5) Laki perusopetuslain 47 §:n muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoitteeni sisältö tarkoittaa
sitä, että kun tällä hetkellä kunta
voi järjestää kerhotoimintaa, niin tässä on
se voida-verbi poistettu ja sanotaan, että tulee järjestää kerhotoimintaa.
Tämä oikeastaan sopisi paremmin ei lama-aikaan
olevaksi lakialoitteeksi. 1990-luvulla lakkautettiin koulujen kerhotoimintoja
niin, että ne lähestulkoon kuolivat pois, mutta
nyt on Perusopetus paremmaksi -ohjelmassa hallitus antanut määrärahoja
myös elvyttääkseen näitä kunnon
vanhoja, entisiä, perinteisiä koulujen kerhoja.
Onkin syntynyt sillä pienellä rahalla jo yli 12 000
uutta kerhoa, hyvin monipuolisia kerhoja, eniten liikunnan osalta.
Kerhotoiminta on sillä tavalla tärkeää toimintaa,
koska se tukee oppilaan eettistä ja sosiaalista kasvua,
se kehittää oppilasta itseään
monipuolisesti. Sillä on tavoitteena, että jokaisella
oppilaalla olisi vähintään yksi harrastus
elämässään, sillä jos
on vähintään yksi harrastus, niin katsotaan,
että se estää syrjäytymisen
alkamisen. Kerhotoiminnan kautta tavoitetaan varsinkin niitä lapsia
ja nuoria, joilla ei ole mahdollisuutta osallistua kodin ulkopuoliseen
vapaa-ajan toimintaan, seuroihin ym., jotka ovat maksullisia. Koulujen
perinteiset kerhot ovat maksuttomia lapsille, niille on matala kynnys
osallistua, ja niitä pitää enimmäkseen
se tuttu, turvallinen, pätevä opettaja. Siinä mielessä tämä kerhotoiminta
tukee opetusta omalta osaltaan. Opetusta se ei itsessään
ole mutta tukee sitä.
Kerhotoiminta myöskin tukee kodin ja koulun kasvatustyötä,
yhteistä kasvatustyötä, lisää nuorten
osallisuutta, kehittää sosiaalisia taitoja ja
yhteisöllisyyttä, joita nyt peräänkuulutetaan
paljon, ja kerhotoiminnan kautta myös oppilas kokee sitä luovuuden
intoa ja onnistumisen elämyksiä, joista nyt myöskin
puhutaan paljon. Kerhotoiminta on tarkoitettu koko peruskoulun ajaksi, 1.—9.
vuosiluokkien oppilaille. Lähinnä se on painottunut
yläkoulun puolelle. Sitä voidaan monella eri tavalla
ja muodossa järjestää. Kaiken kaikkiaan
olisi hyvä, että tämä suotuisa
kehitys kerhotoiminnan elpymiseksi jatkuisi, ja toivon, että tulevaisuudessakin
valtiolta liikenisi rahaa tähän tärkeään
toimintaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajakollegat! Tämä sivistysvaliokunnan
puheenjohtajan Raija Vahasalon tekemä lakialoite on ajatukseltaan
erinomainen. Koulujen kerhotoiminnan kehittämisen tavoitteenahan
on nimenomaan saada aikaan monipuolista lapsen ja nuoren kasvua
tukevaa vapaa-ajan toimintaa, joka vakiintuisi osaksi lapsen ja
nuoren ohjattua iltapäivää. Niin kuin
me hyvin tiedämme, niin tämän päivän
koulussa koulupäivät usein ovat varsin lyhyitä varsinkin
juuri niillä pienimmillä lapsilla ja koulupäivä päättyy
jo puolenpäivän aikaan, ja sitten vastaavasti
tiedämme sen, että vanhemmat ovat entistä kiireisempiä ja
työelämä vaatii paljon aikaa. Näin
ollen monta kertaa pienellä lapsella siellä iltapäivässä on
usean tunnin sellainen aika, jonka hän joutuu olemaan yksin
taikka joutuu löytämään jonkun
muun paikan sitten tämän illan ja iltapäivän
viettämiseen, ja tämä kerhotoiminta on
erittäin hyvä osa sen ajan täyttämiseen.
Kerhotoiminnan elvyttämisellähän
pyritään nyt nimenomaan siihen, että jokaisella
lapsella olisi mahdollisuus saada ainakin yksi harrastus, yksi kerhoharrastus,
läpi koko perusopetuksen ja nimenomaan niin, että tämä harrastus
olisi tuolle lapselle, nuorelle myös ilmainen eli siitä ei
perittäisi erillistä maksua vaan siihen olisi
mahdollisuus osallistua kaikilla.
Kerhot ovat palanneet nyt pienen tauon jälkeen. Muistamme,
että 1990-luvulle asti kerhot olivat aika merkittävä osa
suomalaista peruskoulua. Itse silloin peruskoululaisena sain osallistua lukuisiin
erilaisiin kerhoihin. Oli näytelmäkerhoa, oli
liikuntakerhoa, oli paljon erilaisia kerhoja, ja ne olivat ainakin
minulle silloin pienenä koululaisena ja vähän
isompanakin koululaisena aika merkittävä osa nuoruutta.
