15) Laki sairausvakuutuslain muuttamisesta
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Taannoin Kansaneläkelaitoksen
taholta tehtiin esitys, että lonkan ja polven tekonivelet sekä silmien
tekomykiöt tulisivat sairausvakuutuskorvauksen piiriin.
Samanaikaisesti sieltä viestitettiin tarpeesta korottaa
lääkärinpalkkioiden palautuskorvaus todelliseen
laissa mainittuun 60 prosentin tasoon. Kelan esitys ei liittynyt pääjohtajavaihdokseen,
vaan se oli tehty siellä jo aikaisemmin. Kahtena vuonna
ainakin se oli tehty jo aikaisemmin, se vain nyt uudistettiin. Se
ei ollut aikaisemmin saanut minkäänlaista tuulta purjeisiinsa,
ja sieltä uudistettiin se. Nyt siitä syntyikin
jo isompi haloo, joka liitettiin tähän pääjohtajan
vaihdokseen.
Vasemmistoministerit, ainakin Mönkäre jo aiemmin,
nyt myöskin Siimes, ovat ottaneet kantaa näihin
sv-taksojen korotuksiin ja nimenomaan siinä mielessä,
että niitä ei tulisi korottaa, koska he katsovat,
että tämä siirtää painopistettä yksityiseen
terveydenhuoltoon ja on haitallista tilanteessa, jossa on lääkäripula.
Ainakin näitä selityksiä olen lukenut
erilaisista tiedotusvälineistä. Mutta en lainkaan
ole samaa mieltä, vaan olen sitä mieltä,
että jos yksityinen terveystoimi toimii hyvin, se antaa
myöskin tilaa silloin julkisen puolen toiminnoille. Yksityiselle
puolelle voivat hakeutua hyvin hoitoon ne, jotka katsovat, että heillä siihen
on varaa. Silloin jää julkiselta puolelta kapasiteettia
vähätuloisille, pienituloisille ja myöskin
siellä on tilaa sinne hakeutua. Hyvin hoidettuina systeemit,
järjestelmät ja sektorit täydentävät
toisiaan eivätkä toiselta tai toiselta ole poissa.
Mutta korostan sanoja "hyvin hoidettuina".
Meillä Suomessa tehdään vuosittain
noin 3 000 lonkan tai polven tekonivelleikkausta yksityisissä sairaaloissa,
ja lonkkaproteesin keskihinta on noin 9 000 markkaa ja
polviproteesin 12 000 markkaa. Näihin samoin kuin
silmien tekomykiöiden asettamiseen ei kuitenkaan nykyään
saa sairausvakuutuskorvausta. Tekonivelten asettamiseksi tehtävien
leikkausten määrä ei Suomessa ole riittävällä tasolla
verrattuna muihin Pohjoismaihin, jos katsotaan väestötasolla.
Lakialoitteessa esitetty tekonivelten ja tekomykiöiden
korvaaminen toisi säästöä terveysmenoissa
pitkällä aikavälillä. Kiinalainen
sananlasku toteaa, että ei kannata mennä nukkumaan
aikaisin kynttilöiden säästämiseksi,
jos tuloksena on kaksoset. Eli jos leikkaukset ovatkin aluksi kalliita,
ne tienaavat itsensä takaisin niissä kuluissa,
joita hoitamattomat lonkat aiheuttaisivat. Toisaalta korvaus parantaa
potilaiden taloudellisia mahdollisuuksia hakeutua näihin
leikkauksiin ja se parantaa myöskin erityisesti iäkkäämpien
ihmisten toimintakykyä ja elämänlaatua.
50 prosentin korvaustasolla esityksen kustannusvaikutukset olisivat
alkuvaiheessa noin 12 miljoonaa markkaa vuodessa.
Meillä on julkisella puolella aika paljon ongelmia
kyseisissä leikkauksissa. Meillä on merkittäviä jonoja
osassa terveydenhuoltoa. 10 prosentissa jonot ovat huolestuttavia,
20 prosentissa merkittäviä, mutta hyväksyttäviä,
ja 60 prosentissa ei ole merkittäviä jonoja, on
Kansanterveyslaitoksen pääjohtajan Jussi Huttusen
tieto eiliseltä päivältä. Kuitenkin
Huttunen oli erittäin huolestunut perusterveydenhuollon
toimivuudesta samoin kuin kokonaisuutena terveydenhuollossa lääkäripulasta
ja rahan puutteesta, palvelujen laadusta, priorisoinnista jne.
