1) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2003
jatkuu:
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä kertomus on hyvin tärkeä,
koska se koskettelee ja käsittelee ihmisten oikeusturva-asioita
ja heidän niissä kokemaansa epäoikeudenmukaisuutta.
Täällä perjantaina puhuttiin paljon
siitä, että nyt on vuosi 2006 ja käsitellään
vuotta 2003, mutta ongelmat ovat edelleen samat, eli valtaosa näistä muistutuksista
ja asioista, joihin vaaditaan oikeutta, koskevat omaishoitoa, toimeentulotukea,
erilaisia vähävaraisten ihmisten etuja ja sitä, että he
kokevat, että heitä ei ole oikeudenmukaisesti
kohdeltu. Samoin viime päivinä on julkisuudessa
ollut, että niin sanottuja viranomaisvalituksia on enenevässä määrin.
Nämä viestittävät siitä,
että moni ihminen kokee, että hän ei
tässä yhteiskunnassa saa oikeutta eikä tule
oikeudenmukaisesti kohdelluksi. No tietysti asiat tutkitaan. Tulee
aika paljon yhteydenottoja, että sitten päätökseksi
tulee suurin piirtein se, että ei anna aihetta toimenpiteisiin.
Karkeimmissa tapauksissa sitten tulee jonkin näköinen
pieni huomautus, mutta joka tapauksessa on tärkeätä,
että tätä käydään
läpi. Oikeusturva-asiat ja viranomaisvalvonta kuuluvat
demokraattiseen yhteiskuntaan. Ne ovat tärkeitä asioita.
Erityisesti haluan nyt tuoda esiin, kun taas ilmeisesti puhumme
täällä kunta- ja palvelurakenteesta ensi
viikolla vähän tiiviimminkin, juuri sen asian,
että täällä eduskunnassa usein
tehdään hyviä päätöksiä,
annetaan etuuksia, mutta ei anneta samalla resursseja kunnille toteuttaa
näitä etuuksia. Silloin nimenomaan köyhimmät,
vähävaraisimmat, myös vähän
tietävämmät ihmiset eivät osaa
hakea näitä etuisuuksia ja perätä oikeuksiaan.
Tämä on hyvin vakava ongelma.
On hyvä, että me käymme tästä asiasta
julkisen keskustelun. Aivan kuten ed. Vistbacka viime perjantaina
totesi, olisi hyvä, jos me jonkin oikeustapauksen kautta
esimerkiksi perustuslakivaliokunnassa perkaisimme joitakin tällaisia
asioita ja katsottaisiin niitä. Nimittäin lainalaisen
ja demokraattisen yhteiskunnan kannalta on kestämätön
tilanne, jos ihmisille syntyy käsitys siitä, että peli
ei ole reilua. Nimenomaan on tärkeätä, että tähän
kiinnitetään huomiota. Tässä kertomuksessa
on hyviä käytännön esimerkkejä,
ja siitä olen iloinen, mutta nyt nämä laahaavat
tällä lailla jäljessä. Mutta
jo viime perjantaina oikeuskansleri Nikula totesi, että hän
näitä asioita kyllä seuraa ja virasto
seuraa. Se on erinomaisen hyvä, mutta jotain viestii se,
että viranomaiskantelut ovat lisääntyneet,
ja toivon, että todella joidenkin yksittäistapausten
kautta perustuslakivaliokunta perehtyisi näihin.
Vielä toistan: omaishoidon tuet, vammaisten liikuntapalvelut,
yleensä vähävaraisia ihmisiä koskevat,
yhteiskunnan subventoimat etuudet ja tulonsiirrot. Me olemme nyt
nähneet viimeiset tutkimukset: eriarvoisuus kasvaa; lapsiperheet, vammaiset,
vähävaraiset, ne joita varten hyvinvointivaltio
on tehty, eivät tunnu saavan oikeutta. Tästä toivon
nyt laajaa keskustelua.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Viime perjantain keskustelussa jäi
muutama puheenvuoro vastaamatta, joten pyydän saada aloittaa
niistä.
Ed. Tiusanen tiedusteli, mitä mahdollisuuksia on kansalaisilla
vedota perustuslain 19 §:ssä oleviin sosiaalisiin
perusoikeuksiin. Kuten tunnettua, tuossa säännöksessä on
vain yksi momentti, joka tuottaa niin sanotun subjektiivisen oikeuden,
johon voi oikeudellisesti tehokkaasti vedota, ja se on oikeus perustoimeentuloon,
siihen toimeentuloturvaan, josta ed. Soini juuri äsken
puhui. Sosiaali- ja terveyspalveluita järjestetään tuon
perustuslain säännöksen mukaan lain puitteissa,
joten taso on eduskunnan päätettävissä. Siihen
ei yksittäinen kansalainen suoranaisesti voi vedota. Perusoikeudet
ovat sillä tavoin väljästi kirjoitetut.
Edustajat Alho ja Huotari, molemmat, puhuivat tästä viivästymisestä,
ed. Huotari erityisesti siitä, että Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimesta on tohtori Antti Huunaan-Seppälä laatinut
selvityksen, miten työkyvyttömyysarvioita voitaisiin
nopeuttaa. Pyrin tänään selvittämään tätä saatuani
nämä pöytäkirjat. Tällä hetkellä on neljän
työkyvyttömyysturvaa antavan vakuutuslaitoksen
kesken menossa selvittely- ja kehittämisvaihe. Tarkoituksena
on, että kouluttamalla toisaalta hoitavia lääkäreitä ja
toisaalta näitä korvauslaitoksissa toimivia asiantuntijalääkäreitä ja lisäämällä heidän
yhteistyökykyään ja yhteistyön
edellytyksiä voitaisiin nopeuttaa tätä menettelyä.
Tiettävästi tässä vaiheessa
ministeriössä ei ole erityistä lainvalmistelua
tämän menettelyn nopeuttamiseksi. Osittain siihen
menettelyn kestoon vaikuttaa se, että hallintolain mukaan
pitää aina varata tilaisuus osapuolille tulla
kuulluksi. Tietysti tuota varten täytyy myös varata
aikaa, joka valitettavasti koko ajan lisää sitä ajankäyttöä.
Ed. Soini otti esille hyvin tärkeän kysymyksen,
joka on vuosikymmenten mittaan kyllä ollut eduskunnassa
pohdittavana, eli sen tosiasian, että kun suurin osa kansalaisten
palveluista tulee kuntien viranomaisten toimesta, palveluvelvoitteet
asetetaan kunnille, ja kun tiedetään, että tänä päivänä niitä velvoitteita
voidaan asettaa kunnille vain lailla, eduskunnan päätöksellä siis,
toistuvasti on kysytty, eikö tuossa lainsäädäntövaiheessa
pitäisi osoittaa kunnille myös resurssit näiden
palveluvelvoitteiden täyttämiseen. Sikäli kuin
muistan oikein, niin viimeksi perustuslakivaliokunta on kyllä erään
aloitteen käsittelyn yhteydessä päätynyt
siihen, että tällaista yhteenkytkentää ei
voida tehdä, koska kuntien kyky ja edellytykset toteuttaa
näitä palveluita käytännössä ihmisille
vaihtelevat hyvin suuresti eikä yksittäisellä lainsäännöksellä tällaista
ratkaisua voitaisi tehdä. Sinänsä asia
on hyvin tärkeä.
Ed. Soini sanoi, että näitä viranomaiskanteluita
ja -valituksia tekevät erityisesti yhteiskunnassa vaikeimmissa
olosuhteissa elävät. Tätä on ehkä vaikea
ainakaan kanteluratkaisuja tutkimalla sanoa. Ihmisillä on
vaikeuksia viranomaisten kanssa, julkisen vallan kanssa, oikeastaan
sosiaaliryhmästä riippumatta. Tietysti ne ihmiset,
joiden elämäntilanteeseen viranomaiset voivat
vaikuttaa eniten, myös saavat eniten niitä ratkaisuja,
joita he joutuvat sitten kritisoimaan joko valituksilla tai kanteluilla.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Kansalaiset ovat kansanedustajiin usein yhteydessä työkyvyttömyyseläkehakemustensa
hylkäystapauksissa. Ainakin vasemmalla, ja uskon, että muissa
ryhmissä, kansanedustajat tietävät hyvin, että nykyinen
käytäntö, jossa monet perustellusti työkyvyttömyyseläkettä hakeneet
eivät eläkettään saa ja joutuvat
useita vuosia kestävään valituskierteeseen,
on kansalaisten oikeusturvan kannalta kestämätön.
Oikeuskansleri Nikula totesi, että nykyistä tilannetta
yritetään parantaa hoitavien lääkärien
ja vakuutusyhtiöiden lääkärien
yhteistyötä kehittämällä,
mutta varsinaisia lainsäädännöllisiä muutoksia
ei ole valmisteilla. Mielestäni tämä on huono
asia. Näitten työkyvyttömyyseläkehylkäystapausten
määrä on suuri, ja niiden ympärillä oleva
inhimillinen hätä on hyvin syvä. Tilannehan
on se, että kun työkyvyttömyyseläkehakemus
hylätään, niin sen jälkeen valituksen
käsittely vakuutusoikeudessa kestää vuoden
ja kaksi kuukautta tällä hetkellä keskimäärin.
Tämä aika, kuten jo perjantaina käydyssä keskustelussa
todettiin, on kohtuuttoman pitkä. Koko tuon ajan työkyvyttömyyseläkettä hakenut
joutuu tulemaan pääsääntöisesti
toimeen hyvin pienillä tuloilla. Useat joutuvat suoranaiseen
taloudelliseen ahdinkoon siksi, että heidän käytettävissään olevat
tulot ovat niin pienet.
Mutta aivan oma kategoriansa on se, että päätökset
kaikissa näissä tapauksissa ovat ristiriitaisia.
Työkyvyttömyyseläkettähän
ei voi hakea ilman, että erikoislääkäri
on todennut potilaan työkyvyttömäksi.
Monella työkyvyttömyyseläkettä hakeneella
on useammankin erikoislääkärin, jopa
kymmenen—kahdentoista erikoislääkärin, lausunto
siitä, että he ovat pysyvästi työkyvyttömiä.
Nämä erikoislääkärit
ovat kaikki lääkäreitä, jotka
ovat nähneet tämän potilaan, tutkineet
hänet ja todenneet hänet pysyvästi työkyvyttömäksi.
Sen jälkeen tulevat vakuutusyhtiön lääkärit, jotka
näkemättä potilasta, tutkimatta potilasta
toteavat hänet pääsääntöisesti
aina työkykyiseksi. Tämä käytäntö on
aivan uskomaton. Täytyy sanoa, että tuntuu oudolta,
että vaikka vuodesta toiseen tähän epäkohtaan
on kiinnitetty huomiota, oikeuskansleri ei ole nähnyt tarpeelliseksi
puuttua tähän kovalla kädellä.
Eduskunta on omalta osaltaan ryhtynyt vuosien varrella moniinkin
eri toimiin, jotka kaikki ovat kuitenkin osoittautuneet riittämättömiksi. Kaiken
huippu on se, että esimerkiksi Turussa paljastui sellainen
tapaus, että yksityisklinikallaan potilasta hoitanut lääkäri
totesi potilaan työkyvyttömäksi, mutta
tämä sama lääkäri ollessaan
vakuutusyhtiön lääkäri totesi
saman potilaan työkykyiseksi. Eikö tällaiseenkin
tapaukseen oikeusviranomaisten pitäisi kiinnittää huomiota?