1990-luvun laman myötä nämä kerhot
sitten karsittiin pois ja tätä ennen ei niitä ole
nähty tarpeelliseksi myöskään
palauttaa koulujen arkeen. Nyt kuitenkin näin halutaan
tehdä.
Kerhot ovat palanneet tämän hallituskauden aikana
vahvasti takaisin peruskouluihin. Tuolla ikäryhmien pienentymisestä säästyneellä rahalla,
jonka kokonaispanos on 200 miljoonaa euroa tämän
neljän vuoden aikana, on tuettu tukiopetusta, erityisopetusta,
on pienennetty koulujen ryhmäkokoja mutta myös
tärkeänä osana on käynnistetty
uudestaan tämä tärkeä kerhotoiminta
niin, että nyt kahden vuoden aikana on palannut yli 12 000
kerhoa Suomen koululaisten arkeen. Se on erittäin merkittävä määrä.
Itse asiassa näissä kerhoissa harrastaa tällä hetkellä jo
yli 200 000 suomalaista peruskoululaista iltapäivätoiminnassa,
eli puhutaan erittäin kustannustehokkaasta, erittäin
vaikuttavasta toiminnasta, joka nyt on koulujen arkeen saatu palautettua.
Kerhotoiminnan elvyttämiseksihän on käytetty
tähän mennessä rahaa yhteensä yli
12 miljoonaa euroa ja tämän vuoden budjetissa
on tuo 8 miljoonaa euroa varattu. Mukana on kaiken kaikkiaan jo
yli 300 koulutuksen järjestäjää.
Se on merkittävä panostus suomalaiseen peruskouluun.
Kerhoissa harrastetaan monenmoista, niin kuin aiemmin kuvasin
omaa peruskouluaikaani, mutta ennen muuta liikuntakerhot ovat olleet
näitä ykkössuosikkeja. Lähes
jokainen kerhotoiminnan käynnistänyt on ottanut
yhdeksi vaihtoehdoksi liikuntakerhon, ja se on tietysti erittäin
toivottu ja odotettu uudistus. Näin olemme saaneet tuonne
lasten arkeen myös yhden tai kaksi tuntia lisää kerhotoiminnan
liikuntaa, ja se on tärkeä juttu. Tuohon liikunnan
määräänhän tulemme palaamaan
myös varmasti tuntijakouudistuksessa, jossa tulemme korjaamaan
nuo edellisen tuntijakouudistuksen karkeat virheet, jossa taito-
ja taideaineet ajettiin alas ja valinnaisuutta vähennettiin.
Nyt on aika palauttaa ne jälleen suomalaisen peruskoulun
arkeen ja sille paikalle, jonka liikunta ja taito- ja taideaineet
ansaitsevat.
Arvoisa puhemies! Koulujen kerhotoiminta on siis oppilaille
maksutonta ja vapaaehtoista, ja yhden tuollaisen käynnistetyn
kerhon vuosikustannukset ovat ainoastaan noin 1 000 euroa. Tämä kuvaa
hyvin sitä, kuinka pienestä rahasta loppupelissä on
kysymys ja kuinka vaikuttavaa se on näiden lasten arkeen.
Toki tätä toimintaa, joka täyttää lasten
iltapäivää ja tekemisen ja puuhaamisen
tarvetta ja halua, ovat tyydyttämässä myös
tärkeänä osana muut, esimerkiksi yhdistystoiminta:
Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Pelastakaa Lapset, urheiluseurat,
yhdistykset, 4H-kerhot. Myös seurakunnalla on monessa kunnassa
aika merkittävä rooli. Sitä ei missään
tapauksessa pidä väheksyä, mutta se ei
myöskään ole tämän
toiminnan kanssa kilpailevaa vaan täydentävää toimintaa.
Arvoisa puhemies! Erityinen tavoite on siis saada lisää nimenomaan
liikunnallisia kerhoja lasten terveysliikunnan edistämiseksi.
Kerhotoiminnan kehittämisessä on tavoitteena myös
syventää kodin ja koulun yhteistyömuotoja.
Koulut voivat hyödyntää kerhotoiminnan
järjestämisessä noita kolmannen sektorin
toimijoita, koulun muita sidosryhmiä ja eri hallintokuntien osaamista.
Tämä sivistysvaliokunnan puheenjohtajan Raija
Vahasalon tekemä lakialoite on erittäin hyvin
sopusoinnussa näiden meidän yhteisten tavoitteiden
kanssa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kansanedustaja Raija Vahasalon tekemä lakialoite kerhotoiminnasta
on mielestäni varsin kannatettava. Alkujaanhan lasten yksinäisistä iltapäivistä puhuivat
kovasti rouva Eeva Ahtisaari ja professori Lea Pulkkinen. He ottivat
aikoinaan voimakkaasti kantaa suomalaisten lasten yksinäisiin
iltapäiviin ja mikä ettei myös näihin
yksinäisiin aamuihin.
