6) Hallituksen esitys laiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta
vapauttamisesta Kainuun hallintokokeilualueella vuosina 2005—2009
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Käsittelyssä on ehdotus määräaikaiseksi
laiksi, jolla työnantajat vapautettaisiin vuosina 2005—2009
Kainuun hallintokokeilualueen kunnissa työnantajan sosiaaliturvamaksun
suorittamisesta. Ehdotuksen mukaan maksuvapautus koskisi sekä yksityistä työnantajaa,
kotitaloudet mukaan luettuna, että valtion liikelaitoksia
ja kuntatyönantajia.
Tämä ehdotus liittyy Kainuun hallintokokeilukysymykseen.
Kainuuhan on monen muun maakunnan tavoin korkean työttömyyden
ja pitkään jatkuneen muuttotappion aluetta. Alueella
on niukanlaiseen yrityksiä, ja siellä julkisen
sektorin työpaikat ovat viime vuosikymmeneltä lähtien
varsin paljon vähentyneet, ja se on myös vaikuttamassa
alueen kehitykseen. Tietysti sijainti ja harva asutus, pitkät
välimatkat, jotka useille muillekin Suomen maakunnille
ovat tuttuja tekijöitä, liittyvät yhtä lailla
Kainuuseen.
Herra puhemies! Tällä esityksellä pyritään
siis aikaansaamaan myönteisiä yritysvaikutuksia
ja tällä tavoin erityisesti pk-sektorin yritysten
määrää ja työpaikkoja
lisäämään sekä parantamaan työllistämisedellytyksiä myös
kuntasektorilla. Valiokunta pitää tätä ehdotusta
perusteltuna ja myös sitä, että kuntatyönantaja
on otettu mukaan. Kunnillahan on varsin suuri merkitys Kainuussa
sekä palveluiden että työllisyyden näkökulmasta.
Julkisen palvelujärjestelmän toimivuus Kainuun
kaltaisessa maakunnassa on erittäin merkittävä.
Hallituksen esityksessä on Vaala, ainoana Kainuun maakunnan
kunnista, hallintokokeilun ulkopuolella. Tämä tietysti
johtuu siitä, että Vaala on suuntautunut erikoissairaanhoitopalvelujen ja
varmaan monen muunkin asian osalta Oulun suuntaan. Elinkeinoyhteistyössä ja
aluekehittämisessä Vaalan kunta kuuluu kuitenkin
kiinteästi Kainuuseen ja on Kainuun työvoima-
ja elinkeinokeskuksen toimialuetta.
Hallintovaliokunta ei ole pitänyt perusteltuna Vaalan
jättämistä ulkopuolelle. Tätä kuntaahan koskevat
yhtä lailla korkea työttömyys, muuttotappio
ja monet muut tekijät, kuten Kainuuta kokonaisuudessaan.
Näin ollen valiokunta on pitänyt perusteltuna,
että Vaala otetaan mukaan maksuvapautuksen piiriin. Valiokunta
ehdottaa tätä koskevat muutosesitykset lakipykäliin.
Samoin lain nimikettä tarkistetaan valiokunnan ehdotuksen
mukaan.
Sosiaaliturvamaksuvapautuksen rahoitus — tässäkin,
samoin kuin Lapin ja saaristokuntien kokeilun osalta — on
tarkoitus toteuttaa korottamalla työnantajan sotumaksua,
tekemällä työnantajan kansaneläkemaksuun
0,008 prosenttiyksikön korotus. Tästä on
erillinen lakiesitys, hallituksen esitys 184 näiltä valtiopäiviltä.
Valiokunta kiinnittää tähän
menettelyyn huomiota ja toteaa, että tällainen
pidemmälle jatkuva menettely voi vaikeuttaa myös
kokeilujen vaikutusten arviointia ja ei ole sillä tavoin
perusteltu, että muiden alueiden työnantajien
maksurasitusta lisätään ja heikennettään
näiden alueiden työllistämismahdollisuuksia.
Tämä nyt määräaikaisena
ehdotettu maksuvapautus ei ole sinällään
kokeilu, mutta valiokunta pitää tärkeänä,
että maksuvapautuksen toteutumista seurataan ja että myös
vaikutuksia arvioidaan jatkossa. Tämänkin tyyppisestä kokeilusta tai
mallista on tarpeen saada kokemusta, mallista, jossa kuntatyönantaja
on myös mukana.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on saanut lausunnon myös
kirkkohallitukselta. Kirkkohallituksella ei ollut tähän
lakiehdotukseen, saadun lausunnon mukaan, huomautettavaa. Sen sijaan
kirkon puolelta ilmaistiin halu olla mukana mahdollisissa uusissa
kokeiluhankkeissa ja ilmaistiin halu tutkia, voisiko seurakuntasektori olla
kuntien tavoin mukana maksuvapautuksessa.
Sittemmin on käynyt ilmi, että kirkkotyönantaja
ei ollut lainkaan ollut tämän ehdotuksen valmistelussa
mukana. On myös ilmennyt, että kirkkohallituksen
hallintovaliokunnalle antama lausunto perustui edellä todetusta
johtuen virheelliseen tai väärään
käsitykseen, mikä on valitettavaa, siis väärään
käsitykseen lakiehdotuksen luonteesta. Kun tavoitteena
on ollut, että maksuvapautus alueellisena maksuvapautuksena
koskee sekä julkista että yksityistä sektoria,
niin on luonnollista, että myös seurakuntasektori
on tässä maksuvapautuksessa mukana.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta on tämän asian
tänään torstaina kokouksessaan käsitellyt
ja ollut tässäkin asiassa kuten koko mietinnössään yksimielinen
siitä, että kirkkotyönantajan, seurakuntien
mukaan saanti maksuvapautukseen on perusteltu. Olemmekin päätyneet
poikkeukselliseen menettelyyn niin, että täällä ed.
Rakel Hiltusen nimissä on muutosehdotus lakiehdotuksen
1 §:ään, jossa seurakunnat tulevat maksuvapautuksen
piiriin.
Pykälässä on pieni muukin tarkistus.
Se koskee kuntien liikelaitosta johtuen siitä, että vaikka käsityksemme
mukaan kunnan liikelaitos kuuluu kunnan organisaatioon, niin selvyyden
vuoksi se on nyt kuitenkin siellä mainittu siitä johtuen,
että meillä nyt voimassa olevissa säädöksissä — sosiaaliturvamaksulainsäädännössä
laki
on vuodelta 63 ja asetus vuodelta 78 — eritellään kuntatyönantajat
kuntaan, kuntayhtymään ja kunnallisiin liikelaitoksiin.
Tästä johtuen, että ei synny tulkintaongelmaa
jatkossa, valiokunta ehdottaa myös samalla tässä ed.
Rakel Hiltusen muutosehdotuksessa tähänkin täsmennyksen.
Herra puhemies! Valiokunta on kaikilta osin ollut ehdotuksesta
ja mietinnöstä yksimielinen ja pitää tätä hallituksen
esitystä perusteltuna.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli täällä valiokunnan
mietinnön seikkaperäisesti ja hyvin. En käy sitä enää monilta
osin toistamaan.
Haluan kuitenkin lausua iloni siitä, että valiokuntamme
teki pieteettistä työtä ja päätyi
muun muassa siihen, että Vaalan kunta haluttiin ottaa mukaan
tähän työnantajan sosiaaliturvamaksuvapautukseen,
jotta ei kävisi niin epäoikeudenmukaisesti, että kunta,
joka ei lähtenyt näistä erikoissairaanhoidon
järjestämiseen liittyvistä syistä tähän
kokeiluun mukaan, ei joutuisi rangaistuksi siitä ratkaisusta.
