4) Hallituksen esitys laiksi ympäristönsuojelulain
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on ympäristövaliokunnan mietintö 1
näiltä valtiopäiviltä, joka
koskee ympäristönsuojelulain muuttamista. Hallitus
esittää ympäristönsuojelun tason
heikentämistä tavalla, joka on esityksen perusteluissa
sanottu vaatimattomaksi ja vähäiseksi. Kuitenkaan,
jos tämä laki hyväksytään,
eivät enää bensiiniasemat, polttoaineen
jakeluasemat, bitumiasemat eivätkä myöskään öljyä ja
kaasua polttavat alle 50 megawatin laitokset tai kattilalaitokset
tarvitse ympäristölupaa. Riittää,
että ilmoitetaan kunnan viranomaisille, että tällainen
hanke on menossa, ja asetetaan se voimassa olevaan kaavaan. Kuitenkaan näiden
kaavojen ajantasaisuus ei suinkaan ole itsestäänselvää ja
kaavoitusvaiheessa ei ole ollut tiedossa minkä tyyppisiä laitoksia
yksityiskohtaisesti kaava-alueelle sijoitetaan. Tällainen
rekisteröinti ei edellytä eikä merkitse
minkäänlaista hankkeen arviointia vaan puhdasta
kirjaamistoimenpidettä, jossa ainoastaan katsotaan, että kysymyksessä on
mainitun tyyppiset laitokset taikka haihtuvia orgaanisia yhdisteitä käyttävä toiminta,
joka myöskin tulee olemaan ympäristölupavapaata.
Tässä sanotaan, että ympäristölupatoimintaa ja -menettelyä helpotetaan
ja joustavoitetaan. Tosiasiassa, kun on viety resurssit hyvin heikoksi,
tullaan vastaan tällä tavalla, että ympäristölupaa
ei enää tarvita.
Arvoisat kansanedustajat, tämä merkitsee myös
sitä, että kansalaisyhteiskunta ei pysty arvioimaan
enää näiden toimien vaikutuksia ja perustuslaissa
oleva maininta siitä, että kansalaisilla on oikeus
vaikuttaa terveelliseen ympäristöön ja
oman elinympäristönsä kehittämiseen,
tämä perustuslain 20 §:n 2 momentin
mukainen perusoikeus, heikkenee. Tämä on hyvin
ikävä asia, että tällä tavalla
pala palalta heikennetään ympäristölainsäädäntöä,
tällä kertaa ympäristönsuojelulakia.
Tiedämme, että eduskunnassa on Pallas-kansallispuistohanke
eli Pallas-Ylläs-kansallispuistolain muutos, joka myös
omalta osaltaan heikentää ympäristön
luonnonsuojelua. Meillä on monia muita vastaavan tyyppisiä hankkeita edessä tässä
talossa
käsiteltävänä, ja niitä on
jo aikaisemminkin tullut nykyhallitukselta.
Arvoisa puhemies! Nykyhallituksen ympäristölinja
on kolkko, ja se tuo pala palalta ympäristön kannalta
huonoja esityksiä. Tämän vuoksi, arvoisa
puhemies, esitän, että tämä hallituksen esitys
100, nyt käsiteltävänä oleva
asia ympäristönsuojelulain muuttamisesta, hylätään,
kuten vastalauseessa 2 on todettu. Tämä hylkäämisen peruste
on se, että — yksinkertaisesti vielä kerran — jos
se hyväksytään, niin me jälleen
heikennämme ympäristön luonnonsuojelun
mahdollisuuksia ja kansalaisten oikeuksia vaikuttaa oman elinympäristönsä kehittämiseen.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ympäristönsuojelun tasoa
ei saa heikentää lain tasolla ja varsinkaan nyt,
kun vaaditaan entistä tehokkaampaa ympäristönsuojelua.
