Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Dieselpolttoaineen vero nousi vuoden 2012
alussa 10,55 senttiä/litra ilman arvonlisäveroa.
Kohonnut polttoaineen hinta nostaa kustannuksia sekä kotimaan
toiminnossa että viennissä. Suomen teollisuuden
kilpailukyky heikkenee, koska kustannustasomme on kilpailijamaita
korkeampi. Tällä hetkellä Suomi on dieselpolttoaineen
verotuksessa yksi EU:n kalleimmista, siksi ammattiliikenteelle tulee
rakentaa dieselveropalautus järjestelmään.
Otan esimerkiksi: 300 000 kilometriä ajettavalla
ajoneuvoyhdistelmällä polttoaineveron korotus
merkitsee 16 000 euron lisäkustannusta. Tästä käyttövoimaveron
alennusta palautetaan vain 1 000 euroa. Kysynkin, aikooko hallitus
auttaa ammattiliikennettä dieselin hinnan alentamisessa
verotuksen keinoin.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! On totta, että tällä hetkellä moni suomalainen
elää hyvin haastavien aikojen keskellä,
ja se johtuu tietenkin niin tästä taloustilanteesta
kansainvälisesti kuin myöskin niistä haasteista,
joita meillä kotimaan taloudessa on. Tästä syystä johtuen
hallitus on joutunut korottamaan veroja, jotta voimme estää sen,
mitä Kreikassa muun muassa on tapahtunut, kun valtio on
ylivelkaantunut. Hallitus on oman päätöksensä mukaisesti
korottanut dieselveroa noin 3 sentillä litralta, ja sen
ohella on tänä vuonna astunut voimaan edellisen
hallituksen päätös, joka korottaa dieselveroa
noin 8 senttiä litralta.
Mitä tulee sitten tulevaisuuteen, niin hallitus on
tällä hetkellä valmistautumassa kehysriiheen, ja
kehysriihen yhteydessä tulemme arvioimaan sekä menoja
että tuloja, mutta valitettavasti näyttää siltä,
että uusiin veronkevennyksiin valtiolla ei juurikaan ole
mahdollisuuksia, vaan päinvastoin tarpeet ovat sen suuntaiset,
että veroja pitää entisestään
korottaa.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin kävi ilmi tuossa, valtiovarainministeri
ei luvannut kuljetusyrittäjille helpotusta. Mutta jos dieselveron
korotus johtaa vääjäämättä hintojen nousuun
ja yrityskuolemiin, jo 3 sentin veronhuojennus vähentäisi
tavaraliikenteen kustannuksia noin 30 miljoonalla eurolla. Hallituksella on
kuitenkin ohjelmassaan, että se on yrittäjäystävällinen
ja haluaa yrityksiä tukea, niin millä tavalla
tämä dieselveron korotus sitten edistää yrittäjyyttä tässä maassa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Suomi on pitkien etäisyyksien maa,
se on totta ja se on selvää. Myöskin
kuljetusyrittäjien vaikeudet ovat todellisia, en halua millään
lailla olla niitä vähättelemässä,
päinvastoin olin vastikään yrittäjätilaisuudessa,
jossa näitä huolia minulle esitettiin. Kyllä minä sillä lailla
pidän perusteltuna myöskin selvittää,
onko valtiovallalla mahdollisuuksia jollain lailla tulla tässä asiassa
vastaan erityisesti siinä tilanteessa, jos dieselveroa
joudutaan vielä tulevaisuudessa korottamaan. Yksi vaihtoehto
on tämä dieselveron palautusmahdollisuuksien läpikäynti
sen ohella, että myöskin yksi mahdollisuus on
se, että vuotuinen käyttövoimavero poistettaisiin.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! On järkyttävää huomata
se, että jatkuvasti elinkeinoelämä ja
ympäristönsuojelu riitelevät keskenään.
Tässäkin polttoaineverotuksen korotus aivan varmasti
johtuu myös meidän ympäristöpolitiikastamme.
Minua häiritsee tämä vastakkainasettelu.