Kansainvälisessä keskustelussa näihin
kiinnitetään edelleenkin huomiota. Esimerkiksi
Japanissa perinteisesti äidit ovat jääneet
kotiin hoitamaan lapsia, olipa äidin koulutus mikä tahansa, ja
yleensähän siellä on varsin korkeasti
koulutettuja naisia. Sitten kun he tulevat raskaaksi, niin heiltä on
odotettu, että he jäävät kotiin
hoitamaan kotitaloutta, lapsia ja perhettä. Tähän
on tosin tullut viime aikoina myös asennemuutos; nuoret
naiset eivät enää halua jäädä kotiin
hoitamaan kotitaloutta ja lapsia vaan jättävät
lastenhankinnan ja jäävät usein myös
yksineläjiksi.
Suomessa taas puolisot käyvät useimmiten molemmat
töissä. Se on Suomessa tasa-arvokysymys mutta
myös usein käytännön pakko,
koska perhe ei välttämättä pärjää yhden
vanhemman palkalla. Koska kotona ei ole ketään
hoitamassa, ohjaamassa ja valvomassa lasta, on varsin hyvä asia,
että koulut voivat järjestää harrastustoimintaa
kouluilla. Opettajille se tietää lisätyötä.
Toisaalta opettajat saattavat olla toiminnasta varsin kiinnostuneita.
Opettajathan ovat usein hyvin laajasti kiinnostuneita eri asioista,
ja heidän yleissivistyksensä on ainakin mielestäni
varsin kattava verrattuna hyvin moneen muuhun ammattikuntaan.
Lasten kasvatuksen tukeminen on arvokasta toimintaa. Kerhotoiminta
osaltaan ehkäisee koulukiusaamista, näin uskon.
Kun harrastetaan yhdessä, oppilaat oppivat tuntemaan toisia
oppilaita, opettajan tai kerhonohjaajan ja näin mahdolliset
oppilaiden väliset jännitteet pystytään
myönteisin keinoin purkamaan. Kerhotoiminta varmasti omalta
osaltaan ehkäisee syrjäytymistä ja lähentää myös
perheitä ja koulua toisiinsa. Koulun ja kodin yhteistyö on
tärkeää.
Kun kuuntelee kuntien kouluverkkosuunnitelmia, jotka käytännössä yleensä tarkoittavat
joko koulujen lakkauttamista tai sitten koulujen lakkauttamista
ja yhden suuren uuden koulun rakentamista, niin tämäkin
keskustelu antaa kuitenkin mahdollisuuden tuottaa lisää harrastusmahdollisuuksia
koululaisille, kun kouluja yhdistetään ja uusia yksikköjä muodostetaan.
Varsinkin 1.—9.-luokkaikäiset lapset tarvitsevat
turvallisia ihmissuhteita, ainakin yhden turvallisen aikuisen. Olen
nähnyt, että joillekin lapsille kerhonvetäjä saattaa
olla ainoa turvallinen aikuinen, ja siksi kannatankin lämpimästi
tätä aloitetta ja toivon sille myönteistä käsittelyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lama vei ja uusi lama tuo. Näinhän
tässä tämän konseptin mukaan
olisi käymässä. Kannatan lämpimästi
tämän kaltaista laman hoitoa. Tässä on
sisältöä.
Arvoisa puhemies! Jotta sille tulisi jotakin ohjeellista merkitystä,
niin ensimmäisen allekirjoittajan olisi kannattanut miettiä sitä,
että tämä ensimmäinen virke,
jota tässä nyt muutetaan, olisi hyvä ollut
muotoilla näin: "Perusopetuksen yh-teydessä tulee
oppilaille järjestää laadukasta kerhotoimintaa",
sillä nimenomaan sehän se olisi ollut muutos siihen
tilaan, jossa nyt elämme. Ed. Heinonenhan jo tässä kerkesi
kuvata sen, että 12 000 kerhoa jo on, ja ed. Nurmenkin
puheenvuorosta saattoi päätellä sen,
että jos on urheilusta kysymys — kuten myöskin
ed. Heinosen puheenvuorosta — niin sen valvonnan ja suunnitelmallisuuden
pitää olla aika korkeaa luokkaa, että se
turvallisuusnäkökohta tulee huomioon otetuksi.
Elikkä tässä aloitteessa on rukkaamisen
varaa.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalo on erittäin tärkeällä asialla
ja oikealla asialla esittäessään, että edellytyksiä lasten
harrastustoimintaan ja kerhotoimintaan lisätään.
Itse toivoisin kuitenkin, että kerhojen osalta luotaisiin
myös mahdollisuuksia kolmannen sektorin toimijoiden ja
kuntasektorin yhteistyölle, kuten tällä hetkellä toteutuu
jo iltapäivätoiminnassa. Tämän
aloitteen yhteydessä olisi siis mielestäni hyvä selvittää myös
sitä, miten kolmas sektori voisi toimia kuntasektorin tukena
kerhotoiminnan toteuttamisessa.
