen edustajana. Valiokunta
ei sen sijaan ole päättänyt, että tasavallan presidentti
ei voisi hänen rinnallaan osallistua kokoukseen silloin,
kun niin sovitaan pääministerin kanssa.
Suomen kansa valitsee tasavallan presidentin kuudeksi vuodeksi
johtamaan ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.
Eikö, herra pääministeri, olisi Suomen
kansan arvostamista ja Suomen edun mukaista, että tasavallan presidentti
olisi rinnallanne siellä kokouksessa silloin, kun käsitellään
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa? Tuskin siitä mitään
sekaannusta syntyy.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Valitettavasti en minä ole se ratkaisija, joka
sanoo, kuinka monta siellä on. Lissabonin sopimuksessa
todetaan (Välihuutoja) — kuunnelkaa — että Eurooppa-neuvostossa
ovat edustettuina valtioiden tai hallitusten päämiehet,
valtioiden tai hallitusten päämiehet. Siitä on
johdettu se, että siellä tulee käytännössä olemaan
vain yksi: se on "tai" eli jompikumpi. Ja valtioneuvostohan ei Suomessa
perustuslakia tulkitse, mutta valtioneuvosto on nyt lähettänyt
kirjelmän siitä, mikä tulee käytäntö olemaan,
ja odotan, että eduskunta varmastikin, ehkä jopa
perustuslakivaliokunta, kommentoi tätä. Oikeuskanslerilla
ei ole ollut huomautettavaa tähän valtioneuvoston kirjelmään.
Tuosta perustuslakivaliokunnan lausunnosta, jota ed. Söderman
lainasi, joka on siis lausunto Lissabonin sopimuksen voimaanastumisesta: kun
siinä sanotaan, että Lissabonin sopimuksen myötä Eurooppa-neuvoston
aseman muuttuminen on omiaan vahvistamaan pääministerin
asemaa jne., niin kieltämättä, jos perustuslakivaliokunta
olisi silloin jo etukäteen määritellyt
sen, kuka on jäsen, kun Eurooppa-neuvostosta tulee toimielin,
(Ed. Skinnari: Mutta eipä määritellyt hallituskaan!)
se olisi tietysti tietyllä tapaa ehkä helpottanut
tätä viime päivien keskusteluakin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Suuren valiokunnan kannalta katsoen minusta
on ongelmallinen se tapa, millä presidentti on ollut EU-asioissa
mukana delegaatioissa. Toistuen olen kysynyt suuren valiokunnan
kokouksissa, mitä presidentti on käsitellyt, mistä hän on
neuvotellut, mitä mielipiteitä hän on
esittänyt. Minkäänlaista metodia ei ole
edes kirjallisessa mielessä haluttu esittää siitä,
miten tasavallan presidentti kertoisi myöskin eduskunnalle
jotain EU-asioista. Minä en ota perustuslaillisesti tähän
kantaa, siihen on viisaampia ihmisiä ja komiteoita, mutta
tämän tiedonsaannin kannalta koen erittäin
ongelmalliseksi tänä aikana sen, että meille
ei ole edes pyyntöjen jälkeen kerrottu — minä olen
siellä varapuheenjohtajana yrittänyt piipittää,
eikä ole suostuttu edes yhtä A-nelosta kertomaan — miten
tasavallan presidentti näistä meidän
asioistamme haluaisi kertoa eduskunnalle. Minä pyydän
pääministeriä selvittämään
tätä asiaa eduskunnalle nyt ja ehkä jatkossa
sitten enemmän. Se täytyisi saada tavalla tai toisella
kuntoon.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tähänkin asti kaikesta,
mitä Eurooppa-neuvostossa on tehty Suomen puolesta, pääministeri
on raportoinut suurelle valiokunnalle ja ulkoasiainvaliokunnalle,
ja mitään sen kanssa ristiriidassa olevaa ei ole
tietystikään tehty.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ehkä käytännön
näkökulmasta seuraava vastaus aiempiin kysymyksiin, muun
muassa ed. Tennilälle.
Siis aiemmin käytäntö on ollut se,
että Eurooppa-neuvostossa on aina kaksi tuolia: (Ed. Tennilä:
Viedään tuolit mukana, jos ei muuta!) yksi tuoli
pääministerille ja toinen tuoli ulkoministerille.
Ulkoministeri on joka kerta antanut paikkansa tasavallan presidentille.
