Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt on aika myöntää tosiasiat.
Suomi on kilpailukykynsä suhteen nukkunut ruususenunta
koko 2000-luvun. Hallitus hallituksen jälkeen on perustanut talouspolitiikkansa
siihen, että nousukauden ylijäämää on
jaettu sulle—mulle-periaatteella omille eturyhmille. Vaikeita
rakenteellisia uudistuksia ei ole Ruotsin ja Saksan tavoin kyetty
tekemään, vaikka esimerkiksi ikääntyvän
väestön ja taloutemme rakenteen ongelmat ovat
jo pitkään olleet kaikkien tiedossa. Tämän
vastuuttoman politiikan seuraukset ovat nyt kaikkien nähtävissä.
Vientisektorimme kilpailukyky ja sen seurauksena vaihtotase ovat
romahtaneet.
Kysyn pääministeri Kataiselta: mihin toimiin hallitus
on ryhtynyt Suomen kilpailukyvyn korjaamiseksi, ja kykeneekö hallitus
vielä tämän vuoden aikana tuomaan eduskuntaan
esityksiä Suomen talouden pelastamiseksi, vai viekö eurokriisin
tuulimyllyjä vastaan taistelu hallituksen kaiken energian?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Erittäin hyvä kysymys,
siis ehkä kaikkein olennaisin asia tässä hetkessä.
Ihan vain lyhyesti sanottuna se, mitä on tähän
mennessä tehty tämmöisiä lähitaistelutoimenpiteitä:
yhteisöveroa on alennettu 1,5 prosenttiyksiköllä,
samoiten energiaveroleikkuria on parannettu vientiteollisuuden eduksi,
uusia kasvukannusteita pk-sektorin kasvun vauhdittamiseksi tulee
ensi vuoden alusta. Mutta nämä ovat yksi osa.
Meidän pitää katsoa pidemmälle
tulevaisuuteen, ja oikeastaan on kolme asiaa, kolme koria, joihin
meidän pitää löytää vastaus.
Ensinnäkin, meidän on kyettävä uskottavasti puolustamaan
julkista taloutta. Se on tarkoittanut tähän mennessä muun
muassa verojen korotuksia ja menojen leikkauksia. Ilman tätä me emme
pysty uskottavasti puolustamaan Suomea investointikohteena ja työpaikkojen
luomisen kohteena. Eli pitää puolustaa.
Toiseksi, meidän pitää pystyä hyökkäämään tulevaisuuteen
eli löytämään keinoja, joilla saamme
pysyviä työpaikkoja pysyvästi, koska me
tällä hetkellä menetämme pysyvästi
pysyviä työpaikkoja, ja se vaatii hieman jatkopohdintaa. Tähän
me tulemme ottamaan kantaa kehysriihessä.
Ihan viimeinen asiakokonaisuus tähän on työtuntien
määrän lisääminen.
Eli tämä on kilpailukyvyn kannalta ja tuottavuuden
kannalta aivan olennainen kysymys.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomen talouden nykyiset haasteet ovat monella
tapaa suuremmat kuin 90-luvun laman jälkeen. Meillä on
edessämme kolme megaluokan haastetta: eläköitymisen
aikaansaama kestävyysvaje, taloudessamme piilevä rakenteellinen
ongelma, joka on syntynyt, kun pitkäaikaiset tukijalat,
Nokia-klusteri ja paperi- ja konepajateollisuus, ovat kaikki isoissa
ongelmissa, sekä kolmantena talouskasvuamme hidastava kansainvälisen
talouden sitkeä taantuma.
Kun meiltä puuttuu vielä oma valuutta ja oma rahapolitiikka,
ei samankaltainen vientivetoinen talouskasvu kuin 90-luvun loppupuolella
ole edes mahdollista. Nyt on korkea aika ottaa taloutemme haasteet
tosissaan. On saatava nopeasti lisää työtä ja
toimeliaisuutta. Perussuomalaisten varjobudjetissa oli keinoja,
ja voimme keksiä niitä hallitukselle lisääkin,
jos hallitus ei itse keksi. Kysynkin pääministeriltä:
olisiko nyt aika tehdä itsekkäämpää talouspolitiikkaa
Suomen, isänmaamme, talouden turvaamiseksi?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meillä kaikilla oikeastaan ideologiaan
katsomatta on isänmaallinen velvollisuus tehdä ne toimet,
jotka vahvistavat Suomen julkisen talouden uskottavuutta. Se siis
tarkoittaa budjettisopeutusta, menojen leikkauksia ja verojen korotuksia.
