8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi mielenterveyslain muuttamisesta
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä mielenterveyslakia
ehdotetaan muutettavaksi niin, että myös muu kuin virkasuhteessa
oleva laillistettu lääkäri voisi lähettää todennäköisesti
tahdosta riippumattoman psykiatrisen sairaalahoidon tarpeessa olevan
potilaan sairaalaan sen selvittämiseksi, tulisiko tämä ottaa
tarkkailuun ja mahdollisesti myöhemmin määrätä hoitoon.
Vuoden 1991 alussa voimaan tullutta mielenterveyslakia tulkittiin
vakiintuneesti siten, että tarkkailulähetteen
laatiminen oli lääkärin osana ammatinharjoittamislainsäädännön
mukaisia tehtäviä tekemä potilaan hoidon
tarvetta koskeva ratkaisu eikä lähetteen laatimista
tarkasteltu erikseen julkisen vallan käytön kannalta.
Lähetteen laatiminen on laissa sidottu tiukkoihin edellytyksiin,
jotka ovat luonteeltaan lääketieteellisiä.
Lääkärin on ennen lähetteen
laatimista arvioitava, onko potilas mielisairas. Mielenterveyslaissa mielisairaudella
tarkoitetaan psykoosia, johon liittyy selvä todellisuudentajun
häiriintyminen. Alaikäisen potilaan osalta kyseeseen
tulevat myös muut vakavat mielenterveyden häiriöt
kuin varsinainen mielisairaus.
Lääkärin on ennen lähetteen
laatimista otettava kantaa siihen, heikkenisikö potilaan
tila, jos tätä ei toimitettaisi hoitoon, tai olisiko
tämä sairautensa takia vaaraksi itselleen tai
muille. Näiden ohella lääkärin
on selvitettävä, olisiko potilaan tarpeen mukaisen
hoidon turvaamiseksi muita keinoja kuin tahdosta riippumaton sairaalahoito.
Kaikki muut hoitovaihtoehdot, niin avohoidon palvelut kuin vapaaehtoinen
sairaalahoito, ovat ensisijaisia suhteessa tahdosta riippumattomaan
hoitoon.
Mielenterveyslain voimaantulon jälkeen on toteutettu
vuoden 95 perusoikeusuudistus, jonka yhteydessä valmistellut
perusoikeussäännökset siirrettiin lähes
sellaisinaan vuoden 2000 perustuslakiin. Siihen sisältyy
myös uusi säännös julkisen hallintotehtävän
antamisesta muulle kuin viranomaiselle. Perusoikeusajattelun vahvistuminen
ja julkisen vallan käyttöä koskevien
linjausten kehittyminen ovat vaikuttaneet myös mielenterveyslain
tulkintaan. Eduskunnan oikeusasiamies ja myöhemmin korkein
hallinto-oikeus ovat ratkaisuissaan kiinnittäneet huomiota
siihen, että mielenterveyslain säännökset
eivät ole ajan tasalla siltä osin kuin lääkärin
tehtäviin tosiasiallisesti sisältyy julkisen vallan
käyttöä.
Mielenterveyslain muutoksia on valmisteltu vuodesta 2010 lähtien laillisuusvalvojien
ja tuomioistuinten ratkaisukäytännössä esitettyjen puutteiden
poistamiseksi. Mielenterveyslaissa ei ole tällä hetkellä eroteltu
virkasuhteisen lääkärin ja muun lääkärin
tehtäviä tarkkailuun lähettämisen
ja siihen liittyvän virka-avun osalta. Kuitenkin viimeistään
korkeimman hallinto-oikeuden syksyllä 2012 tekemän
ratkaisun jälkeen on selvää, että muu
kuin virkasuhteinen lääkäri ei voi laatia
tarkkailulähetettä eikä pyytää poliisilta
virka-apua todennäköisesti tahdosta riippumattoman
hoidon tarpeessa olevan potilaan toimittamiseksi sairaalaan. Tämä on
potilaan hoitoonpääsyn kannalta ongelmallista,
kun otetaan huomioon, että kaikilla alueilla virkalääkäriä ei
tällä hetkellä ole saatavissa viipymättä laatimaan
lähetteitä ympäri vuorokauden. Potilaan
toimittaminen tarpeen mukaiseen hoitoon nähdään
tärkeäksi paitsi mielisairaudesta kärsivän
potilaan itsensä takia myös sivullisten henkilöiden
suojaamiseksi esimerkiksi tilanteissa, joissa potilas on sairaudesta
johtuvasta syystä väkivaltainen. Tämän
vuoksi lain muutoksia on valmisteltu myös tällä hallituskaudella
ottaen huomioon laillisuusvalvojien ja tuomioistuinten ratkaisuissa esitetyt
näkökohdat ja perustuslain vaatimukset.