Eikö hallitus ymmärrä, että näillä toimilla
ajetaan suomalaista yrittämistä, työn
tekemistä alas kovin keinoin? Jos me haluamme, että me
nousemme tästä suosta, niin se ei tällaisilla
tempuilla kerta kaikkiaan onnistu. Kysyn hallitukselta, oletteko
te ajan tasalla sen suhteen, että suomalainen yrittäminen,
työnteko ja työmatka-autoilu muun muassa eivät
jatkuvasti häiriinny tällaisten korotusten takia.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Voin kertoa, että ei tässä kyllä ensisijainen
syy taustalla ole ympäristösyy, minkä takia
edellinen hallitus korotti dieselveroa 8 sentillä litralta
ja nykyinen hallitus 3 sentillä litralta, vaan kyllä taustalla
on se, että me tarvitsemme lisää verotuloja,
jotta me voimme saada valtion budjetin tasapainoon, ja tästä syystä olemme
joutuneet katsomaan hyvin laajalla rintamalla eri veromuotoja ja
myös käymään käsiksi
sekä polttoaineveroon että myöskin dieselveroon.
Mutta toivottavasti tulevaisuudessa taloustilanne kääntyy
paremmaksi ja enää uusia korotuksia emme joudu
tekemään, ja jos joudumme tekemään,
niin — niin kuin aikaisemmin sanoin — siinä yhteydessä on
myöskin mielestäni perusteltua selvittää,
millä tavalla kuljetusyrittäjiä voidaan
tässä tilanteessa tulla valtiovallan puolelta
vastaan.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Isot tiehankkeet on jäädytetty,
perustiet ja sillat rapautuvat, polttoaine- ja ajoneuvoveroa nostetaan ja
vielä liikenneministeri haluaa pistää kilometrirahat
silppuriin. Nythän Euroopan unioni suunnittelee vielä tällaista
energiaverodirektiiviä, jolloin Suomessa nafta tulisi maksamaan
melkein kaksi euroa litralta. Nyt jo kuljetusyrittäjät
ovat lähes konkurssin partaalla. Täytyy sanoa,
että tuo ehdotus, jonka kuljetusyrittäjät
ovat esittäneet, että edes osa palautettaisiin
kuljettamisen ja kulutuksen mukaan — olisiko se oikeudenmukainen
ja kohtuullinen? Aikooko hallitus todella ryhtyä näihin
toimenpiteisiin, että helpotetaan? Ainakaan Brysselissä ymmärrystä meidän maamme
pitkiin etäisyyksiin ei ole. Ei enää vaikeutettaisi
enempää maaseudun ihmisten liikkumista, ja ennen
kaikkea tällä kuljetusalan huonontamisella on
seurannaisvaikutukset, koska se vaikuttaa sahoihin, myös
puunjalostusteollisuuteen, kaikkiin näihin vaikeuttavasti.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Energiaverodirektiivi, johon edustaja Alatalo
mielestäni ihan aiheellisesti tarttui, on tällä hetkellä vasta
valmistelussa, ja totta kai yritämme omalta osaltamme myöskin
siihen vielä vaikuttaa. Mitä tulee sitten ylipäänsä verotuksen
kehittämiseen, lähtökohtana hallituksella on
ollut se, että me myöskin seuraamme niitä veromuutoksen
vaikutuksia yhteiskuntaan. Juuri tästä syystä,
niin kuin aikaisemmin totesinkin, mikäli joudumme tilanteeseen,
jossa erityisesti joudumme vielä uudestaan dieselveroa
korottamaan, olisi mielestäni perusteltua myöskin
selvittää mahdollisuudet valtiovallan vastaantuloon kuljetusyrittäjille.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Me ymmärrämme tämän
vaikean taloudellisen tilanteen, ja siinä tilanteessa varmasti
joudutaan vyötä kiristämään,
mutta nyt on hieman eri asiasta kyse, jos puhutaan ammattiliikenteeseen
kohdistuvista lisäkustannuksista.
Me tiedämme, että tällä hetkellä jo
logistiset kustannukset ovat Suomessa tupla verrattuna Keski-Eurooppaan.
