Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Syyskuun 11. päivän tapahtumien
jälkeen Euroopan unionin jäsenmaat ovat käsitelleet
sekä yhdessä että erikseen useita sellaisia
lainsäädäntöhankkeita, jotka
liittyvät terrorismin torjuntaan. On aivan selvää,
että terrorisminvastaisessa taistelussa Suomi ei voi olla
puolueeton eivätkä suomalaiset ole puolueettomia.
Samalla kuitenkin Suomen hallituksen lähtökohtana
on ollut se, että kaikki niiden toimien, joita terrorisminvastaisessa
taistelussa lainsäädännön alalla
on tarkoituksenmukaista ottaa käyttöön,
pitää samalla olla sopusoinnussa myös
Euroopan ihmisoikeussopimuksen kanssa, jonka myös Suomi
ja kaikki Euroopan unionin jäsenmaat ovat allekirjoittaneet.
Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys liittyy niin sanottuun terrorismipakettiin. Yksi
keskeinen lähtökohta on ollut se, ettei Suomi
eivätkä muutkaan Euroopan unionin jäsenmaat
voi Euroopan ihmisoikeussopimuksen säädösten
perustalta luovuttaa rikoksesta epäiltyä sellaiseen maahan,
jossa häneen saattaisi kohdistua kuolemanrangaistus. On
pidettävä myönteisenä sitä, että tässä suhteessa
Euroopan neuvosto ja myös Euroopan unionin useimmat jäsenmaat
ovat esiintyneet suoraselkäisesti, joskin täytyy
myöskin sanoa, että painetta toisenlaiseen käyttäytymiseen
on ollut. Parhaillaankin sekä Englannissa että Espanjassa
on pidätettyinä henkilöitä,
joiden osalta keskustelussa on näiden henkilöiden
luovuttaminen Yhdysvaltoihin. Ennen kaikkea Espanja on pitänyt
lähtökohtana sitä, että se ei
aio luovuttaa terrorismista epäiltyjä henkilöitä Yhdysvaltoihin,
mikäli näitä henkilöitä voi
uhata kuolemanrangaistus. Englannin osalta tilanne on ongelmallisempi.
Englannin hallitus ei ole antanut selväsanaista vakuutusta,
emmekä vielä tiedä sitä, miten
Englanti aikoo tässä kysymyksessä toimia.
Joka tapauksessa myös Englannin velvoitteet ovat selvät.
Euroopan ihmisoikeussopimus koskee, kuten jo mainitsin, kaikkia
Euroopan unionin jäsenmaita.
Nyt käsillä oleva lakiesitys on sopusoinnussa, kuten
jo totesin, Euroopan ihmisoikeussopimuksen velvoitteiden kanssa.
Samalla on todettava, että useissakin Euroopan unionin
jäsenmaissa on ehdotettu sellaista lainsäädäntöä,
joka tässä suhteessa on hyvin kyseenalainen. Yhdysvalloissa on
otettu käyttöön sellaisia oikeudellisia
toimia, jotka ovat selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen
länsimaisten oikeusperiaatteiden kanssa. Erityisen ongelmallista
on se, että Englanti on jättänyt muun
muassa Euroopan neuvoston lainsäädäntöesityksiin
ja Euroopan ihmisoikeussopimuksiin sellaisia varaumia, jotka mahdollistavat Englannin
omien kansalaisten kohtelun eri tavalla kuin millä tavalla
Englanti aikoo kohdella muiden maiden kansalaisia. Tämä on
herättänyt laajaa keskustelua Isossa-Britanniassa,
ja myöskään parlamentissa tämä lakiesitys
ei saanut yksimielistä tukea taakseen.
Ongelmallisin tilanne on Yhdysvalloissa, jossa presidentti Bushin
päätöksellä viime marraskuussa
on päätetty ottaa käyttöön
niin sanotut sotilastuomioistuimet. Nämä sotilastuomioistuimet
ovat ristiriidassa sen oikeuskäytännön
kanssa, joka esimerkiksi on nyt käsiteltävänä olevan lakiesityksen
pohjalla. Yhdysvalloilla on normaali tuomioistuinjärjestelmä,
mutta sitä huolimatta tämän kaltainen
uusi sotilastuomioistuinjärjestelmä ollaan nyt
ottamassa käyttöön. Ongelma Yhdysvaltojen
menettelyssä on se, että olemme kuulleet, että myös
eräät Euroopan maat ovat niin sanotun terrorisminvastaisen
taistelun nimikkeen alla harkitsemassa samanlaista menettelytapaa.
Tästä syystä ei ole lainkaan yhdentekevää se,
miten me reagoimme Yhdysvalloissa käyttöön
tulevaan lainsäädäntöön,
koska tämä lainsäädäntö saattaa
olla huono esimerkki myös Euroopalle ja eräille
Euroopan maille.
Ei tietenkään voida pitää oikeana
sitä, että oikeudenkäynnit terrorisminvastaisen
taistelun verukkeella pidettäisiin salaisina, oikeudenkäynnit voitaisiin
pitää sotalaivoilla tai sotilastukikohdissa tai
että tuomioista päättäisi ryhmä upseereja, ryhmä sotilaita,
ja että esimerkiksi kuolemantuomiosta päätettäessä ei
olisi lainkaan enää valitusoikeutta. Ei myöskään
voida pitää oikeusperiaatteiden mukaisena sitä,
että esimerkiksi syytetyn ja syytetyn avustajan välisiä keskusteluja
voitaisiin kuunnella tai että oikeudenkäynnin
pöytäkirjat julistettaisiin salaisiksi siten,
että niiden yksityiskohdat tulisivat julkisuuteen vasta
vuosikymmeniä myöhemmin.
On selkeästi ja suoraan sanottava, että tämän kaltaisilla
sotilastuomioistuimilla, joiden käyttöönottoa
siis myös eräät Euroopan maat pohdiskelevat,
ei ole mitään tekemistä yhteisten arvojemme
kanssa. Ne ovat poikkeamisia arvoistamme.
Rouva puhemies! Tämä lakiesitys, joka nyt
on käsittelyssä, kuitenkin pitää lähtökohtana
sitä, että Suomi myös jatkossa noudattaa
Euroopan ihmisoikeussopimusta ja edellyttää, että myös muut
Euroopan maat tekevät samoin.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Laakson puheenvuoro oli erinomaisen painava
koskien sitä ihmisoikeuskäytäntöä,
jolla Euroopassa toimitaan, ja erityisesti tässä tapauksessa
on kysymys myöskin terrorismiin syyllistyneiden henkilöiden
luovuttamisesta.
Ed. Laakso arvioi tietysti kokonaisvaltaisesti tilannetta eri
maissa, mutta kuten hän itsekin totesi ja on syytä alleviivata,
hallituksen esitys ei poikkea niistä kriteereistä,
niistä velvoitteista, joita Suomella on Euroopan ihmisoikeussopimuksen
osalta. Tässä suhteessa nimenomaan hallituksen
esitys ja Suomen linjaukset ovat olleet periaatteessa oikeita.
Mikä koskee Euroopan unionia, niin tästäkin on
olemassa Suomen hallituksenkin kanta, että Euroopan yhteisön
tulisi yhteisönä liittyä Euroopan ihmisoikeussopimukseen,
jolloin ne mahdolliset ongelmat, joihin ed. Laakso viittasi muun muassa
unionin osalta tai Euroopan yhteisön osalta ja muiden jäsenmaiden
osalta, tulisi ratkaistua. Pitäisin tätä erinomaisen
tärkeänä.
Yleiskeskustelu päättyy.