Kun ed. Pulliainen puhui laadusta, niin laadusta ei tokikaan
tule tinkiä, mutta nyt jo useat kolmannen sektorin toimijat
täyttävät iltapäivätoiminnan
toteuttajina kuntien asettamat laatustandardit, ja uskon, että tulevaisuudessa
myös kerhotoiminnassa kolmas sektori pystyy laadukkaasti
toimimaan kuntien tukena, jos siihen annetaan mahdollisuus. Kannatankin
siis kerhotoi-minnan lisäämistä ja tämän
asian yhteydessä myös tämän
toiminnan toteuttamismahdollisuuksien laaja-alaisempaa selvittämistä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalon lakialoite perusopetuslain
muuttamisesta on kannatettava. Harrastukset ovat kiistatta tärkeitä lasten
ja nuorten hyvinvoinnille ja kehitykselle. Parhaimmillaan niiden kautta
saa ystäviä, oppii sosiaalisia taitoja ja pääsee
toteuttamaan itseään monipuolisesti. Teini-iässä hyvä ja
mielekäs harrastus voi suojata nuorta ongelmilta, joita
vapaa-ajalla tapahtuvasta päämäärättömästä ajelehtimisesta
helposti seuraa. Jokaisella lapsella tulisikin olla ainakin yksi mieluisa
jatkuva harrastus elämässään.
Koska harrastukset ovat usein kalliita, ei kaikilla perheillä ole
varaa niitä vuodesta toiseen kustantaa. Juuri tämän
vuoksi kerhotoiminta on niin tärkeää.
Kuten käsiteltävänä olevassa
lakialoitteessa todetaan, tavoitetaan kerhojen kautta etenkin niitä nuoria
ja lapsia, joilla ei ole muuten mahdollisuutta harrastaa säännöllisesti.
Kerhotoiminnan ylläpitäminen onkin konkreettinen
tapa edesauttaa hyvinvoinnin nykyistä tasaisempaa jakautumista
yhteiskunnassamme ja ehkäistä luokkaerojen kasvua.
Kaikilla lapsilla varallisuuteen ja perhetaustaan katsomatta on
oltava mahdollisuus harrastaa.
Hienoa, että sivistysvaliokunnan puheenjohtaja on nostanut
esille tämän tärkeän asian.
Toivon, että hän nyt yhdessä kokoomuslaisen
opetusministerin kanssa huolehtii siitä, että kerhotoiminnan
järjestämiseen myös ohjataan riittävästi valtionosuuksia.
(Ed. Rajamäen välihuuto) — Eli rahaa,
aivan. Ilman rahaa kun ei kerhoja pyöritetä, vaikka
hyvää tahtoa olisi kuinka.
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevassa
lakialoitteessa mainitaan kerhotoiminnan tavoitteista kodin ja koulun
kasvatustyön tukeminen sekä mahdollisuuden antaminen
yhteisöllisyyteen kasvamiseen. Tässä yhteydessä haluan
huomauttaa, että yksi helppo ja halpa keino tukea kodin
ja koulun yhteistyötä sekä parantaa yhteisöllisyyttä olisi
luokkien säilyttäminen mahdollisimman yhtenäisinä koko
peruskoulun ja mahdollisesti myös lukion ajan. Kun oppilaiden
vanhemmat vuosien saatossa oppivat tuntemaan lastensa luokkatoverit
ja näiden vanhemmat, on yhteisistä pelisäännöistä sopiminen
helppoa ja mahdollisiin ongelmiin pystytään puuttumaan
tehokkaasti. Jos taas luokat hajoavat, kuten nykyisin usein tapahtuu
esimerkiksi ala-asteelta yläasteelle siirryttäessä tai
silloin, kun lukioryhmät kootaan oppilaan sukunimen perusteella
aakkosjärjestyksessä, jäävät
vanhemmat helposti lastensa asioiden ulkopuolelle. Opettajien sekä luokka-
ja ryhmätovereiden alati vaihtuessa vaikeutuu luonteva
yhteydenpito muihin vanhempiin ja kouluun.
Arvoisa puhemies! 1990-luvun lama horjutti kaikkia lasten ja
nuorten kehitysympäristöjä mukaan lukien
vapaa-ajan harrastusympäristöt. Kun perheet joutuivat
taloudellisesti tiukoille, jouduttiin muun ohella säästämään
myös lasten harrastuksissa. Valitettavasti samaan aikaan
myös kunnat karsivat kerhotoimintaa ja muita ilmaisia harrastuksia.
Seurauksena monet nuoret jäivät vapaa-ajallaan
oman onnensa nojaan kuluttamaan iltapäiviänsä miten
parhaaksi näkivät. Tällaista kehitystä pitäisi
nyt uuden laman aikana välttää viimeiseen
saakka. Lasten ja nuorten vapaamuotoinen kellunta vailla kiinnekohtia
johtaa ikävimmillään päihteiden
käyttöön ja huonoon seuraan, ja nämä vaikutukset
heijastuvat usein aikuisuuteen saakka.
Huonoina aikoina on erityisen tärkeää huolehtia
siitä, etteivät nuoret pääse
putoamaan yhteiskunnan ulkopuolelle. Harrastuspiirien tärkeys korostuu
juuri silloin, kun kotona on syystä tai toisesta vaikeaa.
Arvoisa puhemies! Hiljattain järjestetyssä syrjäytymistä käsitelleessä seminaarissa
puhuttiin lasten ja nuorten tarpeesta saada arkeensa myös kiireettömyyttä ja
vapautta. Turhan usein lapset kokevat harrastukset liian kilpailuhenkisiksi
ja vaativiksi, mikä kertoo karua kieltään
aikuisten arvoista. Tämä ongelma tulisi huomioida
erityisesti silloin, kun kerhotoimintaa järjestetään
pienille ala-astelaisille. Lapsen näkökulmasta
tärkeintä on hauska yhdessä tekeminen,
leikki ja luova puuhailu. Liiallinen suorittaminen ja voittoon pyrkiminen
sen sijaan tuovat turhia paineita liian aikaisin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Käytän puheenvuoroni täältä puhujakorokkeelta,
että puhemiehen ei tarvitse puuttua, jos 2 minuuttia ylittyy.