Tämä lääkäri kuitenkin
saa jatkaa yksityispraktiikkaansa ja saa jatkaa myöskin
työtään vakuutusyhtiön niin
sanottuna vakuutuslääkärinä siitä huolimatta,
että hän toiminnallaan on pitkittänyt
työkyvyttömyyseläkehakemuksen hyväksymistä kuukausitolkulla,
vuositolkulla. Eli toivoisin, että näihin kysymyksiin
otettaisiin sellainen kanta, että tästä epäinhimillisestä toiminnasta,
jota vakuutusyhtiöiden lääkärit
harjoittavat hylkäämällä erikoislääkäreiden
valaehtoisesti toteamat työkyvyttömyystapaukset,
tällaisesta käytännöstä,
päästäisiin pikaisesti eroon.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan käyttää puheenvuoron
kansanedustajana, en siis perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana, yhteen
kysymykseen liittyen, joka on ehkä tärkein ratkaisu
tai ainakin eniten huomiota saanut ratkaisu, minkä oikeuskansleri
on tehnyt vuonna 2003. Se koskee nimittäin Stasi-asiakirjojen
käsittelyä suojelupoliisissa. Nimittäin
suojelupoliisihan oli saanut länsisaksalaisista lähteistä pelkät
nimet sisältävän luettelon Helsingissä olevista
poliittisista henkilöistä, joihin Stasin Helsingin
edustaja häneltä saatujen tietojen mukaan oli pitänyt
yhteyttä. Sittemmin silloinen suojelupoliisin päällikkö Seppo
Tiitinen oli tehnyt päätöksen, että tuo
lista ei ole julkinen, ja sulkenut sen kassakaappiin. Oikeuskansleri
on tässä ratkaisussa todennut, että Tiitinen
on toiminut aivan täysin lain mukaisesti ja että asiakirjojen
julkisuudesta päättäminen kuului suojelupoliisille
ja suojelupoliisi sai käyttää tässä asianomaista
harkintaa.
Arvoisa puhemies! Tähän asiaan kuitenkin liittyy
varsin suuri yleinen intressi. Nyt on jo kolmisenkymmentä vuotta
siitä, kun meillä suomettumiskausi oli kaikkein
pahimmillaan, ja täytyy sanoa, että suomettuminen
johti kyllä vaaran vuosiin myöskin Suomessa. Kaikkein
pahinta oli se, että politiikassa omaksuttiin toimintatapa, jossa
toimittiin läheisessä yhteistyössä vieraitten valtioiden
tiedustelupalvelujen kanssa, jotta voitiin saada tiettyä poliittista
uskottavuutta, jota voitiin käyttää sitten
hyväksi kotimaisessa politiikassa ja myöskin oman
puolueen sisällä. Täytyy tietysti sanoa,
että toivoisi, että tällaista toimintatapaa
ei enää koskaan Suomessa tultaisi käyttämään.
Siitä syystä on tietysti tärkeätä,
että nämä asiat selvitetään
ja niistä käydään keskustelua.
Tässä asiassa täytyy myöskin
kyllä tosin muistaa se, että ne, jotka olivat
yhteydessä Stasiin tai Itä-Saksaan, eivät
olleet kaikkein tärkeimpään tiedustelupalveluun
yhteydessä, vaan kaikkein tärkein tiedustelupalvelu
oli Kgb. Tietysti Kgb:n osalta arkistojen ovet eivät ole
auki, ja tässä suhteessa se kaikkein tärkein
tieto, mitä voitaisiin saada, ei ylipäätänsä ole
meillä käytettävissämme.
Arvoisa puhemies! Tähän asiaan kiinnitti huomiota
myöskin arvostettu eduskunnan puhemies Paavo Lipponen avauspuheenvuorossaan
Suomalaisilla historiapäivillä Lahdessa tässä kuussa.
Puhemies Lipponen myöskin puhui siellä menneisyyden
hallinnasta ja mainitsi menneisyyden hallinnasta hyvänä esimerkkinä Etelä-Afrikan
totuuskomission ja erityisesti painotti sitä, että se
korosti sovinnon ilmapiiriä ja sovinnon ilmapiirin luomista.
Myöskin hän totesi puheenvuorossaan, että ehkä merkittävin
tutkimus, joka Suomessa on viime aikoina tehty, on Heikki Ylikankaan
aloitteesta tehty tutkimus, joka koskee sisällissodan uhreja,
eli niin sanottu sotasurmatutkimus.
Mielestäni Lipposen puheenvuoron pohjalta voidaan hyvin
vetää se johtopäätös,
että tällaiset tutkimukset, kuten Ylikankaan tutkimus,
ovat perusteltuja ja tarpeellisia. Täytyy sanoa, että mielestäni
olisi kyllä hyvin perusteltua ja yleisessä intressissä se,
että tuo niin sanottu Tiitisen lista annettaisiin tutkijoiden
käyttöön siten, että nimiä ei
julkisteta mutta että tutkijat voisivat tämän
ja muun tarpeellisen aineiston perusteella tehdä selvityksiä,
jotta Suomen historiaan voitaisiin saada kattava kuva siitä,
mitä noina vaaran vuosina 1970-luvulla suomettumisen johdosta tapahtui,
koska olennaisen tärkeätä on se, että meidän
pitää oppia historiastamme ja käyttää tätä historiaa
siihen, että samat valitettavat tapahtumat eivät
enää toistu.
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin korostaa sitä,
mikä on myöskin perustuslakivaliokunnan mietinnössä tuotu
esille, mikä koskee suojelupoliisin valvontaa. Tältä osinhan
apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkka teki selvityksensä,
jossa korostettiin sitä, että poliisin sisäistä valvontaa pitää tehostaa,
se on retuperällä koskien myöskin suojelupoliisia,
ja suojelupoliisin ulkoista valvontaa tulisi tässä suhteessa
myöskin selvittää ja pohtia. Sisäministeri
on tehnyt tiettyjä päätöksiä,
joilla poliisin sisäistä valvontaa ja suojelupoliisin
valvontaa on tehostettu, mutta täytyy sanoa, että mielestäni
tätä kysymystä ei ole vielä loppuun
asti käsitelty vaan on erittäin tärkeätä, että lähikuukausien
ja lähivuosien aikana selvitettäisiin mahdollisuuksia
suojelupoliisin toiminnan valvonnan tehostamiseen.
Ed. Heikki A. Ollila merkitään
läsnä olevaksi.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Ensinnä ed. Laakson puheenvuoroon
totean, että nämä ristiriitaisuudet ovat
todella kiusallisia ja hankalia. Niiden vähentämiseksi
on koko ajan — siis puhun nyt hoitavan lääkärin
ja vakuutusyhtiölääkärin lausuntojen
ristiriidoista — vuosikymmenet tehty töitä. Muistan,
että 80-luvulla aloitettiin Tasa-arvovaltuutetun toimistossa
selvitys siitä, miksi naishakijoiden hakemuksia hylätään
enemmän kuin mieshakijoiden. Yksi syy mahdollisesti oli
se, että nämä vakuutusyhtiölääkärit
ovat pääasiassa miehiä. He eivät
ehkä tunnistaneet niitä riskitekijöitä,
joita naisten työelämässä oli.
Naiset saattoivat nostaa työpäivän aikana
yhtä monta sataa kiloa tavaraa kuin miehet, joilta selkä petti,
mutta naiset nostivat niitä tuhansia kertoja. Miehet ottivat
20 kertaa sen sementtisäkin selkään.
Tämäntapaiset asiat on ehkä saatu poistettua.
Palautan myös mieliin, että eduskunnan oikeusasiamies
Riitta-Leena Paunio on hyvin voimakkaasti korostanut näiden
asiantuntijalääkäreiden puolueettomuuden
velvoitetta. En tunne tätä yksittäistapausta,
josta ed. Laakso mainitsi.
Vakuutusoikeuden käsittelyajat ovat kiusallisen pitkiä.
Luulisin, että sekä Oikeusasiamiehen kansliasta
että Oikeuskanslerinvirastosta on kiinnitetty huomiota
myös siihen, että oikeuden päätösten
perustelut ovat valitettavan niukkoja. Tämä on
tuomioistuinlaitoksen resurssikysymys, johon en tässä yhteydessä enää palaa,
koska tästä on monestikin aikaisemmin puhuttu.
Ed. Sasi viittasi tähän Stasi-ratkaisuuni.
Kiinnitän huomiota tässä ratkaisussa
yhteen kappaleeseen, joka on täällä kertomuksessa
sivulla 149 vasemmalla palstalla. Pyydän saada siteerata
sen. Ratkaisussa totean: "Totean kuitenkin toisaalta, että suojelupoliisi
on tosiasiallisesti ottanut huomioon listan sisältämät
nimitiedot oman valvonta-aineistonsa ohella. Suojelupoliisissa on
suoritettu kulloistenkin tietojen laadun mukaisia toimia esille
tulleiden henkilöiden mahdollisten Stasi-kytkentöjen
selvittämiseksi. Näiltäkään osin
ei suojelupoliisilta 27.11.2002 saamani tiedon mukaan aihetta esitutkintaan
ilmennyt."
Tapahtumat eivät olleet pelkästään
niin, että luettiin lista, josta ei siis ilmennyt nimien
yhteydessä minkäänlaista viitettä — olen
itse myös tuon listan lukenut esittelijäni kanssa — rikolliseen
menettelyyn. Itse asiassa sen lisäksi suojelupoliisi on
myös jatkuvasti suorittanut tarkistusta, voiko tuohon listaan
tulla jotain esitutkintaan viittaavaa informaatiota. Näin
ei asianlaita tähän mennessä ole ollut.
Se, perustetaanko erilaisia selvittelyelimiä ja tutkintaelimiä,
on eduskunnan päätettävä, ei
ole valmistelijan asia. Mutta kun itse harrastan historiaa, niin
ehkä saan sanoa tähän totuuskomissioon,
että siinähän tutkitaan oman kansan piirissä tapahtuneita
asioita. Se, mistä ed. Sasi ymmärtääkseni
puhui, koski oman kansan jäsenten yhteyksiä vieraan
valtion kansalaisiin tai tutkintaelimiin, ja silloin se tutkinta-aineisto,
niin kuin ed. Sasikin viittasi, on hyvin vaikeasti ja hankalasti
saatavissa. Henkilökohtaisesti kyllä luotan suomalaiseen
historiantutkimukseen, että sen yksittäiset huippututkijat
kyllä jatkuvasti tuovat uutta tietoa meidän käytettäväksemme.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tähän aihepiiriin
liittyen julkisessa keskustelussa puhuttaessa näistä Stasi-listoista
usein puhutaan vähän sekaisinkin kahdesta eri
asiasta. Yhtäältä puhutaan tästä listasta,
joka on tässä oikeuskanslerin kertomuksessa vuodelta
2003 ja jota kutsutaan ehkä Tiitisen listaksi, joka oli
siis — näin ymmärsin — nimilista
eräänlaisena vihjetietona, joka suojelupoliisille
oli tullut.
Mutta toisaalta puhutaan sellaisesta listasta, jossa on niitä koodinimiä,
jotka on selostettu esimerkiksi Alpo Rusin ja Olli Rehnin kirjassa
ja useissa julkisuudessa olleissa artikkeleissa, ja on kysytty sitä,
onko suojelupoliisi riittävällä tavalla
perehtynyt näiden koodien taustalla oleviin henkilöihin
ja heidän mahdollisiin lainvastaisiin tekoihinsa. Tästä ovat
suojelupoliisilta eduskunnan valiokunnat saaneet vähän
erilaisia vastauksia. Kysyisin oikeuskanslerilta: Onko teillä mitään
sellaisia kanteluita, jotka liittyisivät siihen, että näitä asioita
ei olisi tutkittu samalla tarmolla kuin tätä kuuluisaa
Rusin tapausta?