Kun kunnalla on kuitenkin samat huolet kuin ympäröivällä alueella,
niin on mielestämme oikeudenmukaista, että tämä te-keskuksen
ja elinkeinotoimintojen piiriin kuuluva kunta otetaan mukaan. Näinpä sitten
valiokunta yksimielisesti päätyi tähän
ratkaisuun.
Arvoisa puhemies! Ainakin helsinkiläisenä kansanedustajana
ja Pääkaupunkiseutua edustavana edustajana mietin
heti, mitä tapahtuisi, jos täällä Pääkaupunkiseudulla
joku kunta jätettäisiin tällaisen merkittävän
ratkaisun ja huojennuksen ulkopuolelle. (Ed. Huotari: Entäs
Utajärvi?) Valiokunta on nyt sen kuulemisen perusteella, jonka
se suoritti, tullut tähän ratkaisuun, että Vaalan
kunta otettiin mukaan.
Arvoisa puhemies! Kun olimme niin perusteellisia, niin senkin
jälkeen, kun mietintö oli annettu, jatkoimme muutamien
asioiden pohdiskelua. Valitettavasti vähän jälkisäätöisesti
tulimme siihen tulokseen, että on nostettava tarkennus vielä kuntatyönantaja-käsitteeseen,
koska hallituksen alkuperäinen esitys ei pitänyt
sisällään erittelyä kuntaorganisaation
yksityiskohdista. Näin, arvoisa puhemies, päädyimme
tänään, kuten ed. Väistö totesi,
siihen, että minun nimissäni tehtävä vastaehdotus
tähän mietintöön pitää sisällään
tarkennuksen, että kunnallinen liikelaitos mainitaan kunnan
ja kuntayhtymän ohella lain ensimmäisessä pykälässä.
Sitten kysymys seurakuntien mukanaolosta. Me olemme joutuneet
nyt, arvoisa puhemies, tämän vuoden aikana muutamissa
kohdin hallintovaliokunnassa toteamaan sen, että ehkä tulevaisuudessa
olisi syytä kiinnittää myös
kirkollisten asioiden valmisteluun huomiota siten, että kun
ne kulkevat tietenkin omaa rataansa myös nämä päätökset
ja eduskunnan käsittely kirkollisissa asioissa, niin kuitenkin
joudumme eduskunnassa paneutumaan todella huolella kysymyksiin.
Soisi, että ministeriöiden valmistelutyössä ehkä kasvaisi
ja paranisi avoin vuorovaikutus Kirkkohallituksen ja ministeriöiden
välillä. Joka tapauksessa me tänään
päädyimme siihen, että evankelisluterilaiset
seurakunnat ja ortodoksiset seurakunnat tulee ottaa sosiaaliturvamaksun
vapautukseen sisään mukaan.
Kun ajattelee sitä menettelyä, joka tässä vielä on
koettu, niin kiinnittyy huomio siihen, että kun alkuperäisessä hallituksen
esityksessä ja ministeriön valmistelussa ei seurakuntia
ollut käsitelty lainkaan, sitten kuitenkin valiokunta omatoimisesti
pyysi Kirkkohallitukselta vielä lausunnon tästä kysymyksestä.
Ilmeisesti Kirkkohallituksessa oltiin niin kuuliaisia, että kun
seurakunnat eivät mukana tässä kokeilussa
olleet, niin katsottiin nöyrästi, että silloin
ei olisi leiviskää saatavissa tässä maksuvapautusasiassa.
Näin sitten sieltä saimme vastauksen, että arveltiin,
ettei tämä koske seurakuntia. Olen kyllä erittäin
tyytyväinen siihen, että valiokunta oli luovasti
liikkeellä ja nopeasti toimien ja sai aikaiseksi sen, että tänään
päätösvaltaisena yksimielisesti totesimme,
että minun nimissäni tehdään
mietinnön lisäksi tämä vastaehdotus.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kainuun hallintokokeilu on tärkeä ja
mielestäni suorastaan kiehtova aluepoliittinen hanke, josta
toivon mukaan saadaan koko maata hyödyttäviä kokemuksia
aluepolitiikan tulevaisuuden tarpeista. Nyt käsiteltävä esitys
on myös varsin kannatettava ja kiinnostava työllisyyspoliittinen
toimenpide, vaikkakin määräaikainen,
mutta määräaikaisuuden vuoksihan voidaan
sitten tämän ajanjakson jälkeen tarkastella
niitä kokemuksia, joita tämä tuottaa.
Kainuu on korkean työttömyyden ja pitkään jatkuneen
muuttotappion alueita. Alue on menettänyt myös
julkisen sektorin työpaikkoja nopeaan tahtiin, ja yritysten
määräkin on vähäinen. Mielestäni
onkin erittäin positiivista, että tämän hankkeen,
tämän kokeilun piiriin on haluttu ottaa kaikki
työnantajat, niin yksityisen kuin julkisen sektorin. Työnantajan
sosiaaliturvamaksuista vapautuminenhan koskee kuntien ja valtion työpaikkoja
sekä yksityisiä työnantajia ja jopa kotitalouksia.
Todellakin tätä tavoitetta vasten on tulkittava
ja pidettävä puhtaana virheenä ja unohduksena
se, että kirkkotyönantajaa eli evankelisluterilaisia
ja ortodoksisia seurakuntia ei ole sisällytetty tähän
työnantajaluetteloon.
Olen eilisen ja tämän päivän
aikana, kun tämä seikka itselleni tuli ilmi, keskustellut
Kirkkohallituksen lausunnonantajien kanssa, ja saamieni tietojen
mukaan siellä on todellakin ollut väärinkäsitys
siitä, että kirkkotyönantaja ei voisi
olla tässä mukana, kun seurakunnat eivät
kuntien tavoin ole mukana hallintokokeilussa. Mutta tästähän
ei toki voi olla kysymys, sillä sosiaaliturvamaksuista
vapautetaan kaikki yksityiset työnantajat, esimerkiksi
yhdistyspohjaiset helluntaiseurakunnat tai urheiluseurat, Mannerheimin
Lastensuojeluliitto, kaikki tällaiset tahot mukaan lukien,
ja kun hallintokokeiluun kuulumaton Vaalan kuntakin päätettiin
ottaa vapautuksen piiriin, niin se viimeistään
sinetöi sen, että myös seurakunnat ehdottomasti
tähän tulisi sisällyttää.
Minulle tämä asia, seurakuntien puuttuminen tästä esityksestä,
selvisi vasta toissapäivänä, kun Suomussalmen
seurakunnan talouspäällikkö otti minuun
yhteyttä ihmetellen sitä, miksi tästä lakiehdotuksesta
seurakuntatyönantajat puuttuivat, ja hän kysyi
näin, onko tarkoitus jättää seurakuntatyönantajat
tämän ulkopuolelle. Sitten sieltä todettiin,
että heille tämä raha, joka jää ikään
kuin saamatta, olisi iso raha ja sillä voitaisiin palkata
muun muassa diakoniatyöhön yksi ihminen joksikin
ajaksi, hän oli tulkinnut, että lähes
vuoden ajaksi. En tiedä, pitäneenkö se
ihan paikkaansa, mutta rahaahan se joka tapauksessa olisi. (Ed.