Tällä lakialoitteella todella tähdätään
siihen, että ihmiset saisivat lisää palveluja,
voisivat käyttää terveyspalveluja ja
voisivat käyttää niitä taloudellisesti
kohtuuhintaisina.
Arvoisa rouva puhemies! Viimeksi kun käsiteltiin hammashuoltouudistusta
joulun alla, silloin lakiin edelleen laitettiin sv-taksan palautus 60
prosenttia. Kaikki me, jotka olemme potilastyötä tehneet,
olemme kokeneet sen suurena epäkohtana, kun tietää,
että kun potilas seuraavan kerran tulee vastaanotolle,
hän ihmettelee, ettei hän saanutkaan 60:tä prosenttia
Kelan luukulta vaan 30:kin. Lääkäreiden
pitää aina selittää joka kerta
uudestaan, miksi näin ei ole asian laita. Nämä taksat,
joista ministeriö ja Kela sopivat keskenään,
ovat kerta kaikkiaan jääneet jälkeen. Ei
niitä niin vain keskenään sovita, vaan
kyllä siinä on poliittinen tahto ja tarkoitus
ja rahat taustalla. Tämä on jollakin lailla potilaitten
pettämistä, että aina puhutaan toisesta
prosentista kuin mikä se käytännössä on.
Nyt olisi aika astua reaalimaailmaan tässäkin
kohtaa ja puhua laissa ja käytännössä aivan
siitä prosentista, joka ollaan potilaalle palauttamassa.
Suomalaiset käyvät yksityislääkärin
vastaanotolla runsaat 3 miljoonaa kertaa vuodessa. 70-luvulla vielä palautustaksa
tai korvaus, jonka potilas sai käteensä, oli yli
50 prosenttia maksetusta. Kun laki säädettiin,
se oli todellakin 60 prosenttia, siis kun sairausvakuutuslaki on
synnytetty, mutta nyt lääkärinpalkkiosta
saa korvausta keskimäärin 36 prosenttia. Yleisimmin
korvatussa luokassa, joka on juuri 20 minuutin lääkärikäynti,
korvaus on Kelan mukaan vain 30 prosenttia. Korvaustaksoja tarkasteltiin
viimeksi heinäkuussa 89.
Tässä lakiehdotuksessa esitetäänkin,
että korvaustason tulisi olla vähintään
40 prosenttia todellisista kustannuksista. Miten se lain muotoon kirjoitetaan,
se on toinen juttu, jota valiokunta voi miettiä. Mutta
tässä täytyy puhua oikeista prosenteista.
Kerta kaikkiaan tällainen peli, että lääkärit
työkseen vastaanotolla selvittävät potilaalle
kustannuksia, ei enää vetele. Se ei ole tästä päivästä.
Tästä uudistuksesta aiheutuisi Kelalle noin
60 miljoonan markan lisämenot, kun lääkärinpalkkioita
nyt maksetaan lähes 347 miljoonaa markkaa. Katson, että tässä tilanteessa,
jossa julkinen terveydenhuolto ei toimi, se yskii, siellä on
jonoja eikä erikoislääkäreitä ole
julkisella puolella terveyskeskuksissa saatavissa, tämä ei
ole keneltäkään poissa, jos sairausvakuutustaksalla
voitaisiin helpottaa sairaiden ihmisten tilannetta hakeutua hoitoon.
Jatkossa tulen tekemään lakialoitteen siitä, että myöskin
hammashuollossa aletaan puhua oikeista korvausprosenteista.
Niilo Keränen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite pyrkii
korjaamaan sitä vuosikausien jälkeenjääneisyyttä,
mikä Kelan korvaustaksoissa on. Julkisuudessa on väitetty,
että tämän laatuinen uudistus olisi tulonsiirtoa
rikkaille. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Kelan tilastojen mukaan yksityislääkäriä käyttävät
nimenomaan pieni- ja keskituloiset. Suurituloiset käyttävät
keskimääräistä enemmän
julkisen terveydenhuollon palveluja.