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Mitään kanteluita ei ole,
mutta tuossa samassa yhteydessä, jossa perehdyin tähän
Stasi-listaan, kyllä sain informaation tästä,
eikä siihen informaatioon sisältynyt mitään
sellaista, mikä olisi antanut aiheen epäillä eriarvoistavaa
kohtelua. Tässä yhteydessä joudun viittaamaan
siihen syyttämättäjättämispäätökseen,
jonka apulaisvaltakunnansyyttäjä teki asiassa,
ja siitä poliisitutkinnassa kertyneeseen informaatioon.
En tunne, missä määrin suojelupoliisi
on antanut erilaista informaatiota eduskunnan eri valiokunnille,
mutta se informaatio, joka minulla on, viittaa siihen, että siellä on
hyvin perusteellisesti ja suurella ammattitaidolla pystytty tämä asia
selvittämään.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehkä ihan selvyyden vuoksi: Viittasin
suojelupoliisin vastausten osalta siihen, että vaikka itsekin
olen ollut ulkoasiainvaliokunnan jäsenenä näistä asioista
suojelupoliisin kanssa keskustelemassa ja perustuslakivaliokunnan jäsenet
ovat aivan samoista asioista heidän kanssaan keskustelleet,
niin meillä täällä eduskunnassa
on selvästi edelleen epäselvä käsitys
siitä, tietääkö ja tunteeko
suojelupoliisi näiden koodinimien takana olevat suomalaiset
ja mahdolliset ulkomaalaiset henkilöt, onko näiden
suomalaisten henkilöiden osalta suoritettu jonkin asteista
esitutkintaa, liittyykö siihen näiden henkilöiden kuulusteluja
jne. Olemme saaneet vastauksen, että rikoksia ei ole ilmennyt,
tai jos on ilmennyt, ne ovat jo rikosoikeudellisesti vanhentuneita. Kuinka
tarkkaan nämä tekijät ovat tiedossa, kuinka
syvälle näitä asioita on tutkittu, jotta
on voitu tehdä suojelupoliisissa äsken mainitsemani johtopäätös,
siitä on ainakin minulle ja, olen huomannut, muillekin
valiokunnan jäsenille jäänyt aika epäselvä käsitys.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Herra puhemies on varmasti pitänyt
historiapäivillä 10.2.2006 hyvin merkittävän
puheenvuoron, kun se on nyt päivän agendalla kaikkien mielessä.
Ensinnäkin kiinnitän huomiota samaan asiaan kuin
herra oikeuskansleri, että tässä tietysti
pitää pitää kaksi asiaa hyvin
selvästi erillään: se, mikä tapahtuu
kotimaassa, ja sitten se, mikä on suomalaisten esiintyminen
suhteessa ulkovaltoihin ja ulkomaisten tahojen yhteydenottoihin
suomalaisiin yhteiskuntamme hankalina aikoina.
Luin tämän herra puhemiehen esityksen, ja
tähän keskustelun vaiheeseen sopii oikein hyvin
siteerata sellainen kohta tästä puheesta, joka
minusta on erittäin hyvä ohje joka suhteessa näissä asioissa.
Täällä nimittäin todetaan näin:
"Mitä lähemmäksi tätä päivää tullaan,
sitä suuremmiksi muodostuvat tutkimukseen liittyvät
riskit. Joissakin tapauksissa tutkiminen muuttuu hutkimiseksi. Kun
esimerkiksi venäläisistä tai entisten sosialistimaiden
arkistoista ammennetaan ennen julkaisematonta aineistoa, odottaisi
ensin harjoitettavan lähdekritiikkiä, ennen kuin
lähdetään käyttämään
löytöjä sensaatiohakuisena lyömäaseena
poliittisessa pelissä" jne.
Arvoisa puhemies! Olen täsmälleen samaa mieltä,
ja kun yhdyn myöskin siihen näkemykseen, että täytyy
olla hyvin voimakas tutkijaharkinta näissä asioissa
ylipäätänsä, niin olen aivan sitä mieltä myöskin,
että lähdekritiikkivelvollisuus on ehdoton tutkijalle,
joka on oikea tutkija. Tutkijayhteisön pitäisi
sitten sellaiset henkilöt, vähän niin
kuin sanotaan lainausmerkeissä, tuomita, jotka eivät
osaa harrastaa lähdekritiikkiä oikealla tavalla,
siis ainakin vähän niin kuin laittaa alempaan
vakavasti otettavaan tutkijakategoriaan. Jos tämmöisistä pelisäännöistä voitaisiin
lähteä,
niin tämmöinen lähihistoriankin selvittely
ja tutkiminen olisi ihan hyvä asia.
Tätä herra puhemiehen puheessa pidän
erittäin tärkeänä osviittana
kaiken maailman listoihin, olkoon ne sitten Stasin listoja tai mitä tahansa.
Olen myöskin täsmälleen puhemiehen kanssa samaa
mieltä siitä, että kaikki listalla olevat
tulisivat loppuelämäkseen leimatuiksi täysin
riippumatta siitä, mikä on ollut listalle joutumisen
peruste. Tämäkin on asiallinen ja hyvä havainto, joka
kannattaa ottaa erittäin vakavasti myöskin tässä salissa
tulevina aikoina. Nimittäin ei tämä aihe
täältä mihinkään poistumassa
ole — ainahan tämä kiinnostaa — ja
se lähimenneisyys muuttuu kaukomenneisyydeksi, kun aika
kuluu, ja sekin on hyvin merkittävä näkökohta.
Sitten, arvoisa puhemies, toinen asia. Yllättäen
samat asiat tässä nyt mieltä painavat,
kun on vuoden 2003 oikeuskanslerin kertomuksesta kysymys. Nimittäin
ensinnäkin tästä suojelupoliisin roolista.
Kun nyt siis poliisin puolelta tätä laillisuusvalvontapuolta
pysyväisesti seurataan ja raportoidaan ja kun kuuntelee
suojelupoliisin korkeimman johdon julkisia esiintymisiä,
niin ei voi olla kiinnittämättä huomiota
siihen, että se vaikutelma, minkä saa, on se,
että nyt kysymys onkin liike-elämän puolelle
ja teollisen toiminnan puolelle liittyvästä vakoilusta
lähinnä ja yrityssalaisuuksien ryöväämisestä jnp.
Siis toisin sanoen minusta tämä tarkoittaa sitä,
että jos siis tämän painopiste on tällainen,
niin silloinhan tämän vastavakoiluorganisaation — vai
mikä se nyt on se oikea nimi — pitäisi
olla selvä, niin kuin englantilainen sanoo, "body" toimimaan tässä ja
sitten katsoa, mikä on se muu rooli, mikä suojelupoliisille
jää. Mitä enemmän Nevalan ja kumppaneitten
puheenvuoroja kuuntelee, sen hämmentyneemmäksi
tavallaan tulee näitten eri tehtävien välisistä painopistealueista.
Toinen asia, johonka kiinnitän huomiota ja joka näkyy
myöskin tästä mietinnöstä,
on se — ja siihen liittyy kysymys herra oikeuskanslerille — olisiko
millään tavalla mahdollista menetellä sillä tavalla,
kehittää tätä kertomusmenettelyä,
että kun julkinen sana on kiinnittänyt johonkin
erityiseen laillisuusvalvontaan liittyvään ongelmaan huomiota
ja siitä kirjoitetaan esimerkiksi valtakunnan johtavassa
sanomalehdessä ja se automaattisesti ainakin tässä talossa
generoi mielleyhtymien kautta ottamaan yhteyttä kansanedustajiin
ja tuomaan esille, että niinhän se minunkin kohdallani
se asia oli, ja voisi kuvitella, että tämä tulee
myöskin Oikeuskanslerinviraston tietoisuuteen, että voitaisiin
näitä tapauksia kollektiivisesti käsitellä ja
ikään kuin purkaa se paine, mikä näin
yhteiskunnassa on ilmiselvästi olemassa, ja tehdä nopeasti
johtopäätökset.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti toteaisin vielä asioiden
viivästymisestä, koska täällä vuoden
2003 kertomuksessahan näitä tapauksia on aika
monta. Myöskin perustuslakivaliokunta jo vuoden 2002 kertomuksen
yhteydessä mietinnössään kiinnitti siihen
huomiota. Myöskin eräässä tapauksessa tässä vuoden
2003 kertomuksessa, oikeuskanslerin eräässä päätöksessä,
viitataan jo omaan kannanottoon vuodelta 2000, jossa on tähän
viivytystaisteluun jouduttu puuttumaan. Eli tämä on niin
virkamiesten kuin asianomaistenkin osalta suuri ongelma, ja myöskin
perustuslain mukainen tasavertaisuus lain edessä on aika
vaikeasti tulkittavissa sillä tavoin, että se
olisi tasavertaista.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä muutama ajatus
nimenomaan rikosilmoituksen kirjaamisesta. Täällä on
useita kannanottoja ja ratkaisuja, jotka koskevat sitä.
Joskus käytännön elämää vasten
kun peilaa näitä, niin tuntuu vähän
ongelmalliselta mieltää sitä, että rikosilmoitus
periaatteessa tehdään vaan sitä varten,
että vakuutusyhtiö mahdollisesti suorittaisi korvauksen,
koska vakuutusyhtiö edellyttää, että poliisille
se ilmoitus on tehtävä. Useimmissa pienissä tapauksissa resurssipulan
johdosta poliisi ei pysty paneutumaan riittävästi
näihin niin sanottuihin pieniin rikoksiin, vaikka monta
kertaa ne asianomistajille saattavat olla erittäinkin suuria
ja ratkaisevia, erityisesti vähävaraisten henkilöiden
kohdalla. Mutta joskus tuntuu, että käytäntö ja
se, mitä laki sanoo, ovat aavistuksen verran ristiriidassa
sen suhteen, mikä on järkevä toimintatapa.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Kiirehdin vastaaman ed. Pulliaisen ajatukseen
siitä, että jos julkisuudessa nousee joku tapahtuma
tai tapaus, viranomaisen menettely, huomion kohteeksi ja sitten alkaa
tulla vastaavia, ne ikään kuin koottaisiin yhteen.
Tällaista kyllä tapahtuu jo nyt. Muistan, että kun
lehdissä oli useampi vuosi sitten uutinen erään
kyläkoulun lakkauttamisesta, jossa epäiltiin,
että siinä on mahdollisesti kunnanhallituksessa
ollut esteellisiä jäseniä päättämässä,
ja kun sitä sitten ruvettiin tutkimaan, niin loppujen lopuksi
täytyi käydä koko maan kyläkoulujen
lakkauttamiset läpi. Usein on myös niin, että jos
on erittäin suurta huomiota herättänyt
tapaus, josta todetaan, että varmasti tämä otettaisiin
omana aloitteenaan käsille, niin samalla viikolla posti
on tuonut jo ehkä puolen tusinaa, parhaassa tapauksessa
kolmisenkymmentäkin, kantelua. Tällaista voidaan
tietysti resurssien rajoissa tehdä.
Ed. Vistbackan havainto siitä, että rikosilmoituksia
joissakin tapauksissa kirjataan vaan, että saadaan vakuutuskorvaus,
on valitettavasti totta, pitää paikkansa. Kysymys
on tässäkin poliisien resursseista, joita tässä vaiheessa
näyttäisi eniten suunnattavan talousrikosten torjuntaan
siinä mielessä, että siellä se
yhteiskunnallinen hyöty on erinomaisen suuri. Mutta yksittäisten
kansalaisten kannalta tilanne on tietysti hälyttävä,
kun kaikkia rikoksia ei voida perinpohjaisesti tutkia ja selvittää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! En malta olla puuttumatta samaan asiaan,
mistä ed. Laakso totesi. Oikeuskansleri totesi tuossa aikaisemmin,
jotta asia on havainnoitu jo parikymmentä vuotta sitten.
Itselläni on tuolla parasta aikaa yhdet paperit
pöydällä. Kyse on semmoisesta tilanteesta,
jossa sattuu olemaan vielä sairaalatyöntekijä.