Eli jos tämä laki hyväksytään,
niin tässä mennään kyllä taaksepäin,
ja siinä mielessä kannatan tuota ed. Tiusasen
esitystä lain hylkäämisestä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on yksinkertaistaa ja
tehostaa hallinnollista menettelyä, joka koskee eräitä ympäristön
pilaantumisen vaaraa aiheuttavia toimintoja, siten, että ympäristönsuojelun
taso paranee. Esitys perustuu ympäristöministeriön
ympäristölupajärjestelmän ja
hallinnon tehostamista ja lupakäytäntöjen
yhdenmukaistamista koskevaan hankkeeseen. Työn tuloksena saatiin
kolme eri vaihtoehtoa, ja hallituksen esityksessä päädyttiin
esittämään yksinkertaisinta menettelyä eli
tietojärjestelmän merkitsemistä.
Myös sosialidemokraattien mielestä lupahallinnon
keventäminen ja ympäristönsuojelun tason
paraneminen on hyvä tavoite. Valitettavasti tässä esityksessä on
epäonnistuttu keinojen ja toteutuksen suhteen. Perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan ympäristövaliokunnalle todennut muun
muassa, että siinä esitetty sääntely
ei ole täysin asianmukaista ja että se on paikoin
jopa ongelmallista. Myös oikeusministeriö on lausunnossaan
katsonut, ettei ehdotettu sääntely täytä lain
selkeyteen ja vakuutussäännösten tarkkuuteen
liittyviä vaatimuksia. Ministeriö katsookin, että hallituksen
esitys on perustuslain kannalta ongelmallinen.
Edellä mainitut lausunnot kertovat puutteista lainsäädännön
laadussa. Ympäristövaliokunta teki mietinnössään
korjausesityksiä, mutta niidenkään myötä hallituksen
esitys ei parane riittävästi. Esitys merkitsee
siirtymistä etukäteisvalvonnasta jälkikäteisvalvontaan.
Asiantuntijalausuntojen mukaan tämä saattaa jopa
lisätä ympäristön pilaantumisriskiä.
Luvilla toteutettava etukäteisvalvonta on systemaattista
ja varmaa. Jälkikäteisvalvonta sen sijaan voi
olla satunnaista ja epävarmaa. Esityksen sisältämä valvonnan
muutos on ongelmallinen myös toiminnan harjoittajien ja
kansalaisten osallistumisoikeuksien kannalta. Jälkivalvontamenettelyn
käyttö on usein työlästä ja
hidasta, ja kansalaisten on ollut helpointa vaikuttaa toimintaan
ennakkovalvonnan kautta.
Lupaharkintaan liittyvää keskeistä päätösvaltaa
esitetään myös siirrettäväksi
alueellisista ympäristökeskuksista kunnille. Asiantuntijakuulemisessa
nousi esille huoli kuntien voimavaroista. Lisäksi esitetään,
että kunnat ottaisivat valvonnan työkaluksi käyttöön
rekisteröintimenettelyn. Olisi kohtuullista, että tällainen
rekisteröintiin sopiva valtakunnallinen järjestelmä olisi olemassa.
Hallituksen esityksen hyväksyminen edellä kuvatussa
muodossa ei yksinkertaista ympäristölupahallintoa
eikä lisää kansalaisten osallistumismahdollisuuksia.
Ympäristövaliokunnan sosialidemokraatit vaativat
vastalauseessaan, että ympäristönsuojelulaki
tulee uudistaa kokonaisuudessaan eikä lainsäädäntöä pidä tehdä tämänkaltaisilla
esityksillä entistä sekavammaksi. Myös
ministeri Lehtomäki totesi viime tiistaina käydyssä keskustelussa,
että ympäristönsuojelulain kokonaisuus on
vaikeaselkoinen. Hän lupasi, että ministeriössä ryhdytään
valmistelemaan ympäristönsuojelulain kokonaisuudistusta,
kunhan jätelain kokonaisuudistus ensin valmistuu.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella esitämme,
että nyt käsiteltävänä oleva
lakiehdotus hylätään, ja vastalause numero
yksi on sosialidemokraattien.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuusisto kävi läpi
hyvät perustelut sille, minkä vuoksi tätä lakiesitystä ei
pidä olla viemässä tässä muodossa
eteenpäin. Tämä esityshän tarkoittaa
todellakin siirtymistä etukäteisvalvonnasta jälkikäteiseen
valvontaan. Kyllä näiden asiantuntijakuulemisten
myötä, jotka tämän asian osalta
ympäristövaliokunnassa kävimme läpi,
kävi selväksi se, että tämä on
omiaan lisäämään ympäristön
pilaantumisen ja myöskin pilaamisen mahdollisuuksia.