Erityisesti tämä lakiesitys auttaisi suurissa asutuskeskuksissa
asuvia tavallisia ihmisiä. Pienissä kunnissa terveyskeskukset
ovat pystyneet ottamaan potilaansa vastaan. Asutuskeskuksissa sen
sijaan julkiset palvelut ovat yskineet ihan kansanterveyslain koko
voimassaoloajan. Tämä koskee myöskin
erikoissairaanhoidon toimenpiteitä. Nyt tämän
aloitteen toteuttaminen auttaisi myöskin näissä toimenpiteissä.
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed. Hyssälän
aloitetta, vaikka ehdotuksen pykälät onkin, kuten
myös edustaja itse totesi, määritelty hiukan
epämääräisesti. Kun valiokunta
käsittelee lakialoitetta, pykäliä pitäisi
korjata niin, että korvaukselle tulee jokin yläraja
tai sitten selvästi määriteltäisiin
Kelan ja STM:n oikeus taksoitukseen.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälän sairausvakuutuslain
muuttamista koskeva lakialoite on erittäin kannatettava asia.
Se on hyvin perusteltu lakitekstissä, ja yritän
kertoa tästä lyhyesti omia ajatuksiani.
Ongelma on juuri niin kuin esittelytekstissä sanotaan.
Mielenkiintoista tietysti on, että kun ongelma on tällainen,
niin silti se yritetään ratkaista monilla päättävillä tahoilla
pelkästään organisaation ehdoin eikä lähdetä liikkeelle
siitä, mikä on potilaiden tarve kussakin asiassa,
mikä on sairaudenhoidon aste, ja peilata sitä yhteiskuntaa
vasten, onko jossain kapasiteettia, joka on käyttämättä ja
joka voitaisiin hyödyntää, täysin riippumatta
siitä, sattuuko kapasiteetti olemaan julkisella puolella
kuntayhtymässä tai mahdollisesti yksityissektorilla
tai erikoismaksuluokassa aivan laillisten menetelmien mukaisesti.
On hyvin outo tilanne minusta, että kun kaikki puhuvat
potilaan edun puolesta, niin kuitenkin olen nähnyt lukuisia
esimerkkejä, joissa käy niin kuin tässä,
että kun Kelasta tulee ehdotus, joka ei ole edes pääjohtajan
ehdotus, se puoluepolitisoidaan tavallaan ja sen seurauksena sitten
meidän vasemmistoministerimme, joista osa ei ole tällä hetkellä edes
sosiaali- ja terveydenhuollon alalla vastuunalaisena ministerinä,
kokevat moittia sen erittäin huonoksi eivätkä lähde
siitä, että yhteistyö, jossa sen alan
toimijat lonkkakirurgiassa, mahdollisesti silmäkirurgiassa,
kaihikirurgiassa, toimisivat niin nopeasti kuin on mahdollista.
Tämähän on aivan selkeää suomea,
sen ymmärtää jokainen maallikkokin, että jos
vanhuksen näkökyky leikataan mahdollisimman pian normaaliksi
ja edesautetaan siinä sairausvakuutuskorvauksilla tai näillä keinoilla
yleensä, joita tässä on, niin silloin
hänen toimintakykynsä on ihan toista luokkaa,
hänen tapaturma-alttiutensa pienenee, hänen kotonaan
elämisen mahdollisuutensa paranevat, ihmiselämä on
aivan toisenlaista. Siinä mielessä toivoisin aivan
toisenlaista keskustelua koko asiaan.
Esimerkkinä voisin sanoa senkin, että jään
vähän kysymään, arvoisa puhemies,
sitä, että kun täällä hyvin
herkästi aina sanotaan rahasta, että se on sitä ja
tätä ja taloudellinen tilanne niin tai näin
tai noin, niin väittäisin, että monissa
sairaudenhoidoissa nimenomaan yksityisellä sektorilla ja
miksei erikoismaksuluokan sisälläkin raha on kaikista
demokraattisin väline. Sen avulla ihminen voi tulla mistä päin
Suomea tahansa, mennä semmoiseen yksityissairaalaan kuin
haluaa ja maksaa kaikki viulut. Vai halutaanko niin, että tällaista
keinoa ei ole, jolloin tulee käyttöön
kaikenlaiset ruskeat kirjekuoret ja muut epämääräiset
suhdetoiminnat ja yhteiskunnalliset suhteet, joista on muualta,
entisistä sosialistimaista tosi hurjia esimerkkejä?