Hän on lähes kolme vuotta nyt ollut saamatta mistään
mitään. No, alussa sai tietysti sairausvakuutuskorvausta,
sairauspäivärahaa, mutta sitten yli kaksi vuotta
on ollut sillä tavalla, että ei ole saanut eläkettä.
Sairaalan lääkärit, jotka ovat erikoislääkäreitä,
ovat tutkineet hänet monta kertaa, ja kaikki valitusasteet
on käyty, ja siitä huolimatta yhä edelleen
vaan päätös oli kielteinen, viimeinenkin
päätös. Eikö tämä ole
sen tyyppinen tila kuitenkin, kun tätä ilmenee
jatkuvasti, että tähän kansleri voisi
puuttua, vai mikä muu taho voi olla semmoinen, joka puuttuisi
tämmöiseen tilaan, koska tämä ei
ole yksittäinen tapaus?
Ed. Laakso totesi näitä samalla tavalla, ja
varmasti meillä useimmilla kansanedustajilla on ihan vastaavia
tapauksia pöydällä, on otettu yhteyttä.
Ihmiset kokevat sen oikeuksiaan loukkaavana, ja se on sitä.
Silloin meidän jotenkin pitäisi löytää yhdessä se
ratkaisu. En tiedä, kuka tämän pystyy
ratkaisemaan siten, jotta se kieli olisi sitten sama sen vakuutusyhtiölääkärin
ja hoitavan lääkärin välillä,
jotta ei kävisi näin kuin kyseisessä tapauksessa
tapahtui. Eilen viimeksi soitin tälle ihmiselle. Hän
oli hyvin epätoivoinen, ja toivon mukaan pahempaa ei tapahdu,
koska moni ihminen kyllä sortuu siinä ainakin
jo henkisesti, jos ei semmoista päätöstä saa,
joka hänelle ilmiselvästi kuuluu.
Toinen asia on — en tiedä, miten paljon perjantaina
puhuttiin, kun en ollut salissa, oli muuta tehtävää — tämmöinen
yleinen oikeustaju. (Puhemies koputtaa) Ihmettelen vaan, onko meillä niin
paljon ihmisiä, (Puhemies koputtaa) jotka — kaksi
sanaa — ovat hakoteillä, koska valituksia tulee
paljon ja meihinkin otetaan yhteyttä ja monet päätökset
tunnetaan sellaisiksi, että ne eivät kata maalaisjärjellä oikeutta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on hyvin
puhuttu eläkkeelle pääsemisen epäämisestä,
työkyvyttömyyseläkkeestä. Se
on jokavuotinen puheenaihe ollut tietysti eduskunnalla, mikä tietysti
myös kertoo sen, että kansalaiset ovat olleet
yhteydessä kansanedustajiin.
Lähtökohtahan on siinä, että potilaalle
laaditaan B2-lausunto, jossa lääkäri
selvittää potilaan tutkimuksessa ilmi tulleet
terveyshaitat, työkyvyttömyyteen johtavat löydökset.
Tässä onkin ensimmäinen ongelma, nimittäin
se, että useimmiten ei käytetä B2-lomaketta,
vaan B1-lomaketta, jossa varsinaisesti ei käydä läpi
potilaan työtä eikä vastata siihen kysymykseen,
joka on B2-lomakkeessa mutta ei B1:ssä, mitkä potilaan työssä olevat
tehtävät jäävät suorittamatta
tai estyvät potilaan terveydentilan puutteellisuuden vuoksi.
Eli tämä haitta ei selvästi tule esille,
sitä ei analysoida eikä sitä käydä lävitse.
Samaan aikaan yhteiskunnassa sairaanhoitopiireittäinkin
on käyty läpi koulutusohjelmia, joilla on pyritty
lääkäreiden osaamista parantamaan tässä asiassa
ja heidän valmiuksiaan tehdä todellakin laaja,
pohdittu B2-lausunto. Niiden tekeminen ei todellakaan sinänsä ole
mikään helppo tehtävä. Se on
melkoinen prosessi, joka vie aikaa. Näin ollen usein lääkäreiden
ja hoitohenkilökunnan kiireestä johtuen tyydytään
lyhyeen kaavaan ja se lyhyt kaava ei ole informatiivinen.
Silloin kun ensimmäinen hylky tapahtuu potilaalle,
se johtaa hyvin helposti seuraavaan hylkäämispäätökseen,
ja samanaikaisesti, vaikka on useita muita lausuntoja, nämä B-lausunnot
saattavat olla yhtä typistettyjä ja lakonisia,
että "toistaiseksi ei ole kykenevä tekemään
työtä" tai vastaavaa, yhteenveto, mutta ei sitä selvitystä,
mistä johtuen näin on. Näin ollen tämä on
kyllä yksi syy, joka on selvästi sanottava, ja
onhan se sanottu aikaisemminkin.
Potilaan oikeuksien näkökulmasta tilanne pitkittyy:
Se kestää lautakuntavaiheen; vakuutusoikeus on
noin vuoden mittainen; ja sitä ennen on jo useimmiten kaikki
sairauspäivärahapäivät käytetty,
jotka on tämän taudin vuoksi mahdollisia käyttää.
Näin ollen potilas taloudellisesti putoaa tyhjän
päälle. Hänen täytyy, jotta
olisi joku taloudellinen tuki, etsiytyä työvoimatoimistoon, jolloin
yleensä pääsee peruspäivärahalle,
jolloinka hän on työnhakijana, vaikka toisaalta
on olemassa prosessi, jossa hänet on todettu työkyvyttömäksi.
Tämä johtaa myös erityistapauksissa
erityisiin ongelmiin, muun muassa merimiesten yhteydessä.
Heillähän täytyy olla tällainen
merimiestodistus, joka jälleen annetaan erikoisesti tähän
akkreditoidun lääkärin toimesta ja joka osoittaa,
että asianomainen on kykenevä harjoittamaan merimiehen
ammattia, siis on tällainen merillä olemisen mahdollistava
lausunto. Kun samanaikaisesti on todettu, että henkilö ei
olekaan työkykyinen, niin tämä useimmiten
johtaa siihen, että hän ei saa myöskään
merimiestodistusta, jolloinka hän ei pysty myöskään
formaalisesti edes hakeutumaan merimiehen ammattiin. Hän
joutuu täydelliseen umpikujaan ammatillisesta näkökulmasta.
Hän ei voi siis harjoittaa merimiehen ammattia, mutta ei
myöskään pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Syntyy siis todellakin hankalia, todella epäloogisia tilanteita.
Pitää olla työnhakijana, mutta ei ole
mahdollisuutta päästä siihen työhön,
mitä hakee.
Mikä sitten tässä olisi apu: Arvoisan
oikeuskanslerin viittaamat oikeusasiamiehen toistuvat kannanotot
esimerkiksi vakuutusoikeuden kehittämiseen, niitä on
yritetty; suullinen asian käsittely on mahdollistettu.
Myöskin jääviyskytköksiä on
pyritty katkaisemaan. Tästä huolimatta suullinen
käsittely on harvinaisuus ja sitä ei pääsääntöisesti
todellakaan toteuteta.
Mutta lopuksi, puhemies, niin yhtä kaikki jos alkuperäiset
todistukset ovat vajavaisia huolimatta niiden lukuisuudesta, ei
päästä kunnolliseen ratkaisuun, vaan
sitten joudutaan niin epäoleelliseen ja kestämättömään
tilanteeseen, että useimmiten potilaalle viitataan siihen,
että viimeinen mahdollisuus on kääntyä psykiatrin
puoleen ja hakea sieltä vielä lääkärinlausunto,
joka osoittaisi psyykkisen terveyden heikkenemisen. Tämä on
todella ihmisarvokysymys, myös ihmisoikeuskysymys, että potilaan
pitää alentua vielä siihen, että hänen
pitää hankkia tällainen lausunto, jotta
hän yleensäkin pääsisi työkyvyttömyyseläkkeelle,
jonka peruste on objektiivisesti jopa hyvillä laajemmillakin
lääkärintodistuksilla näytetty.
Nyt on vain niin, että kun on valittu sellainen kaista,
jossa on jatkuvasti hylkyjä, niin on hyvin vaikea kääntää ohjaimia
niin, että tämä tapaus käsiteltäisiin
ikään kuin puhtaalta pöydältä uudelleen
ja potilas, asiakas, saisi arvoisensa kohtelun.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että kansalaisilla
on mahdollisuus turvautua muun muassa oikeuskanslerin apuun silloin,
kun he toteavat kaikki muut keinot ja menettelytavat tehottomiksi
ja turhiksi. Kansalaisilla tulee olla tunne, että heistä pidetään
huolta hädän tullen, oli kysymys sitten mistä heitä koskettavasta
asiasta tahansa. Oikeuskansleri koetaan instituutioksi, johon voi
luottaa, ja näin haluan myös itse tehdä.
On kuitenkin muistettava, että kaikki, mikä on oikein,
ei välttämättä valitettavasti
ole kohtuullista. Yksityinen ihminen on saattanut läpikäydä kaikki
oikeusasteet sekä valitus- ja kantelutiet, mutta ei ole
mielestään kokenut kohdallaan lopullista oikeutta.
Kysymys on saattanut olla tilanteesta, jossa virkamies olisi joustavalla
tulkinnalla voinut välttää koko prosessin
ja kansalainen kokemansa vaikeudet ja vääryydet.
Viittaan tässä yhteydessä muun muassa
Keski-Suomen Luhangan Onkisalon silta- ja tieongelmiin. Ympäristöministeri
Enestam on meille neuvotteluissa todennut, että tänä päivänä hän
ei ministerinä tekisi vastaavaa päätöstä,
josta ihmiset ovat kärsineet tähän mennessä viisitoista
vuotta.
Edellä olevan perusteella tekisin arvoisalle oikeuskanslerille
kysymyksen: Olisiko mahdollista se, että samalla kun kantelusta
annetaan ratkaisu, joka voi olla hyvinkin yksioikoinen, "ei anna aihetta
toimenpiteisiin", niin samalla ratkaisija tai sen rinnalle luotu
tai luotava järjestelmä voisi opastaa pois tuosta
umpikujasta, antaa neuvoja, miten voitaisiin toimia niin, että tämä ongelma saataisiin
ratkaistua? Luonnollisestikaan en kehota ketään
rikkomaan lakia, mutta tilanne on valitettavasti tänä päivänä sellainen,
että liian moni kansalainen on menettänyt uskonsa
yhteiskunnan oikeudenmukaisuuteen. Liian harvoin ratkaisevassa asemassa
oleva henkilö kysyy itseltään, miltä minusta
tuntuisi, jos olisin tuo ihminen. Kuka olisi se henkilö mielestänne,
arvoisa oikeuskansleri, jonka tulisi ajatella tässä esimerkinomaisessa
tapauksessa juuri tällä tavalla?
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Kun todellakin työkyvyttömyyseläkehylkäystapaukset
ovat keskustelussa vuosi toisensa jälkeen ja tilanne ei
parane, niin on pohdittava sitä, onko tämä nykyinen
järjestelmä ylipäänsä sellainen, jota
pitäisi jatkaa. Oma käsitykseni on se, että on asetettava
kyseenalaiseksi se, että vakuutusyhtiöiden lääkäreillä on
käytännössä veto-oikeus erikoislääkäreiden
tekemiin tutkimuksiin ja heidän johtopäätöksiinsä siitä,
että potilas on pysyvästi työkyvytön.
Eli tämä nykyinen järjestelmä on sellainen,
että se on mielestäni tullut tiensä päähän.
Se ei ota huomioon potilaiden oikeusturvaa, se jättää heidät
pienen toimeentulon varaan, sitä kautta suuriin toimeentulo-ongelmiin.