On huomattava tässä asiassa myöskin
se, että kunnissa ei välttämättä ole
resursseja näihin toimintoihin, joita nyt hallitus kaavailee
siirrettäväksi kunnan puolelle. Siellä ei
välttämättä ole resursseja tätä tehtävää hoitaa.
Tästäkin olisi ollut hyvä etukäteen
jo olla tieto kunnissa, miten tästä sitten tullaan
huolehtimaan. Eli kannatan ed. Kuusiston ehdotusta tämän
esityksen hylkäämisestä.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi ympäristönsuojelulain
muuttamisesta on kannatettava. Ympäristövaatimukset
lisääntyvät kaiken aikaa, ja toisaalta
hallinnon tuottavuudelta odotetaan yhä enemmän. Ympäristölupajärjestelmän
keventäminen silloin, kun ympäristövaikutukset
ovat myös keveät, on aivan perusteltua, ja kehittäminen
on todella tärkeää. Luvitusten järjestäminen
hallinnossa on vasta alussa. Erilaisten lupien yhteistarkastelua
tulee lisätä. Muun muassa maa-ainesluvituksia
tulisi tiiviimmin yhdistää ympäristölupiin
ja ympäristöselvityksiin.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat, kansalaiset! Hyvin lyhyesti, vaikka
tänne tulinkin, koska haluan lukea tästä yhden
kohdan.
Mutta kaiken kaikkiaan, meillä on justiin tuossa ulkopuolella,
jos joku tuosta tuiskusta ja lumesta on erottanut, mielenosoitus
menossa, pitkäaikainen mielenosoitus nälkälakoilla
siitä, että tämä hallitus on
hallitusohjelmassaan jo luvannut pohjavedetkin ulkomaisille firmoille,
niin että niitä voi kohta ruveta ostamaan täältä.
Kaiken kaikkiaan tämä hallitusohjelma on semmoinen,
että ... Nyt Aamulehdessä onneksi oli tänään,
että virkamiehet paljastivat senkin, että ministerit
Pekkarinen ja Katainen olisivat mielellään halunneet
pitää piilossa vielä pitkän aikaa,
lähes vaaleihin asti, ensi vuoden alkuun asti, että esimerkiksi
kevyeen polttoöljyyn on tulossa yli 50 prosentin veronkorotus,
ettei sitä olisi aikaisemmin huomattu. Onneksi opetusministeri
Virkkunenkin keksi sieltä, että Rkp:lle on luvattu
ruotsin kielen aloitus jo viidenneltä luokalta.
Tässäkin on vähän sen kaltaisia
juttuja, että täältä sisällöstä jotkut
virkamiehet ovat selkokielellä ... Vaikka tässä tosiaan
vaaditaankin tätä selkokielisyyttä, johon
kuulema oppositio ja SDP yhtyvät, ihan hyvä, koska
täällä tosiaan tämä lupahallinnon
keventäminen ja kielenkäytön keventäminen
kaikkinaisesti olisi hyvä. Nimittäin tässä sanotaan
vielä ihan lopussa viimeisenä, että "lain
rakenne ja systematiikka tulisikin vastaisuudessa uudistaa kokonaisuudessaan". Minä
jo
ajattelin, että onkohan tämä koko perustuslakia
ja kaikkia lakeja koskevaa, koska tässä itsessään
on hämmästyttävää juttua,
kun tätä lukee. Minun on vaikea löytää niitä kohtia,
joita vastaan tässä protestoidaan, myönteisestikin
ja negatiivisestikin esitetään mieltä.