Yksi kuntien vetovoimatekijöistä on muun muassa
laadukas ja monipuolinen koulutustarjonta, ja uskon, että tämä on
tajuttu myös maamme kunnissa, ainakin useimmissa. Täältä salista ja
eduskunnasta hyvin hanakasti me edustajat olemme eri lakiesityksissä tuomassa
ehdotuksia, jotka tavallaan sitten sitovat kuntia, niin kuin tässäkin — sivistysvaliokunnan
puheenjohtaja on ensimmäinen allekirjoittaja — on
teksti: "Pe- rusopetuksen yhteydessä tulee oppilaille järjestää -
-." Siellä nykyisin on sana "voidaan". Tässä yhteydessä tulee
mieleeni myös muun muassa monet lukuisat esitykset perusopetuksen
oppilasryhmien koosta. Hyvin monet edustajakollegat haluavat, että nämä koot
sidotaan lakiin. Silloin kunnissa ei ole minkäänlaista
liikkumavaraa.
Täällä monessa puheenvuorossa on
puhuttu hyvinkin voimakkaasti kerhotoiminnan puolesta, ja siinä mielessä niihin
puheenvuoroihin voi yhtyä. Mutta todella uskon, että kunnissa,
joissa tiedostetaan nämä asiat, myös
mahdollisuuksien mukaan tarjotaan hyvin monipuolista kerhotoimintaa.
Mutta sitten realiteetit. Vuosi sitten valtionosuusjärjestelmää muutettiin
perusopetuksen puolella siten, että kaikki kuntalaiset
osallistuvat tavallaan tähän perusopetuksen rahoitukseen,
ja tämä valtionosuusuudistus siis merkitsi sitä,
että sellaisissa kunnissa, joissa ikärakenne on
sellainen, että koko ajan tavallaan oppilasmäärät
pienenevät, valtionosuudet laskivat. Tämä uudistus on
sitten omalta osaltaan tietysti vauhdittanut kuntia tarkastelemaan
omaa kouluverkkoaan ja toisaalta johtanut myös monet kunnat
vaikeuksiin. Eli tässä yksi tekijä.
Toisaalta viikko kaksi sitten Kuntaliitto jo julkisti niin sanotun
pelastusohjelman kunnille. En käy tässä listaamaan
niitä tekijöitä, joilla kunnat on saatettu
entistä vaikeampaan asemaan palvelujen järjestämisen
kannalta, mutta kuitenkin tässä syytä on
todeta se, että jos kuntien osalta joka tapauksessa muun
muassa verotulojen tasausta ajatellaan, niin nyt, kun suuretkin
kunnat ovat vaikeuksissa, se heijastuu näihin muihin kuntiin viiveellä,
ja tätäkin kautta sitten valtionosuudet tulevat
lähivuosina näillä näkymin valitettavasti suurimmassa
osassa kunnista pienenemään, toki työttömyys
ja muutkin tekijät.
Mutta tällä hetkellä kouluverkkokeskustelu
ja siihen liittyvät päätökset
ovat akuutteja. Muun muassa omassa kunnassani eilen valtuustossa tätä keskustelua
käytiin, ja taisipa olla Joensuussakin tämä keskustelu,
ed. Ravi. Nyt on ymmärrettävää,
että kunnissa myös kylissä halutaan säilyttää näitä pieniä yksiköitä.
Ne ovat monella tavalla tärkeitä, mutta tätä kautta
siinä mitalilla on tavallaan kaksi puolta: hallintoon menee
enemmän rahaa, ja kun joka tapauksessa — minä käytän
kuvaannollisesti sanaa — tuntisäkki, resurssisäkki,
joudutaan hajottamaan entistä useampaan kohteeseen, niin
se johtaa siihen, että opetusryhmät kasvavat ennen
kaikkea kuntakeskuksissa ja myös kurssitarjonta tätä kautta
supistuu ja tulevat suuremmat opetusryhmät. Eli todella tässä joudutaan
monella tavalla kunnissa taiteilemaan.
Mutta sinänsä ajatus tässä lakiesityksessä on hyvä.
Eli kyllä kerhotoiminta ja laadukas kerhotoiminta, johon
täällä myös viitattiin, on todella tärkeää.
Ei niitä pakollisia tunteja ja työpäiviä muutenkaan
ole mahdollista pitkittää, mutta tätä kautta
varmasti jokainen opiskelija, nuori koululainen, voi tuntea tietyllä tavalla
ainakin näitä onnistumisen kokemuksia, toki varmasti
muulloinkin, mutta ainakin tätä kautta.
Arvoisa puhemies! Eli vielä lopuksi siis totean, että en
kannata tätä lakiesitystä juuri sen takia,
kun täällä on tällainen pakko
eli kunnat pakotetaan tähän toimintaan.