Olen samaa mieltä ed. Tiusasen kanssa, että nykyistenkin
säännösten pohjalta voitaisiin tehostaa
asioiden käsittelyä esimerkiksi suullisen käsittelyn
avulla. Nolo on tilanne, kun hyvin monet lääkärit
nyt sanovat, että ainoa tapa, millä työkyvytön
voi saada oikeutta, on se, että hän hankkii vielä todistuksen
siitä, että hän on psyykkisesti sairas.
Sitä kautta tietenkin juuri tämän kaltaiset
tapaukset työkyvyttömyyden perustana ovat lisääntyneet.
Huomasin, että seuraava puhuja on ed. Akaan-Penttilä.
Toivon, että hän ei pahastu, kun tiedän,
että hän on toiminut vakuutuslääkärinä,
kun sanon, että työkyvyttömyyseläkettä hakeneiden
keskuudessa vakuutuslääkäri on kirosana.
Se on kirosana, ja monen potilaan mielestä he eivät
mitään lääkäreitä olekaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Mielelläni käytän
puheenvuoron tästä asiasta. Yritän tarkastella
en kauhean pitkään mutta kuitenkin vähän
eri lailla tätä Suomen eläkejärjestelmää kuin
täällä edelliset puhujat ovat tehneet.
Useimmat heistä ovat rajanneet hyvin negatiivisella tavalla
puheenvuoronsa. Siihen heillä on oikeus, ja se tarkastelunäkökulma
on varmaan tärkeä sen takia, että oikeuskansleri
on paikalla ja sitä kautta kuulee näitä puutteita,
joita tietenkin on tässä järjestelmässä niin
kuin kaikissa meidän yhteiskuntajärjestelmissämme
yleensäkin.
Mutta kun tässä talossa näin negatiivisesti
ja voittopuolisesti negatiivisesti puhutaan, niin tietenkin toivoisi,
että terminologia olisi vähän täsmällisempää.
Rajattiinko tämä keskustelu nyt pelkästään
perinteisiin työkyvyttömyyseläkkeisiin,
se jäi minulle esimerkiksi epäselväksi.
Oliko tässä mukana osatyökyvyttömyyseläkkeet myöskin,
niihin liittyvät myöntökäytännöt
vai ei? Entä tavallinen osa-aikaeläke, miten siihen suhtauduttiin?
Kukaan ei maininnut edes koko termiä, puhumattakaan yksilöllisestä varhaiseläkkeestä,
joka tietysti järjestelmänä on nyt jo poistumassa,
mutta joka tapauksessa sama koneisto eläkelaitoksissa käsittelee
kaikkia näitä eri vaihtoehtoja ja sen lainsäädännön
pohjalta, mikä tässä salissa on määrätty.
Kyllä minulla nyt on semmoinen käsitys, että täällä pitäisi
edustajien tietää, että riippumatta eläkemuodosta
noin 80 prosenttia kaikista hakemuksista hyväksytään
ensimmäisessä käsittelyssä.
Ne ovat niin sanottuja suoria myöntöjä.
Toisin sanoen vaan noin 20 prosenttia on se ryhmittymä,
jossa ei mene läpi se, mitä kyseinen yksilö anoo
ja mihin hänellä tietysti on sitten tietynlaiset
anomisperusteet ja asiantuntijalausunnot mukana.
Suomessa on sikäli mielenkiintoinen tilanne pelkästään
näiden työkyvyttömyyseläkeasioiden suhteen,
että niiden lukumäärä jostain
syystä näyttää olevan muistaakseni
noin viimeisen 20 vuoden aikana samalla tasolla, siis se lukumäärä, mikä vuosittain
tulee uusia eläkkeitä, mutta kummallisella tavalla
nämä pääsyyt ovat muuntuneet.
Aikaisemmin ehdottomasti ykkösasiana olivat sydän-
ja verisuonitaudit, seuraavina tulivat tuki- ja liikuntaelinsairaudet
ja kolmannella sijalla olivat mielenterveyden ongelmat. Nyt tämä asia
on aivan toisinpäin. Ehdoton ykkönen — lienee
noin 30 prosentin luokkaa, en ole aivan varma — on mielenterveysongelmat.
Minusta se on tosi hälyttävä signaali,
koska raskasta psykiatrista sairautta ei tiettävästi
ole millään lailla diagnostisoitu suuremmaksi
kuin koskaan aikaisemminkaan. Miksi sama määrä väestöstä siirtyy
työkyvyttömyyseläkkeelle vuosittain,
mutta nämä diagnoosit vaihtelevat, tätä en
oikein tiedä selvitetyn vakuutusalallakaan, mutta tämmöinen muutos
on ainakin olemassa.
Sitten mitä tulee tulee näihin lausuntoihin,
joita ed. Tiusanen muun muassa täällä asiallisesti käsitteli,
niin niitähän voi kirjoittaa kuka tahansa yleislääkäri
Suomessa. Ne eivät suinkaan läheskään
aina ole erikoislääkärin kirjoittamia.
Totta kai asialle on eduksi, jos kyseisissä sairauksissa on
myös erikoislääkärin lausunto,
mutta ei se ole ehdoton edellytys asialle ollenkaan. Kun tämmöinen
lausunto menee sitten vakuutusyhtiöön, niin näitä lausuntoja
ei hylkää eikä hyväksy kukaan
siellä oleva lääkäri, vaan aina
hylkäyksen tai hyväksymisen tekee kyseinen vakuutusyhtiö. Tämä on
juridisesti täysin selvä asia. Ihmettelen, että tässä talossa
personoidaan tämä asia täysin väärällä tavalla.
Se tekee tästä asiasta populistisen ja tarkoitushakuisen,
ja tämän ehkä erityisesti haluaisin huomauttaa.
Se on sitten eri asia, että vakuutusyhtiön
käyttämät asiantuntijalääkärit
antavat lausunnon niistä papereista, joita kyseinen asiakas
tai potilas tässä asiassa on tuonut esille. Tavallisin
asia, minkä takia nämä asiat menevät
hylkyyn, on se, mitä osittain ymmärtääkseni
ed. Tiusanen täällä koskettelikin, että näissä lausunnoissa
on puutteellisuuksia. Vakuutusyhtiö hankkii myös
paljon muuta kuin lääketieteellistä tietoa
erilaisista palvelussuhteista ja niihin liittyvistä asioista. Tämä lainsäädäntö kaikkinensa
on hyvin monimutkaista, niin kuin kaikkien tässä salissa
puhuvien pitäisi tietää.
Tavallisin lääketieteellinen ongelma, minkä omassa
työssäni aikanani näin, oli se, että lausunnot
olivat erittäin ylimalkaisia eikä niiden perusteella
voinut asiaa mitenkään päätellä,
jolloin vähintään täytyi pyytää lisätietoja
tai sitten pelkästään sen takia asia
hylätä. Mieluummin aina hankitaan lisätietoja
ja selvitellään asiaa sitä kautta, ja
siellä on omat mekanisminsa, ratkaisulautakunnat, ennen
näitä oikeusprosesseja, joissa yritetään
monipuolisesti asiaa saada esille. Asenne on se, että mieluummin
hyväksytään kuin hylätään,
jos esimerkiksi on rajatapauksesta, ed. Laakso, kysymys. Voittopuolisesti
ei ole suinkaan niin enkä ole koskaan kuullut enkä nähnyt missään,
että pitäisi ruveta pelkästään
negatiivisella ajatuksella näitä asioita lukemaan.
Sitten, mitä uutta tässä on kaikesta
huolimatta tapahtunut, koska näistä asioistahan
on vuosikaudet samalla lailla juteltu täällä?
Tässä talossa minä olen ollut kahdeksan
vuotta ja hämmästyksekseni olin kuullut juuri
ne sanat lukemattomia kertoja, mitä ed. Laakso puheenvuoronsa
lopussa sanoi. Se on tosi mielenkiintoista, että työväenluokan
edustaja haukkuu, arvostelee jotain toista tai pistää toisten
henkilöiden suuhun tämän laatuisia sanontoja.
Minusta ei oikein kuulu tähän saliin, että totuutta
käytetään vähintään mielenkiintoisella
tavalla.
Kansaneläkelaitos on ylilääkäri
Huunaan-Seppälän kautta käsitellyt tätä asiaa.
He ovat muun muassa Englannista kopioineet mallia, ja on ollut useita
kymmeniä lääkäreitä mukana. Luin
jostain tämmöisiä tietoja muutama viikko sitten,
että malli on saanut hyvin suotuisaa vastaanottoa myöskin
Suomessa. Tarkoituksena kaiketi on toimintakykyhaastatteluilla suoraan kyseisiin
henkilöihin, siis potilaisiin, jotka ovat näitä eläkkeitä anoneet,
kohdistaa uudenlaista tarkastelua ohitse pelkän lääketieteellisen
tarkastelun, jota ovat verenpaineen mittaukset ja kliiniset toimintakykykokeet.
Siihen entistä enemmän yritetään
esimerkiksi työterveyshuoltoa kytkeä mukaan ja
löytää niin sanottu totuus tässä asiassa.
Työkyvyttömyys on kuitenkin veteen piirretty
viiva siinä aivan raja-alueella, ja näitä asioita nyt
uusina on muun muassa tämä. Kansaneläkelaitokselta
on saatavissa tätä selvitystä lisää,
jos joku teistä haluaa. Videoita tiedän käytetyn. Toistuvia
yksipuolisia työliikkeitä kuitenkin on teollisuudessa
edelleen, ja videohan on erinomainen tapa kuvata, paljon parempi
tapa kuin sanallinen paperille tehty kuvaus. Samaten valokuvia olen
nähnyt käytettävän esimerkiksi
vaikka ihottumatapauksissa tai raajoihin liittyvissä tilanteissa,
jos on amputaatioita tai muita vastaavia. Halua on kaikenlaisen
informaation keräämiseen hyvin paljon.
Mutta ainainen vaikeus tietysti on edelleen meidän
voimassa oleva lainsäädäntömme,
joka säätää itse asiassa niin,
että emme saisi tehdä yhtään
väärää negatiivista ratkaisua — luulen,
että oikeuskansleri on tästä ihan samaa
mieltä — mutta emme saisi tehdä myös
yhtään väärää positiivista
ratkaisua, vaan aina pitäisi olla sataprosenttisesti oikeassa,
ja kun on ihmiselimistöstä kysymys, niin totta
kai rajalla olevissa tapauksissa käy niin kuin käy.
Kansanedustajat jatkossa varmasti tulevat edelleen saamaan kirjeitä kentältä tästä
asiasta. Niin
olen saanut minäkin ja olen suhtautunut, voin sen tähän
loppuun kertoa, itse niin, että olen pyrkinyt lukemaan
aina kyseisten potilaiden paperit läpi, ja yleensä aina
niistä löytyy jotain, minkä pohjalta
tilannetta voi setviä lisää, ja useimmiten
löytyy positiivinen lopputulos. Ehdottomasti yleisin asia
on se, että vaan joku objektiivinen selvä näyttö puuttuu
tai jotain valitusta ei ole tehty niin kuin se olisi pitänyt
ohjeiden mukaan tehdä tai asia on jotenkin muuten vaan jäänyt
hoitamatta, se ei ole hoitaantunut. Kentällä olevat
ihmiset eivät ole osanneet antaa oikeita ohjeita kyseiselle
ihmiselle, tai lähettävä, lausunnon kirjoittava
lääkäri ei ole ollut niin asiantuntija
kuin hänen olisi pitänyt olla.