Mutta aivan yhtä lailla meidän tulee etsiä niitä keinoja,
joilla saamme lisää työtunteja tähän
maahan eri vaiheissa oleville ihmisille, eri elämäntilanteissa
oleville ihmisille. Eli lisää työtunteja
koko elämän kestävään
työuraan tai senaikaiseen työuraan, joka itse
kullakin on. Ja sitten kolmas on se, että pitää etsiä toimenpiteitä, jotka
lisäävät suomalaisen yrityselämän
kilpailukykyä eli kykyä pärjätä globaalilla
markkinalla, kykyä voittaa tarjouskilpailuja ja kykyä työllistää ihmisiä pääsääntöisesti
Suomessa. Tämä ei tarvitse niinkään
itsekästä ajattelua, vaan heittäytymistä,
vastuuntuntoisuutta, kykyä tehdä myös vaikeita
ratkaisuja, jotka eivät aina ole suosittuja mutta jotka
ovat hyväksi tälle maalle.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! EU:n tukipaketit ovat kuin nigerialaiskirje,
johonka nyt hallitus on vastannut ja rahaa menee.
Mutta en puhu tällä kertaa siitä.
Puhun siitä, minkä takia hallitus, kun nyt puhutaan
kasvusta ja työllisyydestä, ei puolusta suomalaista
telakkateollisuutta. Minkä ihmeen takia te siellä hallituksessa — ja
nyt haluan vastauksen myös sosialidemokraateilta, vaikkapa
työministeri Ihalaiselta — ette anna valtiontakausta
STX-telakalle, kun Suomi tukee näiden tukipakettien kautta kreikkalaisia
telakoita? Mikä tässä voi olla, vai onko
se niin, että he sitten vastapalvelukseksi ovat maksamatta
veroja, vai mistä tässä on nyt sitten
kysymys? Ja vielä kaiken lisäksi Kreikassa, missä veroja
voitaisiin maksaa, varustamotoiminta ei maksa. Eli milloin suomalainen
duunari saa varmuuden siitä, että suomalaisia
laivoja Suomessa voi suomalaisella työllä tehdä?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Telakkakysymys taitaa liittyä elinkeinoministeri Vapaavuoren
toimialaan, mutta pääministeri on paikalla.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti, ettei vain tv:n katsojille
jää väärää kuvaa
tästä Kreikka-paketista: Mitään
lisätukipakettia Kreikalle ei ole tehty. Kreikkalaiset
veronmaksajat ovat maksaneet suomalaisille veronmaksajille tähän
mennessä muistaakseni, onko se, 48 miljoonaa euroa korkoina.
Tulevinakin vuosina maksavat korkoa, mutta vähän
pienemmällä prosentilla.
Mutta mitä tulee tähän telakkaan:
Valitettavasti tämä teema on semmoinen, että minä en
voi tietysti kaikkea sitä tässä vaiheessa
kertoa, koska minua sitovat Suomen lait, ja sen takia tämä avoin
keskustelu valitettavasti on aika hankalaa. Mutta se tietysti pitää todeta,
että jokainen meistä toivoo, että Suomessa
olisi telakka, joka kykenisi rakentamaan Suomessa laivoja. Eli olisi
telakka, jossa on omistaja ja joka kykenee toimimaan niin kuin markkinataloudessa
yritys toimii. (Timo Soini: Niin kuin Kreikassa!)
Suomi on tähän mennessä maana eri
hallitusten aikana tukenut merkittäviä laivanrakennusprojekteja,
muun muassa innovaatiotuella ja rahoituskustannuksia helpottamalla.