Minusta tässä voitaisiin ihan selkeästi
avata keskustelu kaikkinensa, ja esimerkiksi se keskustelu, mitä erikoismaksuluokasta
käydään, on sillä tavalla hyvin
mielenkiintoista, että Lääkäriliittohan
on halunnut päästä eroon siitä pitkän
aikaa. Ymmärrän sen erittäin hyvin tämän
poliittisen painostuksen takia, mutta selvitystyö on jäädytetty
ministeriössä, ei Lääkäriliiton
toimesta vaan ministeriössä. Nykyinen peruspalveluministeri
on kyllä sanonut, että hän muuttaa systeemiä,
mutta hän on ilmoittanut, että se siirretään
kaikki tehtäväksi ylityöksi, eikä hän taas
ymmärrä sitä, että se on palkanlisä ihmisille, jotka
tekevät sitä päivätyönään.
Se on heidän virkaehtosopimuksensa yksi ehto.
Oli miten oli, arvoisa puhemies, tämän kaiken rahallinen
arvo esimerkiksi erikoismaksuluokkasysteemissä on noin
50 miljoonaa markkaa tällä hetkellä.
Siinä on kaikki rahaliikenne sisällä: se,
mitä työnantajat maksavat, se mitä potilaat itse
maksavat, se mitä Kela maksaa. Se on yksi promille sosiaali-
ja terveysmenoista, jotka ovat ministeriötasolla 50 miljardia.
On aika jännää, että sen laatua
toistuvasti haukutaan ja moititaan ja halutaan vetää se
vain alaspäin, kun pitäisi itsestään
selvänä pitää, että vain
hyvää laatuahan tässä maassa
pitää ostaa. Siihen minun nähdäkseni
ed. Hyssälä lakialoitteellaan tähtää.
Te oletatte ilman muuta, niin kuin on aivan tervettä,
että tekonivelkirurgia on hyvää tässä maassa,
tehdään sitä missä tahansa,
ovat toimijat sen ympärillä missä päin
Suomea vain, työ on aina laadukasta. Minusta tämä asenne,
jota olen yrittänyt tässä sanoa, turvaa
parhaiten sen, että ero hoidon saatavuudessa esimerkiksi
alueellisesti poistuisi, koska voidaan aivan hyvin käyttää maksuseteleitä ja
muita ja siirtää ihminen leikkausta varten vähän
kauemmaksikin omalta asuinkunnaltaan, jos lähellä ei
ole muuta kuin pitkä jono ja lyhyempi keino on jossain
muualla. Silloin saadaan tämän maan kaikki resurssit käyttöön,
silloin saadaan ne ihmiset, jotka ovat opiskelleet vähintään
15 vuotta ylioppilastutkinnon jälkeen, tekemään
sitä työtä, johon heidät on parhaiten
koulutettu, eikä joihinkin sekundäärisiin
tehtäviin. Asenne yhteiskunnassamme on muutenkin menossa
semmoiseen suuntaan, että pitkälle koulutetut
ihmiset joutuvat tekemään usein triviaalityötä,
koska heillä ei ole mahdollisuuksia tehdä primäärityötä,
joka heitä eniten kiinnostaa.
Tämä on huomattava haaste koko suomalaiselle
yhteiskunnalle myös yhteistyömielessä. Millä saataisiin
luontevalla tavalla eri sektorit toimimaan kuten sanottu niin, että potilas
olisi kohderyhmä? Kuka tahansa meistä koska tahansa
voi joutua tähän myllyyn. Tämähän
ei ole millään lailla puoluepoliittinen asia,
se ei voi olla. Se on terveyspoliittinen asia eikä mitään
muuta, ja sen takia hyvin lämpimästi kannatan,
että tämänlainen lakialoite menisi eteenpäin.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälän aloite on
siinäkin mielessä oikeudenmukainen, että se
parantaisi nimenomaan vähävaraisten ihmisten mahdollisuutta
valita lääkärinsä ja myös
päästä sellaiseen leikkaukseen, johon
julkisella sektorilla on tällä hetkellä kohtuuttoman
pitkät jonot.