Nyt tulevaisuudessa tätä toista paikkaa ei kerta
kaikkiaan ole olemassa. Se on se, joka muodostaa tämän
suurimman käytännön ongelman tässä kokonaispaketissa.
Lautasongelmaa ei sinänsä koskaan aiemmin ole
ollut. (Välihuutoja vasemmistoliitosta) — Ranskan
tilanne, joskus tässä aikaisemmin vielä,
on ollut täysin erilainen. Tulevaisuudessa muuten Ranskasta
tulee myös ainoastaan yksi edustaja. — Se on tämän
ongelman käytännön ydin. (Ed. Laakso:
Onko se päätetty jo?) Eurooppa-neuvoston ... — Siis
Lissabonin sopimuksessa tämä lukee. Tämä päätös
lähti liikkeelle konventista jo seitsemän vuotta
sitten.
Tietysti suurin häviäjä tässä kokonaispaketissa
on eurooppalainen ulkoministeri, ja olisin tietenkin odottanut ed.
Tennilältä vahvaa puolustusta sille, että ulkoministerit
lentävät ulos Eurooppa-neuvoston kokouksesta,
(Puhemies: Minuutti!) mutta ehkä se jää seuraavaan
kertaan.
Erkki Tuomioja /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta hallituksen linjaus on tässä selkeä ja
oikea ja vastaa sitä, mitä me olemme koko ajan
EU-jäsenyyden alusta edellyttäneet: että kaikista
EU-asioista täytyy pääministerin antaa
selvitys eduskunnalle sekä etukäteen että jälkikäteen.
Mutta haluaisin nyt kuitenkin pääministerin vahvistavan
sen, että tämähän ei muuta perustuslain
mukaisia toimivaltoja mihinkään siitä riippumatta,
kuka on missäkin läsnä. Ei eduskunta ole
läsnä neuvoston kokouksissa, mutta pääministeri
konsultoi tarvittaessa suuren valiokunnan kautta myöskin
eduskuntaa kesken kokousten. Ei siellä istu puhemies, ei
siellä istu valiokunnan puheenjohtaja tai eduskunta, ja
sama koskee presidenttiä.
Presidentin oikeudet säilyvät sellaisina kuin meidän
perustuslaissamme on, ja hallitus luonnollisesti konsultoi sekä etukäteen,
kokouksen aikana että jälkikäteen presidentin
kanssa niistä asioista, jotka kuuluvat hänen toimivaltaansa. Katson
itse, että presidentin asema on jopa vahvempi silloin,
kun hän on täällä kotona, aivan
samalla lailla kuin presidentti Paasikivi 1948 yya-sopimusneuvottelujen
aikana ei ollut Moskovassa, vaan Helsingissä, missä neuvoteltiin
se linja, mikä Suomen ratkaisuksi tuli. (Hälinää)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Voin täysin vahvistaa ed. Tuomiojan
kysymyksen ja varsinkin sen alkuosan: tämä ei muuta
toimivaltoja mihinkään, ja meidän omassa
perustuslaissamme on määräys, jonka mukaan
myös EU:n yhteisessä ulko- ja turvallisuuspolitiikassa
toiminta on valtioneuvostojohtoista. Se kuuluu valtioneuvoston toimivaltaan,
mutta valtioneuvosto on edellytetty yhteistyöhön,
ei yhteistoimintaan, vaan yhteistyöhön, tasavallan presidentin
kanssa. (Ed. Zyskowicz: Juuri näin!)
Perustuslakivaliokunta Lissabonin sopimuksesta antamassaan mietinnössä esitti
erääksi käytännöksi
sitä, että tämän yhteistyön
harjoittamiseen muun muassa hallituksen, Utvan ja tasavallan presidentin
yhteiskokous on sopiva ja riittävä väline.
Se on yksi tapa, jolla Suomen kansallinen kanta valmistellaan myös
Eurooppa-neuvoston kokoukseen. Saattaa käydä niinkin,
että kokouksen aikana tapahtuu ennakkovalmistautumiseen nähden
joku poikkeava menetelmä, ja silloin toimitaan aivan samalla
tavalla kuin on menetelty aina suuren valiokunnan kanssa: otetaan
kokouksesta yhteyttä. Näin pitää ottaa
myös tasavallan presidenttiin.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa puhemies! Perustuslain mukaan ulkopolitiikkaa johtavat presidentti
ja valtioneuvosto yhteistoiminnassa, ja jotenkin tuntuu siltä,
että joka kohdasta, missä vain on mahdollista,
tätä presidentin osallistumista yritetään
nyt nakertaa. En ymmärrä, mikä ongelma
siinä on, että Suomen ulkopolitiikkaa johtamassa
ja siitä päättämässä on
useampi toimija. Eikö se ole Suomen vahvuus?