Hallitus on valmis tulevinakin vuosina tässäkin
ajassa osoittamaan oman panoksensa tätä kautta,
mutta nyt toivotaan vain, että Suomessa on todella sellaista yrittäjyyttä ja
sellaista elinkeinotoimintaa, joka kykenee ottamaan sen suomalaisen
laivanrakennusosaamisen hyvään haltuun.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime aikoina Suomessa on otettu mallia
tai ainakin pyritty ottamaan mallia Saksalta. Sen vienti vetää,
tuotanto on kilpailukykyistä ja tuotteet maailmankuuluja.
Saksassa yli puolet nuorista menee peruskoulun jälkeen
maan järjestelmän mukaiseen oppisopimuskoulutukseen, joka
kestää kolmisen vuotta. Tarjolla on palkallista
työtä ja käytännönläheistä opetusta,
ja mukaan päässeille on tiedossa lähes
takuuvarmasti työpaikka, josta maksetaan palkkaa 400—600 euroa
kuukaudessa.
Lopputulos on hyvin toimiva, kun ajatellaan saksalaisten nuorten
työttömyystilannetta. Nuorisotyöttömyysaste
on 7,9 prosenttia, Suomessa on liki 18 prosenttia. Kysynkin asianomaiselta ministeriltä,
tunteeko hän Saksan oppisopimusjärjestelmän
ja voitaisiinko Suomeen ottaa mallia siitä.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Kyllä tunnen saksalaisen koulutusjärjestelmän
ja oppisopimuskoulutusjärjestelmänkin. (Ben Zyskowicz:
Niin, itäsaksalaisen!) Saksassahan on tämä koulutusjärjestelmä myöskin
hyvin osavaltiokeskeinen, niin että se ei ole sillä tavalla
ehkä yhtenäinen kuin meillä.
Hallituksella ja opetusministerillä on menossa työ sen
puolesta, että myöskin nuorten oppisopimuskoulutusta
ollaan halukkaita ja valmiita lisäämään.
Me saimme myöskin merkittävän tuen tälle
asialle, kun työmarkkinajärjestöt esittivät meille
noin kuukausi sitten yhteisesti pohdittuja esityksiä esimerkiksi
tällaisesta tuetusta oppisopimuskoulutuksesta, niin sanotusta
2+1-mallista, jossa tämä viimeinen vuosi
ammatillisessa koulutuksessa tapahtuisi työpaikalla. Tästä on
jo nyt menossa opetusministeriön käynnistämät
kokeilut, ja tavoitteeni ja hallituksen tavoite on se, että nuorten
oppisopimuskoulutusta merkittävästi lisätään.
Osana myöskin meidän yhteiskuntatakuuta ollaan
lisäämässä työnantajille
korvausta, joka nousee noin 100—200 eurosta 800 euroon, ja
tälläkin houkuttelemme myöskin työnantajia palkkaamaan
nuoria oppisopimuskoulutukseen. Itse asiassa jonkunmoinen ongelma
on se, että me haluaisimme saada (Puhemies koputtaa) työnantajia
enemmän mukaan tähän koulutukseen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Oliko ministeri Ihalaisella? Olkaa hyvä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Haluaisin palata vähän
tähän telakka-asiaan.
Minä toivoisin, että me poliitikot emme nyt hirveästi
ainakaan ääneen vaikeuttaisi niitä keskusteluita,
joita käydään niitten kesken, jotka nyt telakka-asioista
neuvottelevat: tilaajat, rahoittajat ja telakka. Annettaisiin työrauha.
On selvää, että me toivomme, että tähän
maahan tulee vielä uusia tilauksia, joita onneksi nyt on
saatu Suomeen, laivatilauksia, niin kuin kaikki tiedämme.
Se on selvä asia, ja hallitus toivoo sitä. Niin
kuin tässä pääministeri hyvin
sanoi, hallitus on aikaisemminkin tukenut eri tavoin telakkateollisuutta.
Se on jopa alana ainoa rakennemuutosala Suomessa, ja on selvää,
että hallitus voi olla mukana niillä toimilla,
mitkä ovat sekä EU-lainsäädännön
mukaan mahdollisia että muuten järkeviä,
mutta rajansa niissäkin.
Kysymys ei ole nyt siitä, etteikö hallitus
tee niitä toimia, mitä se pystyy, tukeakseen,
että Suomessa syntyy telakkateollisuutta ja uusia tilauksia.