Pulliainen: Päiväunia!) Tämän
jälkeen ryhdyin asiaa selvittämään
ja otin eilen illalla yhteyttä niin valiokunnan puheenjohtajaan
kuin Kirkkohallitukseen, ja todellakin kävi ilmi, että asiaa
vaan ei ollut huomattu ennen kaikkea Kirkkohallituksen, voi sanoa,
harhaanjohtavista lähtökohdista kirjoitetun lausunnon
vuoksi.
Valmistelin eilen jo pykälämuutosesityksen tähän
ensimmäiseen pykälään, josta
sitten informoin teitä, arvoisat kollegani, sähköpostitse, mutta
ilokseni valiokunta päätti tänään
yksimielisesti lähteä tämän
korjausesityksen taakse. On hyvä, että tämä muutos,
jossa seurakunnat otetaan mukaan tähän ensimmäiseen
pykälään, tulee nimenomaan nyt valiokunnan
edustajan ja hallituspuolueen, sosialidemokraattisen puolueen, edustajan
tuomana, jolloin voimme kaikki varmasti luottaa siihen, että esitys
menee täällä eduskunnassa läpi
täysin yksimielisesti.
En todellakaan moiti valiokuntaa siitä, että se ei
huomannut tätä ongelmaa. Haluan päinvastoin antaa
kiitoksen valiokunnan puheenjohtaja Väistölle
siitä, että kun virhe havaitaan, niin virhe korjataan.
Mutta sen sijaan kyllä ihmettelen edelleen ministeriötä,
miksi jo lain valmisteluvaiheessa kirkkotyönantaja sivuutettiin.
Mitään perustelua tähän ei mielestäni
löydy. Yhtä laillahan seurakunnat ovat tärkeä työllistäjä tuolla
Kainuun alueella, niin kuin muuallakin. Varmasti johtopäätöksenä tästä tulisi
olla se, että Kirkkohallituksen taholla edunvalvontaa pitäisi
terästää, mutta toivoisin kyllä myös
sitä, että ministeriöissä ja
hallituksen taholla kirkon ja seurakuntien näkökulma
otettaisiin vakavammin huomioon, että sitä ei
erikseen tarvitsisi täällä eduskunnassa
valvoa tämän tyyppisissä asioissa, joissa on
kysymys oikeudenmukaisuudesta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Lapissa saatiin viime vaalikauden loppupäässä alkuun
sosiaaliturvamaksun poistamiskokeilu. Sen tarkoituksena on ollut
selvittää se, mikä vaikutus sosiaaliturvamaksun
poistamisella on työllistämiseen. Tämä on
tärkeä kokeilu. Siinä on kysymys siitä,
että Norjan-mallin laajempikin soveltaminen Suomen tilanteeseen
käy jatkossa mahdolliseksi, kun tämän
kokeilun tulos tulee.
Yksi puute Lapin osalta tähän lakiin jäi
eli se, että kunnat eivät päässeet
siihen mukaan. Se heikennys tältä osin tuli tähän
lakiin siinä valmistelun loppuvaiheessa.
Kainuun osalta liikkeelle lähdetään
paremmin, laajemmin ja vielä paremmin nyt, kun siihen tulevat
mukaan kuntien lisäksi myös seurakunnat. Eli katsotaan,
mitä se todella vaikuttaa, kun todella kaikki kunnat pääsevät
mukaan.
Lapin kansanedustajilla on ed. Vilénin nimissä jätetty
lakialoite, jossa me kaikki pohjoisen edustajat olemme mukana. Siinä me
esitämme, että nyt, kun tämä asia
on täällä näin laajassa tarkastelussa
ja Kainuuseen laajentumassa, niin myös Lapissa kunnatkin
otetaan nyt mukaan tähän sosiaaliturvamaksukokeiluun.
Pitää katsoa kunnolla, kun kerran katsotaan. Ei
ole perustetta sille, että Lapissa kunnat pidettäisiin
nyt ulkopuolella, varsinkaan nyt, kun se Kainuussa onnistuu. Tulemme
tämän esityksen täällä tekemään
ja toivomme sille kyllä nyt myötämieltä. Tässä on
kuitenkin rahassa pienestä asiasta kysymys, mutta Lapin
puitteissa se on jo iso asia.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Laki työnantajan sosiaaliturvamaksusta
vapauttamisesta Kainuun hallintokokeilun alueella vuosina 2005—2009
on todella tervetullut. Se on yksi osa niin sanottua Virtasen työryhmän
esitystä, joka edellisen hallituksen aikana valmisteltiin
ja josta valtioneuvoston päätös oli olemassa.
Tämä valtioneuvoston päätös
sitten kirjattiin myöskin uuteen Vanhasen hallitusohjelmaan.
Siinä mielessä on todella hyvä, että tämä asia
on nyt edennyt.
Kiitokset hallintovaliokunnalle siitä, että tämä asia
on otettu sillä lailla vakavasti, että täällä on korjattu
myöskin niitä puutteita, mitkä tässä ovat olleet.
Kun ed. Hiltunen täällä aiemmin puhui
Vaalan kunnan tilanteesta, hän sanoi, että Vaalan kunta
on jäänyt siksi pois hallintokokeilusta, että se
ei halunnut erikoissairaanhoitoa siirtää Kainuun
sairaanhoitopiiriin. Tämä ei ole täysin
todellinen tilanne. Vaalalaiset kyllä tämän
tällä lailla tietysti kertovat, mutta todellisuudessa Vaalan
kunta jäi siksi pois, että se ei halua kuulua
Kainuuseen. Se haluaa kuulua Kainuuseen vain siltä osin,
että se saa ykköstukialueen edut Kainuun puolelta.
Tämä asenne liittyy jo Kainuun läänikeskusteluun
80-luvulla ja sitä ennenkin. Kun Vaalassa järjestettiin
kansanäänestys siitä, haluaako Vaala
kuulua niin sanottuun Kainuun lääniin vai ei,
enemmistö oli sitä mieltä, että ei
halua kuulua. He haluavat asioida Oulun suuntaan ja olla sinne päin
enemmänkin liikenteessä. He kuuluvat kuitenkin
Kainuun maakuntaan, mutta ovat osallisina myös Pohjois-Pohjanmaan
maakunnan toiminnassa.
Nyt tämä Vaalan tilanne, että Vaala
ei kuulu tähän hallintokokeiluun, aiheuttaa erittäin
paljon ylimääräistä työtä te-keskuksessa,
koska te-keskus joutuu tekemään erilliset momentit
Vaalalle, paljonko sinne mahdollisesti elinkeinopoliittisia tukia
ja muita tukia tulee, kun kaikki muu on tässä Kainuun
kehittämisrahan sisällä ja tässä erityisessä päätöksenteossa
Kainuun hallintokokeilussa. Me Kainuussa toivoisimme, että Vaalan
kunta päättäisi, minne se haluaa oikeasti
kuulua, haluaako se kuulua Kainuuseen ja olla mukana Kainuun hallintokokeilussa.
Jos se ei halua kuulua sinne, niin sitten sen pitäisi tehdä ratkaisu
ja siirtyä Pohjois-Pohjanmaalle, mikä olisi niin
kuin puhdas tilanne eikä aiheuttaisi ylimääräistä byrokratiaa
myöskään Kainuun te-keskuksessa.