Sen takia minä luen, arvoisa puhemies, lakimiestekstiä hivenen
tästä, jos joku sallii ja pystyy pidättelemään
naurua, suomalaisen lainsäädännön
huipputekstejä:
"Poikkeukset luvanvaraisuudesta. Ympäristölupaa
ei lakiehdotuksen 30 §:n 1 momentin mukaan tarvita
12 §:n 1 momentin 1—4 kohdassa tarkoitettuun
toimintaan, jonka ympäristönsuojeluvaatimukset
on säädetty 12 §:n nojalla valtioneuvoston
asetuksella. Näin muotoiltuna" — näin
muotoiltuna — "säännös näyttäisi — yhdessä 12 §:n
1 momentin kanssa luettuna — merkitsevän" — siis
näyttäisi merkitsevän — "että toiminnan
poistuminen luvanvaraisuuden piiristä riippuu siitä,
onko asetus annettu" — onko asetus annettu — "sekä viime
kädessä myös asetuksen sisällöstä."
Herra Jumala, tämä on hienoa, se riippuu jopa
sen asetuksen sisällöstä jonkun verran.
"Lakiehdotuksen 30 a §:n 2 momentissa
on vastaavalla tavalla muotoiltu säännös."
Ajatelkaa yhtä selkeästi, että kyllä toivotaan lainsäädäntöön,
jos puhemieskin muistaa vanhoja hyviä aikoja omasta työstään,
selkeyttä ja kevennystä.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen lakiesitys
ympäristönsuojelulain muuttamiseksi on aivan perusteltu
ja kannatettava. Tällä on tarkoitus keventää lupabyrokratiaa
ja hallinnointimenettelyä, joka on osoittautunut Suomessa
hyvin raskaaksi näissä ympäristöluvitusjärjestelmissä.
Aivan kuten valiokunta toteaa omassa kannanotossaan, ympäristöministeriön
lupamenettelyn keventämistä koskevassa loppuraportissa
todetaan, että Suomessa lupakynnys on alempi kuin useimmissa
muissa EU-maissa ulottuen melko vähäisiäkin
ympäristöhaittoja aiheuttaviin laitoksiin, joiden
osalta lupakäsittely on ollut turhan työlästä.
Eli aivan oikealla asialla ollaan ja itse asiassa tässä otetaan
vain varsin vähäisiä askelia tämän
lupabyrokratian keventämisen suuntaan. Tästähän
on ympäristöministeriössä myöskin
valmisteltu jatkotoimia, joilla edelleen voitaisiin katsoa tätä lupamenettelyn
koko-naisuutta.
Mielestäni tämä on kannatettava hanke.
Tällä tuetaan lupamenettelyn tehostamista ja sillä tavalla
tuottavuusohjelman vaatimuksia ja tällä myöskin
tuetaan yrittäjien mahdollisuuksia päästä tuohon
varsinaiseen yritystoimintaansa järkevässä ajassa
ja järkevämmin kustannuksin kiinni.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten sosialidemokraattien vastalauseessa
todetaan, tässä siirrytään jälkikäteiseen
valvontaan. Erittäin vakavaa on se, että tässä nimenomaan kuntien
rooli kasvaa, vaikka kunnilla ei ole tähän riittävää asiantuntija-
ja voimavararesursointia. Eli tästä ovat aiheellisesti
kunnat, erityisesti pienemmät kunnat, huolissaan.
Eräs tärkeä näkökohta
on myöskin tämän järjestelmän
siirtyminen epäselvempään suuntaan. Meillähän
on nyt ollut 13 maakunnittain toimivaa ympäristöviranomaista.