Sen sijaan olen erittäin huolestunut siitä,
millä tavalla hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen
valiokunta toimii. Eihän puolustusministeri Häkämies
tai ulkoministeri Stubb kerro teille, pääministeri,
mitään, eikä presidentillä ole
mahdollisuutta pyytää edes koolle tätä ulko-
ja turvallisuuspoliittista valiokuntaa. Millä tavalla aiotte vastaisuudessa
varmistaa sen, että tiedätte, mitä omat
ministerinne, kokoomuksen Häkämies ja kokoomuksen
Stubb, tekevät? Siinä se varsinainen ongelma piilee.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Voidaan ehkä laatia tilasto, mutta
minulla on se käsitys, että hallituksen ulko-
ja turvallisuuspoliittinen valiokunta on yhdessä tasavallan presidentin
kanssa pitänyt omilla pääministerikausillani
erittäin useasti kokouksia, tämä voidaan
tarkistaa, ja kokoukset olen kutsunut koolle aina silloin, kun sen
tasoinen asia tulee, ja näin pitää menetellä jatkossakin.
Se on erittäin hyvä yhteistyöväline
ei vain valtioneuvoston ja tasavallan presidentin välillä,
vaan myös valtioneuvoston omaa sisäistä ulko-
ja turvallisuuspoliittista keskustelua silmälläpitäen.
Uskon, että eduskunnan perustuslakivaliokunnan kokenut
jäsen muistaa tämän ulkopolitiikan johtamisjärjestelmän
rinnalla myös sen 2 momentin, joka koskee EU-politiikan
johtamista. Toistan sen, minkä äsken sanoin: EU:n
yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka on valtioneuvoston toimivallassa.
Sitä toimivaltaa käyttäessään valtioneuvosto
toimii yhteistyössä tasavallan presidentin kanssa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Todella mielenkiintoinen keskustelu. Minua
ei yllätä se, että presidentin haluavat
pois EU:n huippukokouksista ne, jotka haluavat presidentin pois
koko Suomen poliittisesta järjestelmästä.
(Ed. Tennilä: Näin on!) Nämä linjathan
täällä ovat tänäänkin
yhtyneet.
Mutta siitä olen yllättynyt, että pääministeri on
muuttanut kantansa, vaikka perustuslaki on täsmälleen
sama, mikä se on ollut koko sen ajan, kun te olette ollut
pääministeri. Nyt sanotaan, että pääministeri
on yksin ja ainoastaan edustajana ja presidentti ei saa olla paikalla.
Ihmettelen, että tämmöinen tulkinta voidaan
ottaa hallituksen päätöksellä yks
kaks ja tuossa noin vaan.
Kysyn teiltä: Kun nyt on semmoinen huhu liikkeellä,
arvoisa pääministeri, että Suomesta hallituksen
piiristä olisi toivottu, että Suomi saa vain yhden
kutsun edessä olevaan huippukokoukseen, pitääkö tämä paikkansa?
Toinen kysymys teille: Mitä te esititte EU:n presidentille,
kun tapasitte hänet eilen? Esitittekö, että pidätte
vain yhtä kutsua Suomelle toivottavana? (Ed. Zyskowicz:
Totta kaihan se niin on, jos niin päätetään!)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Eilen en esittänyt tällaista,
eikä Suomesta ole tällaista tietoa välitetty.
Päinvastoin EU-avustajani huomenna vierailee Ruotsissa
ja selvittää meidän tilanteemme ja meidän
päätöksentekotapamme. (Vasemmalta: Mitäs
Katainen on sanonut?)
Tähän kysymyksen alkuosaan. Haluan nyt toistaa
sen kirjelmän, jonka olette tänään
saaneet. Ei siinä olla poissulkemassa presidenttiä, vaan
tässä sanotaan tämä ratkaisevin
lause: "Näillä perusteilla Suomen jäsen
toimielimeksi muuttuneessa Eurooppa-neuvostossa ja Suomen edustaja
Eurooppa-neuvoston kokouksissa on eduskunnalle vastuunalainen pääministeri."