Tämä on nyt hyvä tehdä selväksi,
että kysymys on nyt tilaajien, telakoiden ja rahoittajien välisistä keskusteluista,
ja annettaisiin heille työrauha.
Timo Soini /ps:
Tämä minulle kelpaa, tämä vastaus,
mutta koska hallitus vastaa siihen, että tukirahoilla ylläpidetään
kreikkalaista telakkateollisuutta?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Törmäsin viime viikonloppuna
tähän edustaja Soinin väitteeseen, jonka
hän oli muistaakseni Yleisradion haastattelussa todennut.
Sen jälkeen selvitimme Kreikan nykyisen ohjelman, joka
on yhdessä kumppaneiden kanssa sovittu, eli Kansainvälisen
valuuttarahaston, Euroopan komission, Euroopan keskuspankin, euromaiden
kesken yhdessä sovittu rakenneuudistusohjelma Kreikan talouteen.
Sieltä ei löydy mitään mainintaa
telakkateollisuuden tukemisesta, eli tältä osin
tuo teidän tietonne, edustaja Soini, ei pidä paikkaansa,
tai sitten minulle ministerinä on annettu väärää tietoa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb
vieraillessaan heinäkuussa Ateenassa sanoi, että Kreikka
hakee kasvua turismista, maataloudesta ja telakkateollisuudesta.
Kovin on outoa, jos turismi ja maatalous — alue- ja rakennetuet
koheesion kautta — saavat tukea, mutta telakkateollisuus
mukamas ei saa.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minä puhun sen tiedon perusteella,
jota komissiosta on valtiovarainministeriön virkamiehille
toimitettu, eli kun Kreikalle on tehty ohjelma oman taloutensa kuntoonsaattamiseksi
ja yhteiskuntarakenteiden uudistamiseksi, jota euromaat ovat lainarahalla
rahoittamassa, niin tämä ohjelma ei sisällä minkäänlaisia
telakkatukia.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Talouden viestit todellakin ovat huolestuttavia.
Yksi hallitusohjelman keskeisimmistä tavoitteista oli kääntää valtiontalouden
alijäämä alle prosenttiyksikköön
bruttokansantuotteesta ja velkasuhde laskuun. Olemme kriisissä.
Jopa valtiovarainministeriön ylin virkamies Raimo Sailas
sanoi pari viikkoa sitten, että talouden pohja, jolle hallitusohjelma
on rakennettu, ei pidä. Olemme menossa siis kriisiin, mutta
toisaalta me suomalaiset olemme vahvimmillaan juuri kriisissä,
jos me tunnistamme kriisin ja toimimme yksituumaisesti. Kysynkin
pääministeriltä: onko hallitus luopunut
näistä keskeisistä hallitusohjelmatavoitteistaan,
ja mitä aiotte tehdä tämän yksituumaisuuden
löytämiseksi?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Hallitus ei ole luopunut näistä tavoitteista.
Viime keväänä ja hallitusohjelmaa tehdessämme
leikkasimme budjettia ja nostimme veroja sen verran, että sen
hintalappu tämän vaalikauden lopussa on 5 miljardia
euroa, ja sen tavoitteena oli kääntää velkaantuminen
laskuun. Jos nyt näyttää siltä,
että tämä ei riitä, niin sitten me
leikkaamme lisää ja nostamme lisää veroja
ja ajoitamme sen niin, että se häiritsee mahdollisimman
vähän tätä suhdannetilannetta.
Mutta toinen osa teidän kysymyksestänne oli tämä yksituumaisuuteen
liittyvä. Arvostan sitä erittäin suuresti.
Teillä itsellänne on ollut ihan hyviä esityksiä talouden
vauhdittamiseksi. Me tarvitsemme itse asiassa kaikkia hyviä esityksiä pysyvän
kasvun aikaansaamiseksi ja työtuntien määrän
lisäämiseksi Suomessa. Me tarvitsemme niitä rakenteellisia
uudistuksia, joiden nimiin kaikki vannovat mutta jotka eivät
ole helppoja. Rakenneuudistus on helppo sanoa, mutta sitten pitää olla
sitoutunut niitä myös tekemään.