Koska myös muu kuin virkasuhteinen lääkäri voisi
jatkossa laatia tarkkailulähetteen, uudistuksen yhteydessä huolehdittaisiin
siitä, että hän toimisi tässä tehtävässään
yhtä ankaralla vastuulla kuin virkasuhteinen lääkäri.
Muita mielenterveyslain mukaisen tahdosta riippumattoman hoidon
tarpeen arvioitiin liittyvän menettelyn vaiheita ei ehdotettaisi
annettavaksi muulle kuin viranomaiselle. Ketään
ei siis voitaisi jatkossakaan ottaa tarkkailuun sairaalaan tai määrätä tahdosta riippumattomaan
hoitoon muun kuin viranomaisen toimesta.
Vaikka potilaan voisi ensi vaiheessa tutkia ja lähetteen
laatia myös muu kuin virkasuhteinen lääkäri,
sairaalassa potilaan tarkkailuun ottamista koskevan ratkaisun tekevän
lääkärin, samoin kuin tarkkailulausunnon
antavan lääkärin ja mahdollisesta tahdosta
riippumattomaan hoitoon määräämisestä päättävän
lääkärin, tulisi kaikkien olla virkasuhteessa.
Muulle kuin viranomaiselle annettavan julkisen hallintotehtävän alue
on pyritty näin rajaamaan mahdollisimman suppeaksi ja tehtäviä ollaan
antamassa muun kuin virkalääkärin hoidettavaksi
ainoastaan siltä osin kuin se nähdään
välttämättömäksi potilaiden
hoitoonpääsyn ja sivullisten perusoikeuksien turvaamiseksi.
Poliisin virka-apua potilaan kuljettamiseksi terveyskeskukseen
tai sairaalaan voisi jatkossakin pyytää vain virkasuhteinen
lääkäri. Muu kuin virkasuhteinen lääkäri
voisi kuitenkin ilmoittaa terveyskeskukselle tai sairaalalle todennäköisesti
tahdosta riippumattoman hoidon tarpeessa olevasta henkilöstä tutkimuksiin
noutamista tai virka-apupyynnön tekemistä varten.
Virka-apua koskevilla säännöksillä pyritään
siihen, että poliisi olisi velvollinen antamaan virka-apua
ainoastaan sellaisissa tilanteissa, joissa virka-avun pyytäminen
on virkasuhteisen lääkärin käsityksen
mukaan välttämätöntä.
Vaikka muukin kuin virkasuhteinen laillistettu lääkäri
voisi ammatillisen osaamisensa perusteella ottaa kantaa potilaan
hoidon tarpeeseen ja laatia lähetteen, virka-apu on haluttu
jatkossakin pitää nimenomaan julkishallinnon tehtävänä.
Apua pyytäisi julkisessa terveydenhuollossa työskentelevä virkasuhteinen
lääkäri, ja sitä antaisi yhtä lailla
virkasuhteinen poliisi. Tarkkailulähetettä ja
virka-apua koskevien mielenterveyslain muutosten voimassaolon tarpeellisuutta
tulisi arvioida uudelleen siinä vaiheessa, kun kunta- ja
palvelurakennetta koskevat laajemmat uudistukset toteutuvat.
Arvoisa puhemies! Mielenterveyslakia ehdotetaan muutettavaksi
myös siten, että tahdosta riippumattomassa hoidossa
olevalle potilaalle olisi varattava mahdollisuus saada sairaalan
ulkopuolisen lääkärin arvio hoidon tarpeesta
ennen kuin hoidon jatkamisesta tehdään päätös. Sairaalan
olisi huolehdittava siitä, että ulkopuolinen lääkäri
kutsutaan paikalle potilaan tutkimista ja lausunnon antamista varten.
Ulkopuolisen lääkärin tulisi olla virkasuhteessa
oleva psykiatrian erikoislääkäri tai
muu virkasuhteessa oleva laillistettu lääkäri,
joka on perehtynyt psykiatriaan. Näillä vaatimuksilla
pyritään varmistamaan se, että ulkopuolisella
lääkärillä olisi riittävät
valmiudet ottaa kantaa hoidon jatkamisen edellytyksiin.