Rikkaat ihmiset pystyvät rahoittamaan yksityisen terveydenhoitonsa
omasta pussista, mutta muiden kohdalla valinnanvapaus jää ontumaan. On
huomattavaa, että jos ed. Hyssälän aloite
toteutuisi, niin silloinkin yksityisen terveydenhoidon kustannuksista
yli puolet jäisi potilaan itsensä maksettavaksi
ja tämä olisi sen vuoksi edelleen edullista julkiselle
taloudelle.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Akaan-Penttilä käytti
ammatti-ihmisenä hyvin perustellun ja hyvän puheenvuoron
tukiessaan ed. Hyssälän lakialoitetta sairausvakuutuslain
muuttamisesta. Mielestäni, kuten ed. Akaan-Penttilä totesi,
tämä on nimenomaan terveyspoliittinen asia eikä saisi
olla puoluepoliittinen. Valitettavasti tästä tehdään
monta kertaa puoluepoliittinen asia. Ajatellaan, mikä meillä on tällä hetkellä julkinen
terveydenhuolto ja mikä on yksityinen terveydenhuolto.
Ainakin meistä monet, jotka ovat mukana myöskin
kunnallisessa päätöksenteossa erikoissairaanhoidon
puolella, tietävät sen, mikä tilanne
tänä päivänä on jonoissa,
mitkä ongelmat ovat meidän keskussairaaloissamme.
Jonot ovat tavattoman pitkät, ja kaikki hoitoa tarvitsevat
eivät voi sitä saada.
Tässä lisättäisiin vaihtoehtoja,
annettaisiin kansalaisille mahdollisuus valita ja saataisiin koko
kapasiteetti riittävän hyvään
käyttöön. Näin minä ymmärrän
tämän lakiesityksen. Tietenkin tuntuu kohtuuttomalta,
että lääkärit joutuvat, kun he
kertovat sairausvakuutuksen korvauksesta, antamaan potilaille väärän
tiedon siitä, mitä he saavat sairausvakuutuksesta,
kun he potilasvastaanotolla käyvät. Se, mikä on
määrätty, mikä pitäisi
lain hengen olla, ei tänä päivänä toteudu. Siinä mielessä on
aivan perusteltua, että tämä asia voisi
edetä. Näen myöskin, kuten ed. Akaan-Penttilä,
joka on tämän alan asiantuntija, että tämä poistaisi
myöskin alueellista eriarvoisuutta tässä maassa
hoidon tarpeen suhteen monenkin kohdalta.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä tietenkin kaikki
nämä kysymykset, jotka terveydenhuoltoon liittyen
koskevat sekä julkista että yksityistä sektoria,
ovat aika lailla valinkauhassa tulevien viikkojen aikana. Nimenomaan
nyt, kun täälläkin on arvoisia lääkäreitä paikalla,
maallikkokin voi todeta, että jos lääkärilakko
alkaa, se ei varmasti koko yhteiskunnalle ole hyvä. En
tietenkään tarkoita sitä, että — lääkärikollegat,
jotka ovat paikalla — olisi teidän asianne tätä asiaa ratkaista,
mutta on koko yhteiskunnan asia, että voitaisiin välttää lääkärilakko
ja lääkäritkin saisivat sen kohtuullisen
osuuden, mikä heille tulopoliittisessa ratkaisussa kuuluu.
Arvoisa herra puhemies! Haluan heittää esiin — tiedän,
että otan arkaan asiaan kantaa — tässä yhteydessä julkisen
sektorin ja yksityisen sektorin suhteen. Ennen kaikkea ajattelen
erikoissairaanhoidon yksiköissä sitä,
että meillä on järjestelmä,
että ennen kaikkea lääkärit
voivat toimia sekä julkisella sektorilla että samanaikaisesti
yksityisellä sektorilla. Näinhän vapaassa
maassa tietenkin pitää olla. Tiedän,
että tämä on arka eikä yksiselitteinen
asia, mutta jotenkin sitä miettii, kun katsoo, miten elämä etenee,
että olisiko järkeä — voi olla,
että siinä ei ole mitään järkeä ja
täällä nämä edustajat,
joilla on ammatillinen pätevyys lääkärin
tehtävään, voivat minut heti ampua alas
tästä käsityksestä — siinä,
että meillä siirryttäisiin samaan tai
samantapaiseen järjestelmään kuin Ruotsissa;
ei kai samanlaiseen voida siirtyä kuin Ruotsissa, että ne
lääkärit, jotka toimivat julkisella sektorilla,
eivät voi samanaikaisesti toimia yksityisellä sektorilla.