Pekka Ravi /kok:
Herra puhemies! Täällä on käyty
aika monipolvista, monipuolista keskustelua, joka osittain on mennyt
hieman jo ylikin ed. Vahasalon lakialoitteen. Minäkin haluaisin
todeta itse asiassa aika paljon yhtyen edellisen kokeneen koulumiehen
puheenvuoroon sen, että nämä perusteet,
mitä tässä lakialoitteessa esitetään
koulun kerhotoiminnan puolesta ja sen kehittämiseksi, ovat
erinomaisia. Mutta kyllä minäkin kiinnitän
huomiota tämän asian, mitalin, toiseen puoleen,
että kun kovin voimakkaasti keskustellaan tänä päivänä siitä,
että täältä eduskunnasta ei
pitäisi säätää kuntakentälle
uusia velvoitteita, niin kyllä minäkin vierastan
tätä, että tämä aika
ehdottomassa muodossa tulee: "tulee oppilaalle järjestää kerhotoimintaa".
Tämähän on vähän ympäripyöreästi
kirjoitettu, että ei tiedä, tarkoittaako tämä koulutasolla
vai koko kunnan tasolla yhtä kerhoa, mutta siitä huolimatta
tämä ikään kuin pakollisuus
tässä on minun mielestäni vähän
häiritsevä tekijä.
Mutta muutama näkökulma ehkä vähän
kokemukseenkin liittyen tämän kerhotoiminnan merkityksestä.
Aloitteessa aivan oikein nostetaan esille kerhotoiminnan positiivisia
tavoitteita. Puhutaan kodin ja koulun kasvatustyön tukemisesta,
lasten ja nuorten osallisuuden lisäämisestä, sosiaalisten
taitojen kehittämisestä, yhteisöllisyyteen
kasvamisesta sekä onnistumisen ja osaamisen kokemuksesta
ja luovan toiminnan ja ajattelun kehittämisestä — kaikki
erittäin kannatettavia asioita. Haluaisin todeta ehkä sen,
kun kovin usein puhutaan näistä osaamisen myönteisistä kokemuksista,
että ne ovat tosi tärkeitä, mutta aika
lailla tärkeää tämmöisen
kasvavan nuoren persoonallisuuden kehityksen suhteen on, että opitaan
myöskin sietämään epäonnistumisia
ja kohtaamaan pettymyksiä. Niitä jos ei lapsuudessa
ja varhaisnuoruudessa opi, on erittäin vaikea oppia niitä sitten
myöskään myöhemmällä iällä, ja
siinä mielessä juuri toimiminen tämmöisessä sosiaalisessa
ympäristössä, kerhotoiminnassa, on myöskin
erittäin tärkeä asia.
Täällä paljon puhuttiin siitä,
että tätä kerhotoimintaa voidaan toteuttaa
eri toimijoitten järjestämänä.
Minä näen erittäin tärkeäksi
myöskin sen asian tarkastelemisen siitä näkökulmasta,
kun koulutilat ovat kuitenkin suhteellisen vajaalla käytöllä — koulupäivän
aikana ne ovat aktiivisesti käytössä,
muina aikoina vajaakäytöllä — niin
on myöskin erittäin tärkeää huomata
se, että näitä kerhoja voivat toteuttaa
niissä koulun, yhteiskunnan, tiloissa myöskin
muut luotettavat toimijat, kun voidaan vaan vakuuttua siitä,
että se kerhotoiminta on laadukasta, mihinkä ed.
Pulliainen minusta aivan oivallisella tavalla viittasi.
Kun täällä puhuttiin sitten myöskin
siitä, millä tavalla yhteiskunta on perusopetukseen
viime aikoina panostanut, niin kannattaa nyt huomata, että tämän
vaalikauden aikana todella 200 miljoonaa euroa on valtiovallan toimesta
ohjattu kuntakentälle perusopetuksen tason kohottamiseksi
ja vieläpä sillä tavalla, että siihen
ei ole edellytetty kuntien vastavuoroisuutta. Siis se on todella
ikäluokkien pienenemisestä johtuva selvä panostus
takaisin opetustoimeen. Siitä on valtaosa käytetty
nimenomaan pienempien opetusryhmien aikaansaamiseksi, tukiopetukseen
ja nyt sitten kohtalaisen merkittävä osuus kahtena
peräkkäisenä vuonna myöskin
tähän kerhotoimintaan.
Ed. Ruohonen-Lerner omassa puheenvuorossaan otti sitten esille
minusta aika mielenkiintoisen asian, kun hän pohti sitä,
pitäisikö meidän koulujärjestelmässämme
ryhtyä pohtimaan sitä, voitaisiinko näitä jo
alakoulun puolella syntyneitä opetusryhmiä jonkin
verran ainakin yhtenäisimpinä saattaa läpi
tämän koulujärjestelmän. Tästähän
on minun mielestäni Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa
tehty myöskin tutkimusta, johon en ole nyt syvällisesti ennättänyt
paneutua, mutta jos ne ennakkotiedot pitävät paikkansa,
että tällä yhtenäisellä ryhmällä voidaan
aika merkittävästi vähentää esimerkiksi
erityisopetuksen ja muitten tukitoimenpiteitten tarvetta, niin minusta
se on pohtimisen arvoinen ajatus. Kun eri kouluasteitten nivelvaiheita
mietitään, niin tämä ehkä kannattaisi
jollakin tavalla ottaa huomioon. Tiedän, ettei se ole niin yksi
yhteen, koska erilaiset valinnat ohjaavat oppilaita eri ryhmiin,
mutta jotakin tässä ehkä olisi pohtimisen
arvoista.