Nyt on syntynyt vielä tilanne, että kun Vaala
ei osallistunut Kainuun maakuntavaaliin, niin kun ensi maanantaina
on ensimmäinen maakuntavaltuuston kokous, vaalalaiset ovat
ilmoittaneet, että he osallistuvat tähän
kokoukseen täysivaltaisina jäseninä ja
tulevat tekemään päätöksiä.
Nyt riippuu tämän illan Vaalan valtuuston kokouksesta, siitä,
mitä siellä päätetään,
se, mitenkä tässä menetellään.
Tämä on suurin ongelma ensi maanantain kokouksessa,
miten nämä Vaalan edustajat siellä tulevat
käyttäytymään, suostuvatko he
siihen, mitä laissa sanotaan, että he osallistuvat
vain Vaalaa koskevaan päätöksentekoon
eivätkä muuhun.
Kun olen itse syntynyt Vaalan kunnassa ja maksan yhä edelleenkin
kiinteistöveroa sinne kesämökkiläisenä,
olen todella iloinen siitä, että Vaalan kunnan
yritykset ja kunta ja nyt myös sitten seurakunta pääsevät
tämän sosiaaliturvamaksusta vapauttamisen kokeilun
piiriin. Toisaalta tämä aiheuttaa tilanteen, että koska
Vaala katsoo saavansa nämä edut muutoinkin kuulumatta
tähän hallintokokeilun piiriin, tämä tuntuu
tietysti meistä kainuulaisista vähän
kummalliselta ja aiheuttaa sen, että yhä edelleen
syntyy tilanne, että Vaalalla ei ole intressiä siirtyä tähän
hallintokokeilun piiriin. Niin kuin sanoin, niin olen sitä mieltä,
että näitten yritysten kannalta ja Vaalan kunnan
talouden kannalta on tietysti hyvä, että tämä vapautus
ulotetaan myöskin sinne.
On ihan hyvä tietää, mitkä ovat
ne syyt, minkä takia Vaala ei alun pitäen lähtenyt
tähän hallintokokeiluun. Erikoissairaanhoito ei
ole se syy, koska Kainuun hallintokokeilu olisi voinut ostaa erikoissairaanhoidon
palveluja Vaalalle Oulusta niin paljon kuin Vaala olisi niitä tarvinnut.
Tästä oli neuvotteluja. Siitä yritettiin
pitkään neuvotella, mutta sekään
ei riittänyt Vaalalle. Vaala on nyt suuntautumassa Utajärven
kanssa tehtävään yhteistyöhön,
joka on sinne Oulun suuntaan seuraava kunta, esimerkiksi perusterveydenhuollossa.
Minä kannatan ed. Hiltusen tekemää muutosehdotusta,
minullekin on tullut siitä palautetta, miksi nämä seurakunnat
eivät tähän piiriin kuulu. Kaikki Kainuun
toimijat kuuluvat tällä hetkellä olennaisesti
Kainuun hallintokokeiluun. Myöskin seurakunnilla on yhteistyötä siellä keskenään
ihan uudella tavalla. Juuri näiden palveluiden tuottamisessa
myös seurakunta on osittain mukana, ja siinä mielessä on
ihan oikein, että nimenomaan Kainuun alueella toimivat
seurakunnat pääsevät mukaan ja ennen
kaikkea nämä kuntayhtymät. Esimerkiksi
meillä on ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä ja
sitten on ammattikorkeakoulun kuntayhtymä. Ehkä ne
olisivat sitten jääneet tämän
ulkopuolelle, jos tätä lakia ei olisi tältä osin
muutettu.
Eräs liikennöitsijä otti yhteyttä ja
ihmetteli sitä, miksi liikenne on jätetty tästä ulkopuolelle. Kun
selvitin asiaa, niin siihen löytyi EU-direktiivi, joka
kilpailusäännösten vuoksi estää sen.
En ole yhtään varma siitä, mitenkä suuri
kilpailun este tämä olisi. Jos me oikeasti rupeamme
katsomaan näitä kilpailuesteitä, totta
kai siinä raja-alueilla, missä toinen saa tämän
pienoisen sosiaaliturva-alennuksen, myös muut yritykset
ovat eriarvoisessa asemassa. Mutta Kainuun liikennöitsijät
liikennöivät pääsääntöisesti
Kainuun sisällä, ja siinä mielessä tuntuu
tietysti kohtuuttomalta, että yksi ala jätetään
tällä lailla ulos. Maatalous oli myös
toinen.
Tämä on yksi osa tosiaankin tätä valtioneuvoston
päätöstä ja Virtasen työryhmän
esitystä, ja siinä mielessä on oikein
hyvä, että nämä myöskin
käytännössä etenevät.
Toivon, että mahdollisimman moni valiokunta löytää kalenteristaan joko
ensi vuonna tai seuraavana vuonna aikaa ja tulee tutustumaan, miten
tämä hallintokokeilu käytännössä toimii.
Toivon, että nämä toimet, mitä tässä on
esitetty, mutta myös ennen kaikkea kaikki muut, mitä tässä Virtasen
työryhmän esityksessä on, pystyvät
sillä tavalla edesauttamaan Kainuun taloudellista kehitystä,
että pääsisimme parempaan taloudelliseen
tulokseen ja ennen kaikkea tekemään uusia toimintamalleja.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hiltunen esitti täällä puheenvuoronsa
aikana mielipiteensä tai toteamuksensa siitä,
että hallintovaliokunta käytti luovuutta ja haluaa
käyttää luovuutta parantaakseen ja täsmentääkseen
tätä hallituksen esitystä. Itse olisin
toivonut, että hallintovaliokunta olisi käyttänyt
luovuuden lisäksi myös solidaarisuutta siltä osin,
että olisi huomioinut sen lappilaiskansanedustajien tekemän
lakialoitteen, joka olisi laajentanut tämän aloitteen koskemaan
myös niitä alueita, joita Lipposen hallitus jo
otti mukaan tämän kaltaiseen kokeiluun, mutta
kuitenkin sillä rajauksella, joka tässä on
tuotu esille, että kuntatyönantajat ja seurakunnat
eivät ole tällä hetkellä Lapissa
olevassa kokeilussa mukana.
Uskon, että hyvin nopeasti myös keskustapuolueelle
ovat selkeytyneet ne reunaehdot, ne rajat ja rajoitteet, joita EU-jäsenyys
on meille myös valitettavasti mukanaan tuonut, mistä ed.
Huotarikin omalta osaltaan puheenvuorossaan jo totesi. Ennen kaikkea
nykyinen päähallituspuolue, keskusta, kampanjansa
aikana korosti aluepolitiikan muutoksen merkitystä ja suunnan
muutosta, mitä ollaan hakemassa. Tämä lakialoite,
tämä toimenpide, olisi ollut hyvin konkreettinen
pienten askeleiden politiikka tämän suunnan muutoksen
toteuttamiseen.