Me emme tästä taloudellisesta tilanteesta pääse
kääntämään, muuten
kuin sillä, että meillä on kasvun elementtejä olemassa,
ja silloin on aivan olennainen kysymys, miten meidän teollisuutemme
voi pärjätä kansainvälisessä kilpailussa.
Meille on lisäksi tulossa vielä, vaikka eduskunta
sitä vastustaakin, tämä rikkidirektiivi
ja sitä kautta ylimääräisiä kustannuksia
meidän vientiteollisuudellemme, 30-40 prosenttia jopa.
Eli on monia sellaisia tekijöitä, jotka perustelisivat
sitä, että tämä olisi tällainen
kohdennettu ratkaisu, että tämän ammattiliikenteen
osalta nimenomaan kilpailukykynäkökulmasta voitaisiin
tarkastella tällainen ratkaisu, joka helpottaisi meidän
kilpailukykyämme, edistäisi työllisyyttä,
ja sitä kautta toivon, että hallitus voisi katsoa tätä täsmäratkaisua
omanaan.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
kuljetusyrittäjien tilanteeseen, varmasti tilanne on juuri
näin haastava, kuin täällä on
monissa edustajien puheenvuoroissa kuvattu, ja tältä osin
viittaan siihen, mitä valtiovarainministeri Urpilainen
totesi.
Edustaja Satonen on aivan oikeassa siinä, että työllisyyden
ja kilpailukyvyn näkökulmasta erilaisilla veroilla
on merkitystä. Tältä osin on hyvä viitata
tämän päivän uutiseen, joka
kertoo siitä, että kun tämä hallitus
päätti alentaa energiaverotusta nimenomaisesti
energiaintensiiviseltä teollisuudelta noin 100 miljoonalla
tämän vuoden alusta, niin se on tuonut Suomeen
lisää tuotantoa esimerkiksi ja meidän
kilpailukykymme paperiteollisuudessa on huomattavasti parantunut
verrattuna vaikkapa Saksaan. Tämä kyllä osoittaa, että kilpailukyvystä pidetään
huolta, ja lähiviikkoina hallitus varmasti tulee tekemään
päätöksiä, joilla tähdätään
juuri talouskasvun vauhdittamiseen ja työllisyyden parantamiseen.
Timo Soini /ps:
Herra puhemies! Euroopan unioni halusi säädellä omistajakuljettajien
työaikadirektiiviä, nyt he haluavat päättää jo
dieselpolttoaineen hinnasta ja kurkuttaa Suomeakin kaikin tavoin.
Mutta kun katsotaan tätä dieselin ja dieselveron
historiaa, niin aikanaan, kun diesel oli halvempaa, luotiin se vero
kompensoimaan sitä halvemmuutta, ja nyt sitten sanottiin, että diesel
on ympäristöystävällisempää,
käyttäkää sitä, ja
nyt kun ihmiset käyttävät ympäristöystävällisempää dieseliä,
niin sen hintaa korotetaan. Mikä on tällaisen
toiminnan moraali? Kun tämä varsinainen syy dieselveroon
on poistunut — siis käytännössä,
että se on halvempaa — niin koska hallitus poistaa
tämän väärämielisen
dieselveron? (Mauri Pekkarinen: Nehän kiristävät
sitä!)
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Täytyy kuitenkin olla sillä lailla
rehellinen, edustaja Soini, (Timo Soini: Aina!) että dieselverokanta
on edelleenkin edullisempi, jos katsomme, mikä on bensan
hinta, eli kyllä se edelleenkin autoilijoille on edullisempi. Jos
katsotaan maailmanmarkkinatilannetta, niin dieselin hinta on noussut
maailmanmarkkinoille, ja totta kai se vaikuttaa myöskin
omalta osaltansa pumppuhintoihin Suomessa, että ei tässä pelkästään
tietenkään ole kysymys siitä, minkälaisia
veroratkaisuja ollaan tehty. Niin kuin sanoin, jos tulevaisuudessa
joudumme vielä tarkastelemaan sekä bensiinin että dieselin
veron korottamista, niin siinä vaiheessa täytyy
myöskin arvioida, mitä vaikutuksia sillä on
erityisesti kuljetusyrittäjiin, joiden toiminnalla on kuitenkin
sekä tärkeä vaikutus koko meidän
teolliseen ketjuumme että myöskin tärkeä vaikutus
työllistäjänä.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kokon esille nostama kysymys tästä polttoaineverosta
on äärimmäisen tärkeä.