Potilaalle olisi annettava mahdollisuus omalla kustannuksellaan
hankkia lausunto myös itse valitsemaltaan lääkäriltä.
Vaikka ulkopuolisen lääkärin arvio ei
sitoisi tarkkailulausunnon laativaa eikä tahdosta riippumattoman
hoidon jatkamista koskevan päätöksen
tekevää lääkäriä,
siinä esitetyt näkemykset olisi otettava huomioon
päätöstä tehtäessä.
Jos tarkkailulausunnon laativa tai hoidon jatkamista koskevan päätöksen
tekevä lääkäri olisi potilaan
hoidon jatkamisen tarpeesta eri mieltä kuin ulkopuolinen
lääkäri, hänen olisi perusteltava,
miksi hänen ratkaisunsa poikkeaa ulkopuolisen lääkärin
arviosta.
Potilaalle tulisi lisäksi antaa mahdollisuus saada
hoitonsa jatkamisen edellytykset arvioitavaksi hoidon kestäessä.
Tahdosta riippumattoman hoidon jatkamista ja ulkopuolisen lääkärin
asemaa koskevat muutokset esitetään tehtäväksi
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen kesällä 2012 antamassa
Suomea koskevassa ratkaisussa esille tuotujen näkemysten
huomioimiseksi tässä Suomen kansallisessa lainsäädännössä.
Ulkopuolisen lääkärin arvio vahvistaisi
osaltaan potilaan oikeuksia hänen tahdosta riippumattoman
hoitonsa jatkamista koskevassa päätöksenteossa.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Monissa kunnissa on pulaa virkalääkäreistä.
On esimerkiksi terveyskeskuksia, joissa ei ole virkalääkäriä lainkaan.
Pulaa paikataan lääketieteen opiskelijoilla, vuokralääkäreillä ja
muilla sijaisilla. Näillä edellä mainituilla
ei ole samoja oikeuksia kuin virkalääkäreillä.
Nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys on sikäli
ihan aiheellinen.
Tässä käsittelyssä olevassa
lakiesityksessä annettaisiin myös muille kuin
virkalääkäreille oikeus kirjoittaa tarkkailulähete.
Terveyskeskuksessa lääketieteen opiskelija tai
muu lääkäri kuin virkalääkäri
voisi siis kirjoittaa tarkkailulähetteen mutta ei edelleenkään
voisi pyytää poliisin virka-apua potilaan toimittamiseksi
terveyskeskukseen tai sairaalaan. Virka-apupyyntöön
tarvittaisiin edelleen virkasuhteinen lääkäri,
kuten ministeri esittelypuheenvuorossaan totesi. Jäinkin
miettimään, ollaanko tässä antamassa
vuokralääkäreille tai sijaisille oikeuksia,
joita ei voida kuitenkaan toteuttaa, ja näin ollen on ehkä mahdotonta
saada potilasta varmasti hoidon piiriin.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Koska tilanne on valitettavasti niin kuin
edustaja Pekonen kuvaili — meillä on kuntia, joissa
yksinkertaisesti ei ole virkalääkäreitä saatavilla — tämä muutos
on perusteltu ja se mahdollistaa sen, että kaikki saavat
sen avun, mitä he tarvitsevat.
Myös minulla olisi ollut ministerille kysymys. Minusta
on hyvä, että tahdosta riippumattomassa hoidossa
oleva saa oikeuden saada sairaalan ulkopuolisen lääkärin
arvion hoidon jatkamisesta. Tämä on ensiarvoisen
tärkeätä, kun me laajennamme oikeutta
kirjoittaa tarkkailulähetteitä. Mutta lakiesityksessä lukee
myös: "Potilaalle olisi annettava mahdollisuus omalla kustannuksellaan
hankkia lausunto myös itse valitsemaltaan lääkäriltä."
Osaisiko ministeri avata tätä ja vastata minun
huoleeni siitä, että ette kai te tarkoita sitä,
että potilaan varallisuus tai perheen varallisuus mahdollistaa
paremman tai monipuolisemman hoidon? Ei kai tässä ole
pelkoa siitä, että asetettaisiin potilaat eriarvoiseen
asemaan?
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin olen erittäin
tyytyväinen, että tämä pitkään
epävarmuutta herättänyt lainsäädäntöesitys
on nyt täällä eduskunnan käsittelyssä,
sillä tämä tilanne, mikä kentällä on
ollut jo pitkään, on herättänyt
kyllä monenlaisia epävarmuustilanteita ja, voisiko
sanoa, joidenkin potilaitten osalta varmaan hoito ei tältä osin
ole ollut parasta mahdollista.