Merkittävää ja huomattavaahan tässä aloitteessa
ja kokeilussa on se, että sitähän ei
rahoiteta edes valtion budjetista. Kysymys ei ole rahasta, valtion
budjettikatteesta ja siitä, mitä budjetista löytyy,
koska tällä hetkellä tässä muodossa tämä kokeiluhan
rahoitetaan muiden yritysten, muiden toimijoiden, solidaarisuuden
varassa. Itse olisin toivonut, että tämä selkeästi
olisi hanke, joka olisi voitu rahoittaa toisessa muodossa, ja vilpittömästi
olisin toivonut, että siinä suhteessa tämä hallitus
olisi ollut parempi kuin se Lipposen hallitus, joka tämän
kokeilun aikanaan teki. Lipposen hallituksen kokeilussa oli omat
rajoituksensa ja puutteensa, mutta peruslähtökohta on,
että jo silloin tunnustettiin ja myönnettiin se tosiasia,
että meidän täytyy etsiä uusia
keinoja, jotka ovat meidän käytettävissämme
tänä päivänä ja jotka
vastaavat paremmin niihin haasteisiin, mitä meillä edessämme
on olemassa.
Olisin toivonut, että hallitus omalta osaltaan olisi
tarttunut tähän ja tehnyt ne konkreettiset parannukset,
jotka selkeästi me voimme tehdä ja joita EU-määräykset
eivät meitä estä tekemästä. Niin
kuin tässä todettiin, liikenteen lisäksi
muun muassa porotalous, maatalous ja kalastuskin ovat asioita, joihin
tätä kokeilua ei voida ulottaa, mutta selkeästi
on olemassa perusteet siihen, minkä takia meidän
täytyisi pyrkiä tarttumaan tähän kuntatyönantajan
haasteeseen vastaamiseen: koska jo täällä käyty
keskustelu tänä syksynä ennen kunnallisvaaleja
ja oikeastaan koko tämän Vanhasen hallituksen
aikana on osoittanut sen, että työllisyyden haaste
on erityisen suuri juuri Pohjois- ja Itä-Suomessa ja myös
kuntatalouden haasteet ovat erityisen suuria juuri Pohjois- ja Itä-Suomessa.
Tällä kokeilulla hyvin pienillä askeleilla,
mutta merkittävällä päätöksellä olisi
voitu vaikuttaa juuri näihin kahteen keskeiseen haasteeseen, mahdollistaa
se, että me voisimme tukea kuntien taloustilannetta, josta
meillä on olemassa käsitykseni mukaan täysin
yksimielinen kanta, että kuntatalous on erityisen vaikeassa
tilanteessa juuri tänä vuonna ja ensi vuonna,
ja samoin myös näiden alueiden työllisyyskehitys
on erityisen haastavassa tilanteessa yhä edelleen ja myös
tulevina vuosina. Tällä kokeilun laajentamisella olisi
tuettu juuri sitä, että olisimme voineet vaikuttaa
ennen kaikkea näiden pohjoisten kuntien työllistämismahdollisuuksiin,
joissa juuri kuntien merkitys niin palvelujen antajana kuin työllistäjänä ja
työllisyyden edistäjänä on kaikkein
keskeisin.
Sen takia toivon, että nyt huomenna, kun todellakin,
kuten ed. Tennilä sanoi, olemme uudelleen esittämässä tätä lakialoitetta, äänestyksessä
tätä solidaarisuutta
voisi löytyä lisää, että pääsisimme
tässä asiassa eteenpäin ja tekemään
sen pienen kädenojennuksen, solidaarisuuden osoituksen,
joka ei vie hallitukselta mitään pois, mutta joka
voi tuottaa paljon hyvää meille kaikille.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella tämä kokeilu on
mielenkiintoinen myös Kaakkois-Suomen näkökulmasta,
ja sen seuraaminen on meidän tehtävämme
siinä mielessä, niin kuin ed. Tennilä totesi,
että tämä kokeilu voidaan laajentaa taloudellisesti
heikkoja alueita koskien koko maata koskevaksi. Kaakkois-Suomessa
on nimenomaan työttömyys korkea, se on lähellä Pääkaupunkiseutua,
mutta erityinen työttömyysalue, siellä on
selvästi usean prosenttiyksikön korkeampi työttömyys
kuin maassa keskimäärin. Näin ollen tämä työnantajan
sosiaaliturvamaksusta vapauttaminen on tärkeä asia
ja pitää katsoa, mitä sen kanssa tapahtuu,
ja palata siihen sitten myös muualla Suomessa. Tuo kuntien osallistuminen
tähän työnantajamaksusta vapauttamisen
kokeiluun on erittäin tärkeä asia, ja näin
ollen tuo, mitä Lapin suunnasta kuului, on hyvin perusteltu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatin sitä Lapin kokeilua, joka
on käynnissä. Kannatin lähetekeskustelussa
tätä kokeilua, joka nyt on saanut erittäin
sopivan laajennuksen. Juuri näin piti tehdä, ja
on hyvä, että tämä asia on näin.
Mutta sitten kiinnittäisin kuitenkin, arvoisa puhemies,
huomiota yhteen näkökohtaan, joka mielestäni
on aika tärkeä, ja erikoisesti kun kuunteli ed.
Tiusasen äskeisen puheenvuoron, niin se sopii hyvin jatkoksi
tähän. Tässähän on kysymys
kokeilusta, ja mitä erilaisempia nyt näitä kokeiluita
on, niin sen parempi se on niitten tulosten kannalta, että niitä sitten
mietitään, onko tällä ollut
jotakin vaikutusta vai eikö.
Ja erikoisesti, arvoisa edustajatoveri Huotari, mitä sanoitte äsken
tästä Vaala- ja Utajärvi-tilanteesta,
minä ymmärrän tämän,
mitä sanoitte, myöskin välihuudoissa.
Mutta totean, että sen kokeilun kannalta pelkästään
on ehkä ihan hyvä, että meillä on
sellainen Vaalan kunta siinä välissä ja
sitten Utajärvi, elikkä meillä on tavallaan siis
tämä nyt käynnissä oleva iso
kokeilu, sitten tämä Vaalan erikoistilanne ja
Utajärvi siinä rinnalla. Utajärvi selviää tästä kokeilusta
hengissä oikein hyvin. Ja sillä tavalla me saamme
sellaisia tuloksia, että niissä on tulevaisuutta
ajatellen niin tälle kuin tuleville hallituksille merkityksellistä ainesta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa myöhemmin on oma lakialoitteeni
käsittelyssä. Siinä on kyse siitä,
jotta siinä on yksi semmoinen kömmähdys
tapahtunut minusta lainvalmistelussa. Tässäkin
perusvalmistelussa ilmeisesti lienee tapahtunut kömmähdys,
että seurakunnat jätettiin ulkopuolelle, ja siitä tietysti kiitos
nyt hallintovaliokunnalle, jotta homma hoidettiin tällä tavalla
nätisti, koska kyllä seurakunnat pitää rinnastaa
tässä kuntapuoleen. Sen takia tämä on
ihan hyvä muutos.
Tuossa itse vähän kademielellä olen
tätä katsellut, koska jos katsoo Kainuuta ja Pohjois-Karjalaa,
niin meillä aika pitkälle on hyvin saman oloiset
nämä tunnusluvut. Meillä työttömyys
voi olla jopa pahempikin. Siinä mielessä odottaisi nyt,
että kun näistä kokeiluista saadaan väliaikatietojakin,
nähdään, vaikuttaako tämä johonkin niin,
että löytyisi sellainen valmius, jotta sitten niille
alueille, missä on vaikea tilanne, myös laajennettaisiin,
ennen kuin tämä kokeilujakso on päättynyt,
näitä samoja elementtejä.
Itse katsoin tätä uutta mallia. Tässähän
maksavat muun Suomen työnantajat tämän.