Perustelut siis erinomaiset, mutta tätä uuden velvollisuuden
säätämistä kuntakentälle
vierastan, herra puhemies.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed.
Vahasalon tekemää laki-aloitetta kerhotoimintojen
elvyttämisestä, ja nimenomaan näitten
perusteluitten vuoksi. Eli ed. Vahasalo on nostanut tässä lakialoitteessaan
perusteluina erittäin tärkeitä asioita
esille, ja nimenomaan, että saataisiin jokaiselle lapselle
ainakin yksi mahdollisuus ilmaiseen harrastukseen, joka olisi koulujen
yhteydessä. Tietenkin sen tulisi olla suunnitelmallista
ja laadukasta, jolloin todella toteutuisi se, mitä näissä perusteluissa
on, että lapsen kokonaispersoonan kehittymisen kannalta
kerhon sisällöt vastaisivat lapsen ja koululaisen
tarpeita ja olisivat mahdollisimman monipuolisia. En kannata sitä,
että vain liikunnan kerhoja lisättäisiin,
vaan mahdollisimman monialaisesti lisättäisiin
näitä kerhoja.
Tietysti huolta tulee kantaa siitä, että jos
tämä lakialoite etenee ja perusopetuksen yhteydessä todella
ikään kuin mahdollistuu tämä kerhotoiminta
kaikille, että se myös saisi sen rahoituksen.
Ilman rahoituksen lisäämistähän
tämä ei toteudu. En todellakaan kannata sitä,
että kunnille tulee lisävelvoitteita ilman rahoitusta.
Mutta erityisesti ed. Vahasalo tietää, kun olemme
sivistysvaliokunnassa käsitelleet lasten ja nuorten syrjäytymistä,
että nyt on etsittävä kaikki mahdolliset
keinot, joilla voidaan ratkaisuja etsiä siihen, että nuoret
ja lapset eivät syrjäydy. Tämä on
mielestäni yksi keino, että saadaan hyvää toimintaa, elvytetään
siis tällä kerhotoiminnalla lapsille ohjattua
ja suunniteltua toimintaa yhteistyössä hyvien
ohjaajien ja kotien kanssa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen aikana
luotu Perusopetus paremmaksi -ohjelma on tuonut hyvää uudistusta
perusopetuksen eri osa-alueille. Ryhmäkokojen pienentämiseen
on kohdennettu määrärahoja, ja se tuntuu
siellä konkreettisesti oppilaiden ja opettajien arjessa.
Myös kerhotoimintaan on ohjattu varoja tänäkin
vuonna noin 8 miljoonaa euroa, se on hyvä asia.
Tämä lakialoite, joka nyt on käsiteltävänä,
on menossa vielä pidemmälle tässä kerhotoiminnan kehittämisessä.
Kerhotoiminta on perinteisesti ollut vapaaehtoista ja vapaamuotoista
toimintaa. On ollut siis oppilaalle vapaaehtoista hakeutua niihin
kerhoihin, jotka hän kokee itselleen siitä tarjonnasta
mielekkäiksi. On ollut myös opettajalle vapaaehtoista
hakeutua ohjaamaan sellaista kerhoa, jossa haluaa oman panoksensa
vielä opettajan raskaan päivätyön
jälkeen tarjota.
Täällä on puhuttu tästä 1990-luvun
lamasta, itse toimin silloin opettajana ja myös kerho-ohjaajana
useissa eri kerhoissa. Se vapaamuotoisuus, joka näissä kerhoissa
on, tuo erittäin tärkeän elementin sosiaalisten
taitojen oppimiseen ja siihen ryhmäytymiseen, johon ei
ole mahdollisuutta koulun arkisessa tuntiopetustilanteessa. Eli
tämmöinen kerhotoiminta on erittäin tärkeä arvo.
Mutta tämä lakiesitys ikään
kuin pakottaisi nyt järjestämään
kerhoja. Herää kysymys, kuka siinä kunnassa,
jossa ei olekaan sitten niitä nuoria, innokkaita opettajia
valmiina koulupäivän jälkeen järjestämään
kerhoja, niitä sitten järjestää. Kuka
järjestää sitä opetusta, velvoitetaanko
opettajat ohjaamaan kerhoja, ja lisäksi, velvoitetaanko
hetken päästä jokainen oppilas osallistumaan johonkin
kerhoon? Eli tämä pakkomuotoisuus hiukan vierastuttaa
tässä minua.
Kerhotoiminta on parhaillaan sellaista, ainakin itse koin niin,
että siinä on samanlaista ideaa kuin nyt on esitetty
tässä etsivän nuorisotyön ideassa,
eli etsitään niitä henkilöitä,
joiden uskotaan tarvitsevan tällaista toimintaa. Niin silloin
itsekin toimin eli ikään kuin rekrytoin sinne
liikuntakerhoon tai teknisen työn kerhoon sellaisia kavereita,
joiden näin tarvitsevan sellaista toimintaa. Se vapaaehtoisuus
tässä johtaa helposti siihen, että sinne
kerhoon hakeutuvat vain ne, jotka ovat muutenkin kiinnostuneita
ja muutenkin hyviä siinä asiassa, jota kerhossa
käsitellään. Silloin se ei anna kauheasti
lisäarvoa.