Nykyisin, kun eduskunnan oikeusasiamies onneksi on vaatinut
sitä, että kaikki kielteiset päätökset,
mitä tehdään työkyvyttömyyseläkeasioissa,
on tarkasti perusteltava, niin se on hyvin selkeä ohje
esimerkiksi teille kaikille, että kun te autatte näitä ihmisiä,
niin lukekaa se hylkyperuste kunnolla. Siihenhän pitää hankkia
lisätietoa ja sitä kautta objektiivisella tavalla
yrittää auttaa potilasta eteenpäin. Ei
tässä voi olla potilaan asianajaja, yhtä vähän
tässä voi olla vakuutusyhtiöidenkään
asianajaja. Tässä on oikeusturvasta kysymys hyvin
laajasti, niin kuin täällä joku sanoikin.
Minä olen ehdottomasti samaa mieltä.
Tämän ehkä vähän
pitkän puheeni ainoa tarkoitus oli se, että toivon
asiallisuutta tähän keskusteluun enkä niin
voimakasta asenteellisuutta kuin tähän asti tässä salissa
on ollut. Muistakaamme, että ehdottomasti suurin osa näistä ratkaisuista
oli myönteisiä, jolloin sen täytyy tarkoittaa
sitä, että kun kaikki, jotka ovat sitä mieltä,
että ovat työkyvyttömiä, eivät
Suomen lain mukaan nyt pääse eläkkeelle,
niin eivät he varmaan jatkossakaan pääse,
ellei tämä sali päätä siitä asiasta
jotain uutta, mutta sen mukaista järjestelmää meille
nyt toistaiseksi näköjään ei
ole tulossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että ed.
Akaan-Penttilä käytti tuon puheenvuoron.
Mitä tulee osaeläkkeeseen, niin sehän
on useimmiten sellainen väline, joka on otettu käyttöön
ja johon on jouduttu, kun on etsitty helppoa tapaa ikään
kuin vähentää työstä johtuvia
paineita. Ongelmaksi se on usein käytännössä potilaille
tullut silloin, kun se on ollut heidän käytännössä ainut
elatuksen tuottajansa ja sitten samalla on voinut alkaa kulkea eteenpäin
prosessi, että asianomaisen terveydentila on alkanut heiketä entisestään.
Osaeläkkeeltä täydelliselle työkyvyttömyyseläkkeelle
pääseminen on myös yksi tällainen
melko haastava tilanne, joka vaatii todellakin — ja tässä olemme
varmasti ed. Akaan-Penttilän kanssa samaa mieltä — perusteellisen,
analyyttisen B-lausunnon ja tarpeelliset tutkimukset.
Kun itse harjoitan lääkärintointa
edelleen ja nimenomaan maanantaisin tai istuntovapaina aikoina,
niin tuntuu aivan hienolta tavata potilas, joka tulee vastaanotolle
ja jolle ei ole vielä koskaan tehty B-lausuntoa, vaan hän
on niin sanotusti nyt, voisi sanoa noin lainausmerkeissä,
neitseellinen tapaus, jolloin voi aloittaa tyhjältä pöydältä,
etsiä ne kipukohdat, analysoida ne ja nimenomaan ne kysymykset,
mitkä johtavat työkyvyttömyyteen. Se
pitää kuvata suhteessa siihen työhön
ja työtehtävään, mikä asianomaisella
on. Siitä on helppo aloittaa ja käydä ne
lävitse. Myöskin se aika, milloin tähän
ryhdytään, on hyvin tärkeä,
eli potilas ei ole kuluttanut sairauspäivärahojaan
ennen sitä.
Laissahan puhutaan jäljellä olevasta työkyvystä,
ja tässä on kaksi viidesosaa se menetysraja, joka
on laissa ja lainomaisissa määräyksissä todettu.
Se on tietysti, niin kuin on todettu, myöskin veteen piirretty
viiva. Pitää pystyä mahdollisimman hyvin
koordinoimaan, missä se viiva kulkee. Teemmehän
me merikarttojakin.
Ed. Akaan-Penttilä myös mainitsi, mikä on muuttunut
kahdeksan vuoden aikana. Ministeri Mönkäreen aikana
on muutettu lainsäädäntöä myös
siltä osin, että jäljellä oleva
työkyky pitää selvittää.
Silloin ovat keskeiseen rooliin tulleet sairaanhoitopiirin kuntoutusyksiköt,
joille tämä tehtävä useimmiten
kuuluu etenkin niissä ongelmallisimmissa asioissa. Silloin
tulemme tähän resurssikysymykseen, mihin edellisessä oikeuskanslerin
kuulemisessa viime perjantainakin oli tilaisuus hiukan viitata.
Nämä sairaanhoitopiirin kuntoutusyksiköt
eivät ehkä olekaan toimintavalmiita, niillä ei
ole resursseja, tai niihin on hyvin pitkä jonotusaika,
voi olla useita kuukausia, jolloin tämän prosessin
täydellinen toteuttaminen ei onnistu johtuen näistä asianomaisesta
kansalaisesta tai potilaasta riippumattomista tekijöistä.
Näin ollen me kuitenkin tulemme sitten jälleen
tähän yhteiskunnan resurssikysymykseen, miksi
ei ole kylliksi resursoitu.
Arvoisa puhemies! Tämä minun puoleltani riittää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
ammattilaisia, lääkäreitä, paikalla, mutta
minä puhun maallikkona.
Ed. Akaan-Penttilä tuossa totesi, että tässä puhutaan
vähän huolimattomasti, ei todeta, koskevatko nämä työkyvyttömyyseläkettä,
siis onko kokonaan työkyvytön, vai osatyökyvyttömyyttä vai
muuta tämäntapaista. Tässä voisi
ihan kuvata yhden esimerkin, joka, kun vuonna 95 tulin eduskuntaan,
kuvaa sitä tilannetta, jossa ihminen joutuu olemaan pyörityksessä.
Siinä on kyse vaan yksinkertaisesti siitä tilanteesta,
jotta nuori kaveri oli oikean ranteensa tapaturmaisesti rikkonut, kun
iski moskalla tämmöisiä lautoja irti.
Hän piti siitä painavasta lekasta kiinni eikä laskenut
irti, kun alla sattui olemaan kaveri, ja hänen ranteensa
pikkuluut rikkoutuivat tässä. Hän meni
ensinnäkin tavallisen lääkärin
luokse, terveyskeskuslääkärin luokse,
ja sieltä myöhemmin sitten käsikirurgian
tohtorille ja mahtoi olla dosentti sillä alalla vielä sama
kaveri. Hän sitten tutki sen ja totesi, että tälle
ei leikkauksella mahda mitään. Hän kirjoitti,
jotta tämä käsi on loppuiän
mikä on.
Vakuutusyhtiö teki semmoisen päätöksen,
että se maksoi sairauspäivärahaa, ja
sitäkin maksettiin vähän aikaa ja todettiin,
että sen olisi pitänyt korjautua siinä,
muistaakseni, oliko se nyt kolmessa kuukaudessa ja että nyt
on rakenteellinen vika tässä kädessä.
Se tapahtui vuonna 94. Se meni kaikki oikeusasteet läpi.
Vakuutusoikeus katsoi, että ei ole mitään
aihetta muuttaa mitään, vaikka oli tämmöinen
lausunto olemassa.
Sitten itse yllytin maallikkona vaan, jotta kun se kerta siinä on
särkynyt, niin silloinhan se on tapaturma, jotta käy
anomaan haittarahaa siitä hommasta vakuutusyhtiöltä.
Nehän nauroivat vakuutusyhtiössä kokonaan.
Kansanedustajana kun soitin sitten, kun kaveri pyysi, että hän
ei enää jaksa soitella, niin nauroivat ulos kokonaan,
että vai haittarahaa aiotte anoa. Mutta siitä huolimatta
avustin paperin teossa, ja kun se meni vakuutusyhtiöön,
niin sitten vasta ensimmäisen kerran sillä uudella
kierroksella käytiin tutkimaan näitä käsikirurgian
tohtorin ja dosentin papereita ja todettiin — viisi vuotta
siitä oli kulunut — jotta sillehän on
tullutkin pysyvä haitta siitä. Sitten vasta todettiin,
jotta vakuutusyhtiö joutuu maksamaan. Siinähän
on kuukauden valitusaika muuten vakuutusyhtiöillä myös,
mutta vakuutusyhtiö ei valittanut, ja hän sitten
sai viiden vuoden ajalta kaikki mahdolliset korvaukset, kun toimitti
sitten vielä kaikki lääkärinlaput
ja matkakulut.
Tämä vaan kuvaa sitä tilannetta sen
yksittäisen ihmisen osalta. Meillä sääntö on
sillä tavalla, jotta 20 ja 80, siis 20 prosenttia vaan
jää killumaan sinne jonnekin näissä tapauksissa,
80 hyväksytään. Se on totta. Se on niin
kuin taitettu indeksi, se on jotenkin semmoinen ihmeellinen juttu,
jotta se on 80 ja 20. Mutta onko tässä jokin semmoinen
maaginen ajatus, jotta näin pitää aina olla?
Sitten siellä 20:n osalla on iso joukko porukkaa, missä sitten
se koetaan epäoikeudenmukaiseksi, ja moni siinä sortuu.
Moni luopuu, niin kuin tämäkin kaveri, josta äsken
kerroin, ei enää jaksanut. Hän totesi,
jotta hän on viisi vuotta tapellut, tämä on
toivoton tapaus.
Sen takia jotenkin tiedän, että tässä kaikki
on harkintaa ja voi olla, että siellä on lausunnoissa näitä väljyyksiä,
mutta tässä kyseisessä tapauksessa ei
ollut mitään, koska paperit olivat olemassa, vaan
se kun lähti väärille raiteille, niin
se meni sitten vaan niin kuin juna. Tämä on se
valitettava seikka, joka monet ajaa siihen ahdinkoon, että sitten
tulevat mielenterveysongelmat tai sitten ei jaksa enää elää.
Semmoisiakin on sattunut tuossa matkan varrella ja tullut eteen,
jotka eivät ole sitten jaksaneet enää sitä myllytystä, kun
he ovat kokeneet, että heillä on oikeus. He ovat
tehneet töitä vuosikymmenet mahdollisesti, ja
kun sitten tulee tämmöinen eteen, niin se ihminen
vaan katsoo, että nyt yhteiskunta ei heitä ole kohdellut
oikein. Se oikeastaan siitä.
Sen takia minä sitä mietin, jotta millä tavalla tätä järjestelmää pitäisi
kehittää. Yhä edelleen minä väitän,
jotta siinä vuoropuhelussa jotain semmoista pitää olla,
sen hoitavan lääkärin ja vakuutusyhtiölääkärin
sanojen käytössä, kirjoitetussa tekstissä,
jotta se hoitava lääkäri ei uskalla suoraan
kirjoittaa totuutta siihen, mikä on, pitää olla
semmoinen hienotunteisuus, tai sitten on semmoisia, niin kuin tässä äsken
kerrotussa rannevammassa, jossa tämä kaveri sai
loppujen lopuksi sitten korvauksen. Hän on vielä tänäkin päivänä jollakin
tämmöisellä osatyökyvyttömyyseläkkeellä,
osakuntoutustuella tai millä nimellä mahtaa tänä päivänä olla,
mutta hän saa jatkuvasti semmoista määrättyä korvausta
siitä kädestä.
Kyllä tässä on tullut se mieleen
joissakin tapauksissa, jotta kun ihminen saa jostakin palkkaa, niin
sen lauluja se laulaa joka tapauksessa, se vakuutusyhtiölääkäri.
Olen miettinyt, onko siinä semmoinen paine olemassa, jotta
ei ole pitkään siinä yhtiössä palkkalistoilla,
jos käy kirjoittamaan liian myönteisiä lausuntoja.