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen esityksellä muutetaan
mielenterveyslakia niin, että myös muu kuin virkasuhteessa
oleva laillistettu lääkäri voi laatia
tarkkailulähetteen. Myös lääkärin
tehtävissä toimiva lääketieteen
opiskelija voisi laatia tarkkailulähetteen osana terveyskeskuslääkärin
toimintavelvollisuutta. Tarkkailulähete M1 tarkoittaisi
lääkärin allekirjoittamaa lausuntoa potilaan
tahdosta riippumattoman hoidon tarpeesta. Lähetteen tulisi
sisältää perusteltu kannanotto tahdosta
riippumattomaan hoitoon määräämisen
edellytysten täyttymisestä. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että lääkäri
määrää psykoottisessa tilanteessa
olevan potilaan tutkimuksiin. Nyt tämän voi hoitaa
myös niin sanottu keikkalääkäri
eikä vain julkisen sektorin virassa toimiva lääkäri.
Tämän jälkeen jatkohoidosta päättävät
virkavastuulla olevat lääkärit. Kyse
on siis tässä tilanteessa tutkimukseen ja tarkkailuun lähetettävän
lähetteestä, ja sen jälkeen potilas saa tarpeen
mukaisen hoidon itselleen.
Eräs kokenut lääkäri totesi
minulle tätä tilannetta vertaillen, että kyse
on potilaan elvytyksestä. Ei kukaan lääkäri
jätä elvytystä tekemättä liittyen
siihen, onko hän virkasuhteessa vai onko hän keikkalääkäri.
Jokaisen lääkärin etiikkaan kuuluu, kun
hänellä ammatillisesti on pätevyys nähdä,
että henkilö tai potilas tarvitsee lähetteen tarkkailuun,
niin hän myös sen haluaa tehdä. Siltä osin
tämä selkeyttää nykyiseltään
monella tapaa sitä tahtotilannetta, joka terveydenhuollossa tällä hetkellä on.
Poliisille virka-apupyynnön voisi jatkossakin tehdä vain
virkasuhteessa oleva lääkäri. Muiden lääkäreiden
tulisi hoitaa tämä pyyntö terveyskeskuksen
tai sairaalan kautta. Lakiin esitetään myös
muutosta, jossa tahdosta riippumattomassa hoidossa olevalle potilaalle
on varattava mahdollisuus saada sairaalan ulkopuolisen lääkärin arvio
hoidon tarpeesta ennen kuin hoidon jatkamisesta tehdään
päätös ja sairaalan tulisi huolehtia
siitä, että potilaan tahto toteutetaan. Potilaalla olisi
mahdollisuus saada myös omalla kustannuksellaan lausunto
itse valitsemaltaan lääkäriltä.
Heräsi minullekin myös tämä kysymys
siitä, mihin perustuu tämä, että tämä täytyy
toteuttaa omalla kustannuksella. Potilaalle annettaisiin myös
mahdollisuus saada hoitonsa jatkamisen edellytykset arvioitaviksi
hoidon kestäessä.
Näillä edellä kuvatuilla muutoksilla
selkeytettäisiin rikosoikeus- ja vahingonkorvausvastuuta niissä käytännön
tilanteissa, joissa muu kuin virkasuhteessa oleva lääkäri
käyttää lain nojalla julkista valtaa.
Ulkopuolisen lääkärin arvio vahvistaisi
potilaan oikeuksia tahdosta riippumattoman hoidon jatkamista koskevassa
päätöksenteossa. Laki on tarkoitettu
tulemaan voimaan ensi vuoden huhtikuun alussa.
Arvoisa puhemies! Voi sanoa, että tätä lakia on
kentällä odotettu todella pitkään.
Tämä ei ole mitenkään helppo
harjoitus, mutta on hienoa, että laki on nyt meidän
käsittelyssämme. Taustana tässä on,
että aiemmin M1-lähetteen saattoi kirjoittaa kuka
tahansa lääkäri, mutta oikeastaan vuonna
2010 oikeusasiamiehen toimesta nostettiin esiin lääkärien
julkisen vallan käyttöön liittyvät
näkökulmat. Eli käytännössä on
jo neljä vuotta oltu vähän epätietoisuudessa
sen suhteen, mikä on oikea käytäntö.
