17) Laki arvonlisäverolain 3 §:n muuttamisesta
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteessani ehdotan, että arvonlisäverolain
3 §:n tarkoittaman arvonlisäverovapaan toiminnan
rajaa nostettaisiin 50 000:sta 100 000 markkaan.
Asia on varsin yksinkertainen ja ei kaipaa kovin laajoja perusteluja,
vaan ennen kaikkea kysymys on siitä, halutaanko säilyttää lain
toiminta- ja toimeenpano-olosuhteet tänä päivänä samalla
tasolla kuin mitä ne olivat silloin, kun siirryttiin 1.6.1994
liikevaihtoverojärjestelmästä arvonlisäverojärjestelmään.
Arvonlisäverokäytäntöön
siirtyminenhän merkitsi sitä, että vero
laajeni tavaroiden myynnistä monille palvelualoille ja
myöskin palvelut tulivat arvonlisäveron alaisiksi.
Arvonlisävero on kulutusvero, joka kohdistuu sananmukaisesti
tavaroiden ja palveluiden kuluttamiseen, eikä sen pohjimmiltaan
ole ollut tarkoitus koitua verovelvollisen rasitteeksi, vaan sen
oletetaan siirtyvän hyödykkeen hinnassa kuluttajan
maksettavaksi. Arvonlisävero kootaan yrittäjän
toimesta ja tilitetään valtiolle. Ei ole ollut
tarkoitus, että tällä käytännöllä vaikeutettaisiin
yritystoimintaa. Meillähän Suomessa yritystoiminta
on kaiken taloudellisen toiminnan perusta ja tuki. Tulevaisuus rakentuu
hyvin pitkälle yritystoiminnan varaan, ja enimmät
uudet työpaikat tulevat syntymään myöskin
yritystoiminnan kautta. Meillä yritystoiminnasta pääosa
on pienyritystoimintaa, ja siitä yli 40 prosenttia yksityisyritystoimintaa.
Mitkään EU:n säädökset
eivät velvoita Suomea säätelemään
arvonlisäverokäytäntöä unionin
määräämällä tavalla,
vaan tässä on puhtaasti kysymys kansallisesta
toiminnasta ja meidän mahdollisuudestamme säätää itse
tätä tarkoittava lainsäädäntö.
Viime aikoina yritystoiminnan kannalta on tapahtunut merkittäviä kustannusmuutoksia.
Muun muassa raaka-aineiden hinnat, polttoaineiden hinnat, vakuutukset,
yleiskustannukset, kaikki ovat nousseet sillä tavalla,
että yrittäjän laatiessaan tulevan vuoden
myyntiarviota on erittäin vaikea arvioida, mille tasolle
hänen yritystoimintansa tulee asettumaan, että hän
ei vuoden päättyessä ylittäisi
nykyisin olevaa 50 000:n rajaa. Mikäli hän
sen ylittää, hän joutuu koko vuoden myynnistä verovelvolliseksi.
Tässä suhteessa on tarkoituksenmukaista, että verovapaa
raja nostetaan nyt 100 000 markan määrään,
mikä mahdollistaa myöskin arvonlisäverovapaan
yritystoiminnan kehittymisen.
Meillä Suomessa arvonlisäverotilitykset tehdään
kuukausittain. Yleinen eurooppalainen käytäntö on,
että ne tehdään joko kolmen kuukauden jaksoissa
tai vuosittain. Meilläkin ollaan valmistelemassa käytäntöä siirtyä vuositilityksiin,
mikä on eittämättä perusteltua
ja oikein, eikä työtä ja vaivaa vaativa
kuukausitilitysjärjestelmä ole näin pienimuotoisessa
yritystoiminnassa perusteltua.
Pienten yritysten asema ja toimeentulo on turvattava. Myöskin
pääomarakenteen kehittymiselle myönteiseen
suuntaan on annettava mahdollisuus ja tilaa. Siinä mielessä tulevaisuutta ajatellen
olen harkinnut oikeaksi tämän suuntaisen lakialoitteen
tehdä. Toivon, että tämä saa
valtiovarainvaliokunnassa myönteisen kannanoton.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nousiaisen lakialoite tarttuu tärkeään
asiaan. Tämä ei ole varmasti ensimmäinen
ja tuskin viimeinenkään kerta, kun tämän
asian ympärillä täällä keskustellaan.
Haluaisin myöskin kommentoida ed. Nousiaisen esille
ottamaa myyntiarvioproblematiikkaa. Koska raja todella on varsin
alhainen 50 000 markkaa, seurauksena saattaa pahimmassa
tapauksessa olla se, että kun sitä pyritään
kaikin keinoin pitämään sitten sen 50 000
markan rajan alapuolella, saattaa seurata todellakin jopa keinottelua
ja pahimmillaan ehkä tahattomia tai jopa tahallisia verorikkomuksia.