Mehän tiedämme, että Suomen lähiaikojen
suurin haaste on taloudellisen kasvun aikaansaaminen. Erityisesti
hiipunut vienti on saatava jälleen nopeasti kasvuun, sillä kauppataseen
vaje kasvoi viime vuonna suurimmaksi vuosikymmeniin.
Kotimaisen teollisuuden kilpailuedellytyksiä ovat heikentäneet
jatkuvasti nousseet kustannukset. Tilannetta ei helpota voimaan
astuva rikkidirektiivi eivätkä EU-komission suunnitelmat
uudesta energiaverodirektiivistä. Kysyisin edelleen, miten
hallitus aikoo reagoida kotimaisen teollisuuden kilpailukyvyn heikkenemiseen.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Se on totta, mihin edustaja Östman
kiinnitti huomiota. Suomalaisten vientituotteiden hinnat ovat laskeneet,
ja osittain myöskin meidän vientimarkkinat ovat
hyvin vahvasti laskeneet edelleenkin Euroopassa. Me tiedämme
kaikki, että Euroopan talous on ollut haastavien aikojen
edessä, mikä näkyy tietenkin myöskin
kysynnän laskuna, ja tästä meidän
oma vientimme on kärsinyt. Ja tämä on
semmoinen iso rakenteellinen kysymys, johon hallituksen täytyy
myöskin paneutua ja miettiä, mitä me voimme
tehdä tämän ongelman voittamiseksi.
Mitä tulee sitten tähän energiaverodirektiiviin,
johon muun muassa edustaja Östman äsken viittasi,
niin se on todella pitkä tie ja prosessi, niin kuin tiedämme,
että aika usein EU-lainsäädäntö vaatii
vuosia, ehkä jopa vuosikymmeniä. Ja tästä syystä uskon,
että Suomella on myöskin aikaa ja mahdollisuuksia
tuon direktiivin sisältöön vielä vaikuttaa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Urpilainen, kaksi kertaa puheenvuorossanne
sanoitte, että edellinen hallitus nosti dieselveroa. Näin
teki. Mutta eikö olisi reilua, ministeri, sanoa, että edellinen
hallitus myöskin kevensi käyttövoimaveroa,
kevensi, ei riittävästi varmasti ammattimaisen
liikenteen mutta tavallisten autonkäyttäjien kannalta
suurin piirtein sillä samalla määrällä?
Minusta on kohtuullista, että jos ministeri viittaa historiaan
ja kertoo siitä historiasta sen toisen puolen, hän
silloin kertoo siitä historiasta myöskin sen toisen
puolen. Sen sijaan teidän hellä hallituksenne
nosti nyt dieselveroa mutta ei tehnyt vastaavaa kompensaatiota lainkaan.
Tämä lähihistoriasta.
Mitä tulee nyt sitten tähän uuteen
direktiiviin, hallitus vastatessaan tähän EU:n
hankkeeseen nostaa dieselveroa suhtautuu varauksellisesti bensiini-
ja dieselveron samanlaistamiseen. Nyt minä kysyn ministeriltä,
kun sanotte, että on aikaa vaikuttaa. Se aika on vaikuttaa
nyt. Lupaako hallitus, että se pitää huolen
siitä, että se tarvittaessa vaikka kaataa tämän
hankkeen, jos (Puhemies: Nyt aika tuli täyteen!) vaihtoehto
on, että suomalaisen kuljetussektorin kustannukset nousevat,
niin kuin nyt näyttää?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Suomi on aktiivinen EU-vaikuttaja, ja siitä on
tuloksia näkyvillä ihan viime päivienkin
ajalta. Olen varma, että Suomen hallitus tulee tekemään
kovasti töitä sen puolesta, että energiaverodirektiivistä saadaan
sen kaltainen, joka on Suomen kannalta mahdollisimman hyvä. En
lähde lupaamaan mitään sellaista, mitä en
absoluuttisen varmasti pysty pitämään,
mutta sen voin luvata, että parhaamme teemme.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Haluan vaan kertoa sen, että viimeksi tiistaina
tapasimme EU:n kilpailukomissaarin ja keskustelimme muun muassa
rikkidirektiivin vaikutuksista Suomeen, Suomen teollisuuteen ja kilpailukykyyn.