Minä voin olla väärässäkin
tässä hommassa, mutta tämmöinen mielikuva
noin maallikkona syntyy. Sen takia kun on tuolla työttömien
tilaisuuksissa ollut ja siellä tulee näitä esille
aika usein ja kaverit ovat kysyneet — ne ovat jossakin
työnhaku- tai tämmöisillä kursseilla
olleet, missä jopa koulutustakin suunnitellaan — niin
on joutunut sanomaan, jotta lähtekää vakuutusyhtiölääkärikoulutukseen ehdottomasti,
siinä ei tarvitse niin lukea sitä tekstiä,
mitä edellinen on kirjoittanut, vaan kirjoittaa, jotta
"terve", ja vetäisee nimensä alle, niin kaikki
hoituu. Tämä loppu on vähän
huuli, mutta kuitenkin näin joskus aina tuntuu.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeuskanslerin kertomuksessa on kuitenkin
laajempi kysymys, jota käsitellään tällä hetkellä vuoden
2005 kertomuksen yhteydessäkin. Eli kun meillä on
hoitotakuu lääketieteessä, että jonotus
kestää korkeintaan kuusi kuukautta, se on kyetty
melkein toteuttamaan ja se tullaan toteuttamaan. Se on maksanut
aika tavalla.
Nyt perustuslakivaliokunnassa on keskusteltu siitä,
voisimmeko me lähteä jonkin sortin oikeudenhoitotakuuseen
myöskin eli pyrkiä lyhentämään
käsittelyaikoja, jos se on mahdollista. Esimerkiksi vakuutusoikeudessa,
jossa käsittelyaika nyt on 14 kuukautta, ei olisi mahdottomuus pyrkiä sielläkin
puolessa vuodessa ratkaisuun tai hovioikeudessa, korkeimmassa oikeudessa
jne. Ainakin kuukausilla kyettäisiin aikoja lyhentämään
erilaisilla menettelytavoilla.
Valiokunta tulee kiinnittämään tähän
huomiota vieraillessaan hovioikeuksissa ja muualla ja tutkimaan
asiaa. Toivottavasti siinä päästään eteenpäin.
Samahan koskee periaatteessa sitten sosiaalisia jonoja. Työkyvyttömien
selvittelyjono on pitkä; asunnottomien jono Helsingissä on pitkä;
toimeentuloluukullekin oli jono äskettäin kovin
pitkä.
Sitten menen lyhyesti äsken keskusteltuun asiaan. Ed.
Akaan-Penttilä toi esiin tämän uuden, Englannista
kopioidun mallin. Kyse on toimintakykykaavakkeesta, joka kiistämättä on
paksu. Sen saman kaavakkeen täyttää potilas
itse, siihen menee pari tuntia, ja sitten lääkäri
myöskin, ja siihenkin menee pari tuntia. Kun tämä on
täytetty, niin noin puolet hylätyistä tapauksista
hyväksytään tämän jälkeen,
siitä on selostus Lääkärilehdessä.
Tapaukset ovat olleet monimutkaisia. Mielenterveysalalta lähinnä depressio
ja sitten selkävikapuolelta tapaukset ovat kaikkein hankalimpia.
Nyt me emme pääse eteenpäin tällä tavalla joukkomittaisesti.
Meillä on edelleen varmasti noin 10 000 työkyvytöntä,
jotka saadaan eläkkeelle perusteellisilla lääkärinlausunnoilla.
Ja kun tässä hiukan kritikoitiin psykiatriaa,
niin ei se ihan tarpeetonta ole. Neuropsykologi havaitsee mbd:n,
adhl:n, heikkolahjaisuuden, muistihäiriöt, joita
tavallinen psykiatri ja lääkäri eivät havaitse.
Psykiatri kykenee kirjoittamaan pääsääntöisesti
eläkelausunnon, jos potilaalla on vakava depressio. Se
vaan edellyttää puolen vuoden tai vuoden hoidon.
Ne tapaukset, joita me tapaamme, ovat välimaastossa olevia,
joissa potilaalla on viiden kuuden taudin ohella myös depressio,
joka tulee lisäksi seurannaisena, kun hylkyjä tulee
riittävästi eteen. Jos meillä on 10 000 tämäntapaista
vielä jäljellä, niin meillä on
noin 15 000 tai 20 000 työhön
kykenemätöntä, joilla vaan ei nykylainsäädännön
nojalla riitä taudit työkyvyttömyyseläkkeeseen
niillä kriteereillä, mitä eläkefirmoilla
on.
Itse toivoisin, että lievä lainmuutos tehtäisiin tai
sitten ryhdytään tulkitsemaan laajemmin näitä mbd-,
heikkolahjaisuus-, luonnevikapersoonallisuuspiirteitä,
jotka ovat useinkin hylkäyksen takana. Näissä diagnooseissa
on vaikea saada eläkettä. Lisäksi on
muistettava, että työelämä on
niin paljon muuttunut, että aputöitä ei
ole. Kun aikanaan tarvittiin vahvoja lihaksia ja niillä pärjättiin,
niin nyt tarvitaan lukutaitoa ja koulutusta ja vastaavaa, ja jos
sitä ei ole, niin eipähän pärjää töissä.
Vakavin puute kaikissa lääkärinlausunnoissa ja
yleensä asennoitumisessa on se, että ei ole tietoa
potilaan työpaikalta, miten hän de facto teki työnsä.
Sen vuoksi työkokeiluun laittaminen on keskeistä.
Hylkyhän tulee seuraavilla lauseilla: "Potilaan katsotaan
olevan kykenevä entiseen tai siihen rinnastettavaan työhön."
Jos näin katsotaan, hänet laitetaan työkokeiluun
kuukaudeksi tai kolmeksi kuukaudeksi, katsotaan.
Tampereella on esimerkiksi Anneli Kivistöllä terveyskeskuksessa
laaja suojatyöjärjestelmä. Hän
pystyy tarjoamaan seitsemää tai kahdeksaa erilaista
työtä. Hän on vielä sen verran
tarmokas, että panee kaverille tulpan suuhun, ettei ryyppää edes
sinä aikana. Sitten katsotaan, pärjääkö hän vai
ei, ja jos ei pärjää, niin eläke
useimmiten on kuitenkin tullut. Tämä puuttuu useimmista
lausunnoista, ja lääkärit eivät
ota yhteyttä entisiin työnjohtajiin ja muihin.
Pulma on tietysti, että ei työvoimatoimisto tai
Kela ota hylkäämiään tapauksia
työkokeiluun. He kysyvät, kuka sitten tekee työt.
Teen nykyään hiukan alle 150 lausuntoa työkyvyttömyydestä vuodessa
edelleen. Parituhatta olen tehnyt kaiken kaikkiaan ja noin 70—80
prosenttia on mennyt läpi. Niin raihnaista on tämä porukka.
Tiedän näistä paristatuhannesta, että yksi
henkilö on ehkä hylätyistä päässyt
joihinkin töihin. Muut hylätyt eivät
ole työkykyisiä nykymarkkinoille, mutta eivät
saa eläkkeitä. Nämä tapaukset,
joissa ei ole yhtään B-todistusta, menevät
verraten helposti läpi. Vaikeimmat ovat sellaiset tapaukset,
joissa on hylätty jo kaksi kolme kertaa.
Kymmenestä henkilöstä kolme—viisi
saadaan sittenkin eläkkeelle, mutta se edellyttää tätä työkokeilua
ja monia muitakin seikkoja. Kyllä me olemme valokuvanneet
monen ihmisen kodinkin ja osoittaneet, että asianomainen
ei pärjää kotitöissä tätä enempää,
ja olemme naamavalokuviakin laittaneet. Etenkin jos on heikkolahjainen
tai kehityshäiriöinen, tekee aika hyvää,
jos suullisessa käsittelyssä nähdään,
että ressukkapykälää voidaan
soveltaa. Olemassa on siis tällainen ressukkapykälä,
se puoli näkyy usein naamasta naamaan paremmin kuin papereista.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa herra puhemies! Tämä työkyvyttömyyskeskustelu
on ollut ainakin minulle hyvin opettavainen. Olen saanut asiantuntijatietoa
paljon enkä pysty enää varmaan kovin
paljoa tähän keskustelukysymykseen osallistumaan.
Totean vain, että tämä hoitavan lääkärin
ja asiantuntijalääkärin järjestelmä on
lainsäätäjän luoma ja niiden
keskustelupuheenvuorojen perusteella, joita täällä on
kuultu, varmasti myös lainsäätäjä pystyy
tätä järjestelmää kehittämään.
Tästä asiastahan on ollut viime vuonna parikin
kirjallista kysymystä, joissa kaksi eri sosiaali- ja terveysministeriä on
eduskunnalle selostanut järjestelmää,
hoitavan lääkärin ja asiantuntijalääkärin
roolien erilaisuutta. Asiantuntijalääkäri
suhteuttaa aina sen yksittäisen tapauksen, joka hoitavalle
lääkärille voi olla hyvin ainutlaatuinen,
siihen kokonaisuuteen. En pysty ottamaan kantaa tämän
järjestelmän tarkoituksenmukaisuuteen mutta totean
vain, että tämä on eduskunnalle kerrottu.
Ed. Vielman kysymys oli hyvin mielenkiintoinen ja haastava:
voidaanko kanteluratkaisun tai kanteluasian käsittelyn
yhteydessä millään tavoin ohjata asianomaista
johonkin sellaiseen menettelyyn tai toimenpiteeseen, joka parantaa
tilanteen. Kanteluthan luetaan päivittäin, siis
posti luetaan päivittäin, ja jos valitusaika on
auki, niin välittömästi ilmoitetaan tälle
kantelijalle, että ensisijainen mahdollisuus on hakea muutosta
säännönmukaisin muutoksenhakukeinoin.
Laillisuusvalvojilla on toimivalta myös hakea päätöksen purkamista.
Siihen täytyy olla kyllä vielä yhteiskunnallisesti
painavat syyt, koska purkumahdollisuus on myös tällä asianomaisella
henkilöllä itsellään. Tästä ei
kyllä yleensä kanteluratkaisussa erikseen mainita,
mutta voidaan lähteä siitä, että ihmiset
ovat tästä tietoisia, koska purkuhakemuksia käsitellään
sekä korkeimmassa hallinto-oikeudessa että korkeimmassa
oikeudessa hyvin paljon näinä aikoina.
Joskus käy niin, muutamassa prosentissa, että kun
kantelu lähetetään viranomaiselle vastattavaksi,
kantelun kohteelle vastattavaksi, niin vastaus on, että tässä on
havaittu virhe ja se on korjattu.
Se yksittäinen ratkaisu tai ratkaisukokonaisuus, johon
ed. Vielma viittasi, tämä Onkisalon asia, on jo
hyvin paljon monimutkaisempi. Siinähän on pohjalla
ympäristöviranomaisen ratkaisu, joka on pariin
kertaan saanut ylimmän oikeusasteen siunauksen, ja tähän
asiaan en pysty tämän pitemmälle kajoamaan.
Sitä on käsitelty Oikeuskanslerinvirastossa jo
ennen kuin aloin tämän viranhoitoni.
Näitä menettelyjä siis jonkin verran
on tänä päivänä, ja
voi olla hyvinkin paikallaan, että jatkossa näitä kehitetään.
Joissakin tapauksissa, jos kysymys on esimerkiksi asiasta, jossa
oikeuskanslerilla tai muulla laillisuusvalvojalla ei ole toimivaltaa — ihmisillähän
on asumisensa suhteen ongelmia tai naapuruussuhteissa tai suhteissa
rahalaitoksiin — todetaan, että meillä ei
ole toimivaltaa käsitellä näitä asioita,
koska kysymys ei ole julkisessa tehtävässä toimivista,
ja viitataan siihen mahdollisuuteen, että voidaan hakea
oikeusapua oikeusaputoimistosta tai kääntymällä asianajajan
puoleen.