Nyt kun meillä valitettavasti on kuntia, joissa virkasuhteista
lääkäriä ei aina ole saatavilla,
ovat tilanteet muodostuneet ongelmallisiksi eivätkä vähiten
potilaiden näkökulmasta ajatellen. Hoito on jopa
saattanut viivästyä tämän kysymyksen
vuoksi.
Nyt siis ollaan antamassa esitystä, jolla saadaan tämä tila
viimein lailliseksi ja annetaan kentälle mahdollisuudet
tehdä mielenterveystyötä tässäkin
suhteessa vaikuttavasti ja oikea-aikaisesti. Esityksessä on
useita yksittäisiä kohtia, jotka selkeyttävät
hoidon prosesseja ja antavat potilaalle enemmän vaikuttavuutta
oman itsensä hoitamiseen. Siltä osin tämä lainsäädäntöesitys
on hyvä.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi yhtenä pienenä kysymyksenä nostaisin
hallituksen esityksen vaikutusten arvioinnista esiin yhden kohdan. "Ehdotuksella
ei ole vaikutuksia terveydenhuollon palvelujärjestelmän
perusteisiin. Näitä tarkastellaan omissa erillisissä hankkeissaan
osana hallitusohjelman mukaista kuntauudistusta ja siihen liittyvää sosiaali-
ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistusta." Pidän tärkeänä,
että jatkossakin julkinen palvelutuotanto on pääsääntö kaikkialla,
myös pienissä kunnissa, ja yksityinen ja kolmas
sektori täydentävät niitä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ryhdyin tässä miettimään,
että oliko se vuoden 11 vai 07 vaalien edellä,
kun tämä asiahan oli täällä eduskunnassa
jo kertaalleen. Se osoittautui siinä määrin
hankalaksi perustuslakivaliokunnassa, että aika loppui
kesken. Silloin piti oikein miettiä, miten tähän
pitäisi suhtautua, ja mietin kyllä edelleenkin.
Siis nämä kaikki käytännön
seikat puhuvat tietysti sen puolesta, että tätä lakia
tarvitaan, mutta sitten kysymys ihmisen itsemääräämisoikeudesta
on siinä määrin keskeinen ja arvokas
perustuslailliseltakin kannalta, että ei tämä asia
ihan yksinkertainen ole. Toisaalta sitten kyllä varon korostamasta
liikaa sitä, että tällaiset, sanoisiko, lääketieteen
kannalta toissijaiset asiat, kuten tietosuoja ja ehkä jopa
tämmöinen yksityisyydensuojakin, pääsisivät
liikaa haittaamaan tarvittavan ja välttämättömän
hoidon antamista.
Se, mitä me itse asiassa tarvitsisimme tämän ongelman
ratkaisemiseksi, olisi onnistunutta sosiaali- ja terveydenhuollon
rakenneuudistusta, jota tässä nyt ollaan kovasti
tehty. Sen myötähän käytännössä nämäkin
ongelmat ratkeaisivat, koska pystyisimme turvaamaan niillekin paikkakunnille,
joille nyt on ollut saatavissa vain ei-virkalääkäreitä eli
keikkalääkäreitä, päivystykseen
tai ylipäätään vastaanotoille
virkalääkärin, jolloin tätä ongelmaa
ei olisi olemassa, vaikka tätä lakia ei muutettaisikaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan yksi asia, joka vähän
liippaa tätä lakia, mutta ei sinällään
ole ihan konkreettisesti tässä. Kysyisin ministeriltä,
kun hän on nyt paikalla: Me tiedämme, että mielenterveysongelmat
ovat valtakunnassa kasvaneet ja entistä nuoremmat lapset
ja nuoret kärsivät niistä ja me emme
ole pystyneet tarjoamaan kaikille tarvitsijoille tarvittavaa hoitoa
ja apua. Nyt on tullut esille myös se, että ne nuoret
ja ne potilaat, jotka tarvitsisivat palveluita, eivät saa.
Se on toisaalta vähän vastapuoli tälle
esitykselle, elikkä tässä on hoitoon
määräykseen liittyvä lainsäädäntö,
mutta meillä on myös olemassa potilaita, jotka
haluaisivat päästä hoitoon ja tavallaan
erilaisten käyttäytymisten ja uhkauksien kautta
pyrkivät sitten vaikuttamaan siihen, että saisivat
tarvittavaa hoitoa. Ollaanko tätä asiaa nyt millään
tavalla sitten viemässä eteenpäin ministeriössä,
jotta mielenterveyspotilaitten oikeus päästä hoitoon
paranisi nykyisestään?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Kiitos, arvoisa puhemies ja hyvät kollegat, näistä hyvistä huomioista
ja myös kysymyksistä. Ehkä aloitan tästä viimeisimmästä kysymyksestä.
