Täysistunnon pöytäkirja 119/2004 vp

PTK 119/2004 vp

119. TORSTAINA 11. MARRASKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

8) Hallituksen esitys laiksi rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuustehtävistä sekä laiksi rautatielain muuttamisesta ja laiksi Euroopan laajuisen rautatiejärjestelmän yhteentoimivuudesta annetun lain muuttamisesta

 

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa herra puhemies! Tässä on myös liikennevaliokunnan yksimielinen mietintö, joka koskettaa rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuustehtäviä jne.

Sen jälkeen, kun mietintö on valmistunut, on käynyt ilmi, että nimenomaan mietintöön on jäänyt aavistuksen verran sanonnallisesti tarkistettavaa, ja ilmeisesti joko valiokunnan puheenjohtaja taikka joku valiokuntaan kuuluvista hallituspuolueitten jäsenistä tulee tekemään toiseen käsittelyyn pienen tarkennuksen, joka koskettaa nimenomaan turvalaiteasentajia ja asianomaisen lain 7 §:n tarkoittamaa koulutusta ja nimenomaan sitä koulutusohjelmaa, jota tällaisille turvalaiteasentajille tulisi antaa.

Muuten tämä on ihan ajanmukainen ja puolustettava ja kannatettava esitys. Sitä osoittaa kyllä tietysti myöskin tämä yksimielisyys valiokunnassa.

Harry Wallin /sd:

Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Vistbacka totesi, tässä varmaankin toisessa käsittelyssä tullaan tekemään perusteluihin hieman muutosesityksiä, täydentäviä muutosesityksiä.

Toteaisin tässä samalla, että tämä on sillä lailla tärkeä asia, että nyt, kun yhä enemmän avataan kilpailua rautatierakentamisessa ja -kunnossapidossa, niin silloin on tärkeätä, että niin turvalaiteasentajilla kuin myöskin radalla liikkuvilla on samat kelpoisuusehdot. Nyt meillä on esimerkkejä siitä, kuinka Ratahallintokeskus ei ole vaatinut samoja kelpoisuusehtoja Rata Oy:n työntekijöiltä ja sitten kilpailijoilta. Tämän takia on erittäin tärkeää, että tässä ollaan hyvin tarkkasanaisia, kun näitä asioita perustellaan, että tulevaisuudessa, kun kilpailu yhä enemmän laajenee, myöskin sitten se olisi reilua ja tasapuolista.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Liityn tähän samaan kuoroon. Tässähän on kysymys yleisperustelujen 2. kappaleen viimeisestä virkkeestä, joka nyt on tarpeeseen nähden puutteellinen. Se on siis mielestäni ehdottomasti tarkistettava asianmukaiseen tilaan.

Meillähän on kokemuksia kilpailutuksista jo Mikkelin ja Kouvolan välisellä rataosalla, jossa kilpailun kautta toimija löytyi Saksasta, ja tänne tulivat suomalaista koulutusta saamattomat ulkomaalaiset toimijat, jotka olivat kokonaan yhden tulkin varassa. Siis silloin kun on liikenneturvallisuudesta kysymys, niin yksi ainut tulkki, joka piti etsiä kouraan silloin, kun piti kommunikoida suomalaisten kanssa, jotka eivät osaa saksan kieltä. Ei tässä ole mitään järkeä. Silloin täytyy ohjeistuksen olla myöskin eduskunnan tasolla sillä tasolla, että ei tule tämän laatuisia tilanteita eikä turvallisuusriskejä oteta.

Harry Wallin /sd:

Arvoisa puhemies! Kun ed. Pulliainen otti esimerkin esille, niin tässähän oli tosiaan tällainen tapaus, että oli neljä työntekijää ja heillä oli yksi esimies, joka osasi suomea. Kun henkilökohtaisesti on 25 vuotta tuolla raiteilla liikkunut, niin tietää, kuinka tärkeää on se, että kaikki kommunikoivat samalla kielellä ja tehdään junaturvallisuussäännön mukaisesti kaikki ilmoitukset, niin kuin säännöt ne sanovat. Junaturvallisuussääntöhän on rautateiden lakikirja samalla lailla kuin meillä on Suomen laki täällä työkalunamme. Sen takia on tärkeää, että kelpoisuusehdot ja terveydentilavaatimukset ovat kaikille toimijoille, olivat he sitten mistä firmasta tahansa, saman tasoiset.

Yleiskeskustelu päättyy.