Toimme nämä huolemme ja näkemyksemme
siitä, että me tarvitsisimme mielellään
siirtymäkausia tai ainakin sitä, että näitä korjaavia
toimia voitaisiin tehdä ja siihen liittyviä tukijärjestelmiä voitaisiin
joustavasti kehittää koskien muun muassa pesureitten
laittamista. Tämän keskustelun päätteeksi
kuitenkin todettiin, että tekninen valmistelutyö tai
pohdinta komission ja Suomen välillä voidaan käydä,
löytyykö joitain luovia ratkaisuja tähän
kysymykseen, jolla on todella suuria taloudellisia vaikutuksia. Halusin
vaan kertoa sen siksi, että kyllä tässäkin asiassa
aktiivisesti liikkeellä ollaan.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Suomelle todellakin vienti on tärkeä asia,
ja tässä suhteessa sekä verotus kuljetusyrittäjien
näkökulmasta mutta myös sitten nämä muut
tuet ovat tärkeitä. Nyt, kuten täällä ministeri
Urpilainen totesi, Suomi on raivannut itseään
Euroopan unionissa niin, että varmaan tälläkin
hetkellä olijat tietävät, missä se
Suomi sijaitsee, eli pohjoisessa. Siinä mielessä olisin
kysynyt, olisiko hallituksella joku tällainen paketti Euroopan
unionin osalta, jossa on verotus- ja muitakin asioita ja jossa tämä Suomen
pohjoinen sijainti otetaan huomioon ja tätä lähdettäisiin
yhdessä ajamaan ihan samalla tavoin härkäpäisesti
kuin näitä vakuuksia. Sama asia koskee myös
näitä muita asioita, jotka ovat esimerkiksi ministeri
Häkämiehen tontilla: että siellä on
tämä Suomen pohjoinen sijainti, siihen liittyvät
asiat kuljetusyrittäjien näkökulmasta
moninaisesti, ja näitä ruvettaisiin sitten ajamaan
Euroopan unionissa ja myös tietysti täällä kotimaassa.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Täällä kuvattu
kehitys Suomen viennin hiipumisesta on tapahtunut oikeastaan koko
2000-luvun aikana, kaikkien eriväristen hallitusten aikana,
ja nyt se konkretisoituu näiden Nokian ja Nokia Siemensin
työpaikkojen vähentämisten myötä.
On selvää, että tähän
tilanteeseen on reagoitu muun muassa tuolla energiaveron alentamisella.
Se oli merkittävä edistysaskel. Toinen asia, mikä on
myöskin toteutettu, on viennin rahoituksen parantaminen
suhteessa kilpailijamaihin. Mutta on selvää, että jos
tämmöinen kehitys, siis viennin hiipuminen, tapahtuu kymmenessä vuodessa,
niin se käännekään ei tapahdu
päivässä eikä kuukaudessa. Näin
ollen me tarvitsemme semmoisen pitkäjänteisen,
määrätietoisen ohjelman teollisuuden
ja muutoinkin elinkeinoelämän kilpailukyvyn vahvistamiseksi.
No, mitä tulee sitten omiin vastuualueisiini: Esimerkiksi
tämä energiatehokkuusdirektiivi — jossa
oli esimerkiksi suomalaisen kuntasektorin kannalta huolestuttavia
piirteitä, eli että Euroopasta olisi määrätty,
että 3 prosenttia vuodessa pitää energiatehokkuuteen
panostaa, sen hintalappu kuntasektorille olisi ollut 800 miljoonaa vuodessa — on
saatu nyt muutettua paljon joustavampaan muotoon, ja Suomen näkökannat
ja huolet on otettu huomioon.