Täällä ed. Väistö,
valiokunnan puheenjohtaja, totesi, jotta tämä lisää työnantajien
kustannuksia. Jos työnantajan kustannus lisääntyy
0,008 prosenttia, niin minä en kyllä luule, että se
hirveän paljon työllisyyteen vaikuttaa missään,
se on niin pieni. Sinällään joskus aikanaan,
kun Lapin kokeilusta täällä puhuttiin
ja valiokunnassa asiantuntijoita kuultiin, niin silloinhan epäiltiin
jopa Lapin osalta, jotta vaikuttaako se oikeastaan hirveän
paljon työllistämisen lisääntymiseen.
Jos on 3—4 prosentin edusta kyse, niin se välttämättä ei
pienessä firmassa vaikuta yhtään. Mutta
toivon mukaan tämä nyt lähtee näyttämään
kyntensä ja sieltä tulee oikeasti jotain, että syntyy
uusia työpaikkoja, koska kaikki ne piristysruiskeet, mitä voidaan
antaa noille seuduille, ovat tervetulleita.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys koskien sosiaaliturvamaksuvapautusta Kainuun alueella
on mielestäni erinomaisen hyvä avaus. Mitä tulee
hallintovaliokunnan käsittelyyn, niin täytyy antaa
puheenjohtajalle ja varapuheenjohtajalle ja koko valiokunnalle kiitokset
siitä yksimielisyydestä ja aktiivisuudesta tämän
asian käsittelyssä. Se, että hallintovaliokunta
asiaa käsitteli näin yksimielisesti ja myös
korjasi tässä sen pienen virheen, mikä tähän
oli vahingossa päässyt lipsahtamaan, osoittaa
sen, että hallintovaliokunnalla tässä asiassa
oli todellinen, aito tahto viedä asioita eteenpäin.
Ja se, että Vaalan kuntaa käsiteltiin myös
niin, että Vaalan kunta pääsee tähän
kokeiluun mukaan niin, kuten esimerkiksi ed. Huotari totesi puheenvuorossaan,
ettei tarvitse paikallisessa te-keskuksessa ruveta kovin isoja poikkeusmenettelyjä
laatimaan,
osoittaa myös sen ... (Ed. Huotari: Ei, kun juuri sen takia
pitää laatia!) — Ai, pitää laatia.
Anteeksi, ymmärsin väärin. — Mutta
joka tapauksessa se, että tasa-arvoisesti käsiteltiin
Kainuun kaikkia kuntia, on minun mielestäni iso asia, koska
sillä on koko aluetalouden kannalta pieni merkitys, että jokainen
kunta voi tuntea olevansa tässä kokeilussa mukana.
Näillä alueilla, mihin tätä Kainuun
hallintomallia kokeillaan, työttömyysluvut ovat
hälyttävän isoja, aivan kuten esimerkiksi
Pohjois-Karjalassa: ikääntyminen, nuoriso on muuttanut
pois työn perässä muualle ja uudet työpaikat
ovat kiven takana. Tämä ratkaisu vuositasolla
meinaa noin 4,5 miljoonan euron maakuntaan jäävää rahamäärää vuosittain
ja lain mukaan maksimissaan 30 000 euron maksuhelpotusta vuodessa
per työnantaja. Elikkä nämä rajat
ja summat osoittavat sen, että mistään
suuresta lottopotista tälle alueellehan ei suinkaan ole
kysymys, mutta näenkin tämän enemmän
sellaisena kädenojennuksena, sellaisena kokeiluna, joka
on tie johonkin uuteen ja parempaan alueelliseen tasa-arvoon tähtäävään
politiikkaan.
Kun katsoo tätä byrokratiaa, millä yleensä näitä asioita
on pyöritelty, niin ilolla täytyy tervehtiä sitä,
että tässä byrokratia on mielestäni
rajattu kohtuullisen pieneksi siinä mielessä,
että kun työnantaja haluaa tähän
kokeiluun mukaan, hän tekee siitä vain hakemuksen
paikalliselle verotoimistolle, minkä jälkeen työnantaja
oma-aloitteisesti voi tämän maksuvähennyksen
tehdä. Siinä mielessä voi ilolla todeta,
että tässä asiassa on haluttu myös
byrokratian kasvua hillitä mahdollisimman tehokkaasti.
Kun katsotaan Kainuuta maakuntana, se on kieltämättä,
niin kuin esimerkiksi Lappi tai Pohjois-Karjalakin, kärsinyt
tästä valtaisasta muuttoliikkeestä, ja
tämä hallintokokeilu, joka kestää vuodesta
2005 vuoteen 2009, antaa arvokasta kokemusta koko maan aluepolitiikkaa
suunniteltaessa. Mutta näkisin — ja uskaltaisin
mennä asioissa hieman jopa ajan edelle — että tämän
tyyppisiä kokeiluita tähän maahan tarvittaisiin
lisää. Meillä keskitytään
aluepolitiikassa aina siihen, että pitäisi saada
jostakin ikään kuin dumpattua rahaa lisää alueille,
mutta mielestäni se, että esimerkiksi verotuksen
kautta näitä asioita hoidettaisiin, kevenevällä verotuksella
tai esimerkiksi sosiaaliturvamaksujen alennuksella, on aivan oikea
tie, koska sillä hetkellä, kun työnantaja
toimii, palkkaa työntekijän, niin sillä hetkellähän yrittäjän
omat rahat ovat pelissä, totta kai yhteiskunnan tukikin
siellä mukana on, mutta siinä ei suoraan valtion
kassasta tapahdu suoranaista maksua juuri sillä hetkellä,
vaan se tulee maksuhelpotusten kautta, verohelpotusten kautta. Tätä pidän
erittäin arvokkaana.
Mutta se vaatii tulevaisuudessa ja tulevina aikoina, tulevina
vuosina, seuraavien valtion budjettien laatimisen aikana, uutta,
raikkaampaa otetta aluepolitiikkaan niin, että näiden
maksuvapautusten kautta pystytään aktivoimaan
nimenomaan niitä paikallisia ihmisiä toimimaan
aktiivimmin, koska mistään ulkopuolelta näille
alueille ei aktiviteettia pystytä luomaan, vaan paikalliset
työnantajat, paikalliset yrittäjät, paikalliset
ihmiset aktivoidaan itse toimimaan. Se on ainoa oikea tie, koska
se paikallinen ihminen siellä maakunnassa tuntee sen paikkakunnan
olosuhteet parhaiten ja toimii siinä ympäristössä ja
vahvistaa omaa toimintaansa. Vanha totuus tässäkin asiassa
pitää paikkansa esimerkiksi työnantajien suhteen,
että jos aiotaan uusi työnantaja, uusi toimija,
saada paikkakunnalle, se on kohtuullisen vaikea toimenpide, mutta
jo paikkakunnalla toimivan yrittäjän vahvistaminen
ja sen liiketoiminnan kohentaminen on keinona paljon paljon helpompi.
Hallintovaliokunta on tässä asiassa tehnyt
ansiokasta työtä, ja toivon hartaasti, että tämän tyyppiset
kokeilut ja uudet mallit otetaan jatkossa yhä suuremmalla
riemulla vastaan.
Tapani Tölli /kesk:
Herra puhemies! Nyt käsillä oleva esitys kuuluu
Kainuun hallintokokeiluun liittyviin toimenpiteisiin. Kainuu on
ollut ja on edelleen muuttotappioaluetta ja korkean työttömyyden
aluetta. Alueen kehitystä on viime vuosina heikentänyt
alueen yritysten suhteellisen pieni määrä ja
julkisen sektorin työpaikkojen nopea väheneminen.