Todellakin pitää paikkansa se, että valtiovarainministeriössä valmistellaan
lakiesitystä pienyritysten siirtämisestä vuosimenettelyyn.
Vuosimenettelyn piiriin olisivat nähtävästi
pääsemässä liikevaihdoltaan
alle 180 000 markan yritykset. Jos tämä esitys
toteutuu, se on erittäin oikean suuntainen ja kannatettava.
Mutta eräässä asiassa minä olen
hiukan eri mieltä kuin ed. Nousiainen. Kun hän
sanoi, että tämä on puhtaasti kansallinen
asia, en ole ihan varma siitä, onko näin, koska
EU-liittymissopimuksessa Suomelle myönnettiin oikeus vapauttaa
verosta sellaiset liiketoiminnan harjoittajat, joiden vuosiliikevaihto
jää alle 10 000 ecun eli nykyisellä euron
kurssilla 59 000 markkaan. En ole tätä tarkistanut,
onko se kovin sitova. Mutta niin tai näin, ei varmaan tässä kannata
ruveta keskustelemaan siitä, mikä on oikea tapa
sammuttaa tulipalo, vaan tärkeätä oli
saada sammutustoiminta aikaan.
Toinen mahdollinen vaihtoehto voisi olla arvonlisäverolainsäädännön
muuttaminen sillä tavalla, että pienimuotoista
liiketoimintaa harjoittaville yrityksille myönnettäisiin
asteittain aleneva arvonlisäverotuksen perusvähennys.
Tästä mallista me pääsemme keskustelemaan
varmaan sitten, kun tätä ratkaisumallia koskeva
lakialoite, jonka ensimmäinen allekirjoittaja on kansanedustaja
Harkimo, tulee tänne lähetekeskusteluun.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Myöskin minun mielestäni
ed. Nousiainen puuttuu lakialoitteessaan tärkeään
asiaan eli pienten yritysten toimintaedellytysten parantamiseen.
Arvonlisäverolaissa nykyisin oleva 50 000 markan
liikevaihdon raja on ongelmallinen. Se on käytännössä osoittautunut
aivan liian alhaiseksi ja kaipaa tarkistamista. Tätä liikevaihtorajaan
liittyvää problematiikkaa voidaan lähestyä ed.
Nousiaisenkin esittämällä tavalla eli
nostamalla alarajaa 100 000 markkaan. Mielestäni
hyvä vaihtoehtoinen tapa, johon ed. Ravikin viittasi, olisi
suunnata kaikille yrityksille arvonlisäverotuksen perusvähennys.
Perusvähennys voisi olla esimerkiksi Suomen Yrittäjien
esittämä 20 000 markkaa, joka tehtäisiin
suoraan tilitettävästä verosta. Tekniikaltaan
tätä perusvähennystä voitaisiin
verrata kunnallisverotuksen ansiotulovähennykseen. Tärkeää tässä mallissa
mielestäni olisi, että tämä keventäisi
arvonlisäveron rasitusta pienimmissä yrityksissä ja
lieventäisi myös verollisen toiminnan 50 000
markan alarajan ylittymisen vaikutuksia. Mutta kyllä tämä ed.
Nousiaisenkin esittämä malli korjaisi nykyistä epäkohtaa.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nousiaisen tekemä lakialoite
on erittäin ajankohtainen ja tervetullut. Puhutaan paljon
yritystoiminnan aktivoimisesta muun muassa työttömyyden
hoitokeinona, vähentämiskeinona. Siinä mielessä kaikki
toimenpiteet, joita tehdään pienimuotoisen yritystoiminnan
aktivoimiseksi, ovat ehdottomasti tervetulleita.
Todella tämä 50 000 markan raja on
niin alhainen, että sitä on nostettava. Raja näin
alhaisena ja absoluuttisena ruokkii jossain määrin
jopa harmaata taloutta siinä mielessä, että jos
raja tulee ylitetyksi ja on hyvä kauppa tulossa, mahdollisesti
se tehdään ohi kirjanpidon. Siinä mielessä rajojen
pitäisi olla liukuvampia ja aktivoivampia nimenomaan raportoinnin
suhteen. Siinä pitäisi olla jonkinlaista porrastusta,
josta itse saisi pitää osan tietynlaisena palkkiona
siitä, että on toiminut yhteiskunnalle veronkerääjänä.
Yhteiskunnan kokonaisetu tulisi varmasti hoidetuksi näinpäin
paremmin.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa herra puhemies! Arvonlisäveron alentamista
koskevia lakialoitteita on tehty varmasti useampiakin, mutta on
hyvä, että aihe nostetaan aina uudestaan eduskunnan
keskusteluun. Toivottavasti hallituskin ryhtyy toimenpiteisiin.