Ei tässä puhuta presidentistä mitään.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! On varmaan syytä palauttaa mieleen
tätä keskustelua, mitä käytiin,
kun nykyistä nyt voimassa olevaa perustuslakia valmisteltiin
tässä talossa. Itse olin perustuslakivaliokunnan
jäsenenä silloin, ja muistan aivan selvästi
sen, että kun mietittiin asioiden hoitoa Euroopan unionissa,
todettiin, että asian selkeyden vuoksi on syytä täsmällisesti
määrittää, että unioniasiat
kaikkineen kuuluvat Suomessa pääministerille,
joka on vastuussa sitten parlamentille. Ja nyt tässä suhteessa,
kun puhutaan presidentin valtaoikeuksista, joissa kiistatta on ulko-
ja turvallisuuspolitiikka yhdessä valtioneuvoston kanssa,
niin kysymys on vain välillisesti Euroopan unionin tasolla
ulko- ja turvallisuuspolitiikasta, se on ennen kaikkea osallistumista
unionin päätöksentekoon, joka on pääministerin
asia. (Puhemies: Minuutti! Kysymykseen!) Onko tämä tulkinta
se, jonka mukaan valtioneuvosto on kirjelmän tehdessään
toiminut?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Pitää oppia myös
mieltämään se, että on kyse
todella aidosti meidän yhteisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta,
siis EU:n yhteisestä politiikasta. (Ed. Tennilä:
Ei kaikki ole EU:n yhteistä, höpö, höpö!)
Mutta luonnollisesti, kun tätä yhteistä politiikkaa
valmistellaan kansalliselta kannalta, silloin meillä on
tämä oma järjestelmämme, johon
tämä ei tee mitään muutosta.
Perustuslaki ja sen johtamisjärjestelmät eivät
mihinkään muutu.
Sitten tähän Eurooppa-neuvoston työskentelyyn
vielä ed. Heinäluoman kysymykseen liittyen, siinähän
ratkaisevinta on sinällään eurooppalaisittain
se, suuntaudutaanko näihin suppeisiin kokouksiin vai niihin
kokouksiin, joissa ovat myös avustavat ministerit paikalla.
Siinä meidän viestimme on ollut se, että kokemukset
näistä suppeista kokouksista, joissa ovat vain
päämiehet paikalla, ovat myönteisiä,
ja tällaisia keskusteluja tarvitaan. Todennäköistä on,
että ministerit ovat harvoin paikalla, mutta se ei ole
ollut kannanotto presidentin osallistumiseen liittyen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mielenkiintoinen kuvio sinällään,
että keskustapuolueen johdolla hyväksyttiin Lissabonin sopimus.
Hankittiin uusi presidentti. Sen kautta viedään
tietysti päätösvaltaa kansallisilta presidenteiltä.
Arvoisa puhemies! Millä tavoin pääministeri pohtii
sitä, kun EU-politiikkaan liittyy myös määrättyjä tärkeitä ulkopoliittisia
asioita, olisiko paikallaan, siitä huolimatta, että tiedän
keskustapuolueen voimakkaan EU-myönteisyyden tällä hetkellä,
että annettaisiin kansan valitsemalle presidentille tärkeissä ulkopoliittisissa
asioissa kuitenkin merkittävä painoarvo?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Koko Suomen EU-jäsenyyden aikana EU:n
piirissä harjoitettava ulko- ja turvallisuuspolitiikka
on kuulunut valtioneuvoston toimivaltaan ja on erillinen määräys
siitä, että tätä toimivaltaa
käyttäessään valtioneuvosto
toimii yhteistyössä presidentin kanssa. Ja on
itsestäänselvää, että silloin,
kun tulee merkittäviä EU:n puitteissa tehtäviä ulko-
ja turvallisuuspoliittisia päätöksiä, niiden
painoarvosta riippuen sen yhteistyön tason syvyysaste suhteessa
presidenttiin vaihtelee. Tyypillinen esimerkki varmaan saattaisi
olla se, että jos EU päättäisi
lähettää, käynnistää jonkun suuren
kriisinhallintaoperaation, niin on luonnollista, että siitä paitsi
informoidaan ja keskustellaan eduskunnan kanssa etukäteen,
niin ilman muuta siitä pitää keskustella
tasavallan presidentin kanssa etukäteen. Näitä tilanteita
varmasti tulee eteen, joissa sen kansallisen kannan valmistelussa
toimitaan täsmälleen meidän oman perustuslakimme
mukaan, jossa tasavallan presidentillä on tärkeä asema.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Ei kukaan vie Lissabonin sopimuksen myötä presidentiltä ulkopoliittista
toimivaltuutta. (Ed. Tennilä: Vai niin?) Ei kukaan, ei
myöskään Lissabonin sopimus. Tämä on
vihdoinkin syytä tietää. Käytäntöhän
yleiseurooppalaisesti on se, että kaikista maista paria
poikkeusta lukuun ottamatta siellä on aina istunut päämies
ja ulkoministeri. Niin kuin ulkoministeri Stubb totesi, näin
ei ole jatkossa, vaan on vain yksi paikka, joka käytännössä johtaa
tietysti johtopäätöksiin, joissa presidenttikin
joutuu katsomaan asiaa, niin kuin ulkoministeri Suomen tapauksessa
joutuu katsomaan asiaa sivussa.