Arvoisa puhemies! Tämä oikeusturvatakuu, josta
ed. Taipale mainitsi, on tietysti hyvin kiinnostava hanke. Se, että asiat
käsiteltäisiin puolessa vuodessa niiden viranomaiseen
tulosta, on tietysti hyvin usein esitetty tavoite, mutta se voi
olla aika vaikeaa, koska tuossa vaiheessa, jos puhutaan valitusviranomaisesta
tai oikeudenkäyntituomioistuimesta, käydään
vielä kirjelmien vaihtoa ja sitä kautta siihen
menee joku aika. Jollain tavoin itse ainakin juristina pidän
kyllä arvokkaana sitä, että asiaa myös
jossain määrin harkittaisiin, eli tämä tavoite
voi olla aika kova, eikä minusta voi yksinomaan ajallisin
tavoittein arvioida oikeusturvan toteutumista, vaan kyllä se
on ennen kaikkea laatukysymys.
Sinänsä voin todeta tästä hoitotakuusta,
että se on ilmeisesti toiminut käytännössä hyvin,
koska ainakaan Oikeuskanslerinvirastoon sitä koskevia kanteluita
ei ole juurikaan tullut. Uskaltaisin kyllä pitää tätä uudistusta
tässä mielessä onnistuneena.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan tähän jatkoa, mihinkä oikeuskansleri
lopetti. Näin varmasti on, ja hoitotakuuta onkin syytä pitää menestyneenä,
jos kohta meillä on ollut noin 20 000 yli 6 kuukautta
leikkaus- tai muissa hoitojonoissa ollutta ihmistä vuoden
2006 alussa.
Mutta eräs toinen seikka, jonka totean vain yleisesti,
on se, että kun laissa todetaan tämä 6 kuukautta,
joka on se maksimiaika, joka saa kulua siihen, kun hoito annetaan,
sen jälkeen kun hoidon tarpeen määrittely
on lopetettu, niin meillä ei ole lainkaan laissa määritelmää siitä,
milloin hoidon tarpeen määrittely on saatava loppuun,
eli meillä on jätetty se asia auki. Ja nyt sitten
se toinen puoli asiaa on se, että meillä on aika tavalla
potilaita poliklinikalla jonoissa odottamassa hoidon tarpeen määrittelyn
alkamista, ja sitten he edelleenkin ovat ikään
kuin hoidon tarpeen määrittelyssä noin
teoreettisesti ottaen paljon yli 6 kuukautta. Tämä ei
johdu lääketieteen mutkikkuudesta vaan jälleen
resursseista: poliklinikat eivät niin sanotusti vedä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hoitotakuujärjestelmässä minusta
on aihetta ainakin siihen, että otetaan tehokkaampaan käyttöön
meidän yhteisiä laitoksiamme, jotka on veroeuroilla,
aikoinaan -markoilla, tehty.
Hyvä esimerkki on tämän päivän
lehdessä: Luin Karjalaisesta, joka on alueeni ykköslehti — kyseisestä aiheesta
tein joskus kirjallisen kysymyksenkin — miten Joensuussa
keskussairaalassa jokin magneettikuvauskone voi olla käytössä päivittäin
vain jonkin 7—8 tuntia. Nyt ilokseni huomasin, jotta tämä järjestelmä näköjään
... — Ja todettakoon tähän sivuun vielä,
jotta sitä käytettiin se 7—8 tuntia keskussairaalalla,
mutta sitten tämmöinen yksityinen bussi tai mikä kuorma-auton
lava mahtoi ollakaan, jossa olivat nämä laitteet
sitten, kuvasi paljon kalliimpaan hintaan siellä näitä potilaita,
jotka sitten joutuivat itse maksamaan vähän kalliimman
hinnan siitä. — Nyt näköjään
lehdessä luki, jotta nyt siellä jopa viikonloppuisinkin
kuvataan, jolloin jonot ovat lyhentyneet, ja nyt, oliko se, kuukauden
sisällä pääsevät kaikki
kuvaukseen tarvittaessa.
Se kuvastaa laajemminkin sitä, jotta tämän tyyppisiä toimia
pitäisi yhteiskunnassa saada aikaan monessa muussa. Miksi
meidän kalliit rakennuksemme, laitteemme, mitkä ovatkaan,
ovat vain muutaman tunnin päivässä tai
osan vuorokaudesta käytössä? Miksei panna
pyörimään vähän pitempää päivää?
Kun itse olen teollisuudesta, niin siellä jopa tehtiin
pyhänä töitä ja jopa yölläkin,
joten miksei esimerkiksi jokin kuvauskone voi olla vaikkapa iltamyöhään,
vaikkapa kello 12:een yöllä, auki ja otetaan kuvia
silloin, koska laitteet ovat olemassa.
Tämän voi rinnastaa moneen muuhun, ja siinä oikeuskanslerikin
voi jossakin olla opastamassa ja linjoittamassa tätä.
Ei tarvitse välttämättä aina uutta
tehdä ja ostaa kalliita laitteita yhteiskuntaan, vaan käytetään
entisiä tehokkaammin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitän ensinnäkin oikeuskansleria
vastauksesta. Se oli todella perusteellinen vastaus.
Mutta minä haluaisin vielä täsmentää sitä kysymystäni.
Kun oikeuskanslerille tulee kanteluita ja jonkun asian historia
näkyy sieltä ja oikeuskansleri, asianomainen henkilö,
joka valmistelee, näkee sieltä jonkun heikon kohdan,
minä lähinnä ajattelin sitä kokemuksesta,
pitkän uran läpikäyneenä, että olisi
jonkinlainen sovittelumenettely rinnastettuna tällaisien
valitusinstanssien kanssa oikeuskanslerin ratkaisujen osalta. Jos nähdään,
että asiaan voitaisiin puuttua aivan yksinkertaisella,
inhimillisellä, vähän joustavalla ratkaisulla,
niin virastosta annettaisiin ohje jollekin, joka sen ratkaisun voisi
tehdä. Ja kun oikeuskansleri soittaa, niin häntä varmaan
kuunnellaan myöskin meidän suomalaisessa järjestelmässämme,
ja saattaisi olla monta kertaa tilanne, että sellainen
periaatetasolle mennyt takalukko laukeaisi. Monta kertaa on kysymys
siitä, että jos asiasta tulee periaatteellinen,
niin siitä ei anna periksi viranomainen eikä siitä anna
periksi yksityinen ihminen, ja näin tätä asiaa
pyöritellään 10—15 vuotta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti, minulla on kaksi kysymystä vielä oikeuskanslerille.
Toinen on hoitotakuusta. 14. päivä tätä kuuta
varmaan kaikki kansanedustajat saimme kommunikaattoriin viestin,
joka on seuraava: "Sairaaloiden hoitojonoissa oli vielä vuoden
2005 lopussa 20 000 yli 6 kuukautta jonottanutta potilasta.
Hitainta jonojen purku on ollut Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa."
Miten tämä ongelma nyt sitten oikein ratkaistaan,
kun näyttää ihan selvästi siltä,
että kaikki eivät tule hoidettua 6 kuukauden sisällä,
niin kuin lainsäädäntö edellyttää?
Se on aika iso, kiusallinen kysymys. Siinä on sisällä myöskin
tiettävästi sitä — ainakin minulle
on kerrottu toisista sairaanhoitopiireistä — että jopa
30 prosenttia jonoissa olleista potilaista on putsattu vaan pois
uusien kriteereiden perusteella yksipuolisesti, ilman että on
uutta hoitoarviota tehty. Siinä voi olla yksilön
loukkaamisesta jollain lailla kysymys tai vastaavasti ihmisoikeusasiasta.
Sitten toinen kysymykseni olisi siitä, että kun näissä työeläkeasioissa
yleensä anomuksen läpimeno vakuutusyhtiöissä on
kaksi kolme kuukautta, olen monet kerrat itse miettinyt, miten se on
mahdollista, että meidän oikeusjärjestelmässämme
voi olla kaksi vuotta. Kyllä työmenetelmissä varmaan
on jotain, mitä voitaisiin tehdä toisella lailla.
Onko sitä oikein tosissaan meidän oikeusjärjestelmässämme
mietitty, että läpimeno olisi selkeästi
nopeampi?
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Pyrin vastaamaan näihin kysymyksiin
siinä järjestyksessä kuin ne on esitetty.
Ed. Vielman ajatus, että oikeuskansleri tai oikeusasiamies
esittäisi jonkunlaisen sovitteluratkaisun, on hyvin kiinnostava.
Tiedetään, että monissa maissa laillisuusvalvoja
ei olekaan ombudsman- tai asiamiestyyppinen, vaan välittäjä kansalaisen
ja viranomaisen välissä. Tämäntapaiseen
menettelyyn ei varmaan ole estettä, jos on mahdollista,
että viranomainen voi muuttaa päätöksensä.
Meillähän on tiedossa itseoikaisumahdollisuus,
mutta se ei sovi kaikkiin. Se ei sovi sellaisiin ratkaisuihin, joissa
on ratkaistu kahden osapuolen välillä. Ei viranomainen
enää voi silloin yksipuolisesti lähteä muuttamaan, vaan
sitten siinä ainoa tie on muutoksenhaku ja mahdollinen
purku, tai sitten tilanne on sellainen, niin kuin näissä työkyvyttömyysasioissa asia
on, että ne voidaan yhä uudelleen ja uudelleen
panna vireille ja tätä toimintaa voidaan tehdä.
Ongelmana tässä, en nyt haluaisi aina puhua resursseista,
on se, että tämä vie nyt aika paljon aikaa,
ja jos kaikkia asiakkaita ei voida palvella samalla tavoin, ei voida
lähteä ottamaan jotain erityistilanteeseen. Mutta
niin kuin sanottu, arvoisa puhemies, tämä ed.
Vielman esittämä ajatus kyllä on syytä pitää koko
ajan mielessä ja voimien mukaan aktivoida sitä.
Tämä, mitä ed. Akaan-Penttilä sanoi
hoitotakuusta, on minulle uutta ja yllättävää.
En tiedä, kuka on tuon tekstiviestin lähettänyt.
(Ed. Akaan-Penttilä: STT!) Oma näkemykseni perustuu
vain siihen, mitä kanteluita on tullut. Silloin, kun hoitotakuu
saatettiin voimaan, henkisesti ja vähän muutenkin
varauduimme siihen, että aika paljon tulee kanteluita,
mutta näin ei ole käynyt, ja johtopäätökseni
oli tämä. Tietysti, jos tilanne on se, noin vakava,
ja järjestelmä ei ole lähtenyt toimimaan,
ensi sijassa sen toimeenpanossa vastuulliset viranomaiset ovat niitä,
jotka otetaan luokalle ja kysytään, miten tätä ei
voi toteuttaa.
Ed. Akaan-Penttilän toinen kysymys vakuutusoikeuden
ruuhkan pysyvyydestä on tietysti vaikea. Sikäli
kuin voin muistaa, niin se ruuhka on ollut kauan ja semmoisen purkaminen
on aina vaikeaa. Ainoa mahdollisuus on tehdä sitä,
mitä on tehty joskus aikaisemminkin yleisessä tuomioistuimessa,
että on lisätty työvoimaa niin, että on
ikään kuin sitten talkoilla saatu purettua.
Nythän oikeusministeriö on asettanut selvityselimen
koko oikeudenkäyntimenettelyjen lyhentämiseen.
Tässä yhteydessä varmasti toivon mukaan
myös vakuutusoikeuden tilanne tulee esille. En tunne lähemmin
tuon työn sisältöä, mutta niin
kuin tiedetään, tämä selvittelyelin
asetettiin siitä syystä, että olemme
nyt Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta saaneet useampia moittivia
ratkaisuja siitä, että meillä lainkäyttö on
tietyissä asioissa ja tietyissä tapauksissa ollut
ihmisoikeussopimukseen nähden aivan liian hidasta.
Keskustelu päättyy.