Jokainen voi omalta osaltaan miettiä, mitkä ovat
rakenneuudistuksia, jotka lisäävät tehtyjen
työtuntien määrää tässä maassa
ja toisaalta (Puhemies koputtaa) jotka vahvistavat sitten talouskasvua myös
pidemmällä aikavälillä. Siihen
tarvitaan yksituumaisuutta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt jos koskaan Suomessa tarvitaan miljardi-investointeja
tulevaisuuteen ja sellaisten välttämättömyysinvestointien
liikkeelle saamista, jotka joskus pitää tehdä.
Mutta tällä menolla, jolloin Suomen vienti tökkii,
jolloin kilpailukyky on huono, me emme voi ottaa velkaa, jolla rahoittaisimme
nämä välttämättömyys-
ja tulevaisuusinvestoinnit.
Kysymykseni kuuluu pääministerille: Onko teillä nyt
kyky ja valmius — uskon, että teillä kykyä on — ja
valmiutta koko hallituksella, onko sitä kaikilla nyt siihen,
että te yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa neuvottelette sellaiset sopimukset, joilla Suomessa yksikkötyökustannukset,
jolla Suomessa tuottavuus ja ylipäänsä ne kilpailukyvyn
edellytykset rakennetaan sille kunnolle, että Suomen teollisuus
ja vienti lähtevät uudelleen reippaaseen nousuun
ja sen ansiosta voidaan luottaa siihen, että Suomi selviää jatkossa
siitä velasta, minkä kenties otamme nyt, jolla
panemme nämä tulevaisuusinvestoinnit ja välttämättömyysinvestoinnit
liikkeelle? Saatteko nämä partit yhteiseen pöytään,
vastuulliseen pöytään, rakentamaan Suomelle
tulevaisuuden tien?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen puuttui erittäin
tärkeään osaan tätä talouskasvua
ja hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuutta, nimenomaan kustannuskilpailukykyyn,
ja siinä työnantaja- ja palkansaajajärjestöt
ovat paljon vartijoina, koska he sopivat työn kustannuksista
ja työnteon ehdoista, jotka vaikuttavat siihen, kuinka
monta työpaikkaa Suomessa on ja kuinka monta työtöntä Suomessa
on. Tähän vaaditaan tietysti tahtoa työnantaja-
ja työntekijäjärjestöiltä,
ja toivon todella, että sitä tahtoa on Suomen
nimissä.
Kuten tiedetään, meillä hallituksella
ei ole ideologista liimaa, mutta meillä on yhteinen suomalainen
missio ja velvollisuudentunne Suomen tulevaisuutta kohtaan, ja se
sama velvollisuudentunne Suomen tulevaisuutta kohtaan toivon mukaan
koskettaa työmarkkinajärjestöjä,
koska tällä hetkellä me voimme tehdä paljon
Suomen tulevaisuuden puolesta, sen puolesta, että tässä maassa
on riittävästi työpaikkoja ja sitä kautta verotuloja
ja sitä kautta hyvinvointipalveluja, tai sitten me voimme
viedä Suomea entistä hankalampaan tilanteeseen.
Minä uskon, että sitä tahtoa löytyy.
Kriisitietoisuus on kasvamassa. Me emme tarvitse pelottelua, mutta
me tarvitsemme sitoutuneisuutta.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Jotta työtunneille on käyttöä,
tarvitaan yrityksiä. Jotta meillä on yrityksiä,
yritykset tarvitsevat kilpailukykyä. Jotta kilpailukykyä on,
tarvitsemme ennen kaikkea kustannuskilpailukykyä. (Vasemmalta:
Työntekijöitä ei tarvita!) Markkinat
toimivat raadollisesti. Pudotuspeli on kova. Mitä halvempi
hinta, sitä enemmän markkinaosuuksia.
Pääministeri Katainen, kysyn: Minkälaisia mahdollisuuksia
hallitus näkee sen suhteen, miten pystymme vaikuttamaan
kustannuksiin niin pitkällä kuin lyhyellä tähtäimellä?