Niin kuin tiedämme, niin mielenterveysongelmat ovat
kasvaneet rajusti, ja osittain varmasti on kyse siitä,
tai voisiko olla kyse siitä, että näihin ongelmiin
kiinnitetään huomiota, niitä osataan ehkä eri
tavalla myöskin havaita kuin aiempina vuosikymmeninä.
Mutta kyllä kyse on myös siitä, että tässä ajassa
on paljon sellaista, mikä aiheuttaa näitä ongelmia.
Sen takia tietenkin se ensimmäinen asia on tämä ennaltaehkäisy,
riittävä tuki, varhainen puuttuminen, esimerkiksi
lasten ja nuorten osalta jo sieltä varhaiskasvatuksesta,
perusopetuksesta lähtien. Eduskunnan käsittelyssähän
on parhaillaan myöskin laki oppilashuoltoasioista, jossa
pyritään nimenomaan tätä ennaltaehkäisyn roolia
vahvistamaan.
Sen lisäksi on pakko mainita se, että jotta
me selviämme näistä haasteista, meidän
pitää myös tätä sosiaali-
ja terveyspalvelujen rakenteellista uudistusta viedä määrätietoisesti
eteenpäin, jotta me saamme riittävän
osaavan henkilökunnan, riittävän laadukkaan
johdon tekemään näitä töitä.
Mutta ehkä sitten näihin tarkempiin kysymyksiin
vielä muutama huomio.
Se on totta, aivan niin kuin edustaja Kiljunen täällä totesi,
että tämä tilanne on ollut hyvin pitkään
jo varsin epäselvä näissä kysymyksissä.
Sen takia nyt halusimme tuoda tämän lainsäädännön, vaikka
tässä on muitakin lainsäädäntöhankkeita, kuten
itsemääräämislaki, iso kokonaisuus,
jota myöskin valmistellaan ministeriössä.
Mutta tämä on aiheuttanut niin paljon epätietoisuutta
ja myöskin vaikeita tilanteita potilaitten kannalta, että katsoimme
välttämättömäksi tämän
nyt tuoda. On totta, niin kuin edustaja Virtanen totesi, että tämä raukesi
edellisellä vaalikaudella, tämä on käsitykseni
tästä asiasta, eli aika loppui kesken, ja nyt
sitten on vielä tullut näitä uusia oikeusasteitten
päätöksiä.
Mitä sitten tulee tähän kysymykseen — edustaja
Modig taisi kysyä — onko tässä,
kun nyt omalla kustannuksella hankitaan näitä mahdollisia
muita lausuntoja, vaarana se, että ihmiset ovat eriarvoisessa
asemassa: Meillä on tämä sama tilanne
toki muuallakin sosiaali- ja terveydenhuollon puolella, että ihmisillä on
mahdollisuus omalla kustannuksella hankkia palveluita, mutta tässä oleellinen
kohta on mielestäni se, että sen päätöksen
siitä hoidon jatkamisesta tekee aina se virkasuhteinen
lääkäri, eli ei ole mahdollista ikään
kuin saada sellaisia lausuntoja kuin itse tässä nyt
parhaaksi näkee, vaan virkasuhteinen lääkäri
on sitten aina se päätöksentekijä tässä asiassa.
Tämä on mielestäni tärkeää.
Mutta on totta sekin, mitä sanoitte, että potilaan
oikeudet on myös otettava huomioon, ja kun laajennamme
nyt tahallaan mahdollisuutta myös muille kuin virkasuhteisille
tehdä tämä tarkkailulähete,
niin on tärkeää huolehtia myös
potilaiden oikeusturvasta, ja siksi tässä on jouduttu
tasapainottelemaan näiden asioiden osalta.
Ja vielä edustaja Pekoselle vastaus kysymykseenne siitä poliisin
virka-apupyynnöstä: käsitykseni on nyt
se, että tämän virka-apupyynnön voi
tehdä myöskin ikään kuin etänä,
ei tarvitse välttämättä nähdä potilasta,
eli saadaan sitä poliisin virka-apua sellaisiin tilanteisiin,
joissa sitä on välttämätöntä saada.
Keskustelu päättyi.