Kerhotoiminta on perinteisesti painottunut taito- ja taideaineisiin.
Nyt kun tuntijakouudistuksessa keskustellaan taito- ja taideaineiden
lisäämisestä mahdollisesti oppituntimääriä lisäämällä,
näen tässä myös sellaisen huolen,
että kun kerhotoimintaa lisätään,
se saattaa vähentää taito- ja taideaineiden
kiinnostavuutta valinnaisaineina. Jos tarjottimella on vapaamuotoista
toimintaa koulupäivän jälkeen, niin saattaa
olla, että sitten valinnaisaineina näitä aineita
ei valita.
Näen erittäin tärkeänä taito-
ja taideaineiden oppimäärien lisäämisen.
Esimerkiksi liikunta on kansanterveydellisesti erittäin
tärkeä asia. On tärkeää,
että nuoret osallistuvat ja oppivat liikunnan tarpeen ja
sen, että ihmisten viikko-ohjelmaan ikään
kuin kuuluu liikkuminen, ja tämä opitaan koululiikunnan
myötä. Samoin keskustelu taito- ja taideaineiden
tärkeydestä kumpuaa helposti tuolta Aalto-yliopistoa
ja muotoilun tärkeyttä koskevasta keskustelusta.
Mistä niitä uusia muotoilun ja innovaatioiden
kehittäjiä tulee, jos taito- ja taideaineiden
kokemus jää liian ohueksi? Siinä mielessä kerhotoiminnan
kehittäminen on kannatettavaa.
Ed. Mäkelä toi täällä esille
näkemyksen ammattitaitoisten kerho-ohjaajien ja ed. Pulliainen kerhojen
sisällön merkityksestä. Tämä ed.
Mäkelän esitys siitä, että tulisi
tutkia kolmannen sektorin ohjaajien mahdollisuudet koulujen järjestämän
kerhotoiminnan vetäjiksi, on erittäinkin kannatettava.
Mutta tätä pakkomuotoisuutta ja uuden velvoitteen
luomista kunnille en kannata.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalon aloite on siinä mielessä hyvä,
että tämä tasa-arvoistaisi eri kunnissa
koulussa olevat lapset, jos se näin toteutettaisiin. Nythän
käy sillä tavalla monessa paikassa, jotta kun
tämä raha ratkaisee usein noissa kunnissa sen
tilanteen — on hyvin erilaisia kuntia, joillakin on talous
tiukalla — niin kyllä olen ymmärtänyt,
jotta monissa kunnissa sitten tämä kerhotoiminta
on yksi kutistamisen aihe, ja silloin kohdentuu se kirves siihen
suuntaan, ja silloin lapset siinä kärsivät.
Sen takia jonkin tyyppinen, jos ei ihan pakko, mutta joku tämmöinen
suositus pitäisi olla olemassa, jotta pyrittäisiin
järjestämään kaikissa kunnissa
kerhotoimintaa, jos siihen kerta halukkuutta on olemassa. Ja voi
olla, niin kuin edellinen puhuja totesi, että opettajat
kyllä parhaiten näkevät, mikä voisi
jopa edesauttaa tulevassa aikuiselämässäkin
selviytymistä, koska sieltä saa niitä hyviä virikkeitä ja
itseluottamusta ja tämmöistä taitoa jopa
mahdolliseen ammattiinkin, koska nämä ovat hyvin
käytännönläheisiä kuitenkin,
mitä ymmärsin. Meilläkin omassa kunnassa
nämä kerhot kuitenkin ovat aika käytännönläheisiä ja
niveltyvät tavallaan siihen elämään,
ovatpa ne sitten kädentaitoja tai musiikkia tai sen tyyppistä.
Sitten kerhotoiminnan osalta yksi ongelma ainakin tuolla haja-asutusalueella
nyt, kun kouluja on pantu kiinni, on se, että kun alueet
kasvavat, niin monille syrjempänä oleville ei
ole järjestetty kyytiä sen kerhon jälkeen,
ja jos eivät vanhemmat jouda eivätkä pysty
hakemaan, jopa ei ole omaa autoakaan, niin se eriarvoistaa jotkut
lapset. Jotenkin kunnissa kyllä pitäisi katsoa
tämäkin kysymys sitten, miten hoidetaan sitten
ne kyydit, jotta ei eriarvoisteta jo siinä vaiheessa lapsia,
kun vanhemmat joutuvat sanomaan, että en pysty hakemaan,
ei ole varaa hakea tai tämän tyyppistä.
Muuten tämä on aloitteena sillä tavalla
hyvä, ja pitäisi saada rahat kanssa tähän.
Kun ed. Vahasalo on hallituspuolueen edustaja, niin pitäisi
nyt siellä tiukasti pintansa, että tulee tähän
kerhotoimintaan korvamerkattua rahaa.
Keskustelu päättyi.