Maallikkona miettii monta kertaa, kun on tapauksia, ainakin kuulee
monen sanovan — en tiedä, ovatko ne oikeutettuja,
ovatko ne vain tunnekysymyksiä — sitä,
että kun käy julkisella sektorilla erikoissairaanhoidossa,
monet ongelmat ja vaivat eivät siellä tule hoidetuiksi,
mutta kun menee samassa asiassa vaikka saman lääkärinkin
luo yksityisellä sektorilla, jo rupeavat asiat luistamaan.
Minä en tiedä tätä. Toivoisin,
että tästä voitaisiin keskustella ja
käydä läpi laajastikin asiaa, koska niin tärkeä ja
iso asia on. Jos tällaisia väittämiä jatkuvasti
esitetään, nekin pitäisi pystyä ampumaan alas.
Toisaalta tiedetään, miten erikoissairaanhoidon
kustannukset nopeasti tällä hetkellä nousevat.
Minusta meillä tarvitaan, arvoisa puhemies, sekä julkista
sektoria että yksityistä sektoria. Ne täydentävät
toisiaan. En missään tapauksessa ole yksityissektoria
vastaan vaan katson, että sitä tarvitaan. Tavallaan
meillä ei ole puhdasta yksityissektoria silloin, kun sairausvakuutuksen
kautta kuluja korvataan. Siinä on myös julkinen
sektori mukana ja yhteiset verovarat. Näinhän
sen pitää olla.
Toivon todella, että tämä lakialoite
nyt, kun tässä on tärkeä asia
nostettu esille, etenisi eduskunnassa, mutta ennen kaikkea, että maan
hallitus puuttuisi tähän asiaan. Hallituksen tehtävänähän
olisi lainsäädännöllä saattaa
tällaiset epäkohdat sille tolalle kuin niiden
kuuluu olla.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vihriälälle voisi
todeta, että varmasti lääkäreiden
työskentely molemmilla sektoreilla on palkkauskysymys mitä suurimmassa
määrin ja se on myöskin työolokysymys.
Jos näitä pystytään järjestämään,
niin en usko, että se kenelläkään
itsetarkoitus on, mutta Suomessa en usko, että tähän
päästäisiin. En näe sitä niin
suurena tarpeenakaan, että se ensisijaisesti pitäisi
ratkaista.
Meillähän on lääkäreitä nyt
enemmän kuin koskaan, työssäolevia lääkäreitä on
enemmän kuin koskaan Suomen historiassa tällä hetkellä. Mutta
lääkärit siirtyvät muihin ammatteihin,
koska heidän työolonsa ovat erittäin,
sanotaanko, raskaat. He siirtyvät tänä päivänä entistä enemmän
varhaiseläkkeelle, ja he siirtyvät myöskin yksityiselle
sektorille edellämainituista syistä, raskaista
työoloista johtuen. Lääkäreitä poistuu vuosikurssin
verran kahdessa vuodessa. Samoin myöskin väitöskirjan
tekijöitä on entistä enemmän,
jolloin he ovat poissa kliinisestä työstä,
kun he tekevät tieteellistä työtä.
Tätä suhdetta pitäisi varmasti pohtia,
missä määrin tämä kansakunta tuottaa
tohtoreita niin, että lisensiaatin tutkinnosta on tullut
välitutkinto ja tohtorin tutkinto on ikään
kuin se tutkinto, jonka kaikki haluavat suorittaa. Voimavarat menevät
tähän suurelta määrin, kun pitäisi
olla potilastyössä. Vaikka lääkäreitä on
paljon, väestön vanheneminen asettaa ongelmia,
vaatimustaso nousee, teknologia kehittyy, niin sanottu medikalisaatio
näkyy. Mutta se, miksi tämän aloitteen
myöskin tein, johtuu siitä, että esimerkiksi
viime vuonna Turussa oli ortopedisiin leikkauksiin neljän
vuoden jonot, siis neljä vuotta viime vuonna. Nyt on tilanne
parantunut, on saatu joku ortopedi palkattua. Mutta onhan se aivan
kohtuutonta, että joku ihminen kivuissaan ja huonosti liikkuvana
odottaa kotona neljä vuotta. Tämä on
fakta. Turun tilanteeseenhan ministeri Soininvaara puuttui kiitettävällä tavalla.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ensin ed. Hyssälälle ihan
lyhyesti. Käytännössä noin 20
prosenttia lääkäreistä on väitellyt lääketieteen
tohtoriksi. Nyt määrä on vähän
lisääntynyt, mutta ei kai pysyvästi oleellisesti
vielä.