Yritysten kustannuksia lisäävät suhteellisen
harva asutus ja pitkät etäisyydet. Tällä esityksellä pyritään
saamaan myönteisiä, piristäviä vaikutuksia
yritystoimintaan ja parantamaan kuntien edellytyksiä työllistämiseen. On
hyvin perusteltua ja tarpeellista, mielenkiintoistakin seurata tätä kokeilua
ja saada tästä kokemuksia ja nähdä sen
vaikuttavuus. Aikaisempaan Lapin kokeiluun verrattuna nyt ovat mukana
myös kunnat ja seurakunnat. Uskon, että tämän
kokeilun perusteella tullaan tätä menettelyä soveltamaan
muuallakin.
Herra puhemies! Pidän hyvin perusteltuna Vaalan mukaan
ottamista tämän kokeilun piiriin, vaikka Vaala
ei olekaan kuntana mukana tässä Kainuun hallintokokeilussa.
Niin kuin ed. Pulliainen tuossa edellä totesi, myös
Vaalan osalta saamme sitten kokemuksia tämän toimenpiteen vaikutuksesta,
kun Vaala on tässä mielessä sitten erikoistapaus.
Vaalahan muuten kuuluu Kainuun maakuntaan ja on Kainuun te-keskuksen alueeseen
kuuluva kunta ja tiiviisti mukana Kainuun elinkeinoyhteistyössä.
Herra puhemies! On myös erittäin tärkeä asia, että kirkko
työnantajana on mukana tässä kokeilussa.
On tärkeää, että huomattiin
tämä puuttuminen viime vaiheessa ja nyt tämä esitys
kirkon lisäämisestä tähän
tuli mukaan. Yhdyn niihin ajatuksiin, mitä ed. Hiltunen
tässä aikaisemmin esitti, että meidän
kaiken kaikkiaan olisi lainvalmistelussa kiinnitettävä enemmän
huomiota siihen, mitkä asiat koskevat myös kirkkoa
työnantajana tai veronsaajana tai joissain muissa asioissa.
Herra puhemies! Pidän tätä lakiesitystä erittäin
perusteltuna ja hyvänä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Muistutan vielä tässä siitä,
että tämä valtioneuvoston päätös
Virtasen työryhmän esityksistä oli se
porkkana, että Kainuun kunnat lähtevät
hallintokokeilussaan hyvin laajasti yhteistyöhön
sosiaali- ja terveysalalla ja toisen asteen koulutuksessa. Nämä porkkanat
oli nimenomaan tarkoitettu siihen, koska vaikka 60 prosenttia nyt
tästä rahoituksesta siirtyy kunnilta hallintokokeiluun,
niin se on hyvin iso asia. Voisi sanoa, että se on enemmän
kuin puolet kuntaliitosta. Kuitenkaan näitä kuntaliitosporkkanarahoja
emme saa, vaan nämä Virtasen työryhmän
esitykset ovat niitä porkkanoita.
Nyt Vaala ei halunnut yhdistää omia koulutuspalveluitaan,
toisen asteen koulutuspalveluitaan eikä myöskään
terveydenhuoltoaan. Vaikka sille tarjottiin mahdollisuus, että Kainuun
hallintokokeilu olisi ostanut ne, se ei halunnut lähteä tähän kuntayhteistyöhön
mukaan. Sen takia oli tietysti luonnollista, että ministeriö valmisteli
lakia sillä tavalla, että se ei lähtenyt
kokeiluun, vaikka sitä ministeriönkin kautta useita
kertoja yritettiin houkutella, että olisi saatu koko Kainuu
kokeiluun mukaan. Sen vuoksi tämä alun pitäen
tällä lailla on valmisteltu. Vaalan yrityksille
on tärkeää, että ne pääsevät
tähän mukaan. Vaikka tämä summahan
jää kohtuullisen pieneksi per yritys, ne saavat
tämän statuksen tästä. Mutta
muistutan, että kysymys on porkkanasta, että kuntapalveluja
yhdistetään.
Ed. Tölli luetteli niitä ikäviä asioita,
mitä meillä on, eli korkea työttömyys
ja vieläkin kohtuullisen kova muuttoliike. Muistutan, että kyllä meillä on
myöskin hyviä yrityksiä. Meillä on muun
muassa maailmanmarkkinajohtaja Metso Automation, jolla on paperimittauslaitteissa
tällä hetkellä noin 60 prosenttia maailmanmarkkinoista.
On myös monia muita yrityksiä, jotka menestyvät
hyvin ja pärjäävät kyllä,
mutta niitä ei tietenkään ole riittävästi.
Ettei nyt syntyisi sellainen kuva, että se ihan täysin
kurjala on tämä Kainuu. Siellä on paljon
hyvää. Myöskin matkailu Sotkamossa on
erittäin hyvin menestynyt.
Ed. Tiusanen esitti, että koko maahan pitäisi tämä laajentaa.
Silloinhan tämä menettäisi kokonaan merkityksensä.
Ed. Tiusanen esitti samaa kuin kokoomus esittää eli
työnantajamaksujen alentamista. Sitä minä en
missään tapauksessa voi hyväksyä,
että lähdetään yleiseen alennukseen,
koska silloin pitää kysyä, kuka tämän
sitten maksaisi. Eli nyt tässä on kysymys siis
porkkanasta, että ollaan hakemassa kokonaissäästöjä ja
yhteistyötä ja uusia toimintamalleja. Se on se porkkana.
Silloin, kun Lapin kokeilu aloitettiin, siellä haluttiin
kokeilla, minkälaisia vaikutuksia tällä on.
Mutta jos koko maahan ulotetaan tämä, silloinhan
tässä on kysymys ihan eri asiasta eli työnantajamaksujen
kokonaisalennuksesta. Kannatin Lapin kokeilua juuri sen vuoksi,
että on mielenkiintoista nähdä, onko
sillä merkitystä, että näillä vaikean
työllisyyden alueilla on tällainen erilainen ratkaisu.
Kun ed. Hoskoselle oli jäänyt väärä käsitys minun
puheestani siitä, että Vaalan mukaan ottaminen
tähän ratkaisisi sen te-keskuksen byrokratiaongelman,
niin se ei tosiaankaan sitä ratkaise, vaan se on yhä edelleen
olemassa. Koska Vaala kuuluu Kainuun maakuntaan mutta ei kuulu tähän
hallintokokeiluun, niin sen vuoksi te-keskus joutuu tekemään
omat systeeminsä sinne. Tietysti Vaalassakin on vähän
erilaisia näkemyksiä ollut tästä asiasta,
ja tässä on kuultu Vaalasta vain niitä henkilöitä,
jotka ovat olleet sitä mieltä, että Kainuun
hallintokokeiluun ei pidä liittyä, eivätkä nämä Vaalan
johtohenkilöt ole halunneet myöskään
mukaan ottaa näitä henkilöitä,
jotka ovat kannattaneet Vaalan liittymistä hallintokokeiluun,
mihinkään neuvotteluihin silloin, kun he ovat
niitä käyneet. Tämä ei ole ihan
yksinkertainen Vaalan osalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Huotarille nyt vielä kommentti
siitä, että hänen kertomuksensa äskeisen
puheenvuoron alkuosassa oli tietysti Vaalan osalta absoluuttisesti totta,
mutta hän sitten aivan oikein rupesi myöhemmin
puhumaan tästä kokeilusta ja sen merkityksestä.