Tasavallan presidentin rooli korostuu jatkossa Utvan kautta
tapahtuvassa työskentelyssä ulkopolitiikan linjanmäärittelyfoorumina.
Ja pyytäisinkin pääministeriä arvioimaan,
olisiko Suomella tarvetta miettiä hieman uudestaan ulkoasiainhoidon
sitä koordinaatiota, jota Utvan puitteissa tapahtuu, jossa
presidentti on mukana muun hallituksen ulkopoliittisen johdon kanssa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin meillä on erikseen
Utva, joka on hallituksen sisäinen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
ministeriövaliokunta, joka ei käytännössä ole
kokoontunut, en tiedä, koska historiassa se on omia kokouksiaan
pitänyt, ja sitten on niin sanottu TP-Utva. Ensisijaisesti
puhutaan tästä jälkimmäisestä.
Lissabonin sopimuksen voimaan astuttua ja kun Euroopan neuvostosta
muodostuu toimielin ja siellä pääministeri
edustaa Suomea, tulee eteen se tilanne, että joudutaan
määrittämään myös
se, minkä tyyppiset Eurooppa-neuvostoon, mutta myös
ulkoasiainministereiden neuvostoon tulevat ulkopoliittiset kysymykset
ovat sellaisia, että niitä käsitellään
EU-ministerivaliokunnan lisäksi myös valmistelevasti
TP-Utvassa. Uskon, että siinä sen rajan pitää olla
vähän saman tyyppinen kuin on Suomen omassa ulkopolitiikassa;
täytyy olla kohtalaisen merkittävä asia,
että se tuodaan tähän TP-Utvan käsittelyyn.
Meillähän on olemassa myös muut verraten institutionaaliset
järjestelmät tähän yhteistoimintaan.
Ulkoministeri käy viikoittain presidentin kanssa agendaa
lävitse, niissä yhteyksissä voidaan tätä yhteistyötä harjoittaa,
ja myös pääministeri viikoittain tapaa
presidentin. Niissä yhteyksissä on myös
tätä ennakoivaa valmistelua mahdollista käydä läpi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Lissabonin sopimus ei siis määrää sitä,
kuinka Suomesta edustaudutaan Eurooppa-neuvoston kokouksessa. Sehän
tapahtuu täysin meidän oman perustuslakimme pohjalta.
Järjestävä taho voi luonnollisesti kutsua
Eurooppa-neuvoston kokoukseen yhden tai kaksi edustajaa per jäsenmaa.
Nyt Ruotsi tähän tulevaan Eurooppa-neuvoston kokoukseen
kutsuu vain yhden edustajan.
Palaan ed. Heinäluoman tekemään kysymykseen,
johon te vastasitte epäselvästi: ensin kielsitte
ja sitten myönsitte.
Onko Suomen hallituksen puolelta, ministereiden tai avustajien
puolelta, käännytty Ruotsin hallituksen puoleen
nimenomaan tämän Tukholman kokouksen osalta siten,
että jäsenmaista kutsuttaisiin ainoastaan yksi
edustaja tähän huippukokoukseen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän joulukuun vielä Ruotsin
puheenjohtaman Eurooppa-neuvoston kokouksen osalla ei ole näin
toimittu. Me olemme saaneet sieltä kutsun ja toimimme sen
mukaisella tavalla.