Nyt mennään vain muutamaan paikkaan. Tämä etääntyy
kansalaisen näkökulmasta varsin kauas. Ihmiset
eivät tiedä, missä asioidaan. Ed. Kaunistosta
poiketen minä olisin huolissani esimerkiksi maatalousyrittäjien
isojen navetta- ym. hankkeiden osalta. Läheisyysperiaate
olisi varmasti edullista, että niitä voitaisiin
siellä lähellä käsitellä eikä epämääräisessä harmaassa
hallinnossa.
Erittäin vakavia ovat tietysti tämän
järjestelmän myötä syntyvät
riskit. Ne kasvavat koko ympäristönsuojelun näkökulmasta.
Kun valvonnan voimavarat pienenevät, niin toisin — valitettavasti
jälleen — kuin ed. Kaunisto, minä olen huolissani
siitä, että te kyllä toteutatte valtion tuottavuusohjelmaa
kaavamaisesti henkilöstön vähentämisohjelmana.
Valtion ympäristönsuojeluhallinnon ja -valvonnan
voimavaroja heikennetään valtion tuottavuusohjelman
mukaisella tavalla, jolloinka jälleen myöskin
tämän lainsäädännön
toteuttamisedellytykset ja kansalaisten etujen valvonta ympäristönsuojelussa
ja riskien pienentämisessä heikkenee valtion tuottavuusohjelmankin
kautta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Unohdin sanoa kokonaan, kun eksyin tähän
pykäläviidakon hiomiseen, että tätä hylkäämistäkin
on vähän vaikea kannattaa, koska periaatteessa,
jos tämä koskee Suomen kansalaisia — ja
aivan kuten ed. Rajamäki puhui tästä läheisyysperiaatteesta — tämä on
hyväkin laki pienyrittäjille ja muille vastaaville.
Päästään eroon näistä vähän
liian pitkälle menneistä vihreistä ja
maailman tuhoutumisesta nyt niin pahasti, että tosiaan tämä viidakko
tai tämä epäselvyys on niin todellista,
että on vaikea toimia ihan pikkuympäristöissä ja
kotiseudulla ja kunnissa.
Mutta samalla tässä on kuitenkin varmistettava
se, että eivät ulkolaiset isommat ja keskisuuremmatkaan
firmat pääse tämän lain siivellä tekemään
justiin semmoisia tuhoja ja tekosia tähän maahan
ja saamaan semmoisia omistussuhteita, joista taas ed. Rajamäkikin
mainitsi, että niitä sitten jälkikäteen
vasta alettaisiin korjailemaan.
Minun mielestäni jotenkin tämä pitäisi
palauttaa jopa uudelleen valmisteluun, koska tämä on käsittämättömän
sekaisen kaltainen, kun huomioidaan se, että tämän
tosiaan pitäisi keventää ja selkeyttää.
Tässä on ehkä sotkettu sanat "keventäminen"
ja "selkeyttäminen" nyt pahasti lain-säätäjien
omassa runokielessä tai kapulakielisessä, -mielisessä fantasiamaailmassa,
koska minä en näe sitä selkeyttä tässä ainakaan
kovin helpolla. Mutta periaatteessa kannatan kyllä tätä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kommentoin ed. Kauniston äskeistä puheenvuoroa,
joka oli monessa kohtaa ihan täsmällinen ja oikea.
Tämä hallituksen toimenpide toteuttaa tuottavuusohjelmaa
tismalleen, se on siis linjassa sen linjan kanssa, minkä hallitus
on ottanut. Se pienentää pieneltä osaltaan
byrokratiaa, helpottaa toimijoitten asemaa. Kaikki on totta, ei
pienintäkään huomauttamista. Tämä linja,
mikä on valittu, sitä viedään.