Millaisia kannustimia hallitus voi tehdä, jotta työmarkkinajärjestöt
saadaan näihin yhteisiin talkoisiin mukaan?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä en halua ottaa nyt tässä vaiheessa kantaa
konkreettisiin toimenpiteisiin sen takia, että me käymme
läpi niitä hallituksen sisällä,
etsimme yhdessä yhteiset ratkaisut. Nyt me tarvitsemme
enemmän avaraa mieltä kuin niitä, että tätä,
tätä ja tätä ja tätä ei
saa tehdä. Me tarvitsemme avaraa mieltä, jotta
jää jäljelle koko joukko vaikuttavia
toimenpiteitä. Suomesta ei koskaan tule halpatuotantomaata.
Me emme varmasti ole koskaan halvimman tuotannon maa, mutta me voimme
olla älykkäimmän tuotannon maa, tehokkaimman
tuotannon maa ja innovatiivisin maa, jolloin sille tuotteelle on mahdollista
maksaa myös hyvää hintaa. Tämä on
tietysti se meidän kaikkein keskeisin tavoite. Meidän
pitää myös tässä hintakilpailussa
pysyä mukana muiden Suomen kaltaisten maitten kanssa. Aivan
yhtä lailla Saksa, Ruotsi kuin Suomikin perustaa sen oman
tulevaisuutensa tälle samalle filosofialle, ei halpatuotannolle vaan älykkäimmälle,
tehokkaimmalle, innovatiivisimmalle tuotannolle. Näitten
maitten kanssa meidän pitää pystyä olemaan
kustannuskilpailukyvyssä samalla tasolla, muutoin saksalainen
(Puhemies koputtaa) tai ruotsalainen voittaa ne työpaikat,
joita suomalainen voisi muussa tapauksessa voittaa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun esitin alkuperäisen kysymyksen
pääministerille ja kysyin siinä itsekkäämmästä talouspolitiikasta,
kysymys oli siitä, kuinka pitkälle Suomi on hyväksynyt
sellaisia talouspoliittisia ratkaisuja, joilla ammutaan omaan jalkaan.
On tehty energiapoliittisia ratkaisuja — hyväksytty
rikkidirektiivi jnp. — on otettu ulkomailta velkaa ja pistetty
se EVM:n pääomaksi, on otettu riskejä Euroopassa.
Tätä tarkoitin sillä, kun kysyin, että voidaanko
nyt tässä vaiheessa ajatella Suomen taloutta,
ottaa pikkuisen itsekkäämpi asenne niin, että kannetaan
huolta enemmän Suomen taloudesta.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Noista esimerkeistä: esimerkiksi
rikkidirektiivi on oikea huolenaihe. Hallitus yritti löytää siihen
ratkaisun, mutta kun päätös tehtiin enemmistöpäätöksellä,
meillä ei ollut yhtään muuta kaveria,
ei edes ympäristömaista, joka olisi tukenut meidän
näkemyksiämme, (Timo Soini: Kyllä porukkaan
on eksytty!) jolloin olisi pystytty rajoittamaan rikkidirektiivin
aiheuttamia ongelmia Suomelle tai ainakin jaksottamaan niitä pidemmälle
aikajänteelle. Tällä hetkellä hallitus
etsii sellaisia keinoja kompensoida niitä ongelmia, jotka
lyhyellä tähtäimellä meille
soveltuvat.
Mutta mitä tulee sitten tähän itsekkyyteen, esimerkiksi
siihen, että Suomi vetäytyisi tai ei osallistuisi
euron vakauttamiseen tähtääviin operaatioihin,
niin minun on hirveän vaikea nähdä, mitä hyötyä siitä olisi
Suomen teollisuudelle, suomalaisille työpaikoille tai yhteiskunnalle. Nämä päätökset
ovat olleet ja tulevat olemaan erittäin epäsuosittuja,
sen kyllä alleviivaan: minulla on vähän
kokemusta niistä. Mutta jos me lähdemme sille
tielle, että itsekkyys tarkoittaa euroalueen vakauden särkemistä entisestään,
vakauden puutteen syventämistä, niin kyllä me
silloin kärsimme kaikki.
Eli tämä on vaikeaa, tämä ei
ole helppoa, tämä vaatii vastuunkannon kykyä,
tämä vaatii kykyä sitoutua tulevaisuuteen
ja tehdä myös vaikeita ratkaisuja.