Oppositio aika paljon kritisoi tätä järjestelyä. Pyydän
myös oppositiota miettimään vastausta siihen
kysymykseen, että mikäli Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja
tulee toimimaan Lissabonin sopimukseen kirjatulla tavalla, että siellä edustaa
vain valtion tai hallituksen päämies, niin mitenkä määritellään
Suomen edustaja tässä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! On syytä vastata pääministerille.
Me olemme täysin yhtä mieltä siitä,
että jos Suomella on yksi edustaja, niin se on pääministeri.
Tästä ei ole mitään epäselvyyttä.
Kaikki tässä ovat samaa mieltä. Myös
presidentti on sanonut tämän, eikö niin, teidän
kanssanne kahdenkeskisissä keskusteluissa muun muassa tällä viikolla
viimeksi.
Kysymys koskee sitä, että kun Suomen etujen mukaista
on ollut, että meillä on ollut myös mahdollisuus
käyttää presidenttiä ulko- ja
turvallisuuspolitiikan asioissa meidän näkökantojemme esittäjänä,
niin tämä käytäntö nykyisen
perustuslain mukaan voi jatkua. Se on meille tärkeä asia, että teidän
hallituksenne siellä ei ole siirtämässä presidenttiä,
joka on kansan valitsema, hyvin hoitanut meidän ulkopolitiikkaamme,
syrjään tästä vaikuttamisesta.
Toivon, että tämä olisi pääministerillä kirkkaana
mielessä, että presidenttiä ei siirretä syrjään
eikä häntä myöskään
menetelmissä nolata, niin kuin nyt hallituksen toimesta ikävä kyllä on
tapahtunut.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tähän on vaikea oikein muuten
vastata kuin sen, että kun Lissabonin sopimus astuu voimaan,
Eurooppa-neuvosto muuttuu toimielimeksi, niin kyllä meidän
pitää tietää se, kuka siellä jäsenenä toimii.
Tämä valtioneuvoston kirjelmä vastaa
tähän kysymykseen. Jos eduskunta on toista mieltä perustuslain
nojalla, niin se varmaan kuullaan.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt Lissabonin sopimuksen myötä ollaan
siirtymässä yhä enemmän yhteiseen
neuvottelupolitiikkaan. Tästähän tietenkin
silloin seuraa se, että etukäteisvalmistelu Suomen
linjan määrittelyssä ulko- ja turvallisuuspoliittisissa
kysymyksissä on entistä tärkeämpää.
Minkä evästyksen saa ulkoministeri Stubb, kun
hän menee korkean edustajan johtamaan ulkoministerikokoukseen?
Ne puheenvuorot, joita täällä aikaisemmat
ulkoministerit Tuomioja ja Kanerva käyttivät,
alleviivaavat juuri tämän etukäteisvalmistelun
merkitystä. Ja nyt vielä kysynkin, arvoisa pääministeri
ja ulkoministeri:
Minkälaisia keskusteluja tästä on
nyt käyty? Viittaan ed. Kanervan kysymykseen vielä Utvan roolin
vahvistamisesta ja nimenomaan siellä tasavallan presidentin
osallistumisen turvaamisesta ulkopoliittisten ja turvallisuuspoliittisten
kysymysten valmistelussa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kun näitä etukäteiskeskusteluja
presidentin kanssa on käyty, olemme esittäneet
nimenomaan — esityspohjissa oli se eduskunnan perustuslakivaliokunnan
esittämä malli — että etukäteisvalmistelussa
käytettäisiin myös Utvaa. Tämä on
käyty presidentin kanssa lävitse. Se on varsinkin
raskaissa ulko- ja turvallisuuspolitiikan kysymyksissä oikein
ja luontevin tapa siihen, että presidentti toimii myös
yhteistyössä valtioneuvoston kanssa silloin, kun
on kyse EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvistä asioista.
Tämä on käyty kyllä ilman muuta
presidentin kanssa lävitse.
Pertti Salolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakiahan ei ole muutettu. Kysymys
on vain siitä, että hallitus on nyt omaksunut
sellaisen tulkinnan, joka aikaisemminkin on ollut jo mahdollinen,
eli toisin sanoen, että hallitus olisi voinut edustaa siellä yksin
Suomea näissä kokouksissa.