Itsekin olen tehnyt vastaavan aloitteen käsityöyrittäjien
kohdalta ja esitin, että heidän arvonlisäverottoman
toimintansa nykyinen 50 000 markan alaraja nostettaisiin
100 000 markkaan ja sen lisäksi laskettaisiin
22 prosentin verotusta 8 prosenttiin. Tämä liittyi
nimenomaan siihen, että suomalainen laadukas käsityöperinne
uhkaa hävitä työn kannattamattomuuden
takia. Toki pidän vieläkin parempana sitä,
että yleinen arvonlisäveroraja saataisiin muutettua.
Muistutan samalla siitä, että Euroopan neuvosto
esitti vuonna 97, että jäsenvaltioiden tulisi tutkia
mahdollisuutta alentaa työvoimavaltaisten palveluiden arvonlisäverotusta
ja myös Lipposen toisen hallituksen hallitusohjelman mukaan maamme
hallitus tukee tämän suuntaisia päätöksiä selvittää muun
muassa arvonlisäverottoman toiminnan alarajan muuttamista.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kaikki toimet, joilla edesautetaan ja kannustetaan
yritystoimintaa, ja tässä tapauksessa ed. Nousiaisen tekemän
esityksen ja aloitteen mukaan pienyritystoimintaa, ovat kaikki kannatettavia
ja niille täysi tuki.
Tässä on kaksi vaihtoehtoa, niin kuin on tullut esille,
joko alarajan nosto 100 000 markkaan arvonlisävapauden
osalta tai perusvähennysoikeus, mitä on myöskin
väläytelty. Toivottavasti näistä jompikumpi
toteutuisi.
Erityisesti palvelualoilla on nykyisellään
ongelmia. Sanotaan näin, kun viitattiin myöskin harmaaseen
talouteen, että tällä on selvästi
sitä torjuva vaikutus, jos tämän tyyppinen
toimintamalli ja lakialoite läpi menee. Silloin voidaan selkeästi
ja reilusti tehdä pientä yritystoimintaa jonkin
muun toimen ohella. Erityisesti se on tullut myös itäisessä Järvi-Suomessa
esille matkailun alalla, kun puhutaan paljon matkailun liitännäisistä ja
myös ohjelmapalvelusta, jota matkailussa tarjotaan. Silloin
tällä on erittäin suuri ja sitä kannustava
vaikutus.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Se, että tästä näinkin
laaja keskustelu on käyty, osoittaa sen, että asia
on nykyisellä lainsäädännöllä ongelmallinen
ja se vaatii muutosta tai kohennusta. Henkilökohtaisesti
minua tyydyttää ed. Ravin ja ed. Kallion ja myös
ed. Lepän esiin nostama perusvähennysjärjestelmä,
johon olen hiukan perehtynyt. Mikäli jompikumpi järjestelmä valitaan,
se vie yrittäjyyttä eteenpäin.
Se, mitä lausuin EU-sidonnaisuudesta tai EU:n vaikutusvallasta
tähän: muistin, että ecu-raja olisi ollut
korkeampi ja että 100 000 olisi ollut sen toimivallan
rajoissa, jää nähtäväksi.
Minusta on myönteistä, että aloite on
saanut lämpimän vastaanoton.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nousiaisen tekemä aloite
arvonlisäverolain 3 §:n muuttamisesta on erinomaisen
onnistunut teko ja asia. Sellaisenaan pienyrittäjä toimiessaan
arvonlisäverottomasti joutuu täysin kaltoin kohdelluksi.
Kun tavalla taikka toisella hänen tulonsa nousevat vähän
yli eli liikevaihdossa vähän yli 50 000
markan, niin koko toiminta joutuu verolle. Ei voi olla niin, että yrittäjä toiminnoissaan
olisi ottanut huomioon tällaisen veromahdollisuuden, vaan
hänen taloudellinen toimintansa siltä osin kariutuu
varsin tarkkaan kokonaisuudessaan.
Toivottavasti tämän asian käsittely
valiokunnassa etenee niin, että nopeasti tulee vähintään 100 000
markan raja tai sitten eräänlainen vähennysmalli,
niin kuin keskustelussa on julki käynyt. Tällaisenaan
suomalaisen yhteiskunnan vahvimpia tulevaisuuden pilareita, yritystoimintaa
ja yrittäjyysasemaa, pitää kaikin keinoin
korostaa. Tässä mielestäni ed. Nousiainen
on mitä parhaimmalla asialla ollut. Tästä tämä yhteiskunta kulkee
eteenpäin ja vahvistuu.
Keskustelu päättyy.