Mutta sitten varsinaiseen asiaan. Minusta on ihan erinomaista,
että ed. Vihriälä otti esille tämän
jännitteen, joka nyt on olemassa lähinnä niillä lääkäreillä,
jotka työskentelevät julkisella sektorilla ja
sen lisäksi pitävät yksityisvastaanottoa.
Itsekin olen vuosikausia tehnyt tätä edellisissä töissäni.
Kysymys on pelkästään kokonaisansioista.
Siinä on paljon historiallista taustaa. Se lähtee itse
asiassa Lehtisen selvityksestä jo vuodelta 64 tai 65, jolloin
sairaalalääkäreiden palkkauksessa tehtiin
semmoinen suuri muutos, että kaikki toimenpidepalkkiot
ja sporttelitulot poistettiin. Silloin tuli tämmöinen
tietty kokonaispalkka sairaaloihin, joka jäi kuitenkin
semmoiselle tasolle, että ihan normaalien asuntovelkojen
ja muiden hoitaminen oli aika hankalaa. Totta kai, kun ahkerilla
ihmisillä oli mahdollisuus tehdä ylityötä, niin
siitä käynnistyi se, että tehdään
myös ylitöitä. Tämä ei
ole hyvä systeemi. Se ei varmaan oikein kenellekään
ole hyvä. Mutta on ison remontin paikka, jos siirrytään
siihen, mikä on Ruotsin tilanne. Siellä on palkkataso
ihan toinen, siellä ovat myös työajat
aivan toiset. Tämä pitäisi hyvin huolellisesti
ja suurella pieteetillä miettiä, miten siinä tehtäisiin.
Mutta asialla on aina kaksi puolta. Tähän
haluan kertoa myöskin sen, mitä sisätautiopin
professori Vartiainen aikanaan sanoi, kun hän otti nuoria
lääkäreitä erikoistumaan sisätautilääkäriklinikkaansa.
Hän piti kaikille heille ehtona sitä, että pitää pitää yksityisvastaanottoa.
Ja sen viisaus tällä vanhalla professorilla oli
se, että se on ainoa tapa, jolla kenttään
pysyy kontaktissa. Silloin ei ole liian voimakkaasti pelkästään
sairaalalääkäri, vaan ymmärtää sen,
minne potilaat palautuvat. Näillä on monenlaista
tämmöistä puolta olemassa.
Vielä sanoisin loppuun tähän lääkäreiden
lukumäärään. Oma käsitykseni
on se, että Suomessa on aivan tarpeeksi lääkäreitä,
kai 16 000, tai jotakin, toimivaa. Suurin osa heistä ei
tee läheskään täysitehoisesti
sitä työtä, johon heidät on koulutettu.
Siitä on lukuisia esimerkkejä olemassa. Se on
silloin työhön liittyvä suuri ongelma.
Aivan lopuksi vielä ...
Ensimmäinen varapuhemies :
(koputtaa)
Ed. Akaan-Penttilä, nyt on 2 minuuttia niin pahasti ylittynyt,
että pyydän teitä siirtymään
puhujakorokkeelle!
Arvoisa puhemies, kiitos! Tätä koko juttua
häiritsee minusta hyvin paljon myöskin se, että niin
iso työnantaja kuin HUS-piiri lähetti vuosi sitten
kokeneelle apulais- ja ylilääkäriporukalle — jotka
olivat kaikki terveitä, parhaassa kliinisessä tietotaitovaiheessa,
58-vuotiaita — kirjeen, minulla on kopiokin huoneessani
siitä, että oletteko ajatelleet eläkkeelle
siirtymistä. Työnantaja lähti liikkeelle
siitä, että paras työvoima pitää saada
pois joistakin hallinnollisista organisatorisista syistä.
Kirjeessä ei perusteltu syytä, mutta tarjottiin
hyvin voimakkaasti tätä vaihtoehtoa. Sitä en
nyt lähde, arvoisa puhemies, tässä kertomaan,
mitä reaktioita näille korkeasti koulutetuille
ihmisille tuli tästä. Mutta siinäkin
on yksi tapa, missä meillä vuotaa aivotietoa aivan
väärään suuntaan samalla, kun jonot
ovat useammalla alueella aikamoiset.
Keskustelu päättyy.