Jos ed. Huotarin puheen loppuosa otetaan tässä tosissaan
myöskin, niin silloinhan hän todisti sen puolesta,
että on loppujen lopuksi hyvä, että meillä on
tämmöinen Vaala-erikoistapaus. Ja, arvoisa puhemies,
miksi? Siksi, että onhan, ed. Huotari, niin, että tämän
Kainuun hallintokokeilun jälkeen ei mitään
paluuta entiseen ole, ja sillä tavalla tämä tapaus
Vaala tulee aivan arvoon arvaamattomaan. Ollaan tyytyväisiä vaan tähän
ratkaisuun.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Ed. Huotari aivan oikein otti esille sen, että Kainuussa,
niin kuin rajamaakunnissa idässä ja myös pohjoisessa,
on myös hyviä yrityksiä, menestyviä,
kansainvälisestikin arvostettavia yrityksiä. Minusta
se on tärkeä vahvuus. Tällä maksuvapautuksella
osaltaan halutaan olla tukemassa ja vahvistamassa näiden
yritysten kehitystä ja luoda myönteisiä vaikutuksia
myös työllisyyttä ajatellen. On totta,
että historiassa tapahtuu aina vain yksi kehityskulku.
Näin ollen on ehkä vaikea jälkikäteen
arvioida, mikä on ollut mistäkin seurauksena,
miten suuri merkitys tällä vapautuksella työnantajan
sosiaaliturvamaksuista lopulta on, mutta kaikki merkit ja asiantuntijakuuleminen
kyllä vahvistivat sitä käsitystä,
että tämä on yksi niitä myönteisiä hankkeita,
joita kohtuullisen vähällä rahalla ja
menetyksellä on tehtävissä nyt Kainuun
osalta, Vaala mukaan lukien.
Olen samaa mieltä, että paluuta täysin
aikaan ennen kokeilua ei varmaan ole, ja siitä syystä on tietysti
tarpeen nyt sitten, kun maakuntavaltuusto ensi maanantaina ensimmäiseen
kokoukseen kokoontuu, pohtia, millä tavoin sitten tulevaisuutta
Kainuun kehityksen osalta rakennetaan niitä vahvuuksia
hyödyntäen, mitä siellä jo nyt on.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Huotari on siinä oikeassa, että Kainuu
ei ole vain valittamisen paikka; siellä taotaan muun muassa
todella korkeatasoista teatteria. Mutta siinä hän
on täysin väärässä,
että olen sanonut, että koko Suomeen. Sanoin,
että muuallekin Suomeen, missä on korkea työttömyys,
kuten Kymenlaaksossa. Täältä Pääkaupunkiseudulta
kun katsoo Kymenlaaksoon, näkökentässä on
sokea piste. Ehkä Kainuustakin näyttää siltä,
että ne ovat ainoat paikat, Lappi ja Kainuu, jossa on korkea
työttömyys. Kymenlaaksossa työttömyys
on 14 prosentin tasoa esimerkiksi Imatralla ja Kotkassa. Sinne minä esitin
tätä kokeilua, jos nyt tulee positiivisia tuloksia.
Eli tällainen äkkiväärä, onko
se nyt pohjalainen vai kainuulainen, johtopäätöksenteko
on turhaa. En tiedä kokoomuksen linjasta, mutta ainakin
oma linjani on siis se, että Kymenlaakso on tällainen
paikka, jossa myös erityistoimenpiteitä pitäisi
toteuttaa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä, ensinnäkin
kiitoksia ed. Huotarille arvokkaista tiedoista ja hyvästä oikaisusta.
Olen itsekin Kainuun vahvuuksista jollain lailla tietoinen,
esimerkiksi teidän mainioista maisemistanne plus sitten
vapaa-ajanviettomahdollisuuksista koskien esimerkiksi muutamia hiihtopaikkoja
siellä. Voin omasta kokemuksestani sanoa, että erittäin
tasokkaita ja hyviä paikkoja olen itsekin saanut kokea
esimerkiksi viime talvena viimeksi. Mutta kun tässä on
kysymys hallintokokeilusta, niin mielestäni tässä asiassa pitää pitää kirkkaana
mielessä se, että kun tässä hallintoa
viilataan tavallaan uuteen uskoon, hallinnon viilaaminen johonkin
uuteen asentoon tuo totta kai jonkin verran lisäarvoa,
mutta näitä isoja aluepoliittisia ongelmia se
ei pysty ratkaisemaan. Se on selvä asia.
Niin kuin edellisessä puheenvuorossani sanoin, on erittäin
arvokasta, että niitä paikallisia toimijoita — yrityksiä,
ihmisiä, sitä koko infrastruktuuria, koko sitä Kainuun
talouselämää — vahvistetaan
ja tuetaan, jolloin omat toimijat omatoimisesti alkavat saada lisää potkua
omaan toimintaansa ja sitä kautta syntyy uusia työpaikkoja.
Tämä on se tie, ja tämän takia
toivoisi, että tämän hallituksen aikana
ja seuraavien hallitusten aikana ymmärrettäisiin
omatoimisuuden lisäämisen arvo, koska vain sitä kautta
pystytään luomaan uutta, todellista, pysyvää yritystoimintaa.
Sellainen tekohengitysmäinen ulkoapäin eteenpäin
potkiminen ei tuo mitään, vaan jokaisella maakunnalla,
jokaisella kunnalla on omat osaajansa ja heidän tukemisensa
on se iso juttu. Vain sitä kautta mielestäni on
saatavissa merkittävää helpotusta esimerkiksi
näiden alueiden työllisyystilanteeseen.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä hallintokokeilu ei
ole ihan yksiselitteisesti nyt tässä siirtymävaiheessa
myöskään ongelmaton. Nimittäin
esimerkiksi Kajaanin kohdalla, kun on sovittu siis, että kaikista
kunnista siirtyy 60 prosenttia tulorahoituksesta tänne
hallintokokeiluun, se tarkoittaa, että 40 prosenttia henkilöstöstä siirtyy
tänne hallintokokeiluun mutta 60 prosenttia rahoituksesta,
mikä tarkoittaa sitä, että meille jää 1
500 työntekijää Kajaanin kaupungin palvelukseen
mutta vain 40 prosenttia rahoituksesta on käytettävissä,
mikä tarkoittaa sitä, että viime maanantain
valtuuston kokouksessa todettiin, että vähintään
100 ihmistä pitää irtisanoa nyt: päivähoito,
peruskoulu, tekninen virasto ja sitten liikunta, vapaa-aika ja kulttuuri.
Eli ei riitä, että me lakkautamme kokonaan teatterin
tai pistämme Kaukametsän kiinni, ja vaikka lopetettaisiin
tekninen toimikin kokonaan, niin sekään ei vielä riitä,
me emme pysty taloutta saamaan kuntoon nyt, koska epäsuhta
on näin iso ollut. Mutta koska sopimus on näin
tehty ja on pakko tämä homma hoitaa ja aloitetaan
se hallintokokeilu 1.1., niin se tarkoittaa vaan, että erittäin
rajut sopeuttamistoimet Kajaania nyt ensi vuonna kohtaavat. Mutta
olen silti sitä mieltä, että tämä hallintokokeilu
oli täysin oikea ratkaisu, ja seison sen takana loppuun
asti.
Yleiskeskustelu päättyy.