Arvoisa puhemies! Ed. Kaunisto unohti kertoa, miksi tämä kaikki
ylipäätään on mahdollista. Se
on siksi, että Suomessa on vielä pinta-alaa tärveltäväksi
aivan kunnolla. Tässä on sellaisista toimeliaisuuksista
kysymys, että jos vahinko sattuu, niin poistetaan kalustoluettelosta
ja siirretään toimeliaisuudet toiseen paikkaan.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle on pakko sanoa, että jos
vahinko sattuu, niin se sattuu, oli lupa tai ei, oli valvonta missä muodossa
hyvänsä tai ei. Kyllä tässä tavoitteena
oleva hallinnon keventäminen ja näiden asioiden
standardisointi ja yksinkertaistaminen ovat mielestäni
tärkeämpiä kuin se, että yksityistapauksiin
puututtaisiin näin voimakkaasti.
Ed. Rajamäelle haluan sanoa sen, että tässähän
ei lainkaan puututa maatalouden luvitusjärjestelmään,
vaan tämä esitys koskee aika pientä joukkoa
näitä lupia. Siellä on erilaisia bensiinin, polttoaineiden
huoltojakeluketjuja, kalliomurskauslaitoksia ja tämän
tyyppisiä. Toki jatkossa tullaan myöskin maatalouden
lupabyrokratiaa varmasti katsomaan uudella tavalla, mikä on hyvä asia.
Minusta meidän pitää katsoa mallia
esimerkiksi Ruotsista ja muista naapurimaistamme, joissa tässä suhteessa
on uskottu paljon enemmän sen yrittäjän
ja sen standardoinnin varaan kuin pelkästään
siihen, että luvituksella pyritään saamaan
mahdollisimman tiukat ehdot ja kovat kustannukset.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Pulliainen totesi, tuottavuusohjelman
kanssa linjassa olevaa lainsäädäntöä ja sillä tavalla
myös, että kun tuottavuusohjelmalla on vähennetty
resursseja valtionhallinnosta ja epäsuorasti myös
kuntahallinnosta, niin silloin ollaan sitten tilanteessa, että aletaan
helpottaa tätä ympäristölupamenettelyä eli
ei tarvitse hakea ympäristölupaa. Sillä tavalla
ei tarvitse työntekijöitäkään.
Mutta, arvoisa puhemies, jälkikäteinen valvonta
ei pysty vaikuttamaan enää tuotantolaitoksen sijoituspaikkaan.
Kun se kertaalleen on valittu ja se on sinne sijoitettu, niin se
siellä pysyy. Tämä on jälkivalvonnan
eräs heikkous.
Viittaan vielä, niin kuin täällä myös
viitattiin aikaisemmin, perustuslain 20 §:n 2
momenttiin, johonka myöskin perustuslakivaliokunta on lausunut
ja toteaa: "Perustuslain 20 §:n 2 momentin on
katsottu merkitsevän perustuslaillista toimeksiantoa ympäristölainsäädännön
kehittämiseksi siten, että ihmisten vaikutusmahdollisuuksia omaa
elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon
laajennetaan." Ja edelleen: "Ehdotettu lupamenettelyn soveltamisalan
kaventaminen ei tästä näkökulmasta
vaikuta olevan hyvin sopusoinnussa ympäristöperusoikeuteen
liittyvien tavoitteiden kanssa."
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys juuri ympäristöperusoikeuksista,
ja kyllä minä uskon, että Suomella on
varaa edelleenkin ylläpitää tilannetta,
että ihmiset voivat lausua siitä, mitä heidän
lähinaapurustoonsa tuodaan, minkä tyyppisiä laitoksia
sinne tuodaan ja mikä on heidän käsityksensä tästä hankkeesta.
Tämä on hyvin tällainen perusajatus,
joka meillä perustuslaissa on otettu mukaan, ja sitä tässä nyt
heikennetään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaunistolle vielä huomautus
siitä, että olitte jälleen kerran oikeassa.
Kun on lupa taikka ei, se pieni mahdollisuus on, että sen
lupaprosessin aikana on pistetty sellaisia rajoja, että se
todennäköisyys kurjuudesta ei toteudu.
Keskustelu päättyi.