Nyt EU:ssa näitä lautasiahan on paljon, mutta tuoleja
on liian vähän. Sen vuoksi on tarpeen, että nyt
tässä vaiheessa, jossa Lissabonin sopimus astuu
voimaan, tehdään selkeä päätös
tästä asiasta. Minä ihmettelen sitä asiaa,
että monet tahot, jotka täällä korostavat
parlamentin merkitystä usein näissä keskusteluissa,
eivät ymmärrä nyt sitä, että on
erittäin tärkeätä, että meillä on
suoraan eduskunnalle vastuullinen hallitus näissä Euroopan
unionin asioissa, että siellä ei ole mitään
sellaisia alueita, jotka jäävät meille
kertomatta. Ja tämän vuoksi on äärettömän
tärkeää, että me voimme saada
joka kerta pääministerin ja ministerit ulkoasiainvaliokuntaan,
suureen valiokuntaan ennen kokouksia ja kokouksen jälkeen, niin
että me voimme oikein puristaa heistä kaiken tiedon
irti. Ja näinhän me olemme tähän
astikin tehneet. (Puhemies: Minuutti!)
Kysyisin pääministeriltä: Voitteko
kertoa minkälaisia keskusteluja kävitte ennen
tätä ratkaisua presidentin kanssa, ja onko nyt
katsottava, kun presidentin kansliastakin on todettu, että tässä tulkinta
on hieman erilainen, onko nyt lähdettävä siitä,
että meillä vallitsee tällä hetkellä kaksi
erilaista tulkintaa, se, minkä hallitus on nyt omaksunut,
ja se, mitä välittyy tavallaan presidentin kansliasta?
Toinen varapuhemies:
Minuutti kulunut. Kysymyksiä tuli varmaan riittävästi
vastattavaksi!
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Olemme käyneet avoimen, laajan keskustelun
tästä järjestelystä, ja molemmin
puolin on tunnistettu selkeästi se, että tämän
toimielimeksi muuttumisen takia pitää nämä määritykset
tehdä. Valtioneuvosto on pitäytynyt näissä omissa
kannoissaan vain, voisi sanoa, minimalistisesti siinä,
mistä nyt on päätettävä tämän
Lissabonin sopimuksen voimaan astumisen jälkeen. Ei valtioneuvosto
ole poissulkenut millään tavalla presidenttiä tässä,
vaan on määrittänyt sen, kuka on se jäsen
Eurooppa-neuvostossa. Oikeastaan haluaisin tätä puolta
tässä päätöksessä korostaa.
Tälle on julkisuudessa pyritty esittämään
paljon laajempaa tulkintaa. Valtioneuvosto ei ole se elin Suomessa,
joka tulkitsee perustuslakia. Me nojaamme tämän
päätöksen täsmälleen
kaikkiin niihin kannanottoihin, joita perustuslakivaliokunta on
aikaisemmin tehnyt, siihen, mitä on perustuslaissa itsessään,
ja olemme siitä tämän kannan määrittäneet
ja siihen toivottavasti saamme myös eduskunnan vastauksen.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kaksi huomiota. Ensimmäinen
on se, että Eurooppa-neuvoston luonne muuttuu radikaalisti.
Se ei ole enää hallitustenvälinen instituutio,
vaan se on osa koko Euroopan unionin institutionaalista rakennelmaa.
Tämä on se perustavaa laatua oleva muutos Lissabonin
sopimuksessa.
Toinen kysymys liittyy sekä ed. Laukkasen että ed.
Salolaisen huomioon parlamentaarisesta valvonnasta. Tässä ulkoasiainneuvoston
ja ulkoministerin suhteen ei tapahdu mitään muutosta. Kaikki
asiat juoksutetaan normaalitavalla ulkoasiainvaliokunnan kautta.
Se neuvosto, joka saa entistä vahvemman roolin Eurooppa-neuvoston valmistelussa,
on yleisten asiain neuvosto eli eurooppaministerit. He valmistelevat
Eurooppa-neuvoston kokouksen paria viikkoa ennen. Jos tulee joku
hätätilanne tai kriisi, joka vaatii sitten ulkoministereiden
väliintuloa, niin silloin se juoksutetaan jälleen
kerran ihan normaalikautta. (Puhemies: Minuutti!) Mutta ulkoministerin
toimintaa ja informaation kulkua tämä ei tule
muuttamaan millään tavalla.